en dan wil hij je geen hand geven....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karl66

Re: en dan wil hij je geen hand geven....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:12

Maar wat heeft die schepen dan bereikt? Behalve dat hij zichzelf vast heel erg stoer vindt en dat hij weer wat Vlaams Belang stemmen heeft geronseld?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 16:32

Als moslimman een vrouw geen hand wil geven geeft dat herrie. En nu moslimvrouw een man geen hand wil geven is het ook herrie.

Dus "gelijke behandeling" heeft hij in elk geval bereikt. Of dat in deze situatie en in deze functie nou een schoonheidsprijs verdiend is een andere discussie.

Feit is dat we wel dit soort discussies met elkaar moeten voeren om tot een voor ons allen werkbaar en acceptabel systeem te komen. Daar horen ook botsingen tussen de uitersten bij. Fraai? Nee. Nuttig? Zeker wel.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 18:55

Valt wat mij betreft in de weigerambtenaardiscussie. Het is een wettelijk vereiste voor de schepen te trouwen, daar staat niet bij dat je de man ook een handje moet geven - en anders kan je niet trouwen. Dat doe je bovendien maar één keer, als de regels van de leer een beetje volgt. Volgens mij is het dan de schepen die zich aan dient te passen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-18 22:12

Roodvos schreef:
Schuur_ schreef:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20180507_03501346

Vandaag dit in het nieuws in Belgie en moest aan dit topic denken. Feit dat de schepen dit op Twitter plaatst vind ik ongepast en haatzaaiend. Zeker in een stad zoals Mechelen waar moslims algemeen vertegenwoordigd zijn.

Dit is imo anders dan bij een sollicitatiegesprek. Het is een trouw, die mensen betalen geld om een papiertje mee te krijgen dat ze bij elkaar horen. Wat maakt het dan uit dat de dame de schepen geen hand wil/mag geven? Vooral het feit dat hij zegt dat als het aan hem ligt, het koppel niet trouwt zolang zij weigert hem een hand te geven. Vervangen door iemand anders die wat soepeler is zal dus ook niet lukken.

Hmm, die betaald die bepaald wordt het dan?
Wat het uitmaakt dat de dame geen hand wil geven? Omdat het gebruikelijk, goede gewoonte en cultuur is om handen te schudden? En dat doe je niet alleen om je voor te stellen (zoals bij de sollicitatie), maar ook om een afspraak te bevestigen (bijvoorbeeld trouwen) of iemand te feliciteren (met zijn/haar huwelijk bijvoorbeeld).
Ik speculeer maar wat hoor.

Ik vind dat inderdaad. Bij een sollicitatie stel je jezelf voor om een bepaalde functie te krijgen en in een bedrijfscultuur te komen. Het os je eigen keuze om bij dat specifiek bedrijf langs te gaan en dan heb je je grotendeels te voegen naar hun waarden en normen. Net zoals die imam die zicht wilt regulariseren en niet kan wachten tot na het volkslied. In mijn ogen os dat niet oké. Trouwen voor die schepen doe je omdat je geen keuze hebt voor de wet. De hand wordt gegeven als begroeting, niet als essentieel onderdeel van de ceremonie en ik vind het zwaar ongepast van de schepen om er een principekwestie van te maken. Zeker om dan ook nog eens zoiets op social media uit te smeren als ‘kijk mij eens dapper zijn’. Het koppel heeft geen keuze om naar een andere gemeente te gaan, buiten te verhuizen. En ik hoop dat deze schepen met de verkiezingen in aantocht toch een hele hoop stemmen verliest met dot gedoe

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:23

Heeft er iemand hier de aflevering van het programma 'de afspraak' op de Vlaamse zender canvas gekeken vrijdag?

Het was een debat dat volgde op enkele peilingen, waarin Redouane Ahrouch deelnam, oprichter van de veelbesproken islampartij in België. In dat gesprek wilde hij de deelnemende vrouw niet in de ogen kijken en vertelde hij hoe hij denkt over homofilie en vermelde in 1 adem er achter dat seks met dieren binnenkort vast ook gelegaliseerd wordt in Europa. Hij vertelde ook dat hij gescheiden openbaar vervoer wilt voor man en vrouw om vrouwen te beschermen en gooide er achteraan dat 'als vrouwen graag aangeraakt worden door mannen, ze natuurlijk nog steeds op de gemengde bus mogen stappen'. Ik hoop dat ik niet hoef uit te leggen hoe vreselijk die laatste opmerking is.

Ik wil daarmee niet zeggen dat ik zo zwart-wit denk dat alle moslims zo zijn, want de peilingen zeggen ook dat de meerderheid eerder gematigd is. Toch maak ik me zorgen wanneer zo'n mensen een forum krijgen om in mijn ogen nogal schadelijke gedachtengangen neer te zetten op televisie.

Ik nodig jullie allen uit het debat te bekijken.

edit; heb deze reactie ook in het topic over de islam-partij gezet, maar vanwege het niet willen aankijken, leek deze me hier ook op zijn plaats

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:29

Ik ben wel benieuwd hoe het nu afgelopen is op het bedrijf van TS?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 13:49

SinneJ, ik vraag me ook af waarom dat soort figuren voortdurend een podium krijgt in de media. Ze zijn m.i. niet representatief voor de gemiddelde moslim, ze vertegenwoordigen een radicale minderheid.
Waarschijnlijk is het voor zo'n tv-show interessanter om iemand met een grote mond en extreme standpunten uit te nodigen dan iemand met gematigde ideeën. En zo worden bestaande vooroordelen dus alleen maar meer bevestigd.
Anderzijds denk ik dat gematigde moslims zelf ook meer naar voren zouden mogen komen om tegengas te geven.

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 14:01

Askja schreef:
SinneJ, ik vraag me ook af waarom dat soort figuren voortdurend een podium krijgt in de media. Ze zijn m.i. niet representatief voor de gemiddelde moslim, ze vertegenwoordigen een radicale minderheid.
Waarschijnlijk is het voor zo'n tv-show interessanter om iemand met een grote mond en extreme standpunten uit te nodigen dan iemand met gematigde ideeën. En zo worden bestaande vooroordelen dus alleen maar meer bevestigd.
Anderzijds denk ik dat gematigde moslims zelf ook meer naar voren zouden mogen komen om tegengas te geven.

Ik kan dit alleen maar 100% onderschrijven. Kijk ze zijn met veel, ze gaan en moeten(!) een plaats hebben in onze samenleving, maar dat wil niet zeggen dat ze zelf (of toch de meerderheid) niet willen zoeken naar een middenweg, zoals die er in mijn ogen gewoon nu ook al is en steeds meer gevormd wordt. Je ziet in die peilingen dat toch een overgrote meerderheid van bevraagde moslims geen homofobie heeft en daar voor uitkomt, dat ze vinden dat vrouwen mogen kiezen wat ze doen, dat ze vinden dat de Belgische wetgeving boven geloof staat (al vond ik die laatste cijfers onverwacht tegenslagen). Dat is toch heel mooi? Dat is toch de essentie van onze democratie, dat de meerderheid tevreden is met de huidige stand van zaken?

Ik vond het zowel confronterend als hoopgevend eigenlijk. Het zal er echt vanaf hangen hoe zowel gematigde westerlingen (daarmee bedoel ik dus niet-moslims die moderne gedachtengangen hanteren, veel mensen in dit topic dus) als die grote groep gematigde moslims die jij ook aanhaalt, er mee omgaat. De toon maakt de muziek langs beide kanten.

Maar goed, ik geef toe dat het me ook enorm de kriebels geeft en doet twijfelen of er niet veel mensen zo denken en mij me mijn rechten als vrouw willen afnemen... of ik niet al moet beginnen vechten... dat zijn volgens mij normale gevoelens en gedachten die we allemaal hebben. Maar we zijn geen holbewoners meer. We doen peilingen en we kijken van een afstand naar de stand van zaken om er dan een oplossing voor te zoeken waar de meerderheid mee akkoord kan gaan, zoals dat een echte democratie betaamt.

fleur1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 15:19

Askja schreef:

Dat denk ik dus ook.
Je hoort uit eigen kring nauwelijks kritiek.

Als de imam Fawaz Jneid weer eens onzin uitkraamt nemen er wel wat mensen "afstand" maar van een openlijke veroordeling komt het niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 18:31

Askja schreef:

Alles voor de kijkcijfers!

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-18 19:46

fleur1970 schreef:
Askja schreef:

Dat denk ik dus ook.
Je hoort uit eigen kring nauwelijks kritiek.

Als de imam Fawaz Jneid weer eens onzin uitkraamt nemen er wel wat mensen "afstand" maar van een openlijke veroordeling komt het niet.

Dat heeft alles te maken met een gesloten eercultuur. Hoezeer je het als gematigde moslim ook met zulke lui oneens bent, het blijven wel je 'eigen' mensen, en die val je onder geen beding in het openbaar af. Intern kun je best fel tegen ze in discussie treden, maar naar buiten toe toon je als gemeenschap één front. Je valt elkaar niet af en je verlinkt elkaar niet. Dat is in wezen iets heel anders dan hun denkbeelden steunen of goedkeuren, maar in de praktijk levert het even weinig voor 'de buitenwereld' (=de rest van de (westerse) samenleving) merkbaar tegengeluid op.