Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 07:53

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 10:58

karuna schreef:
https://www.nu.nl/politiek/5640137/oppo ... gn_id=A100

https://www.gemeente.nu/economie/belast ... n-in-2019/

Langzaam aan wordt steeds meer bekend. Artikel van volkskrant lukt me niet. Leven duurder ondanks meer inkomen

Hier heb je overigens je antwoord voor de minima zonder eigen huis:
https://nos.nl/artikel/2264357-klimaata ... uizen.html

Blijkbaar gaan we dus wel allemaal netjes meebetalen zodat ook bij mensen in de sociale huur het verbruik omlaag kan. Is het dus toch niet zo bar en boos als je verwachtte.

IMANDRA

Re: Ok langzaam duidelijk wat energiekosten gaan doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 12:51

Zie je wel dat er ook een oplossing wordt gevonden voor mensen die krap zitten. Overheid is echt geen boeman die de armen zo veel mogelijk wil pesten ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 13:16

Ik weet van de woningbouw dat elke verbetering aan huis, zoals dubbel glas, ook een verhoging van de huur oplevert. :+ Ook verbeteringen die je zelf aanbrengt en dus betaald kwamen wij jammer genoeg achter. Ik ben dus wel benieuwd hoe het hier opgelost wordt en wat dat gaat betekenen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 14:40

Tsja er staat een hoop vaags in het artikel. Iedereen krijgt terug of wordt gecompenseerd aan het eind van het jaar? Hoe dan? En kost het bepalen van die compensatie geld om te kunnen bepalen die gecompenseerd wordt? En als we toch gecompenseerd worden is niet hoeven betalen toch een goedkopere en snellere oplossing :')

Daarnaast als deze dingen zo goed zouden zijnzouden veel partijen niet vragen de boel terug te draaien. Helaas is kabinet goed in dingen roepen maar niet doen,

En eind van jaar compensatie, moet je wel eerst even die 12 maanden doorkomen zonder ten onder te gaan

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:47

karuna schreef:
En eind van jaar compensatie, moet je wel eerst even die 12 maanden doorkomen zonder ten onder te gaan

Nou nou iets minder dramatisch mag ook wel :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:48

germie schreef:
Lees dit ook eens over de warmtepomp: https://www.dagelijksestandaard.nl/2018 ... K20aITHEDY

Ok, misschien iets dubieus, maar vaak zit er wel enige waarheid in.

Niks dubieus aan hoor. Er is meer onderzoek gedaan en daar kwam ook uit dat een warmtepomp niet toereikend is in het voldoende verwarmen van een huis omdat de temperatuur van het water beduidend lager is dan die de CV ketel door de leidingen stuurt en dus min of meer te veel af koeld wanneer het de radiatoren bereikt heeft.
Vloer verwarming is al helemaal lastig hiermee te verwarmen.
Mensen klagen serieus dat ze het te koud vinden in huis met de warmtepomp.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-18 14:48

Niks dramatisch voor aantal mensen gewoon een serieus probleem. In paar maanden iun je van net redden volledig in de schulden komen hoor, net je huur niet kunnen betalen, of je zorgverzekering een keer niet en de boetes lopen rap op. Denk dat je niet beseft hoe gemakkelijk en snel een net niet redden situatie kan o klappen in een financieel drama.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:56

karuna schreef:
Maar een compensatie voor de minst verdiende is meer geld insteken omdat dat bepaald en berekend moet worden. Daarnaast weet ik heel erg goed wat gevolgen zijn voor schiphol kleiner, minder vervuiling, meer rust. Ja banen gaan misschien ook weg maar er zullen heus wel vliegtuigen blijven vliegen. Deden ze vroeger al zal nu ook zo blijven hooguit wat minder, :j is ook geen drama.

Vind jij het dan niet jammer als er banen verdwijnen? Voor jezelf misschien niet omdat je al jaren niet werkt. Binnen het systeem van onze economie is het namelijk wel zo dat er bedrijven en werkenden nodig zijn om de uitkeringen te bekostigen. Vadertje Staat moet namelijk eerst de poet binnenhalen voordat het aan de behoeftigen gegeven kan worden. Er bestaat niet zoiets als een oneindig rijke overheid en ook niet zoiets als gratis geld. Het is dus el een drama als Nederland haar positie verliest met Schiphol. Het is dus het beste als de vliegtuigen naar Schiphol blijven vliegen en graag ook naar de andere vliegvelden in ons land om de werkgelegenheid te waarborgen.

In dit topic heb je het steeds over 'financieel ten onder gaan', maar wat bedoel je daar precies mee? Dat je de schuldhulpverlening in moet en na een paar jaar weer schuldenvrij verder kan?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 14:57

Joh karuna ik heb dit jaar een kleine 1000 euro zorgkosten moeten ophoesten terwijl ik afgezien van geld dat ik van anderen krijg (kleine 300€ in de maand plus zorgtoeslag) letterlijk niets krijg omdat ik nergens (meer) recht op heb (dus heb ik me naast een meer dan fulltime studie nog even drie slagen in de rondte gewerkt om dat geld direct door te sluizen naar diverse rekeningen), het zou fijn zijn als je niet steeds aanneemt dat iedereen die niet zoveel moeite heeft met de heffingen bulkt van het geld. Mijn boodschappenbudget is al maanden ca. 10€ per week per persoon :+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:03

Ik heb even meegelezen maar er wordt wel erg makkelijk gedacht dat mensen dat wel even kunnen betalen.
Voorbeeld, oudere dame heeft 1100 inkomen per maand, en ja ook toeslagen, daar moet alles van betaald worden inclusief gemeentelijke belastingen waar ze geen kwijtschelding voor krijgt plus de nodige zorgkosten.
Heeft een huurappartement en geen auto oid. Is natuurlijk geen vetpot, ze redt het ermee maar er moeten geen gekke dingen gebeuren en zo zijn er nog veel meer mensen. Er wordt zo makkelijk geoordeeld over anderen maar ga eerst zelf eens zo leven zou ik zeggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:08

Citaat:
Vind jij het dan niet jammer als er banen verdwijnen? (...) Binnen het systeem van onze economie is het namelijk wel zo dat er bedrijven en werkenden nodig zijn om de uitkeringen te bekostigen. Vadertje Staat moet namelijk eerst de poet binnenhalen voordat het aan de behoeftigen gegeven kan worden. Er bestaat niet zoiets als een oneindig rijke overheid en ook niet zoiets als gratis geld.

Ik opperde een paar bladzijden terug 'dat bedrijven zoals Shell maar beter failliet kunnen gaan'.
Daarmee verdwijnen banen, maar het schept ook ruimte voor andere banen.
Schiphol idem dito.
Schiphol is een aanslag op het milieu en veroorzaakt veel gezondheidsklachten voor de "omwonenden" = de gehele Randstad. Op dat soort werkgelegenheid zit ik niet te wachten (veel zieken, dus veel artsen etc nodig).

...en minder vakantie vluchten is een zegen - het bekent niet dat er minder vakantie wordt gevierd.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:11

Janneke2 schreef:
Citaat:
Vind jij het dan niet jammer als er banen verdwijnen? (...) Binnen het systeem van onze economie is het namelijk wel zo dat er bedrijven en werkenden nodig zijn om de uitkeringen te bekostigen. Vadertje Staat moet namelijk eerst de poet binnenhalen voordat het aan de behoeftigen gegeven kan worden. Er bestaat niet zoiets als een oneindig rijke overheid en ook niet zoiets als gratis geld.

Ik opperde een paar bladzijden terug 'dat bedrijven zoals Shell maar beter failliet kunnen gaan'.
Schiphol idem dito.
Schiphol is een aanslag op het milieu en veroorzaakt veel gezondheidsklachten voor de "omwonenden" = de gehele Randstad. Op dat soort werkgelegenheid zit ik niet te wachten (veel zieken, dus veel artsen etc nodig).

...en minder vakantie vluchten is een zegen - het bekent niet dat er minder vakantie wordt gevierd.

En wat voor banen zie jij verschijnen als Schiphol weggaat? Volgens mij beseffen niet hoeveel mensen er werk hebben dankzij Schiphol.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:12

Janneke2 schreef:
Citaat:

Schiphol idem dito.

Wat voor banen dan???? Waar moeten al deze mensen heen?? En het geld wat de staatskas misloopt met de belastingen van deze bedrijven?? Faillet zal Shell sowieso niet zo snel gaan, ze vertrekken dan gewoon uit Nederland.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:22

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:26

Shell kan vertrekken, maar dreiģt gelukkig sowieso failliet te gaan.
(Shell wist al voor 1984 van het broeikaseffect en topman Jeroen van der Veer heeft persoonlijk 'Shell solar' de nek omgedraaid. De keuze was: eerst alle olie opstoken. Nogal a-sociaal. Chemisch gezien is de zuurstof trouwens eerder op dan de olie: reken maar terug vanuit 'de oersoep'.)

En ook nu al: de vakmensen voor nieuwe technologie inclusief offshore 'zijn niet aan te slepen'.
Dus dat we zonder mastodont shell geen werkgelegenheid meer hebben klopt ook niet.
Daarnaast kan Vadertje Staat natuurlijk ook het basisinkomen invoeren. (Ook dan is er belasting, accijns etc nodig, maar hoef je niet meer te spreken over 'uitkeringen voor behoeftigen'. Let wel: ik bedoel een basisinkomen : iedere Nederlander krijgt dat, werken of studeren is een keuze. Nadeel : alle mensen in de controle systemen worden werkloos...)

Edit: "94.100
Het aantal arbeidsplaatsen dat op een of andere manier aan de luchthaven is gerelateerd."
Tja: het circus Schiphol plaza met treinstation, de hotels, de schoonmaak, de kantoren op Schiphol Oost (van Microsoft tot farmacie bedrijfjes) - dat valt echt niet compleet weg als er nauwelijks meer vakantievluchten zijn.
Hooguit verplaatst het zich.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-12-18 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:32

chanicha schreef:
Ik heb even meegelezen maar er wordt wel erg makkelijk gedacht dat mensen dat wel even kunnen betalen.
Voorbeeld, oudere dame heeft 1100 inkomen per maand, en ja ook toeslagen, daar moet alles van betaald worden inclusief gemeentelijke belastingen waar ze geen kwijtschelding voor krijgt plus de nodige zorgkosten.
Heeft een huurappartement en geen auto oid. Is natuurlijk geen vetpot, ze redt het ermee maar er moeten geen gekke dingen gebeuren en zo zijn er nog veel meer mensen. Er wordt zo makkelijk geoordeeld over anderen maar ga eerst zelf eens zo leven zou ik zeggen.

Precies dit!!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:34

Popstra schreef:
chanicha schreef:

Precies dit!!

Heeft iemand mijn post gelezen? 8)7

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:37

Janneke2 schreef:
Schiphol idem dito.

Schiphol zal inderdaad een heel stuk kleiner kunnen en voor vakanties binnen Europa bestaat er een zeer goed en schoon alternatief. Namelijk de trein. Ze zouden die vliegtaks die ze in 2020 in gaan voeren moeten gebruiken om spoorwegen een korting te geven. Maar helaas gebeurt dat natuurlijk niet.

De slaaptrein zou een bijna perfect alternatief voor de luchtvaart kunnen vormen. Maar helaas moet je nu eerst naar Munchen om op te kunnen stappen.

https://www.nightjet.com/en/

Een aantal jaren geleden reed er nog van Amsterdam de zogenaamde City Night line maar die is helaas opgeheven omdat de DB stopte met internationale slaaptreinen. De OBB heeft een deel van het netwerk overgenomen maar dat groeit helaas nog niet zo heel erg snel. Daar zouden overheden werk van moeten maken. En daar zouden ze voordelen die nu voor de luchtvaart gelden naar toe moeten overhevelen.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:39

Verder snappen jullie dat vakantievluchten een heel groot deel van Schiphol zijn? En minder vluchten = minder toeristen = minder hotels & minder schoonmakers, minder taxi's nodig, minder winkeltjes etc etc etc. En dan heb ik het alleen over Schiphol, nog niet eens over toerisme in Nederland als geheel. Die komen over het algemeen ook via Schiphol binnen.. Jullie vergeten dat Schiphol er niet alleen voor Nederlanders is. En ook niet alleen een eind- of beginbestemming: het is ook een overstaphub.
Laatst bijgewerkt door IMANDRA op 20-12-18 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:42

Janneke2 schreef:
Shell kan vertrekken, maar dreiģt gelukkig sowieso failliet te gaan.
(Shell wist al voor 1984 van het broeikaseffect en topman Jeroen van der Veer heeft persoonlijk 'Shell solar' de nek omgedraaid. De keuze was: eerst alle olie opstoken. Nogal a-sociaal. Chemisch gezien is de zuurstof trouwens eerder op dan de olie: reken maar terug vanuit 'de oersoep'.)

En ook nu al: de vakmensen voor nieuwe technologie inclusief offshore 'zijn niet aan te slepen'.
Dus dat we zonder mastodont shell geen werkgelegenheid meer hebben klopt ook niet.
Daarnaast kan Vadertje Staat natuurlijk ook het basisinkomen invoeren. (Ook dan is er belasting, accijns etc nodig, maar hoef je niet meer te spreken over 'uitkeringen voor behoeftigen'. Let wel: ik bedoel een basisinkomen : iedere Nederlander krijgt dat, werken of studeren is een keuze. Nadeel : alle mensen in de controle systemen worden werkloos...)

Edit: "94.100
Het aantal arbeidsplaatsen dat op een of andere manier aan de luchthaven is gerelateerd."
Tja: het circus Schiphol plaza met treinstation, de hotels, de schoonmaak, de kantoren op Schiphol Oost (van Microsoft tot farmacie bedrijfjes) - dat valt echt niet compleet weg als er nauwelijks meer vakantievluchten zijn.
Hooguit verplaatst het zich.

Sorry hoor maar 1,4% aan bbp bijdrage van Schiphol, en dat is idd alles eromheen maar om het dan "circus" te noemen. Als Schiphol veel kleiner wordt dan gaan WIJ dat allemaal merken in onze portemonnee, geloof mij maar. Misschien moet je eens verder nadenken hoe de economie in elkaar steekt???

Maar hoezo dreigt Shell faillet te gaan dan? Shell maakt nog steeds behoorlijke winst, dus niks daarvan dreigt faillet te gaan als puur naar cijfers kijkt.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:45

En ik ben nog steeds wel benieuwd hoe je denkt dat de banen die verloren gaan met Schiphol terug komen? Waar haal je die banen vandaan? Hoe creëer je die? Ik zie alleen maar een hoop geroeptoeter namelijk maar geen concrete oplossing.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:45

Ik snap dat uitstekend, dat Schihol veel vakantie vluchten doet en dat dat de reden is voor hotels, etc.
Maar ik vind dat de planeet 'Aarde' nog langer mee moet.

Dus om vanwege het geld (gekscherend : "het aanbidden van de Godheid 'Emonomia'") te doen of er geen gevaar is: nee.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:47

Yonker schreef:
En ik ben nog steeds wel benieuwd hoe je denkt dat de banen die verloren gaan met Schiphol terug komen? Waar haal je die banen vandaan? Hoe creëer je die? Ik zie alleen maar een hoop geroeptoeter namelijk maar geen concrete oplossing.

Het is ook niet zo dat van de ene op de andere dag alle banen verdwijnen hè. Maar er was onlangs berekend dat er de komende jaren extreem veel banen bij gaan komen in de duurzame energie bijvoorbeeld. Nog afgezien van het feit dat veel jongeren niet eens geïnteresseerd zijn in een baan in een nadrukkelijk niet-duurzame sector. Een kennis van me werkt in de offshore, bouwt windmolens, stagiares hebben een wachttijd tot ergens in het komende studiejaar.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-18 15:48

Janneke2 schreef:
Ik snap dat uitstekend, dat Schihol veel vakantie vluchten doet en dat dat de reden is voor hotels, etc.
Maar ik vind dat de planeet 'Aarde' nog langer mee moet.

Dus om vanwege het geld (gekscherend : "het aanbidden van de Godheid 'Emonomia'") te doen of er geen gevaar is: nee.

Zullen de spoorwegen dan niet in staat zijn om Schiphol in ieder geval gedeeltelijk te ontlasten.
Het probleem met de trein vs het vliegtuig is dat er geen eerlijk speelveld is.