Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:18

O die was er zeker.
Maar BBB doet gewoon mee aan dat feestje hoor.
Dus waarom dan van BBB verwachten dat het nu beter zal gaan?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:20

Waarom niet? het is in ieder geval een duidelijk signaal naar de rest van de partijen en als ze allemaal over de zelfreflectie zouden bezitten die Hoekstra laat zien dan draaien ze wellicht hun koers bij.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:21

superpony schreef:
Dees schreef:
:D
Toch schattig dat je erin gelooft. Een LOI-tje van 1,5 jaar maakt je echt niets anders dan een beginner.
Die het mag gaan opnemen tegen ervaren rotten in het vak.

En die ervaren rotten in het vak hebben allemaal politicologie gestudeerd??

En die ervaren rotten in het vak doen het allemaal geweldig??

Er zijn maar enkele ECHT goede politici in Nederland. De rest kan je sowieso heel veel vraagtekens bij zetten.

En zolang je niet weet wie er komen voor de BBB kan je ook helemaal niet oordelen. Het zijn aannames dat mensen het niet zouden kunnen.

De meeste bestuurders in de Provinciale Staten zitten daar al jaaaaren. Net als de bestuurders in de Eerste Kamer.
Een student politicologie die net is afgestudeerd is ook een beginneling. Ook die redt het niet als hij tegen de ervaring in gaat. Een studie politicologie weegt trouwens aanzienlijk zwaarder dan 1,5 jaar cursus.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:21

Elisa2 schreef:
Ik verbaas me er over dat als men het niet eens is met de uitkomst, mensen die op andere partijen stemmen of de partijen of vertegenwoordigers daarvan dan maar weg gezet worden als niet capabel.

Volgens mij is heel duidelijk dat de huidige overheid en het beleid niet capabel is, anders was zo'n BBB nooit zo groot geworden.

*edit* typfout

Nou dat!

Altijd maar mensen in hokjes stoppen en vooroordelen. Het zegt me altijd meer over die mensen, dan over de mensen waarover men zo graag wil oordelen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:22

Elisa2 schreef:
Waarom niet? het is in ieder geval een duidelijk signaal naar de rest van de partijen en als ze allemaal over de zelfreflectie zouden bezitten die Hoekstra laat zien dan draaien ze wellicht hun koers bij.

Hoekstra reflecteert zich suf om zijn baantje te mogen behouden bij CDA ;)

Nogmaals: Verreweg de meeste mensen in Nederland hebben helemaal niet op BBB gestemd.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:23

BaileyMix schreef:
DuoPenotti schreef:
Bailey
Alsof elke proteststemmer ook meteen uit een ei komt....

FvD daar heb ik persoonlijk nooit een snars van begrepen dat iemand daar ook maar een stem op heeft gegeven. Maar goed dat is mijn politieke mening.

Ik denk zeker dat BBB heel goed kan zijn in compromissen sluiten.
Ze sluiten bij voorbaat ook geen partijen uit.
En in heel veel dingen zijn ze zo enorm rechts niet hoor. Dat word vaak juist gezegd door de mensen die de site van BBB niet gelezen hebben.

Ze willen dingen wel gebaseerd op cijfers, terwijl er nu natte vinger werk is geweest op diverse vlakken.
Willen strenger zijn bij het asiel. ook het expats beleid. Maar niet bij voorbeeld iedereen terug de zee in knikkeren. Ze hebben dus zeker ook een humaan beleid. Maar humaan voor de inwoner van Nederland staat imo ook niet gelijk aan iedereen maar binnen laten huppelen zonder ook maar iets er voor terug te doen.
(grappig in Denemarken noemen ze dat links, opkomen voor de huidige bevolking)
Humaan is ook geen boeren uitkopen die hier wel al jaren belastingen hebben betaald. Mee laten doen aan een uitkoopregeling is BBB wel weer voorstander van. Dus kom je daarmee onder de streep nog samen met links. Oke, het is misschien niet in 2025 geregeld of 2030, maar dat is ook geen humaan beleid.
Nergens zegt BBB we willen niet. Dát is het verschil, een heel belangrijk verschil.

Niet elke, maar wel veel ;) Nee, zonder dollen. Als je puur uit protest stemt eigenlijk tégen de coalitie, en die partij dan toch gaat samenwerken met die coalitie: ik denk echt dat de proteststemmer daar boos over is. Mensen die oprecht geloven in het programma van BBB en compromis niet erg vinden noem ik ook geen proteststemmers. Maar hoeveel dat er dan zijn, weet ik niet.

Verder: we gaan het zien! Wij zien bepaalde dingen nou eenmaal anders, zoals dat BBB zich op cijfers baseert bijvoorbeeld. Uiteindelijk heeft ook de Tweede Kamer en de coalitie zich te houden aan wat juridisch haalbaar is. Dus nogmaals: we gaan het zien.

Die vlieger gaat echt niet zomaar op. Ik zie BBB prima samenwerken met bijv CDA of VVD en van mij hebben ze een porteststem. En zo ken ik er veel meer
Ze zullen wel wat moeten samenwerken met de coalitiepartijen, als je dat als stemmer, of je nou BBB of wat anders hebt gestemd, niet inziet of snapt dan heb je een stukke gemist denk ik.

Al weet ik ook wel zeker dat er een hoop BBB stemmers dat een doorn in het oog is. Maar het kan sinpelweg weinig anders.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:23

Dees:

Bijzonder dat ze dan als grootste uit de bus zijn gekomen ;-)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:24

Winged schreef:
En dat verlies is niet van het laatste jaar. Als je in Groningen al kijkt hoe lang het aardbevingsdossier gaande is, in Limburg naar de mijnen en bijbehorende schade, de nog steeds niet opgeloste toeslagenaffaire....

En dit terwijl er niet perse 'nieuwe mensen' aan het roer stonden, als ik het goed begrepen heb.

Maar ik kan me zomaar voorstellen dat als er nu nog wat dingen blijven liggen, of als ze hier nu binnen een jaar niet uitkomen dat men dan zegt 'kijk, zie je nu wel, de BBB kan helemaal niks'.. terwijl het al jaren ligt, en er voorheen ook dingen niet goed gingen.. maar goed, dat weet ik niet zeker..

Maar goed, deze dialoog geeft ook maar aan dat er tussen sommigen eigenlijk geen dialoog aan de gang is, maar meer beschuldigingen heen en weer.. die hoegenaamde polarisatie? ja maar jij! ja maar jij! en jij snapt het niet! En jij ook niet! #gezellig :) (dat was idd sarcastisch bedoeld :+ )

Winged

Dees schreef:
De meeste bestuurders in de Provinciale Staten zitten daar al jaaaaren. Net als de bestuurders in de Eerste Kamer.
Een student politicologie die net is afgestudeerd is ook een beginneling. Ook die redt het niet als hij tegen de ervaring in gaat. Een studie politicologie weegt trouwens aanzienlijk zwaarder dan 1,5 jaar cursus.

Waarom blijf je het wegschrijven als 1,5 jaar cursus als je geen idee hebt hoe het er inhoudelijk uit heeft gezien?

Tijd gaat het leren. En aan de uitslag is nu niks te doen. Accepteren en doorgaan.

superpony

Dees schreef:

En al die jaaaaaaaaaaaaaren zijn opgebouwd vanaf 0. Iedereen heeft ooit ergens moeten beginnen.

Daarbij doen al die mensen het niet zo geweldig, ongeacht hun achtergrond.

Je weet helemaal niet wie er komen te zitten voor de BBB. Een cursus kan een aanvulling zijn op de opleiding en hun werkervaring.

En dan nog zegt het niks. Er zijn mensen die na de studie politicologie EN jaren werkervaring voor een partij waardeloos blijven en andere nieuwe mensen kunnen soms enorm verrassend goed presteren.

Het zijn nu vooral aannames en vooroordelen van mensen die niet kunnen verkroppen dat er zo gestemd is als gisteren.

En nee, heb dus geen BBB gestemd.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:27

Sintara schreef:
Volgens mij is bbb geen eens rechts, ik weet niet waar dat op gebaseerd is? Ook op mijn stemwijzer uitslagen plotjes stond de bbb links van het midden

Ze zijn centraal-rechts. Maar wie niet zo weg is van de BBB zet ze weg als (zeer) rechts ;)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:28

Elisa2, ik denk dat jij de verkiezingsuitslag nog eens moet nalezen.
Ze zijn de grootste partij, maar alle andere partijen hebben tesamen veel meer stemmen.

De voorlopige uitslag is dat BBB 16 zetels mag gaan bezetten in de Eerste Kamer.
In de Eerste Kamer zijn er 75 zetels te verdelen.
Oftewel: 59 zetels gaan worden bezet door andere partijen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:30

Winged schreef:
Dees schreef:

Waarom blijf je het wegschrijven als 1,5 jaar cursus als je geen idee hebt hoe het er inhoudelijk uit heeft gezien?

Tijd gaat het leren. En aan de uitslag is nu niks te doen. Accepteren en doorgaan.

Al was het een 1,5 jarige fulltime opleiding op hoog universitair niveau met buitengewoon getalenteerde kandidaten, dan nog was het slechts 1,5 jaar zonder praktijkervaring.
Oftewel, veel geblaat, weinig wol.

We gaan het meemaken. Mijn inschatting is dat ze vrij snel naar de zijlijn worden gerangeerd.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:31

Dees schreef:
Ze zijn de grootste partij, maar alle andere partijen hebben tesamen veel meer stemmen.

De voorlopige uitslag is dat BBB 16 zetels mag gaan bezetten in de Eerste Kamer.

En dat is logisch, anders is 1 partij de grootste en krijg je een soort van dictatuur ;) En dat is niet de bedoeling van de Nederlandse politiek. Die is namelijk ingericht op het moeten samenwerken om de democratie te kunnen borgen.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:32

Winged schreef:
Dees schreef:

En dat is logisch, anders is 1 partij de grootste en krijg je een soort van dictatuur ;) En dat is niet de bedoeling van de Nederlandse politiek. Die is namelijk ingericht op het moeten samenwerken om de democratie te kunnen borgen.

En zo komt het dat dus ook BBB haar verkiezingsbeloftes zal moeten gaan doorbreken :D

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:32

Dees schreef:
Al was het een 1,5 jarige fulltime opleiding op hoog universitair niveau met buitengewoon getalenteerde kandidaten, dan nog was het slechts 1,5 jaar zonder praktijkervaring.
Oftewel, veel geblaat, weinig wol.

We gaan het meemaken. Mijn inschatting is dat ze vrij snel naar de zijlijn worden gerangeerd.

Ben je nou echt zo boos dat BBB zoveel winst heeft? Want je blijft constant schoppen op dingen waar nog helemaal geen helder beeld van is. Ik ben een beetje aan het puzzelen wat je met je posts wil...

Exitium

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:33

Jildau schreef:
Toch is het wel een ding om een partij die verreweg de meeste zetels heeft compleet te negeren / buitenspel te zetten. Denk niet dat je dat aan meer stemmen helpt bij volgende verkiezingen.

FvD begs to differ, die waren vier jaar terug ook de grootste en de mensen die toen op hen stemden zijn grotendeels versplinterd over de andere partijen, zelfs richting bijvoorbeeld de SP. Er is niet een partij die >10% aan nieuwe stemmers van de FvD heeft gekregen ten opzichte van de tweede kamerverkiezingen van twee jaar geleden.

Ik verwacht overigens niet dat de BBB zo implodeert, FvD heeft dat echt wel grotendeels aan zichzelf te danken.

Elisa2 schreef:
Dees:

Bijzonder dat ze dan als grootste uit de bus zijn gekomen ;-)

Eh, nee? Ten eerste heeft bijna de helft van de Nederlanders niet gestemd, en van de mensen die wel gestemd hebben heeft zo'n 20% wel op de BBB gestemd (ze staan met de huidige telling op 16 van de 75 eerstekamerzetels). Dat houdt in dat bijna 80% van de stemmers op een andere partij gestemd heeft en ruwweg 12% van álle Nederlanders op de BBB gestemd heeft.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:35

Dees schreef:
Winged schreef:

En zo komt het dat dus ook BBB haar verkiezingsbeloftes zal moeten gaan doorbreken :D

Maar hoe weet jij dan nu al of ze dat niet gaan doen? Iedereen snapt toch dat ze zullen moeten schipperen hier en daar? Daar hebben we een democratie voor toch? Zoals Winged al zegt.

Maar als je als 1 partij, nieuwe notabene, ruim 20% van de landelijke stemmen pakt dan kunnen andere partijen niet om je heen

En als ze dat wel gaan doen dán breekt de pleuris pas echt uit.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:37

Dees schreef:

Ja, dat zou een D66, VVD, PvdA, PvdD, GL ook allemaal moeten. Want zo werkt een democratie.

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:40

Dees schreef:
Winged schreef:

Dat hangt er maar vanaf wat de BBB wil. Als ze mee willen bepalen zullen ze compromissen moeten sluiten, maar voor oppositie voeren hoeft dat in principe niet. Ze zouden dus prima aan hun partijprogramma vast kunnen houden als ze dat willen en enkel met het kabinet mee kunnen stemmen als dat in hun eigen straatje past. Met een vijfde van de zetels heb je ook in dat geval best de nodige invloed.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:46

cp112 schreef:
Maar hoe weet jij dan nu al of ze dat niet gaan doen? Iedereen snapt toch dat ze zullen moeten schipperen hier en daar? Daar hebben we een democratie voor toch? Zoals Winged al zegt.

Maar als je als 1 partij, nieuwe notabene, ruim 20% van de landelijke stemmen pakt dan kunnen andere partijen niet om je heen

En als ze dat wel gaan doen dán breekt de pleuris pas echt uit.

Eh... PVV?
Pleuris bepaald niet uitgebroken hoor :D

Dees

Re: Op wie ga jij stemmen 15 maart en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:47

Maar eh... ik ga mijn tijd nu weer besteden aan meer zinnige dingen :D
Het was leuk!

:evaw:

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:48

Die zijn nu niet groot toch? Ik heb het over het hier en nu, met de huidige stand van zaken en ontevredenheid. Dát is de reden dat de BBB nu zo groot is en dat niet erkennen, wat een aantal partijen geheid niet gaat doen, gaat heel veel ellende geven op den duur.

Dus die vergelijking met de PVV is appels en peren.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:49

cp112 schreef:
Die zijn nu niet groot toch? Ik heb het over het hier en nu, met de huidige stand van zaken en ontevredenheid. Dát is de reden dat de BBB nu zo groot is en dat niet erkennen, wat een aantal partijen geheid niet gaat doen, gaat heel veel ellende geven op den duur.

Ik denk dat landelijk gezien deze zwiep nu het beste is wat er kan gebeuren. Ze hebben nu 2 jaar om te repareren, bbb heeft 2 jaar om zich te bewijzen. Over 2 jaar moeten we weer voor de kamer. En die zijn toch belangrijker dan de eerste

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-23 15:54

cp112 schreef:

Dus die vergelijking met de PVV is appels en peren.

Dat is nog maar de vraag. De 80% die níet op de BBB gestemd heeft, heeft dat ook met een reden gedaan. Zo ongeveer de hele linkerkant zal het prima erkennen maar zeggen dat de verschillen tussen opvattingen over klimaat en stikstof zo groot zijn dat een samenwerking er niet in zit, en de kabinetspartijen zullen zeggen dat ze door Europese regels en juridische uitspraken nu eenmaal actie moeten ondernemen rondom stikstof. De BBB-kiezers zullen daar niet achter staan (daarom hebben ze ook op de BBB gestemd), maar de mensen die op andere partijen gestemd hebben grotendeels wel verwacht ik.