Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:49

Naar de huidige 'normen' wel. Maar wie weet wat die normen binnen 10 jaar zullen zijn en of we het binnen 20 jaar (ik noem maar wat) het nog normaal vinden om op paarden te zitten voor ons plezier.

En dat is dus het hele punt. Je weet niet echt welke kant we met deze wet uitgaan en wat nu goed is, is binnen een aantal jaren misschien slecht.

Precies wat er in de veeteelt al gebeurt is. Stallen en bedrijven werden aangepast met flinke investeringen en de regels werden en worden veranderd nog voor die investeringen goed en wel verteerd zijn.
Een spel zonder vaste of duidelijke regels is moeilijk te spelen.
En de paardenhouderij kan weldegelijk hetzelfde lot ondergaan.

Mungbean

Re: Nieuwe dierenwet veehouderij en huisdieren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 19:53

Wat over 10-20 jaar gebeurd zien we dan wel.
Ik kan er met de pet niet bij dat men nu tegen een wet zou zijn om dieren een wat beter leven te gunnen puur voor het hypothetische idee dat het dan wellicht ooit doorslaat.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:17

Ik ben niet tegen de wet.
Vissen in kommen, konijnen in kleine hokjes, paarden 22/7 op stal etc.
Van mij mag het allemaal weg.
Maar ik kan de ongerustheid van bedrijfsleiders die nu voor investeringen staan wel voorstellen.
Juist met een 'wat er binnen 10 jaar gebeurt zien we dan wel' instelling kan een bedrijf helemaal niets.
Meeste bedrijven willen heus wel aanpassen, net als de meeste boeren. Maar dan moet het wel ook kunnen en niet bij elke nieuwe regering een andere invulling krijgen.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:17

Thioro schreef:
Naar de huidige 'normen' wel. Maar wie weet wat die normen binnen 10 jaar zullen zijn en of we het binnen 20 jaar (ik noem maar wat) het nog normaal vinden om op paarden te zitten voor ons plezier.

Het is vrij bizar dat tegenwoordig een kleine groep steeds maar door heel aanwezig te zijn alles kan bepalen wat normaal en abnormaal is. Bedenk wel dat het grootste deel van de bevolking nog steeds vlees eet. Het is een hele kleine groep die hier tegen is maar dit wel aan de meerderheid oplegt. Gewoon door het feit dat ze zich zo uitstekend georganiseerd hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:22

Sizzle schreef:
Wat over 10-20 jaar gebeurd zien we dan wel.
Ik kan er met de pet niet bij dat men nu tegen een wet zou zijn om dieren een wat beter leven te gunnen puur voor het hypothetische idee dat het dan wellicht ooit doorslaat.

Je kunt als boer niet elke 10 a 20 jaar een nieuwe stal neerploffen of aanpassen :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:26

En dus doen we maar niets?

De overheid heeft er niets aan om boeren volledig op te doeken.
Ik zie dit een beetje als de olie industrie die alles in werking stelt om vooral geen alternatieven te zoeken want oeioei, straks mag je gee olie mee verkopen: bad luck.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 06-06-21 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:27

anjali schreef:
Kinke schreef:
Natuurlijk kan men wel kritiek hebben op Ruitje. Je hoeft maar een paar fanatieke 'dierenliefhebbers' tegen je te hebben

Ze biedt toch goede stalling met weidegang.

Nee hoor.

Wij hebben deels loopstallen( want bezig met een omslag) en 12 HA land voor in de zomer maar verder in de ogen van de PvdD denk ik:

-Geen schaduw in de wei( mag niet van gemeente)
-In de winter voor de gewone stalling te weinig uren buiten met vrij veel paarden op de m2.
-Alle nieuwe boxen zijn groter, maar wij hebben ook nog stallen die we moeten vergroten.

Wij zijn dus een voorbeeld van een bedrijf wat echt wil, en echt investeerd in welzijn en ziet wat er beter kan.

Maar wij hebben ook niet het geld om dat in 5 jaar te realiseren.

Ja dat kan, als ik kan zeggen: morgen sla ik alle tussenwanden er uit en bied aan de helft pensionstalling. Dan heb ik alle boxen vergroot, minder paarden op m2 in de winter.

Moet de stallingsprijs ook bijna verdubbeld. Eigenlijk hetzelfde als met de prijs voor kip.

Daar zal het wel heen gaan, maakt mij gek gezegd niet zoveel uit hoor. Liever nog eigenlijk als ik met de helft van het werk en aantal klanten hetzelfde kan verdienen en ook nog beter welzijn kan bieden: waar kan ik tekenen :')

Maar dan wil ik wel graag weten wat wel en niet mag straks. Niet dat ik al die investeringen doe en er dan gezegd word: je moet 1 hectare land hebben per paard. Zit al ons geld er in, heb je alles in orde qua welzijn, komt er nog zoiets achteraan bijv.

Dan zet ik liever morgen een zwembad op in mijn binnenbak en ga ik fulltime werken :D

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:38

Is er bij Europese regelgeving ook zo veel kans op 'Oh, we doen het toch weer anders' zwabberbeleid als bij nationaal beleid? Want dat is inderdaad wel een probleem.
Zet nu in één keer in op goed doordacht en duurzaam en dierwaardig in plaats van 'Joe, dit is een goed plan om de boel even te lappen!' en dat dan steeds maar weer en weer en weer waardoor je nauwelijks wat bereikt en vooral ontzettend veel pakken aan regels schrijft waar mensen amper mee klaar zijn voordat het volgende pakket er al weer ligt. Beleid lijkt nu een beetje op jongetjes zoeken die vingers in de dijk kunnen steken zodat het land niet overstroomt, terwijl het echt een beter plan zou zijn om goede dijken te bouwen.

Eigenlijk zou dit 'We gaan op de diervriendelijke toer' samen moeten gaan met veel meer en veel grotere veranderingen. Minder globaal denken, minder voor 'steeds maar goedkoper en na ons de zondvloed'. Die instelling heeft ons een wereld gebracht die in een paar generaties keihard in elkaar aan het klappen is gegaan. Misschien moeten we accepteren dat groei niet hetzelfde is als vooruitgang.

Loretta schreef:
Thioro schreef:

Het is vrij bizar dat tegenwoordig een kleine groep steeds maar door heel aanwezig te zijn alles kan bepalen wat normaal en abnormaal is. Bedenk wel dat het grootste deel van de bevolking nog steeds vlees eet. Het is een hele kleine groep die hier tegen is maar dit wel aan de meerderheid oplegt. Gewoon door het feit dat ze zich zo uitstekend georganiseerd hebben.

Welke kleine groep bepaald wat normaal en abnormaal is volgens jou? Over het algemeen is de norm namelijk zo'n beetje het gemiddelde. Ik zie ook geen norm van 'geen vlees eten' of iemand die beweert dat dat de norm is. Het overgrote deel van de bevolking, zowel in Nederland als wereldwijd, eet vlees. Daar is (naar mijn mening) ook niets mis mee. Net zoals er niets mis is met huisdieren houden, of met dierentuinen. Dat iets in principe niet mis is wil alleen niet zeggen dat er daar binnen geen dingen mis gaan, of dat je dingen niet beter kan doen.

@ruitje: Mag je bij jou niet eens bomen op het weiland zetten? Sjemig zeg, als je het hebt over knullige regelgeving... |o

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:45

Sizzle schreef:

Ik zie dit een beetje als de olie industrie die alles in werking stelt om vooral geen alternatieven te zoeken want oeioei, straks mag je gee olie mee verkopen: bad luck.

Mja, ik kan het niet met je eens zijn. In de veehouderij werden en worden al heel veel dingen aangepast. Er wordt heus wel naar dierwelzijn gekeken maar dan onder de noemer rendement (het dier moet zich dusdanig goed voelen dat het kan produceren) en niet als sentiment.
Er zijn al heel wat dingen die vroeger normaal waren verdwenen of bijna. Kistkalveren, legbatterijen, stands. Je ziet ze niet meer.
Dus 'alles in werking stellen om geen alternatieven te vinden' is gewoon niet waar.

Tenzij je idd vleeseten beschouwd als olie: een vervuilend iets dat sowieso moet (en zal) verdwijnen.
Nu denk ik dat de olie eerder op zal zijn dan dat de mensheid stopt met vlees eten. Dus ja, in tussentijd moeten en kunnen we de veehouderij optimaliseren. Voor de dieren, voor het milieu, voor de boer die van z'n werk moet leven. Maar niet voor de consument die elke dag z'n goedkoop stukje vlees wil, die zal moeten leren dat vlees een prijs heeft en eigenlijk een luxeproduct is als je het goed wil doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:49

Ik het precies eens :)
Er moet in de tussentijd iets gebeuren en dan helpt het niet als mensen op hun achterste benen gaan staan omdat ze bang zijn dat als flappie van de wet niet meer eenzaam in een hokje mag zitten ze dus vast in de toekomst niet meer mogen paardrijden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:50

julius_juut schreef:
Welke kleine groep bepaald wat normaal en abnormaal is volgens jou? Over het algemeen is de norm namelijk zo'n beetje het gemiddelde. Ik zie ook geen norm van 'geen vlees eten' of iemand die beweert dat dat de norm is. Het overgrote deel van de bevolking, zowel in Nederland als wereldwijd, eet vlees. Daar is (naar mijn mening) ook niets mis mee. Net zoals er niets mis is met huisdieren houden, of met dierentuinen. Dat iets in principe niet mis is wil alleen niet zeggen dat er daar binnen geen dingen mis gaan, of dat je dingen niet beter kan doen.

Slechts 5% van de Nederlanders eet helemaal geen vlees. Toch is een klein deel van die 5% enorm actief in het debat er over.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/ ... geen-vlees

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 20:59

Eens met jouw eerste 2 alineas Julius Juut.

Ik verbaas mij erover dat iedereen denkt dat je dus vrij bomen mag planten op je land :+ . Zijn heel veel gemeentes die bepalen wat voor begroeing je mag hebben in de polder :o

@Sizzle, je kan er een beetje 'lachwekkend' over doen, maar die angsten worden natuurlijk wel aangewakkerd door bepaalde organisaties die dat wel gewoon als doel hebben. Dus zeggen dat wij daar niet bang voor moeten zijn is een beetje als uh...

Ja, zeggen dat je niet bang moet zijn om in het diepe te springen terwijl er organisaties zijn die nu bezig zijn om het bad 1 meter diep te maken, maar je weet dat hun doel is om er beton te storten.

Ga je dan springen, of vertrouw je er toch niet zoveel van? En ligt dat dan aan mij?

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:09

Loretta schreef:
julius_juut schreef:

Slechts 5% van de Nederlanders eet helemaal geen vlees. Toch is een klein deel van die 5% enorm actief in het debat er over.

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2021/ ... geen-vlees

Maar actief in het debat is toch niet hetzelfde als bepalen wat normaal/abnormaal is? Er zijn ook maar weinig boeren op de totale populatie van Nederland, maar daar zit ook een groepje bij die enorm luid aanwezig is. Er zijn op de gehele populatie ook maar weinig leraren, maar die hebben we ook luid en duidelijk gehoord de laatste jaren. Die luide mensen heb je bij alle groepen, naar welk onderwerp of welke groep je ook kijkt.
Heel veel van de grote veranderingen in de maatschappij zijn begonnen met een klein plukje mensen die denken 'Joh, eigenlijk klopt wat we doen helemaal niet. Laten we daar wat van gaan zeggen'. Als die een punt hebben zal de rest van de populatie daar in mee gaan, zo niet, dan sterft het een stille dood of worden ze zo'n 'Heb je die weer' zooitje.

Thioro schreef:
Sizzle schreef:

Mja, ik kan het niet met je eens zijn. In de veehouderij werden en worden al heel veel dingen aangepast. Er wordt heus wel naar dierwelzijn gekeken maar dan onder de noemer rendement (het dier moet zich dusdanig goed voelen dat het kan produceren) en niet als sentiment.
Er zijn al heel wat dingen die vroeger normaal waren verdwenen of bijna. Kistkalveren, legbatterijen, stands. Je ziet ze niet meer.
Dus 'alles in werking stellen om geen alternatieven te vinden' is gewoon niet waar.

Het is alleen zo jammer dat (re)produceren iets is waar je een productiedier eigenlijk helemaal niet heel gelukkig voor hoeft te hebben. Voorplanting, melkproductie, opbouw van spieren en vet... Alles wat leeft is gemaakt om zo veel mogelijk nakomelingen op de wereld te zetten en groot te krijgen, dat is hoe een soort blijft bestaan. En de dieren die we als mensheid gebruiken als productiedier zijn over de eeuwen aangepast en zeer geschikt gemaakt voor zo productief mogelijk leven en voortplanten in gevangenschap.

ruitje schreef:
Eens met jouw eerste 2 alineas Julius Juut.

Ik verbaas mij erover dat iedereen denkt dat je dus vrij bomen mag planten op je land :+ . Zijn heel veel gemeentes die bepalen wat voor begroeing je mag hebben in de polder :o

En maar roepen dat er te weinig groen is in Nederland. -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:14

Ruitje, ik doel niet op mensen die ook echt in de veehouderij/paardenhouderij zitten.
Er zijn helaas zat consumenten die net zo‘n wet vooral bang zijn dat ze zich niet meer tjokvol kunnen stoppen net spotgoedkope speklappen op de bbq avond. Net als de niet bepaald realistische angst dat iemand dan straks vast niet meer mag paardrijden. Dat is weerstand uit zeer individueel egoisme.

Ik ga er vanuit dat boeren gewoon hun zinvolle zegje meedoen in debatten.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:49

Sizzle schreef:
Ik ga er vanuit dat boeren gewoon hun zinvolle zegje meedoen in debatten.

Nope, die krijgen gewoon een pak regeltjes en wetgeving op hun bord. En 10 jaar later een ander pak.

Het is al lang verleden tijd dat boeren iets te zeggen hebben over hoe ze produceren en nog minder voor welke prijs ze dat moeten doen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 21:52

Misschien is het dan zinvol daar samen sterk in te gaan staan?
Een boerenpartij? Ik zou best overwegen daar op te stemmen, mensen die de klappen van de zweep kennen en met hun voeten in de samenleving staan.

Wat zou er gebeuren als boeren ineens gewoon hun melk massaal niet meer leveren? Maar dan ook echt allemaal?
Ik gok zomaar heel veel paniek. Als de melk ineens niet in de schappen staat heb je in no-time de hele bevolking erachter.

Beetje idealistisch overdreven misschien en natuurlijk komen dan de 567788 mitsen en maren, echter is zo doorgaan op lange termijn ook geen optie.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-21 21:58

Daarom heb ik dit jaar ook op bbb gestemd.
Nuchtere kijk op dieren houden.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:18

Sizzle schreef:
Misschien is het dan zinvol daar samen sterk in te gaan staan?
Een boerenpartij? Ik zou best overwegen daar op te stemmen, mensen die de klappen van de zweep kennen en met hun voeten in de samenleving staan.

Wat zou er gebeuren als boeren ineens gewoon hun melk massaal niet meer leveren? Maar dan ook echt allemaal?
Ik gok zomaar heel veel paniek. Als de melk ineens niet in de schappen staat heb je in no-time de hele bevolking erachter.

Beetje idealistisch overdreven misschien en natuurlijk komen dan de 567788 mitsen en maren, echter is zo doorgaan op lange termijn ook geen optie.

Mja, het is niets nieuws wat je voorstelt. Boeren hebben al letterlijk hun melk over de akkers laten lopen. Ludiek nieuwsfeit en weer door.
Er zijn al (hier in Frankrijk zelfs recent) botertekorten in de supermarkt geweest omdat de boeren niet meer wilden leveren aan een melkerij tegen verliesprijs. Eventjes oeh en aah en weer door.
Boeren die wat mest voor een supermarkt deponeren om de slechte prijzen aan te kaarten. Grappig als je daar niet hoeft te winkelen.
Het doet echt hélemaal niets met de publieke opinie, hooguit ergernis als je als consument erdoor getroffen wordt omdat je fles melk aan 1€40 even een week niet in de rekken staat.

Boerenpartijen en syndicaten bestaan gewoon.
Het probleem ligt niet bij de boeren, die worden al uitgeknepen. De distributie, daar worden de grote marges gemaakt.
En wil een boer niet meer leveren? No worries, we vinden wel een andere boer desnoods ver weg en we komen de volgende keren ook niet meer ophalen . Kan de boer daar een beetje voor piet snot lange dagen maken om z'n koeien te melken.
Een boer heeft geen machtspositie met z'n productie, hij mag al blij zijn als ze z'n producten komen halen. Die kalfjes bvb, wil je voor de grap de prijs weten van een stierkalfje dat naar de mesterij gaat? 20€, twíntig euro voor een levend dier formaat hond. Als de boer het al niet gratis moet meegeven om er van af te geraken.

Nee, we kunnen zo niet door en het systeem is letterlijk over de kop aan 't gaan.
Maar het is niet naar de boer dat je moet wijzen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:24

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:31

Thioro, ik wijs ook niet naar de boer maar naar het systeem en vooral de consument die het moet gaan voelen dat het zo niet verder kan.
Afgelopen jaar is de vleesconsumptie gestegen.....gestegen in een jaar waarin mensen theoretisch gemiddeld minder geld zouden moeten hebben....hoe dan

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:38

Ik woon in Frankrijk en daar zijn de prijzen niet zoals in Nederland.
Kalverprijzen zijn idd wel weer wat bijgetrokken.

Afbeelding

Maar vorig jaar gingen ze wel letterlijk voor 20€ of gratis of werden geuthanasieerd na 15 dagen omdat er geen markt voor was. Is nog een schandaal over geweest in de media hier over de kalvermesterijen.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:43

Sizzle schreef:
Thioro, ik wijs ook niet naar de boer maar naar het systeem en vooral de consument die het moet gaan voelen dat het zo niet verder kan.
Afgelopen jaar is de vleesconsumptie gestegen.....gestegen in een jaar waarin mensen theoretisch gemiddeld minder geld zouden moeten hebben....hoe dan

Ben ik het met je eens maar hoe wil je dat doen? Prijzen verhogen, maar hoe weet je dan dat het ten goede komt aan bvb dierenwelzijn en niet aan de grote distributie?
Een dag zonder vlees aanraden/verplichten? Doen ze hier bvb in de schoolkantines.
Of nog meer reportages/blogs/insta over gezonde levensstijl of minder vlees eten etc. Media kan veel beïnvloeden en sturen maar bewustwording is traag.

Mensen hebben schijnbaar juist meer geld trouwens, door sparen en minder (kunnen) uitgeven door corona.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 22:55

Thioro schreef:
Ik woon in Frankrijk en daar zijn de prijzen niet zoals in Nederland.
Kalverprijzen zijn idd wel weer wat bijgetrokken.

[ [url=m/cBxZNQ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar vorig jaar gingen ze wel letterlijk voor 20€ of gratis of werden geuthanasieerd na 15 dagen omdat er geen markt voor was. Is nog een schandaal over geweest in de media hier over de kalvermesterijen.

Vorig jaar waren de prijzen in Nl ook inderdaad veel lager. Vooral voor de vaarskalfjes. Dieptriest gewoon. Op sommige hebben we gewoon geld moeten toeleggen.

De eerste 14 dagen krijgen ze zo'n gemiddeld 32 euro aan melk (krijgen hier melk uit de melktank). Bijna elke dag of iig om de dag komt er wel een nieuw plak stro bij. En dan alle tijd die we er nog insteken 3 x daags.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 23:03

Thioro, en die zelfde consumenten maar jammeren dat covid allemaal de schuld is van massa productie, globalisatie en bioindustrie. Vooral de ‚boze‘ chinezen.
Hoe zou het voelen als babymelk uit china bestelt moet gaan worden }:)

Degene die echt tegen veranderingen zijn, zijn doorgaan niet de serieuze bedrijven. Dat zijn bijv. de stallen die op iedere cm een box bouwen, op goed hooi beknibbelen en dan emotioneel roepen; jaaaaa maaaar vrije beweging in de winter.....dat kan toch niet op klei grond.

Ik heb zat van zulke klanten (totaal andere sector), overal beknibbelen, slechte kwaliteit leveren, mensen in gevaar brengen en dan wel dramatisch met de handen in de lucht wapperen als de ballon drijgt te knappen door een nieuwe wet (vorige week ingegaan).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-21 23:25

wanneer het allemaal zo zou gaan als in dit artikel en dat hierdoor alle dieren in hun basisbehoeften worden voorzien en ook een eerlijke overgangsperiode naar de boeren en eventuele huisdierenhouder toe dan zal ik dat helemaal toejuichen. Dat zou een enorme stap voruit zijn

https://www.trouw.nl/duurzaamheid-natuu ... ce=twitter

Het probleem blijft echter dat ik daar door de open manier waarmee deze wet geformuleerd is daar niet gerust op ben.
Ik vrees dat hierover de ene na de andere rechtszaak gaat volgen waardoor er zeer veel onzekerheid gaat ontstaan zeker gezien de ervaringen uit het verleden.