Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Karl66 schreef:Shiloh schreef:Wat dat betreft is de term white privilege ook wel ongelukkig gekozen, want het suggereert een onterecht voorsprong die geen voorsprong is maar “normaal”, terwijl het in feite gaat over “de rest” die in feite een onterecht achterstand hebben die ze niet hebben verdiend. Maar dat de term ongelukkig gekozen is, betekend niet dat het concept niet bestaat en ook niet dat een breder bewust zijn van dat concept kan bijdrage aan wat je als blank persoon kunt doen, waar je voorheen misschien niet bewust was dat je die invloed hebt.
En zo zie je maar dat wij het eigenlijk gewoon met elkaar eens zijn. Dit is namelijk precies wat ik bedoelde, toen ik zei dat we het niet over white privilege moeten hebben, maar over black unprivilege. Dat is namelijk hetgene wat we moeten veranderen en dat is hetgene waar we invloed op uit kunnen oefenen.
veerledec schreef:Ik vind die video echt waardeloos. Alsof het scheiden van je ouders komt doordat ze gekleurd zijn. Zet er kinderen neer uit dezelfde sociaal-economische klasse neer, en je ziet een heel ander beeld.
veerledec schreef:Maar de ervaring van een individueel persoon zegt weer niets over of het een systematisch probleem is dat (louter) op huidskleur wordt gediscrimineerd.
Karl66 schreef:Maar wat er nu gezegd wordt is dat als je je hele jeugd met je rode haar gepest bent, dat je dan geen inlevingsvermogen kan hebben om te ervaren hoe het is om vanwege je huidskleur gepest te worden. Puur vanwege je witte huid. Maar als je een zwarte huidskleur hebt, dan kan je dat wel, ook als je zelf nooit gepest bent. Puur vanwege je huidskleur.
Cer schreef:Geldt dat dan ook omgekeerd? Hoe kunnen witte mensen dan beweren dat ze weten wat het is en de strijd op die manier voeren?
"ik voel met je mee!"... eh..hoe dan? Die kunnen omgekeerd dan eigenlijk toch ook niet oordelen?
senna21 schreef:Cer schreef:Geldt dat dan ook omgekeerd? Hoe kunnen witte mensen dan beweren dat ze weten wat het is en de strijd op die manier voeren?
"ik voel met je mee!"... eh..hoe dan? Die kunnen omgekeerd dan eigenlijk toch ook niet oordelen?
https://www.oneworld.nl/lezen/discrimin ... ae-8872933
Een behulpzaam artikel
Matheno schreef:Ik begrijp het hele "Black lives matter" allemaal niet zo. Doe mij maar "All lives matter".
Dit overkomt niet alleen zwarte mensen. Tussen 2013 en 2018 zijn er in Amerika in totaal 7.666 mensen door de politie vermoord waarvan het overgrote deel niet zwart is.
Matheno schreef:Ik begrijp het hele "Black lives matter" allemaal niet zo. Doe mij maar "All lives matter".
Dit overkomt niet alleen zwarte mensen. Tussen 2013 en 2018 zijn er in Amerika in totaal 7.666 mensen door de politie vermoord waarvan het overgrote deel niet zwart is.
Shiloh schreef:Het is wel grappig dat je het artikel linkt, die ik zelf juist steeds voor het tegenargument gebruik. Ja, het overgrote deel van de mensen die vermoord zijn door politie zijn niet zwart. Het sleutel woord is disproportioneel. Het percentage zwarte mensen onder de groep mensen die gedood wordt door de politie is 2 tot 3 keer hoger, dan het percentage zwarte mensen in de samenleving.
Mand schreef:Matheno schreef:Ik begrijp het hele "Black lives matter" allemaal niet zo. Doe mij maar "All lives matter".
Heb jij uberhaupt gelezen?
Ga jij bij een samenkoming voor borstkanker ook schreeuwen "ALLE KANKER DOET ER TOE!" of als iemand zijn huis in de fik staat vragen aan de brandweer of ze jouw huis in die straat ook blussen terwijl het niet brand? Als iemand zijn been breekt en om hulp vraagt zeggen "maar mijn benen dan?". Waarschijnlijk niet. Daar is je punt waarom All Lives Matter niet relevant is in dit verhaal
Cer schreef:Mand schreef:Ik ga ontstippen hier. We proberen met een hoop mensen ons uit te leggen maar een paar van jullie weten niet hoe je een fatsoenlijke discussie voert en naar elkaar luistert.
Jammer.. want ik was echt wel benieuwd