Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Thioro schreef:Naar de huidige 'normen' wel. Maar wie weet wat die normen binnen 10 jaar zullen zijn en of we het binnen 20 jaar (ik noem maar wat) het nog normaal vinden om op paarden te zitten voor ons plezier.
Sizzle schreef:Wat over 10-20 jaar gebeurd zien we dan wel.
Ik kan er met de pet niet bij dat men nu tegen een wet zou zijn om dieren een wat beter leven te gunnen puur voor het hypothetische idee dat het dan wellicht ooit doorslaat.
anjali schreef:Kinke schreef:Natuurlijk kan men wel kritiek hebben op Ruitje. Je hoeft maar een paar fanatieke 'dierenliefhebbers' tegen je te hebben
Ze biedt toch goede stalling met weidegang.
Loretta schreef:Thioro schreef:Naar de huidige 'normen' wel. Maar wie weet wat die normen binnen 10 jaar zullen zijn en of we het binnen 20 jaar (ik noem maar wat) het nog normaal vinden om op paarden te zitten voor ons plezier.
Het is vrij bizar dat tegenwoordig een kleine groep steeds maar door heel aanwezig te zijn alles kan bepalen wat normaal en abnormaal is. Bedenk wel dat het grootste deel van de bevolking nog steeds vlees eet. Het is een hele kleine groep die hier tegen is maar dit wel aan de meerderheid oplegt. Gewoon door het feit dat ze zich zo uitstekend georganiseerd hebben.
Sizzle schreef:En dus doen we maar niets?
De overheid heeft er niets aan om boeren volledig op te doeken.
Ik zie dit een beetje als de olie industrie die alles in werking stelt om vooral geen alternatieven te zoeken want oeioei, straks mag je gee olie mee verkopen: bad luck.
julius_juut schreef:Welke kleine groep bepaald wat normaal en abnormaal is volgens jou? Over het algemeen is de norm namelijk zo'n beetje het gemiddelde. Ik zie ook geen norm van 'geen vlees eten' of iemand die beweert dat dat de norm is. Het overgrote deel van de bevolking, zowel in Nederland als wereldwijd, eet vlees. Daar is (naar mijn mening) ook niets mis mee. Net zoals er niets mis is met huisdieren houden, of met dierentuinen. Dat iets in principe niet mis is wil alleen niet zeggen dat er daar binnen geen dingen mis gaan, of dat je dingen niet beter kan doen.
Loretta schreef:julius_juut schreef:Welke kleine groep bepaald wat normaal en abnormaal is volgens jou? Over het algemeen is de norm namelijk zo'n beetje het gemiddelde. Ik zie ook geen norm van 'geen vlees eten' of iemand die beweert dat dat de norm is. Het overgrote deel van de bevolking, zowel in Nederland als wereldwijd, eet vlees. Daar is (naar mijn mening) ook niets mis mee. Net zoals er niets mis is met huisdieren houden, of met dierentuinen. Dat iets in principe niet mis is wil alleen niet zeggen dat er daar binnen geen dingen mis gaan, of dat je dingen niet beter kan doen.
Slechts 5% van de Nederlanders eet helemaal geen vlees. Toch is een klein deel van die 5% enorm actief in het debat er over.
https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/ ... geen-vlees
Thioro schreef:Sizzle schreef:En dus doen we maar niets?
De overheid heeft er niets aan om boeren volledig op te doeken.
Ik zie dit een beetje als de olie industrie die alles in werking stelt om vooral geen alternatieven te zoeken want oeioei, straks mag je gee olie mee verkopen: bad luck.
Mja, ik kan het niet met je eens zijn. In de veehouderij werden en worden al heel veel dingen aangepast. Er wordt heus wel naar dierwelzijn gekeken maar dan onder de noemer rendement (het dier moet zich dusdanig goed voelen dat het kan produceren) en niet als sentiment.
Er zijn al heel wat dingen die vroeger normaal waren verdwenen of bijna. Kistkalveren, legbatterijen, stands. Je ziet ze niet meer.
Dus 'alles in werking stellen om geen alternatieven te vinden' is gewoon niet waar.
ruitje schreef:Eens met jouw eerste 2 alineas Julius Juut.
Ik verbaas mij erover dat iedereen denkt dat je dus vrij bomen mag planten op je land. Zijn heel veel gemeentes die bepalen wat voor begroeing je mag hebben in de polder
Sizzle schreef:Ik ga er vanuit dat boeren gewoon hun zinvolle zegje meedoen in debatten.
Sizzle schreef:Misschien is het dan zinvol daar samen sterk in te gaan staan?
Een boerenpartij? Ik zou best overwegen daar op te stemmen, mensen die de klappen van de zweep kennen en met hun voeten in de samenleving staan.
Wat zou er gebeuren als boeren ineens gewoon hun melk massaal niet meer leveren? Maar dan ook echt allemaal?
Ik gok zomaar heel veel paniek. Als de melk ineens niet in de schappen staat heb je in no-time de hele bevolking erachter.
Beetje idealistisch overdreven misschien en natuurlijk komen dan de 567788 mitsen en maren, echter is zo doorgaan op lange termijn ook geen optie.
Sizzle schreef:Thioro, ik wijs ook niet naar de boer maar naar het systeem en vooral de consument die het moet gaan voelen dat het zo niet verder kan.
Afgelopen jaar is de vleesconsumptie gestegen.....gestegen in een jaar waarin mensen theoretisch gemiddeld minder geld zouden moeten hebben....hoe dan
Thioro schreef:Ik woon in Frankrijk en daar zijn de prijzen niet zoals in Nederland.
Kalverprijzen zijn idd wel weer wat bijgetrokken.
[ [url=m/cBxZNQ.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar vorig jaar gingen ze wel letterlijk voor 20€ of gratis of werden geuthanasieerd na 15 dagen omdat er geen markt voor was. Is nog een schandaal over geweest in de media hier over de kalvermesterijen.