Proefdieren of gedetineerden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beantsje

Re: Proefdieren of gedetineerden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:28

Nou, ik vind het niet van realiteitszin getuigen om een dier op het zelfde niveau te zien als een mens. Een dier is een dier en geen mens.
Wat niet wegneemt dat we de morele verplichting hebben om er zo zorgvuldig mogelijk mee om te gaan.
Maar helaas, ook ik ben een opportunist; ik neem dus wel die medicijnen die op dieren zijn getest. (dat geldt overigens niet voor make-up. een dier hoeft niet te lijden voor mijn uiterlijk)

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:28

beantsje schreef:
Nou, ik vind het niet van realiteitszin getuigen om een dier op het zelfde niveau te zien als een mens. Een dier is een dier en geen mens.

Maar de mens is WEL een dier. En er zijn nog altijd meer overeenkomsten met andere dieren, dan verschillen.

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:30

KiWiKo schreef:
maar aan de andere kant, met het oog op internationale afspraken om het wezen mens in stand te houden op een "aangename" manier is het niet geoorloofd......

maar dan komt weer ... waarom het ene dier (de mens) niet en het andere dier (bv de rat) wel....... allemaal kennen we pijn, allemaal kennen we gevoel.

Ik heb gisteren samen met manlief onze emoe letterlijk de kop afgehakt, dier had zijn pootje dusdanig gebroken dat het nooit meer goed zou komen...... ik hoop dat als ik een lichamelijk ongemak krijg waar ik niet mee kan leven dat er ook iemand is die er een einde aan maak......... Ojeeee, dat mag niet!

dus aan de andere kant, waarom mag je wel een dier uit zijn lijden verlossen, maar niet een mens?

waarom mag je wel op dieren proeven doen, maar niet op mensen?

Mensen en dieren verschillen van elkaar

superieure ras????

Nee evolutie Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:31

Realiteitszin heeft daar niets mee te maken.
Ik vind dat wij mensen maar nare wezens zijn hoe wij met dieren omgaan, maar ons wel geweldig vinden als mens.
Terwijl juist de mens beestachtige dingen doet...niet het dier..die is altijd onschuldig en eerlijk.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:32

Zie het verband met evolutie niet.

Daarnaast ben ik ook voorstander van euthanisie bij mensen. Ik zou zelf graag de keuze om te sterven in eigen hand houden, als mijn leven een uitzichtloos lijden wordt. En anderen gun ik hetzelfde.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:34

@ Ellis......... enig idee hoe slim varkens zijn Lachen

maar dan het volgende, waarom doen we wel een dier humaan afmaken als het leven uitzichtloos is, en niet een mens?

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:37

Citaat:
Er zijn weinig mensen die hun mening veranderen omdat ze voor sadist of fascist uitgemaakt worden. Als mensen hun mening veranderen is dat meestal op basis van inhoudelijke argumenten waarom je voor of tegen dit soort experimenten bent. Het vlaams blok is ook niet veroordeeld omdat de openbaar aanklager die partij voor racistisch uitmaakte, maar omdat hij dat op basis van argumenten aannemelijk kon maken.

Er zijn genoeg mensen die niet eens beseffen dat de slogans waarmee ze zwaaien de facto sadistisch of facistisch zijn. Confrontatie met die termen kan daarbij zeer verhelderend werken. En nogmaals, er bestaat geen enkele, maar dan ook geen enkele goede reden waarom sadistische of facistische ideeën niet klaar en duidelijk als dusdanig zouden mogen benoemd worden. Integendeel, iedereen die een beetje eerlijk is met zichzelf heeft de plicht om dat te doen. Tenzij je natuurlijk liever de kop in het zand steekt, om de discussie rustig en iedereen te vriend houden. Als dat jouw idee is van modereren, dan vind ik dat van een zeer bedenkelijk niveau. Ondertussen kun je misschien ook eens uitleggen welke "inhoudelijke" argumenten ik moet gebruiken om duidelijk te maken dat het uitvoeren van medische experimenten op gevangenen sadistisch is ? Misschien een filmpje plaatsen dat de nazi's aan het werk toont ? En tenslotte nog dit, als het VB indertijd veroordeeld werd wegens racisme, dan is dat eerst en vooral omdat een aantal mensen hun verantwoordelijkheid hebben opgenomen, en de partij klaar en duidelijk van racisme hebben beschuldigd.

Rob

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:38

KiWiKo schreef:
@ Ellis......... enig idee hoe slim varkens zijn Lachen

maar dan het volgende, waarom doen we wel een dier humaan afmaken als het leven uitzichtloos is, en niet een mens?

Nou er worden heel wat mensen tegenwoordig humaan aan hun einde geholpen, toch.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:40

naar mijn idee niet genoeg Saar! als ik morgen een ongeluk krijg en ik moet als kasplantje door het leven, mag niemand mij afmaken......... nee hoor ik moet als mens een verpleeghuis in! Zie jij mij dat doen???? zie jij mij dan gelukkig zijn???

schiet mij maar af, maar oja dat mag niet

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:44

tamorka schreef:
Zie het verband met evolutie niet.

Daarnaast ben ik ook voorstander van euthanisie bij mensen. Ik zou zelf graag de keuze om te sterven in eigen hand houden, als mijn leven een uitzichtloos lijden wordt. En anderen gun ik hetzelfde.

Tja .....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:51

KiWiKo schreef:
naar mijn idee niet genoeg Saar! als ik morgen een ongeluk krijg en ik moet als kasplantje door het leven, mag niemand mij afmaken......... nee hoor ik moet als mens een verpleeghuis in! Zie jij mij dat doen???? zie jij mij dan gelukkig zijn???

schiet mij maar af, maar oja dat mag niet

Als je niet als een kasplantje, dus echt niet als een kasplantje wilt leven kan je dat vast laten leggen dat je dat niet wilt. Misschien had jouw emoe wel met een gespakte poot door willen leven, dat weet je toch ook niet.
Mensen die uitzichtloos ziek zijn kunnen wel kenbaar maken dat ze niet door willen.
Dat is die evolute waar Ellis het over heeft.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:56

en dat is dus niet zo............ helaas, want als je geestesziek bent en altijd 30 mensen in je hoofd hebt die tegen je praten...... en je daar helemaal gek van wordt... je onder de medicijnen zit om die mensen niet de overhand te laten nemen..... mag je gewoon niet dood.

ondanks dat de "normale" ik dat wel wil

Mijn moeder heeft zelf een einde gemaakt aan haar lijden, ze wilde niet die molen door......... maar er was geen dokter die haar wilde helpen. En als ik het had gedaan had ik nu in het gevang gezeten

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:57

Jep kiwoko heeft gelijk, hier hebben we ook zo iemand gehad, heeft haarzelf uiteindelijk voor het gebouw van de krant in brand gestoken. Niemand mocht haar helpen.

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 21:58

Sja, dan kijk je er denk ik inderdaad wel anders tegen aan. Minder gemakkelijk om te beginnen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:05

RobvdPK schreef:
Ondertussen kun je misschien ook eens uitleggen welke "inhoudelijke" argumenten ik moet gebruiken om duidelijk te maken dat het uitvoeren van medische experimenten op gevangenen sadistisch is ? .

Rob

En het uitvoeren van diezelfde experimenten op dieren is niet sadistisch?

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:07

Exactly my point!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:09

Nee, want wij zijn het superieure ras dat overal boven verheven is...
Een dier is een waardeloos vod, waar je mee mag doen wat je wilt..ook al is het onschuldig en heeft het nooit maar een pootje verkeerd gezet

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:12

runningkawa schreef:
Nee, want wij zijn het superieure ras dat overal boven verheven is...
Een dier is een waardeloos vod, waar je mee mag doen wat je wilt..ook al is het onschuldig en heeft het nooit maar een pootje verkeerd gezet

Inderdaad, zoals ik zeg tot iemand die jij kent het slachtoffer word van een beest of koelbloedige moordenaar, dan zijn de gedachten vaak zo anders.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:15

Katiavl, dat heb ik eerder in het topic ook al gezegd. Ergens weet ik dat je dit soort dingen niet kunt doen met mensen, maar waarom wel met dieren, die niemand kwaad hebben gedaan?
En ik hoef het niet eens mee te maken. Als ik er aan denk dat iemand mijn meisjes ontvoert, verkracht en/of vermoord, weet ik nu al wat voor gedachtes ik daarbij krijg....

RobvdPK

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:16

In mijn wereldbeeld staat een mens nog altijd hoger dan een dier,
en als ik mensenlevens kan redden door experimenten met dieren,
dan vind ik dat tweehonderd procent terecht.
Dat neemt niet weg dat je als mens de plicht hebt om op een verantwoorde
manier met dieren om te springen, en geen nutteloos lijden te veroorzaken.
En het is hoe dan ook een goede zaak dat dierenproeven zoveel mogelijk geminimaliseerd worden.

Alleen is het wel dubbel dat er hard geprotesteerd wordt tegen het gebruik van
konijnen en muizen, maar ik heb nog niemand zijn beklag horen doen over de proeven
op fruitvliegjes of kakerlakken. Zijn toch ook dieren ?

Citaat:
ook al is het onschuldig en heeft het nooit maar een pootje verkeerd gezet

Heb jij al eens gezien wat een kat doet met een jong dat ziek is ?

Rob

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:18

Ja, dat weet ik, maar dat is niet omdat die er op kikt om te moorden, daar zich beter van voelt. Dat hij machtiger is.
Wel dingen waarom mensen moorden.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:19

Nou Rob, een verkrachter/moordenaar staat bij mij toch niet hoger meer dan een dier hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:20

Ik vind het ook raar als mensen zich zo ver boven een dier vinden staan...vind dat persoonlijk eng....(maar dan ga ik er mensen niet om uitschelden, zoals andersom wel gebeurd)

En idd een verkrachter oid, die staat bij mij echt niet hoger, niet eens misschien
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-09-07 22:21, in het totaal 1 keer bewerkt

tamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:20

RobvdPK schreef:
In mijn wereldbeeld staat een mens nog altijd hoger dan een dier,

DAn heb ik dus een ander wereld beeld.

RobvdPK schreef:
Heb jij al eens gezien wat een kat doet met een jong dat ziek is ?

Maar wij doen zoiets toch niet, wij zijn toch mensen, wij zijn toch zogenaamd beter want wij weten toch beter?

Overigens, een kat heeft minder opties dan een mens. Wij brengen onze jongen naar de dokter. HEt jong van een kat is gedoemd om te sterven.

Vroeger vond de blanke mens zich ook beter dan de zwarte. Inmiddels zijn we erachter dat we ons zwaar vergisd hebben. En vroeger vond de man zich veel beter dan de vrouw. Ook daar blijken ze zich zwaar in vergist hebben.

Nu de vergissing bij de dieren nog.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-07 22:21

Rob,

ben het echt wel met je eens, in veel van wat je zegt Lachen

alleen voel ik me niet superieur aan een dier, terwijl ik ook die irritante vlieg doodsla....... snap je het dilemma?

wat een kat doet met een ziek jong, zouden wij mensen feitenlijk ook moeten doen......... alleen wij zijn van mening dat onze niet levensvatbare offspring toch met alle macht en met alle gevolgen van dien in leven gehouden moeten worden.

Ik heb vandaag ook weer een zorg in moeten zetten bij iemand die heel, heel veel pijn heeft......... en dat nog maanden mag hebben voordat hij doodgaat..... we gaan eerst gruwelijk aan de morfine, flink wegkwijnen om dan als 35 kilo wegend ooit mens geweest zijnde dood te gaan op je hoog laag bed in de woonkamer met je stoma, morfinepomp en catheter....... heerlijk toch?