Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
ruitje schreef:[ [url=m/gAifs9.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik vind het wat makkelijk om het op populistisch stemmers te gooien. Als je ziet hoe veel partijen verlies pakken hebben we het toch wel over iets anders dan alleen de FvD stemmers. Ja21 deelt denk ik ook nog mee in het verlies van FvD.
Ik moet even puzzelen, maar volgens mij schuiven we sowieso meer naar rechts nu? En dat komt dus ook weg bij middenpartijen. Ik bedoel kiezers van het CDA kunnen we moeilijk populisten noemen denk ik
Populisme is overigens wel een lastig begrip. Breed ook.
BaileyMix schreef:Ik zit klaar met de popcornNee, ik denk oprecht dat ons Carolien duizend keer minder gek is dan Thierry. Dus ze zal wel niet volledig doordraaien, hopelijk. Maar diezelfde kiezers verwachten nog steeds wel dat ze haar populistische praatjes waarmaakt, anders keert het monster dat ze gecreëerd heeft zich absoluut tegen haar. Ik denk dus dat de kiezer het weer gaat gooien op 'teleurgesteld door de politiek'.
BaileyMix schreef:Karl66 schreef:Er is ongeveer een twintig procent aan populistische stemmen en dat is nu ook niet veranderd. BBB pakt een stukje CDA en voor de rest vooral de stemmen van de PVV en FvD zoals het er nu uitziet.
Wat ik vooral jammer aan deze uitslag vind, is dat er weer een nieuwe populistische en onervaren partij een groot deel van de stemmen pakt. Ik ben bang dat we over een aantal maanden een FvD 2.0 hebben met afsplitsingen, interne ruzies en coalitiebesprekingen die daardoor bijna onmogelijk zijn.
Aan de andere kant is dat voor de BBB misschien helemaal niet zo slecht. Want ze kunnen het zich niet veroorloven om verantwoording te gaan dragen. Dan kan je niet meer overal tegen zijn, maar moet je vooral vertellen wat je wel wilt en heb je je als politiek gewoon aan rechterlijke uitspraken en wetgeving te houden. Het zou wel grappig zijn, de BBB die aan de boeren uit moet gaan leggen dat ze toch stikstof moeten gaan reduceren, omdat er geen andere keuze is.
Ik zit klaar met de popcornNee, ik denk oprecht dat ons Carolien duizend keer minder gek is dan Thierry. Dus ze zal wel niet volledig doordraaien, hopelijk. Maar diezelfde kiezers verwachten nog steeds wel dat ze haar populistische praatjes waarmaakt, anders keert het monster dat ze gecreëerd heeft zich absoluut tegen haar. Ik denk dus dat de kiezer het weer gaat gooien op 'teleurgesteld door de politiek'.
Cowboy55 schreef:Cer schreef:Nou Karl, Maar dan is er wel een poging gedaan
No, try not. Do or do not. There is no try. - Yoda.
Het gaat over de toekomst van een land, niet over de tactiek van voetbalclub Bal op Dak.
Cowboy55 schreef:Cer schreef:Nou Karl, Maar dan is er wel een poging gedaan
No, try not. Do or do not. There is no try. - Yoda.
Het gaat over de toekomst van een land, niet over de tactiek van voetbalclub Bal op Dak.
ruitje schreef:lies schreef:Ooh hiér zijn jullie allemaal. Ik maar doortikken in het 'wat stem je' topic
Welkom.
*deelt rood potloodje en een koffie uit *
Jessix schreef:OMG die Thierry...Wel fijn als je zo vol kan zijn van jezelf. Dan ben je altijd de winnaar.
Cer schreef:Er is nog een coalitie toch?
Of is het nu zo dat de BBB alles helemaal alleen mag bepalen? Zo werkt dat toch niet?
Karl66 schreef:Nee, de BBB heeft bij lange na geen absolute meerderheid, dus die zullen nu niet alleen compromissen tussen hun politieke beloften moeten gaan maken, ze moeten ook nog eens compromissen met andere partijen sluiten.
Karl66 schreef:Als je de PVV een middenpartij noemt, dan heb je wel een heel raar beeld van de politiek. De PVV zit in de praktijk gewoon een populistische partij, behoorlijk rechts van de VVD. En dan heb je 50+ die ook in de populistische hoek van de protestpartijen zit.
Citaat:De politicoloog André Krouwel van de Vrije Universiteit heeft voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2006, 2010 en 2012 de verschillende partijen op tweedimensionale wijze gepositioneerd: op basis van een sociaaleconomische as ("links/rechts" genaamd) en een meer culturele as ("progressief/conservatief"). De PVV werd in 2006 als rechts en conservatief gekenmerkt maar schoof in 2010 op naar een middenpositie op de sociaaleconomische as door een combinatie van (uiterst) rechtse en linkse standpunten. Ook in 2012 werd de PVV op een middenpositie op de links/rechts-as gepositioneerd.[bron?]
Citaat:Het Parlementair Documentatie Centrum van de Universiteit Leiden beschouwt de PVV als "populistisch, met zowel conservatieve, liberale, rechtse als linkse standpunten".[96]
Cer schreef:Er is nog een coalitie toch?
Of is het nu zo dat de BBB alles helemaal alleen mag bepalen? Zo werkt dat toch niet?