Johan Derksen over seksueel misbruik

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 12:35

Elisa2 schreef:
Dat inderdaad Asciu, wat iemand zelf wil doen volledig bij bewustzijn en vrijzinnigheid is echt totaal wat anders dan dit. Ik kan me ook niet voorstellen dat als iemand zich echt schaamt dat je er lacherig over doet maar goed.

Waar ik wel respect voor heb is dat hij er eerlijk over is, alleen de manier waar op..hij had ook een held kunnen worden door er met respect eerlijk over te zijn, excuses aan te bieden en anderen het goede voorbeeld te geven.

Precies!
Het is niet mijn orogramma; ik vind het waardeloos gelul, ze hebben al vaker voor opschudding gezorgd door idiote uitspraken, maar nu hebben ze echt een kans laten liggen om eens iets positiefs te doen.
Toen hij z’n bekentenis deed en al zei dat ie zich nu schaamde, hadden die anderen moeten beamen dat dat terecht was enz.
Op dat moment hadden ze dus al een soort van excuses moeten maken.
Maar nee; er werd smakelijk gelachen om zijn ‘jeugdzonde’ en de volgende dagen, toen ze ook nog extra gewezen waren op e.e.a, maakten ze het nog erger!
Dat machogedrag, ‘lockerroomtalk’ ‘grab em by the pussy’ en lol daarom moet allemaal gewoon kunnen en commentaar daarop is ‘gezeik’?!

Ik ben in ieder geval blij dat ze opgerot zijn en dat waardeloze programma van de buis!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 12:37

Hij had hier inderdaad daadwerkelijk iets goeds mee kunnen doen. Niet door het allemaal maar te bagatelliseren. Maar door het te delen en aan te geven dat hij zich hier erg rot over voelt dat het ooit gebeurd is. En door het als een serieus onderwerp te behandelen ipv erom te lachen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 12:50

Suzanne F. schreef:
Hij had hier inderdaad daadwerkelijk iets goeds mee kunnen doen. Niet door het allemaal maar te bagatelliseren. Maar door het te delen en aan te geven dat hij zich hier erg rot over voelt dat het ooit gebeurd is. En door het als een serieus onderwerp te behandelen ipv erom te lachen.

Nou daar ben ik het wel mee eens.

Verkrachting komt ontzettend vaak voor, en het zou best verfrissend zijn om eens te horen wat er nou omgaat in een verkrachter op het moment dat hij het doet, en op het moment dat hij er spijt van heeft. En iemand zijn oprechte excuses aanbiedt, wat de gedane schade niet ongedaan maakt. Maar het is beter dan niets.

Dan zouden we misschien ook eens leren waarom het zo vaak fout gaat en hoe we ons (ook mannen met gierende hormonen) er tegen kunnen wapenen.
Niet om het vervolgens goed te praten. En al helemaal niet om er dom over te lachen en grapjes over een honkbalknuppel te maken. -O-

Dit was echt een dom stukje komedie en hihaho lachen over iets wat ontzettend schofterig en potentieel extreem traumatisch is. Niets kwetsbaars aan, dan ben je gewoon een banketstaaf.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:09

Popstra schreef:
Bewusteloos was niks anders dan stom dronken en de kaars zat niet in haar maar stond tussen haar benen geklemd!

Denk dat het vooral erg uit zn verband getrokken en opgeblazen word nu.

Las net overigens op social media een artikel over Katja Schuurman die gewoon in een interview verteld hoe ze met verschillende medewerkers op de filmset van Costa het bed daar heeft gedeeld en stoute dingen deed.
Het mooiste vond ik de reacties van iedereen ( dames welteverstaan) namelijk dat het leven maar kort is en ze lekker er van moet genieten.

Heerlijk verfrissende tegenhanger t.o al dat zure gemiep!

Zo verfrissend dat we een conservatief systeem in stand houden door misdaden te bagatelliseren!
Hoop dat je hier zelf ook de ironie wel van inziet

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:13

“Sociale media…”

Wat iemand doet, moet hij of zij zelf weten. Inderdaad is het leven kort en deel het bed met wie je wil.
Dat heeft helemaal niks met dit machogedrag en de gevolgen te maken.
Als men dat verschil niet ziet, misschien samen met Derksen c.s. maar eens een cursusje volgen? :)

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:19

_San87_ schreef:
Popstra schreef:
Bewusteloos was niks anders dan stom dronken en de kaars zat niet in haar maar stond tussen haar benen geklemd!

Denk dat het vooral erg uit zn verband getrokken en opgeblazen word nu.

Las net overigens op social media een artikel over Katja Schuurman die gewoon in een interview verteld hoe ze met verschillende medewerkers op de filmset van Costa het bed daar heeft gedeeld en stoute dingen deed.
Het mooiste vond ik de reacties van iedereen ( dames welteverstaan) namelijk dat het leven maar kort is en ze lekker er van moet genieten.

Heerlijk verfrissende tegenhanger t.o al dat zure gemiep!

De kaars was in haar vagina gestopt, Popstra.

Dat weten we dus niet, er zijn twee versies van het verhaal. Welke versie de waarheid is zal wel onbekend blijven. De betreffende dame zal het niet komen vertellen denk ik zo.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:21

Menino schreef:
Suzanne F. schreef:

Nou daar ben ik het wel mee eens.

Verkrachting komt ontzettend vaak voor, en het zou best verfrissend zijn om eens te horen wat er nou omgaat in een verkrachter op het moment dat hij het doet, en op het moment dat hij er spijt van heeft. En iemand zijn oprechte excuses aanbiedt, wat de gedane schade niet ongedaan maakt. Maar het is beter dan niets.

Dan zouden we misschien ook eens leren waarom het zo vaak fout gaat en hoe we ons (ook mannen met gierende hormonen) er tegen kunnen wapenen.
Niet om het vervolgens goed te praten. En al helemaal niet om er dom over te lachen en grapjes over een honkbalknuppel te maken. -O-

Dit was echt een dom stukje komedie en hihaho lachen over iets wat ontzettend schofterig en potentieel extreem traumatisch is. Niets kwetsbaars aan, dan ben je gewoon een banketstaaf.

Ja, nu is er natuurlijk geen dader op de wereld die gaat toegeven ooit iets gedaan te hebben als het gevolg is dat degene dan direct gelyncht wordt. Wat mij betreft moeten we mensen afrekenen op hun gedrag maar niet op de persoon zelf. Als iemand fouten maakt, maar daar correct mee omgaat door schuldgevoel en oprechte excuses maken dan neemt dat de schade bij de ander niet weg maar het kan beide wel helpen bij de verwerking.

Maar dan moet er inderdaad sowieso eerst een hele mentaliteits verandering komen, dit soort dingen zijn niet stoer, niet grappig en al helemaal niet om te lachen of baggataliseren.

Avalanche

Re: Johan Derksen over seksueel misbruik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:26

Persoonlijk heb ik er nul probleem mee om het op de persoon te richten.
De ellende waarin ik jarenlang heb geleefd was ook 100% op de persoon gericht. En ik heb levenslang, dankzij PTSS.

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:33

Ik heb er eens over zitten nadenken he, waarom heeft hij dit überhaupt gedeeld?
Waarom na zo veel jaar?

Wat zit hier achter?
Ik heb al hier en daar gelezen dat hij eerder wilde stoppen maar dat zijn contract dat niet toe liet. Ja dit werkt natuurlijk wel dan.

Om alleen een standpunt over de 'wokecultuur' te maken had hij ook iets milders kunnen delen.

Ik snap ook niet dat er vrouwen zijn die het zo fel voor hem opnemen op Facebook en Twitter.
Of mannen met dochters.

Ik snap het allemaal niet.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:41

@Pumpkinbroes

Dat zeiden wij hier ook al, hij wilde toch al eerder weg?
Dat lukt zo wel.

En alles voor de kijkcijfers bij de Mol, negatieve aandacht is ook aandacht.

Dus in die zin weet ik ook niet wat er wel of niet waar is.
Maar al zou alles uit die dikke duim van hem komen, is het nog steeds een walgelijke vent.

Net eens op facebook zitten kijken, niet eerder gedaan.
Ja dan zitten daar wel veel mensen met het verstand van een poffertje en dan schat ik ze nog hoog in zeg.

Overigens ook die dronkaard van Normaal... ja als de vrouwen je aan je opdringen... snapt die dodo nu echt niet dat als dit verhaal waar is ze zich niet opdrong.... integendeel.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:51

Avalanche schreef:
De ellende waarin ik jarenlang heb geleefd was ook 100% op de persoon gericht. En ik heb levenslang, dankzij PTSS.

Oog om oog? ;)

Vóór we ook maar íets kunnen doen, zullen we het er toch eerst over eens moeten zijn welk gedrag wel en niet geaccepteerd wordt.
Bewusteloze mensen aanranden is dat niet, zo ver zijn we toch -hopelijk- wel?
Maar zolang om zo’n verhaal nog gelachen wordt, duurt het nog ff… :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 13:56

Avalanche schreef:

Offtopic, maar een beetje ontopic omdat het wel gaat over hoe je dit soort zaken af moet handelen.

Ik vind het naar voor je dat je dat hebt meegemaaktt een PTSS hebt. Alleen dan zou je ook juist moeten vinden dat het goed is om te kijken naar preventie toch?

Hoe je ervoor kunt zorgen dat daders daadwerkelijk berouw krijgen en en ze dus het in de toekomst niet herhalen? Dan moet je wel iemands gedrag los kunnen koppelen van iemands persoon, want anders geloof je niet dat iemand kan veranderen.

Heb jij niets meer aan. Jij zit mooi in de oliebol.
En je moet dit soort dingen al helemaal niet gaan verheerlijken en baggataliseren zoals nu gebeurd :r

Maar stel dat de heer Derksen had gezegd " jongens. Ik heb 40 jaar geleden iets HEEL doms gedaan. En ik wil dat hier aandacht voor komt, want wij dachten toen dat het normaal was en ik schaam me nog steeds de ogen uit mijn kop. Iedereen die, net als wij in een opwelling, denkt dat het grappig is..... Doe het niet. " was de boodschap heel anders geweest. En de boodschap, in tegenstelling tot de daad, misschien nog wel enigszins sympathiek te noemen.

Trigger warning:
Heb zelf ooit eens op internet een anoniem verhaal gelezen van een redelijk succesvolle vent, die ooit in zijn jonge jaren een logeerpartijtje had. Op een gegeven moment was hij heel hitsig, en vertroebeld door hormonen allemaal tekenen aan het inbeelden over dat een meid hem wel zag zitten. Toen ze in bed lag is hij er bovenop gedoken en pas toen hij "bezig" was zag hij dat ze eigenlijk doodsbang was := Dat vond hij verschrikkelijk. Heeft er nooit meer over gepraat. Was inmiddels gelukkig getrouwd met kinderen en was nog steeds ontdaan over zijn eigen daad.
Vond het zelf wel verhelderend. Heb er nog steeds 0,0 sympathie voor. Maar het besef dat hevige hormonen de werkelijkheid nogal kunnen vertroebelen verklaart denk ik wel deels waarom verkrachting zo vaak gebeurt " terwijl hij zo normaal leek"
En zorgt er .1 voor dat ik iedere seksueel getinte situatie met een man heel snel probeer te deëscaleren B-) .2 het zou ook wel goed zijn als dit geleerd wordt aan jongeren die voor het eerst met allerlei gevoelens van deze aard te maken krijgen. En dat de gedachtes in je hoofd die bepaalde acties of daden proberen goed te praten, of plots normaal lijken (vaak versterkt door alcohol), gesterkt door allemaal hormonen niet altijd overeenkomen met de realiteit van iemand die helemaal niets hitsig of into the deed is.....

Wil ik het nog steeds geenszins goedpraten. Mja, we moeten natuurlijk wel vooruit kijken hoe je dit soort dingen kunt voorkomen. Ook blijkens het feit dat heel veel mensen het gedrag van Derksen ook goed praten -O- .

En dan blijf je helaas ook nog de echte psycho- en sociopathen hebben die kicken op vernedering. Dat ga je niet voorkomen, en die moeten gewoon gestraft worden en veilig opgeborgen gescheiden van de maatschappij.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 14:02

Ja daar ben ik het mee eens, jongeren en hormonen, mannen en hormonen..leren over zelfbeheersing en tekenen herkennen. Daarom moet er over gepraat kunnen worden, mijn vriend werkt als jongerenwerker en die zegt ook dat de hormonen rond die leeftijden zo door het lichaam gieren. En dan helpt het natuurlijk ook niet mee dat de media/ internet geen realistisch beeld schept over sex of juist sommige dingen erger maken.

Het gaat inderdaad om preventie, en ik snap heel goed dat je als slachtoffer de dader nooit los van het gedrag kan zien. Dat hoeft ook niet, die mag je je hele leven haten als dat is wat je nodig hebt als slachtoffer. Het is alleen, dat als iedereen dat doet mensen nooit uit zullen durven komen voor hun fouten zoals hierboven omschreven en dan blijft de zwijgcultuur ook in stand.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 14:16

Asciugamano schreef:
Avalanche schreef:

Oog om oog? ;)

Daar gaat het mij niet om. Het gaat er me wel om, dat de persoon bestraft en aangepakt moet worden.

Menino schreef:
Ik vind het naar voor je dat je dat hebt meegemaaktt een PTSS hebt. Alleen dan zou je ook juist moeten vinden dat het goed is om te kijken naar preventie toch?

Uiteraard. Ik zou iedereen dit willen besparen.

Menino schreef:
Hoe je ervoor kunt zorgen dat daders daadwerkelijk berouw krijgen en en ze dus het in de toekomst niet herhalen?

Ik denk dat per persoon verschilt. Mijn ex had hele creatieve manieren om toch goed te praten wat hij had gedaan, en het zo te bagatelliseren dat je er zelf aan ging twijfelen of het wel was gebeurd en of het wel zo erg was. Tot je het aan een ander vertelde, en die mensen vreselijk geschokt waren.

Bij zo iemand heb ik er nul vertrouwen in dat het niet nog een keer gebeurt bij een ander. En om die reden heb ik zoveel mensen gewaarschuwd als ik kon, zodra ik buiten zijn bereik was.

Bij dat anonieme verhaal van jou, heb ik daar wel vertrouwen in, omdat hij er zelf zo ontdaan over was.

Menino schreef:
Maar het besef dat hevige hormonen de werkelijkheid nogal kunnen vertroebelen verklaart denk ik wel deels waarom verkrachting zo vaak gebeurt " terwijl hij zo normaal leek"

Mja, en toch, ik heb een reu, met ballen, en die kan ook prima de dames met rust laten als ze aangeven niet geïnteresseerd te zijn of hem negeren.
Je zou toch verwachten dat een mens meer controle heeft over zijn hormonen dan een hitsige reu.

Elisa2 schreef:
Het gaat inderdaad om preventie, en ik snap heel goed dat je als slachtoffer de dader nooit los van het gedrag kan zien. Dat hoeft ook niet, die mag je je hele leven haten als dat is wat je nodig hebt als slachtoffer. Het is alleen, dat als iedereen dat doet mensen nooit uit zullen durven komen voor hun fouten zoals hierboven omschreven en dan blijft de zwijgcultuur ook in stand.

Ik verwacht neit dat daders ooit eerlijk gaan zijn over wat ze hebben aangericht. We moeten het vooral makkelijker en beter maken om aangifte te doen en meer manieren zoeken om daders te vervolgen. Als slachtoffers hun mond open doen, en daar wordt ook daadwerkelijk wat mee gedaan, is dat effectiever.

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 15:08

Urbanus schreef:
Het zou me echt niks verbazen als het een onzin verhaal is. Echt niet. Dat hij gewoon wilde shockeren, een beetje schuren. Maar het zou me ook niks verbazen als het wél gebeurd is en dat die keeper denkt 'joe mij niet bellen'.

Maar wat zo fout was aan dat gesprek was hoe lollig er werd gedaan over een al dan niet hypothetische verkrachting.

Dit is volgens mij de kern van het probleem. Was er toen een discussie ontstaan dat dit eigenlijk ‘not done’ was dan hadden we het er mogelijk nu ook over gehad, maar op een positieve manier.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 15:10

Klopt dat is precies de kern vh probleem.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-22 15:23

pien_2010 schreef:

Inderdaad, nog veel meer dan de vraag of het verhaal waar is, of "stoere praat', vind ik het vooral schokkend dat het werd aangehaald om aanklachten van seksueel misbruik te bagatelliseren. En het gelach er om heen, het net doen of het heel normaal is, zeker in die tijd... Daar werd ik gewoon misselijk van.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 15:29

Jessix schreef:
pien_2010 schreef:

Inderdaad, nog veel meer dan de vraag of het verhaal waar is, of "stoere praat', vind ik het vooral schokkend dat het werd aangehaald om aanklachten van seksueel misbruik te bagatelliseren. En het gelach er om heen, het net doen of het heel normaal is, zeker in die tijd... Daar werd ik gewoon misselijk van.

Ik werd vooral ongelooflijk boos. Heb gewerkt met vrouwen die geleden hebben onder seksueel geweld. Zag ze in gedachte geschokt en verdrietig kijken, slapekoze nacht weer hebben.
Ik was zo vreselijk boos. Mijn man (79 jaar), pakte mijn hand en zei:" Pien dit is echt niet normaal,,en ook toen ik jong was wisten we dat dit not done was. Hij is gewoon een ongelooflijke eikel die man". Toen bedaarde ik, en voelde dat er genoeg mannen en vrouwen zijn voor wie dit ook echt niet kan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 17:39

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 17:51

Super column!!!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:37

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 18:49

Ik vind dat hij JD echt fantastisch neerzet: een seniele oude gek die blijkbaar nooit veel succes bij de vrouwen heeft gehad en nu stoer in zn mancave praatjes heeft.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:00

Maar ik vind die zinnen van kandelaar dan weer niet grappig.
Dat is ook lachen om het gebeurde.
Oke hij neemt het op voor de vrouw voor met "kandelaar" maar ik vind het zo benoemen net zo onsmakelijk eigenlijk. Ook popiejopie termen gebruiken om het column aan de man te brengen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:03

DuoPenotti schreef:
Maar ik vind die zinnen van kandelaar dan weer niet grappig.
Dat is ook lachen om het gebeurde.
Oke hij neemt het op voor de vrouw voor met "kandelaar" maar ik vind het zo benoemen net zo onsmakelijk eigenlijk. Ook popiejopie termen gebruiken om het column aan de man te brengen.

Nee hoor. Een kaars stop je in een kandelaar en niet (zonder toestemming)in een vagina. Ik vind de manier waarop humor hebben want Joep zet Derksen echt in zijn hemd en op een grappige humoristische manier. Heerlijk!

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 19:05

Dat zie ik anders.
Dat zie ik net zo goed als lachen om wat er is gebeurd.
Maar omdat hij Derksen zijn hemd word zet is het ineens goed gekeurd, lachen om iets ernstigs.