Homosexuele dominee

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aradis

Re: Homosexuele dominee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-08 19:01

beantsje schreef:
en wie kwam op het onzinnige idee om daar tabak van te maken? God schiep ook de bomen maar niet de honkbalknuppels die uit hout zijn gemaakt en waarmee mensen inelkaar geslagen worden.

typisch geval van zonde: iets gebruiken voor iets slechts, waar het niet voor bedoeld was

Maar wie vond de zonde uit?
Ik vind, dat als je denkt dat God de schepper is van alles dan is hij dat dus ook van alles

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:01

xTamara schreef:
@Alex66: Sommige dringen het inderdaad op (dat ze hetero moeten worden) en dat vind ik inderdaad ook slecht want het verandert waarschijnlijk toch niet. Maar toch geloof ik er wel in dat God het wel kan veranderen. Ik vind het homo zijn qua christendom erg moeilijk van de ene mag het wel de ander niet, het is maar net uit welke gemeente je komt.

.

dus het is niet god die bepaald of je homo mag zijn maar de kerk gemeente waar je toevallig door je ouders mee naar toe genomen wordt Verward
homo mogen zijn is dus eigenlijk gewoon een gevalletje mazzel hebben Frusty

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:02

je zegt het zelf al: het is beter te trouwen dan te branden van verlangen...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:03

Maar dat goldt voor man-vrouw relatie's, Paulus zegt ook duidelijk dat het goed is om alleen te zijn.
Waarom zou je dan als homo perse moeten trouwen? Je maakt mij niet wijs dat een vrijgezel leven geen leven is.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:05

dat staat er niet, dat het alleen voor man-vrouw relaties geldt.

Ik zeg niet dat het fout is om vrijgezel te zijn, ik zeg dat het heel triest is om een heel leven te hunkeren naar liefde en niet te mogen.
De een hunkert nu eenmaal wel en de ander niet.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:07

Ja inderdaad ze zijn de oorzaak van de zondeval, dus eigenlijk van de mens.
Niet alle vragen kunnen beantwoord worden natuurlijk.
Ik zie zonde niet zoals jij het ziet, beantsje.
De zonde is voor mij iets doen wat eigenlijk niet mag van God en waar je hem verdriet mee doet.

Nee, je begrijpt me verkeerd. In sommige gemeentes word die tekst inderdaad aangehaald en zijn ze tegen homo's in andere gemeentes word er veel minder streng tegenaan gekeken. Heeft niks met God te maken, het heeft te maken met hoe bepaalde mensen van de gemeente er tegenaan kijken omdat ze niet zeker weten dat God er tegen is of er voor is.

God is ook de schepper van alles! Maar de mens heeft hij vrije keuze gegeven, en daarom zijn er nu zonde. Dus dat betekend dat WIJ er voor gekozen hebben de zonde in onze leven te laten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:08

beantsje schreef:
dat staat er niet, dat het alleen voor man-vrouw relaties geldt.

Ik zeg niet dat het fout is om vrijgezel te zijn, ik zeg dat het heel triest is om een heel leven te hunkeren naar liefde en niet te mogen.
De een hunkert nu eenmaal wel en de ander niet.

In Leviticus staat ook niet dat het alleen geld bij verering van Moloch...

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:09

he denk nu eens in de totale boodschap van liefde en beoordeel het nu in dat licht!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:10

in leviticus staat ook dat je geen vlees van varkens of hazen mag eten en dat je onrein bent als je ongesteld bent

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:17

beantsje schreef:
in leviticus staat ook dat je geen vlees van varkens of hazen mag eten en dat je onrein bent als je ongesteld bent

en dat een vrouw in mannen kleding ter dood gebracht moet worden Hamer
leviticus was volgens mij maar een mafkees Gestoord

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:18

Leviticus deed 't best aardig in de tijd waarin hij leefde Haha!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 19:46

beantsje schreef:

Dat wordt in het NT heel duidelijk weerlegd.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:27

en dat bewijst maar weer dat je de HELE bijbel moet lezen om een goed oordeel te kunnen vormen, en niet een stukje eruit!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 21:57

xTamara schreef:
De zonde is voor mij iets doen wat eigenlijk niet mag van God en waar je hem verdriet mee doet.

Het is slechts een nuanceverschil, xTamara. Ik denk ook dat zonde iets is dat God niet wil. Maar niet uit een soort bazigheid maar omdat hij als geen ander beseft dat het gevolg van zonde de dood is. En natuurlijk doe je hem daar verdriet mee. Vergelijk dat je je kind verbiedt om drugs te gebruiken. Dat doe je niet om hem zn pleziertje te onthouden maar omdat je weet dat hij eraan ten gronde kan gaan.

xTamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:04

beantsje schreef:
xTamara schreef:

Het is slechts een nuanceverschil, xTamara. Ik denk ook dat zonde iets is dat God niet wil. Maar niet uit een soort bazigheid maar omdat hij als geen ander beseft dat het gevolg van zonde de dood is. En natuurlijk doe je hem daar verdriet mee. Vergelijk dat je je kind verbiedt om drugs te gebruiken. Dat doe je niet om hem zn pleziertje te onthouden maar omdat je weet dat hij eraan ten gronde kan gaan.

Daar ben ik het met je eens. Hij waarschuwt je uit liefde zeg maar Knipoog

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:08

Een homofiele dominee gaat echt niet ten gronde als hij met een andere man een liefdesrelatie heeft hoor...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:09

anneliesdj schreef:
Daarbij; als jij in God gelooft en de Bijbel gelooft, maakt dat je dan geen christen?

Ik interpreteer de bijbel dusdanig dat ik nog geen enkele kerk of gemeente ben tegengekomen waar ik dan 'bij zou horen'. daarom durf ik mezelf niet per defenitie een christen te noemen. Lachen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:15

Om christen te zijn hoef je niet bij een kerk te gaan.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:19

Dat weet ik, maar christenen interpreteren de bijbel heel letterlijk, die denken dat de hemel een plek is waar god woont en je na de dood (als je je goed hebt gedragen en berouw hebt getoond/vergeven bent) de terecht komt etc. Ze bidden voor het eten e.d. Dat doe en denk ik niet. Maar dat is een hele andere discussie (off topic).

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:21

De betekenis van het woord 'christen' is heel simpel: een persoon die gelooft dat Jezus Christus heer is.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:28

En ik geloof dat de bijbel geschreven is om ons te laten zien dat god in onszelf zit en dat we allemaal iemand kunnen zijn zoals Jezus dat was in zijn tijd. naar mijn idee moet de bijbel gezien worden als een leidraad om met elkaar in vrede te kunnen leven. (Even heel kort omschreven). Ben ik een christen..? Haha!

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-08 22:33

Dat kan ik hieruit niet afleiden. Knipoog
Een christen zoals die term gebruikt wordt, is iemand die gelooft dat Jezus gestorven en uit de dood opgestaan is om de boosheid die God heeft over onze zonden, op zich te nemen.
Jezus was de enige mens zonder zonden en daarom kon hij dit doen.
Als je dat gelooft, ben je een christen, zoals die 'definitie' nu is.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 00:14

Lante schreef:
Dat weet ik, maar christenen interpreteren de bijbel heel letterlijk, die denken dat de hemel een plek is waar god woont en je na de dood (als je je goed hebt gedragen en berouw hebt getoond/vergeven bent) de terecht komt etc.

Nu maak je wel een heel grote veralgemening. Ik ken meer christenen die de bijbel niet zo letterlijk interpreteren dan die dat wel doen.

Klara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 11:31

Lante schreef:
Dat weet ik, maar christenen interpreteren de bijbel heel letterlijk, die denken dat de hemel een plek is waar god woont en je na de dood (als je je goed hebt gedragen en berouw hebt getoond/vergeven bent) de terecht komt etc. Ze bidden voor het eten e.d. Dat doe en denk ik niet. Maar dat is een hele andere discussie (off topic).

Er zijn veel christenen die inzien dat de bijbel niet bedoeld is om letterlijk genomen te worden. Het is een tekst die religieuze inspiratie moet bieden, geen stap-voor-stap handleiding voor het dagelijks leven anno 2008.
Je scheert ons wat dat betreft echt over een kam.

Ik geloof dat je best het christelijk geloof kan beleven door naar de geest van de bijbel te leven en niet volgens de letter. Het omgekeerde is véél erger.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-08 12:56

Ja, dat is inderdaad wel wat kort door de bocht, ik weet het. Knipoog
Ik geloof dus niet letterlijk dat Jezus is gestorven om onze zonden op zich te nemen. Ik vind het een heel sterk verhaal dat ons laat zien dat je onnodig leed veroorzaakt als je je normen en waarden (geboden) niet naleeft en niet probeert een goed mens te zijn (even simpel gezegt, hoor, er zitten voor mij nog wel meer symbolieken in over bepaalde levenswijsheden, maar het gaat me wat te ver om dat hier zo allemaal even op te dreunen). Lachen