Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat vind je van deze beslissing?

Het is goed dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet verboden worden
10 (1%)
Het is slecht dat Roe vs. Wade is geschrapt, abortus moet toegestaan blijven
747 (98%)

Totaal aantal stemmen: 757


Suliko

Berichten: 4366
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 20:59

Yaralisa schreef:
Suliko schreef:

Ik ben even gaan googlen en voor zover ik het begrijp is dit (nog) niet gaande. Het lastige is alleen wel dat anticonceptie als een spiraal een vaag grijs gebied is. Stel het moment van conceptie wordt gezien als het moment dat ‘iets’ wat in de baarmoeder groeit rechten heeft, dan zou je een spiraal - wat in feite contraceptie is, het gaat namelijk geen conceptie tegen maar verbreekt het erna - als een vorm van abortus gezien kunnen worden.
Voor nu wordt dit nog niet zo gezien bij de spiraal, maar bijvoorbeeld al wel bij de plan B pil/morning after pil. Dus het kan zijn dat in de toekomst deze zogenaamde vormen van abortus worden doorgetrokken in Staten als Missouri die er zo extreem in zijn.

Dat is niet helemaal juist. Bij een koperspiraal vindt geen conceptie plaats, de afgifte van het koper heeft een verlammend effect op de zaadcellen. Het is een vrij hardnekkig fabel dat bij een koperspiraal bevruchting plaatsvindt. Het is dus wel degelijk anticonceptie.
Kan me dus bijna niet voorstellen dat dit verboden zou worden maar momenteel lijkt alles mogelijk daar…


Had het niet helemaal duidelijk neergezet, ik doelde met mijn bericht enkel op het hormoonspiraal maar had alleen spiraal neergezet. Excuses!
Koperspiraal is inderdaad wel echt anticonceptie.

Benzz
Berichten: 3115
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 21:02

Toch denk ik dat de groep die pro abortus is in Amerika het spaans benauwd krijgt als ze horen dat die koperspiraal hun superieure zaad lamlegt..........

Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 22:20

Liezel1 schreef:
Yaralisa schreef:
Dat is niet helemaal juist. Bij een koperspiraal vindt geen conceptie plaats, de afgifte van het koper heeft een verlammend effect op de zaadcellen. Het is een vrij hardnekkig fabel dat bij een koperspiraal bevruchting plaatsvindt. Het is dus wel degelijk anticonceptie.
Kan me dus bijna niet voorstellen dat dit verboden zou worden maar momenteel lijkt alles mogelijk daar…


Dat gaat overigens niet altijd goed....

Haha, klopt :') De eerste anticonceptie met 100% garantie moet nog uitgevonden worden.

Suliko, Geen probleem, dan zijn we het met elkaar eens!

Libera

Berichten: 4001
Geregistreerd: 21-07-05
Woonplaats: California

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 19:08

Urbanus schreef:
secricible schreef:
OS het in Amerika eigenlijk verboden je kind te vondeling te leggen?


Ja. Maar je kunt ze wel op bepaalde veilige plekken anoniem aangeven.

Bij elk ziekenhuis kun je ze sowieso afgeven…

IMANDRA

Berichten: 9845
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-22 20:59

Ik kwam net online nog een interessante stelling tegen. Misschien dat een anti-abortus iemand hierop kan reageren? Oprecht benieuwd naar de mening en onderbouwing daarvoor.

Een bevruchte eicel is nu blijkbaar een persoon die rechten moet hebben (immers gaat het recht van het embryo voor op die van de moeder nu).

Stel.
Een ziekenhuis staat in brand en jij staat in een gang. Links in de kamer liggen twee kistjes waar samen 1000 bevruchte embryo’s in zitten, bedoeld voor IVF. Rechts in de kamer liggen twee baby’s.
Je hebt alleen maar tijd om één van de twee te redden.

Welke van de twee kies je?

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 21:11


Yaralisa

Berichten: 2180
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:45

IMANDRA schreef:
Ik kwam net online nog een interessante stelling tegen. Misschien dat een anti-abortus iemand hierop kan reageren? Oprecht benieuwd naar de mening en onderbouwing daarvoor.

Een bevruchte eicel is nu blijkbaar een persoon die rechten moet hebben (immers gaat het recht van het embryo voor op die van de moeder nu).

Stel.
Een ziekenhuis staat in brand en jij staat in een gang. Links in de kamer liggen twee kistjes waar samen 1000 bevruchte embryo’s in zitten, bedoeld voor IVF. Rechts in de kamer liggen twee baby’s.
Je hebt alleen maar tijd om één van de twee te redden.

Welke van de twee kies je?

Ik vind dit persoonlijk niet zo’n goede vraag. Ik snap de strekking maar het is zo’n mega hypothetische situatie dat ik denk dat je hier geen goed onderbouwd antwoord op gaat krijgen. Daarnaast is maar de vraag in hoeverre mensen die anti-abortus zijn wél achter IVF (of andere vruchtbaarheidstechnieken) staan.

Bovendien vind ik de vragen die hier gesteld worden aan de anti groep behoorlijk zwart wit. En dat snap ik, want andersom lijkt het ook zwart wit. Maar dat is geen goede representatie van de werkelijkheid. Ik kom vanwege mijn beroep veel in aanraking met situaties waarin mensen dit soort keuzes moeten maken. Het ligt veel en veel genuanceerder.
Ik wil niets afdoen aan de situatie in Amerika en de vrouwen die hierdoor in een onmogelijke situatie terecht komen hoor. Absoluut niet. Maar als jullie de anti groep écht willen uitnodigen tot discussie dan zou ik de vragen persoonlijk anders stellen.
Niemand hier op Bokt zit in Amerika aan tafel en heeft deze beslissing gemaakt. Uiteraard zitten er wél mensen op Bokt die anti abortus zijn maar ik verwacht dat in hun mening over het algemeen veel meer nuance zit. Dus om een discussie op gang te helpen denk ik dat het waardevol zou zijn om daar ruimte voor te laten, ook in de vraagstelling.

Edit: ter verduidelijking nog een aanvulling. In de vragen aan de anti groep in dit topic wordt vaak benadrukt dat de rechten van het embryo boven die van de vrouw geplaatst worden. Zo komt het heel erg over alsof mensen die tegen abortus zijn het leven van een vrouw niet waardevol zouden vinden. Of in ieder geval minder dan dat van het embryo of de foetus. De werkelijke reden om tegen abortus zijn is echter vaak het geloof dat een mens niet beslist over leven of dood (van zowel een vrouw als de foetus) maar God. Bij abortus beëindig je als mens actief een (pril) leven en dat is juist het heikele punt.

Ik vind het lastig om het goed onder woorden te brengen maar ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel. Ik denk dat een groot deel van de pro abortus mensen in dit topic de focus niet helemaal goed hebben liggen waardoor er nooit een goede discussie kon ontstaan.
Laatst bijgewerkt door Yaralisa op 30-06-22 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-22 22:54

Ik mag hopen voor de Amerikanen dat Trump niet weer president wordt. Nu zijn vrouwenrechten geschonden maar daar blijft t natuurlijk niet bij.

Roodvos

Berichten: 6767
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 10:06

@Yaralisa, wat mij betreft is er maar 1 nuance mogelijk wat betreft de mening van de anti-abortus groep. En dat is al geregeld met het recht (dat is wat anders dan een plicht, ik benadruk het nog maar eens) op abortus en dus keuzevrijheid.
De vrouw die om wat voor reden dan ook anti-abortus is hoeft geen abortus te ondergaan, nogmaals het is een recht geen plicht. En dat is helemaal prima, want ik ben helemaal voor keuzevrijheid en zelfbeschikking. Ik hoop alleen maar dat het wel ook echt haar eigen keuze is, en niet opgelegd door haar omgeving.

Het gaat fout als deze anti-abortus groep anderen de keuzevrijheid wil afnemen en verplicht hun standpunten oplegt. En daarom is die nuance ook al gauw zoek.
En vervolgens worden er dan allemaal redenen bij gesleept waarom betreffende persoon anti-abortus is. En dan komt het op het is ook een leven en bla bla bla. En ik wil best naar die argumenten luisteren en erover nadenken. Maar het komt uiteindelijk weer neer op het eerste: recht geen plicht en keuzevrijheid.
En als we nou eens allemaal van elkaar accepteren dat die keuzevrijheid er is en ook elkaars keuzes daarin accepteren, dan hoeft die hele (zwart-wit) discussie ook niet plaats te vinden.


Samengevat: als een zwangere anti-arbortus-vrouw ervoor staat zoals deze vrouw en in het ziekenhuis wil liggen creperen, be my guest. Maar leg dat niet aan een ander op.

sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:06

Yaralisa schreef:
Edit: ter verduidelijking nog een aanvulling. In de vragen aan de anti groep in dit topic wordt vaak benadrukt dat de rechten van het embryo boven die van de vrouw geplaatst worden. Zo komt het heel erg over alsof mensen die tegen abortus zijn het leven van een vrouw niet waardevol zouden vinden. Of in ieder geval minder dan dat van het embryo of de foetus. De werkelijke reden om tegen abortus zijn is echter vaak het geloof dat een mens niet beslist over leven of dood (van zowel een vrouw als de foetus) maar God. Bij abortus beëindig je als mens actief een (pril) leven en dat is juist het heikele punt.

Ik vind het lastig om het goed onder woorden te brengen maar ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel. Ik denk dat een groot deel van de pro abortus mensen in dit topic de focus niet helemaal goed hebben liggen waardoor er nooit een goede discussie kon ontstaan.


Sowieso is er niemand pro-abortus, maar pro-keuze. Ik vind ook niet dat mensen die geen abortus willen of die vinden dat je een leven beëindigd, zich daarvoor moeten verantwoorden, zolang iedereen die keuze maar zelf kan maken.

Ik vond dat wel mooi aan het filmpje dat ik plaatste: je kan op hetzelfde moment vinden dat het "het juiste" is om iemand in leven te houden door aan een stervend iemand bijv. je nier af te staan, maar ook te vinden dat niemand daartoe verplicht kan worden door iemand anders.
Het is dus helemaal niet relevant of een foetus wel of geen leven is of dat je wel of geen leven beëindigd. Iemand anders mag jou niet verplichten jouw lichaam af te staan voor het leven van iemand anders.

IMANDRA

Berichten: 9845
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 11:20

@Yaralisa klopt het is een onrealistische, zwart-witte situatie. Maar het draaide erom dat je zo de hypocrisie wel kan aankaarten. Want als een bevrucht embryo ook al een kind is, dan zou je zeggen dat je kiest om de meeste mensen te redden en dus dat doosje met bevruchte embryo's te redden. Als een embryo toch geen kind is (of op zijn minst minder dan een kind), kies je voor de baby's. Ik denk dat vrijwel iedereen gevoelsmatig voor die baby kiest. Heeft verder ook niet zo veel inhoudelijk van doen met IVF.

Ik ben het niet helemaal eens met je opmerkingen over de vraagstelling. Want (in ieder geval die van mij) gingen over de logica van die redeneringen en ik wil ook zeker ruimte laten voor nuance (dat past imo in de onderbouwing / beargumentatie). Het maakt namelijk helemaal niet uit wanneer we besluiten dat leven begint. Het gaat om het recht om gebruik te maken van andermans lichaam. Ik kan mijn moeder niet verplichten een lever te geven, of een nier. Ook al is het gevolg van de weigering daarvan dat ik kom te overlijden. Eigenlijk is dat ook precies de situatie die rondom abortus is. De embryo/foetus/baby/parasiet (welke term je er ook aan wil geven) maakt gebruik van het lichaam van een ander (de moeder) zonder toestemming.

Ik vind namelijk ook dat je kan stellen dat (even ongenuanceerd geschreven, want dat wordt bij abortus ook gedaan) je actief kiest om iemand te laten overlijden als je bijv. besluit niet een nier te geven aan je zus/moeder/kind en de dood het gevolg is van die keuze. Je kan in die situatie niet géén keuze maken namelijk.

Ik ben het wél met je eens dat we op een nette manier het gesprek aan moeten gaan, en geen verwijten over en weer moeten gooien.

Edit: spuit11 want Sanne83 zegt inhoudelijk hetzelfde haha.

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:22

Het is hetzelfde als het feit dat je nu dus eigenlijk ook al kinderbijslag zou moeten krijgen voor het ongeboren kind, dat je er een levensverzekering op af kan sluiten, dat mannen moeten beginnen met betalen vanaf conceptie ipv geboorte.
Dat het mishandelen van een zwangere ook kindermishandeling wordt. etc. etc.

IMANDRA

Berichten: 9845
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 11:25

Moet toegeven dat die hypothetische stelling natuurlijk met name in Amerika van toepassing is, ik denk (hoop) dat mensen hier idd wat genuanceerder zijn.

Bedoel, veel republikeinen zijn anti-abortus maar zijn daarnaast ook anti-kinderbijslag, anti-bijslag, anti-alleswatrondomeensociaalvangnetzit. Dus de dingen die Marjo aankaart gaan never nooit gebeuren, ook al zorgt dat voor tegenstellingen in de wet.

Het gaat daar dus niet om het redden van levens of het zorgen dat kinderen niet lijden. Want zodra ze geboren worden (of het Republikeinen te veel gaat kosten) is het snel gedaan met de "sympathie".

MyWishMax

Berichten: 25604
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:47

Nee, als ze kinderen wilden redden zorgden ze er wel voor dat de schoolshootings minder voorkwamen door wapenbezit lastiger te maken oid :+

Asciugamano
Berichten: 5853
Geregistreerd: 19-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:49

Gelukkig zijn ze wel pro-doodstraf en het second amendment. ;)

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:53

Precies. Dit besluit gaat dus helemaal niet om abortus maar om controle...

Sizzle

Berichten: 35759
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:56

Asciugamano schreef:
Gelukkig zijn ze wel pro-doodstraf en het second amendment. ;)


En als racisme weer toegestaan wordt dan krijgen we wellicht een herhaling van executeren van een onschuldig kind zonder fatsoenlijke rechtspraak.

Zie George Stinney
https://en.m.wikipedia.org/wiki/George_Stinney

Anoniem

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 11:59

Waarom zouden ze rascisme weer toe gaan staan?

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:28

enzino schreef:
Waarom zouden ze rascisme weer toe gaan staan?

Omdat er nogal een groot aantal republikeinen zijn die zichzelf superieur voelen boven anders gekleurde/ andere genders/ andere geaardheden. Dat is toch geen nieuwe informatie voor jou of wel?

IMANDRA

Berichten: 9845
Geregistreerd: 30-05-10
Woonplaats: Silva Ducis

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-22 12:29


sanne83
Berichten: 5334
Geregistreerd: 22-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:33

Volgens mij zijn zowel het homo-huwelijk als inter-raciaal huwelijk toestaan, ook beslissingen die ooit gemaakt zijn door de supreme court en dus ook niet specifiek vastgelegd in de wetgeving. In theorie zou dit ook teruggeven kunnen worden aan de staten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:37

Marjo schreef:
enzino schreef:
Waarom zouden ze rascisme weer toe gaan staan?

Omdat er nogal een groot aantal republikeinen zijn die zichzelf superieur voelen boven anders gekleurde/ andere genders/ andere geaardheden. Dat is toch geen nieuwe informatie voor jou of wel?

Zijn die voorstellen er dan, staan daar veel mensen achter en kan dat wettelijk dan zomaar?

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:39

sanne83 schreef:
Volgens mij zijn zowel het homo-huwelijk als inter-raciaal huwelijk toestaan, ook beslissingen die ooit gemaakt zijn door de supreme court en dus ook niet specifiek vastgelegd in de wetgeving. In theorie zou dit ook teruggeven kunnen worden aan de staten.

Dat is inderdaad waar voor gevreesd wordt:

Afbeelding

MyWishMax

Berichten: 25604
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Hooggerechtshof VS schrapt landelijk recht op abortus (Roe vs. Wade)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:41

Achter de ban op abortus stonden ook niet zoveel mensen...

Marjo

Berichten: 37355
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-22 12:42

enzino schreef:
Marjo schreef:
Omdat er nogal een groot aantal republikeinen zijn die zichzelf superieur voelen boven anders gekleurde/ andere genders/ andere geaardheden. Dat is toch geen nieuwe informatie voor jou of wel?

Zijn die voorstellen er dan, staan daar veel mensen achter en kan dat wettelijk dan zomaar?

Slavernij is nog steeds toegestaan in de wetgeving en ik mag hopen dat ik je niet hoef uit te leggen hoe racisme nog steeds aan de orde van de dag is daar?