Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Roodvos schreef:Schuur_ schreef:https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180507_03501346
Vandaag dit in het nieuws in Belgie en moest aan dit topic denken. Feit dat de schepen dit op Twitter plaatst vind ik ongepast en haatzaaiend. Zeker in een stad zoals Mechelen waar moslims algemeen vertegenwoordigd zijn.
Dit is imo anders dan bij een sollicitatiegesprek. Het is een trouw, die mensen betalen geld om een papiertje mee te krijgen dat ze bij elkaar horen. Wat maakt het dan uit dat de dame de schepen geen hand wil/mag geven? Vooral het feit dat hij zegt dat als het aan hem ligt, het koppel niet trouwt zolang zij weigert hem een hand te geven. Vervangen door iemand anders die wat soepeler is zal dus ook niet lukken.
Hmm, die betaald die bepaald wordt het dan?
Wat het uitmaakt dat de dame geen hand wil geven? Omdat het gebruikelijk, goede gewoonte en cultuur is om handen te schudden? En dat doe je niet alleen om je voor te stellen (zoals bij de sollicitatie), maar ook om een afspraak te bevestigen (bijvoorbeeld trouwen) of iemand te feliciteren (met zijn/haar huwelijk bijvoorbeeld).
Ik speculeer maar wat hoor.
Askja schreef:SinneJ, ik vraag me ook af waarom dat soort figuren voortdurend een podium krijgt in de media. Ze zijn m.i. niet representatief voor de gemiddelde moslim, ze vertegenwoordigen een radicale minderheid.
Waarschijnlijk is het voor zo'n tv-show interessanter om iemand met een grote mond en extreme standpunten uit te nodigen dan iemand met gematigde ideeën. En zo worden bestaande vooroordelen dus alleen maar meer bevestigd.
Anderzijds denk ik dat gematigde moslims zelf ook meer naar voren zouden mogen komen om tegengas te geven.
Askja schreef:SinneJ, ik vraag me ook af waarom dat soort figuren voortdurend een podium krijgt in de media. Ze zijn m.i. niet representatief voor de gemiddelde moslim, ze vertegenwoordigen een radicale minderheid.
Waarschijnlijk is het voor zo'n tv-show interessanter om iemand met een grote mond en extreme standpunten uit te nodigen dan iemand met gematigde ideeën. En zo worden bestaande vooroordelen dus alleen maar meer bevestigd.
Anderzijds denk ik dat gematigde moslims zelf ook meer naar voren zouden mogen komen om tegengas te geven.
fleur1970 schreef:Askja schreef:SinneJ, ik vraag me ook af waarom dat soort figuren voortdurend een podium krijgt in de media. Ze zijn m.i. niet representatief voor de gemiddelde moslim, ze vertegenwoordigen een radicale minderheid.
Dat denk ik dus ook.
Je hoort uit eigen kring nauwelijks kritiek.
Als de imam Fawaz Jneid weer eens onzin uitkraamt nemen er wel wat mensen "afstand" maar van een openlijke veroordeling komt het niet.