Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 01:11

Renee1991 schreef:
Dit kan namelijk voor condensatie zorgen als waterdamp in contact komt met een heet oppervlak.

Andersom ;)

Verder lost een beetje condenswater gewoon op in E5/E10. Ethanol is hygroscopisch.
Dat is één van de problemen met ethanol in benzine.

Zoek maar eens op hoe je supereenvoudig thuis kan testen of en hoeveel ethanol de benzine die je tankt bevat. Staat helder op youtube bv. Heel :)* voor menigeen ook al wil je het niet zelf gaan doén.

En dat vuil aanzuigen bij laag niveau brandstof... Kijk eens naar je flesje vloeibare handzeep als dat leeg is. Beter nog een transparante flacon lekkerluchtje: Eventueel vuil onderin wordt het ÉÉRSTE opgezogen.
Alles wat als laatste opgezogen wordt is wat drééf ;)

Best wel fijn om te weten hoeveel % ethanol er in de benzine zit trouwens: Hoe meer ethanol hoe lager de calorische waarde, hoe lager het vermogen en hoe hoger het verbruik.
Ook maakt ethanol, omdat het meer O2 in de verbinding heeft, adt de verbranding zowel armer als heter is. Ook maakt het verschil voor de snelheid van het vlamfront dus het onstekingstijdstip.
Als ´goed lopen´ belangrijk is voor je, is dat .... belangrijk.
Of niet, maar mauw dan ook niet over klok en klepel :P

Het is zó leuk allemaal; moderne smeermiddelen, brandstoffen en zelf legeringen regelrecht uit de space-age.
Ik heb een 750 cc 4 cil motorfiets uit 1939 en het is zowat raketwetenschap hoe/waarom die vandaag ánders afgesteld moet worden dan de fabrieksspecificaties om hetzelde te lopen. Ander ontstekinskingtijdstip, ander contactpunt-afstand, zelfs andere klepspeling!
Ah en een piezel% toevoeging als loodvervanger voor de klepzetels. Zou ook Avgaz kunnen tanken bij de luchthaven hier 3 km vandaan, maar dan moet ik wéér alles héél anders afstellen en kan ik onderweg niets tanken :roll:

Maak je er maar geen zorgen over. Snappen bij de motorclub ook alleen maar een paar echte techneuten en het ding lopt tóch wel. Alleen nét wat minder *\%/*
Moraal van het verhaal is: Leegrijden van de tank is op het stilvallen waar je dat wellicht niet wil na, nul probleem met een post milennium personenauto.
Verder met de prijsstijgingen irrelevant; beter VOL tanken vóór de volgende verhoging :j

Was dat vanavond vergeten 8)7
Wat teveel bezig met de lancering van LordToken (LTT) morgenochtend om 10,00. Tank daarna wel.

Brainless

Re: Benzine kosten stijgen plus veel km's rijden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 03:14

Hier in de buurt is gelukkig nog een pompstation waar wij Ultra 98 E0 kunnen tanken.
Dit gebruiken we voor de oude auto, de scooter (na al eens een vastloper te hebben gehad op E10) en voor de bosmaaier/maaimachine (dit omdat het gemengd moet worden en met E10 kun je de mengsmering niet lang laten staan).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 12:21

Brainless schreef:
en met E10 kun je de mengsmering niet lang laten staan).

Schudden voor gebruik. Zie je al staan met de maaimasjien :+

Gelukkig kan ik de kettingzagen wel makkelijk schudden en bovendien zaag ik die liefst bijna leeg. De bidon schudden is makkelijker :D

Overigens is het allemaal niet zo transparant (understament) wat er in welke brandstof zit. De enige manier om zéker te weten dat er geen ethanol in zit is de watertest.
Ik tankte afgelopen zomer peperdure BP voor mijn straat´racer´ omdat de motor volgens de fabrikant niet voor ethanol geschikt is. Trok onder vollast bergop echter niet zoals het moet dus getést en ja hoor >5% ethanol -:(- Kan ik beter en goedkoper el cheapo tanken met een ´additief´. Tussen haakje omdat het oneigenlijk gebruik van wat anders is.

p.s. áls je graag lief voor je auto wil zijn, maak je dan geen zorgen over bijna leegrijden maar zet de start/stop-functie uit.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 13:14

Door de oorlogsspeculatie verschuift ook de kapitaalmarkt. Onder meer naar cryptos. Putin redt de BTC :wow:
Kan ik met de cryptopas (van mijn zoon) tanken en compenseert het stijgen van de één het stijgen van de ander :+ maar mijn hémel wat een geld weer.

Ook volledig buiten perspectieven. Een kilo eco sinasappels 60 ct. en zelfs Mangos minder dan 2 Euros/kilo.
Waanzin!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 15:35

Afbeelding

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:28

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:14

elnienjo schreef:
Het beste bericht van de afgelopen weken : België wil de accijns op benzine gaan verlagen!
https://www.autoblog.nl/nieuws/straks-n ... BC-3322327

Dàt zou erg fijn zijn ja! Krijg je alleen nóg meer tanktoerisme :+ hopelijk gaan ze gele kenteken platen vervolgens niet weren.

Ik tank altijd al in België, maar woon dan ook binnen 1km van de grens. Tanken altijd in Kapellen, daar is ie wat goedkoper dan in Putte.

Beetje raar alleen dat de Belgische regering wél wil en kan ingrijpen, maar onze Nederlandse roverheid doet alsof hun neus bloed.....

Vandaag 30L getankt en kon €58 aftikken. Is NIET leuk meer!

Vorig jaar een volle tank tussen de €30-€35, nu dus al bijna het dubbele.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:18

De Belgen zien ons graag komen, dat was met de restaurants ook zo toen ze bij ons dicht waren. Zal ook ns richting Kapellen rijden als ik weer moet tanken dan als die goedkoper is dan die in Stabroek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:26

mvdende schreef:
elnienjo schreef:
Het beste bericht van de afgelopen weken : België wil de accijns op benzine gaan verlagen!

Dàt zou erg fijn zijn ja! Krijg je alleen nóg meer tanktoerisme :+ hopelijk gaan ze gele kenteken platen vervolgens niet weren.

Ik tank altijd al in België, maar woon dan ook binnen 1km van de grens. Tanken altijd in Kapellen, daar is ie wat goedkoper dan in Putte.

Beetje raar alleen dat de Belgische regering wél wil en kan ingrijpen, maar onze Nederlandse roverheid doet alsof hun neus bloed.....

30 liter voor 58 is een koopje

Daar betaal je nu hier echt wel 70 euro voor hoor.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:31

Morgen de kortingsacties in Ommen en Eerbeek. Eerbeek zou goed te doen zijn, maar helaas .. ik moet werken :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 22:44

elnienjo schreef:

Ierland heeft dat al gedaan. Minder dan ze meer aan opbrengst aan de stijging hebben maar het is wát.

Hier in Spanje is sprake van ingrijpen in alle energieprijzen want electriciteitskosten remmen de economische activiteit nog sterker.
Nog niets concreets echter.
Ondertussen rijden mensen minder, gaan prijzen van zowat alles per elke nieuwe levering omhoog en verminderen veel bedrijven hun productie. Gaat echt zorgwekkend breed en snel nu ineens.

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 23:04

mvdende schreef:
elnienjo schreef:

Ja bizar..
Hier vandaag 27 liter diesel getankt voor €60. Kan er met m'n kop niet meer bij.. Een halve tank voor het geld waar ik normaal bijna een hele voor haal..

Stephanie_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 06:01

De app mkb brandstof is ook handig.. staat ook de tijd bij van de laatste prijs meting dat is misschien duidelijker als de website die hier werd geplaatst. Als de meting van eergisteren is weet je dat hij nu stuk duurder is.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 08:02

Ik rij elke dag langs een onbemand tankstation. Maandagochtend begon ie op 2.17, gistermiddag stond ie op 2.30 -O- .
Het is dat het ov echt niet te doen is voor mij voor werk (2 uur enkeltje), anders had ik dat gedaan..

MTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 08:23

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:53

Alsof het kabinet de prijzen bepaald :roll: De inkoopsprijzen zijn nu eenmaal heel hoog, niet alleen in Nederland maar over de hele wereld.

Biks2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:56

Inderdaad..
Daarnaast is 1800 netto ook niet heel weinig.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:57

8nnemiek schreef:
Alsof het kabinet de prijzen bepaald :roll: De inkoopsprijzen zijn nu eenmaal heel hoog, niet alleen in Nederland maar over de hele wereld.

Dus ze bepalen ook niet de BTW en de rest van de lasten wat je erover betaalt :roll:

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:05

Zelfs al zouden ze de hele accijns eraf halen, wat rond de 80 cent is dacht ik, dan zou de prijs dus rond de €1,70 komen te liggen, wat alsnog meer is dan vorig jaar rond deze tijd, en een stuk hoger zelfs dan in 2020. Toen stond de prijs rond de 1,50. Dus het is onzin om te denken dat het kabinet even de prijzen terug kan brengen naar 'normaal'.
Plus, wie gaat dat onderhoud aan de wegen dan betalen?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:09

chanicha schreef:
8nnemiek schreef:

Dus ze bepalen ook niet de BTW en de rest van de lasten wat je erover betaalt :roll:

Nee.

Dat doen zo'n 225 mensen die we zelf gekozen hebben.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:11

8nnemiek schreef:

Het kabinet bepaalt wel de accijns en de hoogte van btw.
Andere landen zijn wel van plan iets aan accijnzen op energie en brandstof te doen. Van Kaag en rutte krijgen we slechts de middelvinger.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:12

8nnemiek schreef:
Zelfs al zouden ze de hele accijns eraf halen, wat rond de 80 cent is dacht ik, dan zou de prijs dus rond de €1,70 komen te liggen, wat alsnog meer is dan vorig jaar rond deze tijd, en een stuk hoger zelfs dan in 2020. Toen stond de prijs rond de 1,50. Dus het is onzin om te denken dat het kabinet even de prijzen terug kan brengen naar 'normaal'.
Plus, wie gaat dat onderhoud aan de wegen dan betalen?

Dat wegenonderhoud kan wel een jaartje wachten als de nood aan de man is.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:17

Biks2 schreef:
Inderdaad..
Daarnaast is 1800 netto ook niet heel weinig.

Minimumloon híer is 1000 Euro en bijna niemand op dat werkniveau krijgt dat. Heel normaal is 20 of 30 uur contract op dat salaris en wel 40, 50 uur werken zonder volledige bijbetaling en evenmin sociale afdracht.

@elniejo slechts een miníem deel van de wegenbelasting/ belasting op benzine gaat naar de wegen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:17

elnienjo schreef:
8nnemiek schreef:

Het kabinet bepaalt wel de accijns en de hoogte van btw.
Andere landen zijn wel van plan iets aan accijnzen op energie en brandstof te doen. Van Kaag en rutte krijgen we slechts de middelvinger.

Ze mogen van mij ook best tijdelijk wat accijns verlagen.. maar voor hoe lang, wat als de prijs alleen maar verder blijft stijgen? En als hij dan eenmaal daalt, wat krijg je vervolgens? Mensen die weer kwaad worden zodra de accijns terug verhoogd wordt. Dus ik snap heel goed dat ze daar voorzichtig mee zijn.
Stel, de accijns gaat nu 25 cent omlaag, denk je dat mensen daar tevreden mee zijn?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:19

We hebben 't kwartje van kok nooit teruggehad dus lijkt me een mooi moment dat in elk geval nu te doen en daarnaast een passende tijdelijke verlaging.