Overstromingen in Limburg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-21 08:40

Afbeelding

Nos teletekst, gaat dus over zuid Limburg waar de ellende begon :o

Karin

Re: Overstromingen in Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:42

In het zuiden daalt het (gelukkig), in het noorden stijgt het nog. Logisch wel, want dat water moet ergens naartoe. Maar er lijken dus vanuit het zuiden geen enorme hoeveelheden meer aan te komen.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:49

Balen over vakantie die in het water valt mag best , maar als je dat persé wil neerpennen doe dat dan in de verschillende vakantietopics en niet in het ramptopic :j

De reactie van cowboy ook sterk overdreven , een enkeling mag voor zichzelf spreken maar niet voor iedereen ..echt heel veel mensen roepen en smeken om hulp van derden
Vergeet niet dat er heel veel hulpbehoevenden en ouderen zijn in de getroffen gebieden ( Luik , spa ,Durbuy ), ook veel boerderijen kunnen hulp voor hun dieren gebruiken
Al is dat wel heel sterk de mentaliteit van Zuid-limburg dat ze niet van "vreemden" moeten hebben ( heb er drie jaar gewoond en kon er echt niet aan wennen ) , er zijn veel en veel meer gebieden getroffen

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:50

Afbeelding

Afbeelding

De wei na inspectie... ben blij dat ze er niet staan momenteel... zeker 40 cm diep...

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:52

Ik leef zo mee met iedereen uit de getroffen gebieden. Angst om het verliezen van je thuis, geliefden, dieren, je zaak, je levenswerk. Al die schades en stress... Ik wens iedereen heel veel sterkte toe.

Ik woon zelf niet in het gebied maar heb er wel wat van geleerd: hoe bizar snel water kan stijgen. Omdat ik in een ark woon, ook al is er geen directe dreiging, wel voorzorgsmaatregelen getroffen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:53

Je vraagt je toch af wat die lui bezielt. :\

Afbeelding

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 08:56

Men heeft geen empathie meer het is een ik cultuur geworden.
Vakantie is idd belangrijker dan andermans huis en haard.
Je eigen stem laten horen ipv luisteren en noem.maar op..

Ik zie op fb ook nog zoveel.oproepen voorbij komen voor vakantie in de gebieden eng gewoon...

Ik wens iedereen die ermee.te maken heeft heel veel sterkte...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:01

Zo eens Echwel.

En plunderaars moeten ze na afloop eens een week aan de schandpaal zetten waar iedereen er rotte tomaten tegen mag gooien.
Lekker je gezicht daarna op facebook zodat het je hele leven mag achtervolgen wat een grote sukkel je bent.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:02

Neon, zo zag mijn huisweitje er ook uit, we hebben meteen beginnen water weg te pompen, daardoor wel wat water (denk 10 cm) in de kelder gehad, maar gelukkig geen water op die hoogte langs onze terrasdeuren in de keuken gehad.
Liever water in de kelder, als in huis waar apparatuur staat.
De oude vriezer in de kelder uitgetrokken, zodat we de stroom aan de gang konden houden.

En ja dat water komt er opeens heel heel snel aan.

De buren vertelden ook, het leek wel een grote golf in een keer....die hadden in de garage heel snel een halve meter water staan.

Echwel, ook eens met jou!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:05

8nnemiek schreef:
De Roer is in vergelijking met de Maas vrij klein gelukkig, ik vraag me af of dat zo enorm veel doet voor het waterpeil in de Maas.
Maar het hoogste punt van de Maas in de omgeving Roermond zou vanavond rond 6 uur pas verwacht worden zeiden ze, dus dat wordt alsnog spannend.

Lynn_Nikita schreef:
Ik zal toch moeten werken, fokkerij met 200+ paarden moet toch eten, veulens moeten hun medicatie, verband moet gewisseld en in het ergste geval paarden verplaatsen. In dit gebied kreeg mijn baas gisteren een sms dat ze rekening moesten houden met evacuatie. Waar ga je met 200+ paarden en 180 veulens naartoe?

Jee wat heftig dat ze rekening moeten houden met evacuatie! Heel veel succes vandaag. Ik hoop dat je zonder problemen daar kan komen.

Sterkte, licor. Ik hoop dat het mee valt!

Vraag me trouwens af; zou het zin hebben om bij evacuatie van je huis de deuren te barricaderen en alle kieren af te plakken met ductape, of is dat water zo krachtig dat het een deur gewoon inbeukt?

Ik zag gisteren een filmpje van een caravan die tegen een brug aan werd gebeukt en kopje onder onderwater aan de andere kant van de brug in stukken naar boven kwam. Dus ik denk dat je deur ingebeukt wordt als je pech hebt.

Maar proberen kan natuurlijk en als he geluk hebt, is t binnen redelijk droog :j.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:05

Een beetje goed nieuws mag ook, na bijna 4 dagen non stop regen is het eindelijk droog! Hopelijk wordt het vanaf nu langzaamaan een stukje beter. Het is fijn dat er geen meer extra water bijvalt.

Ik snap ergens wel de mensen dat ze balen als ze hier bijv net op vakantie heen zouden gaan. Maar ik moet zeggen alles is dicht en slecht of niet bereikbaar dus echt vakantie met leuke dingen doen wordt echt lastig! Tuurlijk balen wij ook, dit was niet voorspeld in eerste instantie maar wij zijn er ook van geschrokken! Waren wel even bang dat we niet meer weg zouden kunnen komen. Maar we passen ons wel aan het is niet anders.... We hebben wat dat betreft nog mazzel we zitten nog droog.

Gisteravond liet ik nog even de hond uit en dan hoor je het water heel goed voorbij razen, gaat met behoorlijke snelheid en het klinkt echt niet fijn alsof er een waterval langs gaat.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:06

Echwel schreef:
Ik zie op fb ook nog zoveel.oproepen voorbij komen voor vakantie in de gebieden eng gewoon...

Ik wens iedereen die ermee.te maken heeft heel veel sterkte...

Ja ik zag ook al iemand boos omdat ze nu niet konden gaan uiteten in Valkenberg want het restaurant was gesloten tot maandag… |o

Even een update uit Buggenum. Gedeelte van het dorp bij word nu geëvacueerd, hier komen de Maas en Roer bij elkaar. Ik ga even met de stalmeester bellen of we paarden van beneden in het dorp naar onze stal die hoger gelegen is kunnen brengen. Hebben niet veel plaats maar de stallen zijn nu toch leeg omdat de paarden in de zomer buiten staan.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:16

Weet iemand hoe het in Schweiberg is en of je daar überhaupt kunt komen nu?

Caballo77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:23

In Roermond (wijken rondom de hambeek) gisteren het advies gekregen om te evacueren. Vanmorgen NL-Alert dat je toch echt de wijk uit moet. Gelukkig gisteren al alle kostbare spullen verplaatst en met een koffertje en twee katten naar mijn ouders vertrokken. Paard staat nog droog. Buurt vol met politie en ME; toch wel heftig om te zien. En nu maar duimen dat het mee gaat vallen. Voor iedereen waar het water nog moet komen, veel sterkte.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:23

Het is te hopen dat de volle rivieren het water af kunnen voeren en dat de maatregelen die ze na 93/95 hebben genomen hun werk kunnen doen in de stroomgebieden. En over hulp aanbieden, heel veel mensen doen dat en dat is ontzettend fijn maar de hulp ter plekke moet van professionele mensen komen of van de plaatselijke inwoners die precies weten waar ze wel en niet kunnen lopen/rijden/varen over de ondergelopen gebieden. Op dit moment moeten mensen die dat niet weten daar wegblijven anders moeten die straks ook nog gered worden. En lopen ze inderdaad het risico meer tot last dan tot hulp te zijn. Alle andere initiatieven zoals opvang /kleding/voeding aanbieden zijn fantastisch maar daar gaan helpen zonder kennis is niet slim.
We hebben vrienden in het zwaar getroffen Duitse gebied, al bericht gedaan dat ze hier terecht kunnen maar ze blijven daar, familieleden vermist en huis verwoest . Dus laten mensen stoppen met verontwaardigd reageren op iemand die zegt dat hij het liever zelf doet. Ik snap het volkomen.

Toushie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:26

@licor 3 uur bij jullie vandaan maar hier kunnen iig paar paarden terecht als de nood heel hoog word.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:28

ingedebruijn schreef:
Weet iemand hoe het in Schweiberg is en of je daar überhaupt kunt komen nu?

Het gehucht Schweiberg bij Mechelen bedoel je?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:37

Water bij schin op geul is weg! De geul is weer klein geworden weilanden zijn weer leeg echt super raar dit is in een uurtje of 8 gebeurd.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:39

bigone schreef:
Dus laten mensen stoppen met verontwaardigd reageren op iemand die zegt dat hij het liever zelf doet. Ik snap het volkomen.

Ik snap dat ook wel. Toen wij in 1995 moesten evacueren (met melkveebedrijf en heel veel vee) kwam er spontaan een hele familie van ons zaterdaghulpje meehelpen. Mijn hele inboedel stond boven, terwijl ik aan de telefoon zat om stalplekken en vervoer te regelen. Harstikke fijn, maar daarna heb ik gewoon iedereen bedankt en weggestuurd. Wij waren zo druk om ons vee klaar te maken voor vertrek en (zonder mobiel, dus vaste plek!) uren aan de telefoon zitten. Ik kon daarnaast ook nog niet iedereen die hulp aanbood de weg wijzen ...

Politie probeerde ook zoveel mogelijk mensen uit het gebied te weren, hoe meer mensen, hoe meer risico. Ik had twee dagen eerder al een oom en tante van mijn man uit een ander gebied gehaald, heb vier uur in de file gestaan langs de dijk met het water op het randje. Omdat ik de weg dus niet kende daar en de standaard route naam. De oom had me binnen tien minuten daar weg op de terugweg, omdat hij de sluiproutes kende.

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:40

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:47

Lieve allemaal, ook vandaag weer heel veel sterkte met het verplaatsen van mens en dier en het regelen van alles!!

Wat is bokt krachtig op zo'n moment!

xoranlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:48

Karin schreef:
In het zuiden daalt het (gelukkig), in het noorden stijgt het nog. Logisch wel, want dat water moet ergens naartoe. Maar er lijken dus vanuit het zuiden geen enorme hoeveelheden meer aan te komen.

Hier (Venlo) bereikt de maas pas het hoogste punt morgen verwachten ze. Dus hier stijgt het water alleen nog maar. Gelukkig zakt het water in het zuiden. Ik hoop zo dat die mensen goed geholpen worden en ook financieel bijstand krijgen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 09:53

Ik snap het wel. Wij zijn dol op Z Limburg en als je daar bent red je je wel, maar nu lijkt alles wel vlak, zo hoog staat het water.
Zie beelden van plekken waar ik prachtige foto's van heb en weet hoe het eruit hoort te zien.

Als ze gister laten zien wat de oplossingen zijn nu en dat het in de toekomst vaker erger wordt, hoop ik wel echt dat er goede, blijvende oplossingen komen om dit te voorkomen. Je kan toch niet elk jaar je halve of hele huis en tuin weer moeten opbouwen.

Beelden van mensen die iemand kwijt zijn, niet kunnen vinden of er gewoon niet bij kunnen komen, vind ik ook echt vreselijk. Alles roept in je dat je naar je familie wilt, maar dat water gaat echt met een flinke gang.

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:07

Restaurants in valkenburg maandag open? Denk het niet. Er heeft op sommige plekken 1,5m water hoog gestaan…

Wbt 93-95 ze hadden dit nu nog niet verwacht. Vanaf 2050 wel en daar zijn ze in bijvoorbeeld Meers een klein maasdorpje naartoe aan het werken.
Ze hebben daar gelukkig net geen natte voeten gekregen.

KittyDylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-21 10:11

Buggenum schijnt nu ook deels te evacueren. Mijn moeder is op dit moment mijn oom aan het helpen alles naar boven te brengen :\