Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
purny schreef:Kinke schreef:nou...'t is maar de vraag hoe serieus ze het nemen. Zal al foto's voorbij komen van jeugd die bij de Mac en de Burger King stonden te vreten. Er zijn mensen die beweren dat vlees eten zo'n beetje het allerslechtste is wat je kunt doen voor het milieu
Ik had ook m'n bedenkingen. Dagje spijbelen in het kader van save the world. Maar wel naar de Mac en de BK, wel vlees eten en ik schat dat het overgrote deel van de scholieren nog steeds met het vliegtuig op vakantie gaat.
En als je bepaalde borden zag, ga ik me nog meer afvragen of je wel echt serieus bent met actie voeren of gewoon even je moment of fame wilt meepakken
Citaat:De agrarische sector of primaire sector is de economische sector die grondstoffen en voedsel levert. De verwerking gebeurt in de secundaire sector.
Citaat:Op initiatief van Agrifirm Plant werd hier ruim 40 hectare sojabonen geteeld bestemd voor Alpro Soja. “Met een gemiddelde opbrengst die schommelt rond de 4 ton per hectare is de teelt als heel goed te kwalificeren”, zegt Ruud Steinbusch (46) uit Colmont-Voerendaal.
8nnemiek schreef:Nou, ik zal het een beetje proberen uit te leggen..
Stel, een koe heeft 1 hectare grasland nodig om van te kunnen leven, zonder bijvoeding. Die koe leeft daar een jaar lang, en wordt dan geslacht.
In Zuid-Limburg wordt soja geteeld. Hier haalt men 4 ton per hectare vanaf.Citaat:Op initiatief van Agrifirm Plant werd hier ruim 40 hectare sojabonen geteeld bestemd voor Alpro Soja. “Met een gemiddelde opbrengst die schommelt rond de 4 ton per hectare is de teelt als heel goed te kwalificeren”, zegt Ruud Steinbusch (46) uit Colmont-Voerendaal.
Die koe zorgt voor 400 kilogram vlees aan het eind van het jaar.
De soja zorgt voor 4000 kilo tempeh (vleesvervanger) aan het eind van het jaar.
Dat is 10 KEER ZO VEEL. Daar kun je 10 keer zo veel mensen mee voeden. Dat betekent dat je 10 keer minder landbouwgrond nodig hebt als iedereen tempeh zou eten in plaats van rundvlees. Dus per 10 hectares zouden er 9 hectares 'over' zijn en als natuurgebied kunnen dienen, zonder dat er voedseltekort zou komen.
Óf 5 hectares natuurgebied, als mensen de helft van de tijd vlees zouden eten in plaats van elke dag.
Is dat een beetje te begrijpen?
Ik weet echt niet hoe ik het nog duidelijker kan uitleggen
Amber_anne schreef:Is het energie wat je uit 1 kilo vlees haalt evenveel als uit 1 kilo tempeh?
Ik snap het verder en eet geen vlees ben gewoon nieuwsgierig
8nnemiek schreef:Wellicht interessant om te vergelijken inderdaad:
[ [url=m/JwRrVU.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Ui8GNe.png]Afbeelding[/url] ]
Van plantaardig eiwit moet je in de regel ongeveer 10% meer eten omdat het iets slechter wordt opgenomen, maar doordat tempeh gefermenteerd is worden de voedingsstoffen hieruit juist erg goed opgenomen.
juval schreef:Je zegt het al, Zuid Limburg. Het meeste land in Nederland is helaas niet geschikt voor de teelt van soja. In het overgrote deel kan alleen maar gras groeien. Dat heeft met de bodem te maken. En ja, koeien eten gras, en daar wordt dan weer hoogwaardige zuivel en vlees van gemaakt.
Gras is een supergewas voor wat betreft de opname van CO2. Hoeveel CO2 neemt een sojaplant op?
Die hectares die je noemt zijn vaak echt alleen geschikt voor gras, zoals bij ons in het rivierengebied, puur klei.
We hoeven verder niet denigrerend naar elkaar te doen en excuses te verzinnen. Ik leer ook nog elke dag bij.. ben niet tegen vegetariërs, iedereen mag eten wat hij/zij zelf wil. Maar de hetze tegen vleeseters en producenten daarvan is onterecht.
Onze melkkoeien hebben een gemiddelde leeftijd tussen de 7 en 8 jaar. (dat is helaas wel hoger dan gemiddeld in Nederland).
8nnemiek schreef:Die teksten zijn niet zomaar even verzonnen omdat het grappig is hoor![]()
Ooit gehoord van 'Make love, not war"?
Ach jee, juval en Kinke, zijn jullie serieus?![]()
Natuur kun je niet eten?![]()
Weten jullie wat ontbossing is en wat dat met de planeet doet? En hoe belangrijk bossen zijn, ook in Nederland? Voor de lucht, voor de aarde, voor de dieren, voor alles dat leeft.. En wij hebben er te weinig van.
Je hebt véél minder grond voor eten nodig als je niet zo veel vleesvee hebt dat gevoerd moet worden van diezelfde grond.
purny schreef:8nnemiek schreef:Die teksten zijn niet zomaar even verzonnen omdat het grappig is hoor![]()
Ooit gehoord van 'Make love, not war"?
Ach jee, juval en Kinke, zijn jullie serieus?![]()
Natuur kun je niet eten?![]()
Weten jullie wat ontbossing is en wat dat met de planeet doet? En hoe belangrijk bossen zijn, ook in Nederland? Voor de lucht, voor de aarde, voor de dieren, voor alles dat leeft.. En wij hebben er te weinig van.
Je hebt véél minder grond voor eten nodig als je niet zo veel vleesvee hebt dat gevoerd moet worden van diezelfde grond.
Overigens stond er zelfs een 06 nummer bij