Racisme, spreek jij je uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:38

Knert schreef:
nou ja ik ben ook niet zo van racisme.
Maar laatst een afscheid van een collega. Turkse roots.

Hij gaf aan alle vrouwen als h**r*n te zien en dat ze echt minder zijn. Hij door roots begrip moest krijgen dat dit zijn gedachtegang was en hij er zeker meer vrouwen op na mocht houden.

Toen dacht ik wel even... blij dat het je vertrek is, anders had ik recht in je gezicht gezeg dat je wat mij betreft ook wel op mag rotten naar je roots.
Ik ben voor gelijke rechten, maar verwacht die gedachtegang ook terug van een ander. En dat laatste is bij turkse/marokkaanse collega's/kennissen zeker niet altijd het geval.
En bij de Nederlandse is dit wel het geval?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:42

Ailill schreef:
Knert schreef:

Hij gaf aan alle vrouwen als h**r*n te zien en dat ze echt minder zijn. Hij door roots begrip moest krijgen dat dit zijn gedachtegang was en hij er zeker meer vrouwen op na mocht houden.

Toen dacht ik wel even... blij dat het je vertrek is, anders had ik recht in je gezicht gezeg dat je wat mij betreft ook wel op mag rotten naar je roots.
Ik ben voor gelijke rechten, maar verwacht die gedachtegang ook terug van een ander. En dat laatste is bij turkse/marokkaanse collega's/kennissen zeker niet altijd het geval.

Nee, maar dat zeg ik ook nergens. Hoewel ik zelf die extreme uitspraken niet hoor van nederlandse collega's. Neemt niet weg dat wij ook niet heilig zijn. Maar zij ook niet.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:44

Knert schreef:

Ik ken heel heel veel Marokkaanse en Turkse mensen en heb echt nog nooit iets gehoord wat daar überhaupt bij in de buurt kwam. Hij zou dat eens moeten zeggen in het gezicht van een vrouw of zijn eigen moeder.

Kan me ook totaal niet herkennen in "dat laatste".

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:48

Knert schreef:
Nee, maar dat zeg ik ook nergens. Hoewel ik zelf die extreme uitspraken niet hoor van nederlandse collega's. Neemt niet weg dat wij ook niet heilig zijn. Maar zij ook niet.

Quiz, wie heeft de volgende uitspraak gedaan? :P
Citaat:
"I don't even wait. And when you're a star, they let you do it. You can do anything. ... Grab ‘em by the pussy. You can do anything.”

Of om het dichterbij huis te houden
Citaat:
‘[Vrouwen] willen helemaal niet […] dat je hun ‘nee’, hun weerstand respecteert: de realiteit is dat vrouwen overrompeld, overheerst, ja: overmand willen worden.’

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:51

FiveSports schreef:
Knert schreef:

Ik ken heel heel veel Marokkaanse en Turkse mensen en heb echt nog nooit iets gehoord wat daar überhaupt bij in de buurt kwam. Hij zou dat eens moeten zeggen in het gezicht van een vrouw of zijn eigen moeder.

laat dat dan ook maar de realiteit zijn. Ik wil alleen aangeven dat elk mens, ongeacht achtergrond dezelfde fouten kunnen maken. ik zelf vind turkse mannen juist wat hebben, goed verzorgd en vaak best een mooie donkere verschijning. Dat die knappe aardige turkse/marokkaanse collega bij vertrek dit uit de doeken deed, verbaasde mij ook zeker.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 10:54

Knert schreef:
Ailill schreef:

Precies, je benoemt het over een groep wel maar niet over de groepen die dit óók doen. Da's toch krom? Waarom iets negatiefs over groep A uitspreken, terwijl ditzelfde het geval is voor groep B (en C) en dat dan niet benoemen? Benoem het dan beide, of niet.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:05

groepen? collega's is toch ook een groep? Ik weet niet zo goed waarom dat zo anders wordt opgevat.
Zeg juist dat alle mensen (ook een groep) dezelfde fouten kunnen maken. Ik ben daarin niet beter dan mensen uit Canada of Turkye of Zwitersland. En ik hoop dat andere mensen ook meer voor gelijke rechten zijn.
Maar extreme uitspraken vind ik lastig. Dat ik hem bij zijn roots noemde kwam voort omdat hij zelf aanhaalde DAAROM ook respect te moeten krijgen voor zijn gedachtegang. Als hij zoiets had gezegd, zonder die aanvulling. Was het GEWOON een collega geweest die er naar mijn mening een nare mening op na houdt.

Ik wil geen racist zijn... en zo heb ik dit niet willen schrijven. Wil alleen aangeven dat we allen hetzelfde fout kunnen doen. Ook ik

Ailill

Re: Racisme, spreek jij je uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:09

Nou ja, je benoemt het specifiek bij Turken en Marokkanen. Dan gaan anderen, denk ik, snel de link leggen: Zie je wel, haar is hetzelfde overkomen. Terwijl je het dus helemaal niet zo bedoelde.

Ik denk dat het, bij zulke onderwerpen, verstandig is om het enkel bij een indivdu te houden, en niet er een heel land aan mensen aan linken.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:12

Ailill schreef:
Nou ja, je benoemt het specifiek bij Turken en Marokkanen. Dan gaan anderen, denk ik, snel de link leggen: Zie je wel, haar is hetzelfde overkomen. Terwijl je het dus helemaal niet zo bedoelde.

Ik denk dat het, bij zulke onderwerpen, verstandig is om het enkel bij een indivdu te houden, en niet er een heel land aan mensen aan linken.

ooh nee zo moet je het niet opvatten.
Zoals ik zei, was het een collega (ongeacht hoe wat) die dit zei vond ik het een nare opmerking.
Hij wou juist respect omdat ie die roots heeft. Dat vond ik opmerkelijk.

Al zei hij... ik wil dat ik respect krijg voor deze mening omdat ik dagelijks rode sokken draag. Had ik het ook opmerkelijk gevonden.

Ik benoem het zoals hij het zelf zei. Niet omdat ik hier zelf een 'Turkse/marokaanse' link mee wou maken. Hoewel die link met die sokken trouwens best hillarisch was geweest. :Y)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:13

Knert schreef:
FiveSports schreef:

laat dat dan ook maar de realiteit zijn. Ik wil alleen aangeven dat elk mens, ongeacht achtergrond dezelfde fouten kunnen maken. ik zelf vind turkse mannen juist wat hebben, goed verzorgd en vaak best een mooie donkere verschijning. Dat die knappe aardige turkse/marokkaanse collega bij vertrek dit uit de doeken deed, verbaasde mij ook zeker.

In orthodox religieuze kringen wordt wel vaker negatief over vrouwen gedacht. Dat is niet enkel uit Islamitische hoek. Orthodoxe Christenen en Joden. Heb zelf famillie die streng Christelijk is en wat daar allemaal gedacht wordt is ook niet allemaal zo fijn.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:16

Zou het niet gewoon mooi zijn om Nederlanders, mensen die hier geboren en opgegroeid zijn niet een andere naam te geven? Ik weet het niet zeker, maar misschien helpt het erbij om mensen zich ook echt Nederlands te laten voelen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:19

Loretta dat wil ik best geloven. Geeft wel mooi weer dat wat ik zei dus klopte

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:22

FiveSports schreef:
Zou het niet gewoon mooi zijn om Nederlanders, mensen die hier geboren en opgegroeid zijn niet een andere naam te geven? Ik weet het niet zeker, maar misschien helpt het erbij om mensen zich ook echt Nederlands te laten voelen.

nou ik ken 2 thaise meiden, inmiddels volwassen.
Die hadden een echte thaise naam maar kregen bij vertrek van de burgemeester een andere naam.
Die doet trouwens ook nog steeds heel thais aan. Maar vond het best bijzonder.

En verandering van naam is voor ieder mogelijk he? Oke wel een gedoe, maar iedereen mag zich A. Janssen noemen hoor. Maar ik snap dat als je de NL taal niet zo goed beheerst (ahhum kijk niet naar mijn spelfouten), dat het aanvragen van een nederlandse naam wel echt een te ingewikkeld iets is.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:22

FiveSports schreef:

De afgelopen maanden hebben mensen die voor mij als Nederlanders voelden (zij met Surinaams/Antilliaanse roots) duidelijk gemaakt dat zij zich in de eerste plaats identificeren met mensen met een slavernijachtergrond. Er is dus juist een kloof in begrip ontstaan. We hebben geen gedeelde achtergrond.
Laatst bijgewerkt door elnienjo op 11-09-20 11:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:25

Knert schreef:
Ailill schreef:

ooh nee zo moet je het niet opvatten.
Zoals ik zei, was het een collega (ongeacht hoe wat) die dit zei vond ik het een nare opmerking.
Hij wou juist respect omdat ie die roots heeft. Dat vond ik opmerkelijk.

Al zei hij... ik wil dat ik respect krijg voor deze mening omdat ik dagelijks rode sokken draag. Had ik het ook opmerkelijk gevonden.

Ik benoem het zoals hij het zelf zei. Niet omdat ik hier zelf een 'Turkse/marokaanse' link mee wou maken. Hoewel die link met die sokken trouwens best hillarisch was geweest. :Y)
Lol, dan begrepen we elkaar inderdaad niet, thanks voor de opheldering :)

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:31

Knert schreef:
FiveSports schreef:

nou ik ken 2 thaise meiden, inmiddels volwassen.
Die hadden een echte thaise naam maar kregen bij vertrek van de burgemeester een andere naam.
Die doet trouwens ook nog steeds heel thais aan. Maar vond het best bijzonder.

En verandering van naam is voor ieder mogelijk he? Oke wel een gedoe, maar iedereen mag zich A. Janssen noemen hoor. Maar ik snap dat als je de NL taal niet zo goed beheerst (ahhum kijk niet naar mijn spelfouten), dat het aanvragen van een nederlandse naam wel echt een te ingewikkeld iets is.

Doel niet op een naam als in "voornaam" of "achternaam". Maar als er iets in de media komt en de grootouders van iemand in een ander land geboren zijn, dat diegene gewoon bestempeld wordt als "Nederlander" en niet als "Turk" of "Nederlander met niet westerse achtergrond" of "Nederlander met migratie achtegrond".

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:33

elnienjo schreef:
FiveSports schreef:

De afgelopen maanden hebben mensen die voor mij als Nederlanders voelden (zij met Surinaams/Antilliaanse roots) duidelijk gemaakt dat zij zich in de eerste plaats identificeren met mensen met een slavernijachtergrond. Er is dus juist een kloof in begrip ontstaan. We hebben geen gedeelde achtergrond.

Heb je dan niet gewoon Nederlanders die zich indentificeren met een slavernijachtegrond? Is dat erg?

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:33

ik ga weer wat in groepjes doen he?

Ik deed ooit als HBO student vakantiewerk als schoonmaker. Prima, heel vroeg in de ochtend en laat op de avond en dan overdag lekker genieten van de vakantie.

Maar ik werd toch genegeerd door het personeel wat bij de afronding van mijn werkzaamheden langzamerhand binnendruppelde. Tot deur voor mij neus dichtsmijten terwijl ik met 2 vuilniszakken stond. Geen goededag wensen. Of je zelfs een vieze blik geven. En je het werk onmogelijk maken en daarna over je klagen.

Ze voelden zich te goed voor mij. Dat gaf al die weken best een indruk. Had het gevoel te moeten aantonen dat ook ik wel wat in mijn mars had. Straks weer verder met mijn HBO studie.
Toen bedacht ik mij dat dat natuurlijk compleet nergens op sloeg. Maar die ervaring is mij lang bijgebleven.

nu heb ik altijd warm contact met onze schoonmaakploeg op kantoor. Van goededag, tot even vragen hoe het is met hun kind. En mijn nare ervaring.... hebben zij bijna dagelijks en nog veel erger. Alsof het de bodem is van de maatschappij? Complete onzin.
Ik vond mijn persoonlijke ervaring echt goed...hoewel ik er op dat moment wel om kon janken

Dus geef je schoonmaker ook een gemeend complimentje of zeg op zijn minst goedendag en houdt de deur open.

beschamend.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:36

Loretta schreef:
In orthodox religieuze kringen wordt wel vaker negatief over vrouwen gedacht. Dat is niet enkel uit Islamitische hoek. Orthodoxe Christenen en Joden. Heb zelf famillie die streng Christelijk is en wat daar allemaal gedacht wordt is ook niet allemaal zo fijn.

Ik denk dat orthodoxie wel vaak (verkeerd) verward wordt met cultuur. Al helemaal als je gaat kijken naar de betekenis van het woord.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:40

Krijg ook de indruk dat de agressiefste activisten niet via de slavernijkant via Suriname/Antillen naar Nederland zijn gekomen, maar rechtstreeks vanuit Afrika waar men zelf hun eigen bevolking verhandelde aan de Europeanen. Neem Akwasi en Afriyie bijvoorbeeld.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:40

FiveSports schreef:
Loretta schreef:

Ik denk dat orthodoxie wel vaak (verkeerd) verward wordt met cultuur. Al helemaal als je gaat kijken naar de betekenis van het woord.

Ik heb het over mensen die streng gelovig zijn in iets. Statistisch gezien zijn er meer mensen van Turkse en Marrokaanse afkomst Moslim. Maar niet alle moslims zijn even streng religieus. Net zo als dat niet alle Christenen van de zwarte kousen kerk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:55

FiveSports schreef:

Dat zou prachtig zijn, enkel willen veel allochtonen denk ik geen Nederlander genoemd worden, ze zijn erg trots op hun herkomst. En met Nederlanders hebben ze geen betere associatie dan met mensen uit hun eigen land. Dus of ze er nu vrolijk van worden om nederlander genoemd te worden.
Ze willen als elke nederlander behandeld worden, met goed recht.Maar wel met behoudt van eigen identiteit,

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:56

Mindim schreef:
FiveSports schreef:

Dat zou prachtig zijn, enkel willen veel allochtonen denk ik geen Nederlander genoemd worden, ze zijn erg trots op hun herkomst. En met Nederlanders hebben ze geen betere associatie dan met mensen uit hun eigen land. Dus of ze er nu vrolijk van worden om nederlander genoemd te worden.
Ze willen als elke nederlander behandeld worden, met goed recht.Maar wel met behoudt van eigen identiteit,

en daar is eigenlijk niets mis mee. Alleen mag er veel meer respect op de wereld.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 11:59

Mindim schreef:
FiveSports schreef:

Ik ken heel veel allochtonen en denk dat echt niemand geen Nederlander genoemd wordt, want dat is wat ze zijn. Heb jij weleens een allochtoon gesproken die wil dat als er iets over hem/haar in een artikel staat of nieuwsbericht of whaterever dat diegene geen Nederlander genoemd wil worden?
Als ze op vakantie gaan naar Marokko worden ze ook gewoon als Nederlanders gezien door de mensen in Marokko.
Dat wil niet zeggen dat ze elke dag aardappels, groente en vlees moeten eten en tussen de middag een broodje kroket, je kunt prima verschillende culturen hebben binnen een land. Een doorsnee Fries of Tukker is ook niet hetzelfde als een Amsterdammer.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-20 12:00

ik zou ook niet tot de eenheidsworst willen horen. En wens ieder ook daarin zijn/haar vrijheid. Maar blijft toch een ding.