To be or not to be: Donor.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zelf geen donor, dan wel of geen organen ontvangen?

Geen donor en indien nodig geen organen ontvangen.
227 (56%)
Geen donor en indien nodig wel organen ontvangen.
178 (43%)

Totaal aantal stemmen: 405

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:19

Klopt, dat is net zo goed kort door de bocht.

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:33

Even over het verschijnsel van hersendood (na het snel langslopen van enkele zoekmachines):

Er zit schijnbaar verschil tussen het zijn van een kasplantje (waarbij het lichaam nog wel zenuwactiviteit laat zien) en hersendood verklaart worden.

Aangezien mensen erom vroegen, deze site (Engels helaas) staat vol met verhalen over het herleven na een "vegative state" of hersendoodverklaring:
http://kgov.com/brain-dead-patients-who-have-recovered
Ik kon zo snel echter niet echt wetenschappelijke informatie vinden met verder onderzoek naar deze kwesties. Dit kan komen omdat de verhalen hierboven niet helemaal corrrect zijn, of dat de wetenschap/medische wereld zich niet wil verantwoorden voor deze kwesties. Ik zou dus niet kunnen zeggen of deze verhalen voortkomen uit een lichaam dat zich na alle onwaarschijnlijkheid toch kan herstellen of door een verkeerde diagnose.

Dan nog enkele opmerkingen:
- Neurologische processen (en het herstel van neuronen) worden inderdaad niet helemaal begrepen door de wetenschap.
- Er zijn toch wel degelijk hele grote stappen gemaakt in de kennis over neurologische schade, ook in de afgelopen jaren, maar zeker sinds het jaar 2000. Het duurt vaak wel even voordat de nieuwste kennis in ziekenhuizen toegepast wordt (en toegepast kan worden).
- Ik kom wel veel onderzoek tegen naar hoe het proces richting orgaandonatie vanuit een persoon die hersendood is verklaard zou moeten plaatsvinden, zowel gericht op de medische als ethische aspecten. Ik kan er wat opzoeken mocht iemand geïnteresseerd zijn ;)

Overigens vind ik het een lastige stelling die hier gesteld wordt. Als ik op m'n gevoel zou afgaan zou ik zeggen dat mensen die niet willen doneren, wél gewoon mogen ontvangen (als ze dat willen).

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:45

Polly schreef:
Cinnepin schreef:
Ja idd na 5 mins komen ze. Wel raar dat ze zeggen binnen 6 minuten reanimeren om dan kans te hebben op zo'n min mogelijk schade, dat betekent dus dat je hersenen na die 5 mins nog volledig in tact kunnen zijn...

Alleen vergeet je nu even dat de hersenen bij deze groep mensen al onherstelbaar zwaar beschadigd zijn en dat ze dus nooit meer kúnnen herstellen.
Dat kan je niet vergelijken met een normaal functionerend mens die neervalt en waarbij je reanimatie start.

Dit dus. Als je reanimeert probeer je óf het hart weer op gang te krijgen óf in elk geval een beetje bloed bij de hersenen te krijgen om hersenschade te voorkomen (tot de hulpdiensten er zijn dus)

Totaal niet te vergelijken met iemand bij wie hersendood vast is gesteld en die ze 'laten gaan'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 22:59

marijkiiii schreef:
Even over het verschijnsel van hersendood (na het snel langslopen van enkele zoekmachines):

Er zit schijnbaar verschil tussen het zijn van een kasplantje (waarbij het lichaam nog wel zenuwactiviteit laat zien) en hersendood verklaart worden.

Aangezien mensen erom vroegen, deze site (Engels helaas) staat vol met verhalen over het herleven na een "vegative state" of hersendoodverklaring:
http://kgov.com/brain-dead-patients-who-have-recovered
Ik kon zo snel echter niet echt wetenschappelijke informatie vinden met verder onderzoek naar deze kwesties. Dit kan komen omdat de verhalen hierboven niet helemaal corrrect zijn, of dat de wetenschap/medische wereld zich niet wil verantwoorden voor deze kwesties. Ik zou dus niet kunnen zeggen of deze verhalen voortkomen uit een lichaam dat zich na alle onwaarschijnlijkheid toch kan herstellen of door een verkeerde diagnose.

Dan nog enkele opmerkingen:
- Neurologische processen (en het herstel van neuronen) worden inderdaad niet helemaal begrepen door de wetenschap.
- Er zijn toch wel degelijk hele grote stappen gemaakt in de kennis over neurologische schade, ook in de afgelopen jaren, maar zeker sinds het jaar 2000. Het duurt vaak wel even voordat de nieuwste kennis in ziekenhuizen toegepast wordt (en toegepast kan worden).
- Ik kom wel veel onderzoek tegen naar hoe het proces richting orgaandonatie vanuit een persoon die hersendood is verklaard zou moeten plaatsvinden, zowel gericht op de medische als ethische aspecten. Ik kan er wat opzoeken mocht iemand geïnteresseerd zijn ;)

Overigens vind ik het een lastige stelling die hier gesteld wordt. Als ik op m'n gevoel zou afgaan zou ik zeggen dat mensen die niet willen doneren, wél gewoon mogen ontvangen (als ze dat willen).

Die site is van ene Bob Enyart. Is een Amerikaanse weirdo:
Citaat:
Bob Enyart is an American talk radio host, author, and pastor of Denver Bible Church.
............
Enyart also angered families of AIDS victims when he read the men's obituaries on his television show calling the deceased "sodomite"s.[4]
. ...........
Enyart is a proponent of corporal punishment of children saying that their "hearts are lifted" by spanking.[7] He was convicted for misdemeanor child abuse in 1994 after beating his girlfriend's child with a belt so hard that the beating broke the skin.
.........
Enyart promotes the idea that homosexuals should be put to death for their biological disposition.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-18 23:49

Citaat:
Later that afternoon, doctors turned off the life support that had been helping her breath since the accident.

And then, something unexpected happened: Taylor struggled to take a breath under her own power.

Dit is letterlijk een onderdeel van hersendood-onderzoek. Kijken of iemand zelf ademt. Dit is dus gebeurd.
En dat verhaal van die man die met een geweer ging lopen zwaaien... Ik vraag me af of ze daar ook het protocol hebben afgelopen in bijzijn van de familie. En of er niet wat verwarring is tussen "we gaan uw zoon van de beademing afhalen om te kijken of hij ademhalingsreflex heeft" wordt geïnterpreteerd als "ze gaan mijn zoon vermoorden"

Nee, ik vind het geen betrouwbare bronnen, sorry.

Electra63

Re: To be or not to be: Donor.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 01:14

Mensen die zo stellig zeggen niet te donoren en zelf geen donororgaan zouden willen ontvangen, zijn die ook zo stellig als een geliefde of kind een donororgaan nodig heeft?

Als iemand in Griekenland een bloedtransfusie nodig heeft, moet een familielid of relatie als tegenprestatie ook bloed geven.
Dat kan natuurlijk niet met organen, maar voor bloed vind ik het prima.
Ik ben vanaf mijn 18e bloeddonor en toen ik ooit bloedtransfusie nodig had, was er in het toenmalige afgelegen ziekenhuis niet voldoende bloed en moest er bloed met een sneltransport gebracht worden.
Iedereen kan ineens bloed of een orgaan nodig hebben, ik hoop dat door alle aandacht er meer donoren komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 08:55

Magrathea schreef:
Citaat:
Later that afternoon, doctors turned off the life support that had been helping her breath since the accident.

And then, something unexpected happened: Taylor struggled to take a breath under her own power.

Dit is letterlijk een onderdeel van hersendood-onderzoek. Kijken of iemand zelf ademt. Dit is dus gebeurd.
En dat verhaal van die man die met een geweer ging lopen zwaaien... Ik vraag me af of ze daar ook het protocol hebben afgelopen in bijzijn van de familie. En of er niet wat verwarring is tussen "we gaan uw zoon van de beademing afhalen om te kijken of hij ademhalingsreflex heeft" wordt geïnterpreteerd als "ze gaan mijn zoon vermoorden"

Nee, ik vind het geen betrouwbare bronnen, sorry.

Op die site staan verder nog pseudo-wetenschappelijke stukken om oa te bewijzen dat alle homo's verachtelijke pedo's zijn, de wereld eigenlijk nog helemaal niet zo oud is (want door god geschapen), en dat het een geweldig idee is om je kinderen te slaan. Ultrarechts conservatief Amerikaans dus.

Maar het staat op internet, dus er zal toch heus wel iets van waar zijn :\.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 09:09

Electra63 schreef:
Mensen die zo stellig zeggen niet te donoren en zelf geen donororgaan zouden willen ontvangen, zijn die ook zo stellig als een geliefde of kind een donororgaan nodig heeft?

Als iemand in Griekenland een bloedtransfusie nodig heeft, moet een familielid of relatie als tegenprestatie ook bloed geven.
Dat kan natuurlijk niet met organen, maar voor bloed vind ik het prima.
Ik ben vanaf mijn 18e bloeddonor en toen ik ooit bloedtransfusie nodig had, was er in het toenmalige afgelegen ziekenhuis niet voldoende bloed en moest er bloed met een sneltransport gebracht worden.
Iedereen kan ineens bloed of een orgaan nodig hebben, ik hoop dat door alle aandacht er meer donoren komen.

Ik ben daarom absoluut niet stellig daarin. Juist omdat ik in de praktijk heb ervaren dat zo'n crisis situatie meemaken van alles teweeg kan brengen, wat je nu helemaal niet kunt overzien.

Maar dat geldt natuurlijk ook andersom: mensen die nu stellig vóór donatie zijn, hebben daar misschien toch een ander gevoel bij wanneer zij geconfronteerd worden met een onverwacht stervende geliefde.

Dat maakt het ook geen eenvoudige beslissing. En dat brengt mij terug op het punt dat er bepaalde groepen kwetsbare mensen zijn, die de dupe zouden kunnen worden van deze nieuwe wet.

Wat gebeurt er in Griekenland als de familie niet bereid is om bloed te geven? Het lijkt me niet prettig om afhankelijk te zijn van je familie.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:40

Dat weet ik niet precies.
Mijn schoonvader lag een paar jaar geleden in het ziekenhuis en er was niemand van de familie op dat moment daar, die geschikt was om bloed te geven en toen is een zakenrelatie van mijn man gegaan. Die hoorde dat, kantoor was een paar straten verderop en hij ging .... uit zichzelf, wij zouden er niet aan denken, om dat te vragen.
Ik zal eens navragen, wat er gebeurt als je geen relaties hebt. Waarschijnlijk financiële consequenties, ze laten je niet dood gaan ;)

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 10:59

Ik zit onder mijn meeleessteen, maar ik kom er nu toch even onder vandaan met enige angst voor de fanatiekelingen hier. Wat mij opvalt, is dat zodra iemand aangeeft geen donor te willen zijn, direct alles lijkt te vervallen wat die persoon toch tot een ‘goed mens’ zou maken. Ik heb een aantal reacties voorbij zien komen die stellig beweren dat geen donor zijn ook niet ontvangen betekent. Maar wat nou als zo een persoon ontzettend betekenisvol voor de wereld is? Mensen die het moeilijk hebben altijd helpt, vrijwilligerswerk doet, zichzelf opoffert om het beter voor anderen te maken? Of voor mijn part een bijzonder medicijn heeft ontwikkeld die daardoor heel veel mensen in leven houdt? Telt dat dan opeens niet meer als die persoon een orgaan nodig heeft, maar om een bepaalde reden zelf geen donor is? En om het maar heel zwart-wit door te trekken, waarom mag een persoon die zwaar criminele daden op zijn kerfstok heeft staan wel een orgaandonor ontvangen? Alleen omdat diegene heeft aangekruist donor te willen worden, vervalt alle egoïsme die er zijn/haar hele leven geweest is?
Ik wil hiermee niet zeggen dat sommige mensen in mijn ogen uitgesloten zijn van deelname, maar dat we juist niet zouden mogen oordelen wie er een orgaandonor verdient. Wellicht dat mensen die zelf geen donor zijn ook levens gered hebben, maar dan op een andere manier. Die mensen hebben we toch ook nodig?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:13

Volgens mij is er, nogmaals, niemand die problemen heeft met geen donor zijn. Dat is hier al meerdere malen uitgelegd de laatste dagen. Maar waar problemen mee zijn zijn met de onwaarheden en angstzaaierij die verspreid word (wat dan door de verspreiders weer keihard ontkent word onder het mom van "betrouwbare bronnen" die als je verder gaat lezen bol staan van vage verhalen)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:16

Cinnepin schreef:
Ja idd na 5 mins komen ze. Wel raar dat ze zeggen binnen 6 minuten reanimeren om dan kans te hebben op zo'n min mogelijk schade, dat betekent dus dat je hersenen na die 5 mins nog volledig in tact kunnen zijn...

Nee, daar zit een denkfout in..

alles is dood in die 5 minuten.. ook je hersenen doen helemaal niets meer..

zou je gaan reanimeren en een persoon tot leven kunnen brengen bijvoorbeeld na verdrinking.. dan hebben de hersenen nog weinig schade opgelopen (hopelijk) en kun je volledig herstellen.

dit is echter niet aan de orde.. er wordt niet gereanimeerd, de persoon is en blijft dood.. de hersenen registeren niet en werken ook niet er gaat ook geen nieuw zuurstof rijk bloed naar de hersenen (zoals bij reanimatie) waardoor de hersenen weer activiteiten gaan vertonen.. de persoon is weg en blijft weg.
zouden ze iemand alsnog aan een hartlongmachine gaan leggen, dan wordt t een ander verhaal, want dan gaat er weer zuurstof rijk bloed naar de hersenen.. Maar dat gebeurd niet.. De 5 minuten no touch is er zodat er zeker is dat het hart niet perongeluk uit zichzelf opnieuw gaat kloppen en/of de patient niet ineens uit zichzelf weer gaat ademen, dan ben je namelijk niet (meer) dood. De patient was ook al stervende uitzichzelf, enige dat men gedaan heeft is 'hands off'.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:18

elenaMM77 schreef:
zouden ze iemand alsnog aan een hartlongmachine gaan leggen, dan wordt t een ander verhaal, want dan gaat er weer zuurstof rijk bloed naar de hersenen

Maar dan gaan die hersenen die het al niet meer deden het echt niet ineens weer wel doen ;)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:30

Electra63 schreef:
Dat weet ik niet precies.
Mijn schoonvader lag een paar jaar geleden in het ziekenhuis en er was niemand van de familie op dat moment daar, die geschikt was om bloed te geven en toen is een zakenrelatie van mijn man gegaan. Die hoorde dat, kantoor was een paar straten verderop en hij ging .... uit zichzelf, wij zouden er niet aan denken, om dat te vragen.
Ik zal eens navragen, wat er gebeurt als je geen relaties hebt. Waarschijnlijk financiële consequenties, ze laten je niet dood gaan ;)

Dit heb ik inderdaad ook wel eens meegemaakt. Er zitten erg veel Griekse mensen in mijn studie, op een gegeven moment was een van hen gebeld door een vriend, of hij bloed kon geven. Dat kon natuurlijk niet want hij was hier. Toen is dat hele clubje vrienden en familie gaan bellen en uiteindelijk vrij snel iemand gevonden.

Andersom hebben ze daar geloof ik niet zoiets als Sanquin, dat je vrijwillig bloed kan afstaan voor de bloedbank. Of het is er wel maar mensen hebben er geen zin in. Ergens is het nog wel begrijpelijk want de bevolkingsdichtheid is laag, maar het is wel een wrang systeem.

Maar goed, dit is offtopic :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:32

Ies_ schreef:
En om het maar heel zwart-wit door te trekken, waarom mag een persoon die zwaar criminele daden op zijn kerfstok heeft staan wel een orgaandonor ontvangen? Alleen omdat diegene heeft aangekruist donor te willen worden, vervalt alle egoïsme die er zijn/haar hele leven geweest is?
Ik wil hiermee niet zeggen dat sommige mensen in mijn ogen uitgesloten zijn van deelname, maar dat we juist niet zouden mogen oordelen wie er een orgaandonor verdient. Wellicht dat mensen die zelf geen donor zijn ook levens gered hebben, maar dan op een andere manier. Die mensen hebben we toch ook nodig?

ik zou de stelling ook graag voor jou om even over na te denken willen omdraaien..
maakt vrijwilligerswerk (bijvoorbeeld, even vanuitgaande dat we het niet over moeder theressa zelf hebben, of de winnaar van de nobelprijs van de vrede) goed dat je de ultime gift niet wenst te geven?

stel mijn organen en wat nog meer getrokken kan worden red 8 levens, dan betekent dat 8x de kans dat iemand heel veel goeds kan doen in zijn/haar verlengde leven.. Het is wel een bekend gegeven dat mensen die leven met donororganen heel anders in het leven komen te staan dan mensen die zorgenloos hun leventje leiden, ze staan meer stil bij t leven en dankbaar voor de extra tijd (nee, niet iedereen.. maar meer dan mensen die gewoon normaal hun leven leiden)..

En stel dat van die 8 mensen er drie bruikbaar doneren aan hun einde.. dan kunnen daar weer 24 man mee gered worden bij wijze van spreken.. Maar ook familie van mensen die een donororgaan ontvangen worden vaak donor omdat ze met eigen ogen het belang meekrijgen.. dus het kunnen er wel 5-6 worden die uiteindelijk doneren..

1 iemand die doneert werkt dus eigenlijk als een olievlek van pay it forward (of althans in een gunstig geval.. want als er maar 1 orgaan bruikbaar is en die gaat net naar een crimineel, dat is oliebol)..

iemand die goed doet in het leven heel mooi, die doet goed in het leven. maar na zijn/haar leven houdt het dus wel op.

Maar laten we t even rechttrekken... er is 1 hart beschikbaar.. En twee weldoeners die in aanmerking zouden kunnen komen.. precies diegene die jij beschrijft.. twee bijna moeder theresa's.. De ene echter wenst later niet te doneren.. de ander wel.. verder exact gelijk.. Dan is mijn mening inderdaad dat het hart dan moet gaan naar diegene die op zijn/haar beurt welwillend is om die gift door te geven (ok, het hart dan niet.. maar huid/hoornvlies en dergelijken zijn meestal bruikbaar).

ik deel je mening dat ik niet zo zit te springen over t feit dat mijn organen naar criminelen gaan.. maar is het daarom reeel om te zeggen.. dan krijgt niemand wat? want dan zou ook die moeder theresa misgrijpen..

ik vind persoonlijk inderdaad dat als je zelf het niet nodig vind om welke reden dan ook anderen te willen redden nadat jij er niet meer bent.. waarom moet andermans dood jou dan wel redden. zodat je nog goed kunt doen? maar wat dan voor de mensen na jou, die ook goed doen/kunnen doen, maar komen te overlijden omdat jou matchende nier mee t graf in gaat (letterlijk gewoon dus iemand anders kans op een leven meebegraven).

ik vind het an sich niet erg dat ieamand zegt 'ik wil niet doneren'..
maar ik vind het wel heel moeilijk om te begrijpen dat hij/zij wel iets wil accepteren van een ander die wel wil doneren.. want alle principes die je zelf hebt om niet te doneren, zijn toch ook van toepassing op diegene die het leven gelaten heeft en zijn organen beschikbaar stelt?..

je kunt uit religieuze overweging zeggen 'nee, god wil dat ik in z'n geheel de grond in ga'. Maar dat betekent dus dat je vind dat ieder mens dus in gods wil, in z'n geheel de grond in gaat.. iemand die wel doneert gaat dan dus in jouw principes tegen de wil van god in.. waarom zou je daar dan aan meewerken door de organen te ontvangen.. want dan is er iemand voor jou niet compleet de grond in gegaan..

of je bent bang dat je nog van alles meekrijgt en voelt.. waarom dan wel willen ontvangen van iemand die mogelijk dat meegemaakt zou hebben. principieel wil je daar toch dan niet je meewerking aan verlenen? want het is vraag en aanbod immers.. als er geen vraag is naar donororganen, hoeft er ook niet geoost te worden.. dus waarom dan wel meedoen aan de vraag.

dat even als illustratie waarom ik het lastig vind om te begrijpen waarom iemand niet wil geven, maar wel wil ontvangen.

en tot slot.. eerlijk gezegd vind ik het een egoistische keuze, wel hebben niet geven.. Dat wil niet zeggen dat iemand een egoist is, maar die keuze is het wel in mijn ogen..

ik ben nog niemand tegengekomen die wel wil ontvangen, niet wil geven en daar een redelijke argumentatie voor geeft.. En geloof mij, ik wil dingen begrijpen en van meerdere kanten kunnen bekijken.. dus het is niet zo dat mijn mening een van meden en perzen is. Maar ik wil dan wel graag een gedegen argumentatie hebben, waarom iemand mijn organen zou willen hebben, maar zijn eigen mee het graf in neemt.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:33

Polly schreef:
elenaMM77 schreef:
zouden ze iemand alsnog aan een hartlongmachine gaan leggen, dan wordt t een ander verhaal, want dan gaat er weer zuurstof rijk bloed naar de hersenen

Maar dan gaan die hersenen die het al niet meer deden het echt niet ineens weer wel doen ;)

Ik had het over hartdood poly, niet over hersendood.

bij hartdood functioneren de hersenen nog tot t moment dat t hart stopt.
net zoals bij reanimatie waarbij ook zuurstof rijk bloed naar de hersenen gaat, kan na hartdood ook het lichaam (en de hersenen doorleven) als je maar zuurstofrijk bloed rondpompt..

anders zouden mensen nooit een open hart operatie overleven immers.. ook daar ligt het hart volkomen stil, hart long machine aan voor uren aan een.. mensen die hart krijgen eveneens.. die zijn ook minuten lang zonder eigen pompend hart en de hersenfunctie hervat weer zodra er zuurstofrijk bloed wordt rondgepompt.

bij hersendood is er ook geen 5 minuten no touch... de patient hoeft geen hartdood te ondergaan en blijft aan de beademing met kloppend hart (daarom zijn alle organen ook beschikbaar in tegenstelling tot bij hartdood waarbij niet alles meer zomaar gebruikt kan worden)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:46

Maar de hart long machine word voor donatie bij hartdood pas losgekoppeld bij mensen met ernstig hersenletsel wat onherstelbaar is maar die niet hersendood is.
Iemand die aan de machine ligt en bij wie de hersenen nog goed functioneren die gaat zelf de vitale functies overnemen bij het loskoppelen.
Het gaat hier niet over een hart operatie waarbij alles word stilgelegd (en waarbij er geen hersenletsel is omdat de hersenen door de machine zuurstofrijk bloed blijven ontvangen), het gaat hier over mensen met onherstelbaar hersenletsel waarbij een 5min no touch procedure wordt toegepast.
Iemand trekt de vergelijking met reanimatie waarbij je na 6min nog enige kans maakt. Maar die vergelijking slaat kant nog wal omdat de beginsituatie totaal niet te vergelijken is.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:51

elenaMM77 schreef:

Niet dus als de persoon in leven word gehouden door machines.
Als de hersenen nog functioneerden dan namen ze de vitale functies over op het moment van loskoppelen.
Hersenletsel is niet ineens verdwenen als de hersenen weer zuurstof krijgen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:54

Mensen veranderen idd na het ontvangen van een donororgaan, vooral grote organen staan er om bekend dit teweeg te brengen. Zo zijn er diverse gevallen opgetekend waarbij de ontvanger ineens andere voorkeuren en gewoontes kreeg dan voor de operatie. Gewoontes en voorkeuren die passend waren bij degene waarbij de organen zijn uitgenomen. Iemand die hardrock concerten bezocht en na de operatie alleen nog maar klassieke muziek wilde luisteren bijvoorbeeld. De donor was een rustig persoon die alleen klassieke muziek luisterde. Of een vrouw die niks met sport had en fanatiek voetbalsupporter werd van 1 bepaalde club. De donor was supporter geweest van die club. Maar ook in dromen en herinneringen kun je dingen overnemen. Zo droomde iemand elke nacht dezelfde droom, dat er grote lichten op hem af kwamen. Vervolgens schrok hij wakker. Zijn donor was hersendood verklaard na een zwaar verkeersongeval. Nu zullen er vast mensen zijn die dit angst zaaien en stemmingmakerij noemen. Maar ik geloof oprecht niet dat deze verhalen verzonnen zijn.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 11:57

Polly schreef:
Maar de hart long machine word voor donatie bij hartdood pas losgekoppeld bij mensen met ernstig hersenletsel wat onherstelbaar is maar die niet hersendood is.
Iemand die aan de machine ligt en bij wie de hersenen nog goed functioneren die gaat zelf de vitale functies overnemen bij het loskoppelen.
Het gaat hier niet over een hart operatie waarbij alles word stilgelegd (en waarbij er geen hersenletsel is omdat de hersenen door de machine zuurstofrijk bloed blijven ontvangen), het gaat hier over mensen met onherstelbaar hersenletsel waarbij een 5min no touch procedure wordt toegepast.
Iemand trekt de vergelijking met reanimatie waarbij je na 6min nog enige kans maakt. Maar die vergelijking slaat kant nog wal omdat de beginsituatie totaal niet te vergelijken is.

Nee poly, dat is dus niet zo.

als een auto dwars over je heen rijd bij wijze van spreke en jij hebt zware interne bloedingen waarin je zult overlijden, dan is er niets met je hersenen aan de hand perse..

je overlijd dan aan hartdood, zonder hart long machine.

een diepe comapatient zal inderdaad zelfstandig kunnen ademen bij loskoppeling en komt dus ook niet te overlijden, dus ook geen donor..

een hersendode patient, indien echt hersendood, zal niet meer zelfstandig kunnen ademen en wordt aan de beademing gehouden om de organen zo goed mogelijk te houden..

dit gebeurt niet bij hartdood. hartdood kan op zeer veel manieren optreden, niet allen zijn dus inclusief hersendood.. stel jij voelt je niet fit, gaat naar het ziekenhuis en ter plekke overlijd jij aan een hartstilstand. Ze proberen te reanimeren, lukt niet.. dan gaan de 5 minuten in als jij getekent hebt dat je donor bent.. Zeer zeker mogen ze niet alles van je gebruiken omdat je hartdood hebt maar hoornvlies, huid etc is allemaal prima om te doneren.

mijn vader is gestorven aan een scheuring van een spatader rond zijn slokdarm, reanimatie is gestaakt omdat er alleen trilling van het hart was en het hart niet meer op gang kwam.. Net voor hij omviel zei hij nog: 'ik voel mij niet zo lekker'.

Dit is dus hartdood, zonder hersendood.. Indien dat in het ziekenhuis was geweest, had hij mogen en kunnen en willen doneren..

Polly schreef:
elenaMM77 schreef:

Niet dus als de persoon in leven word gehouden door machines.
Als de hersenen nog functioneerden dan namen ze de vitale functies over op het moment van loskoppelen.
Hersenletsel is niet ineens verdwenen als de hersenen weer zuurstof krijgen.

Dat is het dus.. er is lang niet altijd sprake van hersenletsel bij hartdood..
dan heb je het over hersendood.. die mensen blijven ook gewoon aan de hartlongmachine zodat de organen goed blijven.

als je mijn stukje goed leest, dan zie je dat ik het heb over hartdood..

Stel dat je iemand die hartdood is aan een hart long machine legt (ter vervanging dus van het hart).. dan gaat er zuustofrijk bloed naar de hersenen, net als bij reanimatie na een hartaanval en doen de hersenen gewoon wat ze moeten doen.. de nieren, de lever alles in leven houden.

dat is puur hypothetisch.. want dat mag dus niet.. bij hartdood wordt je niet aan de machines gelegd..
Ik reageerde op het 5 of 6 minuten geval... waarom je bij reanimatie wel weer na 6 minuten hersenactiviteit kunt hebben, maar waarom de no touch maar 5 minuten duurt..

de stelling was dus, dat de hersenen dan nog leefden.. nee die doen niets na hartdood, tenzij je er zuurstof rijk bloed heen stuurt.. zoals bijvoorbeeld met een hartlongmachine.. En dat gebeurt dus niet..

dus niet hersendood, hartdood.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 27-02-18 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:03

Ies_ schreef:
Ik zit onder mijn meeleessteen, maar ik kom er nu toch even onder vandaan met enige angst voor de fanatiekelingen hier. Wat mij opvalt, is dat zodra iemand aangeeft geen donor te willen zijn, direct alles lijkt te vervallen wat die persoon toch tot een ‘goed mens’ zou maken. Ik heb een aantal reacties voorbij zien komen die stellig beweren dat geen donor zijn ook niet ontvangen betekent. Maar wat nou als zo een persoon ontzettend betekenisvol voor de wereld is? Mensen die het moeilijk hebben altijd helpt, vrijwilligerswerk doet, zichzelf opoffert om het beter voor anderen te maken? Of voor mijn part een bijzonder medicijn heeft ontwikkeld die daardoor heel veel mensen in leven houdt? Telt dat dan opeens niet meer als die persoon een orgaan nodig heeft, maar om een bepaalde reden zelf geen donor is? En om het maar heel zwart-wit door te trekken, waarom mag een persoon die zwaar criminele daden op zijn kerfstok heeft staan wel een orgaandonor ontvangen? Alleen omdat diegene heeft aangekruist donor te willen worden, vervalt alle egoïsme die er zijn/haar hele leven geweest is?

Het is helemaal niet aan ons wie een donor orgaan "verdient". Daar is helemaal geen keuze in, ook niet door artsen. Er hangen helemaal geen morele keuzes aan behalve dan dat ze wel nagaan of een ontvanger het aan kan lichamelijk, maar ook psychisch, en wel van plan is om gezond te blijven zeg maar. Maar verder heeft alles te maken met matches op weefselgebied.

Waar het meer om gaat bij mensen die het niet geven wel ontvangen, is dat het op z´n minst apart is dat als iemand beweert dat hersendood niet genoeg dood is en dat iemand dus vermoord wordt op de operatie tafel om het even plastisch uit te drukken, dat die het blijkbaar ineens niet erg vinden als dat een ander overkomt om hén te redden. Dan houden ze het bij "dat was hun keuze". Maar als je het zo erg vind, dan gun je dat toch ook een ander niet?
De reden waarom je nee zegt kan dus erg uitmaken waarom buitenstaanders je wel of geen organen gunnen.
Mensen zijn dus ook nieuwsgierig hoe ze dat voor henzelf verantwoorden, maar er is niemand die een ander iets niet gunt, geloof ik. En daarbij, nogmaals, er is helemaal geen zeggenschap over op morele gronden, dus daar hoeft men zich niet echt zorgen om te maken. Je kunt wel een mening hebben over wie je het wel of niet gunt, maar het heeft geen effect.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:15

Ies_ schreef:

Deze vraag is al eerder langsgekomen heb ik heb hier toen ook op gereageerd. Dus dat ga ik niet opnieuw doen. :) Lees maar terug.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:15

Een vriendin van mij wil niet doneren. Ze vindt het echt doodeng dat ze organen bij je weghalen terwijl je hersendood bent. Geeft niks. Ik gun haar van harte een van mijn organen als ze dat nodig zou hebben. En alle andere mensen die zelf geen donor zijn ook.

Ik ben blij dat ik eventueel iemand het leven kan redden. En gelukkig is het verder niet aan mij om te beslissen over wie het het meeste verdient om te blijven leven. Dat kan en wil ik namelijk helemaal niet.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 12:57

SusanH schreef:
Mensen veranderen idd na het ontvangen van een donororgaan, vooral grote organen staan er om bekend dit teweeg te brengen. Zo zijn er diverse gevallen opgetekend waarbij de ontvanger ineens andere voorkeuren en gewoontes kreeg dan voor de operatie. Gewoontes en voorkeuren die passend waren bij degene waarbij de organen zijn uitgenomen. Iemand die hardrock concerten bezocht en na de operatie alleen nog maar klassieke muziek wilde luisteren bijvoorbeeld. De donor was een rustig persoon die alleen klassieke muziek luisterde. Of een vrouw die niks met sport had en fanatiek voetbalsupporter werd van 1 bepaalde club. De donor was supporter geweest van die club. Maar ook in dromen en herinneringen kun je dingen overnemen. Zo droomde iemand elke nacht dezelfde droom, dat er grote lichten op hem af kwamen. Vervolgens schrok hij wakker. Zijn donor was hersendood verklaard na een zwaar verkeersongeval. Nu zullen er vast mensen zijn die dit angst zaaien en stemmingmakerij noemen. Maar ik geloof oprecht niet dat deze verhalen verzonnen zijn.

Dit hoor je idd regelmatig. Ik denk ook niet dat het stemmingmakerij is. Theoretisch gezien is het helemaal niet vreemd of onmogelijk dat herinneringen kunnen worden opgeslagen in andere delen van het lichaam - dat kan zelfs bij platwormen (https://blog.nationalgeographic.org/201 ... -memories/). Ik denk dat de huidige wetenschap als het op mensen aankomt zich veel te veel focust op de hersenen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-18 13:32

Fenrir schreef:
Dit hoor je idd regelmatig. Ik denk ook niet dat het stemmingmakerij is. Theoretisch gezien is het helemaal niet vreemd of onmogelijk dat herinneringen kunnen worden opgeslagen in andere delen van het lichaam - dat kan zelfs bij platwormen (https://blog.nationalgeographic.org/201 ... -memories/). Ik denk dat de huidige wetenschap als het op mensen aankomt zich veel te veel focust op de hersenen.

En we zijn natuurlijk geen platwormen. We kunnen ook geen hoofd opnieuw aan laten groeien. Op het moment dat je die eigenschap hebt worden natuurlijk dingen buiten dat hoofd bewaard om het opnieuw te kunnen plaatsen in het nieuwe hoofd....