Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

prompter

Re: Algemeen politiek discussie topic nummer 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:19

Wat een onaangenaam topic is dit geworden :n

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:20

DuoPenotti schreef:
juval schreef:
wellicht zou meer gestimuleerd kunnen worden dat je in de plaats woont waar je werkt, of werkt waar je woont, op fietsafstand (iets van 20km max.). Of uiteraard thuiswerken.

en de hoefsmid gaat het rekeningrijden gewoon doorbelasten aan zijn klanten, dat lijkt me logisch.

Als beveiliger met ploegen wonend in een dorp. Hier staat geen beveiliging in de winkel. Daar moest je toch echt voor naar de stad...
Of ziekenhuis of ...
En ov is er geen. Al helemaal niet vroege of late diensten.

Dus ja rekeningrijden zou dan enorm gestraft zijn.
Daarnaast rijden wij al lang rekening in Nederland. Belasting zit er genoeg op.

Voor nu zou ik wel voordeliger zijn. Toch ben ik tegen.

Nou daarom, je betaalt toch al meer geld + belasting (+ onderhoudskosten) als je meer gebruik maakt van je auto. Als je iets meer gebruikt, dan betaal je meer. Voor vervuiling mag / moet dit ook gelden :j Je keuze van werk / wonen moet dit op 1 of andere manier compenseren.

Als je in de stad wilt werken maar niet in 1 of ander armetierig flatje wilt wonen, dan maak je de keuze om heen en weer te gaan rijden. Je kijkt dan wat dat doet qua kosten. Wat dat doet met je vrije tijd enzo. Die afweging moest je toch al maken :)

Wij zouden waarschijnlijk achteruit gaan op rekeningrijden / meer betalen per gereden km.
Maar desondanks vinden we dat wel het eerlijkst. Eerlijker dan wanneer buurman Piet en Jan allebei een zelfde auto hebben. En dezelfde wegenbelasting moeten betalen. Terwijl Jan dagelijks 50km op en neer rijdt naar zijn werk en in de weekenden en vakanties nog de hort op gaat. En Piet alleen maar 1 of 2 keer per week boodschappen gaat doen max. 10km verderop :=

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:20

Mag ik dan nu, na de zoveelste beledigende bijvoegelijke term, eindelijk uitroepen dat rechts óók niet heilig is in volwassen, objectief en weloverwogen discussiëren? Mag ik het uitroepen? Alsjeblieft?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:22

VuurVleugels schreef:
Mag ik dan nu, na de zoveelste beledigende bijvoegelijke term, eindelijk uitroepen dat rechts óók niet heilig is in volwassen, objectief en weloverwogen discussiëren? Mag ik het uitroepen? Alsjeblieft?

dat zijn individuen, niet de hele rechtse populatie. Dat generaliseren van iedereen doet de zaak weinig goed.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:23

VuurVleugels schreef:

zeker.

het zou fijn zijn als er meer over onderwerpen en minder op de persoon gediscussieerd kan worden. We kunnen er gewoon weer een interessant topic van maken toch?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:25

nps schreef:
Ik denk dat VVD nu erop gokt dat de formatie gaat klappen en lekker in de oppositie gaat zitten wachten tot we allemaal nóg teleurgestelder zijn en weer terug naar normaal gaan.

Dat denk ik ook.
Ik ben ook heel benieuwd of de 4 jaar volgemaakt zal worden. Maar het moet wel een kans krijgen.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:26

Nou ja oké, een deel van rechts dan.

Ik bedoelde meer dat ik het elk bericht méér onterecht vind dat links zo vreselijk beticht wordt van onsportiviteit terwijl rechts opgehemeld wordt in 'volwassenheid'.

Poging twee: mag ik dan nu eindelijk uitroepen dat er in zowel kamp links áls kamp rechts mensen zijn die niet volwassen/weloverwogen/objectief/fijn discussiëren?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:27

juval schreef:
nps schreef:
Ik denk dat VVD nu erop gokt dat de formatie gaat klappen en lekker in de oppositie gaat zitten wachten tot we allemaal nóg teleurgestelder zijn en weer terug naar normaal gaan.

Dat denk ik ook.
Ik ben ook heel benieuwd of de 4 jaar volgemaakt zal worden. Maar het moet wel een kans krijgen.

Denk ik ook.

Maar aan de andere kant: als de VVD het niet ziet zitten om in zo'n coalitie te komen maar meer kansen ziet in de oppositie, is dat ook hun goed recht toch?

Als je in de coalitie zit en het klapt, wordt de VVD waarschijnlijk net zo hard aangekeken. Na zo'n nederlaag snap ik wel dat ze daar voorzichtiger in zijn.

Dus hoe zou jij zien dat het nieuwe kabinet wel een kans krijgt?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:33

Omtzigt zijn wens van een minderheidskabinet komt wel dichter bij.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:37

AppleSter schreef:
nps schreef:
Nee, je hoeft je niet schuldig te voelen voor vliegen, autorijden, vlees eten en andere luxe hobbies. Wat je wél kan doen is je verantwoording nemen en dus gewoon de rekening ervoor betalen. Én niet verduurzamen én niet betalen (wat we toch echt het liefst doen) zet hoe dan ook geen zoden aan de dijk. Timmermans heeft zn huis niet geisoleerd en geen zonnepanelen (wat ie helemaal zelf moet weten), maar wél de Green Deal bekokstooft. Dat laatste is veel waardevoller. Ik snap dat bashen op de persoon echt niet zo.

Jij lijkt een soort van te denken dat als je rijk en ecologisch bewust ben je je eigen werk onmogelijk moet maken ofzo. Een internationaal politicus moet vliegen, een internationaal actrice ook. Anders kunnen ze effectief hun werk niet doen. En het gaat er niet om dat we helemaal stoppen met die dingen, maar dat we een beetje minderen. En belasten van vervuilende dingen is de beste en eerlijkste manier om dat te doen. Maar dat gaan de partijen die nu de macht hebben zeker niet doen. Daarnaast is het dan ook zaak minder belastende dingen aantrekkelijker te maken. Denk treinreizen - dat is in vergelijking tot vliegen godsnakend duur en de verbindingen zijn slecht. Het is logische dat oók milieubewuste mensen kiezen voor de snelste, goedkoopste optie kiezen. Simpelweg omdat die er is.

Het is heel makkelijk om zelf dingen te regelen wat anderen moeten doen en van alles te roepen terwijl je jezelf niet aanpast.

Even voor mij hè; Hoe belangrijk is een actrice nu echt voor deze wereld?? Is dat het “vervuilen van de aarde” waard?
Politiek begrijp ik nog, al kan het heel anders georganiseerd worden dan allen met de privéjet naar de ene naar de andere tropische bestemming hoppen voor weer een -Top. Waarom vinden we dat normaal?

Andersom; mijn man heeft een internationale director functie, dus reist ook veel, belangrijk werk etc. Maar van hem moet het bedrijf (mede dankzij de klimaatpaus) vanaf volgend jaar een CO2 administratie bijhouden. Elke km die hij rijdt (zakelijk, ook met elektrische auto) wordt dan geadministreerd.

We gaan hard naar een wereld toe waarin extra betaald moet worden voor “vervuiling”. Dat komt niet op de conto van de echt rijken en machtshebbers, want die kunnen doen en laten wat ze willen -en dat doen ze dus ook volop- maar op de conto van de mensen die op ze stemmen. Mensen die hard werken tegen een laag inkomen (mensen die sowieso al belasting op belasting op belasting betalen). Die zijn de dupe.
Wat is daar links aan?

De echte enorme vervuilers zijn de rijken met privéjets, dikke dieselschepen, meerdere enorme huizen, etc etc.
En die worden niet geraakt door een belastingetje meer of minder.

Ik vraag me af wat hier mis mee is dan? In dit geval zijn het niet de mensen met een laag inkomen die de dupe zijn, toch?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:38

juval schreef:
nps schreef:

Dat denk ik ook.

Zeker moet het een kans krijgen, er zijn immers verkiezingen geweest met een zeer duidelijke uitslag.
Ik denk dat het een hele lange, moeizame formatie gaat worden en dat na 1 a 2 jaar regeren de boel klapt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:39

Cer schreef:
Janneke2 schreef:
? Je bent zot als je een eigen huis hebt en anno 2023 nog niet goed geïsoleerd hebt.
......
Hihi. Wat dacht je van het ding wegdoen...?
Ik doe het al jaren zonder. En nee, ik werk gewoon, ga naar mijn paard en woon niet in de Randstad.

Ik vind dit een tikje hautain, betuttelend en belerend overkomen

Dat mag, hoor.

Belerend voelt voor mijn ondereijzersbloed als een compliment.

Weet je, laatst nog in de kennissenkring.
Mensen woonden plm 50 km van hun werk.
Gaan verhuizen.
Gaan ze 100 kilometer verderop wonen, nog steeds 50 kilometer van het werk.

Tja, dat is een keuze.
En je word als mens nu eenmaal met de gevolgen van je keuzes geconfronteerd.

Het is geen keuze voor het milieu - ze blijven per twee auto's naar het werk gaan.

Ze maken zich ten eerste compleet afhankelijk van het koekblik,
en horen tot die mensen die vervolgens,
anno 2023,
terwijl we het accoord van Parijs niet dreigen te halen,
'dat de overheid hen wel heel zwaar belast ivm de auto'.

Ik vind het onvolwassen gedrag.

Citaat:
misschien weet iemand die in het pluche geboren is, niet helemaal wat het kost om huizen te isoleren

Als kleinkind van kleine luyden hebben Klaas en ik het vanaf 1985 zelf gedaan.
Het kost wat geld bij de Gamma en co,
zweetdruppels,
nadenken,
... en we hebben maar vrolijk gelachen toen we ons laatste huis in de Randstad verkochten. 'We hadden de bonnetjes van de Gamma niet meer', dus ondanks de lage energierekening hadden we een milieukeur D of E. (Ben ik alweer vergeten.)
Citaat:
En ik doe mijn auto helemaal niet weg, dat is het meest makkelijke om bijvoorbeeld mijn moedertje te bereiken en naar ziekenhuisafspraken te brengen.. hihi.. achterop de fiets wordt wat ingewikkeld.

Zelfs als dat drie keer per week moet, kan een huurauto goedkoper zijn.
Het is je goed recht om een auto te hebben, maar als gezegd: veel mensen zien het ding als noodzaak waar geen noodzaak is.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:41

Dit is echte zwak van de VVD.
Hiermee laten ze de kiezers die ze wel hebben ook vallen.
Ja ze hebben klappen gekregen. En terecht na het wanbeleid. Maar ze zouden nu ook kunnen zeggen. Schouders er onder en dan winnen we de volgende verkiezingen weer.

Nu zijn het kleuters die in een hoekje zitten pruilen want ze hadden niet gedacht afgerekend te worden. Want dat was voorgaande keren ook niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:42

Nps ja maar mijn bus heeft ivm rolstoel een aangepast verlaagd bedrag. En het feit is met rekeningrijden dat de kleine lichte autos en de rolstoel tarieven veel duurder uit komen omdat de lage wegenbelastimg wegvalt in ruil voor een duur km tarief. Het is toch zot dat de minst zuinige camper het goedkoopst gaat worden om te gebruiken zelfs als je de brandstof meerekend.
Ik kan gewoon niet zonder gemotoriseerd vervoer. :n en veel medische dingen komen steeds verder weg ivm sluiting -O-

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:43

Vooruit, de laatste keer dat ik dit ga doen. Je neemt het topic nogal over zo.

AppleSter schreef:
Het is heel makkelijk om zelf dingen te regelen wat anderen moeten doen en van alles te roepen terwijl je jezelf niet aanpast.

Dat je geen zonnepanelen hebt of geen geisoleerd huis is íetsjes te kort door de bocht om te bepalen of iemand zich wel of niet aanpast.

AppleSter schreef:
Even voor mij hè; Hoe belangrijk is een actrice nu echt voor deze wereld?? Is dat het “vervuilen van de aarde” waard?
Politiek begrijp ik nog, al kan het heel anders georganiseerd worden dan allen met de privéjet naar de ene naar de andere tropische bestemming hoppen voor weer een -Top. Waarom vinden we dat normaal?

Mensen moeten hun werk kunnen doen. Als ze daar vervuilende dingen voor moeten doen, moeten ze daar voor betalen. Net als iedereen. Vervuilende dingen belasten zorgt voor een financiele prikkel om voor minder vervuilende dingen te kiezen. Nu is die prikkel er niet, het is makkelijk en goedkoop om vervuilende vervoersmiddelen te kiezen, zoals een vliegtuig.

AppleSter schreef:
Andersom; mijn man heeft een internationale director functie, dus reist ook veel, belangrijk werk etc. Maar van hem moet het bedrijf (mede dankzij de klimaatpaus) vanaf volgend jaar een CO2 administratie bijhouden. Elke km die hij rijdt (zakelijk, ook met elektrische auto) wordt dan geadministreerd.

We gaan hard naar een wereld toe waarin extra betaald moet worden voor “vervuiling”. Dat komt niet op de conto van de echt rijken en machtshebbers, want die kunnen doen en laten wat ze willen -en dat doen ze dus ook volop- maar op de conto van de mensen die op ze stemmen. Mensen die hard werken tegen een laag inkomen (mensen die sowieso al belasting op belasting op belasting betalen). Die zijn de dupe.
Wat is daar links aan?

Dat er vanuit de extra belastingen die worden gehaald bij de mensen die het kunnen missen en bewust vervuilen geld vrijkomt om de mensen met een minder dikke portemonnee te compenseren. Dat geld kan besteed worden aan beter openbaar vervoer, slimmere Europese treinverbindingen, het subsidieren van duurzame vleesbedrijven en gezond eten, zonnepanelen en het isoleren van oudere (huur)woningen. Het verschil tussen links en rechts is in deze waar je het geld ophaalt - de vervuilers en de rijken of gewoon eh, nergens en dan maar niks doen en de markt hun werk laten doen. Wat over het algemeen vooral goed is voor een relatief kleine groep.

AppleSter schreef:
De echte enorme vervuilers zijn de rijken met privéjets, dikke dieselschepen, meerdere enorme huizen, etc etc.
En die worden niet geraakt door een belastingetje meer of minder.

Klopt helemaal. Zij kunnen dat belastingetje missen. En dat zorgt er dus voor dat er geld vrijkomt voor dingen die maatschappelijk relevanter zijn dan vliegen met je privéjet. En laat dat nou het hele punt zijn. Zoals je eerder terecht al aangaf gaan we hier niet uitkomen en sneeuwt het topic onder met dit heen en weer gepingpong. En moest je niet werken? ;).

juval schreef:
Dat denk ik ook.

Helemaal eens. Ik ben ook benieuwd naar hoe de coalitie eruit gaat zien maar vooral hoe al die mooie plannen betaald gaan worden, hoe ze daar uit gaan komen. En of het bindend referendum voor een Nexit er echt gaat komen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:44

DuoPenotti schreef:
Ja ze hebben klappen gekregen. En terecht na het wanbeleid. Maar ze zouden nu ook kunnen zeggen. Schouders er onder en dan winnen we de volgende verkiezingen weer.

Nu zijn het kleuters die in een hoekje zitten pruilen want ze hadden niet gedacht afgerekend te worden. Want dat was voorgaande keren ook niet.

Waarom? Ze kunnen de schouders er toch ook vanuit de oppositie onder zetten? En dan leveren ze niet per definitie (iets) in op wat ze beloven.

@karuna: maar een rolstoelbus kan toch in de nieuwe regeling ook een apart tarief krijgen?

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:46

karuna schreef:
Nps ja maar mijn bus heeft ivm rolstoel een aangepast verlaagd bedrag. En het feit is met rekeningrijden dat de kleine lichte autos en de rolstoel tarieven veel duurder uit komen omdat de lage wegenbelastimg wegvalt in ruil voor een duur km tarief. Het is toch zot dat de minst zuinige camper het goedkoopst gaat worden om te gebruiken zelfs als je de brandstof meerekend.
Ik kan gewoon niet zonder gemotoriseerd vervoer. :n en veel medische dingen komen steeds verder weg ivm sluiting -O-

Ik vind persoonlijk dat in dit soort gevallen er gewoon een uitzonderingsregel moet komen. Je hebt immers geen grote zware wagen omdat je een keus hebt.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:47

mce schreef:
(...) PVV-leider Geert Wilders heeft Gom van Strien voorgedragen als verkenner voor de formatie van een nieuw kabinet. Van Strien is PVV-senator. Hij zal onderzoeken welke partijen bereid zijn om samen in een coalitie te stappen. VVD-leider Dilan Yesilgöz liet vanochted al weten dat haar partij niet in een nieuw kabinet stapt. Wel wil de VVD een ’centrumrechts kabinet’ gedogen.

Yesilgöz speelt het slim: kaarten tegen de borst.
Ik hoor echo's van de formatie van R4.
... en hoe een centrum rechts kabinet zonder vvd er uit moet zien, is een beetje een vraag.
Zij het ik een kabinet met de pvv per definitie niet zie als een 'centrum', maar een ultrarechts kabinet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:47

DuoPenotti schreef:

zo zie ik het niet. Ik denk dat het een prima keus van vvd is om een stapje terug te doen. Zowel vanwege de verkiezingsuitslag, als wel vanwege de 'winst' die het oppositievoeren waarschijnlijk op gaat leveren bij de volgende verkiezingen, wanneer die dan ook mogen zijn.

Met een kans geven aan een nieuw minderheidskabinet bedoel ik meer van, laten we gewoon afwachten en kijken hoe het gaat, in plaats van bij voorbaat alles afbranden. Wie weet valt het wel mee met deze 3 nieuwe partijen in de regering. Komt er echt bestuurlijke vernieuwing en meer (boeren)verstand in het land :)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:49

DuoPenotti schreef:

Tja, wat had je anders van de VVD verwacht.

Eerst het kabinet op migratie laten vallen, vervolgens een handreiking naar de PVV doen maar als dat dan niet zo uitpakt als verwacht proberen ze op het laatste moment nog even snel het tij te keren.

Uiteindelijk is het de VVD die deze ellende allemaal heeft veroorzaakt. Nog even en ik ga me nog afvragen welke partij het ergste is. De PVV of de VVD.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:50

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:52

eerst moest en zou de VVD weg, en nou gaan ze weg uit de regering is het weer niet goed :+

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:53

Ik vind het prima hoor. Zit niet op ze te wachten als ze nu al zo draaikonten. Dat beloofd niet veel goeds.
Maar zal de VVD stemmer er ook zo over denken?
Die laten ze toch vallen?

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:57

prompter schreef:
eerst moest en zou de VVD weg, en nou gaan ze weg uit de regering is het weer niet goed :+

Nou inderdaad, je kan het ook nooit goed doen ook hè ;)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-23 13:58

prompter schreef:

Laat ze maar mooi weg gaan wat mij betreft. En hopelijk stoten de kiezers straks niet voor de tweehonderdtachtigste keer tegen dezelfde steen. Maar dat zal wel ijdele hoop zijn.