Indestal schreef:Er zij helaas wel meer verschillen tussen mannen en vrouwen dan alleen wat er tussen de benen hangt.
Repeat after me: de verschillen tussen mannen onderling en vrouwen onderling zijn groter dan de verschillen tussen mannen en vrouwen gemiddeld.
Bijvoorbeeld:
Citaat:
maar bij fysieke inspanning leggen we het af,
Is niet per se waar: er is een gigantische overlap. Ja, de sterkste man is een stuk sterker dan de sterkste vrouw: maar de meeste mannen zijn niet de sterkste mannen, en de meeste vrouwen ook niet. En dan blijkt in de praktijk dat er veel vrouwen zijn die ook behoorlijk sterk zijn, en dat als er iets is dat kracht kost, het zinvoller is om mensen uit te zoeken die de kracht hebben dan je te laten leiden door vooroordelen.
Citaat:
emotioneel-empatisch in behoefte tot beschermen en verzorgen staat we er anders in,
Hiervan is nog moeilijker te achterhalen of dat zo 'is' of dat het vooral een kwestie van culturele training is. Ik zie in elk geval dat heel veel mannen ontzettend zorgzaam zijn als ze bv vader worden, en dan lijkt het er net op alsof ze dus wel gewoon emotioneel-empathisch zijn en behoefte hebben tot beschermen en verzorgen.
Citaat:
kom je op overgangsleeftijd, damn dan moet je helaas gaan toegeven dat het vrouwenlichaam toch het zwakke geslacht is....
Wat dat ook zegt is dat we, blijkbaar, fysieke kracht blijkbaar als belangrijke indicator zien. Maar da's extra grappig, want waar heb je in onze maatschappij nou nog kracht voor nodig? Het verschil dat er kan zijn, is niet eens erg relevant voor het functioneren. Dus waarom zouden we nog aandacht besteden aan dat verschil.
Citaat:
Kleuren is maar een kenmerk, zo zal mijn man nooit roze willen dragen, ook al staat het hem super...
Fun fact: mijn 2 roze t-shirts en een mintgroene komen alledrie van de herenafdeling af
Maar als iemand een kleur niet wil dragen, dan zegt dat vooral hoe sterk culturele invloed is: het is immers niet zo dat mannen de kleur roze genetisch niet kunnen verwerken, net als vrouwenhersenen niet overbelast raken van donkerblauw of donkergroen.
Toch hebben we een lijn getrokken in die kleuren (waar donkere kleuren af en toe nog wel de weg weten te vinden naar mode voor volwassenen, maar zo goed als niet terug te vinden zijn in speelgoed of kinderkleren gericht op meisjes. Hoewel roze ook wel weer apart is, omdat het dus wel degelijk op de mannenafdeling voorkomt en er ook culturele stromingen zijn waar mannen het prima vinden om roze te dragen.)