Klimaatverandering

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 14:44

IsaCalixa schreef:
Ik kon er geen recent topic over vinden, dus bij deze..

Waarom ik dit aanmaak; in mijn omgeving, niemand die zich er echt druk om maakt.. niemand die praat over de bosbranden, overstromingen, alle duidelijke tekenen van opwarming van de aarde. Ecologen zeggen dat de CO2 nu uitstoot zeer ernstig is.. giftige gassen.. ontzettend veel dieren die omkomen.. Maar ook mensen waarvan hun huis en leefomgeving wordt verwoest, mensen die overlijden of zoek zijn.

De aarde gaat letterlijk kapot :(

Het maakt mij zo verdrietig en ik snap niet dat het (in mijn omgeving althans) slechts een nieuwsbericht is op Facebook en dat het mensen verder niet echt lijkt te raken of bezig houdt. Alleen de mensen die als hulpverleners op de locaties aanwezig zijn of de mensen die middenin de ellende zitten.

Misschien doe ik maar wat assumpties maar dit is hoe ik het ervaar. Hoe is dit bij jullie?

En ja.. Ik weet dat alleen verdrietig erom zijn niet helpt. Ik zou graag iets doen om te helpen. En iedereen zou dat eigenlijk moeten doen..

Nou ja, wellicht kan het op deze manier toch wat meer bespreekbaar worden gemaakt, al dan niet in het echt maar toch.. :)

Ik maak me er bij vlagen druk om... en eerlijk? ik ben blij dat ik er niet meer bij ben om de ergste ellende mee te maken.
Ik zou nl echt niet weten hoe het gefixt moet worden als grote industrieen niet gaan meewerken (en die gaan niet meewerken).
Als ik de fiets pak of ga lopen, en ik zie dan een filmpje van velden met autobanden die in de brand staan dan denk ik... euh... -O- owkeej... Dus ja dan pak ik die fiets, ik doe dingen voor mezelf, maar ik heb niet de illusie dat dat ook maar iets helpt...

In NL moeten we allemaal gaan fietsen, al het vee eruit, in de winter extra (duurzame) truien en dekens, en misschien scheelt het een miniscuul deel..
Wereldwijd is het weer een ander verhaal denk?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 16:58

enzino schreef:
De media bias kwam ik ook tegen, onder andere in dit plaatje, wat ook past binnen het plaatje dat Askja eerder schetste: "Interessant gegeven: als je nu het nieuws volgt, lijkt de hele wereld wel letterlijk in brand te staan. Toch zijn er blijkbaar per saldo minder bosbranden dan voorheen."

[ [url=m/fmtCsv.jpg]Afbeelding[/url] ]

De bias zit trouwens niet alleen bij de media, ook het IPCC rapport zelf heeft een bias. Hieronder een tabel met hoevaak bepaalde scenarios genoemd worden in het rapport:

[ [url=m/e6PZoR.png]Afbeelding[/url] ]

Het meest onwaarschijnlijke scenario (volgens het IPCC) wordt het vaakst aangehaald in de tekst (van de IPCC) met 41.5% van de mentions. Samen met het op een na minst waarschijnlijk scenario ( +7.0) worden deze 53% van de keren aangehaald. Je zou toch denken dat het meest waarschijnlijke scenario het meest zal worden aangehaald, behalve als je paniek wilt creëren natuurlijk. En 41.5% is veel: vorig rapport was het nog "slechts" 31.4%.

[ [url=m/kpFJZ6.png]Afbeelding[/url] ]

Bovendien, het extreme doemscenario dat het IPCC in 2013 nog als het meest waarschijnlijke scenario zag (RCP8.5) zien ze nu als het een scenario met "low likelihood". Vreselijk goed nieuws dus: het lijkt nu allemaal een stuk minder erg dan ze voorheen dachten dat het zou zijn.

Ik hoop echt dat je gelijk hebt met dat laatste.
Dat kán natuurlijk, en dan zouden we met zijn allen enorm geluk hebben.
Maar als er ook maar een kleine kans is dat het worst case scenario wel werkelijkheid wordt, zou dat m.i. genoeg moeten zijn om de benodigde forse maatregelen te nemen. Want de prijs als het de verkeerde kant op gaat is vele malen groter dan de prijs van die maatregelen.
Dus ik begrijp wel dat het IPCC 'paniek zaait'.

Ik ben overigens wel benieuwd naar de bron van die tabellen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:45

Citaat:
Ik maak me er bij vlagen druk om... en eerlijk? ik ben blij dat ik er niet meer bij ben om de ergste ellende mee te maken.
Ik zou nl echt niet weten hoe het gefixt moet worden als grote industrieen niet gaan meewerken (en die gaan niet meewerken).
Als ik de fiets pak of ga lopen, en ik zie dan een filmpje van velden met autobanden die in de brand staan dan denk ik... euh... -O- owkeej... Dus ja dan pak ik die fiets, ik doe dingen voor mezelf, maar ik heb niet de illusie dat dat ook maar iets helpt...

In NL moeten we allemaal gaan fietsen, al het vee eruit, in de winter extra (duurzame) truien en dekens, en misschien scheelt het een miniscuul deel..
Wereldwijd is het weer een ander verhaal denk?

Jammer als mensen zo slecht geïnformeerd zijn...!

1) Grote industriën heten gelukkig niet allemaal Shell...
Unilever is beslist geen kleintje.
Heineken niet, KPN niet, en de NS ook niet.
Ze zijn al jaren geleden begonnen.

(Geen excuus ;) dus 'zullie doen niets'... excuses voor het op de bokker spelen ipv op de bal...)

2) Alle vee weg - waar komt dat nu weer vandaan?
De coöperatie 'Land van Ons' gaat bij Leiden in het veenweidegebied exyensieve landbouw bedrijven met Lakenvelders. Accoord, het verdienmodel is wat anders, maar nog steeds gericht op een economisch rendabele(r) boerenbedrijf.

3) Enne : geef nooit antwoord op de verkeerde vraag!
De vraag is niet 'of ik in mijn eentje de wereld kan redden, te ja of te nee'.
De vraag is of ik (of welke bokker dan ook) kan bijdragen.
Ja, dat kan en dat heeft zin.

Cer

Re: Klimaatverandering

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 20:54

1. Ik denk dat er buiten NL nog grotere industrieën zijn ? En ik denk dat er landen zijn die heel nog nooit iets met klimaat gedaan hebben (laatst bv iets gelezen over plastic soup en tropische eilandjes, was niet heel best)

2. Vee uit nl… Nja, een aantal posters oa in dit (en andere) topics lijken, maar ik kan me vergissen, een hardgrondige hekel aan boeren te hebben ..

3. Ja ik draag bij, maar eerlijk, ik denk niet dat het zin heeft … hoe dan? Bossen worden gekapt en verbrand, de afval berg is enorm , de zee is mega vervuild.. en ik denk niet alleen aan t rijke westen waar we de luxe hebben om over bijv “van het gas af” projecten na te denken.. maar ook aan hoe gaat dat in arme delen van de wereld, hoe werkt dat bij een corrupt regime, grote fabrieken .. als landen al niks om mensen geven, geven ze dan om t milieu? Ik weet t niet zeker maar ik betwijfel het ten zeerste ..:

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:12

Ik vind dat mensen gestimuleerd moeten worden groen te leven, maar dan wel met goed beleid. Geen schone gascentrales voor biomassa, geen subsidies voor aanschaf van een dure elektrische auto, maar een premie als je je auto inlevert, geen kinderbijslag en kindgebonden budget bij meer dan 2 kinderen (uitgezonderd een meerling voor Pien :D ), geen weides volbouwen met huizen, maar de hoogte inbouwen, een kritisch immigratiebeleid ter stimulering van een bevolkingskrimp etc etc.

En GroenLinks en D66 pretenderen tegen biomassa te zijn, maar stemmen op lokaal niveau wel in met zulke onzin!

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:26

Cer: Het is van belang om dan terug te gaan (niet jij persoonlijk hè) naar de oorzaak van structurele armoede, conflicten en corrupte regiems in bijvoorbeeld Afrika, en eerlijk te kijken naar welk aandeel het rijke westen daarin heeft. Om vervolgens na te denken over hoe we een aandeel kunnen hebben in positieve oplossingen, (al was het maar in ons "eigen belang" om klimaatvluchtelingen te voorkomen) in plaats van dat we landen soms nog steeds gebruiken om er aan te verdienen.

Ik deel soms wel je sombere kijk, want hoe krijgen we die groot verdieners ooit in beweging?
Maar inderdaad wat Janneke zegt: kijk naar de dingen die wèl gedaan worden, de goede initiatieven en de bedrijven die wel serieus met verandering bezig zijn.

En, mocht je het idee hebben dat ik tegen vee ben: in tegendeel, ik pleit voor hun welzijn, dus hoe kom je erbij?
Maar met conservatieve boeren die alleen voor eigen parochie spreken in discussie gaan, is erg vermoeiend weet ik uit opgedane ervaring.

DP weet, als het goed is, zelf heel goed hoe zuinig je met energie om moet gaan als je gezondheid dat vereist. Dus ik probeer daarin mijn grenzen te bewaken ;)

Mazida ik weet niet alles van het programma van Groen Links, maar wèl dat ze NIET in de buitengebieden (weilanden en natuur) willen bouwen.
En als je niet teveel migranten wil moet je nu echt serieus in gaan zetten op het milieu/klimaat. Groen Links wil dat, en niet in de laatste plaats vanwege de op handen zijnde klimaat vluchtelingen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:29

Euh. Waarom word ik ineens genoemd?

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 21:31

Ja, dat zal vast in het programma van GroenLinks staan Nikass, maar hier zitten ze in de gemeente en hebben ze net ingestemd met 900 extra woningen en zitten ze ook niet het in Amsterdams college dat alleen maar uitbreidt en uitbreidt? Ik houd niet van partijen die groen pretenderen, maar niet groen doen. Net als Kaag roept te roeptoeteren dat we minder moeten vliegen maar paar weken geleden wel even en weer vliegt naar Luxemburg! |o

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:24

Ik ken het voorbeeld niet, maar als iemands gedrag niet klopt met wat hij zegt word ik daar ook niet blij van nee.
Het lastige aan de politiek is dat eeuwige compromissen sluiten denk ik. Dat is niets voor mij.

DP: misschien niet handig geformuleerd van mij. Bedoelde het niet aanvallend.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 22:31

Ik zit op Bokt liever niet waar ik woon Nikass, maar ik houd van principiële politici en die zijn er helaas weinig of niet (ben fan van Renske Leijten). En net als koning Willem-Alexander die met zijn privéjet even op en neer vliegt tussen Griekenland en Nederland om de Olympiërs te huldigen. Leuk hoor, maar kort dan je vakantie in Griekenland of vliegen in ieder geval niet met je privéjet terug maar met een groepsvlucht (business clas zal wel gaan voor een koning zeker?)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 23:00

Nee, beveiliging.

En hij heeft een vliefbrevet wat betekent dat je een aantal vlieguren/jaar moet maken om die te behouden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-21 23:19

Cer schreef:
2. Vee uit nl… Nja, een aantal posters oa in dit (en andere) topics lijken, maar ik kan me vergissen, een hardgrondige hekel aan boeren te hebben ..

Ik weet niet of je mij ook bedoelt met o.a. ?

Maar ik heb helemaal geen hekel aan boeren.

Ik heb vroeger, tot volle tevredenheid met mijn pony bij 2 verschillende boeren gestaan.
Op mijn huidige stal en vereniging komen heel veel kinderen van boeren lessen of wedstrijden rijden, dus ik ken best wat boeren.

Maar, één van deze (varkens)boeren heeft mij wel eens verteld, dat zij tonnen subsidie krijgen voor varkens die ze in Hongarije hebben, zij rijden in vette auto's en hun dochter van 14 kreeg paar jaar geleden een springpony van € 25.000, dus niet alle boeren zijn arm of zielig, wil ik ermee zeggen. ;)

Maar ik erger me wel aan Farmers Defence. De manier waarop zij vorig jaar demonstreerden en schade aanrichtten vond ik onacceptabel.

Van Carolien van BBB ben ik geen fan; maar dat ben ik van meer politici niet. :D
Ik vind haar mensen tegen elkaar opzetten, soms. Het westen (Randstad) tegen de rest van Nederland. Stedelingen tegen dorpelingen.
Net alsof er in het westen/Randstad geen boeren of dorpen te vinden zijn.
Ik vind haar (soms) te populistisch, zij krijgt ook veel media-aandacht voor zo'n kleine partij, maar ze spreekt wel begrijpelijke taal.

Maar dat alles heeft helemaal niets met een hekel aan boeren te maken.
Ik begrijp zeker hun angsten en onzekerheden over de toekomst.

Ik ben blij dat ik niet in de politiek zit, om maatregelen te nemen en/of oplossingen te zoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 03:34

Askja schreef:
Maar als er ook maar een kleine kans is dat het worst case scenario wel werkelijkheid wordt, zou dat m.i. genoeg moeten zijn om de benodigde forse maatregelen te nemen. Want de prijs als het de verkeerde kant op gaat is vele malen groter dan de prijs van die maatregelen.

Dit is de bron van die tabellen:
https://rogerpielkejr.substack.com/p/ho ... pcc-report

En er is een kleine kans dat de worst case scenario werkelijkheid wordt, maar dat is natuurlijk niet genoeg reden om forse maatregelen te nemen. Er is ook een minieme kans dat er een kernoorlog komt in de komende 5 jaar, maar jij gaat ook geen schuilkelder bouwen en voedsel inslaan. Je moet de kansen en kosten afwegen, niet van het slechtste scenario uitgaan en daarmee alle kosten verantwoorden.
Citaat:
The phrase “extreme scenario” might be a little difficult to understand in the abstract. So let me explain what an extreme scenario looks like, and why it is obviously, undeniably implausible. All of RCP8.5, SSP5-8.5 and SSP3-7.0 assume that the world is going to massively increase consumption of coal in the future. The scenarios project that we will replace natural gas with coal, we will replace nuclear with coal, we will replace wind and solar, we will even chose to abandon gasoline for cars and use coal-to-liquid as fuel. If that sound ridiculous — it is!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 07:45

Het rijke westen... wat is dat eigenlijk voor vooringenomen oordeel?
Een rondje google zegt mij dat Kenia de schoonste lucht heeft, en China, Rusland, Mexico het meest vervuild zijn..

Ik denk dat het rijke westen (dat zei ik volgens mij ook) best dingen kan doen om klimaatdoelen te halen, maar het rijke westen gaat dat niet halen voor de hele wereld.
Als wij in NL wat doen qua klimaat, vervuiling, uitstoot etc dan is dat een HEUL klein percentage van de hele aarde... denk ik? (ik heb geen timmermansoog, maar zo lijkt het)

En toen ik voor het eerst begreep wat biomassa inhield, heb ik eigenlijk sowieso alle moed verloren... bomen kappen, wtf echt? Iets met longen van de aarde ofzo?

Daarnaast, wij zitten hier te piepen over drukte, bebouwing en snelwegen en weet ik veel wat, terwijl er landen zijn die bouwen wat ze willen (gloednieuwe steden, zónder inwoners) en waar nog ruimte zat is blijkbaar. En daarmee zeg ik nadrukkelijk niet (!) "omdat zij dat doen hoeven wij niks te doen"... maar ik denk bij mezelf, terwijl ik netjes papier in de papierbak doe.. 'waarom?'.
Waarom zou ik maar 1x per 2 jaar het vliegtuig pakken, als er mensen (bijvoorbeeld) 4x per jaar naar Ibiza vliegen (en groen links stemmen, maakt mij niet uit, is wel een beetje gek) .. Dus nee, dat is ook niet 'omdat zij het doen mag ik het ook', maar meer 'wat heeft het voor zin..'? Wat zou ik mijn levensvreugde beperken voor.. niks...?

China staat blijkbaar op nr 1 qua uitstoot (die zijn aan het verbeteren, meen ik), de (goedkope) kledingindustrie zit, dacht ik, daar. Rusland en India doen ook mee..

Dus nogmaals, ja ik probeer mn steentje bij te dragen, maar ik heb zelf niet de illusie dat alle landen eraan mee gaan doen :)

Electra, wat 1 boer je verteld heeft, geldt dan toch niet voor alle boeren?
En ik noem verder geen namen, maar er wordt gewoon nogal allergisch gereageerd op alles wat boer is... Ikzelf zou het heel erg vinden als ik mijn landbouwproducten uit andere landen moet gaan halen, vanweer ik niet weet wat er mee gebeurd is... :n
Nikass: ik noem jouw naam niet, dus ik kom nergens bij :j

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 07:51

Grappig dat jij die conclusie eraan hangt Enzino. De schrijver denkt daar anders over:

Roger Pielke jr schreef:
To close this part 1, let me emphasize that climate change is real and important. Aggressive adaptation and mitigation policies make good sense, as I’ve argued for 25+ years. It is the significance of climate change that makes it so very important to get the science right in policy discussions. Science is not simply an impressionistic backdrop for political advocacy — it matters also for the details of policies that will profoundly affect peoples lives.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:29

Ik las vanmorgen deze quote van een wetenchappelijk onderzoeker en politicus:

" Of het nu om pandemieën of klimaatrampen gaat: de oplossingen worden tegengehouden door economische spelers met een directe lijn met de politiek. "

Er zit een kern van waarheid in :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 08:32

Danique_G schreef:
Grappig dat jij die conclusie eraan hangt Enzino.

Geen idee welke conclusies ik waar aan hang en waarom dat grappig is, maar het lijkt erop dat jij denkt een "got you" momentje te hebben, dus ... gefeliciteerd, je hebt gewonnen!

Jammer dat dat je insteek was om het artikel te lezen, maar je hebt het tenminste gelezen. Een onderbouwt stuk dat vraagtekens plaatst bij de gekozen scenario's en hoeveel aandacht ze krijgen in het IPCC rapport. Misschien is het leuk om hem ook op twitter te volgen waar nog meer "bijzondere keuzes" in het rapport besproken worden, door zowel hem als andere mensen die onderzoek op dat gebied doen. Daarnaast heb je ook nog Bjorn Lomborg, iemand die vooral bekend is om zijn kritiek op klimaatakkoorden en het initiatief heeft genomen om een lijst op te laten stellen welke globale projecten het meest "goed" doen voor het geld dat je erin steekt (gaan we overschakelen op elektrische auto's voor $$$ of gaan we malaria bevechten voor een fractie van geld?).

https://twitter.com/RogerPielkeJr
https://twitter.com/BjornLomborg

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:12

Pandora2 schreef:
Ik las vanmorgen deze quote van een wetenchappelijk onderzoeker en politicus:

" Of het nu om pandemieën of klimaatrampen gaat: de oplossingen worden tegengehouden door economische spelers met een directe lijn met de politiek. "

Er zit een kern van waarheid in :Y)

Niet eens een kern, het is gewoon de waarheid. Kapitalisme en de honger naar geld maakt alles kapot. 2% van Nederland bezit 90% van het vermogen. Deze mensen zijn ook verantwoordelijk voor het gros van de uitstoot/klimaatvervuiling.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:21

enzino schreef:
Askja schreef:

En er is een kleine kans dat de worst case scenario werkelijkheid wordt, maar dat is natuurlijk niet genoeg reden om forse maatregelen te nemen. Er is ook een minieme kans dat er een kernoorlog komt in de komende 5 jaar, maar jij gaat ook geen schuilkelder bouwen en voedsel inslaan. Je moet de kansen en kosten afwegen, niet van het slechtste scenario uitgaan en daarmee alle kosten verantwoorden.

Ik acht de kans op een wereldwijde kernoorlog met apocalyptische gevolgen persoonlijk kleiner dan de kans op een wereldwijde klimaatverandering met (op termijn) apocalyptische gevolgen.
Maar hoe je die kansen inschat hangt uiteraard af van je persoonlijke standpunt, van welke bronnen je raadpleegt.
Punt is wel dat de dreiging van een kernoorlog omkeerbaar is, of liever gezegd op elk moment beperkt kan worden (ik denk dat we in de Koude Oorlog wel degelijk enkele malen ternauwernood aan een kernoorlog zijn ontkomen, en hoewel niet afwezig -Noord-Korea- is een dergelijke acute dreiging van een kernoorlog toch een heel stuk minder groot dan destijds), terwijl een door menselijk toedoen veroorzaakte klimaatverandering richting steeds snellere opwarming op een gegeven moment niet meer terug te draaien is.

Ik ben het zeker met je eens dat de afweging van kansen en kosten hieromtrent belangrijk is en zorgvuldig gemaakt moet worden, maar niet omdat ik denk dat het wel meevalt met de klimaatcrisis, en dat we dus onnodig bang gemaakt worden.

Bedankt voor de bronvermelding.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:32

enzino schreef:

Hoezo wordt er van het slechtste scenario uitgegaan? Zeker niet qua regelgeving en policy.
Om de aarde zo min mogelijk te laten opwarmen moeten we flink aan de bak qua gedragsverandering en verandering in consumptie/energie/uitstoot, ongeacht welk scenario je ideaal zou vinden. Het worst-case scenario is er simpelweg een die we koste wat kost moeten voorkomen, daarom wordt deze zo vaak benoemd.

https://www.reuters.com/business/enviro ... 021-08-09/

SSP1-1.9 schreef:
The IPCC’s most optimistic scenario, this describes a world where global CO2 emissions are cut to net zero around 2050. Societies switch to more sustainable practices, with focus shifting from economic growth to overall well-being. Investments in education and health go up. Inequality falls. Extreme weather is more common, but the world has dodged the worst impacts of climate change.

This first scenario is the only one that meets the Paris Agreement’s goal of keeping global warming to around 1.5 degrees Celsius above preindustrial temperatures, with warming hitting 1.5C but then dipping back down and stabilizing around 1.4C by the end of the century.

SSP1-2.6 schreef:
In the next-best scenario, global CO2 emissions are cut severely, but not as fast, reaching net-zero after 2050. It imagines the same socioeconomic shifts towards sustainability as SSP1-1.9. But temperatures stabilize around 1.8C higher by the end of the century.

SSP2-4.5 schreef:
This is a “middle of the road” scenario. CO2 emissions hover around current levels before starting to fall mid-century, but do not reach net-zero by 2100. Socioeconomic factors follow their historic trends, with no notable shifts. Progress toward sustainability is slow, with development and income growing unevenly. In this scenario, temperatures rise 2.7C by the end of the century.

SSP3-7.0 schreef:
On this path, emissions and temperatures rise steadily and CO2 emissions roughly double from current levels by 2100. Countries become more competitive with one another, shifting toward national security and ensuring their own food supplies. By the end of the century, average temperatures have risen by 3.6C.

SSP5-8.5 schreef:
This is a future to avoid at all costs. Current CO2 emissions levels roughly double by 2050. The global economy grows quickly, but this growth is fueled by exploiting fossil fuels and energy-intensive lifestyles. By 2100, the average global temperature is a scorching 4.4C higher.

Cer schreef:
Het rijke westen... wat is dat eigenlijk voor vooringenomen oordeel?
Een rondje google zegt mij dat Kenia de schoonste lucht heeft, en China, Rusland, Mexico het meest vervuild zijn..

Ik denk dat het rijke westen (dat zei ik volgens mij ook) best dingen kan doen om klimaatdoelen te halen, maar het rijke westen gaat dat niet halen voor de hele wereld.
Als wij in NL wat doen qua klimaat, vervuiling, uitstoot etc dan is dat een HEUL klein percentage van de hele aarde... denk ik? (ik heb geen timmermansoog, maar zo lijkt het)

En toen ik voor het eerst begreep wat biomassa inhield, heb ik eigenlijk sowieso alle moed verloren... bomen kappen, wtf echt? Iets met longen van de aarde ofzo?

Daarnaast, wij zitten hier te piepen over drukte, bebouwing en snelwegen en weet ik veel wat, terwijl er landen zijn die bouwen wat ze willen (gloednieuwe steden, zónder inwoners) en waar nog ruimte zat is blijkbaar. En daarmee zeg ik nadrukkelijk niet (!) "omdat zij dat doen hoeven wij niks te doen"... maar ik denk bij mezelf, terwijl ik netjes papier in de papierbak doe.. 'waarom?'.
Waarom zou ik maar 1x per 2 jaar het vliegtuig pakken, als er mensen (bijvoorbeeld) 4x per jaar naar Ibiza vliegen (en groen links stemmen, maakt mij niet uit, is wel een beetje gek) .. Dus nee, dat is ook niet 'omdat zij het doen mag ik het ook', maar meer 'wat heeft het voor zin..'? Wat zou ik mijn levensvreugde beperken voor.. niks...?

China staat blijkbaar op nr 1 qua uitstoot (die zijn aan het verbeteren, meen ik), de (goedkope) kledingindustrie zit, dacht ik, daar. Rusland en India doen ook mee..

Dus nogmaals, ja ik probeer mn steentje bij te dragen, maar ik heb zelf niet de illusie dat alle landen eraan mee gaan doen :)

Electra, wat 1 boer je verteld heeft, geldt dan toch niet voor alle boeren?
En ik noem verder geen namen, maar er wordt gewoon nogal allergisch gereageerd op alles wat boer is... Ikzelf zou het heel erg vinden als ik mijn landbouwproducten uit andere landen moet gaan halen, vanweer ik niet weet wat er mee gebeurd is... :n
Nikass: ik noem jouw naam niet, dus ik kom nergens bij :j

Maar Nederland doet het ook niet in haar eentje he? Wat wij in Nederland doen draagt bij aan het grote geheel van wat heel Europa, en daarbuiten ook nog veel landen ter wereld doen. Het is niet zo dat wij als enige dingen implementeren. Bedoel, de overheid zal qua inkomsten mijn belasting niet merken, maar ik zal het toch moeten betalen :)). Want als ik mijn belasting niet betaal, dan vinden anderen dat ze dat ook niet hoeven, en dan krijgt de overheid uiteindelijk dus inderdaad merkbaar minder belasting binnen. Zo ook met klimaatverandering aanpakken. Dus het heeft zeker zin als ieder individu zijn steentje bijdraagt, en al stapjes neemt naar een duurzamer leven :j

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:40

IMANDRA schreef:
Maar Nederland doet het ook niet in haar eentje he? Wat wij in Nederland doen draagt bij aan het grote geheel van wat heel Europa, en daarbuiten ook nog veel landen ter wereld doen. Het is niet zo dat wij als enige dingen implementeren. Bedoel, de overheid zal qua inkomsten mijn belasting niet merken, maar ik zal het toch moeten betalen :)). Want als ik mijn belasting niet betaal, dan vinden anderen dat ze dat ook niet hoeven, en dan krijgt de overheid uiteindelijk dus inderdaad merkbaar minder belasting binnen. Zo ook met klimaatverandering aanpakken. Dus het heeft zeker zin als ieder individu zijn steentje bijdraagt, en al stapjes neemt naar een duurzamer leven :j

Ik ben heel benieuwd hoe andere landen, grote vervuilers, CO2 uistoters, hiermee omgaan :j

Als het rapport "ROOD!!" schreeuwt (of code zwart, of in ieder geval iets ernstigs) dan denk ik dat er óf heel snel wat groots moet veranderen (en dus niet kleine beetjes) óf dat het een soort van te laat is eigenlijk al.

Nogmaals, ik ben niet tegen, maar ik zie het zelf simpelweg niet goedkomen.. Heeft niks met belasting te maken. Ik denk echt dat er overheden zijn (sterker nog, die zijn er gewoon) die zich geen ene reet aantrekken van de rest van de wereld. Anders zou het op veel vlakken op veel plekken veel beter gaan :j

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:42

tamary schreef:
Nee, beveiliging.

En hij heeft een vliefbrevet wat betekent dat je een aantal vlieguren/jaar moet maken om die te behouden.

Kan zijn, maar dit ben ik wel met Mazida eens. Op vakantie tijdens de corona was ook zo'n leuke actie :roll:
Ik vind het geen sterke persoonlijkheid die koning van ons :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:44

Electra63 schreef:
Cer schreef:

Ik weet niet of je mij ook bedoelt met o.a. ?

Maar ik heb helemaal geen hekel aan boeren.

Ik heb vroeger, tot volle tevredenheid met mijn pony bij 2 verschillende boeren gestaan.
Op mijn huidige stal en vereniging komen heel veel kinderen van boeren lessen of wedstrijden rijden, dus ik ken best wat boeren.

Maar, één van deze (varkens)boeren heeft mij wel eens verteld, dat zij tonnen subsidie krijgen voor varkens die ze in Hongarije hebben, zij rijden in vette auto's en hun dochter van 14 kreeg paar jaar geleden een springpony van € 25.000, dus niet alle boeren zijn arm of zielig, wil ik ermee zeggen. ;)

Maar ik erger me wel aan Farmers Defence. De manier waarop zij vorig jaar demonstreerden en schade aanrichtten vond ik onacceptabel.

Van Carolien van BBB ben ik geen fan; maar dat ben ik van meer politici niet. :D
Ik vind haar mensen tegen elkaar opzetten, soms. Het westen (Randstad) tegen de rest van Nederland. Stedelingen tegen dorpelingen.
Net alsof er in het westen/Randstad geen boeren of dorpen te vinden zijn.
Ik vind haar (soms) te populistisch, zij krijgt ook veel media-aandacht voor zo'n kleine partij, maar ze spreekt wel begrijpelijke taal.

Maar dat alles heeft helemaal niets met een hekel aan boeren te maken.
Ik begrijp zeker hun angsten en onzekerheden over de toekomst.

Ik ben blij dat ik niet in de politiek zit, om maatregelen te nemen en/of oplossingen te zoeken.

Hier sluit ik me bij aan :)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:46

Ik begrijp wel wat je bedoeld hoor Cer..... denk ik....

Afbeelding

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-21 09:47

Cer Ik snap je visie, maar dat er wat overheden zijn die er schijt aan hebben; daar tegenover staan (meer) overheden die wél moeite doen om duurzaamheid te implementeren. En die trend is echt aan aan het trekken. Als men achterblijft, blijft men ook achter in innovatie en techniek met het risico dat ze straks niet meer meekomen. Ik realiseer me dat dit geen 'groene' motivatie is, maar als dit een reden is om landen mee te krijgen die niks hebben met verduurzamen, dan accepteer ik dat graag. Alle beetjes helpen voor het grote geheel (en daarmee bedoel ik meer dat individuele landen niet veel kunnen betekenen t.o.v. het grote geheel maar sámen wél).

China zou je kunnen benoemen als 'grote vervuiler en uitstoter', maar die hebben daar tegenover ook een heel ambitieus verduurzaamheidsplan. Als China het zelfs kan en wil? Ik heb wel hoop :j

DuoPenotti schreef:
Ik begrijp wel wat je bedoeld hoor Cer..... denk ik....

[ Afbeelding ]

Flauw. Zoals ik al zei, Nederland is niet de enige die meedoet. Kleur alle landen maar eens in die linksom of rechtsom aan het verduurzamen zijn. Dan is het beeld al heel anders.