Is armoede in Nederland een keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Is armoede in Nederland een keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:16

Mleen schreef:
Ik vind dat je zelf niet altijd wat aan armoede kunt doen. Als het bedrijf waar je sinds je bent begonnen met werken *je werkt er dus nog steeds* nu eens falliet gaat of in samenwerking met een ander bedrijf. Je word er uit getrapt, hebt dus geen werk meer.Je bent bijna 50 dus niemand wil je nog omdat je te oud bent en studeren was er vroeger niet bij maar hebt je in de loop van de jaren eigenlijk alles aangeleerd. Maar dan nog wil niemand je hebben omdat je of geen diploma hebft of je bent gewoon te oud... dan kan je wel gaan zeggen leef op die uitkering maar dat is ook geen pretje. Ik vind dus echt dat je niks aan armoede kan doen. Als je het zo als wat ik nu zeg bekijkt. Als je er gewoon geen flikker voor wil doen en van bedrijf naar bedrijf springt of niks uitvreet op je werk dan vind ik het wel weer je eigen schuld.

Mleen, je hebt niet goed opgelet Knipoog , wel je eigen schuld, had je maar.... net als die oma van 88!!! Clown

Vanessa24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:17

Quellian schreef:
erleyne schreef:
@Quellian: Het is inderdaad een beetje onhanding gekozen opmerking, maar ik wilde alleen maar het verschil aangeven tussen een student( die dagelijks studeert ) en iemand die in de bijstand zit.

Ik vind bovendien niet dat jij kan bepalen of zij kan werken naast haar studie. Je weet niet wat ze studeert en hoeveel moeite het kost. Ik heb ook altijd gewerkt naast mijn studie, maar na twee jaar was ik zo overspannen dat ze me konden opvegen! En ik ben bepaald niet het enige voorbeeld dat ik daar van ken.
Sluit niet uit dat Schimmelig idd niet bepaald weldenkend overkomt, en zichzelf aardig voor banketstaaf zet hier.

Nee, maar zij kan het wel bepalen voor anderen. Krom he? Lachen

Maar ik blijf gewoon maar dikke misvattingen tegenkomen hier. Mijn mams is 100% afgekeurd (aangeboren nierziekte, reuma en hersentumor), zit daardoor in de bijstand, maar werkt nog 12 uur in de week, betaald!! Maar dat wordt gewoon van haar uitkering ingehouden, terwijl ze wel haar goede wil toont en dit helemaal niet hoeft te doen. En zo zullen er nog wel meer mensen zijn, zoals mijn moeder. IK ben iig apetrots op mijn mams!

En gelijk heb je! daar kun je ook ontzettend trots op zijn!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:17

lies schreef:
Quellian schreef:
Nee, maar zij kan het wel bepalen voor anderen. Krom he? Lachen

Maar ik blijf gewoon maar dikke misvattingen tegenkomen hier. Mijn mams is 100% afgekeurd (aangeboren nierziekte, reuma en hersentumor), zit daardoor in de bijstand, maar werkt nog 12 uur in de week, betaald!! Maar dat wordt gewoon van haar uitkering ingehouden, terwijl ze wel haar goede wil toont en dit helemaal niet hoeft te doen. En zo zullen er nog wel meer mensen zijn, zoals mijn moeder. IK ben iig apetrots op mijn mams!

Vroeger mocht je daar een deel van houden. Ik snap niet dat ze dat afgeschaft hebben. Een bijstandsuitkering is echt helemaal niets, zeker niet als je ook nog ziek bent en lang niet alles meer vergoed wordt.

Klopt ja, tot een aantal jaar geleden mocht je iets meer dan 100 gulden houden, dat noemden ze dan een 'vrijlating'. Maar dat is dus niet meer...

Ik vind m'n moeder een bikkel dat ze überhaupt nog werkt, ondanks dat ze niet hoeft.

Jasmijn76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:19

...al met al is het geen keuze, denk wel dat je er hard voor moet knokken en daar is niets mis mee!...de wereld kan bikkelhard zijn en het is makkelijk banketstaaf aan de overkant..maar soms overkom je wel eens wat, wat niemand had voorzien en zit je in de diepe oliebol en dan kan je zeggen' hebben ze het er dan niet naar gemaakt??'..tja het is altijd makkelijk om een koe in de kont te kijken...maar mogen mensen geen fouten meer maken?..bestaat er niet zoiets als medeleven?... iemand helpen?..mededogen?...allemaal lekker makkelijk schreeuwen vanaf je nieuwe bankstel..totdat de dag komt!!!...en dan zullen we nog een keertje de vraag stellen!

Mleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 10:22

russel schreef:
Mleen, je hebt niet goed opgelet Knipoog , wel je eigen schuld, had je maar.... net als die oma van 88!!! Clown

Hihi sorry Bloos

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 11:51

Karl66 schreef:
Net zo als twee bijstandsuitkeringen voor alleenstaanden samen hoger zijn dan één bijstandsuitkering voor samenwonenden, zijn twee SF's voor alleenstaanden hoger dan de SF voor samenwonenden. Dus Schimmelig, het is wel fraude aangezien de reden waarom die SF lager is, is dat je een deel van de kosten deelt.

Het is jouw keus dat jij de zekerheid achter de hand wil hebben dat jij naar Amsterdam terug kan, maar het is natuurlijk onzin dat de nederlandse staat daaraan moet meebetalen. Nog los van het feit dat je voor dat (leegstaande) appartement ook nog eens huursubsidie krijgt, waar je alleen maar recht op hebt als je werkelijk op dat adres woont. En nog los van het feit dat als gevolg van dat leegstaande appartement iemand anders weer langer op een goedkope woning moet wachten (en dus misschien nog wel verder in de problemen komt).

Ik ben het eens met wat je in één van je posts schreef, namelijk dat je niet goed hebt nagedacht over de titel. "Is armoede in Nederland een keuze? Ja want met een beetje fraude kan je het jezelf een stuk aangenamer maken". Was volgens mij correcter geweest Bloos

Ten eerste.... beste Karl. Krijg ik ST geen SF.
Ten tweede: ik woon pas drie maanden samen! Waarom zou ik mijn woning in Amsterdam willen opgeven??? (waar nog wel een huisgenoot woont! Die gewoon netjes staat ingeschreven, dus het betreft geen onderhuur!)
Ten derde: ik heb de vergelijking al eerder gemaakt, op ST wordt je niet gekort als je ''samenwoont'' met iemand met SF. Geloof je mij niet, check de feiten! www.ibgroep.nl Knipoog
Het zou nml onmogelijk zijn voor studenten om woonruimte te vinden in een grote stad als ze je om elk wissewasje zouden korten op je SF, ST.
Kortom: je kent de helft van MIJN specifieke situatie niet Gestoord

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 11:52

Paraat schreef:
Van het openingstopic krijg ik een donkerbruin vermoeden dat Emile Ratelband onder Schimmelig's account is ingelogd.

Ik lach mij rot Koe
Hoe kom je erbij zo'n vergelijking te maken?

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 11:53

Craignethan schreef:
Ik heb het hele topic gelezen, maar misschien heb ik er overheen gelezen: wat studeer je Schimmelig? Mijn eerste gedachte is advocaat, aangezien je alles recht l*lt wat krom is als het jezelf betreft, maar alles krom l*lt wat recht is als het anderen betreft.

Wat zou ik precies krom banketstaaf? Onderbouw je statement eens... Zo slaat hij namelijk helemaal nergens op Knipoog

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 11:55

erleyne schreef:
Ik lees hier al een paar keer dat mensen schrijven dat ze geen recht hebben op stufi, omdat ze samenwonen. Dat is dus echt onzin. Ik woon al samen sinds de eerste dag dat ik studeer en ben ondertussen zelfs getrouwd. Altijd sprake geweest van een gezamelijke huishouding en daar nog nooit geheimzinning over gedaan tegen wie dan ook, zeker de IBG niet. En nooit gekort op de stufi, terwijl mijn man altijd fulltime gewerkt heeft ( hij gaat volgend jaar studeren, nu is hij aan de beurt Knipoog )
Voor de zekerheid nog ff gecheckt op de site van de IBG:

Citaat:
Gevonden 19 vragen
> Opnieuw zoeken

Heeft samenwonen gevolgen voor mijn studiefinanciering?
Als je gaat samenwonen of trouwen heeft dat geen gevolgen voor je studiefinanciering (tenzij jij en je partner een kind (gaan) verzorgen).
We kijken niet naar het inkomen van je partner.
Als je nu thuiswonend bent en je wordt uitwonend, dan krijg je recht op de uitwonende beurs.

Goh, waar is de FRAUDE nu Karl, Quellian, Faye, en de rest??? Ik geloof ver te zoeken Vork
O jah, voor de zekerheid even gesproken met de woningbouw! Wat ik doe mag. Knipoog

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 11:58

lies schreef:
Ze krijgt iig onterecht huursubsidie, haar zorgtoeslag is gebaseerd op een ander huishouden, haar heffingskortingen, gemeentelijke belastingen, etc..

Ik heb zelden mensen gehoord/gezien met zo'n enorme plaat voor zijn/haar kop als Schimmelig en Chiqa. Onverbeterlijk.

Je zal toch maar je ongelijk toegeven. Ik pleeg totaal geen fraude.... Dat jij vindt dat wij een plaat voor onze kop hebben is je geheel goed recht. Zo denken wij namelijk ook over jouw gedachtengang.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:01

Schimmelig schreef:
lies schreef:
Ze krijgt iig onterecht huursubsidie, haar zorgtoeslag is gebaseerd op een ander huishouden, haar heffingskortingen, gemeentelijke belastingen, etc..

Ik heb zelden mensen gehoord/gezien met zo'n enorme plaat voor zijn/haar kop als Schimmelig en Chiqa. Onverbeterlijk.

Je zal toch maar je ongelijk toegeven. Ik pleeg totaal geen fraude.... Dat jij vindt dat wij een plaat voor onze kop hebben is je geheel goed recht. Zo denken wij namelijk ook over jouw gedachtengang.

Kan Chiqa zelf niet praten? Lachen

Maar ik denk dat het meer je opstelling is geweest. Dat is in elk geval wel hetgene mij echt verbaasd heeft. Je was zo stellig (en hellig) en je bent zelf geen haar beter. Ik denk alleen niet dat je van plan bent geweest om het zover te laten komen. Je wéét zelf ook dat je verkeerd zit, heb je eerder in dit topic aangegeven. Maar ja... Het is mij in elk geval duidelijk en ik ben niet meer van mijn standpunt te krijgen Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:01

russel schreef:
erleyne, ergens klopt dat ook wel weer. Maar nu kan ze lekker sparen, ze vertelde net dat haar vriend alles betaald, hun rekeningen apart zijn, ze kan haar appartement onderverhuren en dat jaren door laten duren.... Als we dat met het topic verbinden, dan is ze niet eerlijk bezig.

Dan kan je niet van armoede spreken, dan is ze wel slim bezig en dan heeft ze weer gelijk dat ze niet in de armoedegrens wegzakt omdat ze creatief bezig is met geld verdienen. Maar ho niet iedereen zit in die gunstige positie van vriendje, erbij intrekken, hem alles laten betalen, zelf kunnen sparen, dus die keuzepositie gaat niet op, die vlieger is neergestort.

Ik ben werkloos, heb geen uitkering, studeer aan de uni, maar betaal zelf, manlief verdient de kost, geen armoede, maar ik heb mazzel, want manlief verdient net om het nog rond te breien, en mamslief betaald mee aan mijn dure studie, nogmaals geen armoede, maar wel mazzel.

In het leven moet je nl ook een graandje mazzel hebben, sommigen hebben die niet, zitten in een neerwaartse spiraal van onmazzel!!! Dan heeft frauderen geen kans, die keuze is dan al niet eens meer.

Dat heb ik nooit gezegd Russel Lachen
Ik verhuur mijn woning niet onder. Mijn huisgenootje zit daar, nog... Zij staat gewoon ingeschreven?
Waar zie jij precies fraude?
Vriend betaalt de rekeningen van zijn App. Ik van mijn App. Ik teer absoluut niet op zijn zak, of wat je dan ook wil beweren... Lachen

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:03

Quellian schreef:
Maar ik denk dat het meer je opstelling is geweest. Dat is in elk geval wel hetgene mij echt verbaasd heeft. Je was zo stellig (en hellig) en je bent zelf geen haar beter. Ik denk alleen niet dat je van plan bent geweest om het zover te laten komen. Je wéét zelf ook dat je verkeerd zit, heb je eerder in dit topic aangegeven. Maar ja... Het is mij in elk geval duidelijk en ik ben niet meer van mijn standpunt te krijgen Lachen

Geen haar beter? Waar baseer je dat op? Ik zou weten dat ik verkeerd zit? Hoe zit ik dan verkeerd... Leg het dan tenminste uit Verward

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:04

Schimmelig schreef:
Quellian schreef:

Geen haar beter? Waar baseer je dat op? Ik zou weten dat ik verkeerd zit? Hoe zit ik dan verkeerd... Leg het dan tenminste uit Verward

Ik hoef het niet uit te leggen. Als je even terugleest, dan zie je je eigen uitleg. Heel verhelderend Ja

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:06

Right Q.

Ik heb trouwens gewoon een louzy baantje, zoals ik het eerder omschreef. Ik pas op een aantal kiddo's, inderdaad dat doe ik zwart... Ben weer aan het frauderen Knipoog

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:07

Schimmelig schreef:
Right Q.

Ik heb trouwens gewoon een louzy baantje, zoals ik het eerder omschreef. Ik pas op een aantal kiddo's, inderdaad dat doe ik zwart... Ben weer aan het frauderen Knipoog

Heel erg kinderachtig, dit heeft niets meer met discussieren te maken.

Anyway; Doei, doei

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:08

Whiz schreef:
Oke dan ... dat wou ik ff horen..!!!! (pfieef.... ik dacht al... wat is dat nou voor iets nieuws!!))

Mogen iedereen ff zijn excuses aanbieden aan schimmelig!! By the way.

Pling

Alsof iemand, maar dan ook iemand uit dit topic dit zou doen Lachen
En ik zou geen inlevingsvermogen hebben Gestoord

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:08

Quellian schreef:
Schimmelig schreef:
Right Q.

Heel erg kinderachtig, dit heeft niets meer met discussieren te maken.

Anyway; Doei, doei

Doei, doei

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:30

Beetje makkelijk in elk geval jezelf af te reageren op een TS Lachen
Jullie weten het natuurlijk OOO ZOVEEL beter, want wijsheid komt tenslotte met jaren en niet met levenservaring, of studie als ik sommige hier mag geloven...
Ik probeer iets van mijn leven te maken en jullie lijken mij dat recht te willen ontnemen. Ik ben blij dat NL niet alleen uit mensen bestaat met jullie visie en dat er ook mensen zijn die vanuit een andere optiek 'problemen' bekijken. Tenslotte maakt ieder mens vervelende gebeurtenissen mee en we gaan daar allen op onze eigen manier mee om... (De één gooit zijn kinderen uit het raam als het hem niet mee zit, de ander heeft een zwaar probleem met verdovende middelen, etc, etc, etc).
Ik heb gekozen mijn 'problemen' die financiel waren, zo snel en zo goed mogelijk op te lossen Vork
Daar kunnen veel Bokkers niet tegen, omdat ze wellicht vinden dat zij te kort gedaan worden.
Ik vind niet dat ik iemand op hun persoonlijke situatie heb lopen afbranden en val mensen ook nooit persoonlijk aan, als zij dat niet bij mij doen. Ik heb enkel gezegd dat het in de toekomst beter kan. Wie kan mij daar ongelijk geven?

Mijn definitie van armoede was nog altijd: mensen die zeuren over de Neckerman rekeningen en zichzelf 'arm' noemen (daar is 'armoede' absoluut een KEUZE) en niet over mensen in de AOW, of met enig ander gebrek, maar als ik de aanvallen richting mij in dit topic lees hebben jullie allemaal zo'n Neckerman rekening liggen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:35

Schimmelig schreef:
Ik ben er van overtuigd dat je in Nederland altijd iets aan je 'maatschappelijke status' kunt veranderen. Soms betekent dit inderdaad een drastische keuze maken, meestal is het echter een stuk simpeler (my point of view) Bloos

Zo open je een topic en dan kun je reacties verwachten. Dat je nu ineens, nu er veel tegengas komt een nuancering neerzet zegt meer over jouw manier van discussieren Knipoog

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:37

faye schreef:
Schimmelig schreef:
Ik ben er van overtuigd dat je in Nederland altijd iets aan je 'maatschappelijke status' kunt veranderen. Soms betekent dit inderdaad een drastische keuze maken, meestal is het echter een stuk simpeler (my point of view) Bloos

Zo open je een topic en dan kun je reacties verwachten. Dat je nu ineens, nu er veel tegengas komt een nuancering neerzet zegt meer over jouw manier van discussieren Knipoog

Zie je in die zin AOW staan? Of mensen met gebreken? Ik heb het puur over 'Maatschappelijke status' ... Dat ik daarbij mensen bedoel die enkel zeuren om de 'Neckerman rekeningen' kan ik daar nu niet meer aan toe voegen. Lachen

Hoewel ik het in dit topic geloof ik 10x geopperd heb wat MIJN definitie van armoede is. Ja
Laatst bijgewerkt door Schimmelig op 07-07-06 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:37

Schimmelig schreef:
maar als ik de aanvallen richting mij in dit topic lees hebben jullie allemaal zo'n Neckerman rekening liggen[/b] Knipoog

Dom van me om te reageren, maar wilde je toch echt even mededelen dat deze reactie kant nog wal raakt. Ik heb hier niet mijn financiele plaatje uit de doeken gedaan, ik weet zeker dat ik er warmer bijzit dan jij, maar dat doet er verder niet toe. Als je goed had gelezen (meerdere keren) dan was het mij te doen om je opstelling jegens anderen. Je hebt pagina's lang heel hard en hellig gediscussieerd over anderen, hoe dom ze zijn dat ze niet eerder iets geregeld hebben en meer van die crap. Dat jouw financiele plaatje uit de doeken kwam, was interessant, maar meer niet. Tevens zeg ik voor de 836e keer: leven en laten leven Knipoog

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:40

Quellian schreef:
Schimmelig schreef:
maar als ik de aanvallen richting mij in dit topic lees hebben jullie allemaal zo'n Neckerman rekening liggen[/b] Knipoog

Dom van me om te reageren, maar wilde je toch echt even mededelen dat deze reactie kant nog wal raakt. Ik heb hier niet mijn financiele plaatje uit de doeken gedaan, ik weet zeker dat ik er warmer bijzit dan jij, maar dat doet er verder niet toe. Als je goed had gelezen (meerdere keren) dan was het mij te doen om je opstelling jegens anderen. Je hebt pagina's lang heel hard en hellig gediscussieerd over anderen, hoe dom ze zijn dat ze niet eerder iets geregeld hebben en meer van die crap. Dat jouw financiele plaatje uit de doeken kwam, was interessant, maar meer niet. Tevens zeg ik voor de 836e keer: leven en laten leven Knipoog

Ik heb het woord 'dom' nooit gebruikt in dit topic. Heel knap als je dat van mij terug kunt vinden Knipoog
Het lijkt mij duidelijk dat de 'beweringen' die JULLIE over mij hebben gemaakt (over fraude en noem maar op), kant nog wal raken.
Dat zijn direct persoonlijke aanvallen geweest. EN waarom eigenlijk? Omdat ik een topic openen, waar over nagedacht kan worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 12:42

Ik denk dat jij het nog heel moeilijk gaat krijgen in je leven, maar goed daar zal je hopelijk van leren Knipoog

Doei!

Schimmelig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-06 12:43

faye schreef:
Ik denk dat jij het nog heel moeilijk gaat krijgen in je leven, maar goed daar zal je hopelijk van leren Knipoog

Doei!

Waar slaat dat op? Scheve mond