Femke_Tweety schreef:Ik had beloofd mijn vaders mening en ideeën nog even op te schrijven.
Bij deze;
Vader, 73 jaar,
Met praktijkervaring met verschillende roofdieren. Waaronder verschillende typen grote katachtigen en ook wolven.
Vanuit functies bij circus en dierentuin (tijdens werkzame leven, stevige poos terug)
Wolven, de verzorging,
Hóe goed je ze ook kent, hóe vaak je ook al gevoerd of schoongemaakt hebt in hun verblijf, hoe tam en goed gevoed ze ook zijn,
We gingen nóóit! echt nóóit! zonder rugdekking/alleen het verblijf in.
Wolven zijn prachtig. Gruwelijk intelligent, leren enorm snel.
Veel groter en krachtiger dan veel mensen lijken te denken.
Nederland;
Het gaat níet goed.
Áls men daadwerkelijk wolven in Nederland wil hebben,
Dan kan dat alleen als er aam zeeeeer strikte voorwaarden voldaan wordt.
En dan hooguit 2 of 3 roedels in heel Nederland.
Veluwe en Drenthe/Friesland.
Daar waar veel ruimte en veel wild is.
De voorwaarden: Iedere wolf die zich laat zien aan mensen, Iedere wolf die bij boerderijen komt, iedere wolf die een schaap, hond, paard, koe pakt,
Iedere wolf die overdag zichtbaar is moet zónder enige uitzondering en per direct al bij de eerste keer uit de populatie genomen worden.
Ze moeten dan 100% schuw en onzichtbaar zijn, iedere fractie daarbuiten moet onmiddellijk aangepakt worden.
Doe je dat niet, dan leren ze heel snel dat mensen niet gevaarlijk zijn.
Ze moeten als populatie (en dus niet alleen op individueel niveau maar echt als populatie) zo ontzettend goed weten dat mensen levensgevaarlijk zijn, dat ze er nog geen seconde over nadenken om zichtbaar te zijn.
Toen ik aangaf dat dat mogelijk betekent dat van de groep die nu in Nederland is er mogelijk dan per direct 80 a 100 afgeschoten moeten worden, zei hij;
'Tja, dat zal dan inderdaad misschien moeten. Maar doe je dat niet dan komt het 100% zeker niet goed en gaan er doden vallen'.
(Hij bedoelde daar mensen uiteraard)
Ik denk dat je vader gelijk heeft. Zo zie ik het ook. Helaas zal dat ook niet haalbaar zijn omdat niet iedereen de wolf gelijk kan afschieten.