anjali schreef:@FOrumster: Maar ik vind het juist raar dat zij vegetarier zijn maar het niet erg vinden dat die bepaald niet-vegetarische wolf zo veel dieren doodt of verwondt. Dat het leed van al die schapen etc. hen dus niets doet.Toen ik mijn lidmaatschap opzegde heb ik de reden ook gezegd tegen hen, nl. dat zij de verkeerde dieren (wolven nl.) aan het beschermen zijn. Eerlijk gezegd denk ik dat er een stikstofreden achterzit, die wolven dienen een (of meer) doelen. O.a. ook omdat zij tegen de jacht zijn (wat ik ook ben), dat ze die onmogelijk willen maken door de wolven alle wild te laten doden. Wat de situatie voor het "wild" er natuurlijk niet bepaald beter of prettiger op maakt! En die schapen: die zouden toch maar geslacht worden! Nee dit is niet mijn manier van dierenbescherming. Ze gaan volledig voorbij aan het leed van het individuele dier. Bij de Oostvaarder Plassen ging het al mis en begon ik al vraagtekens te hebben bij hun beleid. En dat was nog zonder wolven.
Ik vind dit persoonlijk wel een rare gedachtengang die ik in enkele van je reacties zie terugkomen. Een wolf is ook maar een roofdier dat zichzelf voedt. Net als dat een kat, hond, leeuw, tijger, roofvogel,… een roofdier is. En een wild roofdier moet voor zichzelf zorgen door zijn eigen voedsel te zoeken en dat houdt jacht in. Dat kan je hen niet kwalijk nemen. Moeten die dan ook maar allemaal verdwijnen?
Los van dat het in NL de spuigaten uitloopt en er teveel confrontatie is met vee, mensen, honden,… met alle gevolgen van dien, wat uiteraard aangepakt moet worden en nu op een compleet achterlijke manier (niet!) beheert wordt, is de wolf ook maar een dier dat zijn plek zoekt. Dat in Nederland geen goede plek is, is wel duidelijk. Maar de wolf als dier kan je het niet kwalijk nemen dat hij is wie hij is.
Maar natuurlijk zou ik er ook een riek in willen planten wanneer hij mijn dieren aanvalt.
Ik snap die beslissing rond dat zenderen echt niet. Zelf zou ik zelfs zeggen: zender alle wolven preventief zodat je data kan verzamelen en sneller kan ingrijpen wanneer gemerkt wordt dat een bepaalde wolf de kantjes eraf loopt. Ipv eerst al die idiote bureaucratie te moeten doorlopen na een incident waardoor echt ingrijpen een beetje “vijgen na Pasen” is. Zoals de wolvenvriendjes zelf zeggen moet slecht gedrag meteen aangepakt worden om goed te conditioneren. Tja, dit gebeurt dan nooit he, want tegen dat alle wettelijke handelingen en rechtzaken en alle gedoe geweest zijn, is de stoute wolf het allang vergeten.
Het enige nut is dan dat de wolf de mens misschien minder leuk vindt. Maar ja, dat zenderen moet volgens de vriendjes wel zó gebeuren dat wolfje er zo weinig mogelijk stress en pijn aan overhoudt. Beest zal nogal een angst krijgen.