Vuurwerk de eeuwige discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vuurwerk verbieden voor partikulieren

Ja
583 (85%)
Nee
88 (12%)
Anders
12 (1%)

Totaal aantal stemmen: 683

Sassy4barrel

Re: Vuurwerk de eeuwige discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:50

Inderdaad
Het word ieder jaar erger en meer
En rekening houden met elkaar is steeds verder te zoeken

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:52

Met een verbod dan kun je tenminste ergens beginnen met een aanpak. Dan zal het vervolgens elk jaar minder worden. Ze hadden na 2020 door moeten pakken. Dan waren we er nu grotendeels vanaf geweest.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:53

Er is gewoon te weinig politie.
Waar ik woon hebben we erg veel last van hard en gevaarlijk (illegaal) vuurwerk, brandjes (vooral in het buitengebied).
Maar er is hier 's avonds maar 1 politiewagen, voor het hele eiland.
De pakkans is er gewoon niet.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:54

lies schreef:
Daarbij; je merkt dat het allemaal steeds extremer wordt, omdat men wel snapt dat dat verbod echt niet zo heel ver weg meer is. Ik denk dat mensen daarom steeds meer kopen, onder het mom; nu kan het nog.

Ik heb totaal niet het idee dat die mensen die overlast veroorzaken en oorlog spelen überhaupt denken :=

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:55

Electra63 schreef:
Waar ik woon hebben we erg veel last van hard en gevaarlijk (illegaal) vuurwerk, brandjes (vooral in het buitengebied).

Dat ook. En dat snap ik ook wel. Ik zou ook m’n leven niet gaan riskeren op momenten dat ik liever zelf feestjes vier voor het belachelijk lage salaris wat ze bieden bij de politie :o

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 22:56

verootjoo schreef:
Loretta schreef:

Werkelijk. Wordt aangifte doen van een in de fik gestoken auto ontmoedigd.
Als dat klopt dan heerst er gewoon complete anarchie. Maar goed zoals het nu gaat lijkt oudjaars avond ook meer op een oorlog dan op een feest.

Ja, dat stond in het topic van degene van wie de auto afgebrand was. Dat aangifte doen niet veel zin heeft omdat ze er toch niks mee doen/kunnen.

Dat was ik. Ik heb het meer ervaren als realistisch perspectief bieden vanuit de agenten. Aan valse hoop heeft niemand iets.

Ontmoedigen om aangifte te doen was het zeker niet, ze waren ter plekke aanwezig en begonnen uit zichzelf de aangifte op te nemen. Het is sowieso altijd goed om aangifte te doen, al is het maar om de misdaadcijfers helder op de kaart te kunnen zetten

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:12

Loretta schreef:
verootjoo schreef:
Ja, dat stond in het topic van degene van wie de auto afgebrand was. Dat aangifte doen niet veel zin heeft omdat ze er toch niks mee doen/kunnen.

Dat laat wel zien hoe ver Nederland is afgegleden. Het wordt gewoon gedoogd iemands auto in de fik te steken. Een aangifte opnemennis zelfs te veel werk.

Je kunt zelf gewoon aangifte online doen. En wat kan de politie wanneer er een vuurwerk , legaal of illegaal je auto in de fik zet. De daders zijn al 10!straten verder.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:15

verootjoo schreef:
Die zijn niet verboden… cat1 vuurwerk is nergens verboden. En de andere vuurwerkverboden gelden alleen in bepaalde steden.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... vanaf-2020

Citaat:
Verboden vuurwerkproducten

Sinds 1 december 2020 mogen vuurwerkverkopers en consumenten niet meer in het bezit zijn van sommige vuurwerkproducten. U mag deze producten ook niet meer afsteken:

vuurwerk uit de categorie F3. De categorievermelding staat op de vuurwerkverpakking;
knalvuurwerk (zoals rotjes);
knalstrengen (zoals Chinese matten);
losse enkelshotsbuizen (single shots);
babypijlen en losse vuurpijlen
Romeinse kaarsen.

Knalvuurwerk (zoals rotjes) zijn al sinds 2020 verboden.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:25

Wat maakt het uit?
Die knallen komen wel uit de cakes.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:31

lies schreef:
Wat maakt het uit?

Feiten maken niet uit? -O- Het discussieert beter zonder misinformatie. Tenzij je natuurlijk geen discussie wilt. Mag ook, dan verlaat ik gewoon het topic.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-25 23:32

Er was hier net een Nederlandse puber die het grappig vond om rondjes over de camping te lopen en vuurwerk rond te gooien -:(- na 10 minuten heb ik maar even heel ordinair hem de huid volgescholden. Niet dat het hielp maar het luchtte wel op. Op duits en engels kwam geen reactie op mijn nederlands wel. Zeik niet boomer kreeg ik teruggeroepen _-:(

Waar zijn de ouders?
Laatst bijgewerkt door karuna op 02-01-25 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:32

Dan heb ik denk ik een ander idee bij rotjes. Hier worden ze verkocht en dat is cat F1 vuurwerk.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-25 23:42

mylittlejoy schreef:
lies schreef:
Wat maakt het uit?

Feiten maken niet uit? -O- Het discussieert beter zonder misinformatie. Tenzij je natuurlijk geen discussie wilt. Mag ook, dan verlaat ik gewoon het topic.

Misinformatie? Je hoort toch de knallen, de hele dag (nog steeds)?
Dat is geen illegaal vuurwerk, het komt uit de cakes/potten/siervuurwerk. En de kinderen hebben idd een soort rotjes, het zal alleen wel anders heten. Die makers van dat spul zijn ook niet gek.

Ik vraag me inmiddels wel af wat jouw belang is, je laat zelf namelijk dingen weg, dat zou ik eerder scharen onder misinformatie.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 00:00

Wat laat ik volgens jou weg? Ik plaats een link met een specifieke quote uit de link (om het makkelijk te houden) waarin staat specifiek dat rotjes wel verboden zijn, ondanks dat dit al een paar keer ten onrechte gemeld wordt in dit topic. Ik hoor graag welke informatie daar volgens jou verder bij hoort.

Ik heb geen enkel belang. Ik ben niet meer dan een simpele gebruiker op een paardenforum. Wat een bizarre opmerking. Maar nogmaals, als je geen discussie wilt en alleen met medestanders wilt posten, prima.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 09:19

Electra63 schreef:

En ze mogen ook niets doen.
Illegaal vuurwerk word in beslag genomen … en thats it .. geen boete of niets

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 09:53

Met dat soort 'straf' is het natuurlijk wel verdomd makkelijk om gewoon door te blijven gaan met illegaal vuurwerk in huis halen en het hele jaar door afsteken. :roll:
Terwijl je voor het los laten lopen vd hond waar dat niet mag of het niet opruimen vd poep/niet dragen van (voldoende) poepzakjes een boete krijgt van €60,- of hoger (ff puur als voorbeeld erbij gepakt). 8)7
Want dat geeft overlast, maar dat vuurwerk niet natuurlijk. :Y)

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 10:54

@sassy: in NL of BE? Voor NL zijn er namelijk wel degelijk straffen (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-vuurwerk). Het probleem zit 'm in de handhaving; te weinig politie, dus de pakkans is veels te laag. Je zou inderdaad zeggen, focus je minder op verkeerd parkeren en doe hier wat mee. Nu is het wel een decemberprobleem natuurlijk, maar alsnog. Als mensen weten dat ze ermee wegkomen, is er geen incentive om zich aan de regels te houden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:03

Er bestaan straffen, maar worden ze ook uitgevoerd?
Denk dat het te vaak bij die 100 euro blijft.
Plus die kwallen onder de 18 komen er met gezellig met z'n alle papiertjes prikken vanaf.
Laat daar ook ouders eens verantwoordelijk gehouden worden.

Totaalverbod.
En dan 100 euro per knaller die voorhanden is.
Dat loopt snel op. Heel snel.
geeft niks, laat maar dokken. Levenlang, geen kwijtschelding na 2 jaar. Het zijn verdorie explosieven, heeft niks meer met vuurwerk te maken.
Ik weet zeker dat het preventief gaat werken.
En de enkeling die dan nog steeds te dom is om het wel te gebruiken, laat die maar mooi betalen.
Weet zeker dat de grootste overlast snel verdwenen is

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:26

DuoPenotti schreef:
geeft niks, laat maar dokken. Levenlang, geen kwijtschelding na 2 jaar. Het zijn verdorie explosieven, heeft niks meer met vuurwerk te maken.

Ja tuurlijk, laten we nog meer mensen levenslang in de armoede gooien. Weg met de beschaving, die is niet meer nodig.

Citaat:
Ik weet zeker dat het preventief gaat werken.

Ik weet ongeveer nog zekerder dat het juist helemaal niet gaat werken, en dat je gratis een heleboel mensen richting radicalisatie drukt. Daar schieten we niets mee op en het is ook allang bewezen dat dat helemaal niet de weg is. We willen ook niet dat mensen geen vuurwerk afsteken omdat we Noord-Korea zijn, we willen dat mensen geen vuurwerk afsteken omdat ze snappen dat de impact op onze maatschappij veel te groot is voor het beetje plezier dat er van komt. Juist wel beschaving dus.

Dat vermindert criminaliteit en verbetert welbevinden en je hebt er bovendien aanzienlijk minder machtshandhavers voor nodig, wat altijd helpt.

De buurtwerk/buurtvaders hier maken steeds een groot verschil - maar het lukt maar ten dele om dat vol te houden want iedere keer dat Wilders met z'n grote bek de boel weer opstookt moeten ze de goodwill weer opnieuw opbouwen.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:27

Dat zou ik niet weten. Kan het ook niet zo gauw vinden, maar ik kan me zomaar voorstellen dat ze (ten onrechte) mild zijn t.o.v. minderjarigen.

Maar wat is de toegevoegde waarde van het verbieden van siervuurwerk, terwijl de overlast komt van knalvuurwerk dat al verboden is en we het erover eens lijken te zijn dat het schort in de handhaving. Ik ben het volledig met je eens dat de straffen (meer- of minderjarig) veel zwaarder mogen.

Het komt dan een beetje op mij over als het verbieden van alle motorvoertuigen, omdat een groep snelheidsduivels met opgevoerde motoren ellende veroorzaken en er te weinig politie is om ze te pakken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 11:45

14 jaar: dood
17 jaar: 9 vingers kwijt.
De "straffen" zijn er, maar worden niet gezien/gehoord/begrepen.
Hoe harder dan dit wil je het in je smoel hebben voordat je het begrijpt?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 12:34

Volgens de vvd gister op het nieuws wil de kamer nog geen vuurwerkverbod.
Er moet eerst maar beter gehandhaafd worden.

En wie heeft ervoor gezorgd dat er bezuinigd werd op blauw op straat?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 12:41

rien10 schreef:
14 jaar: dood
17 jaar: 9 vingers kwijt.
De "straffen" zijn er, maar worden niet gezien/gehoord/begrepen.
Hoe harder dan dit wil je het in je smoel hebben voordat je het begrijpt?

Dat is veel te weinig. Het aantal doden / zwaargewonden moet gewoon met een ' dikke knal ' binnenkomen en veel families raken. Dan zal het iets of wat zoden aan de dijk gaan zetten.

Hier in BE was het voorpaginanieuws dat er dit jaar ' maar ' 8 gewonden in de ziekenhuizen beland zijn. Beste resultaat in jaren !
Proficiat :x

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 12:50

mylittlejoy schreef:
Dat zou ik niet weten. Kan het ook niet zo gauw vinden, maar ik kan me zomaar voorstellen dat ze (ten onrechte) mild zijn t.o.v. minderjarigen.

Maar wat is de toegevoegde waarde van het verbieden van siervuurwerk, terwijl de overlast komt van knalvuurwerk dat al verboden is en we het erover eens lijken te zijn dat het schort in de handhaving. Ik ben het volledig met je eens dat de straffen (meer- of minderjarig) veel zwaarder mogen.

Het komt dan een beetje op mij over als het verbieden van alle motorvoertuigen, omdat een groep snelheidsduivels met opgevoerde motoren ellende veroorzaken en er te weinig politie is om ze te pakken.

Weet jij wat er knalt als je een knal hoort? Of het illegaal vuurwerk was of legaal? Want het siervuurwerk knalt ook, zonder explosie schiet het echt de lucht niet in.
En als alles verboden is dan is elke knal dus illegaal. Handhaaft een stuk makkelijker als er gehandhaafd wordt.
En siervuurwerk geen overlast? Misschien moetje even de filmpjes en foto’s uit Utrecht bekijken. Staan hier in het topic ook een aantal van.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-25 13:00

Siervuurwerk lekker van balkon naar balkon schieten, geeft ook echt wel overlast .. 8)7
Ik ben echt voor een verbod, maar vooral dat er goed gehandhaafd, kan gaan worden.
Want daar schort het gewoon in.
En maak het gewoon 100 x duurder. Alles wordt duurder, sigaretten, benzine, doe dat hiermee ook. ontmoedig je ook al een gedeelte mee.