Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Welke politieke partij krijgt jouw stem op 29 oktober?

VVD
26 (4%)
DENK
1 (0%)
PvdA/GL
106 (19%)
ChristenUnie
5 (0%)
SP
19 (3%)
PvdD
24 (4%)
Volt
17 (3%)
D66
98 (17%)
CDA
37 (6%)
NSC
3 (0%)
BBB
38 (6%)
PVV
86 (15%)
SGP
5 (0%)
JA21
32 (5%)
FvD
21 (3%)
50Plus
6 (1%)
Andere partij
2 (0%)
Blanco
12 (2%)
Ik stem niet
13 (2%)
Ik mag (nog) niet stemmen
4 (0%)

Totaal aantal stemmen: 555

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 16:07

veneri schreef:
Ik heb zo langzamerhand het gevoel dat elke stem een verloren stem is.
Welke politici zijn nou echt hun verkiezingsbeloftes nagekomen?
Ze draaien (waaien) met alle winden mee. Vooral die uit EU.

Je kan natuurlijk niet als partij volledig je eigen zin doen.
Maar er zijn op zich wel partijen die hun beloftes waarmaken, of gewoon weten dat ze geen beloftes kunnen doen en dat ook niet doen :)

nps

Re: Verkiezingspoll 2e kamerverkiezingen 29 oktober 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 16:34

Dat is het. Als je partij in de coalitie komt betekent dat dat ze een beetje meer invloed hebben op het regeerakkoord. Niet dat ze alles kunnen doen wat ze willen. Het is dus ontzettend logisch dat ze niet 1 op 1 kunnen doen wat ze in de campagnes beloven. En nee, dat is niet liegen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:14

veneri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 17:53

nps schreef:
Dat is het. Als je partij in de coalitie komt betekent dat dat ze een beetje meer invloed hebben op het regeerakkoord. Niet dat ze alles kunnen doen wat ze willen. Het is dus ontzettend logisch dat ze niet 1 op 1 kunnen doen wat ze in de campagnes beloven. En nee, dat is niet liegen.

Dst begrijp ik wel, maar dat is eigenlijk ook precies wat ik bedoel.
Wat heeft het dan voor zin om te stemmen? Geen enkele politici maakt beloftes waar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 18:05

Het maakt toch wel verschil of er een links-midden regering komt of een rechts-midden regering.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 18:06

Klopt, vooral de pvv niet, behalve 130 op een paar kilometer snelweg en halveren van eigen risico ( waardoor de premie voor iedereen stijgt) hebben ze niets waargemaakt . Zelfs regelmatig tegen hun verkiezingsbeloften gestemd. Dat vind ik nog erger dan iets niet voor elkaar krijgen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 18:20

veneri schreef:
nps schreef:

Wat heeft het dan voor zin om te stemmen? Geen enkele politici maakt beloftes waar.

Politici die beloftes doen zou ik dan dus ook niet op stemmen :)

Maar het heeft wel degelijk zin om te stemmen. De politici in de tweede kamer vertegenwoordigen allemaal een clubje Nederlanders die er zo over denken als zij.

Als NL overwegend rechts wordt gestemd krijg je een ander parlement, kabinet en beleid als dat er overwegend links wordt gestemd.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 18:25

Dan kan je in verkiezingstijd op geen enkele partij stemmen, want ze doen allemaal beloftes.
De ene is alleen meer haalbaar dan de andere

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 18:28

c_alsemgeest schreef:
Dan kan je in verkiezingstijd op geen enkele partij stemmen, want ze doen allemaal beloftes.
De ene is alleen meer haalbaar dan de andere

Afhankelijk van je coalitiepartners.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 18:30

veneri schreef:
nps schreef:

Het is goed om te kijken naar waarom een partij het afgelopen kabinet iets niet heeft kunnen waarmaken. En dan vooral niet wat zij zelf erover zeggen, maar echt een analyse van een onafhankelijk iemand die er verstand van heeft. Er zit een heel verschil tussen: ze hebben een gedeelte kunnen waarmaken door stempel op beleid te drukken of ontbreekt simpelweg de capaciteit bij de partijleden? Er zijn best wat populistische partijen momenteel met veel leden zonder enige, of hele minimale bestuurlijke ervaring. Die hebben weinig teweeggebracht. En je kan verwachten dat die het komende kabinet wederom slecht zullen presteren.

PvdA tijdens Rutte II had bestuurlijke capaciteiten, maar heeft zich volledig de kaas van het brood laten eten door de VVD. Ze zijn ook enorm gestraft door het electoraat en een dwerg geworden. Gedeeltelijk terecht, ze hadden beter hun stempel moet drukken. Tot nu toe, vind ik het optreden van PvdA-GL nog steeds wat tam. De VVD heeft wat dat betreft het tot een tijd terug, het goed gedaan. En dan hoef je het niet eens te zijn met inhoud. Ik vind het belangrijk dat een partij snapt hoe het parlementair democratische systeem werkt en ook bepaalde wetten hierin respecteert, dan wel moeite doet de democratie weer wat te herstellen. Daarmee maak je de meeste kans. We verwarren politiek soms met talkshows. Het gaat niet om wie is het gezelligste of leukste, maar wie kan gedegen een land besturen. Hier wordt te weinig over gesproken, maar we zitten in een kabinetscrisis. Er is slechts leiderschap in de tweede kamer en dat hebben we voor een groot deel aan onszelf te danken.

En tsja, het is nu ook eenmaal een parlementaire democratie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:12

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:26

Wat een raar gekleurd artikel, dit zie ik echt niet terug komen bij ze. Vindt het heel manipulatief geschreven.

Het is inderdaad goed om te kijken waarom partijen niet hun verkiezingsbeloften hebben kunnen nakomen. Kijk dan ook vooral naar de oppositie die van alles tegen heeft zitten houden.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:28

Goed geschreven Raineri!

Ik denk dat in Nederland te weinig mensen weten hoe het precies werkt in Nederland en dan enorm teleurgesteld kunnen raken. Ik vind het juist een taak van de politiek om wel goed te snappen hoe het werkt en daarin 'de burgers' mee te nemen. Naar mijn mening maken sommige partijen een beetje misbruik van de onwetendheid van mensen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:39

veneri schreef:
nps schreef:

Je kan kijken wat je echt belangrijk vind, want met jouw stem komt er een heel klein beetje meer invloed van datgene wat jij goed vind in de kamer. En dat is meer dan helemaal geen invloed. Als je je niet fijn voelt in je wijk, kan je bijvoorbeeld kijken naar partijen die willen investeren in "betere" wijken met bij meer BOAs, een buurtagent, en een aanspreekpunt waar je je zorgen kunt uiten en waar er gepraat kan worden over de problemen.

En wat Raineri zegt is heel terecht - als je in een coalitie relatief weinig zetels hebt, zal je water bij de wijn moeten doen en kan je als partij minder doen dan je eigenlijk zou willen. En als je een coalitie hebt met twee rechtse partijen en een linkse, komt de linkse er altijd bedrogen uit. Ik heb ooit ergens gelezen - regeren is halveren - je wordt als partij altijd redelijk afgestraft.

De afgelopen coalitie was een uitzondering trouwens - daar kreeg iedere partij zijn eigen minister op zijn favo plekje (wiersma BBB op natuur en landbouw, faber van PVV op immigratie en mocht iedere partij zijn belangrijkste ding in het regeerakkoord gooien. Alleen de NSC wilde nog wel eens een poot stijf houden. En die hebben nóg minder voor elkaar gekregen en een hoop geld en tijd verspild met allerlei onzin die niet haalbaar bleek en een compleet gebrek aan bestuurlijke ervaring om ding voor elkaar te krijgen.

@Electra - kan ik niet lezen! MAar snap 'm wel. Ook een populistisch verhaal, en zat Caroline nou ineens ook dingen te roepen over asiel en migratie? Succes daarmee, "haar" sectoren zijn grotendeels afhankelijk van arbeidsmigranten...

@s1993 klopt helemaal. Geen enkele partij is allenheerser (gelukkig, anders krijgen we Amerikaanse praktijken). Maar ik kan me goed voorstellen als je stemt op een partij die van alles belooft en dan weer neit levert je behoorlijk teleurgesteld bent.
Laatst bijgewerkt door nps op 07-10-25 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:44

Elisa2 schreef:
Wat een raar gekleurd artikel, dit zie ik echt niet terug komen bij ze. Vindt het heel manipulatief geschreven.

Wat vind je er manipulatief aan als ik vragen mag? Oprecht benieuwd

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 19:58

Electra63 schreef:
http://archive.today/2025.10.07-130302/ ... ~a8b66195/

Een artikel uit het AD dat de BBB opgeschoven is naar radicaal-rechts. En wordt zelfs PVV-light genoemd.

Dat was in het spectrum al wel te zien. Ik geloof dat ik ergens heb gelezen dat BBB op een paar punten na dezelfde standpunten heeft als Forum. Mocht ik dat artikel vinden, deel ik het direct.

Afbeelding

En van ‘23

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door eenitraM op 07-10-25 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:03

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:17

Bij komt nsc, 50 plus en daar cda eruit.
Nsc ken ik niet.

Ik ga er nog overnadenken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:44

Elisa2 schreef:

Het is inderdaad goed om te kijken waarom partijen niet hun verkiezingsbeloften hebben kunnen nakomen. Kijk dan ook vooral naar de oppositie die van alles tegen heeft zitten houden.

Nee hoor, niks manipulatief en het is nog erger dan in dit artikel.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:47

nps schreef:
Elisa2 schreef:

Wat vind je er manipulatief aan als ik vragen mag? Oprecht benieuwd

Ze gaven goede voorbeelden over bijvoorbeeld het standpunt in 2023 over asielopvang en nu in 2025.
Dat is duidelijk opgeschoven naar rechts.

Met name sinds Mona Keijzer is overgestapt naar BBB en zij de partij breder wilde trekken dan alleen het platteland.
En daar hebben ze goed afgekeken van de PVV.

Ik vond het een bevestiging van wat ik zelf al het afgelopen jaar heb gezien in met name de posts van Van der Plas op SM.
Maar ook in debatten en interviews.
Eerst was Van der Plas echt op Omtzigt en later is dat omgeslagen naar Wilders.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 20:57

nps schreef:
Hoe was dat plaatje vorige verkiezingen?

Voor de liefhebbers, de plaatjes van de electoraatjes - oftewel wat kan je zeggen over de achterban van partijen op basis van een aantal kenmerken staan weer online! Onderzocht, met data enzo, zodat we nooit meer hoeven te speculeren over wat voor soort mensen voor wat stemmen :)

Oa SP https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... 025-de-sp/
de BBB https://stukroodvlees.nl/plaatjes-van-d ... 25-de-bbb/

Staan nog niet allemaal live

Bedankt!

Deze onderzoeker Roodduijn is dezelfde uit het artikel uit het AD dat ik plaatste over de BBB.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 22:18

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-25 22:34

Electra63 schreef:
Electra63 schreef:
http://archive.today/2025.10.07-130302/ ... ~a8b66195/

Een artikel uit het AD dat de BBB opgeschoven is naar radicaal-rechts. En wordt zelfs PVV-light genoemd.

Dit wordt zo besproken bij Pauw op NPO1.

Dat ze radicaal rechts zijn geworden heb ik geen moeite mee, wel dat er gewoon gelogen wordt en de rechtsstaat ondermijnt wordt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-25 22:36

Morgen komen de doorberekeningen , ben benieuwd. Ze zijn dit keer ook doorberekend voor zover mogelijk op de lange termijn.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-25 07:36

Ik ben ook benieuwd, maar neem het ook met een korrel zout. Want niet iedereen laat doorberekenen en daarbij worden natuurlijk nooit alle plannen van 1 partij verwezelijkt. Maar het geeft vaak wel mooi aan waar een partij voor staat.