Klaar met nederland

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Klaar met nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:44

Air B&B?
Dat zijn mensen die huizen verhuren, precies andersom

Een expatriate is iemand die voor zijn werk in het buitenland woont en niet emigreert (daarom burgeren ze niet in). Anders zijn het nl .. emigranten/immigranten ..
Dat zegt Google, ik heb dat niet zelf bedacht

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 12:48

Ja dat zegt Google, maar in de praktijk zijn het gewoon immigranten. Die dus de taal niet gaan leren, want dat hoeven ze niet.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 13:03

Expats zijn vaak studenten, die gewoon de Engelse taal beheersen..hier een studie doen en dan weer terug gaan naar hun eigen land. Of hier een paar jaar werken en weer terug gaan. Ze hebben niet de intentie om zich te vestigen in een land.

https://www.expatverzekering.nl/voor-ve ... ipedia.org).

Het is wel handig als mensen op zijn minst Engels spreken om nog mee te kunnen communiceren.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 13:50

Een student is gewoon een internationale student en geen expat? Er zijn zoveel expats die gewoon blijven en geen Nederlands spreken hoor, ken zelf genoeg Amerikanen/Britten die na 20 jaar Nederland nog steeds gewoon alleen Engels spreken. En in de randstad, zeker Utrecht/Den Haag/Amsterdam/Eindhoven etc kom je daar ook prima mee weg. Ook Spanjaarden, Grieken etc trouwens die alleen Engels spreken, maar echt wel van plan zijn te blijven.

Mij lijkt dat niet fijn, want je mist ook wel echt aansluiting bij Nederlanders als je geen Nederlands spreekt, maar expats worden er wel veel minder op aangekeken dan asielzoekers. Terwijl je thuisland, meestal ongewild, moeten ontvluchten me een stuk traumatischer lijkt, je vast nog de hoop hebt terug te kunnen keren, en dan snap ik het alleen maar beter dat je niet meteen staat te springen om Nederlands te leren.

Volgens mij hoeven expats (of immigranten) uit Westerse landen overigens niet in te burgeren omdat dat gewoon bilateraal zo is afgesproken, er wordt volgens mij vanuit gegaan dat de cultuur etc vergelijkbaar is. Dat vind ik op zich nog wel logisch trouwens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 14:19

Ah ik dacht dat expats altijd nog een soort link met hun herkomstland hadden, maar dat hoeft niet perse ..
Ze hebben wel werk (of een studie) als ze hier komen, dat maakt een stukje van de integratie wat makkelijker misschien ..

Dat iemand na een vlucht situatie niet meteen staat te springen om een andere taal te leren, kan ik helemaal inkomen.. maar als je je hier uiteindelijk mag vestigen is dat denk toch wel handig? Anders mis je wellicht dingen..?

Ik denk niet dat dat perse Nederlands hoeft te zijn, gezien de meeste Nederlanders wel Engels spreken toch?
Ik krijg behoorlijk veel mensen aan de telefoon met een andere taal als moedertaal (echt van alles, en met of zonder zwaar accent of half Nederlands en half Engels) daar komen we meestal wel uit. Maar echt alleen Pools of Roemeens of Frans wordt heel ingewikkeld..

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 14:40

Ik help een Syrische vluchteling met Nederlands. Die man wil graag leren :j. Maar in de opvang mogen ze geeneens naar school.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 14:43

Om er nu niet een heel vluchtelingen problematiek topic van te maken, maar dat soort dingen snap ik dus niet..
Hoezo mag iemand niet naar school als ze dat willen, dat is toch absurd?
Of is daar een rare politieke reden voor?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 14:45

Zou dat niet gewoon met geld te maken hebben? Heel plat gezegd dat mensen waarvan de verblijf status nog niet zeker is willen ze geen extra geld aan uitgeven?

Ik vind het maar apart dat het niet mag idd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 14:58

Dat mag pas als je statushouder bent. Zolang je in de opvang zit, is je zaak nog niet behandeld door het IND. Heeft voor deze man anderhalf jaar geduurd ...

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:00

Dat draagt dus ook enorm bij aan de gedragsproblematiek onder statushouders. Ik ben het absoluut eens met fly_high: je komt hier, getraumatiseerd en bang voor wat komen gaat. Je bent een nummertje, je individu doet er niet toe. Ben je door de ergste IND-molen heen, heb je een plekje toegewezen gekregen, dan word je o-ve-ral waar je komt met de nek aangekeken. Niemand wil je in de buurt hebben. Vluchtelingopvang is heel goed enzo, maar niet in onze achtertuin! Je bent nergens echt welkom en hoort alleen maar "wees maar héél erg dankbaar dat we je binnenlaten, dank die God van je maar op je blote knietjes". Er is nauwelijks familie, community. Het opvoeden van de kinderen wat in je thuisland door de hele community gebeurt, gebeurt nu ineens niet waardoor je kinderen (ook vanwege hun trauma's) ook ineens doorslaan in gedrag. Je bent bang, je voelt je kl*te, je mist je land, je wilt terug maar ergens weet je dondersgoed dat je waarschijnlijk niet meer terug gaat kunnen.

Klinken dat als omstandigheden waar jullie je koffers uitpakken en zeggen "nou, schouders eronder, we wassen dit varkentje wel ff"? Ik ben héél erg benieuwd hoe half bokt erbij zit na deze omstandigheden.

En dan de jaren erna. (Vaak) Nederlands geleerd, hopelijk toch een opleiding of omscholing kunnen volgen, en zie dan maar eens aan de bak te komen met je 'bijzondere' achternaam. Racisme bij sollicitaties komt nog zó veel voor. Dus, "vluchtelingen moeten werken en anders oprotten"-voorstanders, zeg het maar. Hoe moeten ze werken dan? Hoe moeten ze werken wanneer íedereen ze met de nek aankijkt, zelfs al spreken ze gewoon Nederlands en solliciteren ze zich een slag in de rondte?

En natuurlijk zitten er nare mensen tussen die je beeld heel erg kunnen kleuren, dat doet het bij mij ook. De SSH waar ik woon heeft studio's af moeten staan aan Vluchtelingopvang en nu zit er iemand die in z'n eigen land gewoon niet de dienstplicht in wil twee deuren naast mij die de boel op stelten zet en met héél discutabele dingen bezig is daar. Tja, dat is heel erg waardeloos en die zou ik persoonlijk graag zelf afzetten over de landsgrens. Maar die gozer is één nare man in een zee van duizenden 'normale' mensen. Het is heel makkelijk, maar écht niet eerlijk om mijn mening over die duizenden te laten vormen door die ene, of door die tientallen die wél heel naar zijn.

Ik raad iedereen aan om eens een bezoek te brengen aan het vluchtelingenmuseum in Den Haag. Ik werd onder andere in een hokje 'ondervraagt' door een zogenaamd IND-medewerker, nou ik kwam bijna in tranen het hokje uit. Zo vernederend, alles moeten zeggen, moeten laten zien. Veel plezier met de rest van je leven in dit land. En nou werken, verdomme, anders trappen we je eruit. Ondankbare hond.

Zoveel mensen op bokt die écht heel veel baat zouden hebben bij een stevige les empathie...

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:12

Helaas niet alleen op Bokt ... je hebt zo ontzettend gelijk!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:27

Maar waarom generaliseer je dan toch zo in je post, Vuurvleugels?

Ik lees namelijk ook posts van mensen die positief staan tegenover vluchtelingen,
Die het vreselijk vinden wat er met ze gebeurd en die heus wel snappen dat ze niet allemaal hetzelfde zijn.

“Overal met de nek..”, “niemand wil je in de buurt..” “nergens welkom..”
Ik snap dan niet dat dat wel prima is om te zeggen. Dat is dan toch ook niet eerlijk?

“Zoveel mensen op bokt”.. op de hele populatie van bokt reageert maar een klein percentage op deze topics en een gedeelte daarvan reageert negatief .. hoeveel is dan “zoveel”?

Over die achternamen.. in ons bedrijf (dus ik praat vanuit mijn situatie) zijn de exotische namen minimaal de helft, misschien wel de meerderheid .. hier in het (dure) winkelcentrum ben ik als witte vaak in de minderheid, en ons crm systeem staat vol met namen anders dan Janssen…
Dus ja, er is nog veel mis,
Maar er gaan echt ook wel dingen goed.. zoals wat ik lees over bij Prompter op het werk bijvoorbeeld.. dat kan je niet zomaar wegkwalificeren denk ik?

De mensen waar problemen mee zijn zijn de mensen die overlast bezorgen zoals de steekpartijen laatst hier, schietpartijen, lachgasproblematiek enzovoorts.. wie dat dan ook zijn.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:29

Eulogy schreef:
Een student is gewoon een internationale student en geen expat? Er zijn zoveel expats die gewoon blijven en geen Nederlands spreken hoor, ken zelf genoeg Amerikanen/Britten die na 20 jaar Nederland nog steeds gewoon alleen Engels spreken. En in de randstad, zeker Utrecht/Den Haag/Amsterdam/Eindhoven etc kom je daar ook prima mee weg. Ook Spanjaarden, Grieken etc trouwens die alleen Engels spreken, maar echt wel van plan zijn te blijven.

Mij lijkt dat niet fijn, want je mist ook wel echt aansluiting bij Nederlanders als je geen Nederlands spreekt, maar expats worden er wel veel minder op aangekeken dan asielzoekers. Terwijl je thuisland, meestal ongewild, moeten ontvluchten me een stuk traumatischer lijkt, je vast nog de hoop hebt terug te kunnen keren, en dan snap ik het alleen maar beter dat je niet meteen staat te springen om Nederlands te leren.

Volgens mij hoeven expats (of immigranten) uit Westerse landen overigens niet in te burgeren omdat dat gewoon bilateraal zo is afgesproken, er wordt volgens mij vanuit gegaan dat de cultuur etc vergelijkbaar is. Dat vind ik op zich nog wel logisch trouwens.

Ik denk dat het hier goed uitgelegd wordt. ;)

https://allaboutexpats.nl/nl/services-b ... studenten/

De reden dat expats niet in hoeven te burgeren is vanwege hun tijdelijke verblijf in een ander land.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:35

Sorry Cer, maar dat is het gevoel wat mensen hebben en als je je zo uitgesloten voelt is er niet heel veel ruimte voor nuance.

Dat er wel dingen goed gaan is mooi, maar het verandert toch niets aan hoe mensen zich voelen? Dat is in dit geval alleen maar een doekje voor het bloeden van autochtone Nederlanders die erachter komen dat ze het helemaal niet zo geweldig doen.

90% van de mensen is hartstikke leuk, 90% van de vluchtelingen dus ook. Dus misschien ook eens goed om erover na te denken dat die mensen ook te lijden hebben onder de vooroordelen waar veel vluchtelingen mee te maken krijgen.

Elisa2 schreef:
De reden dat expats niet in hoeven te burgeren is vanwege hun tijdelijke verblijf in een ander land.

maar niet iedere expat is een student en voor veel is het verblijf ook niet tijdelijk.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:39

Dan heb je niet begrepen wat ik schrijf.. dat geeft niet, en verder heb ik er ook niet zoveel meer over toe te voegen.. nuance is een prettige toevoeging en generaliseren is niet tof, en als we daar niet uitkomen houdt t op :)

Ik hoef die strijd verder niet te voeren, en ik heb geen plannen om te emigreren (helaas :+ ) en ik vind NL wel een heel fijn land (waar veel mensen toch ook wel kansen krijgen volgens veel mensen uit dit topic.. want als het echt heel poedersuiker is, moet je “gewoon weggaan” :) )

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:51

Expats hoeven zeker niet tijdelijk te verblijven. Ik ken er idd ook een aantal die hier echt al decennia wonen onder het mom “expat” en nog steeds de taal niet spreken. Zijn ook mensen die bijvoorbeeld al langere tijd een serieuze relatie met een Nederlander hebben etc en verder geen plannen om terug te keren. Is ook geen Nederlands probleem overigens, dit komt wereldwijd wel voor. Lees: https://amp.theguardian.com/global-development-professionals-network/2015/mar/13/white-people-expats-immigrants-migration

Edit: een dingetje wat Cer benoemd vind ik wel echt een groeiend probleem overigens, de steekpartijen etc. Het is al langere tijd echt een wekelijks dingetje wel.
Laatst bijgewerkt door princequillo op 01-07-23 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:52

Ik vind Nederland ook heel fijn. Maar ik denk wel dat dit iets is waar we nog veel kunnen verbeteren.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 15:59

Er zijn nog best veel onderwerpen waar we zouden moeten verbeteren. Waar veel mensen ook vooroordelen over hebben en je soms zou willen dat ze het zelf eens mee zouden maken, want dan zou de gedachtegang wel anders zijn.

Dat hebben die problemen wel allemaal gemeen := Wat dat betreft snap ik de reacties wel dat Nl het niet zo goed doet als dat soms lijkt. Ja, beter als veel andere landen, maar bij sommige dingen is beter dan matig of slecht niet meteen goed.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 16:24

Ja ik weet niet hoe dat vroeger was maar ik ben de afgelopen periode al 2x langs afzet lint gelopen vanwege een steekpartij overdag, en in mijn oude wijk waar mijn moeder nog woont, was het de afgelopen 1,5 maand 3x raak.. dan kan je zeggen dat we nu meer weten door internet, maar een steekpartij op de hoek van de straat wist je vroeger ook wel van denk ik?

Qua veiligheid moet je nu ook niet in Parijs zijn, en een aantal steden in Amerika zijn helemaal los geslagen..
en is dat Londen waar die tiktokker rondloopt die zomaar bij mensen naar binnen gaat, een hond stal ‘voor de volgers” en bij vreemde mensen in de auto stapt??
Wat dat betreft lijkt een gedeelte van de wereld wel knettergek…
Zit je in een relatief veilig land, maken een aantal inwoners er een bende van :n

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 16:35

Dat geweld is wel iets wat ik eng vind. Het is niet iets voor alleen NL. Wel vind ik dat in NL er te zwak op ingegrepen of gehandhaafd wordt. Jongeren van 10 die serieus met wapens op zak rondlopen. En dat was denk ik vroeger niet zo en zeker niet op deze schaal. Wij wonen gelukkig niet in een omgeving waar dat schering en inslag is. Maar ik vind dat dat steeds grilliger wordt allemaal vooral op scholen en in het OV. Ik reis veel met de trein. En er is best vaak geweld tegen conducteurs en als je dan hoort dat sommige mensen gewoon een wapen bij hebben in de trein dat maakt het wel een soort spannend. Ik stond daar vroeger nooit bij stil zelf heb ik geen wapen en dus denk je er niet aan maar je kijkt nu soms wel om je heen om een inschatting te maken wat je doet als de hel losbreekt.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 17:34

princequillo schreef:
Expats hoeven zeker niet tijdelijk te verblijven. Ik ken er idd ook een aantal die hier echt al decennia wonen onder het mom “expat” en nog steeds de taal niet spreken. Zijn ook mensen die bijvoorbeeld al langere tijd een serieuze relatie met een Nederlander hebben etc en verder geen plannen om terug te keren. Is ook geen Nederlands probleem overigens, dit komt wereldwijd wel voor. Lees: https://amp.theguardian.com/global-development-professionals-network/2015/mar/13/white-people-expats-immigrants-migration

Edit: een dingetje wat Cer benoemd vind ik wel echt een groeiend probleem overigens, de steekpartijen etc. Het is al langere tijd echt een wekelijks dingetje wel.

Ja maar dat zijn dan dus immigranten geworden. Al dan niet legaal.

Ik vind de toename in het geweld ook vrij ernstig trouwens. Jongeren lopen nu allemaal met messen waar het vroeger bij in elkaar trappen bleef is het nu vrij snel doodsteken. :(

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 17:35

Jongeren? Tegenwoordig zelfs kinderen

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 17:39

Nog ernstiger...:-(

Dat komt ook ergens vandaan.

princequillo
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:22

Elisa2 schreef:
princequillo schreef:

Ja maar dat zijn dan dus immigranten geworden. Al dan niet legaal.

Ik vind de toename in het geweld ook vrij ernstig trouwens. Jongeren lopen nu allemaal met messen waar het vroeger bij in elkaar trappen bleef is het nu vrij snel doodsteken. :(

Nee hoor, expats kunnen ook legaal gezien permanent verblijven.

Het geweld is inderdaad ook niet enkel in Nederland maar het blijft zorgelijk. Mijn beste vriendin is ook neergestoken, en het bleek later dat diezelfde man de week ervoor ook nog een vrouw had neergestoken.... Haar hand is nog steeds niet hetzelfde sindsdien en dat is inmiddels al 2 of 3 jaar geleden.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 18:29

Cer schreef:
Maar waarom generaliseer je dan toch zo in je post, Vuurvleugels?

Ik lees namelijk ook posts van mensen die positief staan tegenover vluchtelingen,
Die het vreselijk vinden wat er met ze gebeurd en die heus wel snappen dat ze niet allemaal hetzelfde zijn.

“Overal met de nek..”, “niemand wil je in de buurt..” “nergens welkom..”
Ik snap dan niet dat dat wel prima is om te zeggen. Dat is dan toch ook niet eerlijk?

“Zoveel mensen op bokt”.. op de hele populatie van bokt reageert maar een klein percentage op deze topics en een gedeelte daarvan reageert negatief .. hoeveel is dan “zoveel”?

Over die achternamen.. in ons bedrijf (dus ik praat vanuit mijn situatie) zijn de exotische namen minimaal de helft, misschien wel de meerderheid .. hier in het (dure) winkelcentrum ben ik als witte vaak in de minderheid, en ons crm systeem staat vol met namen anders dan Janssen…
Dus ja, er is nog veel mis,
Maar er gaan echt ook wel dingen goed.. zoals wat ik lees over bij Prompter op het werk bijvoorbeeld.. dat kan je niet zomaar wegkwalificeren denk ik?

De mensen waar problemen mee zijn zijn de mensen die overlast bezorgen zoals de steekpartijen laatst hier, schietpartijen, lachgasproblematiek enzovoorts.. wie dat dan ook zijn.

Je hebt gelijk dat ik generaliseer en dat zou ik ook niet moeten doen.

Maar in dit geval was het bewust, om mijn punt te maken. Het is namelijk zoals Avalanche zegt: het vóelt niet als 'een paar'. Als jij een ruimte binnen stapt met tien mensen, zes daarvan kijken je met de nek aan, drie staan erbij en kijken de andere kant op, en eentje is vriendelijk, reken maar dat je in de hoofd voornamelijk de 9 niet fijne ervaringen onthoudt. Want een fijne sfeer is er dan niet in die kamer, ondanks die ene vriendelijke. En dit is op een schaal van tien mensen natuurlijk, in het echt zijn de aantallen veel groter. Dus nee, het is niet 'iedereen'. Maar ik hoop dat je het punt wel begrijpt.