Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Leentje_

Re: Ben ik dan echt ( zo) streng opgevoed ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:49

vind dat idd niet zo goed overkomen als je je linkerarm voor je bord legt..
waarschijnlijk omdat ik niet zo opgevoed word

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:51

Nee, het gaat me erom dat iedereen zijn eigen normen heeft voor wat betreft acceptabel is tijdens het eten. Kennelijk is boeren en smakken wel onbeschoft, maar prakken niet. Terwijl iemand dat net zo onsmakelijk kan vinden. Ik word persoonlijk niet goed van iemand die met zijn arm om zijn bord zijn eten naar binnen zit te 'hooien'. Maar dat is kennelijk arrogant, terwijl jij wel iemand mag vragen (IMO zeer terecht!) om niet te boeren.

Overigens kun je een aardappel toch ook prima aan je vork prikken en even door de jus halen?

En wb die linkerarm, je kunt toch gewoon je hand op tafel leggen?

Mond open eten, daar zeg ik niet eens iets over.

xAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:52

Sanniej_ schreef:
Sommige regels vind ik iets wat overdreven.
Ik eet ook gewoon netjes met bestek vork e.t.c.
Maar eet amper aan de eettafel altijd bij de tv eigenlijk.
Maar goed dat is bij elk gezin anders.
Maar niet drinken bij het eten dat vind ik onzin.. ik moet echt wel drinken bij me eten hebben hoor Knipoog

Same here. Lachen

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:57

verography schreef:
Blitzelover schreef:
ik vind prakken niet zo erg maar als er echt iemand raar eet bij ons aan tafel (heb wel eens meegemaakt met mond open eten, met alleen rechterhand eten en linkerhand+elleboog die op tafel lag te rusten) dan maakt dat eerlijk gezegd ook niet zo'n goede indruk..
ik kan netjes volgens de etiquette eten maar ik houd me er ook niet altijd aan (meestal wel Knipoog)

waar je moet je anders je arm laten. als ik met de rechterhand mijn prak opeet, dan leg ik mijn linkerarm en hand voor mijn bord op de rand van de tafel, maak ik dan geen goede indruk Verward en smakken ded ik ook vroeg, maar dat kwam vdoor mijn beugel en dan kon ik echt niet met mijn mond dicht eten Nagelbijten / Gniffelen (toen kreeg ik wel telkens door de meoder van een vriendin een preek van met open mond eten, na 3 keer heb ik maar gezegd dat het echt niet lukt maar het wel zo min mogelijk open probeer te doen.)

Je moet dus ook niet alleen met je rechterhand je prak opeten. Daar gaat het dus helemaal om. Knipoog
Je hebt je bestek in beide handen, dus ook je mes, ook als je die eventjes niet gebruikt.
Ik vind het dus ook niet horen om alles te prakken en vervolgens je linkerhand om je bord heen te leggen en alles met je rechterhand met je vork op te eten. Ik vind dat ongehoord, zo heb ik dat geleerd. (En ik denk Lielle, Faye, Echwel, etc. ook Knipoog)

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 13:58

ik heb het ook zo geleerd Sigaar
maar iets opeten als ik geen honger heb of het niet lust hoeft hier niet aangezien dat bij mij dan toch niet binnen blijft Clown en daar kan ik niets aandoen..

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:04

Uthrick schreef:
Ik had het vanmiddag met een paar studiegenootjes een soort van discussie tijdens de pauze.
Er zat een studiegenoot naast mij een kom soep als een bouwvakker leeg te lepelen ( op punt van de stoel, arm met lepel in de hand haaks tegen de borst aan ( hmm, weet niet hoe je dat anders uit moet leggen) en zijn andere "vrije"arm op de tafel om de kom soep heen.

Ik zei voor de gein van hey joh, eet eens zoals je ouders je het hebben geleerd, waarop hij antwoorde dat hij dat ook deedt.
Ik dacht dat hij een geintje maakte maar hij was serieus Nagelbijten / Gniffelen dus toen ontstond een discussie ( vriendelijk hoor) over gedragsregels aan tafel, regels die bij ons in huis gelden waren ( zij het nu nog maar ik woon in studentenhuis)

* Recht op je stoel zitten met je rug tegen de leuning en voeten onder je stoel, dus niet onderuit gezakt.

* Eten met mes en vork, niet prakken en het eten naar je mond brengen ipv je mond naar het bord.

* We aten altijd in de eetkamer, met hoge uitzondering in de woonkamer maar dat was echt uniek, denk 2 keer per jaar en toen mijn zussen en ik nog klein waren moesten we ook toen nog op knieën voor de salon tafel en niet met bord op schoot op de bank.

* De tv in de woon en eetkamer zijn allebei uit, de radio mag zachtje aan blijven staan, we mochten wel praten hoor, juist wel gezellig de dag doornemen!

* Geen drinken op tafel bij avond eten

* Niet van de tafel tijdens het eten

* Niet smakken of boeren

* Pasta draai je met je vork op je lepel

* Patat eet je ook met een vork

* Alle kinderen mochten 2 gerechten hebben die we echt niet lusten, mar dan moesten we daar wel een klein schepje van opeten en dan kreeg je iets anders dat mijn moeder/de hulp had gekookt.

* Als je je bord niet leeg at, kreeg je geen toetje en moest je net zolang aan tafel/op de trap blijven zitten totdat je bord lees was.

* Als we 's ochtends/ in het weekend met elkaar ontbeten dan moest je het brood ik blokjes snijden, niet dubbelvouwen.

*Alle kinderen hadden 2 dagen dat ze de vaatwasser 's ochtends voor school leeg moesten halen, als je dat niet had gedaan moest je het een week doen.

Hmm dat was het wel qua tafel manieren, studiegenoten waren het er min of meer over eens dat ik "streng" ben opgevoed. Ik vind dat zelf wel meevallen, denk dat ik het later ook zo doe.
Ik kan me gruwelijk ergeren als iemand als een bouwvakker zijn eten zit te prakken en zo naar voren gebogen naar binnen schuift. Clown

Nou ja, ben ik echt streng opgevoed wat tafelmanieren betreft? Of handhaven (ze bij) jullie ook ( een paar van) deze regels?

bij mij handhaven ze deze regels ook en dat is wel zo smakelijk vind ik, maar we mogen er wel wat bij drinken maar dan alleen water

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:21

Citaat:
waarom? Voor mij is aardappelen niet snijden maar met je vork klein maken, ellebogen niet op tafel, bestek netjes langs de rand van je bord als je even pauseert, etc, 2e natuur en daar hoef ik echt niet over te denken. En dat komt omdat ik zo ben opgevoed

nou de gekke acties gaan er een beetje af.
ik was vroeger ( en nu nog steeds ) echt gek op toetjes, je kan mij geen lekkerder toetje voorschotelen als hopjes vla met slagroom. en mn vader haalde regelmatig de zelfde truc uit door te zeggen dat de slagroom raar rook, vervolgens ging ik er aan ruiken en duwde die mn hoofd weer es in de vla Tong uitsteken. mn vader die eeuwig en altijd het bestek van de buurman ( per ongeluk ) pakt, en weet ik veel allemaal. of als iemand ( per ongeluk ) een boer laat, zo snel mogelijk de duim op je hoofd, de gene die het laatst is mag je een klap geven. Maar hoe zou je bijvoorbeel taco's of een broodje shoarma netjes naar binnen moeten werken ? Bij mij vliegt de knoflook saus er aan alle kanten uit en die druipt vervolgens over je handen Tong uitsteken, en broodje valt dan weer uit mekaar. ik krijg dat niet netjes naar binnen, en mn ouders ook niet. En ik vind t heerlijk!
en zoals het nu op mij overkomt, zitten dit soort acties er niet echt in als je netjes "volgens de etiquette" eet.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:26

Lielle schreef:
Nee, het gaat me erom dat iedereen zijn eigen normen heeft voor wat betreft acceptabel is tijdens het eten. Kennelijk is boeren en smakken wel onbeschoft, maar prakken niet. Terwijl iemand dat net zo onsmakelijk kan vinden. Ik word persoonlijk niet goed van iemand die met zijn arm om zijn bord zijn eten naar binnen zit te 'hooien'. Maar dat is kennelijk arrogant.

Overigens kun je een aardappel toch ook prima aan je vork prikken en even door de jus halen?

over het naar binenn hooien niet tolereren, dat vind ik niet arrogant. ik zou ook nooit met mijn hand om mijn bord alles naar binnen hooien. dat is idd wel wat beschofter, maar ik denk dat het heel erg aan opvoeding ligt ook. Voor de duidelijkheid aangezien posten hiervoor ook zeiden dat je dan je arm om je bord heen legt, dat is dus niet het geval. Je legt het voor je bord op de rand van de tafel, met de elleboog er net buiten. Ik ga echt niet doelloos met een mes in mijn hand zitten als ik aardappels aan het eten ben. Mijn mes gebruik ik alleen als ik me vleesje eet.

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:28

Wij aten bijna nooit taco's of shoarma. Niet omdat je het niet netjes kunt eten, maar gewoon omdat we dat niet aten. Haha!
Wij aten shoarma met rijst (maar wij aten veel rijst vroeger, Indische invloed..). Heel af en toe aten we weleens een broodje omdat de kinderen dat graag wilde en dan werd dat inderdaad een gezellige knoeiboel. Haha!

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:34

verography schreef:
Lielle schreef:
Nee, het gaat me erom dat iedereen zijn eigen normen heeft voor wat betreft acceptabel is tijdens het eten. Kennelijk is boeren en smakken wel onbeschoft, maar prakken niet. Terwijl iemand dat net zo onsmakelijk kan vinden. Ik word persoonlijk niet goed van iemand die met zijn arm om zijn bord zijn eten naar binnen zit te 'hooien'. Maar dat is kennelijk arrogant.

over het naar binenn hooien niet tolereren, dat vind ik niet arrogant. ik zou ook nooit met mijn hand om mijn bord alles naar binnen hooien. dat is idd wel wat beschofter, maar ik denk dat het heel erg aan opvoeding ligt ook. Voor de duidelijkheid aangezien posten hiervoor ook zeiden dat je dan je arm om je bord heen legt, dat is dus niet het geval. Je legt het voor je bord op de rand van de tafel, met de elleboog er net buiten. Ik ga echt niet doelloos met een mes in mijn hand zitten als ik aardappels aan het eten ben. Mijn mes gebruik ik alleen als ik me vleesje eet.

Je legt je hand naast je bord op tafel vanaf de pols, dus niet verder. En dit doe je alleen als je soep of een toetje oid eet.
Waar leg je je mes dan als je hem niet vast hebt?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:35

Dat soort gekke acties hadden wij echt wel hoor, aan het tafel.

Heb ooit helemaal dubbel gelegen omdat mijn vader tijdens het gourmetten al het opschekbestek wist te verzamelen, en dus met 10 messen bij zijn bord zat.

Ik vind het wel grappig om te lezen dat je 'hooien' dus niet vindt kunnen, zo denken anderen dus over prakken. In beide gevallen smaakt het eten er niet minder om (voor degene die zo zit te eten) maar het is niet leuk voor de tafelgenoten.

Overigens leg ik mijn linkerhand bijna het zelfde neer maar dan naast mijn bord en niet ervoor.

Nog een voorbeeld:
ik heb geleerd dat je als je even pauzeert, je mes en vork aan de zijkant van je bord legt, en niet met de uiteinden op de rand en de rest op tafel ('roeien' bij ons thuis). Dat is absoluut niet meer moeite of iets dergelijks, maar wel een 'netter' gezicht. Net zo goed als je mes en vork naast elkaar aan de linkerkant, als klaar bent met eten. Dan is dat voor iedereen duidelijk.

Taco's of shoarma (en bossche bollen) kun je ook netjes eten, zelfs met mes en vork. Gewoon stukje afsnijden, en evt een aparte hap brood erbij. Maar ook met je handen kun je het wel zo doen, dat niet alles onder zit met saus en vlees *LOL* Wij aten dat soort dingen nooit vroeger, stond gewoon niet op het menu. Kip mocht wel met je vingers, als je het gewoon netjes doet en niet met twee volle vuisten.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:47

Citaat:
Taco's of shoarma (en bossche bollen) kun je ook netjes eten, zelfs met mes en vork. Gewoon stukje afsnijden, en evt een aparte hap brood erbij. Maar ook met je handen kun je het wel zo doen, dat niet alles onder zit met saus en vlees Wij aten dat soort dingen nooit vroeger, stond gewoon niet op het menu. Kip mocht wel met je vingers, als je het gewoon netjes doet en niet met twee volle vuisten.

dan mag je mij wel een cursus komen geven hoe je netjes schoarma of taco's eet Tong uitsteken. ik krijg het werkelijk waar niet voor elkaar.

tacos zowieso niet. ik vul m eerst met beetje sla, dan laag knoflook suas, dan nepgehakt bonen / mais kidney bonen prutje, en dan een dikke laag knoflook saus er over. maar bij de eerst hap, hoe netjes ik het ook probeer, dan breken die takos altijd waarodor de helft er weer af valt enz enz.

een broodje shoarma is dan nog iets beter te doen, maar vaak scheurt t broodje open of weet ik veel wat. of een doner kebab is al heelemaaal niet te doen Tong uitsteken. maar t is zoo overheerlijk. en voor mij hoort dat knaaien er gewoon bij, ik vind t heerlijk!.

als ik ergens ander eet, dan pas ik me natuurlijk wel wat meer aan door de hoeveelheid knoflook saus iets te minderen en het broodje iets minder te vullen waardoor ik het wat netter naar binnen krijg. Maar ik zou niet weten waarom ik dat thuis wel zou doen, als ik het op de andere manier veel lekkerder vind, en niemand zich er aan stoort.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:53

Dorée schreef:
verography schreef:

Je legt je hand naast je bord op tafel vanaf de pols, dus niet verder. En dit doe je alleen als je soep of een toetje oid eet.

Ik begin altijd eerst met de groentes en aardappelen, dus dan ligt mijn mes onaangetast rechts van mijn bord, daarna pas begin ik aan mijn vlees en pak ik mijn mes erbij. Dan eet ik dus wel volgens de etiquette.
Laatst bijgewerkt door Verosjaak op 27-03-07 14:54, in het totaal 1 keer bewerkt

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:54

ik geloof dat hier ook twee verschillende dingen worden bedoeld met de linker arm achter je bord.

de 1 bedoeld ervoor en de ander erachter (tenminste zo begrijp ik het)

het lijkt mij duidelijk dat het niet netjes is om je linkerarm om je bord heen te gooien en al hangend over je bord heen de boel naar binnen te schuiven Tong uitsteken

broodje shoarma of een bosche bol met mes en vork ??? sorry dat gaat me echt te ver Clown
ik probeer echt wel netjes te eten maar de servetten zijn ook niet voor niks uitgevonden Lachen

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:55

Ik ga echt he-le-maal met Lielle mee. Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:57

Ik ook Haha!

Dorée

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:57

verography schreef:
Dorée schreef:

Ik begin altijd eerst met de groentes en aardappelen, dus dan ligt mijn mes onaangetast rechts van mijn bord, daarna pas begin ik aan mijn vlees en pak ik mijn mes erbij. Dan eet ik dus wel volgens de etiquette.

Nee dus niet. Haha!
Je hebt je mes en je vork in je beide handen. Ongeacht wat je eerst eet.

Leentje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:00

is het ook niet zo dat het vlees het dichtst bij je moet liggen ofzoiets? dacht toch dat mijn grootmoeder vroeger altijd zoiets zei.. nu eet ik gewoon geen vlees meer Haha!

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:01

dat is toch alleen maar onhandig ?

Ik gebruik vaak geneens een mes. ik eet vegetarisch en die nep vlees dingen kun je makkelijk met je vork uit mekaar trekken. en groentes e.d. eet ik ook met vork. ik gebruik mijn lepel vaak pas bij het toetje.

dingen als rijst, doperwten e.d. eet ik wel met lepel, das makkelijker Knipoog.

en ik heb ook geen vaste hand om mn mes en vork in vast te houden, dat wisselt Tong uitsteken.

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:09

Blitzelover schreef:
is het ook niet zo dat het vlees het dichtst bij je moet liggen ofzoiets? dacht toch dat mijn grootmoeder vroeger altijd zoiets zei.. nu eet ik gewoon geen vlees meer Haha!

oeps doe ik weer iets fout. ik doe altijd mijn aardappels voor me, is makkelijker. Tong uitsteken

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:13

Ik gebruik ook vaak geen eens een mes. Ik heb meestal alleen mijn vork in mijn rechterhand. En als ik moet snijden ruil ik weer om, want snijden doe ik ook met rechts. Maar als dat al als onbeschoft wordt beschouwd, ben ik blij dat ik niet bij jullie hoef te eten. Doei!

Ik lach me echt suf om wat sommigen ervan maken. Ben ik blij dat ik een hele netter eter ben, ook al doe ik niet alles 100% volgens de etiquette. Haha!

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:20

Pompompom dat gedrag van jouw familie doet mijn zoon ook bij de marine.
Hij moet het echter niet bij mij aan tafel doen, kan hij linea recta naar huis gaan.
Ik wens geen klap op mijn hoofd omdat een ander boert.

ook geen mes gebruiken en zelfs al is het nepvlees uitelkaar trekken, sorry maar dat is vernaggelen van je eten.

Shoarma broodje doe ik idd door de helft saus en vlees erop en dan in stukjes snijden.
Ik vind met mijn handen eten een vies gevoel, zelfs kip maak ik helemaa schoon met mes en vork, ik hou niet van vieze handen waar de saus langs loopt.

Waarom je vork overpakken je kunt toch gewoon de hele maaltijd je vork links vasthouden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:21

Ik vind het niet onbeschoft, dat is boeren, smakken etc. Mara het is niet netjes, en het zou me meteen opvallen. En als ik aan tafel eet (eet regelmatig op de bank Knipoog ), zal ik altijd met mes en vork eten. Alleen maar naar binnen schuiven met een vork

Bossche bollen zal ik bij anderen met een vorkje proberen te eten. Broodje shoarma heb ik nog nooit bij iemand gekregen, wle in een shoarmatent en daar probeer ik dat toch netjes met mes en vork te doen. Dus shoarma op je vork schuiven, saus erbij en los hapje brood.

Taco's: stukje afsnijden (dan puilt alles eruit), en dan op je vokr schuiven, met vulling.

Ik kan trouwens prima zoiets met mijn handen eten (hoewel, kan me nog een broodje hotdog in amsterdam herinneren, waarbij alles onder zat, jas, gezicht, haren) maar dan idd want minder vol beleggen en kleine hapjes nemen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:22

Ik ben vegetarisch. Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 15:23

Die relevantie zie ik niet.