Oorlog Oekraïne deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 11:06

Een soort van hoopvol bericht uit Trouw over Belarus.
De plaatselijke dictator Loekasjenko heeft zijn elitetroepen nodig ivm sociale onrust.
(Wat op zich een grof schandaal is.)
(Tichanovskaja zou president moeten zijn, zij won de verkiezingen.)

En, zo meldde Trouw, als Loekasjenko zijn dienstplichtigen en/of reservisten de oorlog instuurt, volgt er waarschijnlijk een revolte.

De oorlog heeft ook geen steun onder de bevolking van Belarus, slechts 4% is voor militaire deelname.
Er wordt veelvuldig gehackt en gesaboteerd en er zijn vrijwilligers die aan Oekraïnsche kant meevechten.

.... als ik dit bij elkaar optel, ben ik geneigd te denken dat Loekasjenko in feite geen leger ter beschikking heeft.
(Tsaar Vlad is vast wel in het grondgebied geïnteresseerd, al dan niet om militaire redenen....)

Het zou een nieuw, noordelijk front 'door de modder' naar Kiev kunnen betekenen, maar heel veel meer eigenlijk niet.
"Een kat in het nauw maakt rare sprongen."

(En de NOS meldde een paar dagen terug dat er wat contact was tussen westerse leiders en het Kremlin, met als doel /instelling: 'Vlad, stop ermee nu het nog kan.')

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:35

Janneke2 schreef:
Een soort van hoopvol bericht uit Trouw over Belarus.
De plaatselijke dictator Loekasjenko heeft zijn elitetroepen nodig ivm sociale onrust.
(Wat op zich een grof schandaal is.)
(Tichanovskaja zou president moeten zijn, zij won de verkiezingen.)

En, zo meldde Trouw, als Loekasjenko zijn dienstplichtigen en/of reservisten de oorlog instuurt, volgt er waarschijnlijk een revolte.

De oorlog heeft ook geen steun onder de bevolking van Belarus, slechts 4% is voor militaire deelname.
Er wordt veelvuldig gehackt en gesaboteerd en er zijn vrijwilligers die aan Oekraïnsche kant meevechten.

.... als ik dit bij elkaar optel, ben ik geneigd te denken dat Loekasjenko in feite geen leger ter beschikking heeft.
(Tsaar Vlad is vast wel in het grondgebied geïnteresseerd, al dan niet om militaire redenen....)

Het zou een nieuw, noordelijk front 'door de modder' naar Kiev kunnen betekenen, maar heel veel meer eigenlijk niet.
"Een kat in het nauw maakt rare sprongen."

(En de NOS meldde een paar dagen terug dat er wat contact was tussen westerse leiders en het Kremlin, met als doel /instelling: 'Vlad, stop ermee nu het nog kan.')

Die Lukashenko is wel een speciaal geval hoor, die man zit al op de troon sinds het uiteenvallen van de Sovjet Unie en probeert uit alle macht er te blijven zitten en toch geen onderdeel van Rusland te worden.
Maar ik acht de kans groot dat jij gelijk hebt en dat Belarus geen leger tegen Ukraïne op de been krijgt. Ik heb een indringend filmpje gezien van een oud-commandant der strijdkrachten van Belarus waarin hij zijn vroegere collega's en studenten oproept absoluut te weigeren ten strijde te trekken tegen Ukraïne, hij noemde het iets van een eerloze strijd waar je je alleen maar voor kon schamen oid, een strijd de niet te winnen was.

Ik ben alleen bang dat zodra het duidelijk wordt dat het leger Lukashenka niet gehoorzaamd, dit een reden voor Putin is om de strijd te verleggen naar een veel makkelijker doelwit, Belarus, om zo toch een overwinning te behalen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:41

nikkel schreef:
Europa heeft decennia lang, financiële inspanningen op het gebied van defensie alleen maar verminderd, terwijl Rusland door de inkomsten van gas en olieverkoop deze heeft vergroot.

Dat schijnt op papier zo te zijn maar in werkelijkheid zijn er waarschijnlijk gigantische defensie-bedragen kwijt.

Ik weet helaas ook niet hoe Rusland te stoppen is, ik heb ook geen enkel idee welk doel ze precies voor ogen hebben -O-

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 12:49

irmaz schreef:
nikkel schreef:
Europa heeft decennia lang, financiële inspanningen op het gebied van defensie alleen maar verminderd, terwijl Rusland door de inkomsten van gas en olieverkoop deze heeft vergroot.

Dat schijnt op papier zo te zijn maar in werkelijkheid zijn er waarschijnlijk gigantische defensie-bedragen kwijt.

Ik weet helaas ook niet hoe Rusland te stoppen is, ik heb ook geen enkel idee welk doel ze precies voor ogen hebben -O-

Klopt. En in welke zakken deze terecht zijn gekomen laat zich raden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:07

Een oproep van Sviatlana Tsikhanouskaya, de officieel gekozen leider van Belarus (die nu in Ballingschap leeft):

Citaat:
Oekraïne vormt geen bedreiging voor Wit-Rusland. Het is een leugen van Loekasjenka om zijn medeplichtigheid aan de terreur tegen te rechtvaardigen. Hij schendt ook onze nationale veiligheid. Ik dring er bij het Wit-Russische leger op aan: volg geen criminele bevelen op, weiger deel te nemen aan Poetins oorlog tegen onze buren.

https://twitter.com/Tsihanouskaya/statu ... 7779618818

Ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren wanneer Putin Lukashenko tot een offiele opdracht of mobilisatie van het leger drijft. Gaat dan het leger luisteren naar de democratisch gekozen officiele leider van Belarus? Betekend dit het einde van het tijdperk Lukashenko?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 13:55

Ik zag ik de tweet van Tsikhanoudkkaya gisteren ook al voorbij komen want ik volg die vrouw en vind haar heel erg goed en kordaat reageren ze lijkt in het rijtje te passen van de leidsters uit Finland en Estland waar ik ook bewondering voor heb over hun heldere standpunten en de manier waarop ze dit normaal en eenvoudig weten te verwoorden.

Het is inderdaad ook wel een zak chips moment waard, want er opeens allemaal gebeurd in Belarus waarvan het onduidelijk is wat daar nu weer allemaal gaat gebeuren. En ik bedoel dat niet oneerbiedig want daarvoor is het allemaal spannend genoeg.
We mogen toch hopen dat Poetin daar nu niet ook gaat huishouden. Want dat zou wel heel erg afschuwelijk zijn.

Heel erg bedankt voor alle updates hierboven van Janneke, Irmaz en alle anderen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 11-10-22 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:03

Het kan natuurlijk zijn dat de geruchten over Belarus een Russisch antwoord zijn op het trucje van Oekraïne om de Russen te laten denken dat ze in het Zuiden een offensief zouden starten, de Russen de troepen weghaalden uit het Noorden waarna Oekraïne daar een doorbraak kon forceren. Als Belarus nu gaat dreigen ziet Oekraïne zich misschien genoodzaakt om voor de zekerheid troepen van het front terug te trekken wat voor de Russen weer positief zou zijn.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 14:15

martichr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 15:39

Roodvos schreef:
Het kan natuurlijk zijn dat de geruchten over Belarus een Russisch antwoord zijn op het trucje van Oekraïne om de Russen te laten denken dat ze in het Zuiden een offensief zouden starten, de Russen de troepen weghaalden uit het Noorden waarna Oekraïne daar een doorbraak kon forceren. Als Belarus nu gaat dreigen ziet Oekraïne zich misschien genoodzaakt om voor de zekerheid troepen van het front terug te trekken wat voor de Russen weer positief zou zijn.

Het Wit Russische leger kan op korte termijn een keer 10000 man aan het front brengen en op iets langere termijn misschien 15000. (item van Sky News vandaag) Ik weet niet wat er aan nieuwe Russische rekruten die kant op wordt gestuurd, maar het gros gaat direct naar het zuiden. Laat er in totaal 20000 man gemobiliseerd kunnen worden deze week dan is de huidige Oekraïense verdediging eigenlijk al voldoende. als aanvaller heb je altijd minsten 2 a 3 keer de manschappen nodig t.o.v. de verdediger. Eventueel kan er een reserve bataljon die kant op. Oekraïne heeft nl. niet permanent al zijn troepen aan het front , maar rouleert deze door. De eenheden die in het Oosten bij Charkov actief waren hebben nu bv. vakantie en zijn vervangen door een andere eenheid. Er is dan ook ten alle tijde direct reserve beschikbaar zonder met front troepen te moeten schuiven. Er moeten aanzienlijk meer Russische troepen beschikbaar komen in het noorden om dit te veranderen. Ik verwacht dat het met de onrust in Oekraïne hierover wel meevalt, die raket aanvallen op nuts voorzieningen doen meer pijn.

edit: Er gaan nu juist berichten dat Wit Russische tanks en trucks naar Rusland onderweg zijn per trein, dat zou betekenen dat Loekasjenko niet zelf meedoet.. zoveel hebben ze er nl. niet.

martichr

Re: Oorlog Oekraïne deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 16:51

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:11

Deze tweet
https://mobile.twitter.com/Isa_Yusibov/ ... 4227357696
vind ik een interessante, want komt rechtstreeks van Stoltenberg
en Isa schrijft, uiteraard vertaald van Stoltenberg
Citaat:
Stoltenberg: "De overwinning van Rusland in het conflict in Oekraïne zal de nederlaag van de NAVO zijn. Dit kan niet worden toegestaan."
Niet alleen van de NAVO, maar van de hele mensheid.

Wat betekent dit gezegde van Stoltenberg? Gaat de NAVO toch het luchtruim sluiten boven Oekraïne? Want als de NAVO "iets" gaat doen dan wordt het dat. Ik weet dit dus niet en ik heb er ook geen mening over vooralsnog.
Maar ik ben het wel eens met Stoltenberg dat wat er nu gebeurd in Oekraïne wel heel heel ernstig is. En waar ligt de grens?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:15

Lavrov zegt nu dat Rusland wil onderhandelen? Staat op nos, nog niet echt gelezen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:26

mysa schreef:
Lavrov zegt nu dat Rusland wil onderhandelen? Staat op nos, nog niet echt gelezen.

Dat heeft hij niet zo gezegd, hij zei zoiets dat wanneer Biden Putin uit zou nodigen voor een gesprek dat ze daar dan over na zouden denken en dat ze bereid waren te luisteren maar dat dat natuurlijk geen garanties waren dat er iets mee gedaan zou worden.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:29

Wow %) :? 8)7 ?

Citaat:
Pavel Gubarev, de Russische 'DPR'-figuur in Donetsk, zegt hun bedoelingen jegens de Oekraïners: 'We komen niet om je te vermoorden, maar om je te overtuigen. Maar als je niet overtuigd wilt worden, vermoorden we je. We zullen er zoveel doden als nodig is: 1 miljoen, 5 miljoen, of jullie allemaal uitroeien.'

In de link staat het filmpje waarin hij dit zegt en nog wat andere memorabele zaken aansnijdt. Ongelooflijk dat iemand dit zonder blikken of blozen in volle overtuiging voor een camera zegt in het jaar 2022.
https://twitter.com/JuliaDavisNews/stat ... 0751324160

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 17:42

pien_2010 schreef:
Deze tweet
https://mobile.twitter.com/Isa_Yusibov/ ... 4227357696
vind ik een interessante, want komt rechtstreeks van Stoltenberg
en Isa schrijft, uiteraard vertaald van Stoltenberg
Citaat:
Stoltenberg: "De overwinning van Rusland in het conflict in Oekraïne zal de nederlaag van de NAVO zijn. Dit kan niet worden toegestaan."
Niet alleen van de NAVO, maar van de hele mensheid.

Wat betekent dit gezegde van Stoltenberg? Gaat de NAVO toch het luchtruim sluiten boven Oekraïne? Want als de NAVO "iets" gaat doen dan wordt het dat. Ik weet dit dus niet en ik heb er ook geen mening over vooralsnog.
Maar ik ben het wel eens met Stoltenberg dat wat er nu gebeurd in Oekraïne wel heel heel ernstig is. En waar ligt de grens?

Het hoort vooralsnog allemaal bij het "sabelgekletter" dat er gaande is. Rusland moet ervan worden overtuigd dat het pad dat ze nu gaan onbegaanbaar is.
Maar ik heb toch t idee dat Rusland echt gaat "verliezen" net als Nazi Duitsland in de WO II

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:28

pien_2010 schreef:

Je hebt het steeds over 'het luchtruim sluiten', maar ik neem aan dat je daarmee dan bedoelt 'actief meevechten en schieten op Russische vliegtuigen'? Of hoe moet ik die uitspraak anders lezen?

Denk je dat dat verstandig is en dat Rusland daar gematigd en deëscalerend op zal reageren?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 18:45

oomens schreef:
pien_2010 schreef:

Je hebt het steeds over 'het luchtruim sluiten', maar ik neem aan dat je daarmee dan bedoelt 'actief meevechten en schieten op Russische vliegtuigen'? Of hoe moet ik die uitspraak anders lezen?

Denk je dat dat verstandig is en dat Rusland daar gematigd en deëscalerend op zal reageren?

Oomens ik heb er geen mening over want het heeft nogal risico. Gelukkig hoef ik het niet te beslissen

Een tegenvraag....
Denk jij dat het verstandig is om Oekraïne volledig naar de klote te laten bombarderen?
Want met die uitspraak van Stoltenberg ben ik het wel eens

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:00

oomens schreef:
pien_2010 schreef:

Dat houdt het denk ik wel in ja, Je kunt niet niks doen op het moment dat Russische vliegtuigen dat luchtruim inkomen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:27

Babootje schreef:
oomens schreef:

Dat houdt het denk ik wel in ja, Je kunt niet niks doen op het moment dat Russische vliegtuigen dat luchtruim inkomen.

Het zou al heel fijn wanneer er eens voldoende luchtafweergeschut geleverd zou worden zodat al die kruisraketten, die de ravage in de grote steden veroorzaken, uit de lucht geschoten kunnen worden. Nu krijgt Ukraïne het voor elkaar om ongeveer de helft onschadelijk te maken maar ze willen natuurlijk alle raketten ondervangen.
Op zich heeft Rusland geen overmacht in de lucht en wordt er vrij zelden vanuit vliegtuigen gebombardeerd. Alleen aan het front wordt er nog wel eens een vliegtuig gebruikt maar zeer regelmatig dat dit vliegtuig niet meer thuis komt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 19:51

Irmaz, Duitsland heeft vandaag vervroegd de 1ste afweergeschut geleverd en de andere beloofde 2 volgen. Ook hier wordt om gevraagd. Klopt.

Lange afstand raketten en afweergeschut staat morgen geagendeerd bij de NAVO volgens VS ambassadeur
https://twitter.com/Isa_Yusibov/status/ ... -HwjdSXx-Q

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 20:17

Zelensky biedt vredesformule aan om spanningen tussen wit Rusland en Oekraine op te lossen.

Bron Twitter
https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 4609854464

Oekraïne plant geen militaire acties tegen Wit-Rusland, zei president Volodymyr Zelensky tijdens een buitengewone G7-top onder leiding van de Duitse bondskanselier Olaf Scholz.

"Om deze provocatie volledig teniet te doen, om deze verhalen van de Wit-Russische dictator Alexander Loekasjenko te verwijderen, om zelfs de veronderstelling van een vermeende dreiging van ons weg te nemen, bieden wij onze oplossing", zei Zelensky.

"Er kan een missie van internationale waarnemers worden gestationeerd aan de grens van Oekraïne en Wit-Rusland om de veiligheidssituatie in de gaten te houden", zei Zelensky tijdens een conferentie die bijeenkwam als reactie op het wijdverbreide bombardement van Oekraïne op 10 oktober.

Zelensky zei dat de Oekraïense autoriteiten een "vredesformule" hebben die een luchtschild, bescherming van de territoriale integriteit, bestraffing van Rusland en een "Kyiv Security Compact-project" omvat, dat de president niet in detail heeft beschreven.

"Rusland moet volledig worden geïsoleerd en gestraft. Zowel politiek als in termen van sancties worden gestraft", voegde Zelensky eraan toe.

Rusland haalde uit op 10 oktober en trof veel Oekraïense steden met 84 raketten en 24 exploderende drones.

De plaatsen die ze aanvielen waren allemaal van civiele aard - meerdere energiecentrales en een kinderspeelplaats in het centrum van Kiev. De meeste stakingen leken te zijn getimed op de maandagochtendspits alsof ze probeerden zoveel mogelijk forensen te doden.

De indringers kunnen niet tegen ons op op het slagveld en nemen dus hun toevlucht nemen tot deze terreur", kondigde president Volodymyr Zelensky de avond na het bombardement aan.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 20:18

Bron Twitter
https://twitter.com/KyivIndependent/sta ... 0384573441

Der Spiegel: Oekraïne ontvangt Duits IRIS-T luchtverdedigingssysteem.

Volgens het Duitse tijdschrift Der Spiegel is de eerste van de vier nieuwe IRIS-T SLM-luchtverdedigingssystemen in Oekraïne aangekomen. De Duitse ambassadeur in Oekraïne zei dat Berlijn tegen eind 2022 twee systemen zal leveren.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:30

Pien ik denk goed nieuws! Polen heeft Ukraïne een systeem gegeven (inclusief de training) waarmee ze de Iraanse drones kunnen uitschakelen. Als ik de tweet van Zaluzhnyi tenminste goed interpreteer. Van de 11 drones hebben ze er 9 kunnen uitschakelen *\o/*
https://twitter.com/CinC_AFU/status/1579903146914349056

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:32

Had ik een tijdje geleden inderdaad al iets over gelezen.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-22 21:39

Een ander (voorzichtig omdat het door Ukraïne zelf wordt gemeld) goede nieuws is dat Rusland aan het shoppen schijnt te zijn voor granaten en onderdelen van het raketwerpersysteem, dat zou kunnen duiden dat ze ook door die voorraden heen aan het raken zijn.
Citaat:
De #Oekraïense Generale Staf meldde dat de #Russische leiding met andere landen onderhandelt om granaten en onderdelen van het raketwerpersysteem aan te schaffen, wat aangeeft dat materieeltekorten verder gaan dan het uitrusten van soldaten.
https://twitter.com/TheStudyofWar/statu ... 9928590336

En er zijn vandaag ook weer een aantal (ik meen 32) Ukraïnse militairen, die krijgsgevangen waren door de Russen, thuisgekomen.
Laatst bijgewerkt door irmaz op 11-10-22 21:42, in het totaal 1 keer bewerkt