Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sheran

Re: Duurzaam leven, hoe draag jij bij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:06

Iedereeen zo zijn eigen smaak - even meerdere proberen om te kijken om te kijken wat je smaak is. Of dat je het helemaal niet lekker vuist, dat kan ook. Dan vervang je het gewoon door wat anders. De meeste vleesvervangers smaken niet naar vlees en dat vind ik echt helemaal prima. De vegetarische slager heeft wel een paar goede in het assortiment vind ik, maar gewoon een kwestie van uitproberen.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:10

Ik weet niet of je mij bedoelt, maar ik heb al een aantal geprobeerd en dat was geen succes.
Daarnaast zit in het grootste deel helaas Soja, wat ik niet kan eten.
Dus ik ben erg benieuwd naar de kip van de Lidl en of die voor mij 'veilig' is om te proberen. :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:17

Polar schreef:
Ik weet niet of je mij bedoelt, maar ik heb al een aantal geprobeerd en dat was geen succes.
Daarnaast zit in het grootste deel helaas Soja, wat ik niet kan eten.
Dus ik ben erg benieuwd naar de kip van de Lidl en of die voor mij 'veilig' is om te proberen. :)

Nee hoor, ik bedoelde niet specifiek jou. Niemand specifiek maar ik denk wel een beetje naar aanleiding van Germie, denk ik.
Lijkt me lastig als je allergisch bent voor soja!

Persoonlijk vervang ik ook het liefst met linzen eigenlijk :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:18

Ik vind trouwens de McChicken plant echt heerlijk :9 ik denk zelfs nog lekkerder dan de gewone McChicken.

De McHamburger plant heb ik nog niet geprobeerd omdat die ook gelijk 3x zo duur is dan de gewone := de McChicken plant is normale prijs.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:21

Ik heb een jeugdelijk trauma mbt linzen :+ Ik vervang alles met groenten en noten.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:22

Ik vind bijna altijd de eigen merk vleesvervangers het best :+ Vooral Go Vega van de plus.. De plantaardige burgers, Plantaardig rulgehakt en vegetarische kipstukjes. En de spinazie kaas rondo, maar dat vind ik geen vleesvervanger.
Maar die 4 eet ik regelmatig.

En deze van de Jumbo :~
https://www.jumbo.com/producten/jumbo-v ... KcQAvD_BwE
En deze van de Ah
https://www.ah.nl/producten/product/wi5 ... braadworst

Maargoed, eet al zo lang geen vlees meer, kan dus niet zeggen of het een beetje lijkt op het echte zegmaar. Weet niet meer hoe dat smaakt.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:30

Hier ook team linzen :9
Ik ben gek op linzen als vervanger voor gehakt!

Moet ik wel zeggen dat ik een tijdje geleden super goedkoop vega gehakt van de vegetarische slager heb gekocht bij Butlon, een aantal kilo, en die vind ik ook wel érg lekker.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:37

Er is nog best veel dat ik niet heb geprobeerd, als ik het zo lees.

Hier in Zweden hebben we voornamelijk Quorn, OUMPH, Anamma en een aantal Zweedse merken.
Maar ik zie dat ze bij de winkel waar ik vaak boodschappen doe, ook vegetarische én glutenvrije kipnuggets hebben!
Die ga ik een keer proberen.

Heeft iemand ervaring met het merk Peas of Heaven?

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:57

Vegatarische slager is de enige die ik koop
Vivera vind ik ook echt niet lekker..

Laatst hadden we een foute levering van Picnic :D daarbij zaten oa varkens worsten. Dat kopen wij nooit, maar dit bleek verantwoord vlees, en het was ook echt lekker!
Ik vind het wel een aanrader :j

https://brandtenlevie.nl/pages/onze-visie

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 08:49

Sheran schreef:
Iedereeen zo zijn eigen smaak - even meerdere proberen om te kijken om te kijken wat je smaak is. Of dat je het helemaal niet lekker vuist, dat kan ook. Dan vervang je het gewoon door wat anders. De meeste vleesvervangers smaken niet naar vlees en dat vind ik echt helemaal prima. De vegetarische slager heeft wel een paar goede in het assortiment vind ik, maar gewoon een kwestie van uitproberen.

Maar dan hoef ik het niet. Ik vind vleessmaak belangrijk, we zijn tenslotte omnivoren. Ik vind een keer geen vlees niet erg, maar nu ik dus eens wat probeer, dan is het meteen goor. En daarmee niet duurzaam, want heb het weg moeten gooien. Is nog ultrabewerkt ook.
Gewoon vlees eten is prima en duurzaam denk ik dan.

Ik heb nu nog vivera schnitzels liggen. Als die ook smerig zijn, dan geen nepvlees meer voor mij. Het moet wel lekker zijn.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:17

Vleesvervangers zijn niet ‘ultrabewerkt’, en er zitten meestal minder E-nummers in dan bewerkt vlees als boterhamworst enzo.
Neem seitan als voorbeeld; dat kun je zelfs thuis maken, van bloem, met kruiden en sojasaus naar smaak.
Als het echt naar vlees moet smaken dan zou ik de vleesvervangers van de vegetarische slager proberen. Hun gehaktbal heeft bv een gehaktballenwedstrijd gewonnen tussen de vleesballen. Of Beyond meat, dat vind ik zo sterk naar vlees ruiken en smaken dat ik het echt niet lekker vindt :)) Maar als je daar van houdt is dat wellicht een goede vervanger.

Eten weggooien omdat het ‘goor’ zou zijn, terwijl je met een lekkere saus niks ervan proeft, dat vind ik gewoon verwend.
Ik heb zo vaak nieuwe recepten of groenten die flink tegen vallen.. Geen haar op mijn hoofd die denkt aan weggooien :=

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:25

Ik zou heel graag vegetariër of eigenlijk het liefst vegan willen worden, met name omdat ik de manier waarop dieren gehouden en gedood worden enorm heftig vind.
Mijn eigen probleem hierbij is dat ik door allergieën en intoleranties een ontzettend beperkt dieet heb.
Ik kan alleen voedsel eten dat vrij is van o.a: Gluten, melk (niet alleen lactose), soja, caffeïne en daarnaast heb ik een histamine overgevoeligheid, waardoor ik ook heel veel fruitsoorten (waar ik gek op ben) niet kan eten.
In het verleden waren de klachten nog niet zo erg en ben ik het blijven eten, maar hierdoor is het helaas alleen maar erger geworden. :x
Als ik vlees volledig uit mijn dieet zou schrappen, zou ik tekorten krijgen die ik niet goed aan kan vullen.
Eigenlijk is dit de enige reden dat ik nog wel vlees eet, maar ik probeer het dus wel te beperken, te vervangen en ook te kijken naar waar het weg komt.

Ik schrijf mijn stukje over jagen even in een spoiler, ondanks dat het geen vieze details bevat.
Spoiler:
Toen ik nog in Nederland woonde, was ik fel tegen jagen en alles wat erbij kwam.
Ik zag het als een machtsspel, als hobby, als 'doden voor de lol'.
ik woon nu in Zweden waar ik hier anders tegenaan ben gaan kijken.
Jacht wordt hier o.a gedaan voor populatie-beheer, om ziektes en massale sterfte te voorkomen, om de balans tussen roof- en prooidier goed te houden en om verkeersongelukken voor zowel mens als dier te verminderen.
Jacht wordt hier ook gedaan om zieke, lijdende dieren uit hun lijden te verlossen.
En de regels zijn ontzettend streng en als je je er niet aan houdt (en je wordt gepakt), mag je je hele leven geen wapen meer in je bezit hebben.
Bij de vorm van jacht waar ik geen voorstander, maar ook geen tegenstander van ben (omdat ik weet dat het nodig is om de natuur gezond te houden, ook al weet dat ik veel mensen denken dat het dat zelf kan, dat klopt helaas niet), is het het doel om het dier niks mee te laten krijgen van jouw aanwezigheid of van het feit dat het gedood wordt.
Maar nog steeds vind ik het ontzettend dubbel en hypocriet... zo ethisch mogelijk, maar tegelijkertijd ook nog steeds heel onethisch.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 09:26

8nnemiek schreef:
Vleesvervangers zijn niet ‘ultrabewerkt’, en er zitten meestal minder E-nummers in dan bewerkt vlees als boterhamworst enzo.
Neem seitan als voorbeeld; dat kun je zelfs thuis maken, van bloem, met kruiden en sojasaus naar smaak.
Als het echt naar vlees moet smaken dan zou ik de vleesvervangers van de vegetarische slager proberen. Hun gehaktbal heeft bv een gehaktballenwedstrijd gewonnen tussen de vleesballen. Of Beyond meat, dat vind ik zo sterk naar vlees ruiken en smaken dat ik het echt niet lekker vindt :)) Maar als je daar van houdt is dat wellicht een goede vervanger.

Eten weggooien omdat het ‘goor’ zou zijn, terwijl je met een lekkere saus niks ervan proeft, dat vind ik gewoon verwend.
Ik heb zo vaak nieuwe recepten of groenten die flink tegen vallen.. Geen haar op mijn hoofd die denkt aan weggooien :=
Oja, beyond meat! Daar heb ik ooit iets van geprobeerd, die was ook goed. :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:10

Los van hoe bewerkt iets is, door accumulatie zitten vlees en vis ook nog eens vol met microplastics. Wij ook inmiddels :Y)

Ik vervang vlees en vis niet overigens. Vind vleesvervangers niet echt veel toevoegen qua voedingswaarde. Ik gebruik alleen tofu. Geraspte tofu uit de oven is m'n favoriete bereidingswijze tot dusver, want alleen is het niet zo spannend :Y)

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:28

Polar schreef:
Oja, beyond meat! Daar heb ik ooit iets van geprobeerd, die was ook goed. :j

Is een Amerikaans merk. ;)

Ladyingreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:28

Ik heb ook nog geen vega gehakt gevonden dat ik lekker vind, smaakt toch allemaal muffig en het heeft niet dat umami en textuur van gehakt. Ook het gehakt van de Lidl waarbij voor een deel erwten-eiwit is toegevoegd vind ik niet lekker. Dan kies is voor minder gehakt en vul ik dat eventueel aan met linzen, champignons of noten. Toch de smaak, wel iets duurzamer.

Beyond meat, brrrr die hamburgers, nee niks voor mij. We eten wel vaak vega balletjes, schnitzels of falafel.

mysa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 10:41

Gehakt umami, vind je? Ik vond dat nou altijd naar niks smaken.

CairnTerrier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:14

Polar schreef:
Welk merk van de Lidl? Zou iemand een foto kunnen maken/vinden?

Het is niet te missen. Ze hebben een schap vol (tenminste hier in de buurt) in de koeling.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:19

germie schreef:
Sheran schreef:

Maar dan hoef ik het niet. Ik vind vleessmaak belangrijk, we zijn tenslotte omnivoren. Ik vind een keer geen vlees niet erg, maar nu ik dus eens wat probeer, dan is het meteen goor. En daarmee niet duurzaam, want heb het weg moeten gooien. Is nog ultrabewerkt ook.
Gewoon vlees eten is prima en duurzaam denk ik dan.

Ik heb nu nog vivera schnitzels liggen. Als die ook smerig zijn, dan geen nepvlees meer voor mij. Het moet wel lekker zijn.

De redenering: 'vlees is duurzamer want ik pleur dingen weg waarvan de smaak me niet aanstaat' vind ik een hele kromme redenering.

Zoals ook al eerder werd aangestipt: vlees zou een HEEL stuk duurzamer kunnen zijn dan het nu is, en een stuk ethischer. Wordt het wel weer duurder van.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 16:24

CairnTerrier schreef:
Polar schreef:
Welk merk van de Lidl? Zou iemand een foto kunnen maken/vinden?

Het is niet te missen. Ze hebben een schap vol (tenminste hier in de buurt) in de koeling.
Oke, ik zal binnenkort naar een Lidl in de buurt gaan, kijken of de ingrediënten in mijn dieet passen en of ze het hier überhaupt hebben.
Is het merk Chef Select?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 17:56

Zou nog foto's van mijn voorraad plaatsen. Kasten zijn nog niet helemaal naar zin ingedeeld.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

95% Kom van eigen tuin af.

Heb iets meer dan 9 liter water geweckt staan.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:06

Netjes! Mij lijkt wecken ook wel interessant, maar ik weet niet of we daar ooit de tijd voor kunnen vinden.
Ik heb ook gelezen dat je dood kunt gaan als je iets eet dat verkeerd geweckt is, klopt dat?

Ik vind het wel echt heel knap als mensen dit zo kunnen, helemaal als het uit eigen tuin is!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:08

Polar schreef:
Netjes! Mij lijkt wecken ook wel interessant, maar ik weet niet of we daar ooit de tijd voor kunnen vinden.
Ik heb ook gelezen dat je dood kunt gaan als je iets eet dat verkeerd geweckt is, klopt dat?

Ik vind het wel echt heel knap als mensen dit zo kunnen, helemaal als het uit eigen tuin is!

Ik neem aan dat het bedorven is als je er dood aan gaat en dat je dat dan wel ruikt voor je het eet :?

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:10

Nee, dat was het niet...
Misschien ben ik in de war met iets anders, maar ik geloof echt dat het om wecken ging en dat als je dat op een verkeerde manier deed, dat er dan iets mis ging.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 18:12

Je moet wel goed opletten en bijna alles minimaal 10 minuten goed doorkoken.

Uitzondering op die regel fruit, bieten en op zoetzuur.

Botulisme daarom is goed doorkoken voor eten belangrijk. En voor de rest kijken, ruiken en proeven.

Vond helaas wel 2 flessen druiven sap met schimmel erin dus dat eindigt in de wc pot. Gok niet goed schoon dus die flessen gaan even in de soda week.