Wolf Ne, Be, Du deel 4

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

vilheide

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:12

Cinnepin schreef:
MyChoice schreef:
Iemand vroeg onder de post van XR UH waar ze dan moeten gaan wandelen ipv het wolvengebied. Zetten die mafklappers eronder dat er in de andere bossen op de UH nog geen wolven gesignaleerd zijn en dat je daar prima kunt gaan wandelen. Die lui leven echt onder een steen...........

En waar zou dat dan moeten zijn? :') hahah

Ouwehand's dierenpark! O, nee daar lopen ze natuurlijk ook. Maar je kunt daar wel veilig wandelen. ;)

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:52

tienus63 schreef:
Pink is gelukkig ingeslapen.

RTV oost besteedt er aandacht aan.
Let op in de link staan de foto’s van het zwaargewonde dier.
Toegetakeld kalfje in Zwolle-Zuid afgemaakt, zeer waarschijnlijk wolvenaanval https://www.oost.nl/nieuws/3554795/toeg ... redArticle #oost

In artikel wordt niets genoemd over een kalfje? Of vinden ze een pink een kalfje.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:54

Popstra schreef:
Ik heb het niet over Drenthe. Daar is ook nog geen kind aangevallen naar mij weten. Hier al 3x

Het maakt niet uit waar het is, maar zo maar een groot gebied afsluiten, waar mensen afhankelijk van zijn, is gewoon een stap te ver. En het wordt gewoon te gemakkelijk genoemd. En verder lijkt het me geen wedstrijd waar wat is aangevallen? Want als de gebieden daar worden afgesloten vanwege de welpen, dan gaat dat elders ook gebeuren, snap ook niet dat je dat los van elkaar kunt zien.

Femke_Tweety

Re: Wolf Ne, Be, Du deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:58

Een goed deel van de aanvallen en zichtmeldingen is sowieso ook al buiten het vorig jaar afgesloten gebied.

De vraag wordt dan wat sluit je exact af.

Om veilig te zitten zou je ook het hele bosgebied rondom Austerlitz, inclusief Austerlitz... moeten afsluiten.

Dat gaat wat moeilijk.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:59

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:59

Als er op de Veluwe 7 roedels zouden leven dan kunnen ze ook de hele Veluwe wel afsluiten, want roedels onderling is meestal strijd en dus leven ze ver uit elkaar met hun eigen (best wel) kleine territorium.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:01

Ginam schreef:
Er is in België waarschijnlijk weer pony door een wolf vermoord.
Niet heel ver van de vorige twee van afgelopen week en eentje van een paar weken geleden. Er staat zondagnacht gebeurd.

https://www.hbvl.be/regio/limburg/peer/ ... sLKXFHzL4w

Zie paar berichten boven je.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:14

Femke_Tweety schreef:
Een goed deel van de aanvallen en zichtmeldingen is sowieso ook al buiten het vorig jaar afgesloten gebied.

De vraag wordt dan wat sluit je exact af.

Om veilig te zitten zou je ook het hele bosgebied rondom Austerlitz, inclusief Austerlitz... moeten afsluiten.

Dat gaat wat moeilijk.

Precies, want zodra de wolfjes op een rendez vous plek zitten, waar zit die dan en de volwassenen gaan gewoon overal op jacht en het schijnt dat de wolven hun jongen (iig in het hol) helemaal niet zo goed beschermen. Vandaar dat het zenderen in het nest vrij gemakkelijk gaat.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:32

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:40

Femke_Tweety schreef:
Interresante informatie over de vergunning rondom gw3237m

Van hoe laat er geschoten mag worden tot waar etcetera;

https://www.wolvenutrecht.nl/wolven-utr ... m-gejaagd/

Let op:

Ik ken de betrouwbaarheid van deze gegevens NIET, de site zelf is vrij duidelijk pro wolf.

Dus enkel in het donker? ik vind het niet ok dat dit allemaal publiekelijk wordt vermeld, dat brengt de jager in kwestie in gevaar, waarom is dit openbaar eigenlijk?
Laatst bijgewerkt door Wintu op Vandaag, 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:41

Volgens DEZE site.

Eigenlijk zouden we de volledige vergunningstekst moeten opvragen om het exact en betrouwbaar te weten.

Die zal vast ergens te vinden moeten zijn. Ik weet alleen even niet waar.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:42

Femke_Tweety schreef:
Volgens DEZE site.

Eigenlijk zouden we de volledige vergunningstekst moeten opvragen om het exact en betrouwbaar te weten.

Had mn bericht aangepast, sorry

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:44

Wintu schreef:
Femke_Tweety schreef:
Volgens DEZE site.

Had mn bericht aangepast, sorry

Geen sorry nodig.

Vragen stellen is altijd goed ;)

Maar inderdaad is dat wel wat ze hier aangeven.
En maar op een klein gebied.

En ze lijken dus aan te sturen op verstoren van dat proces/schieten (doorgeven locaties cameras en hoogzits. Er staat niet bij waarom ze willen dat je dat doorgeeft, maar de site impliceert wel het een en ander dat wat lijkt te sturen op verstoren)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:46

Na zonsondergang mogen ze niet in het bos.
Datzelfde bos waar ze rust eisen.
Oppakken dus.

Maar dat zal niet gebeuren..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 19:48

To be fair, ik denk dat de jagers die het moeten doen een verschrikkelijk lastige klus hebben.

Niet dat het op zich zo vreselijk moeilijk zal zijn om de juiste wolf te vinden.

Maar 100% zonder enige twijfel weten dat het de juiste is, binnen de nauwe voorwaarden van vergunning, wetend dat er nogal een stevige groep mensen zwaar anti is.

De randvoorwaarden maakt het heel moeilijk.

(Als je zelfs al hoort dat een vlinderonderzoeker bedreigt is om resultaten die niet pasten binnen de wensen van een bepaalde groep, zodanig ernstig dat de Vlinderstichting publicaties heeft verwijderd van haar site, dan durf ik wel te gokken hoe ver het hier in deze situatie mogelijk gaat.
Overigens is dat slechts een pre-onderzoek geweest dat mogelijk wel mogelijk niet standhoudt als er opnieuw wetenschappelijk naar gekeken wordt. Maar het blijft belachelijk dat mensen persoonlijk bedreigd worden om het delen van mening of resultaten.

En omdat bij dit soort dingen een bron hoort;
https://www.vlinderstichting.nl/actueel ... nonderzoek )

Mensen zijn tegenwoordig zo extreem fel voor of tegen iets, dat ze te ver gaan in hun manier van daarmee om gaan. En dat staat los van standpunt.
Extreem voor of extreem tegen iets kan beide problemen geven.

Wintu

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:09

Femke_Tweety schreef:
To be fair, ik denk dat de jagers die het moeten doen een verschrikkelijk lastige klus hebben.

Niet dat het op zich zo vreselijk moeilijk zal zijn om de juiste wolf te vinden.

Maar 100% zonder enige twijfel weten dat het de juiste is, binnen de nauwe voorwaarden van vergunning, wetend dat er nogal een stevige groep mensen zwaar anti is.

De randvoorwaarden maakt het heel moeilijk.

(Als je zelfs al hoort dat een vlinderonderzoeker bedreigt is om resultaten die niet pasten binnen de wensen van een bepaalde groep, zodanig ernstig dat de Vlinderstichting publicaties heeft verwijderd van haar site, dan durf ik wel te gokken hoe ver het hier in deze situatie mogelijk gaat.
Overigens is dat slechts een pre-onderzoek geweest dat mogelijk wel mogelijk niet standhoudt als er opnieuw wetenschappelijk naar gekeken wordt. Maar het blijft belachelijk dat mensen persoonlijk bedreigd worden om het delen van mening of resultaten.

En omdat bij dit soort dingen een bron hoort;
https://www.vlinderstichting.nl/actueel ... nonderzoek )

Mensen zijn tegenwoordig zo extreem fel voor of tegen iets, dat ze te ver gaan in hun manier van daarmee om gaan. En dat staat los van standpunt.
Extreem voor of extreem tegen iets kan beide problemen geven.

De wolf moet maar net langs je hoogzit lopen op dat tijdstip. Ik snap het tijdstip wel, want dan is het in principe dan gesloten voor derden. Maar ik vid de berichtgeving zorgen voor een onveilige omgeving voor de jager. Als men kwaad wil, dan is deze info vanzelf niet helpend.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 20:22

Er wordt al lang en breed opgeroepen in diverse groepen om de hoogzits te saboteren tot en met ergere dingen; er zijn mensen die de jager wel een kogel willen geven, dat schrijven ze in diverse groepen.

En dan de acties die er tussen in liggen.
M.i. zijn dit zeer serieuze (be)dreigingen.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:23

Ik had beloofd mijn vaders mening en ideeën nog even op te schrijven.

Bij deze;

Vader, 73 jaar,
Met praktijkervaring met verschillende roofdieren. Waaronder verschillende typen grote katachtigen en ook wolven.
Vanuit functies bij circus en dierentuin (tijdens werkzame leven, stevige poos terug)

Wolven, de verzorging,
Hóe goed je ze ook kent, hóe vaak je ook al gevoerd of schoongemaakt hebt in hun verblijf, hoe tam en goed gevoed ze ook zijn,
We gingen nóóit! echt nóóit! zonder rugdekking/alleen het verblijf in.

Wolven zijn prachtig. Gruwelijk intelligent, leren enorm snel.
Veel groter en krachtiger dan veel mensen lijken te denken.

Nederland;
Het gaat níet goed.

Áls men daadwerkelijk wolven in Nederland wil hebben,
Dan kan dat alleen als er aam zeeeeer strikte voorwaarden voldaan wordt.

En dan hooguit 2 of 3 roedels in heel Nederland.
Veluwe en Drenthe/Friesland.
Daar waar veel ruimte en veel wild is.

De voorwaarden: Iedere wolf die zich laat zien aan mensen, Iedere wolf die bij boerderijen komt, iedere wolf die een schaap, hond, paard, koe pakt,
Iedere wolf die overdag zichtbaar is moet zónder enige uitzondering en per direct al bij de eerste keer uit de populatie genomen worden.

Ze moeten dan 100% schuw en onzichtbaar zijn, iedere fractie daarbuiten moet onmiddellijk aangepakt worden.
Doe je dat niet, dan leren ze heel snel dat mensen niet gevaarlijk zijn.
Ze moeten als populatie (en dus niet alleen op individueel niveau maar echt als populatie) zo ontzettend goed weten dat mensen levensgevaarlijk zijn, dat ze er nog geen seconde over nadenken om zichtbaar te zijn.

Toen ik aangaf dat dat mogelijk betekent dat van de groep die nu in Nederland is er mogelijk dan per direct 80 a 100 afgeschoten moeten worden, zei hij;
'Tja, dat zal dan inderdaad misschien moeten. Maar doe je dat niet dan komt het 100% zeker niet goed en gaan er doden vallen'.

(Hij bedoelde daar mensen uiteraard)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:26

tienus63 schreef:
Er wordt al lang en breed opgeroepen in diverse groepen om de hoogzits te saboteren tot en met ergere dingen; er zijn mensen die de jager wel een kogel willen geven, dat schrijven ze in diverse groepen.

En dan de acties die er tussen in liggen.
M.i. zijn dit zeer serieuze (be)dreigingen.

Daar doen ze het om.. zodat niemand meer durft te schieten

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Vandaag, 20:29

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:33

Femke_Tweety schreef:
Ik had beloofd mijn vaders mening en ideeën nog even op te schrijven.

Bij deze;

Vader, 73 jaar,
Met praktijkervaring met verschillende roofdieren. Waaronder verschillende typen grote katachtigen en ook wolven.
Vanuit functies bij circus en dierentuin (tijdens werkzame leven, stevige poos terug)

Wolven, de verzorging,
Hóe goed je ze ook kent, hóe vaak je ook al gevoerd of schoongemaakt hebt in hun verblijf, hoe tam en goed gevoed ze ook zijn,
We gingen nóóit! echt nóóit! zonder rugdekking/alleen het verblijf in.

Wolven zijn prachtig. Gruwelijk intelligent, leren enorm snel.
Veel groter en krachtiger dan veel mensen lijken te denken.

Nederland;
Het gaat níet goed.

Áls men daadwerkelijk wolven in Nederland wil hebben,
Dan kan dat alleen als er aam zeeeeer strikte voorwaarden voldaan wordt.

En dan hooguit 2 of 3 roedels in heel Nederland.
Veluwe en Drenthe/Friesland.
Daar waar veel ruimte en veel wild is.

De voorwaarden: Iedere wolf die zich laat zien aan mensen, Iedere wolf die bij boerderijen komt, iedere wolf die een schaap, hond, paard, koe pakt,
Iedere wolf die overdag zichtbaar is moet zónder enige uitzondering en per direct al bij de eerste keer uit de populatie genomen worden.

Ze moeten dan 100% schuw en onzichtbaar zijn, iedere fractie daarbuiten moet onmiddellijk aangepakt worden.
Doe je dat niet, dan leren ze heel snel dat mensen niet gevaarlijk zijn.
Ze moeten als populatie (en dus niet alleen op individueel niveau maar echt als populatie) zo ontzettend goed weten dat mensen levensgevaarlijk zijn, dat ze er nog geen seconde over nadenken om zichtbaar te zijn.

Toen ik aangaf dat dat mogelijk betekent dat van de groep die nu in Nederland is er mogelijk dan per direct 80 a 100 afgeschoten moeten worden, zei hij;
'Tja, dat zal dan inderdaad misschien moeten. Maar doe je dat niet dan komt het 100% zeker niet goed en gaan er doden vallen'.

(Hij bedoelde daar mensen uiteraard)

Ik denk dat je vader gelijk heeft. Zo zie ik het ook. Helaas zal dat ook niet haalbaar zijn omdat niet iedereen de wolf gelijk kan afschieten.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:36

@Femke tweety , dat vind ik een heel logisch verhaal van je vader.
Helemaal mee eens.

Wij zijn momenteel in Noorwegen op vakantie. Daar heb je in de bergpassen veel vrijlopende schapen en koeien staan.
Ik vraag me dan weer af, gaat dat wel goed icm de wolf.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:36

Ja wat je vader zegt is wat hier al vaker is aangehaald.
Ook wat mensen in Canada zeggen waar de wolf nooit weg is geweest.

Die mensen daar snappen echt niet wat hier gebeurt.

Maar stel je voor dat onze regering daar eens zijn licht opsteekt.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 20:53

Ik ben een beetje op zoek naar de eigenlijke vergunning. (Ontheffing eigenlijk)

Nog niet gevonden.

Wel interessant,

De teef met welpen van GW3237m (Bram) heeft hulp van 2 jaarlingen bij de verzorging van die welpen.

Dus van het nest van vorig jaar zijn er nog tenminste 2 actief betrokken bij de roedel;

Citaat:
22. Overigens heeft [adviesbureau] ook uiteen gezet waarom uit kan worden gegaan van een gunstig scenario voor de overlevingskans van de welpen. Twee van de jaarlingen helpen de moederwolf bij de zorg en voedselvoorziening voor de welpen, er is genoeg voedsel beschikbaar en er is sprake van een beperkt aantal welpen. Professor [E] heeft dit gunstige scenario bevestigd.

Bron https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2025:4030

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 21:11

Wintu schreef:
Snap ik, maar bij enorm veel ratten dan blijft men schieten

Blijven ze ook. In Amsterdam was de verhouding rat mens 1 op 1. Reken maar uit.