_Mar3 schreef:Zoals ik al zei vind ik het hemel/hel verhaal lastig. Ik bepaal niet wie er naar de hel zal gaan, dat doet God. Ik weet niet precies hoe God dat zal doen.
Dit vind ik een interessant stuk uit Mattheus 7:
[ [url=m/db5Rjj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hieruit haal ik dat God kennen heel belangrijk is, maar ook dat God wil doen heel belangrijk is.
Het hoogste gebod is 'heb God lief en uw naaste als uzelf'. God niet liefhebben is daarom denk ik een zonde(zonde = je doel missen, het doel in dit leven is denk ik God kennen).
Verder: God is liefde. Dus laat God je vrij in je keuze. Dus als je niet voor God kiest, zegt God: dat is prima, dan ben je niet bij me in de eeuwigheid, want je koos niet voor mij. Dat betekent wel dat je op niet zo'n fijne plek komt, want waar ik niet ben, is geen goedheid en geen liefde. Dus als je niet voor God kiest, heeft dat wel consequenties. Stel een vader zegt tegen zijn tiener: 'ik wil niet dat je onder invloed van alcohol autorijdt, want anders kunnen er ongelukken gebeuren'. De tiener doet het wel en verongelukt. Is de vader niet liefhebbend geweest? Natuurlijk wel! Maar het was de keuze van de tiener om ondanks de waarschuwing toch ongehoorzaam te zijn - met alle consequenties van dien.
Dat is hoe ik er nu naar kijk. Maar wat ik al zei: God oordeelt over waar iemand de eeuwigheid doorbrengt, ik niet. Dus misschien zit ik er wel naast en zullen ongelovigen (die wel goed geleefd hebben) wel in de hemel komen.
Bedankt voor je uitgebreide uitleg, super interessant om te lezen!
Als ik dit stukje zo lees, ben je eigenlijk alsnog niet echt vrij in je keuze - als je niet voor God kiest, zitten er nare gevolgen aan je keuze. Je komt op een minder fijne plek. God is liefde, maar een beetje minder liefde voor degene die ervoor kiest om niet te geloven. Zit voor mij toch een naar en veroordelend randje aan... Oprecht fijn dat jij veel liefde en steun uit je geloof haalt.