steun onze boeren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 21:19

De grootste vervuiler van wat?

Tata steel en Rockwool bedoel je?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 21:23

Dus afgenomen sinds 1980...

Wel 10 miljoen mensen meer.

Citaat:
Ben hier wel even stil van ….
Even wat feiten op een rij.
In 1950 hadden we in Nederland 10 miljoen inwoners.
In 2020 17,4 miljoen.
In 1950 waren er 410.000 agrarische bedrijven.
In 2020 nog 53.000.
In 1950 waren er 1,57 miljoen koeien en in 2020 1,6 miljoen.
Tussen 1950 en 2016 is er 550.000 hectare cultuurgrond onttrokken aan de landbouw en sindsdien gaat er ieder jaar nog 7500 hectare landbouwgrond verloren aan woning- en wegenbouw en aan zogenaamde natuur.
Van het grondoppervlak dat nodig is om al het voedsel te produceren om aan de behoefte van de Nederlanders te voldoen, is 1800 m2 per persoon nodig.
Die ruimte hebben we niet.
In Nederland kúnnen we dus niet eens produceren wat we zelf allemaal verorberen.
Dat wordt dus al in het buitenland geproduceerd.
Denk aan koffie, wijn, sinaasappels, bananen, kiwi's, cacao/chocola en soja- palm- en zonnebloemolie.
De import van landbouwgoederen wordt geraamd op 67,1 miljard euro.
Nederland exporteert weliswaar voor 95,6 miljard euro, maar let wel!! ...
27,3 miljard is wederuitvoer: goederen van buitenlandse makelij die na aankomst in Nederland niet of nauwelijks een bewerking ondergaan en daarna weer worden doorgevoerd naar het buitenland.
De werkelijke export is dus 68,3 miljard euro en is 1,2 miljard meer dan er wordt geïmporteerd.
Export bedraagt 9,5 miljard aan sierteelt , 8,8 miljard aan vlees , 8,6 aan zuivel en ei , 7,3 aan groenten ,
6,2 aan fruit en 5,8 miljard aan dranken en bier .
Bedenk ook: alleen import zorgt voor faillissement van ons land!
Meer dan de helft van de geëxporteerde goederen gaat naar onze buurlanden.
Wij wonen overigens dichter bij Duitsland dan bij de Randstad.
Dan is er ook nog het feit dat er 600.000 mensen in banen werken die direct afhankelijk zijn van de agrarische productie.
Ook een feit:
Ammoniakuitstoot binnen de veehouderij daalde van 333 kiloton in 1990, tot 110 kiloton nu.
Feit:
Er is 9.7 miljard kilo minder mest dan in 1990.
Feit:
Boeren hebben tussen 1990 en 2017,
187 miljoen kilo stikstof gereduceerd.
Feit:
Fosfaatuitstoot is sinds 1990 gedaald met 60 miljoen.
Feit:
92 procent van koeienvoer bestaat uit gras en maïs van NL bodem.
Dan ook nog even deze feiten:
In 1950 reden er 139.000 auto's rond en in 2020 8,9 miljoen.
In 1940 waren er 350.000 passagiers op Schiphol en in 2020 passeerden 58,2 miljoen mensen de incheckbalie.
Tot slot nog maar weer de opmerking dat we met 0,3% van de bevolking voorzien in de voedselvoorziening van de overige 99,7%.
En dan met droge ogen durven te zeggen dat de boeren moeten verdwijnen.

Bronnen: RVO, CBS, WUR, NZO-Zuivel, Nieuwe Oogst

Deze feiten zijn niet door mij op een rij gezet maar door Erik Terpstra - Manager projectbeheersing bij Rijkswaterstaat.

Maar dit geeft wel stof tot nadenken.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 21:28

Cer schreef:

Precies

En worden deze bedrijven nu uitgekocht?
Nee.
Ja Schiphol moet minder vliegen... Een bekendmaking Nadat ze zelf al aangaven dit te doen door personeelgebrek

https://www.1limburg.nl/nieuws/1715825/ ... moniak-uit

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 21:33

DuoPenotti schreef:
Cer schreef:

Precies

En worden deze bedrijven nu uitgekocht?
Nee.
Ja Schiphol moet minder vliegen... Een bekendmaking Nadat ze zelf al aangaven dit te doen door personeelgebrek

https://www.1limburg.nl/nieuws/1715825/ ... moniak-uit

Uhmmmm……het zou zomaar kunnen dat Tata Steel en Rockwool mondiaal gezien groter zijn dan de BV Nederland…….

Cer

Re: steun onze boeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 21:34

Maar hoe zit dat dan, Cowboy55?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 22:14

DuoPenotti schreef:
Benz dat ik niet achter het D66 /groen links overdreven geneuzel sta wil niet zeggen dat ik de geschiedenis niet ken.

Hebben de dinosaurussen ook klimaat verandering veroorzaakt?

Dat wij teveel aan mensen hier extra aan bijdragen geloof ik ook. Iedereen die mij kent weet zelfs dat ik daar extreem over ben ook nog.

Maar dan moeten de boeren weg...

Er is al minder vee dan jaren geleden.
Minder uitstoot dan jaren geleden.

Er zijn wel meer mensen. Meer vlieguren meer huizen meer industrie.
Maar de boeren die hun vervuiling zelf weer omzetten die moeten weg...

Echt joh dat is toch niet recht te l.llen

Edit
En als er iemand niet ikke is ben ik het wel.
Ben niet van de wegwerp maatschappij.
Gebruiken amper gas, weinig stroom.
Weinig luxe artikelen.
En het belangrijkste geen kinderen.

Mij ontgaat van alles.
Milieu problemen geneuzel...?
Maatregelen van de regering GroenLinks?

Dinosauriërs in de geschiedenis zie ik door de vingers.

Aangezien we al jaren en jaren last hebben van een stikstofdeken zie ik geleuter over 'boeren die hun afvalstoffen weer opruimen' niet door de vingers.

En de kern: 'boeren weg'? Hoezo dat dan...?

Wereldwijd worden duizenden boeren PER DAG gedwongen te stoppen,
en hier is sprake van een regering die jarenlang wegkeek van de problemen,
en nu na (ruim) tien jaar (dertig is ook te verdedigen)
flink gemeenschapsgeld uitgeeft
om boeren te assisteren bij het nemen van maatregelen.

(Het zou tijd worden tegenover de boeren, maar ik vind het raar.)

Uiteraard op haar VVD's: de bedrijven van de Van-Drie groep, A-ware, De Heus hoeven niet bij te dragen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 22:28

Er stoppen talloze boeren per jaar, door schaalvergroting. Het is ook in het belang van de boeren dat de schaalvergroting stopt en dat we toe gaan werken naar een circulaire bedrijfsvoering.

Als ik hier om me heen kijk zie ik nog twee agrariërs die al het land bezitten en 400 ha bloemkool hebben. Vervolgens klagen ze dat de ganzen de bloemkool opeten. Ja omdat ze samen met koeienboeren, die grasfalt kweken, Dé ideale omstandigheden creëeren voor een ganzenplaag. En als er al vossen gesignaleerd worden, worden die meteen afgeschoten want heel onhandig als je kippen hebt (bouw een goed hok...)

Die aardige boer die even het hooi komt schudden is allang opgekocht door de buurman en die huurt trekkers in van het loonbedrijf. Die elke ochtend met dertig trekkers en tien vrachtwagens voorbij denderen op weg naar al het werk.

Boeren suggereren nog steeds een soort romantisch beeld van de hardwerkende boer op z'n knusse bedrijf. Maar ik zie hier landbouwers en tulpenbaronnen die geld verdienen over de ruggen van hun arbeidsmigranten, het milieu en de natuur. Die langs komt in z'n Porsch om even de plantjes te inspecteren.

We hebben hier krankzinnig buitensporig veel vee op een héél klein stukje land. Dat gaat gewoon niet.

Dat zelfs de VVD vindt dat het anders moet zegt wel wat ( net als het shocking nieuws dat de VVD krimp van Schiphol wil, 10%, nou dan weet je dat halveren eigenlijk het beste zou zijn)

Biodiversiteit en natuur zijn geen linkse hobby, maar een noodzakelijke voorwaarde ook voor ons eigen leven.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 20-06-22 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 22:30

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 22:43

Cer schreef:

Ik snap de vraag niet helemaal, dus ik ga even interpreteren wat je zou kunnen bedoelen. Als ik mis zit hoor ik t graag.

Tata Steel (uit India) en Rockwool (oorspronkelijk Zweeds meen ik) zijn mondiaal volgens mij enorme spelers. Als je ze in NL aanpakt verplaatsen ze in extremis de hele shyte naar elders.

Voor NL betekent dat dan dat hele steden in NL werkloos worden (Tata Steel = IJmuiden qua werkgelegenheid) terwijl de productie elders gewoon doorgaat, inclusief de milieubelasting op wereldniveau.

Ik vind t best als je ze uit NL schopt, maar die clubs gaan elders gewoon door. En ze hebben toegevoegde waarde, of we daar nu blij van worden of niet.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 22:48

Maar dat is ook zo met bijvoorbeeld de varken flats die ik eerder plaatste.

Als er vraag is word er geproduceerd.
De vraag naar vlees stijgt. De wereld is niet vegan minded.
Dus hier kiekeboe spelen, wat we niet zien bestaat niet, heeft geen voordeel voor de aarde.
Integendeel zelfs.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 22:52

Arabesk, er zit denk ik nog wel verschil in bedrijven en de regio waar je zit.

Wij zitten met ons bedrijf in de Achterhoek, waar naoberschap nog enorm belangrijk is en waar de boeren en buitenlui elkaar dus ook belangeloos helpen :j.

De hele discussie hierboven ga ik me verder niet mee bemoeien, het is niet zo dat elke boer er op die manier in staat in elk geval :Y)

Kijk, dat de Nederlandse landbouw voorop loopt op heel veel vlakken is absoluut waar. Er zit zoveel kennis, ervaring en enthousiasme, prachtig. Maar dat het niet alleen maar meer en groter kan is ook gewoon reëel. Er zal iets moeten veranderen, de manier waarop dat nu wordt gepresenteerd is alleen wel erg extreem en buiten proportioneel. Daarnaast tref je hiermee boeren die nog graag verder zouden willen en die misschien op een hele andere manier prima kunnen boeren (met alle maatregelen die er genomen zouden moeten worden verder).

Wat mij betreft hadden ze eens goed moeten kijken naar de stoppers en de boeren van 55+ met bedrijven die geen opvolgers hebben. Dat zijn er namelijk heel veel. Koop daar de productierechten van weg, laat ze de goede koeien doorverkopen, geef ze compensatie voor het bedrijf een bepaald bedrag zodat ze voldoende geld hebben voor een mooi pensioen en kijk eens wat dat op zou leveren.

Als ik naar ons bedrijf kijk, wij hebben 50 koeien en zitten in het 70% verminderen gebied omdat er een beekje langs onze boerderij loopt. Dat zou betekenen dat wij 15 koeien zouden mogen houden, natuurlijk nooit haalbaar. Terwijl wij juist aan kringlooplandbouw doen, een heel deel van onze eigen melk verwerken en lokaal afzetten en de weilanden vol hebben staan met kruidenrijke grasmengsels en bloemenranden.

We hebben elk jaar een paar kerkuilen en steenuilen met kuikens, op dit moment bijna 30 nesten boerenzwaluwen en 10 nesten huiszwaluwen. We hebben kieviten, flamingo's (écht!), scholeksters, de wielewaal, koekkoeksnesten, roodborstjes, fazanten, patrijzen. Een enorme diversiteit aan meesjes en vinken, watervogels en dan heb ik de insecten nog niet eens benoemd. Als wij zouden moeten stoppen is de kans groot dat het verdwijnt (we zijn de eerste boerderij naast het dorp, eerste uitbreidingsmogelijkheid).

Kijk, de groot-groter-grootst bedrijven hoeven van mij ook niet persee. Dat past misschien beter in een land met minder mensen en meer ruimte. Maar de maatregelen die nu gepresenteerd zijn vind ik dan wel weer een heel ander uiterste. Ik ben in elk geval benieuwd woensdag en ik hoop vooral dat de demonstratie netjes, beschaafd en vriendelijk blijft, zonder alle onmacht, frustratie en boosheid te ventileren door middel van 'acties' waardoor het typetje 'boze boer' / 'lompe boer' wordt vergroot.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 22:57

Mooie genuanceerde post, Rebecca!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 23:16

Benzz schreef:
Heks Kaag? Waarom niet gewoon mevr. Kaag een dame met een buitengewoon CV en met enorme prestatie's. Caroline is een journalist, niets meer en niets minder.

Kaag heeft zeker enorme prestaties geleverd. Ze heeft alleen geen idee van wat gewone mensen doormaken. Kaag is een hele goede diplomaat. Maar heeft geen verbinding met het gewone Nederlandse volk.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 00:07

Loretta schreef:
Benzz schreef:
Heks Kaag? Waarom niet gewoon mevr. Kaag een dame met een buitengewoon CV en met enorme prestatie's. Caroline is een journalist, niets meer en niets minder.

Kaag heeft zeker enorme prestaties geleverd. Ze heeft alleen geen idee van wat gewone mensen doormaken. Kaag is een hele goede diplomaat. Maar heeft geen verbinding met het gewone Nederlandse volk.

Eens. Er is een groep politici die geen dag van hun leven een ‘gewone’ baan heeft gehad. Ze staan dientengevolge volstrekt los van de realiteit.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 01:16

Arabesk schreef:
Er stoppen talloze boeren per jaar, door schaalvergroting. Het is ook in het belang van de boeren dat de schaalvergroting stopt en dat we toe gaan werken naar een circulaire bedrijfsvoering.

Als ik hier om me heen kijk zie ik nog twee agrariërs die al het land bezitten en 400 ha bloemkool hebben. Vervolgens klagen ze dat de ganzen de bloemkool opeten. Ja omdat ze samen met koeienboeren, die grasfalt kweken, Dé ideale omstandigheden creëeren voor een ganzenplaag. En als er al vossen gesignaleerd worden, worden die meteen afgeschoten want heel onhandig als je kippen hebt (bouw een goed hok...)

Die aardige boer die even het hooi komt schudden is allang opgekocht door de buurman en die huurt trekkers in van het loonbedrijf. Die elke ochtend met dertig trekkers en tien vrachtwagens voorbij denderen op weg naar al het werk.

Boeren suggereren nog steeds een soort romantisch beeld van de hardwerkende boer op z'n knusse bedrijf. Maar ik zie hier landbouwers en tulpenbaronnen die geld verdienen over de ruggen van hun arbeidsmigranten, het milieu en de natuur. Die langs komt in z'n Porsch om even de plantjes te inspecteren.

We hebben hier krankzinnig buitensporig veel vee op een héél klein stukje land. Dat gaat gewoon niet.

Dat zelfs de VVD vindt dat het anders moet zegt wel wat ( net als het shocking nieuws dat de VVD krimp van Schiphol wil, 10%, nou dan weet je dat halveren eigenlijk het beste zou zijn)

Biodiversiteit en natuur zijn geen linkse hobby, maar een noodzakelijke voorwaarde ook voor ons eigen leven.

Nou hier vind je die boeren nog wel hoor die hard zelf met het hele gezin werken en elkaar helpen indien nodig. Wij lenen ook vaak zat groter materieel van onze over buurman (kippenboer) en vossen worden hier ook niet af geschoten en last van ganzen hebben we hier ook niet op al die hectares land! Ik heb het over grens Utrechtse Heuvelrug/ Gelderland

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 07:18

Wat wil de overheid en natuurclubs nou dan? Vorige week heeft in een andere krant ook al een artikel van deze biologische boer gestaan.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/147425 ... e-onlanden

Je zou toch zeggen, is helemaal perfect. Dit is toch waar het naar toe moet. Maar blijkbaar is dat ook niet goed. Ze zijn echt volledig doorgedraaid in Den Haag. Het is nog gekker dan dat je voor mogelijk houdt.

Misschien moeten biologische boeren ook maar eens een gezamelijke actie organiseren met enkel biologische boeren om het grote publiek eens duidelijk te maken dat de overheid volledig van het pad af is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 07:52

Cowboy55 schreef:
Cer schreef:

Ik snap de vraag niet helemaal, dus ik ga even interpreteren wat je zou kunnen bedoelen. Als ik mis zit hoor ik t graag.

Tata Steel (uit India) en Rockwool (oorspronkelijk Zweeds meen ik) zijn mondiaal volgens mij enorme spelers. Als je ze in NL aanpakt verplaatsen ze in extremis de hele shyte naar elders.

Voor NL betekent dat dan dat hele steden in NL werkloos worden (Tata Steel = IJmuiden qua werkgelegenheid) terwijl de productie elders gewoon doorgaat, inclusief de milieubelasting op wereldniveau.

Ik vind t best als je ze uit NL schopt, maar die clubs gaan elders gewoon door. En ze hebben toegevoegde waarde, of we daar nu blij van worden of niet.

Nou, precies deze uitleg :) dank!

Maar goed, dat is toch met alles? Als je het hier vermindert, gaat het ergens anders toch gewoon door? Ik lees juist dat de nederlandse druppels op de gloeiende plaat zo belangrijk zijn... dan zou dat toch ook voor industrie moeten gelden?

Ik ga eens kijken of er wereldwijd boeren moeten stoppen. Ik meen gelezen te hebben dat er 'verderop' gewoon door'geboerd' wordt.. en wellicht gaan ze daar nog meer geld verdienen, als het hier afneemt of stopt.. ?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 07:57

Hier rond de IJssel stikt het van de ganzen. Ieder jaar plaatst de gemeente bij de dijk een signaleringsbord.En zitten die alleen op 'grasfalt' (dom woord overigens)? Nope, het stikt ervan in die niet bemestte uiterwaarden, en in de gebieden daar omheen. Dus ook op ons niet zoveel bemestte gras.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 07:58

Uiteindelijk gaat het wel in het buitenland verder. De bont industrie in het buitenland is ook gewoon uitgebreid.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:13

Bio boer en zijn verhaal mbt grondruil en het verschil tussen zijn weilanden en het 'natuurgebied' achter hem
(even zoeken op Onlanden)

www.dvhn.nl

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:25

Loretta schreef:
Uiteindelijk gaat het wel in het buitenland verder. De bont industrie in het buitenland is ook gewoon uitgebreid.

Dat is zo. Voor de stikstofdeken en het dierenleed maakt het niet zo veel uit. Voor de verzuring van ons kleine landje door ammoniak kan het een wereld van verschil maken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:32

Kinke schreef:
Bio boer en zijn verhaal mbt grondruil en het verschil tussen zijn weilanden en het 'natuurgebied' achter hem

https://www.dvhn.nl

Hier is dat filmpje

https://dvhn.nl/drenthe/Deze-boer-ruild ... 66620.html

Dit is echt niet te begrijpen. Die boer doet echt alles zoals men het graag wil. Het ziet er ook nog eens prachtig uit. Zijn weilanden leven gewoon. En vervolgens moet hij nu wieberen voor een natura 2000 gebied wat hij ook nog eens zelf heeft mogelijk gemaakt. Nu krijgt hij stank voor dank.

De habitatrichtlijn zoals die nu is en ook vooral zoals die in Nederland geimplementeerd is daar klopt totaal niets van. Ik weet niet wat de bedoeling moet zijn van de Onlanden. Maar als 1 ding zeker is. Dat is dat wensnatuur zoals natuurclubs het graag zien het grootste voorbeeld van maakbaarheidsdenken is. Soms kan iets niet op bepaalde grond. Dat is iets dat boeren weten maar natuurclubs denken blijkbaar dat je gewenste flora en fauna op bestelling kunt krijgen. Wat is het volgende gestoorde plan? Een ijsberenpopulatie in de Sahara? Of kamelen in de Noordpoolcirkel?

Als deze boer vertrokken is dan krijg je een nog iets groter doods gebied. En wie moet je daar dan weer de schuld van geven.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:37

DuoPenotti schreef:
Wereldwijd stoppen.
En waarvoor

Wereldwijd MOETEN duizenden boeren stoppen.

Ik zeg het maar even.

Omdat het klimaat verandert en er gewoon geen regen valt.
Nadat je dieren dood zijn en het zaaigoed is opgegeten zul je wel moeten.
(Kom mij niet aanzetten met die oogkleppen dat klimaatverandering geneuzel is.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:39

Moeten ze stoppen omdat het voor de aarde beter is, of moeten ze stoppen als in 'ook in andere landen moeten boeren stoppen, vanuit de overheid'?
Hoe bedoel je dat, Janneke2?

En moeten de bio-boeren ook stoppen, overal?
Laatst bijgewerkt door Cer op 21-06-22 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-22 08:41

Loretta schreef:
Kinke schreef:

https://www.dvhn.nl

Hier is dat filmpje

https://dvhn.nl/drenthe/Deze-boer-ruild ... 66620.html

Dit is echt niet te begrijpen. Die boer doet echt alles zoals men het graag wil. Het ziet er ook nog eens prachtig uit. Zijn weilanden leven gewoon. En vervolgens moet hij nu wieberen voor een natura 2000 gebied wat hij ook nog eens zelf heeft mogelijk gemaakt. Nu krijgt hij stank voor dank.

De habitatrichtlijn zoals die nu is en ook vooral zoals die in Nederland geimplementeerd is daar klopt totaal niets van. Ik weet niet wat de bedoeling moet zijn van de Onlanden. Maar als 1 ding zeker is. Dat is dat wensnatuur zoals natuurclubs het graag zien het grootste voorbeeld van maakbaarheidsdenken is. Soms kan iets niet op bepaalde grond. Dat is iets dat boeren weten maar natuurclubs denken blijkbaar dat je gewenste flora en fauna op bestelling kunt krijgen. Wat is het volgende gestoorde plan? Een ijsberenpopulatie in de Sahara? Of kamelen in de Noordpoolcirkel?

Als deze boer vertrokken is dan krijg je een nog iets groter doods gebied. En wie moet je daar dan weer de schuld van geven.

Zulke boeren zouden er juist meer moeten zijn en die natuurclubs moeten terug in hun hok. Hier zijn ze ook zo achterlijk bezig met het verwijderen van prachtige rhododendrons en vogelkers uit het bos omdat die niet native zijn. Kale zand- en heidevlaktes moeten ervoor terugkomen zodat de natuurnerds een salamandertje kunnen spotten. De rest van de bevolking genoot meer van die bloemenpracht van de rhododendrons. En de vogels van de vogelkers.