Algemeen politiek discussietopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:43

Waar doel je dan op BaileyMix?

Wat ik vaak hoorde is dat alles in de politiek toch in een soort overleg gaat, het is geven en nemen, 1 partij kan nooit alles bepalen etc .. dat zal nu dan toch ook zo’n vaart niet lopen ineens?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:47

Even gepuzzeld:

BBB en ja 21: 18 zetels
FvD - 10.

Houd je er 8 over.
SGP en VVD zijn ook rechts.
-3.

Is 5 winst op rechts. Dat komt dan van de middenpartijen CDA en PVV vandaan zou je zeggen? Dat is 4+1= 5 zetels.

Tenminste, er soort van vanuit gaande dat een Groen Linkser niet ineens een BBB'er word :')

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:47

ruitje schreef:
[ [url=m/gAifs9.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik vind het wat makkelijk om het op populistisch stemmers te gooien. Als je ziet hoe veel partijen verlies pakken hebben we het toch wel over iets anders dan alleen de FvD stemmers. Ja21 deelt denk ik ook nog mee in het verlies van FvD.

Ik moet even puzzelen, maar volgens mij schuiven we sowieso meer naar rechts nu? En dat komt dus ook weg bij middenpartijen. Ik bedoel kiezers van het CDA kunnen we moeilijk populisten noemen denk ik :+

Populisme is overigens wel een lastig begrip :) . Breed ook.

Meer naar rechts valt mee. Het is met name het midden wat verliest en beide kanten krijgen er een beetje bij. Verkijk je niet op de -10 van FvD en -4 van CDA, een heel groot deel daarvan is naar de BBB en Ja21 gegaan waar de winst die zichtbaar is (de groene vakjes) vandaan komt. Dat is dus niet zozeer een verschuiving van links naar rechts, maar een verschuiving binnen rechts.

ruitje

Re: Algemeen politiek discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:49

CDA en PVV zijn toch echt middenpartijen. Sterker nog, PVV scoort eigenlijk zelfs op de linkerflank( al denk ik dat 90% van de PVV kiezers gek word als je dat zegt :') )

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:51

En hee: ik denk dat we hier állemaal, links en rechts, blij zijn met wat verlies van de VVD :') Hebben we toch nog een beetje common ground.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:53

BaileyMix schreef:
Ik zit klaar met de popcorn :Y) Nee, ik denk oprecht dat ons Carolien duizend keer minder gek is dan Thierry. Dus ze zal wel niet volledig doordraaien, hopelijk. Maar diezelfde kiezers verwachten nog steeds wel dat ze haar populistische praatjes waarmaakt, anders keert het monster dat ze gecreëerd heeft zich absoluut tegen haar. Ik denk dus dat de kiezer het weer gaat gooien op 'teleurgesteld door de politiek'.

Het grootste probleem voor de BBB is dat je niet even zonder bestaande partijorganisatie even een partij optuigt die al die zetels kan vullen. Het gevolg is dat de BBB net zoals al die in één keer opgeblazen partijen vol met gelukszoekers zitten, die binnen de kortste keren over van alles en nog wat ruzie hebben. Ik zal echt hogelijk verbaasd zijn als de BBB al zo'n organisatie heeft en zoveel keuze uit in de politiek gepokt en gemazzelde leden heeft, dat ze met een uitgekiend selectiebeleid de mensen geselecteerd hebben die snappen hoe politiek werkt (dat is namelijk een vak) en die snappen hoe ook binnen een partij de politiek werkt en hoe je dat moet gebruiken.

En vergis je niet, dit zijn de provinciale verkiezingen, de bestuurstak in Nederland met de minste invloed, waarbij ze behoorlijk vastzitten aan wat aan de ene kant landelijk opgelegd wordt. En aan de andere kant, wat de gemeenten uitvoeren zonder zich teveel van de provincie aan te trekken. Als je dan ook nog een behoorlijk wat populistische standpunten hebt, waarbij je nu keuzes moet gaan maken tussen elkaar uitsluitende standpunten. Dan is dit weer een tot mislukken gedoemd project.

Een geluk daarbij is dat PvdA/GL ongeveer net zo groot is en steun kan geven aan de coalitie en dat ze daar als het nodig is VOLT nog bij kunnen trekken, terwijl de SGP ook altijd al de neiging heeft om de regering te steunen. Zodat het land in ieder geval bestuurbaar blijft. Daarnaast heeft het voor de huidige coalitiepartijen geen enkele zin om nu voor een kabinetscrisis te gaan, want als ze nu voor verkiezingen gaan, dan worden ze vermorseld. Maar als ze wachten tot de BBB implodeert, dan ziet de wereld er voor die partijen weer heel anders uit.

Dus mijn huidige inschatting is dat de BBB even mag juichen over hoe geweldig ze zijn, dat er niet veel veranderd, behalve dat er wat lippendienst aan het populisme verleend wordt.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:54

BaileyMix schreef:
Karl66 schreef:
Er is ongeveer een twintig procent aan populistische stemmen en dat is nu ook niet veranderd. BBB pakt een stukje CDA en voor de rest vooral de stemmen van de PVV en FvD zoals het er nu uitziet.

Wat ik vooral jammer aan deze uitslag vind, is dat er weer een nieuwe populistische en onervaren partij een groot deel van de stemmen pakt. Ik ben bang dat we over een aantal maanden een FvD 2.0 hebben met afsplitsingen, interne ruzies en coalitiebesprekingen die daardoor bijna onmogelijk zijn.

Aan de andere kant is dat voor de BBB misschien helemaal niet zo slecht. Want ze kunnen het zich niet veroorloven om verantwoording te gaan dragen. Dan kan je niet meer overal tegen zijn, maar moet je vooral vertellen wat je wel wilt en heb je je als politiek gewoon aan rechterlijke uitspraken en wetgeving te houden. Het zou wel grappig zijn, de BBB die aan de boeren uit moet gaan leggen dat ze toch stikstof moeten gaan reduceren, omdat er geen andere keuze is.

Ik zit klaar met de popcorn :Y) Nee, ik denk oprecht dat ons Carolien duizend keer minder gek is dan Thierry. Dus ze zal wel niet volledig doordraaien, hopelijk. Maar diezelfde kiezers verwachten nog steeds wel dat ze haar populistische praatjes waarmaakt, anders keert het monster dat ze gecreëerd heeft zich absoluut tegen haar. Ik denk dus dat de kiezer het weer gaat gooien op 'teleurgesteld door de politiek'.

Dat laatste risico is levensgroot. Net als afsplitsingen van de BBB zoals we die eerder zagen bij Forum, PVV en (weliswaar grotendeels door het overlijden van de leider van) de LPF. Ik zie al decennia bij voortduring een risky shift van ontevreden mensen die net zo makkelijk extreem links als extreem rechts stemmen, zeker in ‘mijn’ provincie. En zowel die fragmentatie als die risky shift is zorgwekkend. Ik ben geen BBB fan, maar ik zie de komende jaren liever een verenigd front binnen de BBB dan een volgende versplinterde club met kiezers die weer naar een extremistische hoek schuiven. Wat dat betreft sla ik de BBB hoger aan dan schreeuwers als Tjer en Geert.
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 15-03-23 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:55

Nog even de andere kant op ook bekeken:

Volt scoort op het midden, net als D66

50+ en ChristenUnie zijn links van het midden.

Heb dan toch het idee dat er meer naar rechts is geschoven dan naar links?

Afbeelding

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-23 23:56

Nou Karl, Maar dan is er wel een poging gedaan :j

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:01

Ooh hiér zijn jullie allemaal. Ik maar doortikken in het 'wat stem je' topic :roll:

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:02

Cer schreef:

No, try not. Do or do not. There is no try. - Yoda.

Het gaat over de toekomst van een land, niet over de tactiek van voetbalclub Bal op Dak.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:02

lies schreef:
Ooh hiér zijn jullie allemaal. Ik maar doortikken in het 'wat stem je' topic :roll:

Welkom.

*deelt rood potloodje en een koffie uit *

:')

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:03

Als je de PVV een middenpartij noemt, dan heb je wel een heel raar beeld van de politiek. De PVV zit in de praktijk gewoon een populistische partij, behoorlijk rechts van de VVD. En dan heb je 50+ die ook in de populistische hoek van de protestpartijen zit.

Wat je ook in deze cijfers mee moet nemen is dat er een grotere opkomst was. Kijk bijvoorbeeld naar de SGP, die hebben een hele trouwe aanhang die altijd gaat stemmen. Is de opkomst lager, dan is dat in hun voordeel, want een relatief groter deel van de stemmers stemmen op de SGP. Maar als de opkomst hoger is, zoals nu, dan is dat een nadeel voor de SGP, omdat ze dan opeens relatief minder stemmen krijgen.

Wat je in deze verkiezingen ziet is de populistische kiezer, die op de nieuwe partij in het landschap stemt. De boerenpartij CDA, die stemmen kwijt raakt aan de BBB en een trek van het midden naar de randen van de politiek.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:04

Cowboy55 schreef:
Cer schreef:

Het gaat over de toekomst van een land, niet over de tactiek van voetbalclub Bal op Dak.

Ja.. ging super ook de laatste tijd met de schandalen enzo .. misschien dat Bal op Dak t beter deed.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:05

Cowboy55 schreef:
Cer schreef:

Dat dus

We leven in één van de rijkste, meest welvarende, veilige landen ter wereld. Nederland wordt gezien als het beste land om je kind op te voeden, dus blijkbaar doen we hier toch echt wel wat goed.

Ik zie echt wel dat er ook heel veel mis gaat en daar moeten we onze ogen niet voor sluiten en dat moeten we aanpakken. Maar soms moet je ook gewoon kijken naar wat er wel goed gaat en dat is heel, heel erg veel in dit land.
Laatst bijgewerkt door Karl66 op 16-03-23 00:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:07

OMG die Thierry... :') Wel fijn als je zo vol kan zijn van jezelf. Dan ben je altijd de winnaar. ;)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:07

Er is nog een coalitie toch?
Of is het nu zo dat de BBB alles helemaal alleen mag bepalen? Zo werkt dat toch niet?

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:08

ruitje schreef:
lies schreef:

Welkom.

*deelt rood potloodje en een koffie uit *

:')

Haha, dank! *\o/*

Jessix schreef:
OMG die Thierry... :') Wel fijn als je zo vol kan zijn van jezelf. Dan ben je altijd de winnaar. ;)

Bizarre speech.. Maar had niets anders verwacht.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:09

Cer schreef:
Of is het nu zo dat de BBB alles helemaal alleen mag bepalen? Zo werkt dat toch niet?

Nee, de BBB heeft bij lange na geen absolute meerderheid, dus die zullen nu niet alleen compromissen tussen hun politieke beloften moeten gaan maken, ze moeten ook nog eens compromissen met andere partijen sluiten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:11

Karl66 schreef:
Nee, de BBB heeft bij lange na geen absolute meerderheid, dus die zullen nu niet alleen compromissen tussen hun politieke beloften moeten gaan maken, ze moeten ook nog eens compromissen met andere partijen sluiten.

Ah dus het is niet perse zo dat ze nu eigenhandig helemaal zelf het land om zeep kunnen helpen?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:12

@Cer, wie zegt dat dan?

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:13

Karl66 schreef:
Als je de PVV een middenpartij noemt, dan heb je wel een heel raar beeld van de politiek. De PVV zit in de praktijk gewoon een populistische partij, behoorlijk rechts van de VVD. En dan heb je 50+ die ook in de populistische hoek van de protestpartijen zit.

Korte versie: Je hebt zelf een raar beeld van de politiek als je denkt het beter te weten dan deskundigen in Nederland. Maar het verbaasd mij eigenlijk niet echt :D

Lange versie:

Bron:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Partij_voor_de_Vrijheid

Citaat:
De politicoloog André Krouwel van de Vrije Universiteit heeft voor de Tweede Kamerverkiezingen van 2006, 2010 en 2012 de verschillende partijen op tweedimensionale wijze gepositioneerd: op basis van een sociaaleconomische as ("links/rechts" genaamd) en een meer culturele as ("progressief/conservatief"). De PVV werd in 2006 als rechts en conservatief gekenmerkt maar schoof in 2010 op naar een middenpositie op de sociaaleconomische as door een combinatie van (uiterst) rechtse en linkse standpunten. Ook in 2012 werd de PVV op een middenpositie op de links/rechts-as gepositioneerd.[bron?]

Citaat:
Het Parlementair Documentatie Centrum van de Universiteit Leiden beschouwt de PVV als "populistisch, met zowel conservatieve, liberale, rechtse als linkse standpunten".[96]

Exitium

Cer schreef:

Op provinciaal niveau kunnen ze mogelijk meebepalen als ze coalities kunnen vormen, wat nog lastig genoeg kan zijn gezien de linkse partijen niet snel met ze in zee zullen gaan en bijvoorbeeld de VVD niet met de PVV en FvD wil regeren, dus de spoeling op provinciaal niveau is dun. Landelijk gezien verandert er niets, coalitie heeft nog steeds geen meerderheid in de senaat, maar met GL/PvdA erbij wel. Net als nu dus.
Laatst bijgewerkt door Exitium op 16-03-23 00:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Ik zeg niet dat iemand dat zegt.. ik vraag dat.. :)

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 00:16

PVV is natuurlijk knetterrechts als het op immigratie aankomt. Verder zijn ze best links (of in ieder geval sociaal) te noemen. Daarom zullen ze PVV als middenpartij aanmerken. Echter denk ik dat je niet om het immigratie standpunt heen kunt, dit is eigenlijk wel de belangrijkste reden waarom de meeste mensen op hem stemmen. Ik zou hem zelfs extreem rechts noemen, eerlijk gezegd.