Godsdienstig

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 13:01

Blue_Eyes schreef:
Daphara schreef:
Het woord kerk komt in de bijbel niet eens voor.

Dat hangt er ernstig vanaf welke vertaling je pakt.

Precies, vertaling, dus interpretatie van de vertaler!

Het woord dat in de oorspronkelijke bijbelteksten gebruikt wordt is Ecclesia wat zoveel betekend als “een bijeenkomst” of “de geroepenen” niets over gebouwen of instituten. Daarom wordt het woord kerk in nieuwe vertalingen nu uit de bijbel gehaald en vervangen door “gemeente”.

anjali

Re: Godsdienstig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 14:41

Het gebouw wordt hier bij de Rooms-Katholieken kerk met een kleine letter genoemd,en de gemeenschap van gelovigen Kerk met een hoofdletter.Natuurlijk gaat het om het laatste,maar het nu vanwege financiele problemen gedwongen moeten sluiten van kerken\kerkgebouwen,is echt wel pijnlijk en ook niet goed voor de Kerk\gemeenten in Nederland. Of elders waar dit gebeurt.Want je kunt inderdaad niet het hele jaar door op een veldje bijeenkomen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:09

anjali schreef:
Het gebouw wordt hier bij de Rooms-Katholieken kerk met een kleine letter genoemd,en de gemeenschap van gelovigen Kerk met een hoofdletter.Natuurlijk gaat het om het laatste,maar het nu vanwege financiele problemen gedwongen moeten sluiten van kerken\kerkgebouwen,is echt wel pijnlijk en ook niet goed voor de Kerk\gemeenten in Nederland. Of elders waar dit gebeurt.Want je kunt inderdaad niet het hele jaar door op een veldje bijeenkomen.

Waarom heb je een kerk gebouw nodig dan? Is een woonkamer of zaaltje niet genoeg?
Volgens de bijbel hoeven maar twee of meer mensen in elkaar verzameld te zijn in gods naam en daar is hij in het midden. Dus wat mij betreft zie ik geen enkel probleem in dat kerken sluiten moeten, het echte christendom zal dat wel overleven, de religie en wat mensen er van gemaakt hebben misschien niet. Misschien als alle religieuze B.S. de deur uit is, dat ik ook nog een keertje naar een bijeenkomst ga. Maar waarschijnlijk zal dat nooit gebeuren, want zonder religie geen macht, alleen liefde en ook in de kerk draait het meer om macht dan om liefde imo.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 15:29

@Daphara:Gelukkig hebben we hier nog zoveel gelovigen dat een huiskamer of zaaltje te klein zou zijn. Het probleem is nu wel dat ,omdat er veel kerkgebouwen gesloten worden,alles nu in enkele gebouwen geconcentreerd wordt,waardoor het voor ouderen zonder vervoer moeilijker wordt ze te bereiken,als die te ver van een nog in gebruik zijnd kerkgebouw wonen.Ook heeft de Kerk\kerk een belangrijke sociale functie.We hebben veel vrijwilligers die gratis anderen helpen.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 15:56

anjali schreef:
@Daphara:Gelukkig hebben we hier nog zoveel gelovigen dat een huiskamer of zaaltje te klein zou zijn. Het probleem is nu wel dat ,omdat er veel kerkgebouwen gesloten worden,alles nu in enkele gebouwen geconcentreerd wordt,waardoor het voor ouderen zonder vervoer moeilijker wordt ze te bereiken,als die te ver van een nog in gebruik zijnd kerkgebouw wonen.Ook heeft de Kerk\kerk een belangrijke sociale functie.We hebben veel vrijwilligers die gratis anderen helpen.

Ik zie nog steeds niet hoe het helpen van anderen verbonden moet zijn aan een gebouw. Ik help ook gratis anderen en ben nergens aan verbonden.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 16:09

Misschien hoeft dat ook niet. Maar heel veel christenen vinden het ook gewoon fijn om bij elkaar te komen, elkaar te ontmoeten, samen te zingen en bidden, samen het Avondmaal te delen, samen koffie te drinken en bij te praten na de dienst. Onze kerk heeft zo'n 600 leden. Dat past niet in mijn huiskamer ;) maar ik vind het wel gewoon prettig om met veel mensen bij elkaar te zijn. Zingt een stuk makkelijker dan met zijn drieën of vieren ;)
Overigens worden er daarnaast ook huiskringen gehouden (het woord zegt het al: bij mensen thuis).

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-18 16:24

Daphara schreef:
anjali schreef:

Ik zie nog steeds niet hoe het helpen van anderen verbonden moet zijn aan een gebouw. Ik help ook gratis anderen en ben nergens aan verbonden.

Omdat het vrijwilligerswerk ergens gecoordineerd moet worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 19:31

Toen ik nog in de Randstad woonde kerkte ik een tijd in zo'n 14e eeuws prestige object.
Dwz: een ruime, hoge Gothische 'kathedraal', met prachtig licht - 'swinters ijskoud en een heerlijke akoestiek.

:o Niet de kern van de zaak, maar het is wel een erg prettige plek om te zingen en te bidden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:01

Als niet gelovige bezoek ik best veel kerken en kathedralen. Heerlijke gebouwen zijn het :j

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:09

_Mar3 schreef:
Resistance schreef:
Waarom is God goed, wanneer je naar de hel wordt verbannen als je niet geloofd, en hij kennelijk dus enkel zijn gelovende lievelingetjes bij zich wil hebben? Om het maar even heel grof te brengen.

Zelf vind ik hemel/hel erg lastig. Ik weet niet precies hoe het zal gaan, voor mij zelf houd ik nu vast aan het traditionelere beeld dat gelovigen naar de hemel gaan en voor eeuwig leven en ongelovigen naar de hel gaan. Maar het zou me niet verbazen als ik straks bij de hemelpoort sta en het anders gaat dan ik nu beschrijf. Ook denk ik dat mensen die niet gelovig zijn maar wel een goed leven hebben geleefd (omzien naar anderen, armen helpen ect) een minder zware straf zullen krijgen dan mensen die dat niet gedaan hebben.

Waarom ik denk dat God ondanks de hel wel goed is? Omdat, naar wat ik geloof, God ons een keuze geeft. Hij geeft ons de keuze om te geloven of niet. Als hij ons zou dwingen, zouden we net zijn als een robot. Liefde dwingt niet, liefde laat vrij. Daarom gaf God Adam en Eva ook de keus om van de boom te eten. Anders zou God geen God van liefde zijn maar een God van manipulatie. Dat is hoe ik er over denk. :)

Ik vind niet dat je kunt spreken over een keuze. Ik bijvoorbeeld kan met de allergrootste moeite met mijn verstand er niet bij dat er zoiets als een God zou kunnen zijn. Dus hoezo heb ik een keuze? Mijn diepste gevoel is dat de bijbel een verzonnen onzinverhaaltje is. En dan denk ik daarmee gelijk van goh, banketstaaf zou dat zijn, dat een God iemand zou maken die niet in hem gelooft, en die dan straffen door diegene naar de hel te sturen. Daarnaast zou ik het raar vinden dat ik de consequenties moet ervaren van ene mevrouw Eva.
En ook vind ik het vreemd dat een groot deel van de wereld een ander geloof heeft, en dat die dan allemaal naar de hel zouden moeten. Alsof er ook maar 1 zielige ziel zou zijn die boeddhistisch opgevoed wordt en dan denkt, weetje, ik wordt christen.
Dat soort dingen vind ik gewoon heel raar, en ik vind het ook raar dat je daar niemand over hoort zegmaar. Dat niemand daar echt over nadenkt. Tenminste dat is mijn idee.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:24

Dorine92 schreef:
En ook vind ik het vreemd dat een groot deel van de wereld een ander geloof heeft, en dat die dan allemaal naar de hel zouden moeten. Alsof er ook maar 1 zielige ziel zou zijn die boeddhistisch opgevoed wordt en dan denkt, weetje, ik wordt christen.
Dat soort dingen vind ik gewoon heel raar, en ik vind het ook raar dat je daar niemand over hoort zegmaar. Dat niemand daar echt over nadenkt. Tenminste dat is mijn idee.

Toevallig gebeurt dat eigenlijk heel vaak :o dat mensen boeddhistisch worden opgevoed, of hindoeïstisch, of islamitisch, of atheïstisch en dan wel christen worden :j

Hoezo vind je het raar dat niemand daar over nadenkt :? Ik denk juist dat er erg veel over de zin van het leven en of daar al dan niet een godsdienst bijhoort nagedacht wordt.

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 21:51

verootjoo schreef:
Dorine92 schreef:

Toevallig gebeurt dat eigenlijk heel vaak :o dat mensen boeddhistisch worden opgevoed, of hindoeïstisch, of islamitisch, of atheïstisch en dan wel christen worden :j

Hoezo vind je het raar dat niemand daar over nadenkt :? Ik denk juist dat er erg veel over de zin van het leven en of daar al dan niet een godsdienst bijhoort nagedacht wordt.

Nou ik bedoel hoe verklaart een christen het dat iemand die geboren wordt in een boeddhistisch land en louter omringd wordt door boeddhisten, gestraft moet worden en naar de hel moet omdat ie niet christelijk is?
Een kind van een IS-er, denk je dat die (uitzonderingen daargelaten) een grote kans heeft om te verzinnen dat ie een christelijk leven gaat leiden?
Of.. stel je bent een lid van een indianenstam of van een afrikaanse stam. Hoe dan ga jij in god geloven? Moet je dan naar de hel omdat er niemand in die stam ooit gehoord heeft van een bijbel, of uberhaupt kan lezen? Hoe denkt een christen over dit soort situaties?
Wat vindt een christen van het feit dat jouw kans om gelovig te "worden" vanaf baby groter is als jouw ouders ook christen zijn? En van het feit dat mensen met ouders die niet geloven, vaak zelf ook niet geloven? Daar kan je toch niks aan doen als je niet zo wordt opgevoed? Ik vraag me echt af wat een christen van zulke voorbeelden vindt.
(en dan zoek ik dus niet naar antwoorden als: er zijn "superveel" boeddhisten of ongelovig opgevoede mensen die "de weg naar god vinden". Ja er zijn er een handjevol, maar ga je de cijfers erop naslaan is dat 1 drupje op alle oceanen bij elkaar)

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:07

Als ik me het goed herinner, komt er volgens voorspellingen in de bijbel eerst een wederopstanding, waar mensen nog de kans krijgen om in God te geloven.

Daarnaast is er nergens echt sprake van een hel met eeuwige straf :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:18

Dorine92 schreef:
Nou ik bedoel hoe verklaart een christen het dat iemand die geboren wordt in een boeddhistisch land en louter omringd wordt door boeddhisten, gestraft moet worden en naar de hel moet omdat ie niet christelijk is?
Een kind van een IS-er, denk je dat die (uitzonderingen daargelaten) een grote kans heeft om te verzinnen dat ie een christelijk leven gaat leiden?
Of.. stel je bent een lid van een indianenstam of van een afrikaanse stam. Hoe dan ga jij in god geloven? Moet je dan naar de hel omdat er niemand in die stam ooit gehoord heeft van een bijbel, of uberhaupt kan lezen? Hoe denkt een christen over dit soort situaties?
Wat vindt een christen van het feit dat jouw kans om gelovig te "worden" vanaf baby groter is als jouw ouders ook christen zijn? En van het feit dat mensen met ouders die niet geloven, vaak zelf ook niet geloven? Daar kan je toch niks aan doen als je niet zo wordt opgevoed? Ik vraag me echt af wat een christen van zulke voorbeelden vindt.
(en dan zoek ik dus niet naar antwoorden als: er zijn "superveel" boeddhisten of ongelovig opgevoede mensen die "de weg naar god vinden". Ja er zijn er een handjevol, maar ga je de cijfers erop naslaan is dat 1 drupje op alle oceanen bij elkaar)

Hoe kom je erbij dat die gestraft worden omdat ze niet in God geloven :?

De Bijbel is momenteel in zo’n 500 talen te lezen, maar er wordt hard gewerkt aan nog meer vertalingen. Om idd zoveel mogelijk mensen de kans te geven voor het christelijk geloof te kiezen.

Ik ben overigens wel benieuwd naar cijfers van hoeveel mensen er pas later christen worden.
In China groeit bv het christendom nu met 10% per jaar. Dat is wel erg veel. Wereldwijd gezien neemt ook het aantal christenen alleen maar toe :j

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:47

verootjoo schreef:
Dorine92 schreef:

Hoe kom je erbij dat die gestraft worden omdat ze niet in God geloven :?

De Bijbel is momenteel in zo’n 500 talen te lezen, maar er wordt hard gewerkt aan nog meer vertalingen. Om idd zoveel mogelijk mensen de kans te geven voor het christelijk geloof te kiezen.

Ik ben overigens wel benieuwd naar cijfers van hoeveel mensen er pas later christen worden.
In China groeit bv het christendom nu met 10% per jaar. Dat is wel erg veel. Wereldwijd gezien neemt ook het aantal christenen alleen maar toe :j
500 :wow:

Er zijn wereldwijd 195 landen. Een paar meer talen lijkt me redelijk, maar ruim 300?!

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:51

Emoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-18 22:55

Daphara schreef:
anjali schreef:

Ik ga regelmatig naar bijeenkomsten met andere gelovigen. We hebben geen kerk, maar we komen wel met regelmaat samen. Doordeweeks vaak bij mensen thuis en dan doen we Bijbelstudies. Soms 1x per week, soms vaker. En op zondag huren we soms een gebouwtje af in de buurt zodat we met wat meer mensen samen kunnen komen. Ik vind het geweldig dat het op deze manier kan!

En we hebben geen dominee, ouderlingen of wat dan ook. Veel mensen in mijn omgeving vinden het maar raar dat we geen kerk of dominee hebben. Terwijl ik het woordje kerk of dominee nog nooit in de Bijbel heb zien staan.

Blijkbaar moet je eerst theologie gestudeerd hebben voor je mensen uit de Bijbel mag vertellen. (Zo zien ze dat hier in mijn omgeving)

Bij ons is niks standaard. Het is heel vrijblijvend, het is niet standaard elke zondag en niemand 'moet' komen. De meesten komen wel elke keer omdat het gewoon zo fijn is :)

Overigens leer ik ontzettend veel over de Bijbel op deze manier. In tegenstelling tot wat ik leerde toen ik nog naar de kerk ging toen ik nog bij mijn ouders woonde.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:17

Citaat:
Er zijn wereldwijd 195 landen. Een paar meer talen lijkt me redelijk, maar ruim 300?!

On topic: ik houd erg van het Pinksterfeest.
Die "tongval" - en iedereen hoort 'van de grote daden Gods' in zijn of haar eigen taal.
Voor mij een soort aanvulling op het verhaal over Babylon. "Er was maar 1 taal, de taal van de heersers - en er moest een toren van tichelstenen worden gebouwd".
(Net als in Egypte...)
...maar in Egypte konden de slaven krijsen naar de hemel - waarop God afdaalt, Moses benoemt, etc.
'Dat kon niet in Babylon...'
Dan daalt de Eeuwige af in Babylon - en 'verwart de taal van de mensen'. Babel betekent ook zoiets als warboel.
Fel realistisch als we het hebben over miscommunicatie etc etc.

Maar verschillende talen hebben is een zegen.

off topic:
Ik meen dat Nederland 3 officiële talen heeft: ook Frysk en Twents/ Saksisch. Om allerlei ingewikkelde reden (zoals verloren oorlogen en racisme) zijn Maleis en Papiamento niet officieel.
Multatuli overwoog als balling uit Indonesië om zijn manuscript niet alleen in het Maleis te vertalen - maar noemt rustig nog tien talen uit de Archipel. (Soendaans, Alfoers, Boerginees, Battaks....)

Onze zuiderburen hebben drie officiële talen (waarbij je natuurlijk leentjebuur kunt spelen in Duitsland, Frankrijk en de noorderburen) - maar echt mooi Vlaams is toch net anders.

En het huidige Zuid-Afrika heeft meen ik 9 officiële talen (waaronder dat prachtige ăfrikåons).
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 04-08-18 10:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:22

verootjoo schreef:
Jep, en er missen nog heel veel talen :j
https://visie.eo.nl/2014/07/bijbel-besc ... 511-talen/
Het nieuwe testament is in 1295 talen vertaald.
Wat onwijs interessant!

Citaat:
Linguïsten schatten het aantal levende talen in de wereld op zo'n 6900.

Weet je, ik begin er steeds vaker over na te denken om antropologie te gaan studeren. Lijkt me zo onwijs interessant, eventueel een combi met een oude taal of psychologie.

Maar goed, ik ga weer off topic :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 10:35

Dorine92 schreef:
(...)

Het christendom heeft helaas sloten, zoniet: oceanen bloed aan haar handen. |( |( |(
En dit is een 'na de dood' variant er op. |(

Het Mattheüs evangelie (...Matthijs is niet mijn favoriet...) eindigt met het zogeheten 'zendingsgebod'.
...geen enkel excuus voor moord etc.

Volgens mij ligt op het moment dat Matthijs dit schrijft de Tempel in puin - en is het pleidooi (van zowel Joden als christenen) 'we moeten hier weg, maar we nemen onze spirituele schatten mee'.
Op zichzelf genomen prima.

Tja, en een paar eeuwen laten is het christendom populair in Rome, de keizer stookt de verschillen tussen de Joden en christenen nog eens op en modelleert (..jawel!) God naar zijn eigen titel: Almachtig.
|( |( %) :n :r

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:09

_Mar3 schreef:
Zoals ik al zei vind ik het hemel/hel verhaal lastig. Ik bepaal niet wie er naar de hel zal gaan, dat doet God. Ik weet niet precies hoe God dat zal doen.
Dit vind ik een interessant stuk uit Mattheus 7:
[ [url=m/db5Rjj.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hieruit haal ik dat God kennen heel belangrijk is, maar ook dat God wil doen heel belangrijk is.

Het hoogste gebod is 'heb God lief en uw naaste als uzelf'. God niet liefhebben is daarom denk ik een zonde(zonde = je doel missen, het doel in dit leven is denk ik God kennen).

Verder: God is liefde. Dus laat God je vrij in je keuze. Dus als je niet voor God kiest, zegt God: dat is prima, dan ben je niet bij me in de eeuwigheid, want je koos niet voor mij. Dat betekent wel dat je op niet zo'n fijne plek komt, want waar ik niet ben, is geen goedheid en geen liefde. Dus als je niet voor God kiest, heeft dat wel consequenties. Stel een vader zegt tegen zijn tiener: 'ik wil niet dat je onder invloed van alcohol autorijdt, want anders kunnen er ongelukken gebeuren'. De tiener doet het wel en verongelukt. Is de vader niet liefhebbend geweest? Natuurlijk wel! Maar het was de keuze van de tiener om ondanks de waarschuwing toch ongehoorzaam te zijn - met alle consequenties van dien.

Dat is hoe ik er nu naar kijk. Maar wat ik al zei: God oordeelt over waar iemand de eeuwigheid doorbrengt, ik niet. Dus misschien zit ik er wel naast en zullen ongelovigen (die wel goed geleefd hebben) wel in de hemel komen.

Bedankt voor je uitgebreide uitleg, super interessant om te lezen!

Als ik dit stukje zo lees, ben je eigenlijk alsnog niet echt vrij in je keuze - als je niet voor God kiest, zitten er nare gevolgen aan je keuze. Je komt op een minder fijne plek. God is liefde, maar een beetje minder liefde voor degene die ervoor kiest om niet te geloven. Zit voor mij toch een naar en veroordelend randje aan... Oprecht fijn dat jij veel liefde en steun uit je geloof haalt.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:49

Ailill schreef:

Er worden wereldwijd meer dan 800 talen gesproken als je inlandse stammen etc meerekent; alleen al in NL hebben we naast onze officiële taal nog een taal het (Fries) en daarnaast nog een aantal dialecten.
Ik vind het wel belangrijk dat mensen de boodschap uit de bijbel in hun eigen taal kunnen lezen; dat deze voor alle soorten van mensen beschikbaar/berikbaar is. Het lezen van een tekst in je eigen taal zal ook eerder je hart raken,

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:51

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-18 13:54

Citaat:
Als ik dit stukje zo lees, ben je eigenlijk alsnog niet echt vrij in je keuze - als je niet voor God kiest, zitten er nare gevolgen aan je keuze. Je komt op een minder fijne plek. God is liefde, maar een beetje minder liefde voor degene die ervoor kiest om niet te geloven. Zit voor mij toch een naar en veroordelend randje aan... Oprecht fijn dat jij veel liefde en steun uit je geloof haalt.

...dit vind ik dan weer ingewikkeld. ('Zo gaan die dingen natuurlijk altijd.')

Het feit dat een keuze consequenties heeft is wat mij betreft net niet hetzelfde als niet vrij zijn in je keuze.

Maar vooral het stramien van 'God zou minder houden van mensen die niet geloven' blijft mij bevreemden.
...ik weet wel dat er christenen zijn die geloof boven daden stellen.
Mohanas Gandhi is ze wel tegengekomen, mensen die zo van hun eigen geloof overtuigd waren 'dat ze opzettelijk zondigden', want dat gaf niets. Mahatma kon er niets mee, voor hem is ethiek de kern van religie. Ik houd mij aan het bijbelwoord 'dat geloof zonder werken dood is'.
(Waarmee 'een geloof waar je steun en troost uit haalt' dus ook al wat bleekjes klinkt. Het is Jamin niet...)

Maar och, ik ben sowieso een alverzoener.
Luitjes als Hitler, Saddam Hoessein, etcetcetc mogen wat mij betreft na een x aantal jaar vagevuur ook wel naar de hemel.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-18 15:34

Het is natuurlijk mijn beperkte menselijke visie,maar ik zie het geloof een beetje als een vliegticket.Sommigen hebben zo'n ticket gekocht en kunnen dus mee naar een mooie bestemming. Iedereen mag zo'n ticket,maar velen willen het niet. Die wllen dus uit eigen vrije wil niet mee. En als iemand hen wijst op de mogelijkheid van deze tickets,dan worden ze daar kwaad op en zien het als opdringen.