Janneke2 schreef:Shell kan vertrekken, maar dreiģt gelukkig sowieso failliet te gaan.
(Shell wist al voor 1984 van het broeikaseffect en topman Jeroen van der Veer heeft persoonlijk 'Shell solar' de nek omgedraaid. De keuze was: eerst alle olie opstoken. Nogal a-sociaal. Chemisch gezien is de zuurstof trouwens eerder op dan de olie: reken maar terug vanuit 'de oersoep'.)
En ook nu al: de vakmensen voor nieuwe technologie inclusief offshore 'zijn niet aan te slepen'.
Dus dat we zonder mastodont shell geen werkgelegenheid meer hebben klopt ook niet.
Daarnaast kan Vadertje Staat natuurlijk ook het basisinkomen invoeren. (Ook dan is er belasting, accijns etc nodig, maar hoef je niet meer te spreken over 'uitkeringen voor behoeftigen'. Let wel: ik bedoel een basisinkomen : iedere Nederlander krijgt dat, werken of studeren is een keuze. Nadeel : alle mensen in de controle systemen worden werkloos...)
Edit: "94.100
Het aantal arbeidsplaatsen dat op een of andere manier aan de luchthaven is gerelateerd."
Tja: het circus Schiphol plaza met treinstation, de hotels, de schoonmaak, de kantoren op Schiphol Oost (van Microsoft tot farmacie bedrijfjes) - dat valt echt niet compleet weg als er nauwelijks meer vakantievluchten zijn.
Hooguit verplaatst het zich.
Sorry hoor maar 1,4% aan bbp bijdrage van Schiphol, en dat is idd alles eromheen maar om het dan "circus" te noemen. Als Schiphol veel kleiner wordt dan gaan WIJ dat allemaal merken in onze portemonnee, geloof mij maar. Misschien moet je eens verder nadenken hoe de economie in elkaar steekt???
Maar hoezo dreigt Shell faillet te gaan dan? Shell maakt nog steeds behoorlijke winst, dus niks daarvan dreigt faillet te gaan als puur naar cijfers kijkt.