Verlaging van de wajong

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:02

LadyMadonna schreef:
1300€? Wauw :wow:
Daar moet ik heel wat nagels voor zetten :j

Overigens komt “in een rolstoel zitten” regelmatig langs...
mijn zwager zit permanent in een rolstoel (dwarslaesie door bedrijfsongeval) en is alles behalve zielig en werkt ook gewoon...

Als je bijvoorbeeld in een rolstoel terecht komt door zuurstoftekort dan zijn er meestal wel meer dingen beschadigd, waardoor in een rolstoel zitten regelmatig gepaard gaat met andere beperkingen die daarnaast extra zorgbehoeften met zich meebrengen die ook tijd en energie van iemand vragen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:08

Electra63 schreef:
Alleen krijgen alle mensen met een inkomen bovenmodaal (die nu geen toeslagen ontvangen) nu ook een basisinkomen, die gaan er dus meer op vooruit.

Die mensen zullen dan in een hogere belastingklasse gaan vallen(vaak) en dus leveren ze ook wel weer in. Het lijkt me als uitkeringsgerechtigde (waarom dan ook) een ontzettende vooruitgang wanneer je zonder verplichtingen/controles/keuringen gewoon elke maand bvb 800 euro ontvangt. En je dan ook nog eens gewenst bent op de arbeidsmarkt want er zullen dan heel veel parttime functies van een paar uur per week zijn. Kun je echt totaal niets dan zal er een soort van aanvulling moeten komen wanneer je alleen woont. Heb je een partner dan heb je samen 1600 dus voldoende om van te bestaan. Wil je meer zal je moeten werken. Maar dat kan ook als kleine zelfstandige, bvb tekstverwerking, nagels zetten, enzenz. Zonder aan allerlei voorwaarden te moeten voldoen die alleen maar demotiveren .

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:22

purny schreef:
Maar dat ene uitje is misschien en wel zeker het enigste dagje weg. Dus als ik een dagje weg wil dan heb ik daar heel hard voor gespaard.
Veel dingen kan ik en andere wajongers niet meer. Ik kan niet meer ontspannen en m'n hoofd leeg maken op het paard en de ander kan niet meer op zichzelf wonen.

Het komt op me over alsof je graag wilt horen: och meid, wat ben je zielig....

Ik kon ook niet op vakantie, ik moest ook puzzelen hoe ik boodschappen moest doen, hoe ik moest tanken, oh sjit, deze maand 3 verjaardagen en ook nog een jubileum, paard loopt niet zuiver, maar oliebol, dierenarts kost ook veel geld, en eigenlijk zijn m’n schoenen ook écht versleten.... en ik kreeg niks....
Ja, nog meer migraine, maar dat was volgens instanties niet erg genoeg om afgekeurd te worden...
Dus sleurde ik me maar weer half kotsend naar de zaak en zette ik een emmer onder mijn bureau... want als ik me nog 1x ziek meld lig ik eruit...

En zoals mij zijn er legio mensen die tussen wal en schip vallen...

Ik heb, mede daardoor, tot m’n nek in de schulden gezeten....
En ben daar zelf weer uitgekomen, door paarden te verkopen, door op een houtje te bijten...
En nu kan ik van de zomer voor het eerst van m’n leven een verre reis maken...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 15:37

Ladymadonna, je bent uiteindelijk gekomen waar je wezen wilde en daar moet je gewoon enorm trots op zijn!!

Victory Boy, ik snap wel dat je in de berichten gekeken hebt, heb ik ook gedaan.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:03

bigone schreef:
Electra63 schreef:
Alleen krijgen alle mensen met een inkomen bovenmodaal (die nu geen toeslagen ontvangen) nu ook een basisinkomen, die gaan er dus meer op vooruit.

Die mensen zullen dan in een hogere belastingklasse gaan vallen(vaak) en dus leveren ze ook wel weer in. Het lijkt me als uitkeringsgerechtigde (waarom dan ook) een ontzettende vooruitgang wanneer je zonder verplichtingen/controles/keuringen gewoon elke maand bvb 800 euro ontvangt. En je dan ook nog eens gewenst bent op de arbeidsmarkt want er zullen dan heel veel parttime functies van een paar uur per week zijn. Kun je echt totaal niets dan zal er een soort van aanvulling moeten komen wanneer je alleen woont. Heb je een partner dan heb je samen 1600 dus voldoende om van te bestaan. Wil je meer zal je moeten werken. Maar dat kan ook als kleine zelfstandige, bvb tekstverwerking, nagels zetten, enzenz. Zonder aan allerlei voorwaarden te moeten voldoen die alleen maar demotiveren .

Maar heel veel functies kunnen niet in minder dan (bijna-)fulltime. Op mijn werk is minder dan 32 uur niet bespreekbaar, omdat een groot gedeelte bestaat uit het bijhouden van nieuws in mijn vakgebied. Als je daar 12 uur per week aan moet besteden om bij te blijven en vervolgens niet ook produceert, ben je voor je werkgever nogal nutteloos en duur...

En ik zou dat basisinkomen ook gewoon vreemd vinden, eigenlijk. Waarom zou je geld krijgen als je geen zin hebt om er ook maar een beetje je best voor te doen? En dan heb ik niet over wajongers, maar wel over mensen die echt geen zin hebben. Die zouden het met een basisinkomen wel heel makkelijk hebben, terwijl de mensen die keihard studeren en wel aan de slag gaan dan heel veel belasting moeten betalen.

Ik vind nivellering, maar ik vind wel dat iedereen die dat kan, zijn best ook moet doen. Gratis geld weggeven lijkt me dan niet echt bevorderlijk.

Juist doordat we streng zijn tegen mensen die wél kunnen werken, kunnen de mensen die écht niet kunnen werken, een uitkering krijgen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:04

Dat ben ik ook zeker!
Ik heb toen alleen geleerd dat in een hoekje gaan zitten kniezen niks oplost....

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:05

Ik hou mijn hart vaat voor de toekomst van mijn zoon.
Hij heeft een autisme- en een angststoornis.
Zit op een svo school. Volgend schooljaar mag hij daar nog blijven.
Maar daarna.... Zijn iq is normaal maar wel een lagere verwerkingssnelheid. Over 2 weken een gesprek over zijn toekomst. Werken zoals wij gaat heel moeilijk worden voor hem. Hij is snel overprikkeld. Hij loopt nu stage,eigenlijk moet hij 3 dagen maar heeft nu 1 dag van 7 uur inclusief anderhalf uur pauze en 1 ochtend van 4 uur inc.pauze.
Hij is daarna echt af.
Sinds dit jaar zelfstandig naar school met de bus maar dan moet het ook niet te druk zijn. Dat uit zich op zoveel manieren. Voor veel van deze mensen is de wajong een uitkomst. En misschien met de juiste begeleiding dat er dan wat meer mogelijk kan zijn.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:14

Janneke2 schreef:
Ehm...

Qua feiten: wie het niet breed heeft kan deze afweging maken: ik wil dieren om me heen en een weekje naar de Veluwe in de zomer.
En af en toe dat feestje.
- dat kent 'zijn prijs': uit eten is er niet bij.

Dus hoezo 'de waarheid ligt in het midden' en al die aanhalingstekens om 'vergeten' te melden?
Hoezo 'dat klinkt toch anders'...?

Ik had het over iemand die niet helemaal eerlijk is en net doet alsof zij dus helemaal niets leuks kan doen want er is geen geld en de Wajongers die zij kent kunnen dat wel "allemaal". ;) Er was in dat geval kennelijk wel geld en dat is naar andere leuke dingen gegaan. Prima, iedereen moet keuzes maken, maar doe dan niet alsof je helemaal NIETS leuks kan doen. Mensen vertellen kennelijk niet helemaal de waarheid en "vergeten" dan opzettelijk (vandaar de aanhalingstekens) te vertellen wat ze allemaal wél aan leuke dingen kunnen doen, wat ze overigens prima gegund wordt. Maar wees eerlijk en lieg niet, want leugens maakt discussiëren zo lastig.
Ik vind het trouwens wel erg vreemd dat veel mensen tegenwoordig hun buren nog niet eens kennen, maar ze kennen wel allerlei "uitkeringstrekkers" (Jantje, de neef van een kennis van de vriend van de overbuurvrouw haar dochter) waarvan ze echt alle details over hun leven weten.
purny schreef:
Maar dat ene uitje is misschien en wel zeker het enigste dagje weg. Dus als ik een dagje weg wil dan heb ik daar heel hard voor gespaard.
Veel dingen kan ik en andere wajongers niet meer. Ik kan niet meer ontspannen en m'n hoofd leeg maken op het paard en de ander kan niet meer op zichzelf wonen.

Zie hierboven.
Ik ken het van 3 weken last hebben na 1 middagje uit. :j Anders dan sommige mensen in dit topic gun ik iedereen een dagje uit, of huisdieren, of een plezierig leven. Of je nu wel of niet werkt, jong of oud bent, rijk of arm. Als je chronisch ziek bent, geworden of geboren, ben je al erg genoeg gestraft.

Helaas hebben sommige mensen -werkende of niet werkende- een heel ellendig leven en willen ze niets liever dan dat anderen dat ook hebben. En dat vind ik heel triest. Het wordt zo een beetje een topic over wie er het zwaarste leven heeft: "Jij mag blij zijn dat je wat geld krijgt, want ik wilde het ook graag hebben maar ik kreeg het niet. Dus nu gun ik jou het ook niet. Nee ... ik heb het zwaarder want ik heb heel lang door gewerkt tot ik niet meer kon. Nee ... IK heb het zwaarder, want ik werk nog gewoon door. Nee ... Ik heb het het allerzwaarst, want ik doe ook nog eens superzwaar werk, enzovoorts."
Ik vind het oprecht jammer dat er zoveel mensen een zwaar leven hebben en moeten werken terwijl ze echt niet meer kunnen. Maar misgun dan andere mensen geen beter leven, het helpt jou situatie absoluut niet. Dit is overigens niet tegen iemand persoonlijk.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:29

LadyMadonna schreef:
Dat ben ik ook zeker!
Ik heb toen alleen geleerd dat in een hoekje gaan zitten kniezen niks oplost....

Nou, je kunt je afvragen of het nou zo geweldig goed van je is met migraine op en een kotsemmer onder je bureau op je werk te gaan zitten! Over zielig doen gesproken..

Daarnaast is in de schulden komen omdat je een aantal paarden had en nu nog maar een of enkele paarden kunt hebben van een heel andere categorie dan zo weinig te besteden hebben dat je niet eens een uurtje rijles op een manegepaard meer kunt rijden. En het gaat hier niet over zielig doen, wel over extra geld afpakken van een kwetsbare groep mensen die toch al weinig te besteden hebben. En daar kun je echt geen paard van kopen, laat staan onderhouden!
Laatst bijgewerkt door Sabri op 12-02-18 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:31

Nee sabri, dat was ook niet goed, maar voor mij was er geen vangnet, dus wat had ik dan gemoeten?
Naar huis gaan, op m’n nest gaan liggen en m’n baan verliezen was het alternatief....

Dat is ook niet waar ik trots op ben, wel op het feit dat ik het zelf opgelost heb, zonder hulp van instanties...

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:37

Je kunt je nog altijd ziek melden. Als het niet gaat dan gaat het niet! En daar is een vangnet voor, de ziektewet. Daar betaal ook jij premie voor. Als je nog zo goed bent dat je in staat bent toch naar je werk te gaan dan ben je in de huidige maatschappij dus ook nog niet ziek genoeg. En ja helaas verliezen mensen dan uiteindelijk hun baan doordat ze echt niet meer kunnen. Dan is het kiezen tussen je gezondheid serieus nemen of je daadwerkelijk verder ziek werken..
En nu kun je dan nog zeggen trots zijn dat je het zelf oplost, waarschijnlijk heb je dan ook niet dagelijks die kotsemmer nodig..(gelukkig denk ik dan maar)
Laatst bijgewerkt door Sabri op 12-02-18 16:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:40

Janneke2 schreef:
Electra63 schreef:

...dan kunnen de lonen omlaag.

Ja natuurlijk.... meer verantwoording en/of risico's enz. voor minder loon :D
Prima minder loon: maar dan minder verantwoordelijkheid, geen studie in mijn eigen tijd om kennis op peil te houden, geen koppijn/werkstress meer *\o/* ... droom verder....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 16:41

Nee sabri, want ik ben 1 of twee dagen ziek en dan doe ik het weer. Ik was ook niet vaker ziek in dagen, maar waar de een een week thuis zit net griep, moest ik me 5x een dag ziek melden.
Ziektewet ging dus ook niet op, aangezien ik twee wachtdagen had.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 17:10

LadyMadonna schreef:
Nee sabri, want ik ben 1 of twee dagen ziek en dan doe ik het weer. Ik was ook niet vaker ziek in dagen, maar waar de een een week thuis zit net griep, moest ik me 5x een dag ziek melden.
Ziektewet ging dus ook niet op, aangezien ik twee wachtdagen had.

Ja dat is dan inderdaad ook ongelijkwaardig die wachtdagen die je dan steeds opnieuw moet hebben.. :(:) Migraine heb je nu eenmaal eens in de zoveel dagen en komt ook vaak terug. Overigens gebruik ik nu valeriaan tegen mijn migraine, en sindsdien is de frequentie van de aanvallen een stuk verminderd.

bowena_84

Re: Verlaging van de wajong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:06

Mag ik oprecht vragen waarom hier het beeld heerst dat een wajonger in een hoekje zit te kniezen en zich zelf zielig vind?
Waarom het beeld heerst dat een wajonger niet ook heel hard werkt en z'n best doet?

Wie heeft daar een fatsoenlijke beargumentatie voor? En daarmee bedoel ik niet het meisje uit de andere straat.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:17

bowena_84 schreef:
Mag ik oprecht vragen waarom hier het beeld heerst dat een wajonger in een hoekje zit te kniezen en zich zelf zielig vind?
Waarom het beeld heerst dat een wajonger niet ook heel hard werkt en z'n best doet?

Wie heeft daar een fatsoenlijke beargumentatie voor? En daarmee bedoel ik niet het meisje uit de andere straat.

Hoe vervelend het ook is, men oordeelt vanuit zijn of haar perspectief. Niemand is gelijk, de een zal wel een zogenaamd zielig hoopje mens zijn en de ander een harde werker.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:18

Voor mij niet de wajonger in het algemeen hoor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:34

Huidige maatschappij is gebaseerd op een twee inkomens huishouden. Als alleen verdiener kan je alleen het leuk doen vanaf de welberuchte https://gathering.tweakers.net/forum/li ... es/1735517. Want dan ben je van alle regelingen af die ervoor zorgen dat men na er geen recht meer erop hebben, niet te maken krijgt met de beruchte armoedeval.
Zolang hier geen goede oplossing voor komt komen de mensen met een inkomen van 70% van het minimumloon geen millimeter verder. Hoe het inkomen is opgebouwd of het nu WIA/WAO (De Wajong is een uitzondering overigens want die is persoonlijk en niet aan een huishoudens inkomen gebonden) /Bijstand/IOAW of IOW is. Deze mensen hebben allemaal hetzelfde probleem, rondkomen of leven.

bowena_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 18:56

Zo komt het namelijk gewoon ontzettend over.
Ik oordeel nooit over niemand. Heb ongelooflijk ontzag voor een ieder die zich door het leven knokt op welke manier dan ook.
Ik oordeel niet eens over mijn mede wajongers die minder hun best doen want ook daar zal een rede voor zijn.

Erger ik me wel eens, natuurlijk! Ik heb in een traject gezeten met andere wajongers en ik trok er het hardst aan. Maar stuk voor stuk hadden die mensen een verhaal en veelal niet de juiste begeleiding.

Maar waarom zou een hard werkend mens (met of zonder aandoening) harder werken en meer doorzetten dan ik?
Ben ik dan geen harde werker en doorzetter door meerdere opleidingen te doen die telkens mislukten? Keer op keer te solliciteren en na een poos weer thuis te zitten? Therapieën en revalidatie trajecten volgen maar maar in kleine stapjes vooruit kom?

Ik wéér dat ik me dit niet persoonlijk moet aan trekken want ik ben er een van vele. Maar ik kan het gewoonweg niet helpen.
Omdat in dit topic gewoonweg echt het beeld geschept word dat we klagen, zielig doen, verwend worden en maar gewoon onze mond moeten houden.

Gisteren zag ik weer de reclame van maar er werk van. 1,7 miljoen met een arbeidshandicap.
Ik heb een IRO traject gehad waarbij ik een half jaar zelfstandig gesolliciteerd heb. Ik heb het zo aantrekkelijk mogelijk proberen te maken met mijn nog Risk polis, subsidies en loon dispensatie.
Maar een werkgever zit niet te wachten op een werknemer met een rugzak, zonder diploma's, werkervaring en giga gaten.
En nu niet denken dat ik op speciale functies solliciteerde, zelfs als huishoudster werd ik afgewezen.

En nee dit bovenstaande verhaal is niet om zielig te doen want na de zomer ga ik opnieuw een werk fit traject in. Ik laat me niet onder krijgen.
Maar doe alsjeblieft niet alsof een wajonger ziek zwak en misselijk is.

Ik heb altijd fijn kunnen leven, niet kunnen sparen maar ik had het niet slecht. Ik heb nog nooit geklaagd, daar ben ik veel te dankbaar voor. Ik ga niet werken voor het inkomen maar voor het bezig zijn en onderdeel uitmaken van
Maar ik ben het eens dat het oneerlijk voelt dat mensen die nooit meer kunnen werken meer krijgen dan mensen die er alles aan doen om wel te kunnen werken.

Hoop dat ik me nu kan inhouden, want het voelt dat ik mezelf non stop verdedig en dat is nergens voor nodig. Ik mag trots zijn op hoe ik het doe!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:13

Citaat:
Maar een werkgever zit niet te wachten op een werknemer met een rugzak, zonder diploma's, werkervaring en giga gaten.

Werkgever zit allen maar te wachten op een 18 jarige met HBO of hoger qua opleiding en 6 jaar werkervaring.
Loon 9,50 per uur en een werkweek van 24 uur verdeeld over 6 dagen.
Verder geen pensioenopbouw en 2x keer een contract. Eentje van 12 maanden en 1 van 11.
Zieken worden niet meer ontslagen maar worden niet meer betaald waardoor ze nergens meer recht op hebben.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:16

Tink89 schreef:
En ik zou dat basisinkomen ook gewoon vreemd vinden, eigenlijk. Waarom zou je geld krijgen als je geen zin hebt om er ook maar een beetje je best voor te doen? En dan heb ik niet over wajongers, maar wel over mensen die echt geen zin hebben. Die zouden het met een basisinkomen wel heel makkelijk hebben, terwijl de mensen die keihard studeren en wel aan de slag gaan dan heel veel belasting moeten betalen.

Hoe lang heb je gestudeerd, wat ook gesubsidieerd wordt? En hoelang werk je al?
Veel verdienen staat helaas gelijk aan veel belasting afdragen. Dat is makkelijk op te lossen door minder te verdienen.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 19:46

Ayasha schreef:
Hier is de reactie dan veelal een ietwat denigrerende blik naar mij. :+ Want "ik ben thuis en doe niks." :+
Zodra ik zelfs maar een kleine kans krijg zou ik weer willen werken maar manlief hier is daarvan de grootste tegenstander van allemaal. :) En niet omdat hij het me niet gunt overigens maar omdat hij me heeft zien aftakelen in de tijd dat ik door aan het douwen was. :) (En omdat hij nu ook ziet wat een "langere" dag met me doet zelfs als iedereen rondom me me dingen uit handen neemt. :') )

Komt me heel bekend voor. Mensen zien je bezig bij bijv. De paarden maar zien niet dat ik daarna linea recta mijn bed in moet.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 20:59

Bowena mij komt het juist over dat die werken vast heel luxe kunnen leven.
Of als je met migraine op kunt werken vast niet echt ziek bent.

Nou ik zeg dan beide niet waar maar sommige moeten wel. Dan is het gewoon als een idioot doorzetten omdat er dus inderdaad geen vangnet is.
Dat moet eens beseft gaan worden dat het zo eerlijk niet is dat iedereen die wel heeft.
En ja dan mag er best begrepen worden dat dan mopperen over 50 minder niet goed valt bij mensen die met als een idioot door gaan 600 binnen sprokkelen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:05

Tink89 schreef:

Het IS ook vreemd in die zin, dat het een hele andere manier van denken is.
Iedereen krijgt 'een soort bijstand', maar er hoeft niet gecontroleerd te worden.

En wie echt geen zin heeft 'om een beetje zijn best te doen', nu ja - daar hoeft dan geen half legertje van hulpverleners, coaches en controleurs achter de k*nt te krijgen, die mogen hun leven doorbrengen met duimen draaien.

En wil je meer dan het bestaansminimum - dan heeft het zin om je best te doen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-18 22:07

Maar dat is toch nooit te betalen Janneke? Vanaf 18 jaar ofzo? Tot? 67?