Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:58

Janneke2 schreef:
... stiekem ben ik ook wel eens jaloers op klimaatontkenners.

Het idee dat wij nu efkes een hittegolf meemaken (november voelt als september, geen 'Hollandse' winters meer)
en dat het
... over een paar jaar,
gewoon weer vanzelf,
zonder moeite of gedoe,
gewoon weer goed komt.

Een rustgevend idee.

Maar uiteraard niet waar,
en asociaal tegenover mijn kleinkinderen.
(En ik zou misschien best wel eens naar de Seychellen willen vliegen, maar ik doe het toch maar niet.)

Nogmaals; je kunt mij niet wegzetten (al doe je dat wel opnieuw) als klimaatontkenner, net als dat ik jou niet zal wegzetten als klimaatwappie. Laten we wel respectvol blijven.

Een klimaatontkenner zal iemand moeten zijn die het bestaan van een klimaat volledig ontkent. Dat wordt lastig met al het klimaat om je heen. Die term is dus pertinent onjuist.

Klimaatbeleidcritici, daar val ik wel onder. Net als onder coronabeleidcritici.

November voelt voor ons als een typisch Hollandse regenmaand. Helaas is dit jaar sowieso erg nat. Maar daarvoor hebben we een paar prachtige zomers gehad.
We kunnen ons druk maken over het weer, maar het is geen echt referentiekader ten opzichte van wat normaal is of niet. Daarvoor worden de metingen veel te kort bijgehouden.

Onze politiek leiders en de rijksten ter wereld reizen ook, dus ik zou niet weten waarom je niet met een lijnvlucht naar de Seychellen zou kunnen met een lijnvlucht, als dat je droom is.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:58

8nnemiek schreef:
Maar de term klimaatdrammer is natuurlijk een heel logische term :')

Als in? Richting mij persoonlijk?

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 13:59

Eelmo schreef:
AppleSter schreef:
Klimaat valt simpelweg niet te ontkennen.

Dan zijn we het iig ergens over eens :D :+
m

Kijk, dat is nou mooi! _/-\o_

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:03

Eelmo schreef:
AppleSter schreef:
Klimaat valt simpelweg niet te ontkennen.

Dan zijn we het iig ergens over eens :D :+

In mijn vriendenkring is een bepaald soort humor gangbaar.

"Ja, we hebben een klimaat. :j Helemaal waar.
(En welk klimaat ;) dáár hebben we het niet over.)"

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:09

AppleSter schreef:
November voelt voor ons als een typisch Hollandse regenmaand. Helaas is dit jaar sowieso erg nat. Maar daarvoor hebben we een paar prachtige zomers gehad.
We kunnen ons druk maken over het weer, maar het is geen echt referentiekader ten opzichte van wat normaal is of niet. Daarvoor worden de metingen veel te kort bijgehouden.

26dec 2010? stond ik een sneeuwduin van de omheining te scheppen, 26 dec 2016 stond ik in tshirt met lange mouwen buiten een pipowagen te schilderen (die verf heeft zeker 15 graden nodig, en sneeuw vorst, kom je zo op 20+ graden verschil uit). Dat is zelfs voor een nederlandse, zeeklimaat milde winter niet normaal.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:13

AppleSter schreef:
Janneke2 schreef:
... stiekem ben ik ook wel eens jaloers op klimaatontkenners.

Het idee dat wij nu efkes een hittegolf meemaken (november voelt als september, geen 'Hollandse' winters meer)
en dat het
... over een paar jaar,
gewoon weer vanzelf,
zonder moeite of gedoe,
gewoon weer goed komt.

Een rustgevend idee.

Maar uiteraard niet waar,
en asociaal tegenover mijn kleinkinderen.
(En ik zou misschien best wel eens naar de Seychellen willen vliegen, maar ik doe het toch maar niet.)

Nogmaals; je kunt mij niet wegzetten (al doe je dat wel opnieuw) als klimaatontkenner, net als dat ik jou niet zal wegzetten als klimaatwappie. Laten we wel respectvol blijven.

Een klimaatontkenner zal iemand moeten zijn die het bestaan van een klimaat volledig ontkent. Dat wordt lastig met al het klimaat om je heen. Die term is dus pertinent onjuist.

Klimaatbeleidcritici, daar val ik wel onder. Net als onder coronabeleidcritici.

Onze politiek leiders en de rijksten ter wereld reizen ook, dus ik zou niet weten waarom je niet met een lijnvlucht naar de Seychellen zou kunnen met een lijnvlucht, als dat je droom is.

Een lijnvlucht is openbaar vervoer. Privevliegtuigen zijn dat uiteraard niet. Ik vind dat je, als je gewetensbezwaren hebt over uitstoot, gerust meekunt met een lijnvlucht want zonder jou zouden ze ook vliegen.

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:21

tamary schreef:
AppleSter schreef:

26dec 2010? stond ik een sneeuwduin van de omheining te scheppen, 26 dec 2016 stond ik in tshirt met lange mouwen buiten een pipowagen te schilderen (die verf heeft zeker 15 graden nodig, en sneeuw vorst, kom je zo op 20+ graden verschil uit). Dat is zelfs voor een nederlandse, zeeklimaat milde winter niet normaal.

Oh nee? Hoe lang meten we de temperatuur? En hoe lang bestaat de aarde?

anjali

Re: Tweede kamer verkiezingen, hoe maak jij je keuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:34

Het openlucht natuurzwembad bij ons gaf aan dat het in zijn hele bestaan nog nooit zo'n slechte zomer heeft gehad. Allen maar regen en kou waardoor er haast niemand kwam zwemmen. Dus die opwarming van de aarde kan best bestaan maar heeft ons deze zomer overgeslagen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:34

AppleSter schreef:
8nnemiek schreef:
Maar de term klimaatdrammer is natuurlijk een heel logische term :')

Als in? Richting mij persoonlijk?

Jij noemde mensen 'klimaatwappie' en 'klimaatdrammer', maar dan vind je het wel raar als je zelf klimaatontkenner wordt genoemd? Uiteraard worden met klimaatontkenner eigenlijk klimaatverandering-door-de-mens-ontkenner bedoeld, maar dat bekt niet zo lekker :+
En dat ben je toch?

AppleSter schreef:

Er zijn meer manieren om (nauwkeurig) temperaturen en klimaat vast te stellen, tot miljoenen jaren in het verleden.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 10-11-23 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:35

anjali schreef:
Het openlucht natuurzwembad bij ons gaf aan dat het in zijn hele bestaan nog nooit zo'n slechte zomer heeft gehad. Allen maar regen en kou waardoor er haast niemand kwam zwemmen. Dus die opwarming van de aarde kan best bestaan maar heeft ons deze zomer overgeslagen.

Dat is het verschil tussen weer en klimaat.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:39

Applester, het punt is niet dát het klimaat verandert (want dat gebeurd idd ook van nature) maar hoe snel het klimaat verandert. Het is absoluut compleet geschift dat ik in de 30 jaar die ik op deze aardkloot rondloop zo'n verschil op kan merken. Normale klimaatverandering heeft een tijdsbestek van tienduizenden, al dan niet honderdduizenden jaren nodig. Dat kunnen we meten in boomringen, in ijsmonsters (van meters/kilometers diep). Dat kunnen we afleiden aan de plant en diersoorten die er ooit hebben rondgelopen. Je kan klimaat/temperatuur/weer aan veel meer afleiden dan alleen maar de weerstations die we nu hebben staan. IMANDRA heeft dat ook al uitgelegd. Het is een beetje vermoeiend om telkens weer met zulke flauwe vragen te komen (die ook nog eens in bad faith gesteld worden) en dan niet in te gaan op de weerleggingen. En idd weer =/= klimaat.

Daarbij, als je het niet eens bent met klimaatbeleid dan kunnen we daarover praten. Want over hoe we klimaatproblematiek op gaan lossen is echt een debat te voeren. Maar 'klimaatbeleid is onnodig' is het ontkennen van een feitelijk bestaand probleem en dan slaat het debat weer mooi dood. Discussie over hoe? Heel graag! Discussie over of? Nee danku.

Janneke, eens hoor. Er zijn meer belangrijke issues dan alleen klimaat. Tweedeling/polarisatie, (GGZ) zorg, wonen, onderwijs..... Maar net als dat de politici niet alles kunnen kiezen kan de kiezer dat helaas ook niet ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:45

Cer schreef:
Volgens mij moet je dan echt de geldstromen bekijken (er is vast iemand die daar verstand van heeft), dus wat wordt er verdient aan internationale handel, overslag, belasting (ik weet niet waar arbeidsmigranten belasting betalen? of hun boodschappen doen, of wonen?). Sowieso weet ik niet goed hoe een land als NL geld verdient (en hoe snel je het eerder geopperde duurzaamheidsverdienmodel aan de praat kan krijgen)

Als Rotterdamse ben ik geboren in de stad met de grootste haven ter wereld.
Tot op de huidige dag één van de kurken waar onze economie op drijft.

Arbeidsmigranten die niet door een louche 'uitzendbureau' worden tewerk gesteld, betalen belasting en sociale premies. En in principe ook huur (al dan niet dmv inhouden van loon).

En de Oosterscheldekering en de Maaslandkering zijn een prima 'uithangbord' voor de bedrijven 'hiero' die met water werken.
Na de orkaan Katrina kreeg een conglomeraat van Nederlandse bedrijven de order om de baai of hoe heet het bij New Orleans af te sluiten. (Het ding heeft een paar keer moeten werken, Katrina was categorie 5, naar blijkt kan het ding categorie 4 prima aan.)

En iets dergelijks mbt landbouw wordt nu al ontwikkeld in oa Wageningen. (Oa mensen die inbellen, een foto van de grond maken en dan een gericht advies krijgen 'als je cassave wil verbouwen, neem dan die bepaalde ondersoort'.)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:55

8nnemiek schreef:
Jij noemde mensen 'klimaatwappie' en 'klimaatdrammer', maar dan vind je het wel raar als je zelf klimaatontkenner wordt genoemd? Uiteraard worden met klimaatontkenner eigenlijk klimaatverandering-door-de-mens-ontkenner bedoeld, maar dat bekt niet zo lekker :+
En dat ben je toch?

Niet om flauw te doen (maar goed, dat zal wel zo opgepakt worden) maar ik heb deze twee termen binnen dit topic gezocht, maar ik kan ze niet vinden?
Is dat dan anders geschreven of staat het ergens anders?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 14:59

Volgens mij gebruikte ze meervoud, klimaatwappies. Maar er zijn ook een aantal berichten verwijderd, en ik denk dat die daar ook deels bij zaten.

Edit, ik kom gewoon ‘klimaatdrammers’ en gewoon ‘drammers’ tegen, en ‘klimaathysterie mensen, zowel in real life als hier op Bokt.’ en meer van die termen.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 10-11-23 15:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:00

ja dat bedacht ik me net, ik wilde mn bericht aanpassen dat ik inderdaad niet kan zien wat er verwijderd is en dat het dan daarbij gestaan zou kunnen hebben..
Dus dan kom ik op mijn bericht terug :j

Edit: oh als je op het meervoud zoekt, zie je wel de modregels voorbij komen, dat is apart.
het lijkt erop dat de discussie ontstaan is door de uitdrukking "Never argue with an idiot" (wat natuurlijk ook niet perse aardig is.. )

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:03

Tja, wie kaatst kan de bal verwachten. Klimaatwappie is heel wat onschuldiger dan iemand een idioot noemen, alleen omdat diegene een afwijkende mening heeft. Dat kan gewoon echt niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:06

Fitzroy schreef:
Tja, wie kaatst kan de bal verwachten. Klimaatwappie is heel wat onschuldiger dan iemand een idioot noemen, alleen omdat diegene een afwijkende mening heeft. Dat kan gewoon echt niet.

een afwijkende mening op bokt..... gelukkig niet in heel Nederland.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:08

@Cer: ik heb even de zoekfunctie gebruikt en toen zei 'het ding' dat het woord klimaatontkenner wel degelijk met enige regelmaat wordt gebruikt.

(Onder andere door mij, en dat ik een soort van jaloers op die mensen ben. Lekker zorgeloos enzo...)

Klimaatwappies: 5x.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 10-11-23 15:10, in het totaal 1 keer bewerkt

AppleSter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:08

Citaat:
En dat ben je toch?

AppleSter schreef:

Er zijn meer manieren om (nauwkeurig) temperaturen en klimaat vast te stellen, tot miljoenen jaren in het verleden.

Ah, dus toch weer op de persoon!

Nog een x, speciaal voor jou; een klimaatontkenner zal iemand moeten zijn die het bestaan van een klimaat ontkent, anders spreken we niet van “ontkenner”.

Ik ontken het klimaat niet; ik ben het alleen niet met je eens dat dat allemaal door de mens gebeurt. That’s the difference.
Klimaat is altijd om je heen (je ziet, ik ontken het niet dus die term gaat echt overboord nu) en veranderd (waarschijnlijk, aangezien we een ijstijd gehad hebben enzo) al zo lang de aarde bestaat. Maar je ziet, we hebben een na een paar droge, prachtige zomers een heel natte zomer gehad en ook nu nog veel regen. Het wisselt. Wij hebben daar 0 grip op, als het waait dan waait het en als het regent regent het. En als de zon schijnt, heerlijk, dan kunnen we naar buiten en doen de zonnepanelen eindelijk weer iets.

Wij mensen hebben ons altijd aangepast aan de weersomstandigheden/klimaat. Dat zal ook wel altijd zo blijven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:14

Janneke2 schreef:
@Cer: ik heb even de zoekfunctie gebruikt en toen zei 'het ding' dat het woord klimaatontkenner wel degelijk met enige regelmaat wordt gebruikt.
(Onder andere door mij, en dat ik een soort van jaloers op die mensen ben. Lekker zorgeloos enzo...)
Klimaatwappies: 5x.

Ja, dat ik inderdaad ook al had gezien :j zie bericht hierboven.

AppleSter

anjali schreef:

Mijn paarden heb ik op 30 juli dit jaar zeiknat en bibberend uit de blubberige wei gehaald. Normaal staan ze 24/7 buiten in de zomer, maar dat ging dit jaar af en aan niet. In elk geval niet zonder regendeken.

Die opwarming viel wat tegen dit jaar, daarom zagen we op tv vooral beelden ui Death Valley (been there, dat was jaren geleden al een mega oven in de zomer, niets nieuws onder de zon) en Zuid Europa, waar het 22 jaar geleden (ik spreek nu over Malaga) ook al “gewoon” heet was. Ja, de zon schijnt volop in het zuiden, zeker in de zomer, geniet ervan of ga er niet naartoe.

8nnemiek

Cer schreef:
ja dat bedacht ik me net, ik wilde mn bericht aanpassen dat ik inderdaad niet kan zien wat er verwijderd is en dat het dan daarbij gestaan zou kunnen hebben..
Dus dan kom ik op mijn bericht terug :j

Edit: oh als je op het meervoud zoekt, zie je wel de modregels voorbij komen, dat is apart.
het lijkt erop dat de discussie ontstaan is door de uitdrukking "Never argue with an idiot" (wat natuurlijk ook niet perse aardig is.. )

De bokt zoekfunctie werkt op dat punt niet ideaal inderdaad :))

Die ‘never argue with’ quote wordt denk ik wat te zwaar aangerekend. Dat is gewoon een bekende quote van social media en moet je niet te letterlijk nemen. Ik las het als een grapje.
Klimaatwappie valt in dezelfde categorie als complotwappie en coronawappie. Als ik AS nu een complotwappie zou noemen dan is het ineens minder onschuldig gok ik?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:17

anjali schreef:

Opmerkelijk.

Wereldwijd was 2023 een gigantisch warm jaar.
Ik herinner me wat koudere dagen eind mei / begin juni, maar daarvoor en daarna was het hitte wat de klok sloeg.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:18

AppleSter schreef:
Nog een x, speciaal voor jou; een klimaatontkenner zal iemand moeten zijn die het bestaan van een klimaat ontkent, anders spreken we niet van “ontkenner”.

Moet ik het voor je opzoeken? Alsjeblieft: https://nl.m.wiktionary.org/wiki/klimaatontkenner

En hoe kom je er bij dat de opwarming dit jaar tegen viel :=
Tijd om onder je steen uit te komen. Dit jaar was een van de warmste jaren in tijden, of misschien zelfs dé warmste.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 10-11-23 15:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-23 15:20

Is het aan jou, 8nnemiek om te vinden dat iets te zwaar wordt aangerekend? De quote over een idiot moet je niet te letterlijk nemen maar klimaatwappie kan niet ? Zie je werkelijk zelf niet hoe jij alles vanuit je eigen gezichtspunt benadert?