Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Pandora2 schreef:Zondag staat er ook zoiets in Brussel gepland lees ik. 5000 man verwacht.![]()
Ik hoop dat de premier alsnog het tij kan keren.
elnienjo schreef:Je kunt al een petitie tekenen voor het aftreden van Halsema:
https://petities.nl/petitions/femke-hal ... ?locale=nl
Shadow0 schreef:Eh, mensen? Jullie zijn hier wel erg enthousiast om allerlei grondrechten op te geven. Misschien toch even stilstaan bij wat je zegt als je vindt dat een staatshoofd demonstraties moet verbieden?
Je kunt echt beslist vinden dat die demonstraties een probleem kunnen vormen voor de verspreiding van corona, en tegelijkertijd kijken of er andere manieren zijn dan vanuit een autoritair machtsvertoon dat te verbieden... vooral omdat het demonstraties zijn die gaan om het bezwaar van autoritair machtsvertoon.
Misschien is dit zelfs wel een heel mooi moment om eens na te denken over dat soort lastige vragen: hoe doe je dat, belangen en grondrechten afwegen als ze in conflict zijn? Misschien kunnen we zelfs wel een keer oplopen tegen nuance.
elnienjo schreef:Pandora2 schreef:Zondag staat er ook zoiets in Brussel gepland lees ik. 5000 man verwacht.![]()
Ik hoop dat de premier alsnog het tij kan keren.
Vreselijk!
Ze hebben kunnen zien hoe gruwelijk het uit de hand is gelopen in Nederland. Hopelijk komt die vrouw weer 'blijf in uw kot' roepen en regelen ze een verbod. Als die rellers van NL hebben afgekeken gaan ze straks ook in Belgie op tournee langs de grote steden.
Vraag me af of de andere EU landen hun grenzen uberhaupt nog open zullen zetten op 15 juni voor Nederlanders want de risico's zijn nu wel weer enorm toegenomen. En Nederland laat zien zijn bevolking niet onder controle te hebben.
Shadow0 schreef:Eh, mensen? Jullie zijn hier wel erg enthousiast om allerlei grondrechten op te geven. Misschien toch even stilstaan bij wat je zegt als je vindt dat een staatshoofd demonstraties moet verbieden?
Je kunt echt beslist vinden dat die demonstraties een probleem kunnen vormen voor de verspreiding van corona, en tegelijkertijd kijken of er andere manieren zijn dan vanuit een autoritair machtsvertoon dat te verbieden... vooral omdat het demonstraties zijn die gaan om het bezwaar van autoritair machtsvertoon.
Misschien is dit zelfs wel een heel mooi moment om eens na te denken over dat soort lastige vragen: hoe doe je dat, belangen en grondrechten afwegen als ze in conflict zijn? Misschien kunnen we zelfs wel een keer oplopen tegen nuance.
lenaa_tje schreef:Uhm er zijn al in een hele boel andere steden demonstraties geweest waaronder Parijs, Londen, Stockholm...
het is geen Nederlands ding dit hoor ...
elnienjo schreef:Ze hebben kunnen zien hoe gruwelijk het uit de hand is gelopen in Nederland.
elnienjo schreef:lenaa_tje schreef:Uhm er zijn al in een hele boel andere steden demonstraties geweest waaronder Parijs, Londen, Stockholm...
het is geen Nederlands ding dit hoor ...
Gingen ze daar ook alle steden af zoals ze zo respectloos in Nederland aan 't doen zijn?
Hoofdsteden zijn de afvoerputjes van een land, maar dat ze het hele land doorgaan is schaamteloos.
Shadow0 schreef:elnienjo schreef:Ze hebben kunnen zien hoe gruwelijk het uit de hand is gelopen in Nederland.
Een beetje perspectief is wel nuttig. In de VS liet Trump welbewust traangas en rubber kogels afvuren op demonstranten die vreedzaam demonstreerden, alleen maar omdat hij een fotomomentje wilde. In de VS wil men militairen inzetten tegen de bevolking. In de VS zijn naast de vreedzame demonstraties ook rellen en geweld aan de orde.
HIER was een demonstratie die van begin tot eind vreedzaam was, waarbij het enige punt was dat ze niet de voorgeschreven afstand hielden. Daarna ging iedereen weer naar huis. Niemand gewond, geen geweld, gewoon een vreedzame demonstratie. Van mensen die willen dat het politiegeweld in de VS en het racisme daar stoppen. Dat zijn geen extreme uitgangspunten.
Nogmaals: je mag het oneens zijn met de demonstratie en het zorgelijk vinden dat er veel mensen dicht opeen stonden. Ik vind dat namelijk ook. Maar als je woorden kiest als 'hoe gruwelijk het uit de hand is gelopen in Nederland' dan ben je emotie aan het maken die geen recht doet aan de situatie, en al helemaal geen recht doet aan daar waar het echt uit de hand loopt: in de VS.
Sakura789 schreef:Festival of een demonstratie is niet te vergelijken volgens mij...
Festival is volgens mij nog steeds geen grondrecht.
Sakura789 schreef:Festival of een demonstratie is niet te vergelijken volgens mij...
Citaat:Minister Grapperhaus komt naar Tweede Kamer voor app-gesprek met Halsema
De opzet van het Tweede Kamerdebat over de coronabestrijding is veranderd. De nu afwezige minister Grapperhaus van Justitie en Veiligheid schuift vanavond aan om vragen te beantwoorden over de appjes tussen hem en de Amsterdamse burgemeester Halsema over het verloop van de anti-racismedemonstratie op de Dam.
PVV-leider Wilders wil perse met Grapperhaus hierover debatteren en na wat onderlinge discussie achter de schermen is dit ook geregeld. Premier Rutte vindt het ook een goed idee, om de discussie over de discussie tussen de minister en de burgemeester niet te lang te laten hangen.
Nu is minister van Volksgezondheid De Jonge de vragen over de zorg aan het beantwoorden. "Ik ga alvast even eten", zei Rutte. De dinerpauze is om 18.30 uur afgelopen.
_Penotti schreef:Om het moment dat hier agenten ongewapende zwarte mensen vermoorden omdat ze zwart zijn, zullen we dan verder gaan praten over dat het genoeg is.
Nu kunnen deze acties ook levens op het spel zetten. En die dikke middelvinger naar de zorg, fijne gedachte.
Als er iemand nu in deze tijd mag zeggen het is wel genoeg, is het de zorg!!
_Penotti schreef:Elnenjo vergroot het, jij bagatelliseert het naar mijn idee.
Citaat:Overtreed je nu elders de regels krijg je zelfs een aantekening in een strafblad, daar lopen er 5000 zo weg.
Shadow0 schreef:[
Maar ik heb dus ook al maanden gezien hoe heel veel mensen niet zo heel verontwaardigd zijn over problemen rondom corona. Dan voelt deze ophef heel erg scheef aan. Er worden twee dingen aan elkaar gelinkt, maar niet iedereen doet dat omdat ze zich echt zo'n zorgen maken om corona.
Sakura789 schreef:_Penotti schreef:Om het moment dat hier agenten ongewapende zwarte mensen vermoorden omdat ze zwart zijn, zullen we dan verder gaan praten over dat het genoeg is.
Nu kunnen deze acties ook levens op het spel zetten. En die dikke middelvinger naar de zorg, fijne gedachte.
Als er iemand nu in deze tijd mag zeggen het is wel genoeg, is het de zorg!!
Volgens mij is die ene vermoorde man niet de reden, meer de honderden jaren van stelselmatig achterstellen en het vele racisme wat nu ook nog in onze samenleving zit.
Daarnaast is leed niet meetbaar volgens mij. Het leed van de zorg en racisme is niet te vergelijken en het één staat niet boven of onder het ander. Als het nu een feestje was geweest, dan was er geloof ik geen discussie geweest.
We leven niet in een dictatuur, dus we zullen hier een modus voor moeten vinden. Wat Halsema ook had gedaan, volgens mij had ze het op geen enkele manier goed kunnen doen.