Steeds meer mensen tegen paardensport

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 23:51

JudithGigi schreef:
Maar letsel kun je natuurlijk ook met een bitloze optoming aanbrengen. Al gaat dat met de een makkelijker dan de ander. Denk dat ik met mijn sidepull goed mijn best zou moeten doen, maar geen idee. Niet de intentie om erachter te komen :D

Daarbij is letsel onder de huid moeilijker vast te stellen dan letsel in slijmvliezen.

We weten echt nog te weinig om met zekerheid te zeggen welke soort optoming vriendelijker is. Dat is ook de reden dat ik aanhaakte

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 23:52

mooney schreef:
Omdat ik bij publicatie het hele artikel heb gezien, daar stond een foto van de optomingen in :D . Vandaar dat ik ook weet dat het teruggetrokken is, omdat het artikel van toen dus niet meer online staat.

Wel gek dan dat ze het niet benoemen? Terwijl ze dunner en stijver wel expliciet benoemen. Ik zie dat het volledige artikel aan te vragen is. Dat ga ik eens doen

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-24 23:57

996981 schreef:
JudithGigi schreef:
Maar letsel kun je natuurlijk ook met een bitloze optoming aanbrengen. Al gaat dat met de een makkelijker dan de ander. Denk dat ik met mijn sidepull goed mijn best zou moeten doen, maar geen idee. Niet de intentie om erachter te komen :D

Daarbij is letsel onder de huid moeilijker vast te stellen dan letsel in slijmvliezen.

We weten echt nog te weinig om met zekerheid te zeggen welke soort optoming vriendelijker is. Dat is ook de reden dat ik aanhaakte

Ik denk dat je goed moet kunnen luisteren naar je paard om erachter te komen wat ze het prettigst vinden. En zelfs dan zullen velen van ons last hebben van een conformation bias ben ik bang :)

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 00:00

JudithGigi schreef:
996981 schreef:

Ik denk dat je goed moet kunnen luisteren naar je paard om erachter te komen wat ze het prettigst vinden. En zelfs dan zullen velen van ons last hebben van een conformation bias ben ik bang :)

Helemaal waar. En dan nog is interpretatie lastig. Want loopt hij bijvoorbeeld fijner op optoming x omdat hij de optoming fijner vindt, of juist omdat hij druk probeert te mijden?

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 00:07

996981 schreef:
mooney schreef:
Omdat ik bij publicatie het hele artikel heb gezien, daar stond een foto van de optomingen in :D . Vandaar dat ik ook weet dat het teruggetrokken is, omdat het artikel van toen dus niet meer online staat.

Wel gek dan dat ze het niet benoemen? Terwijl ze dunner en stijver wel expliciet benoemen. Ik zie dat het volledige artikel aan te vragen is. Dat ga ik eens doen

Als ik tijd heb morgen zal ik even kijken of ik het artikel nog ergens heb opgeslagen. Wat ik nu kreeg als ik de full text opvroeg was dit:
Afbeelding

Dat is duidelijk niet het artikel wat ik in 2019 heb gezien.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 06:57

JudithGigi schreef:
996981 schreef:
Ik wilde me eigenlijk niet mengen in deze discussie, maar gezien we naar een welles-niettus discussie gaan wilde ik toch even iets delen.

https://www.horseandhound.co.uk/news/bi ... udy-641821

“Horses applied similar amounts of maximum tension to all bridles, including the snaffle bit, with the exception of the sidepull, to which they applied less pressure.
But the maximum tension applied to the sidepull and the other bridles “did not differ significantly”.
“Results indicate that with the investigated headgear except for the sidepull […] the same amount of rein tension results in similar levels of discomfort in the horse,” said the researchers.''

Met andere woorden; als je paarden zelf laat kiezen wensen ze de minste druk op een side-pull.

Bijzonder onderzoek wel moet ik zeggen :') ik zie in de praktijk vaak dat paarden toch minder druk in de mond tolereren dan op de neus. Daarom vinden veel mensen (die graag bitloos zouden willen rijden dan he) de stap naar bitloos ook eng of moeilijk toch?

Ik ken toch ook veel paarden die de druk op het hoofd niet accepteren. Maar volgens een aantal voorstanders op bokt of sm moet je ze dan gewoon conditioneren. Dus gewoon de signalen van ongemak negeren en afleren. Net als dat er gezegd wordt dat de hulpen dan nieuw zijn en aangeleerd moeten worden. Maar imo, als je je paard correct rijdt, is er niks anders aan. Het is altijd al het meeste met zit en been. Als ik teugels gebruik met sturen is het tegen de hals aan, dus dan maakt het niet uit of er een bit of niet aan het einde zit.

Voor het paardenwelzijn vind ik het slecht als principes boven het paard gaan staan. Dus zowel bitloos als paard dat niet prettig vindt, als bit als die daar tegen in verzet komt. Of wel of geen deken of ijzers terwijl het voor het paard beter zou zijn het andere te doen.
Dan kunnen mensen wel van mening zijn dat het beter is voor het paard en ze daarom die principes hebben, maar het beste is waar het paard het het beste op doet en het comfortabelste mee is.

Ik heb er nu 1 die gedeeltelijk btiloos en met bit beleerd is en gewerkt heeft, zowel aan de hand, als aan de longe, als onder het zadel. Druk op het hoofd vindt zij gewoon echt niet prettig en gaat daar tegen in verzet. Tegen het bit niet met hetzelfde lichte contact.
Halster doet ze zelf haar neus in, bit pakt ze zelf aan, maar kaptoom en touwhalster draait ze bijvoorbeeld altijd voor weg. Anderen heb ik wel bitloos gereden en aan de hand of longe gewerkt.
Touwhalster vind ik niet geschikt om mee te rijden op de manier dat ik dressuurmatig wil rijden. En de keren dat ik dat niet zou willen is het voor haar alsnog geen optie, want als je wel eens een licht signaal moet geven gaat ze er volgas tegen in. Ook een normaal halster vind ik niet geschikt voor rijden met contact, net als wat andere optomingen.

Qua beginners zie ik meer in ze ook met neckstrap laten rijden. Zouden sowieso wel meer mensen mogen doen, dan trek je helemaal niet aan teugels als je eens balans verliest oid, kan je handen gewoon op de correcte plek houden en heeft het paard dus minder last van je.

Ik snap juist wrl dat ze dunner en stijver benoemen. Als ik het gemiddelde bit hoofdstel met hoge neusriem bekijk zijn die neusriemen altijd breder als die van de sidepulls die ik gezien heb. Dat zijn niet altijd extreem dunne neusriemen, maar heel vaak wel dunner. Niet perse dun, wel dunner haha.
Het enige wat ik regelmatig ook zie bij bitloze hoofdstellen is dat er niet een passend model gekocht wordt bij het paard, waardoor de precies op plekken liggen die je niet wilt, of dat ze alsnog strak aangetrokken worden want anders gaan ze bewegen. Terwijl je toch alsnog daarbij ook dezelfde ruimte wilt als bij neusriem met bit. Net als dat bij neusriem met bit niet iedereen ze strak aantrekt is dat bij bitloos ook natuurlijk, maar ik zie het toch ook regelmatig met dus als excuus tegen het bewegen. Bij beide dus dezelfde problemen. Daar zou men kritischer op moeten zijn voor zichzelf, helemaalnals je iets wil doen omdat je denkt dat het vriendelijker is.

Ik vind bitloos niet vriendelijker of onvriendelijker als bit. Het beste is hetgeen waar het paard het comfortabelste mee is en een ruiter die in zichzelf investeert qua houding en zit.

Popstra

Re: Steeds meer mensen tegen paardensport

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 07:28

Bitloos...touwhalster...
Men vergeet even dat daar training aan vooraf gaat en een paard wel zo verschrikkelijk poep braaf moet zijn kan het enkel daar op veilig door een kind gereden worden. Dream on....

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 07:32

Waarom zou er met bitloos andere training aan vooraf moeten gaan dan met bit? Ik hoop dat elk paard netjes vooraf opgeleid een voorbereid wordt voor er gereden wordt, en zeker voor er een kind op kruipt.

Nee de grote hoeveelheid mensen met slechte optomingen en principes waar ze niet vanaf willen stappen zijn niet handig voor de discussie. Mijn paard loopt er lekker op en mijn neusriem hangt net zo los als met bit, en dan word je alsnog vergeleken met zo'n groep :')
Laatst bijgewerkt door JudithGigi op 21-08-24 07:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 07:36

Popstra schreef:
Bitloos...touwhalster...
Men vergeet even dat daar training aan vooraf gaat en een paard wel zo verschrikkelijk poep braaf moet zijn kan het enkel daar op veilig door een kind gereden worden. Dream on....

Nah, voor wat betreft bitloos ben ik het daar iig niet mee eens. Dat is hetzelfde leerproces voor een paard, als met een bit.

Touwhalster vind ik voor beginners/kinderen niet geschikt. Maar bitloos moet prima kunnen. Voor beginners/kinderen moet het paard hoe dan ook goed opgeleid zijn, of dat nu bit of bitloos is.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 07:50

kindertjes moeten goed opgeleid zijn om op een paard te stappen,
als je ouders ook rijden, thuis paarden hebben, weet je al veel meer dan kindertjes die die ervaring niet heben, lijkt me

kinderen die op een manege beginnen en moeten mee hobbelen in een les leren veel minder over dier- welzijn dmv optomimg ect.

dus er zal altijd verschil in interpretaies zijn, leer je het in de praktijk en door overlevering of heb je alleen manege ervaring
leer je alles uit een boekje zonder - goede - praktijkbegeleiders,

sommige zijn autodidact en leren door te kijken naar anderen/sparren met anderen om zo op hun eigen koers te komen/blijven

ik weet dat er veel verschillende paarden zijn en evenveel verschillende ruiters die allen hun eigen specifieke hulp/optomimnng nodig hebben

dan is het gewoon fijn als je van veel mensen iets kunt opsteken om toe te kunnen passen op een paard bij wie het past, kennis en kunde opbouwen is heel waardevol

want niets is standaart bij paard en ruiter, je moet steeds de juiste manier vinden om die combinatie goed te kunnen helpen, denk ik

met of zonder bit, denk dat het de "hand" en "verstand" van de ruiter is die laat zien met welke optoming een paard happy is, en als je niet je paard kunt "lezen" dan zal denk ik de optomimng soms iets minder heftig zijn voor een paard maar verder rijkunstig weinig verschil maken
Laatst bijgewerkt door mce op 21-08-24 08:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 07:53

JudithGigi schreef:
Waarom zou er met bitloos andere training aan vooraf moeten gaan dan met bit? Ik hoop dat elk paard netjes vooraf opgeleid een voorbereid wordt voor er gereden wordt, en zeker voor er een kind op kruipt.

Nee de grote hoeveelheid mensen met slechte optomingen en principes waar ze niet vanaf willen stappen zijn niet handig voor de discussie. Mijn paard loopt er lekker op en mijn neusriem hangt net zo los als met bit, en dan word je alsnog vergeleken met zo'n groep :')

Dan denk ik dat je hier wel de spijker op de kop slaat want dit gebeurt ook continu bij mensen die wel netjes met een bit of stang en trens rijden. Die worden ook continu vergeleken met een bepaalde groep die gewoon niet fijn rijdt. Heel erg vervelend is dat.

Ik ben niet perse voor bit of bitloos. Ik vind dat er gekeken moet worden naar wat er het beste bij het paard past. Maar de overtuiging dat bitloos vriendelijker is klopt imo niet.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 07:56

Jaa daar heb je absoluut gelijk in hoor! De groep die het hardst schreeuwt en het meest opvalt (vaak op de negatieve manier) lijkt snel representatief voor het geheel. Gelukkig is dat niet het geval en zijn er aan beide kanten genoeg kundige mensen :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 07:56

Elisa2 schreef:
JudithGigi schreef:

Dan denk ik dat je hier wel de spijker op de kop slaat want dit gebeurt ook continu bij mensen die wel netjes met een bit of stang en trens rijden. Die worden ook continu vergeleken met een bepaalde groep die gewoon niet fijn rijdt. Heel erg vervelend is dat.

Ik ben niet perse voor bit of bitloos. Ik vind dat er gekeken moet worden naar wat er het beste bij het paard past. Maar de overtuiging dat bitloos vriendelijker is klopt imo niet.

Mee eens, ja. Het vriendelijkste is wat het paard prefereert.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:01

JudithGigi, ik vergelijk nergens iemand. Ik geef voorbeelden van wat ik zie en lees. Net zoals jij deed met de druk op neus of mond en de mensen die volgens jou bang zijn voor de overstap. Ik ken zowel voorbeelden van paarden die geen druk op neus of hoofd willen als paarden die dat niet in de mond willen. Het vriendelijkste blijft wat paard het liefste heeft.

Er worden continu mensen aangekeken op de slechte voorbeelden van hun 'groep', of dat nu dressuurruiters zijn, mensen die bitloos rijden, mensen met bit en noem maar op. Ook al doe je het zelf anders en ben je juist extreem tegen die slechte voorbeelden. Ik geef ook aan dat het bij beide groepen gebeurd dus ik snap jouw reactie eigenlijk niet. Zeg nergens dat jij het doet, ik geef voorbeelden van wat ik zie en lees en waar er gewoon precies dezelfde dingen gebeuren als bij de 'andere' groep. Dus voor mij heeft het niet met die groep te maken, maar slecht gebruik (of kennis) en goed. Want iets simpels als hoe strak neusriem zit kan wel goed of fout zijn. Daar zit eerder het probleem dan in wel of geen bit bijvoorbeeld.

Verder houd ik niet van die groepen, ik spring continu van de ene naar de ander, omdat het wisselt per paard en ik het ene niet beter vind als het ander. Wat boeit het of iemand met of zonder bit rijdt, zolang het goed past en het de beste optie is voor dat paard. Pas als we bij de scherpere optomingen komen ga ik er bezwaar tegen hebben en ben ik blij dat bepaalde dingen niet toegestaan zijn op wedstrijd, omdat ik die idd niet geschikt vind. Of vanwege niveau of niet geschikt voor de manier van rijden of gewoon omdat ik het te scherp vind.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:04

Maar daar ben ik het ook gewoon mee eens hoor, dus ik denk dat ik me dan niet goed heb verwoord. :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:07

Ah sorry dan! :D Verkeerd begrepen, blijft nadeel van geschreven tekst haha

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:11

MyWishMax schreef:
Ah sorry dan! :D Verkeerd begrepen, blijft nadeel van geschreven tekst haha

Zeker als je het zo vroeg in de ochtend typt _O-

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:18

_San87_ schreef:

Maar dan moet je er wel voor open staan om verschillende dingen uit te proberen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:23

fransje23 schreef:
_San87_ schreef:

Maar dan moet je er wel voor open staan om verschillende dingen uit te proberen.

Ja, dat is wel een vereiste.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:33

Dingen uitproberen en kiezen wat bij je paard past en een groot stuk zelfinzicht. Hoe vriendelijke en meegaand is je eigen hand en zit.

Ik ben nog steeds van mening dat het niks uit maakt wat voor optoming je hebt, als je paard het maar fijn vind en je er mee kan rijden.
Ik heb schades op lagen en mondhoeken gezien van bitten, maar ook beschadigde neusbruggen en brand/snij plekken van hackamores en touwhalsters. Op de meerdere stallen waar ik heb gestaan bij allerlei soorten ruiters. Beide door verkeerd gebruik.
In verkeerde handen is alles een martelwerktuig.
Wel deel ik je mening dat bepaalde optomingen per definitie scherper kunnen zijn. Zoals bv de hackamore of een S&T.
Maar als het paard zijn voorkeur daar ligt en je kan er echt mee rijden is er geen probleem mee.
Net zoals er wel een probleem kan zijn met een "zachter" touw halster of enkel bit als het paard het niet fijn vindt of als de ruiter veel te grof is.
Zoals ik al eerder in een ander topic schreef, ik heb paarden bitloos, met bit en met S&T gereden. Afhankelijk van hoe het paard er op reageert. Test ook bij elk paard alles uit (S&T natuurlijk niet bij een 3 jarige oid :') )

Ik ben nog steeds groot voorstander voor het weglaten van de FEI verplichting op S&T vanaf subtop en hoger en eigenlijk toevoegen van bitloos op alle niveaus, zodat ruiters ongeacht niveau echt kunnen kiezen wat het paard past.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 08:59

Er zijn best veel mensen die denken dat alleen hele brave paarden bitloos gereden kunnen worden.
Terwijl dat feitelijk vooral wat zegt over hun eigen angst en de africhting van het paard.
Vrijwel ieder paard is te rijden zonder bit. Misschien lopen ze fijner met bit maar dat is wat anders.

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:15

ik ben nog steeds groot voorstander voor het weglaten van de FEI verplichting op S&T vanaf subtop en hoger en eigenlijk toevoegen van bitloos op alle niveaus, zodat ruiters ongeacht niveau echt kunnen kiezen wat het paard past (quote c_alsemgeest)

dan moeten er - neem ik aan - ook aparte rubrieken komen voor met of zonder S&T ,
want ik kan me niet voorstellen dat je deze dan gelijkelijk kunt beoordelen in één ring,

wat vraagt dat van de huidige juryleden komt er dan een andere manier van jureren, of een heel nieuw jurykoprs die zonder S&T en/of Bitoos jureert

zal lastig gaan als de FEI de regels voor de toelatingseisen - international - voor de OS, WK en EK niet aanpast, lijkt me nationaaal misschien haalbaar , maar internationaal!!!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:23

Het zou ook fijn zijn als op alle wedstrijden de neusriem.zou worden gecontroleerd met een standaard meetinstrument (wat gewoon bestaat) en op de juiste manier.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:28

Wat zou er anders zijn aan jureren met stang en trens of enkel trens? Een goedgaand paard is een goedgaand paard ongeacht de optoming

mce

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-24 09:31

996981 schreef:
Wat zou er anders zijn aan jureren met stang en trens of enkel trens? Een goedgaand paard is een goedgaand paard ongeacht de optoming

als we dat nu eens voorelkaar zouden krijgen

is mijn vraag volledig overbodig