Halal vlees bij AH, protesteer!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Re: Halal vlees bij AH, protesteer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:22

manie schreef:
Ik ben van mening dat in een beschaafd land deze onverdoofde slachtmethode, waarbij een dier onmogelijk in 1 seconde dood is. En wél stress ervaart (lees mijn verhaal over de familie dat schaap uitzoekt voor offerfeest), niet gepast is.

Jij trekt daaruit meteen de conclussie dat ik vergelijk naar de onbeschaafde gebieden waar 'zij' vandaan komen.
Dat zeg ik helemaal niet en zo kijk ik daar ook niet tegen aan, maar dat maak jij ervan.

Sorry, maar dat volgt toch echt logischerwijs uit je stelling. Je bent van mening dat Halal slachten in een beschaafd land niet gepast is. Daar volgt dan toch echt uit dat je landen die Halal slachten onbeschaafd vindt.

manie schreef:
Je moet toch kunnen zeggen dat dergelijke methodes in NL niet passen, traditie of niet, geloof of niet....

Maar zodra je hier de islam bekritiseerd, vanwege een achterhaalde slachtmethode ben je blijkbaar meteen rasicst.

Die stelling is voor jouw rekening. Ik heb noch het woord 'Islam' noch het woord 'racist' gebruikt.

manie schreef:
En nee ik vind de toestanden in de Nederlandse slachthuizen ook niet geweldig, maar een pin of kogel is nou eenmaal een snellere dood en dus humaner.

Je focust op die ene actie (het doden zelf) en mist hetgeen er omheen gebeurt. Daarnaast is je enige referentie m.b.t. Halal-slachten dat ene voorbeeld van de lammeren waarmee gegoocheld werd.

Tip: ga gewoon eens kijken op beide plekken.....

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:27

het was gewoon weer wat om te zeiken over de moslims. zoals heel nederland al jaren doet en het wordt steeds erger. onwetendheid kent geen tijd blijkbaar

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:27

Cowboy55 schreef:
Je focust op die ene actie (het doden zelf) en mist hetgeen er omheen gebeurt. Daarnaast is je enige referentie m.b.t. Halal-slachten dat ene voorbeeld van de lammeren waarmee gegoocheld werd.

Tip: ga gewoon eens kijken op beide plekken.....

Nee het zegt bijzonder veel over de wijze waarop met dieren wordt omgegaan. Hoe tegen dieren in het algemeen wordt aangekeken....
Over de interpretatie van het fenomeen stress.

En je tip hoef ik niet meer op te volgen Knipoog

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:28

SDKuiper schreef:
het was gewoon weer wat om te zeiken over de moslims. zoals heel nederland al jaren doet en het wordt steeds erger. onwetendheid kent geen tijd blijkbaar

En om een andere manier naar de wereld kijken lukt vanaf de andere kant blijkbaar ook niet.

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:30

ik zou niet weten waarom ik op een andere manier naar de wereld moet kijken?? en trouwens dat heb ik lang genoeg gedaan, ben nog niet mijn hele leven moslim.

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:17

SDKuiper schreef:

Wat jammer dat in een discussie waaraan moslims deelnemen
deze dooddoener vroeg of laat komt bovendrijven.
Vind je nou echt dat dit inhoudelijk iets aan de discussie toevoegt?

Jij zegt te weten dat dieren niet lijden als ze halal geslacht worden.
Reguliere slachters zeggen te weten dat een dier niet lijdt als het
eerst verdoofd wordt. Dat zou zelfs wetenschappelijk vaststaan.

Er is evenwel nog nooit een halal of regulier (verdoofd) geslacht dier
teruggekomen om te vertellen of het wel of niet geleden heeft.

Dus wat weet de een of de ander nou helemaal?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:19

Botervlieg schreef:
Er is evenwel nog nooit een halal of regulier (verdoofd) geslacht dier
teruggekomen om te vertellen of het wel of niet geleden heeft.

Dus wat weet de een of de ander nou helemaal?

In dat geval kun jij het toch ook niet weten?

Botervlieg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:33

Beweer ik ook niet.
Alleen lijkt mijn veronderstellen me aannemelijker.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:50

Shadow0 schreef:
Soeske: waar baseer je dat op?

Mijn ex vriend is veganist en ook lid van de PETA. Hij kreeg ook altij boekjes/bladen waar dierenleed in stond. Ook op de site van de peta staan dingen die je liever niet wilt zien. Misschien valt het in Nederland wel mee, maar heb dingen gelezen/gezien over de hele wereld en wilde niet eens weten waar dat gebeurde... Had wel het idee dat het in NL gebeurde.
Het process vooraf gebeurd ook niet altijd even goed. Het vervoer etc. een boer die ik ken, die had ook koeien, en als die opgehaald werden kregen ze stroomstootjes en werden ze met een stok de kar in geduwd. En langzaam rijden, nee hoor.. Dan komen ze vol stress op zo`n slachthuis aan, en ze ruiken echt wel de dood denk ik..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 16:58

soeske schreef:
Misschien valt het in Nederland wel mee, maar heb dingen gelezen/gezien over de hele wereld en wilde niet eens weten waar dat gebeurde... Had wel het idee dat het in NL gebeurde.

Maar als je conclusies trekt over de gang van zaken in Nederland, dan is het uiteraard wel van belang om te weten of dat ook echt zo is.

Citaat:
Het process vooraf gebeurd ook niet altijd even goed.

Dat is waar en dat praat ik ook niet goed, maar dat heeft weer weinig met halal-slachten of niet te maken, en ook niet met het wel of niet snel slachten (waar ik op reageerde)

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:38

Zijn er ook halal boerderijen laat maar zeggen waar de koeien e.d. die voor halal vlees bestemd zijn?
En verder trek ik niet direct conclusies, ik zei er al gelijk bij dat ik niet 100% zeker ben van de gang van zaken in NL, maar als ik weer wat tegenkom hierover zal ik het neerzetten.

ellefaye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 12:47

Ik heb niet alle reacties kunnen lezen (zoveel pagina's!!!)

Ben wel blij dat er zoveel gereageerd wordt... betekent toch dat er nog mensen op deze wereld bestaan die zich wel druk maken om dieren.

Maar even ter info...
Een collega van mij heeft mij een keer uitgebreid uitgelegd wat het Halal slachten precies inhoudt.

De religieuze dingen ga ik niet op in. Maar wel even de wetten van het slachten zelf.

Het dier moet voordat deze geslacht wordt goed eten. Hij moet nergens van bewust zijn... dus hij mag niet zoals de westerse methode in de rij 1 voor 1 afgemaakt worden... en weten dat je elk moment zoals je voorgangers afgemaakt gaat worden.
In andere woorden... (neem koe als voorbeeld). De koe komt een kamer binnen waar hij wat te eten krijgt en met rust gelaten wordt. Dan opeens trekt de slager zijn hoofd iets omhoog en snijt in 1 zwiep zijn halsslagader door. De koe heeft geen waarschuwing gehad en heeft absoluut geen stress mee gemaakt (zoals wel het geval bij de westerse methode).
De stuiptrekkingen komen door de spieren die in rap tempo alle bloed verliezen (en ruggemerg). Is geen spartelen... maar een natuurlijke ongecontroleerde stuiptrekking.
De slager mag pas slachten als hij daarvoor een gedegen "opleiding" heeft gehad... want de slagader MOET in 1 zwiep gesneden worden... geen gepruts dus.

In Duitsland heeft een wetenschapper de hersenen activiteiten gemeten van de koeien die op de westerse manier werd geslacht en de Halal manier.
Bij de westerse koeien werden veel hersen activiteiten gemeten zelfs na de pinschot. Ze waren bewusteloos maar niet dood!!! Ze worden dus levend geslacht. De stress is enorm voor de dieren.
De Halal koeien hadden weinig, normale hersen activiteiten direct na de snee. Geen stress = geen pijn. Door de snelle afname van bloed werden ze bewusteloos en er werd een slaap toestand waargenomen... direct erna volgt de dood. Dit binnen seconden.

Ik zelf ben een gigantische dierenvriend. Heel erg... ik ben ook constant op zoek naar de meest diervriendelijk manier. Liefst eet ik geen vlees... maar we zijn eenmaal een vleeseter. Ik vermijd roodvlees... maar eet het wel af en toe. Ik kies bewust... geen kalven of andere jonge dieren, geen wild en alleen weidegang en biologisch etc...

Maar goed...

Halal vlees schijnt JUIST diervriendelijker te zijn en dichter bij de natuur. Het vlees is gezonder omdat het meeste bloed eruit is en er geen stress hormonen in zitten.

Het probleem is alleen dat er veel slachterijen zijn die niet volledig volgens Halal slachten maar het wel zo verkopen! Een slager kan zeggen dat het Halal is, maar het is niet te bewijzen of het wel op de manier is gegaan zoals het echt officieel moet. De enige manier hoe je erachter komt is als je naar de slachterij zelf gaat en daar je vlees koopt.

Het mooist zou zijn dat een dier eerst een overdosis van verdoving krijgt zoals onze huisdieren... maar dat is te duur en mag zelfs niet omdat de verdoving in de bloed en dus vlees komt.
Ik heb liever dat een dier zonder stress en zo pijnloos mogelijk wordt geslacht... en dat is Halal... het dier is van geen kwaad bewust... is binnen een paar seconden dood (zonder hevige pijn en stress) en heeft niet met een gigantische groep koeien zitten gillen in een grote kamer naast de slachterij... hij wist niet dat hij dood zou gaan. En het risico dat de koe weer terug bij bewustzijn komt tijdens het slachten is nihil!

Google maar op: Professor Schultz Dr. Hazim

PS: het eerst ophangen van de koe om daarna zijn keel door te snijden is niet 100% Halal... het dier mag van niets weten en rustig aan het eten zijn... of grazen... Het is jammer dat niet alle Halal slagers hier rekening mee houden!!!

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 13:15

Citaat:
Hij moet nergens van bewust zijn... dus hij mag niet zoals de westerse methode in de rij 1 voor 1 afgemaakt worden... en weten dat je elk moment zoals je voorgangers afgemaakt gaat worden.

Zo gaat het dus in de praktijk niet, tenminste niet bij de grotere slachthuizen. Schapie gaat in een kooi, wordt op rug gekanteld en dan wordt de nek doorgesneden. Ik heb het in het echt gezien, ik ben geen mietje, kan erg goed tegen bloed en ben vaak op slachthuizen geweest maar hier werd ik werkelijk kotsmisselijk van. Ik kan natuurlijk niet zeggen dat ik WEET wat zo'n dier voelt op dat moment en kan dus ook niet aantonen of het echt meer stress voor het dier meebracht,maar puur gevoelsmatig zeg ik dat dit geen nette manier van slachten is. Er is ook een reden waarom dieren eerst bedwelmd moeten worden bij een normale slacht.

Citaat:
De koe komt een kamer binnen waar hij wat te eten krijgt en met rust gelaten wordt

Jij moet echt eens een keertje gaan kijken in een slachthuis, in Amsterdam wordt volgens mij op maandag ritueel geslacht en als je de RVV belt mag je vast wel een keertje mee. De koeien staan met zijn allen in de rij, gaan ook gewoon over de normale slachtlijn dus ook de kooi in en krijgen zeker niet te eten. Ze mogen wel als eersten omdat dan de slachtlijn nog schoon is.

Citaat:
Het vlees is gezonder omdat het meeste bloed eruit is en er geen stress hormonen in zitten.

De dieren ondergaan precies dezelfde voorbehandeling als de gewone slachtdieren, dus dat is evenveel stress. De gewone slachdieren worden geschoten en zijn dan bedwelmd, krijgen dus niks meer mee. De halal dieren wel. Beide soorten worden verbloed, dus er zit evenveel bloed in het vlees. Deze opmerking is dus niet waar. Proefdieren mag je bijvoorbeeld niet zomaar verbloeden, maar wel als je ze eerst bedwelmt. En bij proefdieren is erg veel onderzoek gedaan naar catecholaminenrelease en stress bij verschillende dodingsmethoden en daar is toch echt deze regelgeving uit gekomen.

Ik ben op zich niet direct tegen het halal slachten, er is niet onomstotelijk vastgesteld dat de dieren meer lijden dan bij een gewone slacht en om alleen om een gevoel een religieuze handeling te verbieden vind ik te ver gaan. Maar om nou te gaan roepen dat het diervriendelijker is vind ik echt te ver gaan. Ik heb geen enkel probleem met het schieten van een koe, paard of ander dier maar verbloeden zonder bedwelmen zou ik echt alleen in uiterste nood doen en dan nog zou ik er een rotgevoel aan over houden.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:44

Moslims eten alleen vlees van dieren die ritueel geslacht zijn, zodat het bloed is weggestroomd. Het zou mooi zijn als deze dieren voor de slacht bedwelmd zouden worden, want bij een rituele slacht duurt het sterven langer dan een gewone slacht. Bij de rituele slacht wordt de halsslagader doorgesneden, waarna het dier doodbloedt. Het duurt 10 tot 20 seconden voordat de hersendood van het dier intreedt wegens zuurstoftekort.
AfbeeldingAfbeelding
Citaat:
De koe komt een kamer binnen waar hij wat te eten krijgt en met rust gelaten wordt

uuuhhh, alleen?? volgens mij staan deze schapen toch echt te kijken naar hun soorgenootjes hoe hun keel word doorgesneden....
Afbeelding
Citaat:
Halal vlees schijnt JUIST diervriendelijker te zijn en dichter bij de natuur

Ja lekker diervriendelijk he mensen??

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:47

ieh bah waren die foto's nou nodig?
geen van alle methodes is diervriendelijk!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:49

hier word ook ritueel geslacht. Bloed loopt tot te straten op. Het mag niet, als je de politie meld kijken ze de andere kant op Slapen

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:58

Mensen die zeggen dat halal slachten diervriendelijker is die hebben het echt mis!!
Op de westerse manier krijgt een koe een masker op waar een stalen pen doorheen word geschoten waar vervolgens een rietje doorheen word gedaan zodat zijn ruggenmerg ook stuk zodat hij echt dood is.
Bij halal slachten word een koe in een soort trommel gezet dat stak om zijn lichaam knelt en word zo ondersteboven gedraaid (wat denk je wat een angst dat geeft voor zo'n dier?) daarbij schreeuwt een koe van angst wat zijn soortgenootjes ook horen en worden daar ook weer angstig van.
Dan komen er 2 of 3 mannen die met hun volle gewicht de kop van de koe naar achteren dwingen (sommige slagerijen hebben daar ook een elecrtice mechanisme voor) en dan komt dat mes, en dat voelt die koe echt wel hoor! en goed ook.
De koe is op dit moment nog niet dood want het bloed spuit eruit, en dat moet ook want de koe moet leegbloeden, maar de koe bloed alleen maar leeg als zijn hart nog klopt, zo word het bloed uit zijn lijf gepompt.

Ik vind het echt schandalig!!
Het is echt dierenmishandeling, dus mensen die zeggen dat het diervriendelijker is... verdiep je er eerst maar een beetje in voordat je dat zegt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:01

misschien als het ECHT gebeurd zoals 'halal' zou moeten zijn,zou het nog 'diervriendelijk' zijn.
maar volgens mij gebeurd het heel vaak niet en wordt de naam halal ten onrechte gebruikt.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:06

Ik durf te zeggen dat 99% van het vlees in Nederland dat Halal genoemd wordt, niet op de manier die ellefaye beschrijft verkregen is. Die ene procent die wel echt op die manier verkregen is, daarvan is zeker de helft illegaal geslacht. Maar de moslims die ik ken zitten daar niet mee, zolang het stempeltje Halal er maar op staat en ze dus kunnen laten zien dat ze "goed" vlees gebruiken vinden ze het best. Ook al weten ze best dat het niet echt halal is.
Joods ritueel slachten is trouwens net zo min een feestje, daar zijn de meesten die kosjer vlees kopen zich wel erg bewust van hoe het gebeurt. Helaas wordt er weinig kosjer geslacht en zijn de mensen die dat doen daardoor niet altijd even geoefend. Ook niet even diervriendelijk dus en van mij hoeft dat dus niet.

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:17

Er wordt wel degelijk halal vlees aangeboden waarbij de dieren met een verdoving worden geslacht.

Dat heeft zelfs marianne timmer van Partij voor de Dieren verklaard.
Laatst bijgewerkt door Whiz op 11-12-06 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:17

Ellebel schreef:
Ik durf te zeggen dat 99% van het vlees in Nederland dat Halal genoemd wordt, niet op de manier die ellefaye beschrijft verkregen is.

Ik ben uiteraard benieuwd naar de bron van deze schatting?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:22

Dichter bij de natuur, dat snap ik echt niet hoor Verward

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:27

puur uit eigen ervaring en uit persoonlijke mededeling bij de RVV Shadow0, niet wetenschappelijk onderbouwd. Ik kijk graag op de verpakking van het vlees en zie dan waar het vandaan komt. Maar kan het niet met getallen onderbouwen. Weet alleen wel dat het vlees wat bijv. in Amsterdam halal geslacht wordt genoeg is om een groot deel van de islamitische slagers in noord en zuidholland te voorzien. Andere grote slachthuizen waar ik geweest ben claimen dezelfde hoeveelheden. Er zijn niet veel zelfslachtende slagers meer volgens de RVV en al helemaal niet die halal slachten. De RVV meneer vertelde dus dat daarom meer dan 99% van het vlees in Nederland bij die grote slachthuizen vandaan komt. Tel daar wat import bij en zo komj ik op mijn schatting. Maar als jij andere bronnen hebt ben ik heel benieuwd Haha!

Whiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:33

Er is trouwens een wet in nederland waarin staat dat het verboden is om zonder verdoving te slachten. Is dan 99% in overtreding met de wet??

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:35

in belgische wet staat ook dat thuisslachtingen verboden zijn...
Of dat de schapen op normale wijze gehouden moeten worden en vervoerd.
Niet met poten vastgebonden met zen drie in een kleine koffer...