Kabinet wil roken op terras verbieden

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 19:03

moonfish13 schreef:
Echt ik heb nog steeds meerdere keren per week dat ik ergens wegga omdat er meerdere gigantisch staan te paffen.
En dan niet één peuk maar twee in 8 minuten, op een plek waar ik óók gezellig zou moeten kunnen zitten zonder uitgerookt te worden.
En dat gaat inderdaad om een terras: ik kom er niet door de rokers.


Maar je komt er niet en hebt toch meerdere keren per week last? Ik volg het niet...

Maureen_M

Berichten: 6799
Geregistreerd: 15-03-10

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 19:05

Volgensmij bedoeld ze dat ze gewoon uitwijkt als iemand in haar omgeving rookt en een terras geheel vermijd, toch? Correct me if I’m wrong

_Reneee

Berichten: 5791
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:47

Birdie60 schreef:
_Reneee schreef:
Die stond al in het topic. Heel kinderachtig.


Jij vind dit kinderachtig? Ik vind jou ook kinderachtig.


Agossie.

_Reneee

Berichten: 5791
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 20:48

Daphara schreef:
_Reneee schreef:
Aantal schietpartijen daalt daar ook heel erg. Maar goed, dat is off-topic. Het ging er mij om dat dat daar heel normaal is om niet te roken in openbare plekken en dat het hier ook normaal kan worden. Als je dan gaat roepen dat het daar ook normaal is om door je kop te worden geschoten op een terras... :')

Misschien even een peukie roken :D


Ik wist niet dat jij rookt, sorry mijn aanname is dat je een niet roker bent, omdat je zo fel voor een rookverbod op het terras bent.


Huh? Zei ik dat ik ging roken? No merci hoor :D

sureido

Berichten: 8808
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Naast het bos

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:19

Renee ik heb bijna medelijden met hoe jij niet tegen roken kan. Kan jij wel nog naar buiten? :(:)

_Reneee

Berichten: 5791
Geregistreerd: 24-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 21:49

Ik rook gewoon gezellig mee hoor.

Het is alleen een beetje poedersuiker als je er familieleden door verliest.

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:07

_Reneee schreef:
Aantal schietpartijen daalt daar ook heel erg. Maar goed, dat is off-topic. Het ging er mij om dat dat daar heel normaal is om niet te roken in openbare plekken en dat het hier ook normaal kan worden. Als je dan gaat roepen dat het daar ook normaal is om door je kop te worden geschoten op een terras... :')

Misschien even een peukie roken :D


_Reneee schreef:
Daphara schreef:

Ik wist niet dat jij rookt, sorry mijn aanname is dat je een niet roker bent, omdat je zo fel voor een rookverbod op het terras bent.


Huh? Zei ik dat ik ging roken? No merci hoor :D


Oh, dus de opmerking was voor mij? Waarom?
Alleen omdat ik vind dat de overheid belangrijkere zaken heeft om zich mee te bemoeien?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:14

Ja inderdaad. Wat is de volksgezondheid nou helemaal voor een taak van de overheid? :o?

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 22:53

Magrathea schreef:
Ja inderdaad. Wat is de volksgezondheid nou helemaal voor een taak van de overheid? :o?

Nou, als door het verbieden van roken op een terras nou een groot probleem voor de volksgezondheid was opgelost, dan was ik voor. Maar dit lost misschien voornamelijk een ergenis van een kleine groep niet rokers op.

Zoals ik al eerder zei, we hebben één rokend persoon in ons vriendinnen clubje en echt niemand van ons heeft daar last van in de open lucht. Het is niet zo dat het merendeel van de niet-rokers zich stoort aan een roker in de open lucht of er acuut last van krijgt.

Als we het dan toch over volksgezondheid hebben, in veel gezinnen wordt niet voldoende gevarieerd gegeten, te veel suikers, te veel ongezonde vetten, te weinig groenten en eiwitten enz. Dat is ook een risico voor de gezondheid. Stel dat de overheid gaat bepalen wat er in ieder gezin gegeten moet worden en er op gaat controleren, dus niet adviseren, maar bepalen... alle snackbars dicht, want dat is ongezond enz.

Ik denk dat het overgrote deel van de mensen het niet zouden pikken, want zij zijn baas over hun eigen lijf en bepalen zelf wel wat zij en hun gezin zullen eten.
De overheid heeft niet te bepalen wat er gegeten wordt, zij kunnen hooguit adviseren.

Dat vind ik dus ook van het roken op het terras, de overheid mag van mij adviseren, mag het van mij aantrekkelijk maken voor ondernemers om een rookvrij terras te voeren. Maar ik vind niet dat de overheid moet bepalen of er wel of niet op een terras gerookt mag worden, dat is aan de ondernemers.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:17

Daphara schreef:
Magrathea schreef:
Ja inderdaad. Wat is de volksgezondheid nou helemaal voor een taak van de overheid? :o?

Nou, als door het verbieden van roken op een terras nou een groot probleem voor de volksgezondheid was opgelost, dan was ik voor. Maar dit lost misschien voornamelijk een ergenis van een kleine groep niet rokers op.

Zoals ik al eerder zei, we hebben één rokend persoon in ons vriendinnen clubje en echt niemand van ons heeft daar last van in de open lucht. Het is niet zo dat het merendeel van de niet-rokers zich stoort aan een roker in de open lucht of er acuut last van krijgt.

Als we het dan toch over volksgezondheid hebben, in veel gezinnen wordt niet voldoende gevarieerd gegeten, te veel suikers, te veel ongezonde vetten, te weinig groenten en eiwitten enz. Dat is ook een risico voor de gezondheid. Stel dat de overheid gaat bepalen wat er in ieder gezin gegeten moet worden en er op gaat controleren, dus niet adviseren, maar bepalen... alle snackbars dicht, want dat is ongezond enz.

Ik denk dat het overgrote deel van de mensen het niet zouden pikken, want zij zijn baas over hun eigen lijf en bepalen zelf wel wat zij en hun gezin zullen eten.
De overheid heeft niet te bepalen wat er gegeten wordt, zij kunnen hooguit adviseren.

Dat vind ik dus ook van het roken op het terras, de overheid mag van mij adviseren, mag het van mij aantrekkelijk maken voor ondernemers om een rookvrij terras te voeren. Maar ik vind niet dat de overheid moet bepalen of er wel of niet op een terras gerookt mag worden, dat is aan de ondernemers.

Sorry, maar je post staat echt vol met aannames en drogredenen.

Ten eerste, je neemt aan dat een rookverbod op terrassen niets doet voor de volksgezondheid. Nee, an sich misschien niet - het is deel van een groter ontmoedigingsbeleid. Laten we het omkeren: dit niet doen / doorzetten geeft aan dat het allemaal wel meevalt met de problemen omtrent roken, wat niet het geval is. "Gewoon de verkoop verbieden" is denk ik ook geen makkelijke optie, aangezien je dan sowieso een zwarte markt krijgt, en daar zit ook niemand op te wachten.

Vervolgens haal je aan dat in jouw vriendengroepje het geen probleem is. Dat is erg fijn voor jou maar je moet toch begrijpen dat één groepje vrouwen geen representatieve steekproef is voor heel Nederland.

De andere gezondheidsproblemen die je aanhaalt zijn volkomen terecht - en dit zijn ook dingen waar mensen in de overheid voor pleiten. Denk aan een vleestaks, suikertaks, stoplichtsysteem e.d. Het is dus niet dat dit het enige probleem is dat uitgelicht wordt. Ja, wel in dit topic, maar dat komt omdat dit het onderwerp van discussie is. :+ Er valt slecht te discussiëren als je de discussie dood wil slaan met een ander probleem dat erger of minder erg is. (Ik weet eigenlijk niet welke van de twee erger is.)

Hoe stel je overigens voor dat de overheid het aantrekkelijk moet maken om een rookvrij terras te voeren? Een financiële beloning o.i.d.? Dat gaat een prijzige kwestie worden, want er moet dan natuurlijk ook gecontroleerd worden of er wel aan de voorwaarden wordt voldaan...

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:34

Ik wil helemaal niets doodslaan of met het voedingsprobleem zeggen dat zoiets erger is. Ik wil bewustzijn creëren hoe het voelt als de overheid zich gaat bemoeien met zaken waarvan men vind dat het hen niet aangaat.

Ik heb nergens gezegd dat ik denk dat roken niet zo ongezond is. Ik zal dat nooit beweren, maar ik heb wel gezegd dat het risico voor anderen een stuk minder is in de open lucht. Ik heb echt het idee dat er een mega groot probleem wordt gemaakt van iets wat geen groot probleem hoeft te zijn.

Ik snap dat mijn vriendinnen groep geen representatieve groep is voor de Nederlandse samenleving, maar dat zijn de mensen, die hier roepen dat ze geen lucht meer krijgen als er buiten in de buurt gerookt wordt, ook niet. Ik hoor je niet tegen hen zeggen dat zij niet representatief zijn voor de Nederlandse samenleving, waarom zeg je hen niet hetzelfde? Omdat dat in je straatje past voor een rookverbod.

Het zal altijd een welles/nietus blijven, maar ik blijf bij mijn standpunt dat een groot gedeelte van de niet-rokers zich niet storen aan rokers op het terras en dat ik vind dat de overheid belangrijkere zaken heeft om zich mee te bemoeien dan een rookverbod op het terras.

Neemt niet weg dat ik ervan overtuigd ben dat het er binnen twee jaar door is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 05:52

Daphara schreef:
Ik wil helemaal niets doodslaan of met het voedingsprobleem zeggen dat zoiets erger is. Ik wil bewustzijn creëren hoe het voelt als de overheid zich gaat bemoeien met zaken waarvan men vind dat het hen niet aangaat.

Maar dit stadium zijn we toch al lang voorbij?
Je mag toch al niet roken in treinen en vliegtuigen en op je werkplek?
Waarom mag de overheid daar dan wel wat over zeggen, maar niet over het terras?
Wat is er zo speciaal aan het terras dat een werkplek, trein, of vliegtuig niet heeft?

Of ben je ook tegen het verbod van roken in treinen, vliegtuigen, op de werkplek, bij plekken met veel kinderen, etc?

Daphara schreef:
Het zal altijd een welles/nietus blijven, maar ik blijf bij mijn standpunt dat een groot gedeelte van de niet-rokers zich niet storen aan rokers op het terras

Mijn standpunt is dat roken stinkt, en ik denk dat het overgrote deel van de bevolking die niet rookt het daar mee eens is. Argument daarvoor is dat ik moeite heb met het vinden van deodorant en andere luchtverfrissers met rookgeur. Misschien dat sommige de stank erger vinden dan andere, maar bijna niemand zal denken "ah lekker, rookgeur" (enkele mensen die gestopt met roken zijn daargelaten).

In het algemeen is er niemand die het prettig vind om stank te ruiken. Bij de een zal het een grote ergernis zijn, de ander zal zich er wat makkelijker bij neerleggen omdat ze weten dat ze het niet kunnen veranderen. Dat wil overigens niet zeggen dat ze zich er niet aan storen; ze geven het slechts niet aan. Zo snel het rookverbod voor op terrassen er is zal je zien dat meer mensen zich uitspreken in het geval er toch rook hun kant op komt.

Jouw standpunt lijkt me daarom moeilijk te onderbouwen met logische argumenten, misschien vandaar dat je verwijst naar jouw specifieke situatie en enkele specifieke mensen in je omgeving?

Daphara schreef:
en dat ik vind dat de overheid belangrijkere zaken heeft om zich mee te bemoeien dan een rookverbod op het terras.

De overheid is niet 1 persoon die maar 1 ding tegelijk kan.
De overheid kan rustig werken aan "belangrijkere zaken" en tegelijkertijd zich ook met het rookverbod bemoeien.

gohya

Berichten: 33014
Geregistreerd: 25-03-07
Woonplaats: Ermelo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 09:26

Ik vind dat hele anti rokers gedoe een hele grote Hype geworden,het gaat de Hysterische kant op.
Het is zó simpel op te lossen voor beide partijen, maar dan moet je wel Geven en Nemen.
Maar Verbieden is zóveel makkelijker te Geven.

IMJ

Berichten: 14685
Geregistreerd: 29-07-05
Woonplaats: Ergens in het midden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 10:02

Als iemand luid schreeuwt op een terras stoor ik me eraan.

Als iemand zijn kat in mijn tuin schijt stoor ik me er aan.

Áls ik in iemand zijn meur zit stoor ik me er ook aan..

Dus ja.. van mij mag iedereen die mij stoort zijn eigen verantwoordelijkheid nemen. Wil niet zeggen dat ik van de terrassen blijf als iemand daar rookt..

IK word wat moe van dat 'wij/zij'... beetje verdraagzaamheid van 2 kanten zou fijn zijn..

En ach.. elke roker kent de gevolgen voor zichzelf of voor je kinderen die mogelijk al vrij jong zonder ouders zijn of moeten leven met invalide ouders.. Misschien ben jij de lucky bastard die al rokend gezond 90 wordt
IK heb longpatiënten op mijn spreekuur.. sommige hebben de huisdieren weg moeten doen, dragen altijd een zuurstoftankje mee (waarvoor eerst gestopt moest worden met roken anders mag je geen zuurstof)..
Tja.. keuzes.. eigen verantwoordelijkheid ;-)

Toch hoop ik dat roken uitstervend is... wat zie ik er een narigheid van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:08

Magrathea schreef:
Mars schreef:


Dat heb ik ook al proberen te vragen maar geloof dat men daar nog niet uit is :')

Ik heb erop gereageerd maar dat was blijkbaar niet goed genoeg. Poging 2 :) !

Als je per se bij het groene streepje wil staan als roker terwijl je weet / merkt dat de wind in de richting van de rode pijl staat dan ben je gewoon aan het stangen. Want zo moeilijk is het toch niet om dan, ik zeg maar wat, NIET bij het groene paaltje te gaan staan, maar om de hoek? Of aan de andere kant van het terras, zodat de rook van het terras af waait ipv erop?

Sorry maar het is niet een heel sterk argument zo als je steeds die ene situatie noemt waarin een rookverbod op een terras niet zinvol is :o?

Niet etteren, die mensen hebben recht om daar te staan. Dat is mijn punt. Verwacht jij tolerantie van een roker wanneer hij niet meer welkom is op het terras? Een roker gaat niet denken 'ach ik ga wel een paar meter verder staan, weg van mn vrienden en zonder mn biertje want hier hebben de niet rokers nog steeds last van mij.'
Ik denk dat in dat stadium de tolerantie naar elkaar verdwenen is als deze wet erdoor komt. ;)

050206051012

Berichten: 27515
Geregistreerd: 21-04-03

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:43

Ik begrijp het hele rook probleem niet zo, heb meer moeite met alcohol.
Ken geen mensen die anderen dood hebben gereden omdat ze onder invloed zouden zijn van nicotine. Maar alcohol is gezellig en overal toegestaan? Maf.

Pabie
Berichten: 772
Geregistreerd: 08-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 11:52

Quellian schreef:
Ik begrijp het hele rook probleem niet zo, heb meer moeite met alcohol.
Ken geen mensen die anderen dood hebben gereden omdat ze onder invloed zouden zijn van nicotine. Maar alcohol is gezellig en overal toegestaan? Maf.

Daarom is het toch ook verboden om met alcohol op achter het stuur te gaan en is het niet verboden om na een sigaret te rijden.
Dat er beter en meer op gecontroleerd moet worden is een ander verhaal..

Vind het wel opvallend dat het heel erg uitloopt dat de "roker" boos is en lijkt soms dat de rokers denken dat de rest het op ze gemunt heeft.

Ik heb helemaal niets tegen rokers, je bent overal welkom. Alleen je sigaret niet. Niemand wil rokers pesten (lijkt mij..). Ik vind zelf rook ook erg vies en voel het dan ook direct op mijn longen slaan, gelukkig heb ik geen long problemen dus het is niet erg gevaarlijk. Toch zal ik op een terras liever niet naast een roker zitten, omdat tja ik het toch zoals wel vaker gezegd niet lekker vind ruiken en smaken, helaas is het ook nog niet bevorderlijk voor mijn gezondheid dus ik vermijd als het kan wel om rook te happen :')

Ik zou zelf wel blij zijn met een dergelijk verbod. En dat is dus niet omdat ik een hekel heb aan rokers, enkel aan de rook.

M_D_H
Berichten: 17484
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:02

Maar hoeveel tolerantie is er voor de mensen die niet tegen roken kunnen?
Zij worden aanstellers genoemd, overdreven, kinderachtig...
Er is geen tolerantie naar elkaar, daar maakt deze wet geen verschil in want het was er gewoon al niet.
De roker mag roken op een terras en hoeft geen rekening te houden met de niet roker/de mensen die er niet tegen kunnen.
Er zijn genoeg mensen hier die dit ook gewoon zeggen en die paar die in dit topic zeggen dat ze er wel rekening mee houden, die ben ik nog nooit tegen gekomen, of ze geven zelf al aan dat ze het alleen in het eigen gezelschap aankaarten...

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:27

Het hele ding is, bijvoorbeeld hier in de stad hebben we een aantal straatjes, pleintjes met een hoop kroegen naast elkaar of rond het plein. Loop je weg van je eigen terras sta je dus al tegen het terras van de buren. Dus dan krijg je daar weer gepiep want alsnog hebben er mensen last van.

Dus prima als t niet meer mag uit ontmoedigingsbeleid maar ga dan niet verwachten dat je nooit meer een rooklucht ruikt want dat is niet realistisch. Of nogmaals, op naar Den Haag en laat ze de wind maar verbieden.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:35

Als ik denk aan "het" lokale plein met terrassen hier dan lijkt het me dat ze daar gezamenlijk een afgezette "rookruimte" maken in het midden van het plein. Met van die plexiglas platen zoals je ook hebt om terrassen van elkaar te scheiden of om uit de wind te zitten. Lijkt me een kleine moeite en een groot plezier. :)

Mars

Berichten: 33327
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Re: Kabinet wil roken op terras verbieden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:40

Op plekken waar dat haalbaar is prima oplossing.

Sintara

Berichten: 7522
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:47

Ik ben zo iemand die heel slecht tegen rook kan. Ik krijg er astma aanvallen van, ben er wel eens van flauwgevallen.. Dit is trouwens niet alleen van sigarettenrook, ook met barbecues en dergelijke moet ik oppassen.
Maar sigaretten kan je nog steeds niet vermijden in Nederland en het is óók nog steeds not done om te vragen of iemand misschien een stukje wilt verplaatsen of iets dergelijks omdat ik er last van heb. Laatst op een terras vroeg ik een kettingroker of ze haar sigaret misschien weer in haar andere hand wilde vasthouden (elke keer als ze er niet aan zoog kwam de rook mijn kant op). Wilde ze niet doen.
Tja, dan eet ik snel mn eten op en ga weg, of ik ga naar binnen maar daar is ook niet altijd plek.
Zelfs als je op een terras gaat zitten zonder dat er gerookt wordt, kan je zomaar binnen een kwartier omringt worden door rokers. Verschrikkelijk.

Ik heb wel een keer 1 iemand gezien, die opstond op een terras en even verderop ging roken. Natuurlijk wel op zo´n plek dat de rook alsnog over het terras heen kwam (inmiddels wel wat verdund).. Maar de geste vond ik zo fijn dat ik hem uitgebreid heb bedankt haha

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:30

Quellian schreef:
Ik begrijp het hele rook probleem niet zo, heb meer moeite met alcohol.
Ken geen mensen die anderen dood hebben gereden omdat ze onder invloed zouden zijn van nicotine. Maar alcohol is gezellig en overal toegestaan? Maf.


Maar wel omdat mensen hun peuk moesten pakken en aansteken tijdens hrt autorijden en zo ongelukken hebben veroorzaakt met dodelijke afloop...

Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:54

sneeuwpop schreef:
Quellian schreef:
Ik begrijp het hele rook probleem niet zo, heb meer moeite met alcohol.
Ken geen mensen die anderen dood hebben gereden omdat ze onder invloed zouden zijn van nicotine. Maar alcohol is gezellig en overal toegestaan? Maf.


Maar wel omdat mensen hun peuk moesten pakken en aansteken tijdens hrt autorijden en zo ongelukken hebben veroorzaakt met dodelijke afloop...


Heb je daar statistieken van, want als dat echt zo’n groot probleem zou zijn, dan was het wel verboden, net als het gebruik van mobiel achter het stuur.

Een roker kan blindelings een sigaret aansteken achter het stuur, een andere zender op de radio zetten is gevaarlijker.

Cowboy55
Berichten: 8574
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 14:14

Daphara schreef:
Een roker kan blindelings een sigaret aansteken achter het stuur, een andere zender op de radio zetten is gevaarlijker.


Als ex-roker mee eens. Maar: nooit een sjekkie gedraaid achter het stuur? Of een peuk naar buiten gemikt die meteen weer naar binnen waaide op een traject zonder mogelijkheid tot stoppen?

Een groot probleem zal het niet zijn, maar er zullen vast wel eens ongelukken door gebeuren.