Demonstratie op de Dam

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:12

Eh, mensen? Jullie zijn hier wel erg enthousiast om allerlei grondrechten op te geven. Misschien toch even stilstaan bij wat je zegt als je vindt dat een staatshoofd demonstraties moet verbieden?

Je kunt echt beslist vinden dat die demonstraties een probleem kunnen vormen voor de verspreiding van corona, en tegelijkertijd kijken of er andere manieren zijn dan vanuit een autoritair machtsvertoon dat te verbieden... vooral omdat het demonstraties zijn die gaan om het bezwaar van autoritair machtsvertoon.

Misschien is dit zelfs wel een heel mooi moment om eens na te denken over dat soort lastige vragen: hoe doe je dat, belangen en grondrechten afwegen als ze in conflict zijn? Misschien kunnen we zelfs wel een keer oplopen tegen nuance.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:13

Pandora2 schreef:
Zondag staat er ook zoiets in Brussel gepland lees ik. 5000 man verwacht. :7
Ik hoop dat de premier alsnog het tij kan keren.

Vreselijk!
Ze hebben kunnen zien hoe gruwelijk het uit de hand is gelopen in Nederland. Hopelijk komt die vrouw weer 'blijf in uw kot' roepen en regelen ze een verbod. Als die rellers van NL hebben afgekeken gaan ze straks ook in Belgie op tournee langs de grote steden.

Vraag me af of de andere EU landen hun grenzen uberhaupt nog open zullen zetten op 15 juni voor Nederlanders want de risico's zijn nu wel weer enorm toegenomen. En Nederland laat zien zijn bevolking niet onder controle te hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:13

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:14

Shadow0 schreef:
Eh, mensen? Jullie zijn hier wel erg enthousiast om allerlei grondrechten op te geven. Misschien toch even stilstaan bij wat je zegt als je vindt dat een staatshoofd demonstraties moet verbieden?

Je kunt echt beslist vinden dat die demonstraties een probleem kunnen vormen voor de verspreiding van corona, en tegelijkertijd kijken of er andere manieren zijn dan vanuit een autoritair machtsvertoon dat te verbieden... vooral omdat het demonstraties zijn die gaan om het bezwaar van autoritair machtsvertoon.

Misschien is dit zelfs wel een heel mooi moment om eens na te denken over dat soort lastige vragen: hoe doe je dat, belangen en grondrechten afwegen als ze in conflict zijn? Misschien kunnen we zelfs wel een keer oplopen tegen nuance.

In Rotterdam was het bijna gelukt. De demonstratie had niet afgebroken hoeven te worden asl de demonstranten zich langs de maas hadden verspreid.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:14

elnienjo schreef:
Pandora2 schreef:
Zondag staat er ook zoiets in Brussel gepland lees ik. 5000 man verwacht. :7
Ik hoop dat de premier alsnog het tij kan keren.

Vreselijk!
Ze hebben kunnen zien hoe gruwelijk het uit de hand is gelopen in Nederland. Hopelijk komt die vrouw weer 'blijf in uw kot' roepen en regelen ze een verbod. Als die rellers van NL hebben afgekeken gaan ze straks ook in Belgie op tournee langs de grote steden.

Vraag me af of de andere EU landen hun grenzen uberhaupt nog open zullen zetten op 15 juni voor Nederlanders want de risico's zijn nu wel weer enorm toegenomen. En Nederland laat zien zijn bevolking niet onder controle te hebben.

Uhm er zijn al in een hele boel andere steden demonstraties geweest waaronder Parijs, Londen, Stockholm...
het is geen Nederlands ding dit hoor ...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:15

Shadow0 schreef:

Je kunt op heel veel andere manieren demonstreren of anders wachten ze tot de pandemie gedaan is.
Nu associeren mensen deze demonstranten alleen nog maar met prococatieve extremistische rellers.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:16

lenaa_tje schreef:
Uhm er zijn al in een hele boel andere steden demonstraties geweest waaronder Parijs, Londen, Stockholm...

Gingen ze daar ook alle steden af zoals ze zo respectloos in Nederland aan 't doen zijn?
Hoofdsteden zijn de afvoerputjes van een land, maar dat ze het hele land doorgaan is schaamteloos.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:23

elnienjo schreef:
Ze hebben kunnen zien hoe gruwelijk het uit de hand is gelopen in Nederland.

Een beetje perspectief is wel nuttig. In de VS liet Trump welbewust traangas en rubber kogels afvuren op demonstranten die vreedzaam demonstreerden, alleen maar omdat hij een fotomomentje wilde. In de VS wil men militairen inzetten tegen de bevolking. In de VS zijn naast de vreedzame demonstraties ook rellen en geweld aan de orde.

HIER was een demonstratie die van begin tot eind vreedzaam was, waarbij het enige punt was dat ze niet de voorgeschreven afstand hielden. Daarna ging iedereen weer naar huis. Niemand gewond, geen geweld, gewoon een vreedzame demonstratie. Van mensen die willen dat het politiegeweld in de VS en het racisme daar stoppen. Dat zijn geen extreme uitgangspunten.

Nogmaals: je mag het oneens zijn met de demonstratie en het zorgelijk vinden dat er veel mensen dicht opeen stonden. Ik vind dat namelijk ook. Maar als je woorden kiest als 'hoe gruwelijk het uit de hand is gelopen in Nederland' dan ben je emotie aan het maken die geen recht doet aan de situatie, en al helemaal geen recht doet aan daar waar het echt uit de hand loopt: in de VS.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:26

elnienjo schreef:
lenaa_tje schreef:

Gingen ze daar ook alle steden af zoals ze zo respectloos in Nederland aan 't doen zijn?
Hoofdsteden zijn de afvoerputjes van een land, maar dat ze het hele land doorgaan is schaamteloos.

Dat weet ik niet maar ik heb liever vreedzame demonstraties dan enorme demonstraties zoals in Parijs met 20/30 duizend. Of opstootjes in Londen.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:27

Shadow
Elnenjo vergroot het, jij bagatelliseert het naar mijn idee.
Het enige punt was dat ze zich niet aan de voorgeschreven regels hielden, schrijf je.
Nou zo niks is dat nu niet. Hopelijk loopt het goed af, maar niemand die daar aanwezig was weet of dat ook gaat gebeuren.
Overtreed je nu elders de regels krijg je zelfs een aantekening in een strafblad, daar lopen er 5000 zo weg.
Dat is echt nooit goed te praten, gewoon niet.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:28

Shadow0 schreef:
elnienjo schreef:
Ze hebben kunnen zien hoe gruwelijk het uit de hand is gelopen in Nederland.

Een beetje perspectief is wel nuttig. In de VS liet Trump welbewust traangas en rubber kogels afvuren op demonstranten die vreedzaam demonstreerden, alleen maar omdat hij een fotomomentje wilde. In de VS wil men militairen inzetten tegen de bevolking. In de VS zijn naast de vreedzame demonstraties ook rellen en geweld aan de orde.

HIER was een demonstratie die van begin tot eind vreedzaam was, waarbij het enige punt was dat ze niet de voorgeschreven afstand hielden. Daarna ging iedereen weer naar huis. Niemand gewond, geen geweld, gewoon een vreedzame demonstratie. Van mensen die willen dat het politiegeweld in de VS en het racisme daar stoppen. Dat zijn geen extreme uitgangspunten.

Nogmaals: je mag het oneens zijn met de demonstratie en het zorgelijk vinden dat er veel mensen dicht opeen stonden. Ik vind dat namelijk ook. Maar als je woorden kiest als 'hoe gruwelijk het uit de hand is gelopen in Nederland' dan ben je emotie aan het maken die geen recht doet aan de situatie, en al helemaal geen recht doet aan daar waar het echt uit de hand loopt: in de VS.

Het is tegen de coronamaatregelen om met zoveel mensen samen te komen. Anders had men festivals ook wel gewoon door kunnen laten gaan.
Ze brengen de volksgezondheid in gevaar en de kans dat de economie nog een grotere klap krijgt omdat straks weer dingen moeten gaan sluiten is ook niet uitgesloten.
Het is een buitenlands issue. Ze demonstreren toch ook niet massaal tegen alle misstanden in China of in Saoudi Arabie? Het is gewoon hartstikke ongepast om schaamteloos dit soort dingen nu te doen terwijl er mensen sterven zonder hun dierbaren nog te hebben mogen knuffelen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:30

lenaa_tje schreef:
Dat weet ik niet maar ik heb liever vreedzame demonstraties dan enorme demonstraties zoals in Parijs met 20/30 duizend. Of opstootjes in Londen.

Ik zou de grenzen bij nader inzien gesloten houden en landen waar dit soort idioterie aan de gang is op de oranje lijst laten staan.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:31

Festival of een demonstratie is niet te vergelijken volgens mij...

Festival is volgens mij nog steeds geen grondrecht.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:33

Sakura789 schreef:

Demonstreren is een grondrecht, maar dat kan anders dan hutje mutje staan.
Nergens werd de grondwet demonstreren verboden.
Dat maakt die Halsema er maar snel van.

Grenzen dicht is misschien niet zo dom als elders nog meer idioten rondlopen die graag met levens spelen.
All lives matter. Of niet dan?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:36

Sakura789 schreef:

Maar beiden zijn in deze tijd een risico voor de volksgezondheid.

Iemand haalde gisteren een artikel uit de grondwet aan waarin stond dat demonstraties wel degelijk verboden kunnen worden als de volksgezondheid in gevaar komt. Het is niet dat demonstranten de mond gesnoerd wordt. We hebben in de afgelopen maanden van lockdown kunnen zien hoe creatief mensen zijn om hun boodschap over te brengen. De techniek staat tegenwoordig voor niets! En dat zou een veel groter draagvlak krijgen onder de bevolking dan deze wanvertoning.

Sakura789

Re: Demonstratie op de Dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:43

Ja, maar ondanks dat risico is er wel een recht. Daarmee dus een discussie. Ook vraag ik me af of per direct de volksgezondheid in gevaar zou lopen.

Nou grenzen hoef je niet te sluiten hoor, als ik zie hoeveel ellende er op twitter, (facebook wellicht ook), of zelfs hier op bokt voorbij komt, dan geloof ik niet dat er elders meer idioten rondlopen.

Maar laten we eens beginnen met luisteren, als we dat wellicht wat beter doen met elkaar dan is demonstreren niet eens nodig. Net als met de pietendiscussie, mensen hebben er problemen mee. Het gros doet daar gemakkelijk en 'zo doen we het altijd' over en dan krijg je op een gegeven moment dat het genoeg is. Dat zie je nu in extreme vorm in de Verenigde Staten gebeuren. De maat is zó vol, men is zó wanhopig dat ze gewoonweg geen uitweg zien. Zelfs al zitten we midden in een pandemie.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:47

Het ergste aan het niet ingrijpen op de Dam is dat Halsema hiermee alle politieagenten en boa's in een spagaat drukt wat betreft bekeuren op de regels omtrent corona. Iedereen gaat het aanvechten want op de dam gebeurde er niets en ik wel?

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:48

Om het moment dat hier agenten ongewapende zwarte mensen vermoorden omdat ze zwart zijn, zullen we dan verder gaan praten over dat het genoeg is.
Nu kunnen deze acties ook levens op het spel zetten. En die dikke middelvinger naar de zorg, fijne gedachte.
Als er iemand nu in deze tijd mag zeggen het is wel genoeg, is het de zorg!!

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 17:50

Grapperhaus moet op het matje komen:
Citaat:
Minister Grapperhaus komt naar Tweede Kamer voor app-gesprek met Halsema
De opzet van het Tweede Kamerdebat over de coronabestrijding is veranderd. De nu afwezige minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid schuift vanavond aan om vragen te beantwoorden over de appjes tussen hem en de Amsterdamse burgemeester Halsema over het verloop van de anti-racismedemonstratie op de Dam.

PVV-leider Wilders wil perse met Grapperhaus hierover debatteren en na wat onderlinge discussie achter de schermen is dit ook geregeld. Premier Rutte vindt het ook een goed idee, om de discussie over de discussie tussen de minister en de burgemeester niet te lang te laten hangen.

Nu is minister van Volksgezondheid De Jonge de vragen over de zorg aan het beantwoorden. "Ik ga alvast even eten", zei Rutte. De dinerpauze is om 18.30 uur afgelopen.

NOS

Live te volgen via: tweedekamer.nl/vergaderingen/livedebat/plenaire-zaal

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:09

_Penotti schreef:
Om het moment dat hier agenten ongewapende zwarte mensen vermoorden omdat ze zwart zijn, zullen we dan verder gaan praten over dat het genoeg is.
Nu kunnen deze acties ook levens op het spel zetten. En die dikke middelvinger naar de zorg, fijne gedachte.

Volgens mij is die ene vermoorde man niet de reden, meer de honderden jaren van stelselmatig achterstellen en het vele racisme wat nu ook nog in onze samenleving zit.

Daarnaast is leed niet meetbaar volgens mij. Het leed van de zorg en racisme is niet te vergelijken en het één staat niet boven of onder het ander. Als het nu een feestje was geweest, dan was er geloof ik geen discussie geweest.

We leven niet in een dictatuur, dus we zullen hier een modus voor moeten vinden. Wat Halsema ook had gedaan, volgens mij had ze het op geen enkele manier goed kunnen doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:10

_Penotti schreef:
Elnenjo vergroot het, jij bagatelliseert het naar mijn idee.

Ik snap dat het zo overkomt - maar het is een reactie.

Ik heb het echt heel moeilijk gehad met de demonstratie. Ik maak me al tijden behoorlijke zorgen over corona en dat het, vond ik, niet heel erg goed werd aangepakt.

Maar ik heb dus ook al maanden gezien hoe heel veel mensen niet zo heel verontwaardigd zijn over problemen rondom corona. Dan voelt deze ophef heel erg scheef aan. Er worden twee dingen aan elkaar gelinkt, maar niet iedereen doet dat omdat ze zich echt zo'n zorgen maken om corona.
Er is me veel te veel opportunisme rond dit onderwerp, en veel te veel enthousiasme om nu autoritair in te grijpen, zelfs met de voorbeelden van hoe makkelijk dat de zaken juist escaleert.

Daarmee lijkt het misschien alsof ik het risico bagatelliseer, en dat wil ik niet, maar ik zou dan wel veel meer mijn aandacht richten op al die dingen die nu nog steeds ook een risico zijn voor corona.

Citaat:
Overtreed je nu elders de regels krijg je zelfs een aantekening in een strafblad, daar lopen er 5000 zo weg.

Tegen dat soort extremen ben ik ook. Sommige dingen zijn buitensporig. De oplossing is niet om het dan voor iedereen harder en moeilijker te maken, maar juist om dat soort dingen meer redelijk te maken.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:14

Shadow0 schreef:
[
Maar ik heb dus ook al maanden gezien hoe heel veel mensen niet zo heel verontwaardigd zijn over problemen rondom corona. Dan voelt deze ophef heel erg scheef aan. Er worden twee dingen aan elkaar gelinkt, maar niet iedereen doet dat omdat ze zich echt zo'n zorgen maken om corona.

Ik ben tijdens deze hele crisis al kwaad geweest op alle samenscholingen, te beginnen met de treinen naar Zandfoort.
En een paar uur voor dit hele demonstratiecircus losbarstte was ik in shock over de polonaise in een Brabantse kroeg. Was dát maar hetgene wat 's avonds in het nieuws de schande van Nederland bleek te zijn. In hindeside zou ik daar ontzettend dankbaar om zijn geweest.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:18

Sakura789 schreef:
_Penotti schreef:

Volgens mij is die ene vermoorde man niet de reden, meer de honderden jaren van stelselmatig achterstellen en het vele racisme wat nu ook nog in onze samenleving zit.

Daarnaast is leed niet meetbaar volgens mij. Het leed van de zorg en racisme is niet te vergelijken en het één staat niet boven of onder het ander. Als het nu een feestje was geweest, dan was er geloof ik geen discussie geweest.

We leven niet in een dictatuur, dus we zullen hier een modus voor moeten vinden. Wat Halsema ook had gedaan, volgens mij had ze het op geen enkele manier goed kunnen doen.

Dat begrijp ik.
En ik ben zeker niet tegen het onder de aandacht brengen van racisme in Nederland.
Kort door de bocht, kan het me niet schelen hoe ze dat in Amerika doen. (klopt niet helemaal bij wat ik voel) Maar om toch even overdreven mijn punt te maken omdat het zo anders daar is dan hier.
Die rassenhaat op dat niveau hebben wij hier niet. Gelukkig!
Daarmee wil ik totaal niet beweren dat er hier niet gediscrimineerd word.

Nee het leed is niet meetbaar en ja ik geloof dat diverse gekleurde mensen lijden in onze samenleving.
Maar hoe erg ook, dat kunnen wij nu niet even oplossen.
We kunnen misschien wel het leed van het zorgpersoneel (en voor mensen die dierbare hebben verloren) houden bij wat het nu was. Door niet nog een piek te creëren. Dat hebben we misschien wel in de hand.
Demonstreer dan op ludieke manieren.
Ik denk dat je dan veel meer mensen bereikt. Bereikt op een positieve manier. Nu zien mensen de negativiteit. Dat is toch niet hoe je een doel wilt bereiken? Het gaat je ook niet lukken ook.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:20

Sakura789 schreef:

Het recht op vergadering is echt een grondrecht. Alleen zoals altijd komen rechten met plichten en in dit geval moet je twee plichten tegen elkaar afwegen. Het recht om te vergaderen tegenover de plicht om de volksgezondheid niet te benadelen. En dan kan je in het geval van een demonstratie prima tot de conclusie komen dat je het recht hebt om te vergaderen, mits je voldoende afstand houdt. En dan kan je in het geval van een festival prima zeggen dat nu even tijdelijk de plicht om de volksgezondheid niet te benadelen belangrijker is dan het recht om je op een festivalterrein te vergaderen.

We hebben niet voor niks rechtspraak, los van het veroordelen van mensen is een belangrijk onderdeel van de rechtspraak om wetten, rechten en plichten met elkaar in balans te houden en de afweging te maken die bij een specifieke situatie past.

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 18:21

Shadow0
Dan begrijp ik je wel.

Maar ik ben ook zo iemand die zich braaf aan de regels heeft gehouden.
Ook niet begrijp dat mensen massaal in een bos gingen wandelen. Als je dat de parkeerplaats vol is rij je toch door?!

En ik vind nu de oneerlijkheid voor de mensen die zich er wel aan hielden, de bedrijven die zijn omgevallen of dat nog gaan doen. Dat kan ik niet rechtvaardigen in mijn hoofd voor een demonstratie die ook anders had gekund. Ik zeg niet eens niet door had hoeven gaan, maar anders.