Citaat:
Expats gaan over en weer, zo vertrekken ook veel nederlanders naar het buitenland om te werken.
Vraagje : wanneer precies noemen we iemand expat?
(Buiten het eigen 'vader'land.)
Het klinkt mij in de oren als een deftig woord voor gastarbeider of economisch vluchteling, maar dus in de goedbetaalde sector.
(Zoals ooit een buurman die bij estec werkte, een soort van gevlucht was uit Spanje en hier - jawel - een statushouder was, 'status gepriviligeerd'.)
Citaat:
Ik gebruik dat woord enkel omdat dat woord wordt gebezigd in het artikel dat Brainless aangaf. Misschien moet je het even lezen
Economische vluchtelingen werken niet, vluchtelingen, zowel economisch als politiek mogen namelijk niet werken.
Nog al wat rotbaantjes worden verricht, doorgaans illegaal, door minder deftige expats. Nu ja, lui die (op meer dan 1 manier) ver van huis zijn.
En als iemand de juiste papieren heeft, mag een vluchteling wel degelijk werken.
(Volgende vraag : 'blijf je je leven lang vluchteling?' Doorgaans is vluchten zo ingrijpend dat mensen dit zelf wel zo ervaren. Anderzijds heeft het chame om nieuwe Nederlanders te behandelen als Nederlanders.)
Citaat:
En misschien kun je me dan vertellen waarom een economisch vluchteling niet terug kan naar eigen land, is het daar niet veilig voor diegene dan?
.... wat is precies 'veilig'?
Geen eten hebben lijkt mij duidelijk een reden om niet terug te willen / kunnen.
Dat je je leven niet zeker bent, door je politieke mening. Dat je het gevang in moet om je mening, dat soort dingen, terug moeten naar een oorlogssituatie, dat soort dingen.