Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Ben hier wel even stil van ….
Even wat feiten op een rij.
In 1950 hadden we in Nederland 10 miljoen inwoners.
In 2020 17,4 miljoen.
In 1950 waren er 410.000 agrarische bedrijven.
In 2020 nog 53.000.
In 1950 waren er 1,57 miljoen koeien en in 2020 1,6 miljoen.
Tussen 1950 en 2016 is er 550.000 hectare cultuurgrond onttrokken aan de landbouw en sindsdien gaat er ieder jaar nog 7500 hectare landbouwgrond verloren aan woning- en wegenbouw en aan zogenaamde natuur.
Van het grondoppervlak dat nodig is om al het voedsel te produceren om aan de behoefte van de Nederlanders te voldoen, is 1800 m2 per persoon nodig.
Die ruimte hebben we niet.
In Nederland kúnnen we dus niet eens produceren wat we zelf allemaal verorberen.
Dat wordt dus al in het buitenland geproduceerd.
Denk aan koffie, wijn, sinaasappels, bananen, kiwi's, cacao/chocola en soja- palm- en zonnebloemolie.
De import van landbouwgoederen wordt geraamd op 67,1 miljard euro.
Nederland exporteert weliswaar voor 95,6 miljard euro, maar let wel!! ...
27,3 miljard is wederuitvoer: goederen van buitenlandse makelij die na aankomst in Nederland niet of nauwelijks een bewerking ondergaan en daarna weer worden doorgevoerd naar het buitenland.
De werkelijke export is dus 68,3 miljard euro en is 1,2 miljard meer dan er wordt geïmporteerd.
Export bedraagt 9,5 miljard aan sierteelt , 8,8 miljard aan vlees , 8,6 aan zuivel en ei , 7,3 aan groenten ,
6,2 aan fruit en 5,8 miljard aan dranken en bier .
Bedenk ook: alleen import zorgt voor faillissement van ons land!
Meer dan de helft van de geëxporteerde goederen gaat naar onze buurlanden.
Wij wonen overigens dichter bij Duitsland dan bij de Randstad.
Dan is er ook nog het feit dat er 600.000 mensen in banen werken die direct afhankelijk zijn van de agrarische productie.
Ook een feit:
Ammoniakuitstoot binnen de veehouderij daalde van 333 kiloton in 1990, tot 110 kiloton nu.
Feit:
Er is 9.7 miljard kilo minder mest dan in 1990.
Feit:
Boeren hebben tussen 1990 en 2017,
187 miljoen kilo stikstof gereduceerd.
Feit:
Fosfaatuitstoot is sinds 1990 gedaald met 60 miljoen.
Feit:
92 procent van koeienvoer bestaat uit gras en maïs van NL bodem.
Dan ook nog even deze feiten:
In 1950 reden er 139.000 auto's rond en in 2020 8,9 miljoen.
In 1940 waren er 350.000 passagiers op Schiphol en in 2020 passeerden 58,2 miljoen mensen de incheckbalie.
Tot slot nog maar weer de opmerking dat we met 0,3% van de bevolking voorzien in de voedselvoorziening van de overige 99,7%.
En dan met droge ogen durven te zeggen dat de boeren moeten verdwijnen.
Bronnen: RVO, CBS, WUR, NZO-Zuivel, Nieuwe Oogst
Deze feiten zijn niet door mij op een rij gezet maar door Erik Terpstra - Manager projectbeheersing bij Rijkswaterstaat.
Maar dit geeft wel stof tot nadenken.
Cer schreef:De grootste vervuiler van wat?
Tata steel en Rockwool bedoel je?
DuoPenotti schreef:Cer schreef:De grootste vervuiler van wat?
Tata steel en Rockwool bedoel je?
Precies
En worden deze bedrijven nu uitgekocht?
Nee.
Ja Schiphol moet minder vliegen... Een bekendmaking Nadat ze zelf al aangaven dit te doen door personeelgebrek
https://www.1limburg.nl/nieuws/1715825/ ... moniak-uit
DuoPenotti schreef:Benz dat ik niet achter het D66 /groen links overdreven geneuzel sta wil niet zeggen dat ik de geschiedenis niet ken.
Hebben de dinosaurussen ook klimaat verandering veroorzaakt?
Dat wij teveel aan mensen hier extra aan bijdragen geloof ik ook. Iedereen die mij kent weet zelfs dat ik daar extreem over ben ook nog.
Maar dan moeten de boeren weg...
Er is al minder vee dan jaren geleden.
Minder uitstoot dan jaren geleden.
Er zijn wel meer mensen. Meer vlieguren meer huizen meer industrie.
Maar de boeren die hun vervuiling zelf weer omzetten die moeten weg...
Echt joh dat is toch niet recht te l.llen
Edit
En als er iemand niet ikke is ben ik het wel.
Ben niet van de wegwerp maatschappij.
Gebruiken amper gas, weinig stroom.
Weinig luxe artikelen.
En het belangrijkste geen kinderen.
Cer schreef:Maar hoe zit dat dan, Cowboy55?
Benzz schreef:Heks Kaag? Waarom niet gewoon mevr. Kaag een dame met een buitengewoon CV en met enorme prestatie's. Caroline is een journalist, niets meer en niets minder.
Loretta schreef:Benzz schreef:Heks Kaag? Waarom niet gewoon mevr. Kaag een dame met een buitengewoon CV en met enorme prestatie's. Caroline is een journalist, niets meer en niets minder.
Kaag heeft zeker enorme prestaties geleverd. Ze heeft alleen geen idee van wat gewone mensen doormaken. Kaag is een hele goede diplomaat. Maar heeft geen verbinding met het gewone Nederlandse volk.
Arabesk schreef:Er stoppen talloze boeren per jaar, door schaalvergroting. Het is ook in het belang van de boeren dat de schaalvergroting stopt en dat we toe gaan werken naar een circulaire bedrijfsvoering.
Als ik hier om me heen kijk zie ik nog twee agrariërs die al het land bezitten en 400 ha bloemkool hebben. Vervolgens klagen ze dat de ganzen de bloemkool opeten. Ja omdat ze samen met koeienboeren, die grasfalt kweken, Dé ideale omstandigheden creëeren voor een ganzenplaag. En als er al vossen gesignaleerd worden, worden die meteen afgeschoten want heel onhandig als je kippen hebt (bouw een goed hok...)
Die aardige boer die even het hooi komt schudden is allang opgekocht door de buurman en die huurt trekkers in van het loonbedrijf. Die elke ochtend met dertig trekkers en tien vrachtwagens voorbij denderen op weg naar al het werk.
Boeren suggereren nog steeds een soort romantisch beeld van de hardwerkende boer op z'n knusse bedrijf. Maar ik zie hier landbouwers en tulpenbaronnen die geld verdienen over de ruggen van hun arbeidsmigranten, het milieu en de natuur. Die langs komt in z'n Porsch om even de plantjes te inspecteren.
We hebben hier krankzinnig buitensporig veel vee op een héél klein stukje land. Dat gaat gewoon niet.
Dat zelfs de VVD vindt dat het anders moet zegt wel wat ( net als het shocking nieuws dat de VVD krimp van Schiphol wil, 10%, nou dan weet je dat halveren eigenlijk het beste zou zijn)
Biodiversiteit en natuur zijn geen linkse hobby, maar een noodzakelijke voorwaarde ook voor ons eigen leven.
Cowboy55 schreef:Cer schreef:Maar hoe zit dat dan, Cowboy55?
Ik snap de vraag niet helemaal, dus ik ga even interpreteren wat je zou kunnen bedoelen. Als ik mis zit hoor ik t graag.
Tata Steel (uit India) en Rockwool (oorspronkelijk Zweeds meen ik) zijn mondiaal volgens mij enorme spelers. Als je ze in NL aanpakt verplaatsen ze in extremis de hele shyte naar elders.
Voor NL betekent dat dan dat hele steden in NL werkloos worden (Tata Steel = IJmuiden qua werkgelegenheid) terwijl de productie elders gewoon doorgaat, inclusief de milieubelasting op wereldniveau.
Ik vind t best als je ze uit NL schopt, maar die clubs gaan elders gewoon door. En ze hebben toegevoegde waarde, of we daar nu blij van worden of niet.
Loretta schreef:Uiteindelijk gaat het wel in het buitenland verder. De bont industrie in het buitenland is ook gewoon uitgebreid.
Kinke schreef:Bio boer en zijn verhaal mbt grondruil en het verschil tussen zijn weilanden en het 'natuurgebied' achter hem
(even zoeken op Onlanden)
https://www.dvhn.nl
DuoPenotti schreef:Wereldwijd stoppen.
En waarvoor
Loretta schreef:Kinke schreef:Bio boer en zijn verhaal mbt grondruil en het verschil tussen zijn weilanden en het 'natuurgebied' achter hem
(even zoeken op Onlanden)
https://www.dvhn.nl
Hier is dat filmpje
https://dvhn.nl/drenthe/Deze-boer-ruild ... 66620.html
Dit is echt niet te begrijpen. Die boer doet echt alles zoals men het graag wil. Het ziet er ook nog eens prachtig uit. Zijn weilanden leven gewoon. En vervolgens moet hij nu wieberen voor een natura 2000 gebied wat hij ook nog eens zelf heeft mogelijk gemaakt. Nu krijgt hij stank voor dank.
De habitatrichtlijn zoals die nu is en ook vooral zoals die in Nederland geimplementeerd is daar klopt totaal niets van. Ik weet niet wat de bedoeling moet zijn van de Onlanden. Maar als 1 ding zeker is. Dat is dat wensnatuur zoals natuurclubs het graag zien het grootste voorbeeld van maakbaarheidsdenken is. Soms kan iets niet op bepaalde grond. Dat is iets dat boeren weten maar natuurclubs denken blijkbaar dat je gewenste flora en fauna op bestelling kunt krijgen. Wat is het volgende gestoorde plan? Een ijsberenpopulatie in de Sahara? Of kamelen in de Noordpoolcirkel?
Als deze boer vertrokken is dan krijg je een nog iets groter doods gebied. En wie moet je daar dan weer de schuld van geven.