Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Re: Paardenvlees zit in meer dan je denkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 15:16

Lizzle schreef:
Vind het hypocriet om als 'paardenliefhebber' geen paardenvlees te eten. Eet het wel of eet helemaal geen vlees, uit puur principe.

Lees idd even het gehele topic....
Het gaat om de wijze waarop deze paarden voor de snacks geslacht worden, dit is iets waar je maag van omdraait.
Ik eet helemaal geen vlees, maar kan ermee leven dat anderen beperkt vlees eten van de bioslager en daar iets meer geld voor neer willen tellen.
Het grootste punt van kritiek in dit hele topic huist em vooral in de wijze waarop veel slachtvee gehouden wordt, en aan zijn eind komt.
Dat er onlangs weer een groot slachthuis in Friesland gesloten door de grove fouten die daar gemaakt werden (reeds dood en/ of ziek vee slachten voor consumptie en slordig omgaan met het protocol) maakt duidelijk dat de problematiek nog steeds niet opgelost is... en dat er nog veel te doen is!!!!!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 18:56

Ik had niet echt behoefte om een topic door te lezen waar ik dat soort uitspraken tegenkwam, maar inderdaad mijn fout!

Hmm, ik weet precies hoe er met dieren omgegaan word, daarom gebruikte ik ook het woord principe.

Mijn mening: Ik vind het een gemoderniseerde holocaust.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:27

Lizzle schreef:

Afgod

bonzjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 19:29

Shiloh schreef:
uuuh ... jah? dus?, weet je wat er nog meer in zit? varkens en koeien... maar nee er zit een paard in... dat kan EEECHT niet Koe vind het zo'n onzin om onderscheid tussen dieren te maken. OF je eet vlees OF je eet geen vlees... elk beest is daarnaast toch even veel waard.

tenzij je praat over bedreigde diersoorten of zo, dan vind ik het een ander verhaal... Maar nee, ik kan echt niet rauwiger zijn om een paard dan om een koe of een varken...

HELEMAAAL MEE EENS !!

Ik ben om alles rauwig als ze slecht behandeld zijn en eet dus uit principe alleen biologisch vlees!
Laatst bijgewerkt door bonzjo op 03-05-08 20:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 20:08

nou...die opmerking vind ik erg onpasselijk...

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-08 21:31

Lizzle schreef:
Vind het hypocriet om als 'paardenliefhebber' geen paardenvlees te eten. Eet het wel of eet helemaal geen vlees, uit puur principe.

en nog een keer mijn eigen stukje quoten dan maar. Ik blijf het doen zolang mensen met woorden als hypocriet gaan gooien. Zeker als het naar mensen gebeurd die een beetje meer gevoel in hun lijf hebben dan anderen. Ja dat heet gevoel ja. Ik voel heel erg veel als ik paardenvlees zie staan. Een onprettig gevoel.

afin hie rmijn stukje nog maar een keer voor de gene die zo fijn iemand anders hypocriet wil noemen die anders denkt dan zij...

.............

Ik ga niet zeggen dat iemand die paard eet een beul is, nee dat niet. Ik zeg wel dat ik ze hypocriet vind. Waarom? Omdat ze aan de ene kant een paard staan dood te knuffelen, en aan de andere kant ze met net zo veel liefde naar binnen werken. DAT vind ik hypocriet. Echter dit is de eerste keer dat ik dit zeg op bokt, en dat in tegenstelling tot de meeste mensen die hier hard brullen dat het tegenovergestelde dus hypocriet is.
Ik vind het gevoelloos. Dat mag dan ook wel eens gezegd worden, als al dat andere ook zomaar gezegd mag worden.
Ik eet persoonlijk mijn vrienden niet op, jullie wel.

Ik kan onderscheid maken tussen het ene en het andere dier, dat maakt mij mens. Ik kan er over nadenken wat een dier voor mij betekend en welk dier ik wel en niet op wil eten. Dat maakt mij mens. Een dier maakt dat onderscheid niet, die ziet het verschil niet tussen het ene en het andere dier. Niet tussen een wild dier en jou huisdier. Een slang pakt een hond net zo hard als een haas. Maar doet hij dat, dan moet zijn kop er af volgens de meeste mensen. Dat is een dier die kent het verschil niet.

Ik ben een mens en zie het verschil wel.....

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 00:22

sherwood schreef:
Lizzle schreef:

en nog een keer mijn eigen stukje quoten dan maar. Ik blijf het doen zolang mensen met woorden als hypocriet gaan gooien. Zeker als het naar mensen gebeurd die een beetje meer gevoel in hun lijf hebben dan anderen. Ja dat heet gevoel ja. Ik voel heel erg veel als ik paardenvlees zie staan. Een onprettig gevoel.

afin hie rmijn stukje nog maar een keer voor de gene die zo fijn iemand anders hypocriet wil noemen die anders denkt dan zij...

.............

Ik ga niet zeggen dat iemand die paard eet een beul is, nee dat niet. Ik zeg wel dat ik ze hypocriet vind. Waarom? Omdat ze aan de ene kant een paard staan dood te knuffelen, en aan de andere kant ze met net zo veel liefde naar binnen werken. DAT vind ik hypocriet. Echter dit is de eerste keer dat ik dit zeg op bokt, en dat in tegenstelling tot de meeste mensen die hier hard brullen dat het tegenovergestelde dus hypocriet is.
Ik vind het gevoelloos. Dat mag dan ook wel eens gezegd worden, als al dat andere ook zomaar gezegd mag worden.
Ik eet persoonlijk mijn vrienden niet op, jullie wel.

Ik kan onderscheid maken tussen het ene en het andere dier, dat maakt mij mens. Ik kan er over nadenken wat een dier voor mij betekend en welk dier ik wel en niet op wil eten. Dat maakt mij mens. Een dier maakt dat onderscheid niet, die ziet het verschil niet tussen het ene en het andere dier. Niet tussen een wild dier en jou huisdier. Een slang pakt een hond net zo hard als een haas. Maar doet hij dat, dan moet zijn kop er af volgens de meeste mensen. Dat is een dier die kent het verschil niet.

Ik ben een mens en zie het verschil wel.....

Wow, volgens mij heb je me een beetje verkeerd begrepen, doelende op de zin "Ik eet persoonlijk mijn vrienden niet op, jullie wel" en doelende op het feit dat je beweert dat je meer gevoel hebt dan ik?

Alle dieren zijn mijn 'vrienden', beter gezegd ik vind ze gelijk aan mensen. Ik eet dus geen vlees uit puur principe, ik heb niet het recht een ander te doden [direct of indirect] en het is ook onnodig in dit welvarende land.

De manier waarop er wordt omgegaan met dieren, als winstgevend product, dát vind ik gevoelloos. En nee, ik maak geen onderscheid in het soort dier wat er gegeten wordt, wel een beetje in wáár dat gebeurd [ bijvoorbeeld inuïts die een heel dier 'gebruiken].

Ik ben het overigens niet eens met het onderscheid wat dieren wel en niet maken. Bovendien zal een dier over het algemeen niet voor de lol, of voor de lekkere trek een ander doden. Dat gaat om overleven. Een mens heeft in deze maatschappij niets van doen met natuur, zeker niet als je kijkt hoe dieren gefokt en gehouden worden omwille van het vlees.

In dit opzicht schaam me er voor dat ik een mens ben, maar ik ben wel blij dat ik ook de keuze heb om niet mee te doen aan deze genocide. Lachen

-edit- wat toegevoegd.

Talisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:05

Maakt me echt niet uit dat er paardenvlees in zit, koe paard of varken 't is allemaal vlees. En als ik zin heb in een kroket eet ik die Vork
Alhoewel ik wel een voorkeur heb voor vleessoorten, 't liefst gewoon koe of kip. Varken, paard, lam etc liever niet, gewoon omdat ik het niet zo lekker vind Clown

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:58

Japke_Z schreef:
schokkend nieuws: in paardenbiefstuk zit ook paard...

hahah..

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 21:59

De kroketten van Mora zit geen paardenvlees in . .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:04

xannemijn schreef:

Waar heb je dat vandaan? Uit eerdere info ergens anders in dit topic, bleek dat juist ook Mora vlees importeerde uit Mexico... juist ja, waar paarden dus levend bijeengedreven worden en in stukken gehakt. Geen kogel door hun kop, geen stroomstoot, nee.... een levend dier waar (bij volledig bewustzijn) alles vanaf gehakt wordt om het in de kroket te stoppen die iedere 'paardenliefhebber' hier met smaak verorbert.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:27

idd Ninx, en frustrerend he dat er steeds weer posts komen van mensen die het topic niet gelezen hebben..

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 22:32

Pffff, wordt hier depressief van, ga nog even een stukje frikandel eten.

Helaas voor alle vegetariërs, ik respecteer jullie dat jullie om je eigen redenen geen vlees eten, maar respecteer ons vleeseters dan ook. Ik ben een vleeseter, en mij maakt het niet uit, kip, koe, paard, vis. Ik vind het heerlijk.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:25

Lizzle schreef:
Ik had niet echt behoefte om een topic door te lezen waar ik dat soort uitspraken tegenkwam, maar inderdaad mijn fout!

Hmm, ik weet precies hoe er met dieren omgegaan word, daarom gebruikte ik ook het woord principe.

Eensch. De dieren zijn slaven geworden. Ben jij dan ook veganist?

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:28

laureentje, het gaat hier niet over normaal geslachte dieren,
en niet over het wel of niet willen eten van paardenvlees..
het gaat hier over paardenvlees uit mexico,
en dan vooral de barbaarse manier van slachten daar..
dat vlees schijnt dus te worden verwerkt in de snacks die híer in nl, bij jou in de wijk of dorp, in de snackbar liggen!
daar gaat het hier om. Sigaar

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:28

Ninx schreef:
xannemijn schreef:

Waar heb je dat vandaan? Uit eerdere info ergens anders in dit topic, bleek dat juist ook Mora vlees importeerde uit Mexico... juist ja, waar paarden dus levend bijeengedreven worden en in stukken gehakt. Geen kogel door hun kop, geen stroomstoot, nee.... een levend dier waar (bij volledig bewustzijn) alles vanaf gehakt wordt om het in de kroket te stoppen die iedere 'paardenliefhebber' hier met smaak verorbert.

Kijk, hier staat het: http://www.mora.nl. In hun kroketten zit idd geen paardenvlees, maar in veel andere snacks van hun wel. En dát komt idd uit Mexico.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:30

Laureentje schreef:

Helaas voor alle vegetariërs, ik respecteer jullie dat jullie om je eigen redenen geen vlees eten, maar respecteer ons vleeseters dan ook. Ik ben een vleeseter, en mij maakt het niet uit, kip, koe, paard, vis. Ik vind het heerlijk.

In die frikadel van jou zit bijv. zeer waarschijnlijk wel dat paardenvlees. Als ie van Mora is tenminste. Maarreh, als je er zo depressief van word, waarom eet je dan wel frikadel, als ik vragen mag?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-08 23:57

Fitch schreef:
Laureentje schreef:

In die frikadel van jou zit bijv. zeer waarschijnlijk wel dat paardenvlees. Als ie van Mora is tenminste. Maarreh, als je er zo depressief van word, waarom eet je dan wel frikadel, als ik vragen mag?

Omdat mensen nu eenmaal graag in een grote vervuilende auto willen rijden, ondanks dat ze weten dat dit slecht is voor het milieu. Omdat mensen een hond willen nemen, ondanks dat ze 40 uur werken en nooit thuis zijn. Omdat mensen allemaal troep willen kopen dat bij konijnen in hun ogen gespoten is, allemaal om er leuker uit te zien. Omdat mensen nu eenmaal goedkoop vlees willen eten van snacks en uit supermarkten, en niet stil willen staan bij de manier waarop dat geproduceerd is. En omdat mensen nu eenmaal te lui zijn om dit topic te lezen, en daarom lukraak iets roepen dat geen hout snijdt. Want niemand heeft in dit topic gezegd dat je geen vlees mag eten.... sta eens wat bewuster in het leven zeg!
Daar wordt ik nou ECHT depressief van! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos! Boos!

sherwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:02

Lizzle schreef:
Wow, volgens mij heb je me een beetje verkeerd begrepen, doelende op de zin "Ik eet persoonlijk mijn vrienden niet op, jullie wel" en doelende op het feit dat je beweert dat je meer gevoel hebt dan ik?

Alle dieren zijn mijn 'vrienden', beter gezegd ik vind ze gelijk aan mensen. Ik eet dus geen vlees uit puur principe, ik heb niet het recht een ander te doden [direct of indirect] en het is ook onnodig in dit welvarende land.

De manier waarop er wordt omgegaan met dieren, als winstgevend product, dát vind ik gevoelloos. En nee, ik maak geen onderscheid in het soort dier wat er gegeten wordt, wel een beetje in wáár dat gebeurd [ bijvoorbeeld inuïts die een heel dier 'gebruiken].

Ik ben het overigens niet eens met het onderscheid wat dieren wel en niet maken. Bovendien zal een dier over het algemeen niet voor de lol, of voor de lekkere trek een ander doden. Dat gaat om overleven. Een mens heeft in deze maatschappij niets van doen met natuur, zeker niet als je kijkt hoe dieren gefokt en gehouden worden omwille van het vlees.

In dit opzicht schaam me er voor dat ik een mens ben, maar ik ben wel blij dat ik ook de keuze heb om niet mee te doen aan deze genocide. Lachen

-edit- wat toegevoegd.

ik heb ontzag voor vegetariers. Ik ben er zelf 1 geweest voor 7 jaar. Helaas kon ik er niet mee rtegen en werd echt vaak ziek. Ik moest van de arts weer vlees gaan eten, en sinds dien heb ik geen last meer van al die dingen waar ik last van kreeg. Helaas ik heb dus niet meer de keuze om geen vlees te eten, ik moet wel.
Dus nee jij eet je vrienden niet op, dat was onterecht van me.

Mara een dier dood wel degelijk voor de lekkere trek, denk eens aan een vos in een kippenhok, een slang die wat vaker een muis aangeboden krijgt, of een kat die een muis tegen komt of een vogeltje.

Dieren kennen het verschil niet tussen het ene of het andere dier als ze gaan snacken. Mensen zouden dat verschil wel moeten kunnen zien, daar hebben wij een heel goed stel met werkende hersens voor gekregen. Maar tegenwoordig wordt alles omgedraaid, ben je stoer als je onverschillig bent, ben je stoer als je paardenvlees eet, liefst nog al rijdend te paard, en ben je stoer als je doet of niks je kan raken.
Dat is helaas de huidige maatschappij die mensen zo maakt. Jammer dat er niet meer goed wordt nagedacht en dat mensen gewoon maar onverschillig blijven doen. Ach het is toch al dood, zijn de opmerkingen waar ik me het meest aan erger. Dat je zo iets nog uit moet leggen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:16

zolang die kortzichtigheid blijft, (want dat vind ik het na zovaak uitleg) dat iedereen zonder vlees kan...tja...dan ben je gewoon snel klaar in zo'n topic.
Jammer dat en niet eens een tijdje van lichaam kan ruilen...werden sommige topics heel anders Lachen

No_worries

Woonplaats: Wren's Nest Road, Down Under (Yeah right, in my dreams...)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:36

Goeie discussie hier, maar één ding blijf ik me na al die pagina's nog steeds afvragen. Steeds opnieuw komt de zin voorbij 'waarbij paarden levend in stukken worden gehakt'. Waar hebben jullie dat dan gezien want ik heb het niet gezien in de genoemde filmpjes en ook niet in andere filmpjes (youtube staat er vol mee). Of heb ik dan niet goed gekeken, is ook mogelijk, niets menselijks is mij vreemd Lachen Geen aanval hoor, vroeg het me gewoon af.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:44

Ik zit nog eens wat reacties terug te lezen en eigenlijk is het best een grappig topic: het maakt niet uit of je wel of geen paardenvlees danwel ander vlees eet, er is altijd wel iemand die je hypocriet vind Koe .

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:57

runningkawa schreef:
zolang die kortzichtigheid blijft, (want dat vind ik het na zovaak uitleg) dat iedereen zonder vlees kan...tja...dan ben je gewoon snel klaar in zo'n topic.
Jammer dat en niet eens een tijdje van lichaam kan ruilen...werden sommige topics heel anders Lachen

Hey RK,

dat is toch niet waar? Ik post al in dit topic vanaf het begin, en ben misschien hooguit minder dan een handvol mensen tegengekomen die faliekant tegen het eten van vlees zijn, en die er geen begrip voor op kunnen brengen dat anderen wel vlees eten.
Wat zeg ik? Dat zijn misschien maar 2 van de vele posts geweest... en naar alle waarschijnlijk ook nog uit boosheid omdat een of andere lolbroek een opmerking moest plaatsen die nogal kwetsend kan zijn.

Dus dit topic gaat nog steeds voornamelijk op de wijze waarop slachtvee gehouden wordt, en met name over de paarden die in onze snacks belanden en hoe deze paarden aan hun einde komen.
Zelfs de vleeseter zou zich toch moeten kunnen vinden in een betere situatie voor de dieren die hij/ zij eet? Dat kost waarschijnlijk dan iets meer, maar biedt de dieren en de boeren een beter leven.
Zolang dit topic maar een handjevol mensen aan het denken zet is niet vergeefs....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 09:59

Citaat:
en het is ook onnodig in dit welvarende land.

lijkt me genoeg zeggen
Dan heb ik zoiets van

En vergelijkingen met de holocaust ...nee ook niet mijn ding.

Dit topic liep redelijk goed, tot wat berichten terug

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-08 10:22

runningkawa schreef:
Citaat:
en het is ook onnodig in dit welvarende land.

lijkt me genoeg zeggen
Dan heb ik zoiets van

En vergelijkingen met de holocaust ...nee ook niet mijn ding.

Dit topic liep redelijk goed, tot wat berichten terug

Ik denk dat degene die zegt dat het onnodig is vlees te eten in dit welvarende land, wel een punt te pakken heeft. Een groot deel, het overgrote deel van de bevolking kan prima zonder vlees leven door het enorme palet aan voedsel dat er beschikbaar is, en de goede manieren waarop je het vlees kunt vervangen. Jij eet vlees omdat je anders snel ziek wordt begreep ik? (of was dat iemand anders).
Ik heb daar geen problemen mee. Wanneer je met mate vlees eet, dus eet wat je lichaam nodig heeft. En dan ook kiest voor gezond vlees; dus geen goedkope vleessnacks en vleesvarianten in de supermarkt voor een prijs die nog niet eens de grondstoffen vergoedt (ook niet goed voor je gezondheid overigens). Dan is er wat mij betreft niets aan de hand.
Dat ik ervoor kies geen vlees te eten is mijn keuze. Als de vleesetende mensen om me heen iets zouden minderen en voor betere kwaliteit durven te kiezen, ben ik al heeeeeeeeel erg blij!

En wat de holocaust betreft..... ik ben joods (van afkomst), dus die vergelijking voelt voor mij ook niet helemaal lekker...