Oorlog Israël

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Re: Oorlog Israël

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:08

De Palestijnen denken ook dat Israël op een tweede Nakbah aanstuurt.
Als ze nu vertrekken kunnen ze waarschijnlijk nooit meer terug.
Net zoals ze indertijd op de vlucht gingen en nooit meer zijn kunnen terugkeren omdat hun steden en huizen bezet werden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:19

Een trieste column in Trouw van Steco Akkerman.
Een jaar geleden was hij in Israël en interviewde hij tijdens Soekot David Grossmann.
Ook over het conflict.
Over dat Grossmann stelde, dat het doel van Israël was, om 'de Palestijnse kwestie' in het vergeetboek te krijgen.
En dat aan beide zijden vaak te horen is: "Het zijn geen mensen.".
(En, voeg ik toe op eigen gezag, het ont-menselijken van mensen voorspelt weinig goeds.)

Stevo Akkerman is van de keiharde nuance, en beschrijft een vader tussen drie gewonde zonen die dit verzuchtte over de dader. En schrijft zoiets als dat van een getraumatiseerd mens deze uitspraak te verdragen is.
Maar tegen de tijd dat het kabinetsbeleid wordt - brrrr.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:36

Exitium schreef:
Gandhi wilde juist één land. De splitsing is gemaakt door de Britten toen die vertrokken, in eerste instantie in drieën: India, (West-)Pakistan en Oost-Pakistan, wat onder West-Pakistan kwam te vallen. Later werd Oost-Pakistan onafhankelijk van West-Pakistan als Bangladesh.

Het kan best zijn dat jij gelijk hebt hoor, want zelf was ik in die tijd nog niet geboren en hoor alles dus uit de tweede (of derde) hand. Maar over 1 ding heb ik me altijd wel verbaasd en dat is wat die Britten in India moesten want dat is hun land niet en ook nooit geweest. Dit is allemaal wel off-topic maar als iets uit de geschiedenis wat nu ook toepasbaar zou zijn in Israel nl. de twee-statenoplossing want volkeren die zo intens verschillend van elkaar zijn kunnen beter uit elkaar wonen.

princequillo
Fotograaf

nikkel

Net zoals ze indertijd op de vlucht gingen en nooit meer zijn kunnen terugkeren omdat hun steden en huizen bezet werden.

Dat gaat volgens mij ook gebeuren. Dit is waarom Israël gewoon dit uitvoert, gedwongen volksverhuizing.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:39

Loretta schreef:
De ontruiming van het noordelijk gebied van Gaza is onmogelijk. Veel mensen kunnen niet lopen. Familieleden weigeren om te splitsen en kiezen er voor om samen te sterven. Artsen in het ziekenhuis zijn radeloos, de evacuatie van patienten is onmogelijk. Veel artsen hebben gekozen bij hun patienten te blijven en hebben al telefonisch afscheid genomen van collega's

https://nos.nl/liveblog/2493886-rode-ha ... enten-gaza

|( |( |( |(

"De letter van de wet doodt."
In dit geval letterlijk.

'We hebben ze een uitweg geboden, maar ze wilden niet ofzo.'

...en dan zit je daar thuis op de bank naar te kijken.

Ik hou het maar even op absurd.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:41

Waar moeten ze ook heen?

Ik heb er geen woorden voor.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:45

En dan ondertussen de berichten dat Hamas de bewoners van Gaza stad terug stuurt, wat een ondraaglijke situatie.

Over 20 jaar vast en zeker allerlei herdenkingen met woorden als ‘we wisten toen niet beter’ ect.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 10:58

anjali schreef:
Exitium schreef:
Gandhi wilde juist één land. De splitsing is gemaakt door de Britten toen die vertrokken, in eerste instantie in drieën: India, (West-)Pakistan en Oost-Pakistan, wat onder West-Pakistan kwam te vallen. Later werd Oost-Pakistan onafhankelijk van West-Pakistan als Bangladesh.

Het kan best zijn dat jij gelijk hebt hoor, want zelf was ik in die tijd nog niet geboren en hoor alles dus uit de tweede (of derde) hand. Maar over 1 ding heb ik me altijd wel verbaasd en dat is wat die Britten in India moesten want dat is hun land niet en ook nooit geweest. Dit is allemaal wel off-topic maar als iets uit de geschiedenis wat nu ook toepasbaar zou zijn in Israel nl. de twee-statenoplossing want volkeren die zo intens verschillend van elkaar zijn kunnen beter uit elkaar wonen.

Iets met koloniseren. Daar kun je wat van vinden, maar het is gebeurd en het heeft nog altijd invloed op de wereld. Ook in Israel waar de Britten juist vertrokken zijn zonder zich aan een oplossing te wagen.

Wat betreft het uit elkaar laten wonen, probleem is dat beide partijen daarmee akkoord moeten gaan, en dat zie ik niet zo snel gebeuren. Je zou iets kunnen met een VN bufferzone tussen Israel en Gaza en de Westelijke Jordaanoever, maar dan zou je ook alle Israelische nederzettingen op moeten ruimen. Los daarvan heeft Israel in het verleden altijd geweigerd VN-troepen toe te laten, ook tijdens bijvoorbeeld de Suezcrisis en de Zesdaagse Oorlog.

Overigens leven er een kleine twee miljoen Palestijnen tussen Israeliërs en zijn er zelfs gebieden waar de Palestijnen in de meerderheid zijn, zoals Nazareth en Rahat.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:01

anjali schreef:

Echt niet.
... ik geef toe: het is deels off topic.
Nu ja, de Britten die ruled the waves en vonden dat het the white mans burden was om beschaving te brengen naar die wilden elders op de wereld. (Laten we zeggen 19e eeuw.)

...en ik geef toe: er zijn nu ook militante Hindoe nationalisten.

Maar juist het hindoeïsme is zo ruim en zo divers dat het geen probleem is, mensen die anders zijn.

Ik ken een vrouw die Sikh is: zowel hindoe als moslim. Jawel. En dat kon gewoon.
Accoord, zij hoort tot die groep Sikhs die niet alleen flink spiritueel is, maar ook binnen de gemeenschap een soort van politiefunctie had: 'When in trouble, come to us'.

Ik heb het niet zo op de twee-staten oplossing.
Eigenlijk om principiële redenen.
Ook 19e eeuws: 'de natie staat'. Wij hadden een volkslied 'Wie Neerlands bloed door d'adren stroomt, van vreemde smetten vrij...'
(Nou, ik voldoe hier niet aan.)

En bij deze 'natiestaat' hoort dus een verhaal over hoe specifiek de inwoners van deze staat wel niet zijn, in tegenstelling tot de buren.

Volgens mij heeft 'dat verhaal' (over de Nederlandse etc etc volksaard) meer kwaad gedaan dan goed.

Dus om na alle ellende die er laten we zeggen vanaf 1948 gebeurd is twee staten te 'scheppen',
met het enorme risico dat er acuut duizend verhalen komen over 'onze nobele volksaard versus die vreselijke buren' - nee.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 13-10-23 11:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:01

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1148234 ... -jodenhaat

Jodenhaat moet je zeker veroordelen, en inderdaad moet iedereen zich veilig kunnen voelen in de stad.
Ik ben het echter niet eens met het hijsen van (alleen) de Israëlische vlag, en ook niet met de onvoorwaardelijke steun aan Israël.
Dus imo heeft Aboutaleb het prima gedaan, of zie ik iets over het hoofd?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:05

Morganlefay schreef:
Ik heb mij gisteren voor het eerst in mijn leven moeten verantwoorden dat ik een duidelijke mening heb over wat er in Israël aan de hand is. Of ik even die aanstootgevende sjaal wil afdoen. Sorry gaan we nu ook in Nederland de vrijheid van meningsuiting beperken omdat je het met iemand zijn mening niet eens bent.

Wat voor sjaal dan?

Wat afschuwelijk Loretta |(

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:05

Nikass schreef:

Jodenhaat moet je zeker veroordelen, en inderdaad moet iedereen zich veilig kunnen voelen in de stad.
Ik ben het echter niet eens met het hijsen van (alleen) de Israëlische vlag, en ook niet met de onvoorwaardelijke steun aan Israël.

Volgens mij niet. Ik vind het wat dat betreft jammer dat de provincie hier er wel voor gekozen heeft om de Israelische vlag te hijsen, net als ook het kabinet. De provicievlag halfstok of de vredesvlag hijsen (en die laatste mag je eigenlijk continu laten wapperen wat mij betreft, niet alleen nu) vind ik persoonlijk veel gepaster.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:06

Luckystory schreef:

Oh wat erg. Ik krijg buikpijn als ik dit lees.
En ik denk ook nog dat je gelijk hebt.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:08

Ilse_123 schreef:
En dan ondertussen de berichten dat Hamas de bewoners van Gaza stad terug stuurt, wat een ondraaglijke situatie.

Over 20 jaar vast en zeker allerlei herdenkingen met woorden als ‘we wisten toen niet beter’ ect.

Ik denk dat je de klok op gelijk kunt zetten dat het nog lang niet klaar is en over 20 is daar nog steeds of weer Bonje. Er liggen namelijk wat landen omheen zoals Syrië,Iran, Saoedi Arabië enz die Israël niet hebben erkend. En De Palestijnen als hun broeders zien daarom hebben ze ook partijen als PLO en Hamas opgericht. Die gaan het er denk ik niet zomaar bij laten zitten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:14

Nikass schreef:

Naar het schijnt is er een demonstratie als steunbetuiging voor Hamas geweest op 8 oktober. 'Dat is matig', en heeft de Joodse Rotterdammers zeer getroffen.

En onvoorwaardelijke steun aan Israël is niet hetzelfde als veiligheid voor de Joodse Rotterdammers. (Ik zou bijna zeggen: in tegendeel.)

De moordpartij op zaterdagochtend is walgelijk en verdient veroordeling;
maar als bezettingsmacht verdient Israël geen laten we zeggen kritiekloze steun.
(Misschien wel onvoorwaardelijke steun, maar dus wel voorzien van alle daar toe strekkende kritische noten.)

En bronnen slaan in Marokko, of op reis gaan ivm het stadsbelang als er een internationale crisis is - puur fout kan ik het niet vinden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:21

Nikass schreef:

Eens. Om nu als landje alleen Israël te steunen terwijl er oorlogsmisdaden bezig zijn in de Gazastrook, dat maakt je medeplichtig.
Aboutaleb doet het goed. Mag Nl trots op zijn op zo'n goede burgemeester die opzich een hele moeilijke stad heeft. Zelfs in Frankrijk wordt over deze man gesproken en proberen ze zijn ideeën toe te passen in de moeilijke wijken.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:28

Eens. Ik vind dat we überhaupt eens van al dat gevlag af moeten. Allemaal uitingen van nationalisme, ook in vredestijd. Maar ja, het tijdperk van de wereldburger zal nog lang een utopie blijven, ben ik bang.
Als men dan toch wil vlaggen dan graag de vredesvlag met de duif.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:29

Vredesvlag ben ik een voorstander van.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 11:59

Nikass schreef:

Het lijkt inderdaad erop dat wanneer je Israël als staat bekritiseerd velen mensen direct reageren alsof je het over Joden hebt. Ik betwijfel niet dat die er tussen zitten, maar dat zul je altijd hebben. Het blijft echter ook dat: een staat. Ik vind het bijvoorbeeld echt raar dat ze nu in de VS willekeurige joden interviewen over Israël, alsof zij er iets mee te maken hebben behalve dat ze wellicht een geloof in gemeenschap hebben. Het is hun overheid toch helemaal niet die dit doet??

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:04

Joden blijven het eeuwige slachtoffer spelen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:04

Wat bedoel je met het is hun overheid niet?

Wat is Netanyahu dan?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:05

Popstra schreef:

Wat een heftige en respectloze uitspraak…

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:12

Gisteren werd ik 's nachts opgebeld door Palestijnse vrienden. 'Of ik kon komen om te babysitten' zodat ze naar het ziekenhuis konden. De emotie was teveel geworden voor de vrouw van het koppel en ze moesten langs spoed. Ze is ondertussen ook al familieleden kwijt.
Ze vindt het moeilijker hier dan als ze zelf daar zou zijn, zegt ze.

Ex is ook een wrak. Die heeft er zich precies al bij neergelegd dat hij minstens een deel van zijn vrienden en familie gaat verliezen. Eén zus gaat inderdaad nu zuidwaarts met haar gezin maar dat is omdat ze daar beschikking hebben over een woning. ( rijk volk)
De ouders zitten met de andere zus en haar gezin bij buren in Gaza stad. Hun eigen huis ligt over een politie bureau aan een grotere weg. Bij de buren meer achterin zou het veiliger zijn.
Ze gaan niet vertrekken. En dat blijkt de gedachte van veel mensen te zijn.
Ik bel hem en probeer er te zijn. ( ook al zou ik dat beter niet doen misschien, wegens recente breuk) maar soit... Hij heeft natuurlijk gelijk dat hij veel mensen gaat verliezen... En ik vind het niet ok dat hij daar alleen zit.
Ik vrees ook een beetje voor de gevolgen achteraf. Als zoveel mensen hun familie verliezen en iedereen kijkt gewoon toe. De mentale tol op de mensen hier is ook immens.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 13-10-23 12:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-23 12:14

Rennie89 schreef:
Popstra schreef:

Wat een heftige en respectloze uitspraak…

Mag jij vinden.
Er word vaak te snel naar de holocoust verwezen. Net zoals er te vaak onterecht een discriminatie kaart getrokken word..