God of Darwin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lante

Re: God of Darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:27

Je moet eerst weten/bedenken welke theorie je gaat onderzoeken, anders kun je ook geen bewijzen verzamelen Moniek... Dat geld voor elk onderzoek, ook al heeft het niet direct iets met wetenschap te maken. Bij een onderzoek toets je of je theorie klopt.

Met mijn eerdere uitspraak richte ik mij op de mensen die overal de meest ingewikkelde citaten vandaan halen en die hier plaatsen en ondertussen zelf hier niet duidelijk kunnen uitleggen wat er nu precies mee bedoeld wordt...

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:31

maar ik snap niet wat dat met godsdienst te maken heeft?
of begrijp ik je nu helemaal verkeerd?

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:36

Moniek schreef:
Bij mij in de kerk zeiden ze altijd heb jij wel eens 1 miljoen guldens (toen nog) in je hand gehad iedereen zei nee,
hij zei toen dan betekend het nog niet dat het niet bestaat.

Van guldens weet je dat ze bestaan, die zijn tastbaar aanwezig. Er zijn mensen die guldens in hun hand hebben gehad. Er zijn mensen die misschien wel 1 miljoen in hun hand hebben gehad.
De God waar jij in gelooft is niet tastbaar aanwezig en niemand heeft bewijs dat hij/zij/het bestaat.

Dus de uitleg die bij jou in de kerk is gegeven, slaat kant nog wal.[/quote]

voor jou misschien wel.
voor mij is alles wat met god te maken heeft tastbaar we kunnen immers elkaar aanraken alles op de wereld en de wereld zelf.
nogmaals geloven is zien.[/quote]

Grappig want mijn mening is juist: geloven is dingen juist niet willen zien. Het verschuilen achter een godsdienst.

Jij geeft aan dat jij vindt dat alles wat met god te maken heeft tastbaar is, maar er is geen tastbaar bewijs dat alles met god te maken heeft.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:36

Sim0ne schreef:
Over dat Darwin is begonnen met een theorie zonder bewijs: zo gaat dat bij elke theorie, er is een idee dat vorm krijgt. Er moet eerst een theorie gevormd worden voordat je voor deze theorie bewijzen kunt gaan verzamelen. Zonder theorie geen hypotheses om te toetsen.

Moniek schreef:
die snap ik niet?

Daar gaat het over... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:37

ik geloof niet in god, maar geloven is niet willen zien ben ik het niet mee eens. geloven is juist wél willen zien Lachen in mijn geval dan en ik denk dat er vele christenen zijn die niet verschuilen.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:39

IlsjePilsje schreef:
Moniek schreef:
Bij mij in de kerk zeiden ze altijd heb jij wel eens 1 miljoen guldens (toen nog) in je hand gehad iedereen zei nee,
hij zei toen dan betekend het nog niet dat het niet bestaat.

Van guldens weet je dat ze bestaan, die zijn tastbaar aanwezig. Er zijn mensen die guldens in hun hand hebben gehad. Er zijn mensen die misschien wel 1 miljoen in hun hand hebben gehad.
De God waar jij in gelooft is niet tastbaar aanwezig en niemand heeft bewijs dat hij/zij/het bestaat.

Dus de uitleg die bij jou in de kerk is gegeven, slaat kant nog wal.

voor jou misschien wel.
voor mij is alles wat met god te maken heeft tastbaar we kunnen immers elkaar aanraken alles op de wereld en de wereld zelf.
nogmaals geloven is zien.[/quote]

Grappig want mijn mening is juist: geloven is dingen juist niet willen zien. Het verschuilen achter een godsdienst.

Jij geeft aan dat jij vindt dat alles wat met god te maken heeft tastbaar is, maar er is geen tastbaar bewijs dat alles met god te maken heeft.[/quote]

haha idd voor mij is het andersom en voor de meeste die in god geloven
geloven is juist zien.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:47

Soms zie ik dingen; denk ik dat er een eng man in de schemer staat; blijkt het een boom te zijn. Als ik niet kritischer had gekeken en op onderzoek uit was gegaan, dan was ik er niet achter gekomen dat het een boom was en had ik nog steeds geloofd dat er iemand stond...

Waren er anderen bij mij geweest die tegen mij zeiden "rennen, daar staat een enge man", dan had ik dat meteen geloofd en was ik niet eens op onderzoek uitgegaan.

Hadden ze tegen mij gezegd "het is een boom", dan had ik dat geloofd en was ik ook niet op onderzoek uit gegaan.

Soms moet je de mensen die je vertrouwt en en gelooft even proberen los te laten. Alleen dan kan je kritisch nadenken en voor jezelf onderzoeken wat voor jou de waarheid is. Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:49

Moniek schreef:
voor jou misschien wel.
nogmaals geloven is zien.

Voor mij is alles wat NIET tastbaar is goddelijk werk Lachen Lachen

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 21:58

@moniek: en dat is het verschil tussen jou en mij.
Geloven is iets zien wat naar mijn mening geen realiteit is.

Yvonnelind legt het precies uit hoe ik denk.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 22:51

Yvonnelind schreef:
Soms zie ik dingen; denk ik dat er een eng man in de schemer staat; blijkt het een boom te zijn. Als ik niet kritischer had gekeken en op onderzoek uit was gegaan, dan was ik er niet achter gekomen dat het een boom was en had ik nog steeds geloofd dat er iemand stond...

Waren er anderen bij mij geweest die tegen mij zeiden "rennen, daar staat een enge man", dan had ik dat meteen geloofd en was ik niet eens op onderzoek uitgegaan.

Hadden ze tegen mij gezegd "het is een boom", dan had ik dat geloofd en was ik ook niet op onderzoek uit gegaan.

Soms moet je de mensen die je vertrouwt en en gelooft even proberen los te laten. Alleen dan kan je kritisch nadenken en voor jezelf onderzoeken wat voor jou de waarheid is. Lachen

Wow dat heb je prima onder woorden gebracht zeg! OK dan!

En als jij dan later opschrijft: ik waarschuw iedereen, in het bos staat een enge man, ga daar niet naartoe,
en mensen lezen dit, en geloven het, dan is dit niet de waarheid,
maar sommige zullen het misschien zonder morren van je aannemen, omdat jij misschien heel geloofwaardig overkomt Haha!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:34

Zaina schreef:
De beroemde natuurkundige Sir Fred Hoyle gaf een opvallend commentaar over het ontstaan van het leven. In zijn boek "The Intelligent Universe" schreef hij: "De kans dat hogere levensvormen door toeval zijn ontstaan, is te vergelijken met de kans dat een tornado, die over een schroothoop waait, een Boeiing 747 in elkaar zet van de materialen van die schroothoop."

Hoe lang krijgt die tornado de tijd? Het heeft enorm lang geduurd voordat er iets ontstond dat de naam 'leven' kon dragen. Lachen

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:45

Het experiment met de spontane vorming van aminozuren, de bouwstenen van het leven, is in het laboratorium nagebootst. (Waarschijnlijk na de uitspraak van deze wetenschapper)
Onder invloed van elektriciteit vormt het zich spontaan uit de bouwstenen zuurstof, stikstof, koolstof en waterstof. Alle vier niet echt zeldzaam.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 23:50

Albert schreef:
Het experiment met de spontane vorming van aminozuren, de bouwstenen van het leven, is in het laboratorium nagebootst. (Waarschijnlijk na de uitspraak van deze wetenschapper)
Onder invloed van elektriciteit vormt het zich spontaan uit de bouwstenen zuurstof, stikstof, koolstof en waterstof. Alle vier niet echt zeldzaam.

Maar zijn die in staat om leven te vormen?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:08

Yvonnelind schreef:

dus aan deze woorden moet ik dan uitmaken dat het mijn eigen verbeelding is en god niet bestaat?
Wonderen bestaan en niet alles is wetenschappelijk te verklaren.
Wij laten in deze tijd niks meer over aan toeval alles moet worden verklaard ookal is er geen verklaring willen we hem toch graag hebben.
Waarom denk je dat er in afrika bijvoorbeeld meer uitdrijvingen zijn dan in de rest van de wereld?
wij gooien snel iets met een stempel erop zodat het een naam heeft en dus tastbaar is :misschien omdat we bang zijn voor het niet tastbare?
Dingen gebeuren ik wil niet zeggen dat alles wat wetenschappelijk is ook niet zo is maar we zijn bang om te geloven dat het iets anders is.
zoals ik al zei heb ik het verhaal van het "bezeten meisje" was het makkelijk om te zeggen epelepsi? omdat we dan geen vragen meer hoeven te stellen?
Ik wil alleen maar zeggen niet alles is wat het lijkt ook al zijn alle feiten daar.

Snader

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 00:12

fojoe schreef:
Snader schreef:
Het valt me op dat de meeste mensen het woord god als een synoniem zien voor het christendom.
volgens mij is dit alleen een taalkundige kwestie.

Volgens mij heb ik mijn ideeën nog niet goed over kunnen brengen. Lachen Een godsdienst impliceert een god, maar een god hoeft nog geen godsdienst te impliceren. Vandaar mijn vraag: wat is god eigenlijk? Een aantal mensen in dit topic zagen god bijvoorbeeld als een energie die ons universum heeft geschapen.

Zaina schreef:
Hoe dan ook, de waarschijnlijkheid dat een levend wezen per toeval is gevormd, is kleiner dan de waarschijnlijkheid dat de Eiffeltoren gevormd is per toeval, omdat zelfs de meest simpele menselijke cel nog complexer is dan elk door de mens gebouwd bouwwerk.

Weet je zeker dat het hier gaat om toeval? Voor de oerknal bestaan er bijvoorbeeld theorieën die aangeven dat deze geschiedenis misschien niet veel anders had kunnen lopen. De ontwikkelingen zouden een stabiel evenwicht kunnen hebben. Lachen
Als je het interessant vind, dan raad ik je aan om de Studium Generale presentatie over "De Oerknal" te bekijken. Studium Generalepresentaties

P.S. Als je goed oplet, dan zie je dat mijn mening bijna niet te vinden is. Hooguit als je goed tussen de regels door leest. Het heeft geen zin om mijn mening te presenteren, ik wil de mensen laten nadenken. Lachen

Een paar kleine opmerkingen en verduidelijkingen:
Verschillende mensen zie ik plaatsen: het is niet mogelijk dat iets uit het niets ontstaat. Ook ik zit met dat probleem opgescheept hoor. Toch vind ik het aardig om op te merken dat: -1 + 1 = 0. Het is puur theoretisch mogelijk dat er deeltjes en anti-deeltjes uit het niets ontstaan. Dan kom je weer bij vraagstukken als: wat kun je nog zeggen over het begrip tijd op het moment dat er niks is?

Sunrise_ schreef:
Wij weten zoveel niet van wat er gaande is allemaal, wij zijn tenslotte ook maar 3 dimensionaal!

Zelfs dat is niet zeker. De wetenschap zit inmiddels op een mogelijk bestaan van 11 dimensies? Haha! De eerste vier daarvan had je nog aan kunnen voelen, want dat is het ruimte-tijd model.
Dit lijkt een vrij zinloze opmerking, want het is niet erg relevant. Toch vond ik het aardig om op te merken, want deze uitspraak herinnert mij aan een boek: "Flatland, a romance of many dimensions". Het gaat over een bewoner van een 2-D wereld die zijn visie geeft op zijn eigen en de 0e, 1e, 3e en hogere dimensies. Een satirisch verhaal over de kortzichtigheid van de mens. The Allegory of the Cave van Plato is ook geweldig.

Citaat:
Klimaatverandering; verrek, ik krijg kieuwen!

Voor degene met dit onderschrift: De theorie van Darwin is gebaseerd op de natuurlijke variatie van erfelijke eigenschappen. Jij zult niet evolueren. Jouw nageslacht wel, over een periode van vele, vele generaties.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:46

bromfiets schreef:
Albert schreef:

Maar zijn die in staat om leven te vormen?

Dit zijn de beginstoffen van elk leven, als ze miljoenen jaren de tijd zouden hebben zouden ze eerste vormen van complexere levensvormen kunnen nabootsen. Dat je in een laboratorium uit niet levende dingen de bouwstenen van het leven kan 'maken' zegt voor mij toch heel veel, het is niet zomaar toeval.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 10:54

Jus_dOrange schreef:
Hoe lang krijgt die tornado de tijd? Het heeft enorm lang geduurd voordat er iets ontstond dat de naam 'leven' kon dragen. Lachen

JA, als je een schroothoop een paar jaar laat liggen is de kans inderdaad 0, maar als je hem honderden miljoenen jaren laat liggen, is de kans heel groot dat er een keer per ongeluk iets gebeurt wat iets opleverd. En het is allang aangetoond in een experiment dat je van eenvoudig zout water en electriciteit bouwstenen voor leven kan maken, dus dan is het een kwestie van tijd tot dit ook echt gebeurt.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 11:13

Citaat:
Waarom denk je dat er in afrika bijvoorbeeld meer uitdrijvingen zijn dan in de rest van de wereld?

Omdat ze daar een behoorlijk eindje achter lopen in de ontwikkeling!!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:08

Voor de mensen die denken dat de evolutie stil staat hier iets om over na te denken:
Hebben jullie dan niet in de gaten dat mensen steeds minder behaard worden? Dat de nieuwe generatie mannen steeds later en steeds minder baardgroei krijgen?
En dan heb ik het vooral over de rijke landen. De arme landen, zoals Afghanistan en eigenlijk heel het midden oosten, loopt niet alleen qua ideeen achter, zelfs qua evolutie lopen ze achter, dat kun je zien aan hun beharing.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:13

Toad schreef:
Voor de mensen die denken dat de evolutie stil staat hier iets om over na te denken:
Hebben jullie dan niet in de gaten dat mensen steeds minder behaard worden? Dat de nieuwe generatie mannen steeds later en steeds minder baardgroei krijgen?
En dan heb ik het vooral over de rijke landen. De arme landen, zoals Afghanistan en eigenlijk heel het midden oosten, loopt niet alleen qua ideeen achter, zelfs qua evolutie lopen ze achter, dat kun je zien aan hun beharing.

En wat wil je hiermee zeggen?
Dat wij westersen ons steeds verder van de apen verwijderen?
Volgens mij heeft dat allemaal ook veel met hormonen te maken..

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:17

Daarmee wil ik zeggen dat de Evolutie niet stil staat.

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:44

Romkabouter schreef:
blokje schreef:
Die waren op dat moment vol van lof over God (L) en dat gaf mij echt troost. Ze verlangde zelfs naar het moment dat God hen thuis zal halen in de Hemel.

Wil je een eerlijk antwoord of een politiek correct antwoord?

Ik wil nu nog wel weten wat je wou zeggen...

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:48

Het is een beetje veel om alle berichten te gaan lezen en misschien heeft iemand het al gezegd, maar ik wil even ingaan op het geloof van sommigen dat mensen zouden zijn geevolueerd uit apen. Dat is dus niet zo. We hebben alleen dezelfde voorouders. Doordat de voorouders van de mensen en de apen zich opsplitsten in verschillende groepen en dus in andere omgevingen leefden, pasten zij zich aan aan hun eigen omgeving en zo ontstonden de verschillen. Mensen gingen bijvoorbeeld op de open vlakte leven, waardoor het veel handiger was om op twee benen te gaan lopen. Daarnaast gingen ze vlees eten waardoor het brein harder kon groeien. De andere aapsoorten die we nu kennen hebben andere ontwikkelingen ondergaan die weer veel efficienter waren in hun eigen omgeving. Dit zijn trouwens allemaal maar theorieen, maar wel aannemelijker dan de schepping die in 6 dagen zou hebben plaatsgevonden ( voor mij dan Bloos )

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:50

Goof schreef:
Citaat:

Omdat ze daar een behoorlijk eindje achter lopen in de ontwikkeling!!

misschien,,,maar kan ook zijn dat ze daar gewoon geen schitzofrinie noemen wie heeft er gelijk?
ver diep je eens in het verhaal van wat ik hierboven heb geschreven,het steld je open.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 12:58

Natuurlijk kennen ze daar geen schizofrenie. Er is daar (praktisch) geen opleiding, kennis, ontwikkeling, zij weten niets van schizofrenie en vele andere medische termen af.
Moeten we dan maar goedkeuren dat ze geloven in "door demonen in bezit genomen mensen" en ze dan maar bij ieder verkeerd handelend persoon uitdrijvingen laten doen??
Belachelijk toch.

Neem dat voorbeeld van die baby die overleden is aan de vreselijke mishandelingen omdat ze dachten dat ze bezeten was. Toch ook niet goed te keuren. Toch ook niet te bevatten dat er nog werkelijk mensen op de wereld zijn die denken dat baby''s door de duivel bezeten zijn en doodgeslagen moeten worden, kom op zeg, we leven in de 21e eeuw.

Ik zal echt niet zeggen dat er geen wonderen en onverklaarbare dingen zijn, maar dit gaat me te ver.