Heb jij je noodpakket al klaar?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Heb jij je noodpakket al klaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 20:38

Ik heb er 1 die 3500 liter kan zuiveren en die van hierboven kan 1500 liter. En je kunt ook zuiveringstabletten kopen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 21:11

Nadeel vind ik van die tabletten vind ik de beperkte houdbaarheid

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 13:09

Inmiddels is de laatste aanvulling onderweg. Radio met powerbank functie en zaklamp met ook zonnepanneeltje en slinger. Een extra vuurmaker met watervaste lucifers en wat noodvoedsel tabletten die ik mag hebben en 5 jaar houdbaar zijn minstens. Dan komen we wel een tijd mee voor uit

Het waterfilter werkt perfect trouwens. Heerlijk schoon chloorvrij water :D

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 15:43

karuna schreef:
Inmiddels is de laatste aanvulling onderweg. Radio met powerbank functie en zaklamp met ook zonnepanneeltje en slinger.

Ik kon maar niet besluiten welke radio ik wilde aanschaffen - mijn budget is niet groot, en de reviews op Bol voor juist de iets lagere prijsklasse zijn niet bepaald goed.. er mankeert steeds wel iets aan óf het opladen óf het zonnepaneel, óf het slingeren werkt niet.

Tot ik bedacht dat mijn simpele AM/FM radio ook gewoon op batterijen werkt :+
(een kleine powerbank heb ik al)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 15:54

Powerbank heb ik ook maar die heeft stroom nodig. En die kan ik dan ook weer laden met de radio. Ik heb ooit een lamp met die optie gehad. Zwengel paneel en oplaadfunctie. Die was kapot gegaan na jaren trouwe dienst. Deze radio combi gaat hopelijk ook lang mee

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 16:02

Wil je delen welke het geworden is?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 16:20

https://www.amazon.ca/Emergency-Flashli ... N2K7G?th=1

Het is als het goed is deze, onderweg vanuit duitsland. Bekenden hebben deze al een tijdje in gebruik en konden er nog een vinden bij de prep winkel waar zij hem vandaan hadden. Daar zijn nu dus ook de andere spullen van afkomstig. Alles bij elkaar een bescheiden bedrag aan spulletjes maar net wat we hier nog misgrepen, twee vuurdingen dan, en wat extra snel brandbare wol en snel brandbaar houtje zodat makkelijker vuur te maken is.

Voor in nederland en frankrijk dan. Het wordt opgesplitst zodat beide lokaties en onderweg met de camper soort van zelfredzaamheid is

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:02

Dat klinkt heel verstandig, karuna.
Ik zal, zoals wordt geadviseerd, mijn noodkoffertje elk half jaar nakijken. Of het powerbankje nog is opgeladen, en of de zaklamp het nog doet.
Mijn voorraad aan etenswaren heb ik in een handige excel lijst staan, waarbij ik steeds kan zien of er iets over de datum dreigt te gaan, zodat ik dat kan opgebruiken en weer nieuw aanvullen.

Ik woon 4-hoog in een buitenwijk van een middelgrote stad, en ik ga er maar vanuit dat we als buren elkaar onderling ook helpen in een noodsituatie. In ieder geval kan ik me wel een poosje redden zonder electriciteit.
Ik heb geen auto, dus ik en mijn 3 katten gaan sowieso nergens heen :P

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-25 14:16

Wat voor waterfilters vinden jullie nu een aanrader?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 14:48

Ik heb zelf een met twee metalen vaten waarin 8 liter water gefilterd kan worden in een keer. Maar ik gebruik hem ook om chloor weg te filteren. De mini versie daarvan is misschien een optie? Ik ga even zoeken welke dat is :j maar het hangt ook af wat je zoekt. Mee te dragen met je voor onderweg om regenwatervoid te filteren of voor thuis en een grotere hoeveelheid in een keer

Mijn pakket is binnen. De radio ontvangt hier zelfs erg goed. Zonnepanneeltje laadt nu de boel op en ik ga testen of ik er mee kan opladen ook. De zaklamp geeft goed licht. Het noodvoedsel is echt noodvoedsel. :') Bestaande uit bloem, plantaardig vet, suikers en wat vitamines. Onooglijke grijzige blokken. :)) Daarvoor is het ook noodvoedsel. Deze ga ik hoe dan ook meenemen. Ik loop te vaak tegen honger aan en geen voedsel dat ik mag hebben. Dit is misschien niet smakelijk maar wel functionele compacte calorieen :Y)

De vuurmakers ga ik dit weekend even uittesten. Twee mooie compacte dingen. Ik kreeg wel wat gepruttel hier van is dat allemaal wel nodig. Waarop mijn droge antwoord. Als je geen stroom hebt, hoe maak je je bbq dan aan om eten en water te koken. Eh :o? :+ o ja :')

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 00:26

Heb je een link naar jouw filter Karuna?
Ik woon in Ierland en hier ook dat vieze chloor water dus drink eigenlijk alleen maar water met wat suikervrije ranja erin. Anders is het echt net alsof je een soort zwembad water drinkt.
Ik heb wel zo’n Britta filter en dat doet wel iets maar niet genoeg om gewoon water te drinken.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 00:34

https://www.prepshop.nl/drinkwater/wate ... ilter.html

Deze niet goedkoop maar wel praktisch zeker voor dagelijks gebruik, ze hebben deze ook met plastic emmers. Maar rvs vind ik zelf hygienischer en duurzamer. Het bijbehorenden filter kan een jaar mee bij niet te smerig water zoals slootwater en zo.

Het water dat eruit komt is heerlijk en smaakloos. Geen spoortje chloor meer te bekennen. Alleen de restjes van het water uit het bovenfilter stinkt echt enorm naar chloor. :r Ik spoel daar de wc mee door. :+

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-25 22:11

Doet deze wel de claims naleven? De Berkey is niet meer leverbaar ( filters dan ) omdat de claims niet zouden kloppen en ze bijv.toch géén bacteriën enzo filteren. Dus moet opzoek naar ander merk.

Liannetje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-25 22:02

Hier zaten we te kijken voor o.a. een radio.. Echt zo hatelijk dat veel sites voor noodpakketten gewoon alles zelf bij ali inkopen (zelfde spullen) alleen dan de prijs x 5 doen :')

Maar de radio/powerbank etc is er en hij werkt...

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 00:48

Liannetje86 schreef:
Hier zaten we te kijken voor o.a. een radio.. Echt zo hatelijk dat veel sites voor noodpakketten gewoon alles zelf bij ali inkopen (zelfde spullen) alleen dan de prijs x 5 doen :')

Maar de radio/powerbank etc is er en hij werkt...

Klopt, echt oplichterij. Heb heel specifiek gezocht naar een radio die NIET bij ali vandaan komt. 80 euro lichter, maar het is wel gewoon een degelijke!

Ik bedacht me trouwens iets toen ik nog even met mijn eigen pakket bezig was. Je hebt dingen als 'energiearmoede' (vicieuze cirkel van in een slecht geïsoleerd huis zitten en die niet kunnen isoleren, dus je blauw betalen aan energiekosten) en 'gezondheidsarmoede' (geen geld voor gezond eten dus slechte voeding en slechte gezondheid dus hoge ziektekosten). Eigenlijk kan 'crisisarmoede' daar ook bij. Want man man man, het kost wat om zo'n pakket samen te stellen. Als bijstandsgezin met 3 kinderen red je dat niet voor een paar honderd euro! En dan zit je daar straks in de kou en angst... Blikken sperziebonen en kaarsen zullen nog wel gaan, misschien wat goedkope dingetjes van de Action zoals dekens. Maar een degelijk noodpakket incl. goede eerste hulp koffer? Rutte kan wel roepen dat we dat allemaal moeten hebben, maar hij gaat het niet betalen natuurlijk.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 01:12

Idd, wegens lastig lichaam leef ik van minimum (ben aan het omscholen). En ik rook niet en geef geen geld uit aan gekke dingen, 1 kat dus geen dure huisdieren ofzo, en toch is een mooie radio op zonnepanelen of iets in die richting voor mij te duur. Ik zag laatst wel zoiets bij de Aldi maar alsnog.. niet gekocht.

Wat ik wel doe is regelmatig als ik boodschappen doe, een blik soep meenemen om een voorraad van op te bouwen. Kan je koud eten desnoods.
En ik heb ook een aantal zakken kattenvoer op voorraad, tien liter water in een jerrycan, en ik heb ruim dekens, warme kleding. En de belangrijke tel nrs opgeschreven voor als de mobiel niet meer kan opladen.
Lucifers, kaarsjes.
Dat soort dingetjes, ik doe wat kan.

Wat volgens mij vooral belangrijk is, als het zover komt, is rustig blijven. En veilig blijven.
Wat ik wel merk is dat hoe ‘enger’ het wordt, hoe meer mensen in de ontkenning schieten.
Ik bedoel bijv, ik denk als ik bij het tehuis waar mijn zoon woont de mogelijke scenario’s eens serieus wil doornemen, men daar m.i. niet serieus genoeg op gaat reageren.
‘t is sowieso een vreemde wereld, te bedenken dat de kans dat ik tegenover iemand zit die 100% het tegenovergestelde denkt / heeft gestemd als ikzelf gewoon groot is. Voor je het weet zeg je dan iets wat voor jou een logische of gewone gedachte is, en voor de ander juist helemaal niet.

Het is gewoon een vreemde tijd, op micro en macro niveau (vind ik).

Zolala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 12:24

Ik ben beeldend kunstenaar, en leef al zo'n 25 jaar van het uiterste minimum :)
Een noodpakket/noodvoorraad is dan inderdaad wel een dingetje, maar wel verstandig - dus ik heb dat in de afgelopen 2, 3 maanden heel langzaam samengesteld door gebruik te maken van aanbiedingen, en online eerst goed rond te kijken voordat ik iets kocht.

Gelukkig had ik al wel diverse dingen in huis (zaklamp, kaarsen, radio op batterijen, zelfs een fluitje), maar bijvoorbeeld mijn EHBO-doos en wat extra verzorgingsspulletjes komen gewoon van het Kruidvat.
Ik heb gespaard voor een mini-vriezertje (als aanvulling op het vriesvak van mijn koelkast) waarin ik een voorraadje vlees en verse groenten bewaar, en daarnaast ben ik bezig met een voorraadkastje te vullen. Pasta, rijst, blikken en potten groenten, soep, water; dat hoeft allemaal niet zoveel te kosten, en ik vind het een erg prettig idee dat het er is, mocht het ooit nodig zijn.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 13:50

Hier iemand met een bijstand inkomen + mindervalide, voor mij valt het -op zich- mee. ik heb het meeste wel al in huis. Het hoeft niet allemaal in 1x te worden gekocht, dat scheelt :) het enige waar ik nog voor wil kijken is een goede radio en een praktische tas om alles op 1 plek in te kunnen bewaren.

Omdat ik graag voor degelijke spullen ga en ik spullen uit China over het algemeen onbetrouwbare bagger vind ga ik graag meteen voor het goede, duurdere spul. Maar dan probeer ik ook iets te kiezen wat ik dan ook dagelijks kan gebruiken, want iets duurs kopen om het vervolgens in een tas te stoppen en (hopelijk) nooit meer naar om te kijken, vind ik zonde van mijn geld.
Voor een noodradio wil ik dus iets wat ik ook gewoon dagelijks kan gebruiken, eentje met zonnepanelen bijvoorbeeld die zou ik in de zomer in de tuin gebruiken. Of ik neem er een die er leuk genoeg uit ziet en dan zet ik die in de keuken want daar heb ik nog geen radio, of een waterdichte zodat ik mee kan zingen onder de douche.
Voor een tas zoek ik iets praktisch wat ik ook mooi vind om te zien, wat ik ook zou kunnen gebruiken als ik weer eens op vakantie zou gaan. 1 tas, 2 doelen. 1x geld uitgeven ipv 2x.

Soms voelt ik mij een echte Dagobert :+ elk centje omdraaien, alles 10x heroverwegen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 13:54

Telpeva schreef:
Hier iemand met een bijstand inkomen + mindervalide, voor mij valt het -op zich- mee. ik heb het meeste wel al in huis. Het hoeft niet allemaal in 1x te worden gekocht, dat scheelt :) het enige waar ik nog voor wil kijken is een goede radio en een praktische tas om alles op 1 plek in te kunnen bewaren.

Omdat ik graag voor degelijke spullen ga en ik spullen uit China over het algemeen onbetrouwbare bagger vind ga ik graag meteen voor het goede, duurdere spul. Maar dan probeer ik ook iets te kiezen wat ik dan ook dagelijks kan gebruiken, want iets duurs kopen om het vervolgens in een tas te stoppen en (hopelijk) nooit meer naar om te kijken, vind ik zonde van mijn geld.
Voor een noodradio wil ik dus iets wat ik ook gewoon dagelijks kan gebruiken, eentje met zonnepanelen bijvoorbeeld die zou ik in de zomer in de tuin gebruiken. Of ik neem er een die er leuk genoeg uit ziet en dan zet ik die in de keuken want daar heb ik nog geen radio, of een waterdichte zodat ik mee kan zingen onder de douche.
Voor een tas zoek ik iets praktisch wat ik ook mooi vind om te zien, wat ik ook zou kunnen gebruiken als ik weer eens op vakantie zou gaan. 1 tas, 2 doelen. 1x geld uitgeven ipv 2x.

Soms voelt ik mij een echte Dagobert :+ elk centje omdraaien, alles 10x heroverwegen

Stevige kartonnen doos kan ook en die zijn meestal gratis bij supermarkt bv.
Check die spullen 2-4x per jaar, alles met accu moet regelmatig ontladen en opgeladen worden om goed te blijven werken en je garantie te behouden. Lees dus de instructies door, voor wat ik hier heb staan geven ze elke 3 maanden aan bv.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 14:02

Goeie tip, goed moment om mijn powerbanks even te verzamelen om ze te ontladen en opnieuw op te laden daarna.

Ik wil gaan voor een reistas met wielen, ik kan niet goed meer tillen en met zoiets zou ik mijzelf met spullen nog kunnen verplaatsen indien nodig

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-25 18:17

Kijk ook zeker op Marktplaats of bij een legerdump achtig iets, daar zijn dat soort tassen echt prima te krijgen.

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 15:18

Welke solar powerbank vinden jullie fijn? Ik ben bezig met een rugzak te vullen met spul. Radio op batterijen heb ik al.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:36

Meld me hier ook. ergens wilde ik er niet aan omdat ik niet in angst wil leven. Maar met hoe de wereld zich momenteel ontwikkeld op allerlei gebieden vonden wij als gezin het toch wel noodzaak. en daarbij ook gekeken naar wat als de stroom uitvalt of als wij onder water komen (ons huis ligt laag tov de waterwegen hier om ons heen)

dus bij BOL een basis aangeschaft met een noodradio. Die vond ik echt wel prioriteit. Zat een rugtas bij en de nodige basics zoals een multitool, paar waxinelichtjes, een iso deken (moet deze nog aanvullen tot in elk geval 4) en kleine ehbo set. Fluitje, aanstekers. Ik heb er zelf watervaste lucifers bij gedaan en een waterfilterpomp tot 5000 liter. Ik had gekeken naar de “straws” maar die zijn meest individueel te gebruiken en met deze handmatige pomp kun je water zuiveren voor het hele gezin en evt dieren.

Verder ook voorraad aangelegd van water in flessen en het nodige eten in blik, glas of gedroogd zoals rijst en pasta. En eigenlijk hebben wij altijd wel eten en voer voor de dieren op voorraad, maar ik ga daar nu wel extra naar kijken. Nu koken wij op inductie, maar hebben een camping-kookstel achter de hand.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 12:57

Angst komt van niet weten wat te doen. Weten hoe te reageren wanneer en het generaliseren er van is ook een stuk basis paarden/dieren training. Eigenlijk logisch om dat juist ook voor jezelf en familie toe te passen.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 09:31

Telpeva schreef:

Denk dat het een goed plan is om dubbeldoel producten te kopen. Een radio waar je gewoon plezier van hebt. Zorg dan verder voor voldoende batterijen voor nood. Je kunt trouwens beter een goed zonnepaneeltje kopen die je voor meerdere electronica kunt gebruiken dan ieder stuk electronica met een eigen paneeltje. Je electronica staat in de bakkende zon om op te laden en dat is niet echt wenselijk.