Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Complotdenkers, van de dorpsgek naar gevaar voor maatschappij!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:38

Dat is gedaan door door als mens verklede Aliens. Wist je dat nog niet? Echt hoor, ik heb het gelezen op complotgekkies.nl dus is het waar. En als je me niet gelooft: doe je eigen onderzoek.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:44

.. maar zo wordt het dus wel normaal dat een wereldveranderende gebeurtenis met duizenden slachtoffers ineens een leuk geintje voor tijdens de koffie wordt. Wat mij betreft is het dat niet.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:53

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 15:58

Ik word een beetje wanhopig hier. Waarom zou je dat soort zut doorlinken? Zo moedig je dit toch alleen maar aan? Mensen worden deels complot-'denker' omdat het voor een aantal een leuk zakcentje oplevert. Het eerste en eenvoudigste wat we kunnen doen is daar niet zomaar reclame voor maken.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:04

Sorry maar wellicht is het dan geen geschikt topic voor jou? Er zijn zat mensen die zich gewoon verwonderen over dit soort mensen zonder zich er door te laten beïnvloeden.

Onder jouw argumentatie had dit hele topic niet moeten bestaan, maar je doet zelf wel goed mee hem steeds omhoog te laten komen door te reageren.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:05

Qimm schreef:
Dus, hoe denken jullie dat het zit/zat met de aanslagen van 9/11?

In welk opzicht bedoel je? Er zijn heel erg veel vraagtekens, maar er zijn nog veel meer slachtoffers te betreuren.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:09

Qimm schreef:

Destijds waren er vooral vragen waarom de torens instortten zoals ze dat deden. Ik vind zelf onderstaande verklaring (dat het door de hitte van het vuur kwam) wel plausibel:

https://theconversation.com/9-11-conspi ... sed-167353

Al met al heb ik niet bijzonder veel dingen gezien aan 9/11 waarvan ik meteen ga denken aan een complot. Wel vragen, zoals de explosies die in andere gebouwen zouden zijn gehoord bijvoorbeeld.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:10

996981 schreef:
Sorry maar wellicht is het dan geen geschikt topic voor jou? Er zijn zat mensen die zich gewoon verwonderen over dit soort mensen zonder zich er door te laten beïnvloeden.

Onder jouw argumentatie had dit hele topic niet moeten bestaan, maar je doet zelf wel goed mee hem steeds omhoog te laten komen door te reageren.

Nouja ik snap Shadow wel.
Door te linken verbeter je hun vindbaarheid. Door te linken faciliteer je dat mensen het gaan luisteren, en dat die persoon dus meer geld krijgt. Geld voor het verspreiden van complottheorieen.

Imo zit er een verschil tussen de naam aanhalen en letterlijk een podcast waar hij geld mee verdient linken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:13

IMANDRA schreef:
Elisa2 schreef:

Dat is wel nogal een aanname dat kritische zelfdenkende mensen dit allemaal zouden doen..

Zo kun je ook zeggen dat mensen die niet kritisch zijn alles aannemen van de NOS maar persoonlijk vind ik het nogal chargerend om zoiets te zeggen en iedereen over 1 kam te scheren.

Bij kanker en een hartafwijking zijn er gelukkig gespecialiceerde professionals die daarbij kunnen helpen. Het wordt al lastiger als iemand medisch iets mankeert wat minder gangbaar is. En zo kom je in een grijs gebied en ook bij Covid waren er grijze gebieden dus DE waarheid bestaat niet.

Misschien niet over een kam scheren met 'alle kritische...etc', maar ook jij moet toegeven dat je het toch vaak ziet gebeuren in discussietopics op bokt. Mensen die heel kritisch zijn op het een, maar wel klakkeloos aannemen wat Maurice en co claimen.

Ik blijf het interessant vinden dat sommige mensen de wetenschap op het ene vlak helemaal volgen en de hemel in prijzen, maar bij andere vlakken compleet negeren. Niet alleen hier, of bij covid, maar ook op andere aspecten. Cherry-picking, maar dan niet bewust, gok ik zo.

Ik zie dat juist beide kanten op, mensen die andere bronnen direct als slecht of ongeloofwaardig weg zetten zodat ze in hun eigen bubbel en hokje kunnen blijven zitten.
En de een is dan pro alles wat regulier is en de ander weer pro alles wat dat niet is. En zo blijft het zwart/ wit denken, de polarisatie en uiteindelijk ook het complot denken in stand gehouden worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:16

996981 schreef:
Sorry maar wellicht is het dan geen geschikt topic voor jou?

De titel van het topic en de openingspost gaan over het gevaar voor de maatschappij, en de openingspost vraagt ook hoe dit soort dingen te stoppen zijn. Een deel van het topic gaat over hoe mensen erin verstrikt raken en waarom ze bepaalde dingen geloven. Waar het volgens mij niet over gaat is het willekeurig aanhalen van conspiracy theories om daar eens gezellig wat lollige opmerkingen over uit te wisselen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:16

IMANDRA schreef:
996981 schreef:

Door te linken verbeter je hun vindbaarheid. Door te linken faciliteer je dat mensen het gaan luisteren, en dat die persoon dus meer geld krijgt. Geld voor het verspreiden van complottheorieen.

Imo zit er een verschil tussen de naam aanhalen en letterlijk een podcast waar hij geld mee verdient linken.

Hij verdient er geen geld mee. Hij was te gast in een podcast. Hij zat daar ook niet vanwege de aanhang van complottheorieën, maar omdat hij een vrijstaat opgericht heeft bij Coevorden.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:20

Shadow0 schreef:
996981 schreef:
Sorry maar wellicht is het dan geen geschikt topic voor jou?

De titel van het topic en de openingspost gaan over het gevaar voor de maatschappij, en de openingspost vraagt ook hoe dit soort dingen te stoppen zijn. Een deel van het topic gaat over hoe mensen erin verstrikt raken en waarom ze bepaalde dingen geloven. Waar het volgens mij niet over gaat is het willekeurig aanhalen van conspiracy theories om daar eens gezellig wat lollige opmerkingen over uit te wisselen.

Nee, dit topic gaat in de basis specifiek of Alice en haar rechtszaak. Daar gaat het al páginas lang niet meer over, met meerdere verzoeken weer terug te gaan naar complotten anders dan Corona. Doe je dat is het ook weer niet goed :+

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:28

996981 schreef:
IMANDRA schreef:

Hij verdient er geen geld mee. Hij was te gast in een podcast. Hij zat daar ook niet vanwege de aanhang van complottheorieën, maar omdat hij een vrijstaat opgericht heeft bij Coevorden.

Jij denkt dat gasten niet betaald krijgen om in zoiets te komen?

Elisa2 schreef:
Ik zie dat juist beide kanten op, mensen die andere bronnen direct als slecht of ongeloofwaardig weg zetten zodat ze in hun eigen bubbel en hokje kunnen blijven zitten.
En de een is dan pro alles wat regulier is en de ander weer pro alles wat dat niet is. En zo blijft het zwart/ wit denken, de polarisatie en uiteindelijk ook het complot denken in stand gehouden worden.

Er zit veel verschil hoor, maar heb je dan nooit gezien dat mensen totaal niet kritisch zijn op Maurice / Ongehoord NL / al dat soort sites (en dus de content slikken voor zoete koek), en super kritisch op nieuwsbronnen of nota bene wetenschappelijke artikelen/bronnen die worden gedeeld, zonder het inhoudelijk eens goed te bestuderen?

Hoe je een betrouwbare bron moet beoordelen is een hele andere discussie overigens, ik heb het puur over wanneer iemand kiest kritisch te zijn.

Als ik naar mezelf kijk in dat soort discussies, ga ik wel open minded de bron in. Op zich vorm ik dan wel snel mijn mening op basis wat de bron schrijft, aanhaalt of refereert, maar meteen (aka, zonder het te bekijken) wegzetten als ongeloofwaardig doe ik meestal niet. Initieel niet dan, als je 5 artikelen van zo'n zelfde bron hebt gehad dan is je mening wel gevormd :=

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:33

Née. In dit geval denk ik niet dat de gast betaald wordt door de podcast maker. Het betreft een podcast zonder podcastkantoor etc. “Gewoon” een jongen die verhalen verteld en daarvoor soms een gast heeft en soms ook niet. Maar goed. Misschien zit ik er naast en krijgt de beste man wel betaald. (Lijkt me raar. Dan zou hij vaker publiekelijk spreken). Als je hem even googelt zie je dat je bijna niks kunt vinden over de beste man. Hij werkt(e) als clinisch chemicus.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 16:41

Veronica2 schreef:
Qimm schreef:

In welk opzicht bedoel je? Er zijn heel erg veel vraagtekens, maar er zijn nog veel meer slachtoffers te betreuren.

Er zijn aardig wat vraagtekens. Wat ook logisch is ergens natuurlijk, denk dat wij echt niet the full scoop te horen hebben gekregen. Ik denk niet dat de Amerikaanse overheid daar perse achter zat, maar ik denk dat er meer achter zit dan het verhaal zoals het naar buiten is gebracht.

Maar ik wilde vooral het onderwerp veranderen :')

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 17:52

IMANDRA schreef:
Elisa2 schreef:

Er zit veel verschil hoor, maar heb je dan nooit gezien dat mensen totaal niet kritisch zijn op Maurice / Ongehoord NL / al dat soort sites (en dus de content slikken voor zoete koek), en super kritisch op nieuwsbronnen of nota bene wetenschappelijke artikelen/bronnen die worden gedeeld, zonder het inhoudelijk eens goed te bestuderen?

Hoe je een betrouwbare bron moet beoordelen is een hele andere discussie overigens, ik heb het puur over wanneer iemand kiest kritisch te zijn.

Als ik naar mezelf kijk in dat soort discussies, ga ik wel open minded de bron in. Op zich vorm ik dan wel snel mijn mening op basis wat de bron schrijft, aanhaalt of refereert, maar meteen (aka, zonder het te bekijken) wegzetten als ongeloofwaardig doe ik meestal niet. Initieel niet dan, als je 5 artikelen van zo'n zelfde bron hebt gehad dan is je mening wel gevormd :=

Nee, ik zie juist mensen die extra kritisch zijn op dat soort bronnen. Misschien zien wij andere mensen. :+

Wat ik wel zie is dat mensen soms het vertrouwen in de overheid totaal kwijt zijn geraakt. Ik kan me wel voorstellen dat die dan alles wantrouwen wat daar vanaf lijkt te komen. Dit heeft de overheid imo voor een groot deel aan zichzelf te danken.
Dat dit dan ook doorslaan naar andere zaken is een gevolg van dit wantrouwen denk ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 17:54

Qimm schreef:

Ik heb me hier eigenlijk nog nooit serieus mee bezig gehouden. Of een reden gehad om te twijfelen aan het verhaal zoals we het kennen zeg maar..

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:02

996981 schreef:
Née. In dit geval denk ik niet dat de gast betaald wordt door de podcast maker. Het betreft een podcast zonder podcastkantoor etc. “Gewoon” een jongen die verhalen verteld en daarvoor soms een gast heeft en soms ook niet. Maar goed. Misschien zit ik er naast en krijgt de beste man wel betaald. (Lijkt me raar. Dan zou hij vaker publiekelijk spreken). Als je hem even googelt zie je dat je bijna niks kunt vinden over de beste man. Hij werkt(e) als clinisch chemicus.

Het zal je verbazen hoor :j. De hoogte van de vergoeding loopt misschien uiteen, maar vaak zijn dit soort gasten wel betaald. De jongen krijgt immers ook inkomsten vanuit Spotify. Hoe dan ook, persoonlijk sta ik dus ook niet achter het delen van dit soort linkjes, om de redenen die Shadow aanhaalt.

Elisa2 schreef:
Nee, ik zie juist mensen die extra kritisch zijn op dat soort bronnen. Misschien zien wij andere mensen. :+

Wat ik wel zie is dat mensen soms het vertrouwen in de overheid totaal kwijt zijn geraakt. Ik kan me wel voorstellen dat die dan alles wantrouwen wat daar vanaf lijkt te komen. Dit heeft de overheid imo voor een groot deel aan zichzelf te danken.
Dat dit dan ook doorslaan naar andere zaken is een gevolg van dit wantrouwen denk ik.

Dan zou ik er maar eens op letten, best interessant gebeuren (nouja, als het niet zo'n impact had).
Dat van wantrouwen wat je noemt dat geloof ik zo. Maar juist die mensen kijken dus heel kritisch naar zo'n bron (gedeeld door de overheid, onderzoekscentra's die de overheid aanhaalt of simpelweg 'mainstream') maar dus totaal niet kritisch naar bronnen die dat wantrouwen bevestigen (Maurice, ongehoord nederland etc).
Dus eigenlijk een beetje hypocriet.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:10

Elisa2 schreef:
Qimm schreef:

Ik heb me hier eigenlijk nog nooit serieus mee bezig gehouden. Of een reden gehad om te twijfelen aan het verhaal zoals we het kennen zeg maar..

Ik ook niet. Ik zoek niet overal wat achter. Ik betreur de slachtoffers, want dat is al erg genoeg.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:15

Het punt dat ik zelf vaak met complottheorieën heb is, dat vanalles in principe waar kan zijn, maar dat wij als 'gewone burger' uiteindelijk in meer of mindere mate met de gevolgen om zullen moeten gaan.

Bijvoorbeeld over 9/11: alhoewel de kans mij ontzettend klein lijkt dat het allemaal gepland is (door wie? waarom?), is het simpelweg niet 100% uit te sluiten omdat we er zelf niet van a tot z bij zijn geweest.
Op dat punt kun je kiezen om wetenschappers en onderzoekers te geloven die je uitleggen hoe zulke constructies op zo'n manier in elkaar kunnen zakken bij zo'n klap.
Of je kunt kiezen om een alternatieve route te nemen en die onderzoeken en uitleggen naast je neer leggen.
Maar de gevolgen blijven hetzelfde; er zijn een heleboel mensen om het leven gekomen en die komen niet meer terug.
Dus zullen de nabestaanden moeten leren leven met het verlies en de getuigen met het trauma.

Zelf denk ik dat het in sommige gevallen zo zou kunnen zijn dat mensen naar een alternatieve uitleg gaan zoeken omdat het ze een gevoel van controle of schijnveiligheid geeft.
"9/11 is gepland, dus het kan niet bij *mijn werk* gebeuren."
"Covid is maar een griepje, dus ik kan er niet dood aan gaan."

En in sommige gevallen omdat mensen dan het gevoel hebben ergens bij te horen, ergens boven te staan, meer te weten dan een ander.

Maar die laatste 2 zijn puur gedachtespinsels van mijzelf.

Edit: zoveel typfouten. -O-
Laatst bijgewerkt door Polar op 29-08-24 18:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:15

Om het iets luchtiger te maken, ik kwam recent een grappig mandela effect tegen.
De plaatsing van je hart en je nieren in je lichaam. :))

Vroeger zaten je nieren vrij laag in je lichaam en je hart zat links.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:21

Je hart heeft nog nooit links gezeten, maar is wat gekanteld met de punt naar links. Dat het links zou zitten is gewoon misinterpretatie geweest.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:31

Misschien hypocriet Imandra, maar stiekem denk ik dat we dit allemaal wel doen in meer of mindere mate.

Mooie uiteenzetting Polar, ik denk dat je daar inderdaad weleens gelijk in kunt hebben.

In C periode zei iemand tegen mij dat alles wat dat losmaakte en hoe mensen ermee omgingen precies liet zien waar mensen in hun ontwikkeling stonden. Ik vond dat wel een mooie gedachte, op die manier is het makkelijker om oordeelloos naar te kijken.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 18:34

Ja, op die manier kun je er tot bepaalde hoogte wel begrip voor hebben.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-24 19:31

Nog een complottheorie... Niet van mij ,hoor : Israel nu.
Dat ze de aanval wel hebben zien aankomen en ervan wisten maar dat Netanyau en Co het hebben laten gebeuren, vooral om zijn positie te keren.

Wat hiervan waar is - geen flauw idee.
Zelf heb ik het gehoord via kennissen in Israel.

Wat ik aan het verhaal wel opmerkelijk vind : de Mossad is zo wat de beste , als niet echt de beste, Inlichtingendienst der wereld
En die zullen geen aanwijzingen gehad hebben?

En nee, aub geen discussie nu over pro en contra Israel/Palestijnen.

Gaat alleen om de therorie die de ronde maakt.