Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Eulogy schreef:Een student is gewoon een internationale student en geen expat? Er zijn zoveel expats die gewoon blijven en geen Nederlands spreken hoor, ken zelf genoeg Amerikanen/Britten die na 20 jaar Nederland nog steeds gewoon alleen Engels spreken. En in de randstad, zeker Utrecht/Den Haag/Amsterdam/Eindhoven etc kom je daar ook prima mee weg. Ook Spanjaarden, Grieken etc trouwens die alleen Engels spreken, maar echt wel van plan zijn te blijven.
Mij lijkt dat niet fijn, want je mist ook wel echt aansluiting bij Nederlanders als je geen Nederlands spreekt, maar expats worden er wel veel minder op aangekeken dan asielzoekers. Terwijl je thuisland, meestal ongewild, moeten ontvluchten me een stuk traumatischer lijkt, je vast nog de hoop hebt terug te kunnen keren, en dan snap ik het alleen maar beter dat je niet meteen staat te springen om Nederlands te leren.
Volgens mij hoeven expats (of immigranten) uit Westerse landen overigens niet in te burgeren omdat dat gewoon bilateraal zo is afgesproken, er wordt volgens mij vanuit gegaan dat de cultuur etc vergelijkbaar is. Dat vind ik op zich nog wel logisch trouwens.
Elisa2 schreef:De reden dat expats niet in hoeven te burgeren is vanwege hun tijdelijke verblijf in een ander land.
princequillo schreef:Expats hoeven zeker niet tijdelijk te verblijven. Ik ken er idd ook een aantal die hier echt al decennia wonen onder het mom “expat” en nog steeds de taal niet spreken. Zijn ook mensen die bijvoorbeeld al langere tijd een serieuze relatie met een Nederlander hebben etc en verder geen plannen om terug te keren. Is ook geen Nederlands probleem overigens, dit komt wereldwijd wel voor. Lees: https://amp.theguardian.com/global-development-professionals-network/2015/mar/13/white-people-expats-immigrants-migration
Edit: een dingetje wat Cer benoemd vind ik wel echt een groeiend probleem overigens, de steekpartijen etc. Het is al langere tijd echt een wekelijks dingetje wel.
Elisa2 schreef:princequillo schreef:Expats hoeven zeker niet tijdelijk te verblijven. Ik ken er idd ook een aantal die hier echt al decennia wonen onder het mom “expat” en nog steeds de taal niet spreken. Zijn ook mensen die bijvoorbeeld al langere tijd een serieuze relatie met een Nederlander hebben etc en verder geen plannen om terug te keren. Is ook geen Nederlands probleem overigens, dit komt wereldwijd wel voor. Lees: https://amp.theguardian.com/global-development-professionals-network/2015/mar/13/white-people-expats-immigrants-migration
Edit: een dingetje wat Cer benoemd vind ik wel echt een groeiend probleem overigens, de steekpartijen etc. Het is al langere tijd echt een wekelijks dingetje wel.
Ja maar dat zijn dan dus immigranten geworden. Al dan niet legaal.
Ik vind de toename in het geweld ook vrij ernstig trouwens. Jongeren lopen nu allemaal met messen waar het vroeger bij in elkaar trappen bleef is het nu vrij snel doodsteken.
Cer schreef:Maar waarom generaliseer je dan toch zo in je post, Vuurvleugels?
Ik lees namelijk ook posts van mensen die positief staan tegenover vluchtelingen,
Die het vreselijk vinden wat er met ze gebeurd en die heus wel snappen dat ze niet allemaal hetzelfde zijn.
“Overal met de nek..”, “niemand wil je in de buurt..” “nergens welkom..”
Ik snap dan niet dat dat wel prima is om te zeggen. Dat is dan toch ook niet eerlijk?
“Zoveel mensen op bokt”.. op de hele populatie van bokt reageert maar een klein percentage op deze topics en een gedeelte daarvan reageert negatief .. hoeveel is dan “zoveel”?
Over die achternamen.. in ons bedrijf (dus ik praat vanuit mijn situatie) zijn de exotische namen minimaal de helft, misschien wel de meerderheid .. hier in het (dure) winkelcentrum ben ik als witte vaak in de minderheid, en ons crm systeem staat vol met namen anders dan Janssen…
Dus ja, er is nog veel mis,
Maar er gaan echt ook wel dingen goed.. zoals wat ik lees over bij Prompter op het werk bijvoorbeeld.. dat kan je niet zomaar wegkwalificeren denk ik?
De mensen waar problemen mee zijn zijn de mensen die overlast bezorgen zoals de steekpartijen laatst hier, schietpartijen, lachgasproblematiek enzovoorts.. wie dat dan ook zijn.