Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Citaat:Verdachte moord Suzanne Wisman overgeplaatst
Uitgegeven: 26 januari 2007 15:50
Laatst gewijzigd: 26 januari 2007 16:28
ASSEN - De 45-jarige Henk van D. die heeft bekend eind vorig jaar de 12-jarige Suzanne Wisman uit Tweede Exloërmond te hebben verkracht en vermoord, is vrijdag overgeplaatst naar Amsterdam. Hij zit nu in een speciale gevangeniskliniek. Dat zegt zijn advocaat H. Klopstra.
Klopstra denkt dat justitie bang is dat zijn cliënt zelfmoord wil plegen. Maar volgens de raadsman is dit niet het geval. Bovendien wordt het voor de verdachte moeilijker om zijn advocaat en ander bezoek te ontvangen nu hij in Amsterdam vastzit. Klopstra gaat de overplaatsing dan ook aanvechten.
Psychische toestand
Volgens justitie heeft de overplaatsing niet te maken met zelfmoordneigingen van de verdachte. Het Openbaar Ministerie (OM) heeft een verzoek om overplaatsing gedaan wegens zijn psychische toestand. "Het woord suïcidaal heb ik niet gebruikt", aldus een woordvoerder.
Maar Klopstra houdt vol dat het OM wel degelijk over zelfmoord heeft gesproken toen hij donderdag voor de raadskamer in Assen probeerde de overplaatsing tegen te houden. Volgens hem gaat zijn cliënt er geestelijk juist op vooruit nu de verhoren voorbij zijn. "Hij verkeerde in een andere realiteit maar dat is sterk veranderd."
Van D. zou niet bang zijn dat hij vanwege het zedenmisdrijf door andere gevangenen wordt lastig gevallen. Klopstra: "Daar heb ik hem nog nooit over gehoord."
Meldingen
De advocaat benadrukt verder dat hij niet op de hoogte was van de meldingen over eerdere zedendelicten van zijn cliënt. In de informatie die ik van justitie heb ontvangen, staat hier niets over."
Yvonniej schreef:persoonlijk vind ik die advocaat sowieso een koekiebakkker
avanti4ever schreef:Yvonniej schreef:persoonlijk vind ik die advocaat sowieso een koekiebakkker
Nou mooi en dan hopen dat die man nooit meer vrij komt
kans op herhaling is imo groot... te groot om het risico te lopen
Yvonniej schreef:
Maargoed, ik hoop op een passende straf.
slimmerik schreef:Hmm inmiddels zijn we 3 dagen verder.....
Citaat:Twee Polen vast in zaak Buinen
vlagtwedde -
De politie heeft een 16-jarige jongen een 46-jarige man aangehouden op verdenking van betrokkenheid bij de dood van de 55-jarige geoloog Harm Frikken uit Buinen. Het duo van Poolse komaf is donderdagavond aan de Schoolstraat in Vlagtwedde opgepakt.
Frikken werd dinsdagmorgen dood bij de schuur van zijn woning gevonden door een vriend, eigenaar van een beddenspeciaalzaak in Stadskanaal. Zijn bril lag elders op het erf. Ook trof de politie een fles drank aan. De voordeur van het huis zou de hele maandagnacht open hebben gestaan.
Aan de Schoolstraat in Vlagtwedde staat een woning van Frikken. Hij erfde het huis van zijn ouders. Frikken verhuurde de woning aan twee Polen, waarschijnlijk het duo dat is aangehouden. Buurtbewoners uit Buinen beweren dat een Pool regelmatig bij de familie Frikken thuis kwam. Hij zou daar in de tuin werken en allerlei klusjes doen.
De 16-jarige jongen en de 46-jarige man zijn door de politie in verzekering gesteld. Dat betekent dat zij maximaal drie dagen vastgehouden mogen worden. Daarna kunnen zij opnieuw voorgeleid worden aan de rechter-commissaris. De politie verstrekt in het belang van het onderzoek op dit moment geen verdere informatie.
Jeroen www.valthermondonline.nl
bron: dvhn
Yvonniej schreef:persoonlijk vind ik die advocaat sowieso een koekiebakkker
beantsje schreef:Yvonniej schreef:persoonlijk vind ik die advocaat sowieso een koekiebakkker
Nou, deze advocaat is bepaald niet de eerste de beste. Alleen krijg ik weleens de indruk dat hij deze zaak ook niet van harte doet (wat ik best kan begrijpen).
Yvonniej schreef:En toen ik vanmorgen naar het centrum van stadskanaal reed werd er weer een lichaam gevonden. uit het stadskanaal. Het houd ook niet op..