Klimaatopwarming, wat doe jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Re: Klimaatopwarming, wat doe jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:41

wat gaan we dan met die natuur doen 8nnemiek?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:43

purny schreef:
Kinke schreef:
nou...'t is maar de vraag hoe serieus ze het nemen. Zal al foto's voorbij komen van jeugd die bij de Mac en de Burger King stonden te vreten. Er zijn mensen die beweren dat vlees eten zo'n beetje het allerslechtste is wat je kunt doen voor het milieu ;)

Ik had ook m'n bedenkingen. Dagje spijbelen in het kader van save the world. Maar wel naar de Mac en de BK, wel vlees eten en ik schat dat het overgrote deel van de scholieren nog steeds met het vliegtuig op vakantie gaat.
En als je bepaalde borden zag, ga ik me nog meer afvragen of je wel echt serieus bent met actie voeren of gewoon even je moment of fame wilt meepakken

En dit soort onbenullige discussies zorgt er dus alleen maar voor dat we het niet over het werkelijke probleem hebben.
Who cares of die scholieren misschien wel iets halen bij de Burger king (waar ze overigens een veganistische burger hebben maar dat terzijde) . Dat doet niets af aan het punt dat er fatsoenlijk klimaatbeleid MOET komen, juist voor hen.
Die foto trouwens waar naar gerefereerd wordt, staan misschien 10-20 scholieren op? De meest conservatieve schattingen van het totale aantal scholieren komen op 10 000 demonstranten. Lekker generaliserend, vind je ook niet?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:43

Bedankt voor de Engelse les! Jammer dat ze het niet gewoon een Nederlandse naam geven.

En inderdaad hoogstaand stukje journalistiek in de Volkskrant.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:44

tja, ik zag het gisteravond nog op tv. En die scholieren waren echt geen vega burgers aan het eten. Tevens interviewden ze een jongen die 3x per jaar met het vliegtuig op vakantie ging.
Maar goed, uitzonderingen heb je overal. Ik denk zelf dat deze protesten geen zoden aan de dijk zetten.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:47

Nou ja borden met teksten als F*ck me, not the climate enzo vind ik toch wel een beetje laag. Het geeft mensen toch wel aanleiding.
En als jij ergens achter staat dan doe je dat ook niet.
M'n nicht is vegan. Doet niks met vlees en raakt het zelfs niet aan.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:57

Kinke schreef:
wat gaan we dan met die natuur doen 8nnemiek?

Dit dus. Natuur kun je niet eten. Ik werk in de door veganisten verguisde primaire sector. Wie gaat de 10 miljard mensen voeden?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:00

Die teksten zijn niet zomaar even verzonnen omdat het grappig is hoor :+

Ooit gehoord van 'Make love, not war"?

Ach jee, juval en Kinke, zijn jullie serieus? _O-
Natuur kun je niet eten? :')

Weten jullie wat ontbossing is en wat dat met de planeet doet? En hoe belangrijk bossen zijn, ook in Nederland? Voor de lucht, voor de aarde, voor de dieren, voor alles dat leeft.. En wij hebben er te weinig van.
Je hebt véél minder grond voor eten nodig als je niet zo veel vleesvee hebt dat gevoerd moet worden van diezelfde grond.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 08-02-19 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:01

Ik ben benieuwd welke sector door minder dan 1% van de Nederlandse bevolking wordt verguist :=

Overigens heb ik nieuws voor je: natuur is nodig voor de biodiversiteit. Biodiversiteit is nodig voor het bevruchten van gewassen (en dus om te eten). Het nut van 'wilde' natuur bevragen vind ik... Vreemd.

En de vraag hoe we 10 miljard monden gaan voeden: niet door 1/3e van al het voedsel weg te gooien en door tonnen en tonnen aan door mensen eetbaar(!) voedsel in vee te stoppen met een conversieratio van 1:10 (als je gelukt hebt) om vervolgens het vee op te eten.
https://www.volkskrant.nl/kijkverder/2018/voedselzaak/

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:05

waar moeten die gewassen dan groeien als alles natuur moet worden?

wilde natuur werkt niet in Nederland, zie OVP.

en weer de volkskrant :)

voedselverspilling is inderdaad een heel groot probleem! daar moet echt een halt aan geroepen worden.

even een economie lesje:
Citaat:
De agrarische sector of primaire sector is de economische sector die grondstoffen en voedsel levert. De verwerking gebeurt in de secundaire sector.

Ik weet nog steeds niet hoe de Nederlandse zeewierburger wordt geproduceerd overigens. Klimaatneutraal/vriendelijk? Hoeveel transport en energie wordt er gebruikt voor zo'n burger.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:18

O sorry, ik heb gemist dat iemand zei dat alles natuur moest worden.
Al zijn er wel veelbelovende experimenten bezig met voedselbossen! Toevallig vorig jaar nog in het nieuws geweest, waar heel het land problemen had met watertekort hadden ze daar een zeer rijke oogst. Waar weet ik niet precies, volgens mij in de Achterhoek bij de grens met Duitsland.

Sorry dat ik veel de Volkskrant lees, denk ik..? Mijn ouders hebben een abonnement en oa het NRC, AD geven maar zoveel artikelen gratis - terecht ook. Ik heb niet het geld voor een abonnement op meerdere kranten, excuses daarvoor :) En ik kan er ook weinig aan doen dat juist zij zo'n uitgebreide serie over voedselvoorziening hebben gemaakt.

Ik denk dat het heel makkelijk via google te vinden is hoe de DWB wordt gemaakt. En ik kan je in elk geval vertellen dat in de regel een plantaardige burger altijd klimaatvriendelijker wordt geproduceerd dan het vlezige evenbeeld - die immers ook vervoerd en verwerkt moet worden, veelal in een fabriek. (En nu zit het op Bokt vol met mensen die uitsluitend bij de boer kopen - ik denk toch niet dat dat geldt voor de rest van Nederland, als ik kijk naar de schappen in de supermarkt)
Het klinkt in elk geval wederom alsof je weer een reden zoekt waarom een goed initiatief toch vooral slecht zou zijn als ik eerlijk ben :o (rijden die vrachtwagens waarin hun grondstoffen worden vervoerd op diesel? Slecht!! Hebben de medewerkers een laptop en smartphone? Kan echt niet!)

Als je het echt interessant vind overigens, de bovenste hit die je krijgt als je 'dutch weed burger' intikt in google is hun eigen website, waar je oa deze pagina vindt: https://dutchweedburger.com/over-ons/duurzaamheid/

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:19

Nou, ik zal het een beetje proberen uit te leggen..

Stel, een koe heeft 1 hectare grasland nodig om van te kunnen leven, zonder bijvoeding. Die koe leeft daar een jaar lang, en wordt dan geslacht.
In Zuid-Limburg wordt soja geteeld. Hier haalt men 4 ton per hectare vanaf.
Citaat:
Op initiatief van Agrifirm Plant werd hier ruim 40 hectare sojabonen geteeld bestemd voor Alpro Soja. “Met een gemiddelde opbrengst die schommelt rond de 4 ton per hectare is de teelt als heel goed te kwalificeren”, zegt Ruud Steinbusch (46) uit Colmont-Voerendaal.

Die koe zorgt voor 400 kilogram vlees aan het eind van het jaar.
De soja zorgt voor 4000 kilo tempeh (vleesvervanger) aan het eind van het jaar.
Dat is 10 KEER ZO VEEL. Daar kun je 10 keer zo veel mensen mee voeden. Dat betekent dat je 10 keer minder landbouwgrond nodig hebt als iedereen tempeh zou eten in plaats van rundvlees. Dus per 10 hectares zouden er 9 hectares 'over' zijn en als natuurgebied kunnen dienen, zonder dat er voedseltekort zou komen.
Óf 5 hectares natuurgebied, als mensen de helft van de tijd vlees zouden eten in plaats van elke dag.

Is dat een beetje te begrijpen?
Ik weet echt niet hoe ik het nog duidelijker kan uitleggen :')

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:21

8nnemiek schreef:
Nou, ik zal het een beetje proberen uit te leggen..

Stel, een koe heeft 1 hectare grasland nodig om van te kunnen leven, zonder bijvoeding. Die koe leeft daar een jaar lang, en wordt dan geslacht.
In Zuid-Limburg wordt soja geteeld. Hier haalt men 4 ton per hectare vanaf.
Citaat:
Op initiatief van Agrifirm Plant werd hier ruim 40 hectare sojabonen geteeld bestemd voor Alpro Soja. “Met een gemiddelde opbrengst die schommelt rond de 4 ton per hectare is de teelt als heel goed te kwalificeren”, zegt Ruud Steinbusch (46) uit Colmont-Voerendaal.

Die koe zorgt voor 400 kilogram vlees aan het eind van het jaar.
De soja zorgt voor 4000 kilo tempeh (vleesvervanger) aan het eind van het jaar.
Dat is 10 KEER ZO VEEL. Daar kun je 10 keer zo veel mensen mee voeden. Dat betekent dat je 10 keer minder landbouwgrond nodig hebt als iedereen tempeh zou eten in plaats van rundvlees. Dus per 10 hectares zouden er 9 hectares 'over' zijn en als natuurgebied kunnen dienen, zonder dat er voedseltekort zou komen.
Óf 5 hectares natuurgebied, als mensen de helft van de tijd vlees zouden eten in plaats van elke dag.

Is dat een beetje te begrijpen?
Ik weet echt niet hoe ik het nog duidelijker kan uitleggen :')

Nou ja het verschil is wel dat een koe meestal niet na 1 jaar al geslacht wordt, maar pas bij 4 jaar als ik me niet vergis. Ja behalve kalveren maar dat is niet het gros van het vlees.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:25

Ik heb geen idee van de leeftijd van koeien. Vleeskoeien worden niet heel oud volgens mij. Maar hoe ouder ze worden, hoe meer grond ze dus ook weer verbruiken en hoe meer hectares je 'over' houdt bij het eten van minder vlees.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:25

Is het energie wat je uit 1 kilo vlees haalt evenveel als uit 1 kilo tempeh?

Ik snap het verder en eet geen vlees ben gewoon nieuwsgierig

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:28

Amber_anne schreef:
Is het energie wat je uit 1 kilo vlees haalt evenveel als uit 1 kilo tempeh?

Ik snap het verder en eet geen vlees ben gewoon nieuwsgierig

Goed punt. Volgens mij niet. Je moet ook eigenlijk rekenen in het aantal calorieën dat eruit komt.
Op andere plekken zijn ze overigens ook weer lastig te vergelijken: vlees bevat veel meer verzadigd vet dan tempeh, qua eiwitten weet ik het niet. Tempeh heeft wel meer vezels. Ik weet even niet hoe die verhoudingen zijn.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:32

Je zegt het al, Zuid Limburg. Het meeste land in Nederland is helaas niet geschikt voor de teelt van soja. In het overgrote deel kan alleen maar gras groeien. Dat heeft met de bodem te maken. En ja, koeien eten gras, en daar wordt dan weer hoogwaardige zuivel en vlees van gemaakt.
Gras is een supergewas voor wat betreft de opname van CO2. Hoeveel CO2 neemt een sojaplant op?
Die hectares die je noemt zijn vaak echt alleen geschikt voor gras, zoals bij ons in het rivierengebied, puur klei.

We hoeven verder niet denigrerend naar elkaar te doen en excuses te verzinnen. Ik leer ook nog elke dag bij :) .. ben niet tegen vegetariërs, iedereen mag eten wat hij/zij zelf wil. Maar de hetze tegen vleeseters en producenten daarvan is onterecht.

Onze melkkoeien hebben een gemiddelde leeftijd tussen de 7 en 8 jaar. (dat is helaas wel hoger dan gemiddeld in Nederland).

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:33

Wellicht interessant om te vergelijken inderdaad:

Afbeelding
Afbeelding

Van plantaardig eiwit moet je in de regel ongeveer 10% meer eten omdat het iets slechter wordt opgenomen, maar doordat tempeh gefermenteerd is worden de voedingsstoffen hieruit juist erg goed opgenomen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:36

8nnemiek schreef:
Wellicht interessant om te vergelijken inderdaad:

[ [url=m/JwRrVU.png]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Ui8GNe.png]Afbeelding[/url] ]

Van plantaardig eiwit moet je in de regel ongeveer 10% meer eten omdat het iets slechter wordt opgenomen, maar doordat tempeh gefermenteerd is worden de voedingsstoffen hieruit juist erg goed opgenomen.

Dankjewel!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:37

juval schreef:
Je zegt het al, Zuid Limburg. Het meeste land in Nederland is helaas niet geschikt voor de teelt van soja. In het overgrote deel kan alleen maar gras groeien. Dat heeft met de bodem te maken. En ja, koeien eten gras, en daar wordt dan weer hoogwaardige zuivel en vlees van gemaakt.
Gras is een supergewas voor wat betreft de opname van CO2. Hoeveel CO2 neemt een sojaplant op?
Die hectares die je noemt zijn vaak echt alleen geschikt voor gras, zoals bij ons in het rivierengebied, puur klei.

We hoeven verder niet denigrerend naar elkaar te doen en excuses te verzinnen. Ik leer ook nog elke dag bij :) .. ben niet tegen vegetariërs, iedereen mag eten wat hij/zij zelf wil. Maar de hetze tegen vleeseters en producenten daarvan is onterecht.

Onze melkkoeien hebben een gemiddelde leeftijd tussen de 7 en 8 jaar. (dat is helaas wel hoger dan gemiddeld in Nederland).

Maar ben je het niet mee eens dat de vleesindustrie een grote impact heeft op ons klimaat?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:39

8nnemiek schreef:

Weten jullie wat ontbossing is en wat dat met de planeet doet? En hoe belangrijk bossen zijn, ook in Nederland? Voor de lucht, voor de aarde, voor de dieren, voor alles dat leeft.. En wij hebben er te weinig van.
Je hebt véél minder grond voor eten nodig als je niet zo veel vleesvee hebt dat gevoerd moet worden van diezelfde grond.

Overigens stond er zelfs een 06 nummer bij

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:40

De borden hebben wel trouwens het doel bereikt, veel aandacht trekken

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:40

@amber-anne
Ja, daar ben ik het niet helemaal mee eens. Zoals ik eerder schreef denk ik dat het rundvlees dat ik hier bij de lokale boerderijwinkel haal niet heel erg milieubelastend is.

Vlees dat uit een ver buitenland komt (want goedkoper geproduceerd, zonder alle Nederlandse regels en wetten) is in mijn ogen wel milieubelastend. Maar dat is de groenten die uit het buitenland komen ook.

Mijn stelling is dus, eet lokaal!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:41

purny schreef:
8nnemiek schreef:

Overigens stond er zelfs een 06 nummer bij

Echt Purny, al liepen ze naakt door de stad, het interesseert me gewoon niet. Waar ik zo kwaad van wordt is van iedereen die alle zij-omstandigheden erbij haalt om te kunnen roepen dat die scholieren maar wat doen, gewoon vrij wilden, helemaal niets geven om het klimaat.

EN ZELFS DAN. Dat maakt de klimaatproblematiek niet minder erg. Wat is nou eigenlijk het probleem?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:42

Wat me vooral opvalt is dat de zure reacties over deze demonstratie (ook tenenkrommend: Thierry Baudet gisteren bij Jinek), met uiteraard de te verwachten verwijzingen naar mcDonalds, vliegen en een halfuur douchen, vooral afkomstig zijn van klimaatsceptici en mensen die zelf geen km minder willen autorijden/vliegen cq. geen gram minder vlees willen eten 'omdat de wereld toch wel vergaat'.

Alles om degenen (in dit geval demonstrerende scholieren) die zich sterk maken voor een enigszins leefbare wereld voor komende generaties maar af te spiegelen als betweterige drammers die luisteren naar de verkeerde mensen (wetenschappers), en die vooral zelf geen stap verkeerd mogen zetten, want dan zijn ze uiteraard direct compleet ongeloofwaardig.
Ik bedoel maar, hadden deze mensen zich ook zo zuur uitgelaten als de scholieren de straat op waren gegaan om te demonstreren tegen de klimaatwet? Denk het niet ...

Jammer hoor, je kunt je ook verheugen over de maatschappelijke betrokkenheid van deze scholieren (die nogal eens het verwijt krijgen zich totaal niet druk te maken om de maatschappij), zelfs als je hun standpunten niet geheel deelt.

Waarom is overigens een kritisch standpunt tegenover vlees eten direct weer een 'hetze'? Het is aangetoond dat het milieu enorm te lijden heeft onder de hedendaagse wereldwijde vleesconsumptie. Dat wil niet zeggen dat iedereen die dit aanroert, ook direct van mening is dat de mensheid massaal vegetarier of veganist moet worden. Maar minderen scheelt gewoon een hoop tropisch regenwoud, CO2-uitstoot en niet te vergeten dierenleed (denk aan de slachthuisschandalen - zelfs in ons land kunnen we blijkbaar niet fatsoenlijk en respectvol omgaan met consumptiedieren en dat heeft alles te maken met het feit dat er grootschalig en goedkoop vlees geproduceerd wordt).
Laatst bijgewerkt door Askja op 08-02-19 13:44, in het totaal 2 keer bewerkt

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 13:43