Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Janneke2 schreef:Een soort van hoopvol bericht uit Trouw over Belarus.
De plaatselijke dictator Loekasjenko heeft zijn elitetroepen nodig ivm sociale onrust.
(Wat op zich een grof schandaal is.)
(Tichanovskaja zou president moeten zijn, zij won de verkiezingen.)
En, zo meldde Trouw, als Loekasjenko zijn dienstplichtigen en/of reservisten de oorlog instuurt, volgt er waarschijnlijk een revolte.
De oorlog heeft ook geen steun onder de bevolking van Belarus, slechts 4% is voor militaire deelname.
Er wordt veelvuldig gehackt en gesaboteerd en er zijn vrijwilligers die aan Oekraïnsche kant meevechten.
.... als ik dit bij elkaar optel, ben ik geneigd te denken dat Loekasjenko in feite geen leger ter beschikking heeft.
(Tsaar Vlad is vast wel in het grondgebied geïnteresseerd, al dan niet om militaire redenen....)
Het zou een nieuw, noordelijk front 'door de modder' naar Kiev kunnen betekenen, maar heel veel meer eigenlijk niet.
"Een kat in het nauw maakt rare sprongen."
(En de NOS meldde een paar dagen terug dat er wat contact was tussen westerse leiders en het Kremlin, met als doel /instelling: 'Vlad, stop ermee nu het nog kan.')
nikkel schreef:Europa heeft decennia lang, financiële inspanningen op het gebied van defensie alleen maar verminderd, terwijl Rusland door de inkomsten van gas en olieverkoop deze heeft vergroot.
irmaz schreef:nikkel schreef:Europa heeft decennia lang, financiële inspanningen op het gebied van defensie alleen maar verminderd, terwijl Rusland door de inkomsten van gas en olieverkoop deze heeft vergroot.
Dat schijnt op papier zo te zijn maar in werkelijkheid zijn er waarschijnlijk gigantische defensie-bedragen kwijt.
Ik weet helaas ook niet hoe Rusland te stoppen is, ik heb ook geen enkel idee welk doel ze precies voor ogen hebben
Citaat:Oekraïne vormt geen bedreiging voor Wit-Rusland. Het is een leugen van Loekasjenka om zijn medeplichtigheid aan de terreur tegen te rechtvaardigen. Hij schendt ook onze nationale veiligheid. Ik dring er bij het Wit-Russische leger op aan: volg geen criminele bevelen op, weiger deel te nemen aan Poetins oorlog tegen onze buren.
Roodvos schreef:Het kan natuurlijk zijn dat de geruchten over Belarus een Russisch antwoord zijn op het trucje van Oekraïne om de Russen te laten denken dat ze in het Zuiden een offensief zouden starten, de Russen de troepen weghaalden uit het Noorden waarna Oekraïne daar een doorbraak kon forceren. Als Belarus nu gaat dreigen ziet Oekraïne zich misschien genoodzaakt om voor de zekerheid troepen van het front terug te trekken wat voor de Russen weer positief zou zijn.
Citaat:Stoltenberg: "De overwinning van Rusland in het conflict in Oekraïne zal de nederlaag van de NAVO zijn. Dit kan niet worden toegestaan."
Niet alleen van de NAVO, maar van de hele mensheid.
mysa schreef:Lavrov zegt nu dat Rusland wil onderhandelen? Staat op nos, nog niet echt gelezen.
Citaat:Pavel Gubarev, de Russische 'DPR'-figuur in Donetsk, zegt hun bedoelingen jegens de Oekraïners: 'We komen niet om je te vermoorden, maar om je te overtuigen. Maar als je niet overtuigd wilt worden, vermoorden we je. We zullen er zoveel doden als nodig is: 1 miljoen, 5 miljoen, of jullie allemaal uitroeien.'
pien_2010 schreef:Deze tweet
https://mobile.twitter.com/Isa_Yusibov/ ... 4227357696
vind ik een interessante, want komt rechtstreeks van Stoltenberg
en Isa schrijft, uiteraard vertaald van StoltenbergCitaat:Stoltenberg: "De overwinning van Rusland in het conflict in Oekraïne zal de nederlaag van de NAVO zijn. Dit kan niet worden toegestaan."
Niet alleen van de NAVO, maar van de hele mensheid.
Wat betekent dit gezegde van Stoltenberg? Gaat de NAVO toch het luchtruim sluiten boven Oekraïne? Want als de NAVO "iets" gaat doen dan wordt het dat. Ik weet dit dus niet en ik heb er ook geen mening over vooralsnog.
Maar ik ben het wel eens met Stoltenberg dat wat er nu gebeurd in Oekraïne wel heel heel ernstig is. En waar ligt de grens?
pien_2010 schreef:Wat betekent dit gezegde van Stoltenberg? Gaat de NAVO toch het luchtruim sluiten boven Oekraïne? Want als de NAVO "iets" gaat doen dan wordt het dat. Ik weet dit dus niet en ik heb er ook geen mening over vooralsnog.
Maar ik ben het wel eens met Stoltenberg dat wat er nu gebeurd in Oekraïne wel heel heel ernstig is. En waar ligt de grens?
oomens schreef:pien_2010 schreef:Wat betekent dit gezegde van Stoltenberg? Gaat de NAVO toch het luchtruim sluiten boven Oekraïne? Want als de NAVO "iets" gaat doen dan wordt het dat. Ik weet dit dus niet en ik heb er ook geen mening over vooralsnog.
Je hebt het steeds over 'het luchtruim sluiten', maar ik neem aan dat je daarmee dan bedoelt 'actief meevechten en schieten op Russische vliegtuigen'? Of hoe moet ik die uitspraak anders lezen?
Denk je dat dat verstandig is en dat Rusland daar gematigd en deëscalerend op zal reageren?
oomens schreef:pien_2010 schreef:Wat betekent dit gezegde van Stoltenberg? Gaat de NAVO toch het luchtruim sluiten boven Oekraïne? Want als de NAVO "iets" gaat doen dan wordt het dat. Ik weet dit dus niet en ik heb er ook geen mening over vooralsnog.
Je hebt het steeds over 'het luchtruim sluiten', maar ik neem aan dat je daarmee dan bedoelt 'actief meevechten en schieten op Russische vliegtuigen'? Of hoe moet ik die uitspraak anders lezen?
Denk je dat dat verstandig is en dat Rusland daar gematigd en deëscalerend op zal reageren?
Babootje schreef:oomens schreef:Je hebt het steeds over 'het luchtruim sluiten', maar ik neem aan dat je daarmee dan bedoelt 'actief meevechten en schieten op Russische vliegtuigen'? Of hoe moet ik die uitspraak anders lezen?
Dat houdt het denk ik wel in ja, Je kunt niet niks doen op het moment dat Russische vliegtuigen dat luchtruim inkomen.
https://twitter.com/TheStudyofWar/statu ... 9928590336Citaat:De #Oekraïense Generale Staf meldde dat de #Russische leiding met andere landen onderhandelt om granaten en onderdelen van het raketwerpersysteem aan te schaffen, wat aangeeft dat materieeltekorten verder gaan dan het uitrusten van soldaten.