Oekraïne

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:45

Karl66 schreef:
bigone schreef:
Poetin wil alleen maar zijn macht in de Oekraine terug pakken.En op deze manier gaat hem dat ook lukken waarschijnlijk. Straks een nieuwe regering in Kiev waar alleen zijn trollen zitten en dan heeft hij het daar voor het zeggen.

Het kan ook maar zo zijn dat Poetin een groter stuk heeft afgehapt dan wat hij op kan en dat hij er straks in stikt.

In de Oekraïne, met uitzondering van de Russen die daar in het kader van de Russificatie naartoe gestuurd zijn, zijn ze echt niet dol op de Russen. Elke burger kan een wapen krijgen om de Russen te bevechten. Dus dan zitten ze straks met een ongekende guerilla oorlog en als ze zich terugtrekken, dan wordt hun puppet regime binnen de kortste keren gewipt. Dat betekent dat Rusland moet blijven en dat ze straks zomaar weer een Afghanistan 2.0 kunnen hebben.

Daarnaast heeft de USSR de koude oorlog met het westen verloren. Niet op het slagveld, maar omdat ze het economisch niet konden bolwerken. Ze staan er nu economisch helemaal niet beter voor en er is dus een grote kans dat het westen deze oorlog weer wint op economische gronden, zonder zelf een schot te hoeven lossen.

Ja uiteindelijk zal Poetin het loodje leggen. Maar wanneer en met hoeveel slachtoffers. Ik denk dat het NU voor mensen relevanter is...

Exitium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:47

mnka schreef:
Ikzelf ben Russisch met vrienden en kennissen uit Oekraïne. Gelukkig gaat alles goed met hun. Het is een hele verdrietige situatie, waarbij de gewone hard werkende burger weer de meeste ellende mag ervaren -O-

:(:)

mnka schreef:
996981 schreef:
Vreselijk… veel kracht zolang het nodig is. Woon je
in Rusland?

Dank jullie wel voor de lieve woorden! Woon gelukkig zelf al een tijdje in Nederland. Maar mijn familie woont er wel en in Estland. Merk zelf dat de wat jongere generatie er helemaal klaar mee is, vooral mijn moeder. Die heeft echt geen zin in een sovjet unie 2.0. Ze zijn nu ook bang voor de sancties vanuit de eu, meeste mensen hebben het al niet breed en moeten het doen van een laag salaris. Het is echt een ego trip van Poetin dit. Helaas merk je wel dat de wat oudere generatie gehersenspoeld is en alles wat Poetin zegt waarheid is.

Dat is ook het probleem. Poetin zelf zal er als laatste wat van merken, bij hem blijft het eten wel rijkelijk op tafel komen, maar de burgers kunnen het heel zwaar gaan krijgen als er bijvoorbeeld import- en exportbeperkingen komen. Het is bijna niet te doen om maatregelen te nemen die Poetin en zijn regering wel hard raken, maar de bevolking niet. En je er als burger tegen uitspreken of protesteren is, zeker als Poetin inderdaad terug wil naar de Sovjettijd met de NKVD/KGB en dergelijke, spelen met je leven

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:49

Ellende van (nucleaire) wapens is dat het ook afhangt hoe ze die gaan inzetten. Over hun eigen achterland waar rusland en usa heel dicht tegen elkaar aanliggen. De twee uiterste puntjes van de ons bekende landkaart of dat ze het over europa willen gaan uitvechten. Iets wat ik nooit heb begrepen trouwens. Neem de kortste weg.

Helaas ligt de koude oorlog nog iets te vers in mijn geheugen.ik heb zelfs nog met een spandoek met ban de bom rondgelopen. Omdat er toen uitkwam dat een deel van de sjit gewoon in nederland lag opgeslagen. De dreiging die er toen was steeds was nog klein bij vergeleken nu voor mijn gevoel. Omdat Poetin een gevaarlijk figuur is in vergelijk de echte communisten die toen het voor het zeggen hadden, ook geen lievertjes maar minder ver van de realiteit af dan deze brrrr.

pien_2010

Re: Ukraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:51

mnka sterkte.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:51

Inmiddels is artikel 4 ingeroepen voor geloof de gehele oostgrens van europa.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:53

Pareltjes schreef:
Inmiddels is artikel 4 ingeroepen voor geloof de gehele oostgrens van europa.

?? Wat betekent dit artikel 4?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:54

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:55

Quir schreef:
https://www.nu.nl/spanningen-oekraine/6 ... t-uit.html

[ [url=m/OkxiyT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Niet dat Poetin zijn woord nu opeens veel waard is, maar wat hier staat lijkt mij wel een logische aanpak.
Een aanval inzetten om snel schade toe te dienen, waarmee je laat zien bereid te zijn ver te gaan en als je echt zou willen zo het hele land onder de voet te kunnen lopen, om vervolgens een paar stappen terug te nemen (mogelijk na onderhandelingen) en slechts vast te houden aan een gedeelte van het grondgebied waar je flinke steun hebt onder de bevolking. De Oekraïne zal zich richten op de verdediging en voor je het weet zijn er een paar jaar voorbij en heeft niemand het meer over de heroverde gebieden die eigenlijk teruggegeven zouden moeten worden.

En dan begint het mogelijk opnieuw, wederom daar of compleet ergens anders.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:55

Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 13:56

Ik heb daar iets over gelezen. Grofgezegd Artikel 4 en artikel5 hebben te maken met de verdediging van de grenzen van de eu/navo. Artikel 4 is joh wij als grenslanden voelen ons niet meer veilig ivm de dreiging, artikel 5 is help mee en verdedig.

Ik ga even zoeken naar de tekst
Gevonden nos liveblog
Citaat:
Baltische staten en Oekraïense buurlanden roepen artikel 4 NAVO in
De Baltische staten, Polen, Slowakije en Roemenië hebben artikel 4 van het NAVO-handvest ingeroepen. Dat meldt Europacorrespondent Sander van Hoorn. Daarmee vragen deze landen om overleg over de ontstane situatie. Artikel 4 wordt wel het voorportaal van hoofdstuk 5 genoemd. Artikel 5 bepaalt dat een aanval op een lidstaat een aanval op allen betekent en dat de lidstaten dus elkaar moet gaan helpen.

De vier Oost-Europese landen vrezen een bezetting van Oekraïne door Rusland. In dat geval grenzen zij aan Rusland. Daarom willen zij van de NAVO weten hoe dan te reageren. Het Letse ministerie van Buitenlandse Zaken zegt dat er nu nog geen acute militaire dreiging is: "Maar we moeten ons wel voorbereiden op veiligheidsrisico's, een golf aan vluchtelingen, cyber-dreiging, nepnieuwsaanvallen en energieleveringsproblemen".

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:08

140 burgermeesters veroordelen inval Poetin.
Socialmedia kanalen nemen een voor af in rusland alsmede onafhankelijke journalistiek.
Protest in moskou hardhandig beïndigd.

Vliegveld Kiev ( geloof ik ) met helicopters ingenomen en zou onder rusisch gezag zijn...

Dit is een filtsoorlog, alles gaat op een turbosnelheid
Laatst bijgewerkt door Pareltjes op 24-02-22 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:09

Mnka heel veel sterkte.

De situatie is verschrikkelijk. Poetin is een eng, gevaarlijk mannetje met een veel te groot ego. Snap heel goed dat de aangrenzende landen zich ook niet veilig voelen. Zou Poetin echt zo gek zijn? Om heel Europa over te (willen/proberen) nemen?

Er is wel 1 gedachte die iedere keer opnieuw in mijn gedachten naar voren komt, namelijk dat ik heel blij ben dat Trump niet meer aan de macht is.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:10

Overigens ben ik ook benieuwd naar Turkije. Turkije heeft een belangrijk stuk water in handen en feitelijk de enige toegangsweg naar de zwarte Zee.

Turkije is natuurlijk niet echt een hele betrouwbare navodeelnemer

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:10

poetser schreef:
Mnka heel veel sterkte.

De situatie is verschrikkelijk. Poetin is een eng, gevaarlijk mannetje met een veel te groot ego. Snap heel goed dat de aangrenzende landen zich ook niet veilig voelen. Zou Poetin echt zo gek zijn? Om heel Europa over te (willen/proberen) nemen?

Er is wel 1 gedachte die iedere keer opnieuw in mijn gedachten naar voren komt, namelijk dat ik heel blij ben dat Trump niet meer aan de macht is.

Trump was overigens wel de enige die iets kon met Poetin.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:12

Daks schreef:
Overigens ben ik ook benieuwd naar Turkije. Turkije heeft een belangrijk stuk water in handen en feitelijk de enige toegangsweg naar de zwarte Zee.

Turkije is natuurlijk niet echt een hele betrouwbare navodeelnemer

Ik vrees met grote vrezen. Ukraine heeft dringend verzocht geen rusische vaartuigen meer door te laten. En zo wordt ook Turkije er bij betrokken. Pfffff, we hadden aan één gek de handen al vol, laat staan aan 2

Pareltjes

Daks schreef:
poetser schreef:
Mnka heel veel sterkte.

Hahahahaha......ja zn hielen likken

IMANDRA

Daks schreef:
poetser schreef:
Mnka heel veel sterkte.

"iets kon"?
Putins wensen inwilligen zeker. Laten we niet doen alsof Trump iets nuttigs in het belang van Amerika en negatief voor rusland heeft behaald. Sterker nog, Trump vind de inval van Rusland 'Geniaal" is.
https://www.theguardian.com/us-news/202 ... ine-crisis

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:14

2 Nederlandse F35 ( zeg ik dat goed? ) naar oostgrens gevlogen om daar in Navo verband grens te bewaken.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:17

Ik heb het niet over nu maar in de tijd dat Trump president was. Daar zijn toen der tijd zeker wel positieve overeenkomsten uitgekomen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:17

Daks schreef:
Ik heb het niet over nu maar in de tijd dat Trump president was. Daar zijn toen der tijd zeker wel positieve overeenkomsten uitgekomen.

Positief voor Rusland ja. Trump is Putin's marionet...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:19

Daks schreef:

Wat exact?

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:20

Laten we hopen dat Trump zich gedeist houdt en geen olie op het vuur gaat gooien

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:24

Ach iedereen vergeet dat Trump er het meeste verantwoordelijk voor was dat Putin eindelijk open stond voor een samenwerken met de us IPV enkel negatief schreeuwen over en weer. Een mogelijke samenwerking voor cyberveiligheid etc etc. Helaas zal de tijd het niet leren go het daadwerkelijk goed zo zijn gegaan maar het verdomde feit dat er normaal gecommuniceerd werd dat word even vergeten.

Al die gesprekjes die er nu plaatsvinden doen niks daar zijn Wij nu helaas de getuige van.

En nee ik keur niet goed wat er nu gebeurd en ja ik ben er op tegen en ja ik vind het belachelijk dat er mensen zijn die dit steunen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:27

Daks schreef:
Ach iedereen vergeet dat Trump er het meeste verantwoordelijk voor was dat Putin eindelijk open stond voor een samenwerken met de us IPV enkel negatief schreeuwen over en weer. Een mogelijke samenwerking voor cyberveiligheid etc etc. Helaas zal de tijd het niet leren go het daadwerkelijk goed zo zijn gegaan maar het verdomde feit dat er normaal gecommuniceerd werd dat word even vergeten.

Al die gesprekjes die er nu plaatsvinden doen niks daar zijn Wij nu helaas de getuige van.

En nee ik keur niet goed wat er nu gebeurd en ja ik ben er op tegen en ja ik vind het belachelijk dat er mensen zijn die dit steunen.

Lol. Sure. Putin stond open voor een samenwerking die grotendeels in Putins voordeel was.
https://edition.cnn.com/2019/11/17/poli ... index.html

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 14:32

Dus.... Niemand maar dan ook niemand is daar slechter door geworden.

Er werd in ieder geval geen oorlog ontketend.
Imo Met honing vang je meer vliegen dan met stront.