Bokt peilingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Op wie stem jij?

Poll eindigt op

VVD
233 (13%)
PvdA
52 (3%)
PVV
156 (9%)
SP
155 (8%)
CDA
118 (6%)
D66
285 (16%)
ChristenUnie
45 (2%)
GroenLinks
333 (19%)
SGP
19 (1%)
Partij voor de Dieren
131 (7%)
50PLUS
18 (1%)
Ondernemerspartij
6 (0%)
VNL
14 (0%)
DENK
Geen stemmen
Nieuwe Wegen
4 (0%)
Forum voor Democratie
51 (2%)
BurgerBeweging
2 (0%)
Vrijzinnige Partij
4 (0%)
Piratenpartij
17 (0%)
Artikel 1
3 (0%)
Libertarische Partij
3 (0%)
GeenPeil
1 (0%)
Ik stem niet
73 (4%)

Totaal aantal stemmen: 1723

akishino

Re: Bokt peilingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:10

Ik weet het nog steeds niet :o
Dus nog niets ingevuld. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Elke stemwijzer geeft een ander resultaat. En dan vooral kleine partijen waar ik in sommige gevallen nog nooit van gehoord heb. Moeilijk hoor die verkiezingen.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:16

Ailill schreef:
Hermelientje schreef:
Ja ik zag het, geen enkele vrouw op de lijst. Nog steeds niet ingeburgerd in Nederland na al die eeuwen -O-
D'r zitten best wel wat mannen op Bokt O:)

Mannen van de SGP?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:17

Was een grapje die de 11 stemmen kon verklaren hier op Bokt ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 22:21

D66 wordt het waarschijnlijk, met name vanwege hun standpunten over onderwijs en zorg (vooral inzake ethische kwesties als euthanasie en orgaandonatie). Ik hoor ze minder dan ik gehoopt had over het milieu, en het bindend referendum lijkt mij een slecht plan. Dus ben er nog niet helemaal uit.

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:28

Hermelientje schreef:
Ailill schreef:
D'r zitten best wel wat mannen op Bokt O:)

Mannen van de SGP?

In dlk geval niet uitsluitend kan ik je zeggen :D

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:43

Roos_M schreef:
VVD.

Vanwege de stabiliteit de afgelopen jaren ondanks de roerige wereld. Ik vind dat ze het goed gedaan hebben. Ookal is niet alles vlekkeloos gegaan.
Oja en ik wil dat PVV niet de grootste wordt... 8)7

hier kan ik mij helemaal in vinden.
Wilders gaf in het debat vandaag aan dat alle beloftes van Rutte gebroken waren, echter is de regering in NL niet 1 partij, maar een coalitie van meerdere en dan moeten er compromissen gesloten worden. Dus alle beloftes die alle partijen nu weer doen, komen ook voor een groot deel niet van de grond.

De VVD heeft ons (samen met de coalitiepartners) weer uit de crisis gekregen, laat ze nu maar doorgaan en het werk afmaken.

En het is daarnaast inderdaad ook nog een strategische stem tegen de PVV ;)

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-17 23:50

Ik had het hier gisteren met een vriend over, hij gaat ook voor de VVD en noemde als eerste dit argument. Ik vind het persoonlijk nogal kul en niet juist. Al voor de crisis was de voorspelling max. 7 jaar en tijdens mijn studie kwam dit ook naar buiten.

Daarnaast, ik sta met een goed salaris en opleiding goed voor, een hele hoop andere mensen kunnen dat onder het afgelopen/huidige beleid niet zeggen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:03

Ik heb 3 stemmen :D.
Ik twijfel tussen D66, omdat ik met name voor euthanasie, abortus en het homo-huwelijk ben. Ik ben echter tegen referenda, dus dat is Iets waardoor ik twijfel.
Ik zou ook nog op PvdA willen stemmen, voornamelijk omdat ik niet wil, dat PvdA afgerekend wordt op hun regeringverantwoordelijkheid. Roepen vanuit de zijlijn/oppositie is veel gemakkelijker.
En ik twijfel over een tactische stem op VVD. Ik wil niet dat CDA of PVV de grootste wordt. GL vind ik een prima oppositiepartij of gedoogpartner, maar niet in de regering.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:14

FvD gaat het hier worden.
Tijd voor verandering. Ze hebben de juiste mensen om dit in goede banen te leiden en op elk gebied eens deskundige. Laat ze het maar eens proberen, het zal voor hun oppositie gaan worden neem ik aan.

GL heeft ze allemaal niet op een rijtje. Als je met ideeën komt om het vrachtverkeer met 25 cent per km te belasten dan hoef ik de rest al niet meer te weten.
D66 een eurofiele partij die ons het liefste ziet als provincie van Europa.
PVDA hebben hun tijd gehad...
PVV geert roept een hoop maar voor een hoop zaken geen gedegen oplossing.
VVD hebben de crisis aardig aangepakt maar er zijn een paar zakken die ze aardig hebben laten liggen.
PVDD mag hopen dat bokt daar niet op stemt want dan eten we straks allen tofu en sla en mogen paarden niet meer gehouden worden. Die lui zijn bijna extremistisch.

Didi146

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:32

Ik twijfelde tussen de VVD en D66, maar het wordt toch d66.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:38

Nou robert45, volgens de statistieken stemmen er genoeg bokkers op PvdD. Ik vind een paar zetels voor PvdD en Piratenpartij goed. Maar een land regeren? :') zie je mevrouw van pvvd al een woordje met Erdogan wisselen...

Ik stem d66. Ik ben tegen het eu gedeelte, maar ik vind dat elke partij tegens heeft. En eu is voor mij momenteel het minst belangrijk.

Ik vind bindende referenda wél belangrijk mits er regels zijn. Zoals een minimum aantal stemmen. Ik vind dat we in een democratie leven en nee is nee.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:50

Electra63 schreef:
Ik twijfel tussen D66, omdat ik met name voor euthanasie, abortus en het homo-huwelijk ben. Ik ben echter tegen referenda, dus dat is Iets waardoor ik twijfel.
Ik zou ook nog op PvdA willen stemmen, voornamelijk omdat ik niet wil, dat PvdA afgerekend wordt op hun regeringverantwoordelijkheid. Roepen vanuit de zijlijn/oppositie is veel gemakkelijker.
En ik twijfel over een tactische stem op VVD. Ik wil niet dat CDA of PVV de grootste wordt. GL vind ik een prima oppositiepartij of gedoogpartner, maar niet in de regering.

Is strategisch stemmen handig? Zeker als je overweegt d66 te stemmen, die hebben een aardige kans om in de coalitie te komen. Zelfs al wordt pvv de grootste, zal er nog steeds een coalitie gevormd moeten worden, en met de pvv is dat erg onwaarschijnlijk. Geert gaat sws roepen dat het Nederlandse volk niet gehoord wordt, maar voor een coalitie maakt dat vrij weinig uit.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 00:54

Ook veel pvv stemmers op bokt zie ik.

Ik persoonlijk vind op een bepaalde partij stemmen zodat de pvv het niet word zo belachelijk, je stemt toch op de partij waar van jij vind dat ze de beste standpunten hebben? ... geert kan toch geen coalitie vormen en zal geen 75 zetels halen.

Ik zie hier geen DENK stemmers, maar ze hebben toch rond de 65.000 likes op Facebook, 15.000 minder dan vvd. Dat baart me pas zorgen :=

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 01:14

Amyyy schreef:
Electra63 schreef:

Is strategisch stemmen handig? Zeker als je overweegt d66 te stemmen, die hebben een aardige kans om in de coalitie te komen. Zelfs al wordt pvv de grootste, zal er nog steeds een coalitie gevormd moeten worden, en met de pvv is dat erg onwaarschijnlijk. Geert gaat sws roepen dat het Nederlandse volk niet gehoord wordt, maar voor een coalitie maakt dat vrij weinig uit.

Ik heb 3 stemmen (man en dochter hebben beiden geen tijd), mijn man wil D66 en dan heb ik er nog 2 :D.
Ik stem vaak tactisch. Ik bepaal op welke partijen ik echt niet wil stemmen (religieuze partijen en PVV en die kleine splinterpartijen). Als ik dan niet de juiste partij kan kiezen, dan stem ik vaak tactisch. Vorige keer was dat PvdA en nu zou dit VVD kunnen zijn. Niet met alles mijn partij, maar liever VVD de grootste, dan CDA of PVV.
Maar het kan ook toch weer uitdraaien op PvdA, al vind ik die teveel nivelleren.
Er is geen partij waar ik mij helemaal in kan vinden. Dus bepaal ik wat voor mij, het belangrijkste issue is: geen samenwerking met PVV, democratie en zo min mogelijk religieuze invloeden in de politiek.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 08:09

Ik heb besloten straks nog eens naar de stemwijzers te kijken en alleen partijen die niet voor het milieu kiezen, niet verder aan hypotheekrente willen tornen en dat soort dingen mee te laten tellen. Waarom? Ik leef nu, ik kan geen nieuwe auto betalen, maar rij mijn schone oude diesel af. Dit is beter voor het milieu dan zeggen dat oude maar goede autos weg zouden moeten, of meer belast moeten worden.
Ik eet vlees, maar niet dagelijks, dus draag mijn steentje wel bij.

Hypotheekrenteaftrek moet blijven, is ons beloofd. Mijn uitgavenpatroon is gebaseerd op deze teruggave, want zo werden hypotheken berekend. Dat kun je niet veranderen voor de huidige huizenbezitters.

Misschien beetje ikke ikke, maar ik leef nu en draag al bij. Je kunt ook doorslaan en daar ben ik bang voor met sommige partijen. Dus ik ga voor mezelf kiezen. Oh, daarom stemmen we ook, wat jezelf belangrijk vindt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 08:10

Electra63, puur interesse want ik ben CDA stemmer, waarom liever niet het cda?

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 08:30

germie schreef:
Ik heb besloten straks nog eens naar de stemwijzers te kijken en alleen partijen die niet voor het milieu kiezen, niet verder aan hypotheekrente willen tornen en dat soort dingen mee te laten tellen. Waarom? Ik leef nu, ik kan geen nieuwe auto betalen, maar rij mijn schone oude diesel af. Dit is beter voor het milieu dan zeggen dat oude maar goede autos weg zouden moeten, of meer belast moeten worden.
Ik eet vlees, maar niet dagelijks, dus draag mijn steentje wel bij.

Hypotheekrenteaftrek moet blijven, is ons beloofd. Mijn uitgavenpatroon is gebaseerd op deze teruggave, want zo werden hypotheken berekend. Dat kun je niet veranderen voor de huidige huizenbezitters.

Misschien beetje ikke ikke, maar ik leef nu en draag al bij. Je kunt ook doorslaan en daar ben ik bang voor met sommige partijen. Dus ik ga voor mezelf kiezen. Oh, daarom stemmen we ook, wat jezelf belangrijk vindt.

Ach iedereen stemt uiteindelijk toch vooral ook voor zichzelf? Zo kan mij bijv. dat hele hypotheek en autogebeuren weinig schelen, die heb ik beide toch niet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 08:36

amoj schreef:

Ik wil geen religieuze partij (dat is mijn belangrijkste reden). Ik ben liberaal en niet gelovig en ik ben vooral voor euthanasie.
Ik ben voor openbaar onderwijs en juist CDA is voor bijzonder (religieus) onderwijs en heeft de modernisering tegengehouden.
Ik ben al wat ouder en ik vond de kabinetten Lubbers en Balkenende vreselijk.
Daarbij vind ik dat CDA "ineens" de populaire items van GW heeft overgenomen ;) en meedoet met het populisme (volkslied zingen) en vind ik de CDA weinig tolerant naar andere geloven.
Juist het CDA heeft sinds de 2e WO bijna altijd geregeerd, behalve tijdens de paarse kabinetten.
En zo kan ik nog wel even doorgaan :D

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:22

Lang getwijfeld, wordt D66. Altijd SP gestemd maar nu wat ouder (30+) en ondernemer, SP is niet meer heel gunstig voor mij. Ik kom in de stemwijzer weer op VVD, maar vind marktwerking binnen zorg en ov te belangrijk. Daarnaast vind ik het te kostbaar om het hele zorgstelsel weer om gaan gooien. Het idee is goed, concurreren op aanvullende polissen vind ik goed, concurrentie op basiszorg vind ik slecht, de bureaucratie en de macht van de zorgverzekeraars om behandelingen te bepalen vind ik zeer slecht. Ik vind de EU positief en belangrijk, als zeer klein landje wat veel exporteert en importeert vind ik het oerstom om niet samen te werken met de rest van Europa.

Waar ik oprecht benieuwd naar ben is waar al die onvrede in Nederland (en andere landen trouwens ook) vandaan komt. Natuurlijk, er zijn dingen die schrijnend zijn en veel beter kunnen. Maar er is ook echt wel heel erg veel gewoon ontzettend goed geregeld. Laten we eerlijk zijn, wij Nederlanders hebben het lang niet slecht. Er is heel veel angst en wantrouwen. Tegenover elkaar, tegenover de regering, tegenover wat we niet kennen en wat we niets snappen.

Wat ik dus ook echt niet snap is dat er zoveel wordt geroepen dat politicussen leugenaars zijn. Tuurlijk, dat zijn ze allemaal wel een beetje, maar aan de andere kant kan geen enkele partij ooit al zijn standpunten doorgevoerd krijgen, er wordt nou eenmaal geregeerd door een coalitie. Dat heeft niets te maken met leugens en onbetrouwbaarheid, maar simpelweg met het samenwerken met andere partijen. Een Jesse Klaver gaat van z'n lang zal die leven niet z'n vleestax erdoorheen krijgen, een Geert Wilders zal nooit zijn verbod op korans erdoorheen krijgen (al is het maar omdat er een paar grondwetjes voor aangepast moeten worden). Er is een verschil tussen hetgene wat je roept als partij, waar je achter staat en wat je wíl waarmaken en wat je realistisch gezien waar kán maken. Heeft niks met leugens te maken.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:36

tmr001 schreef:
Waar ik oprecht benieuwd naar ben is waar al die onvrede in Nederland (en andere landen trouwens ook) vandaan komt. Natuurlijk, er zijn dingen die schrijnend zijn en veel beter kunnen. Maar er is ook echt wel heel erg veel gewoon ontzettend goed geregeld. Laten we eerlijk zijn, wij Nederlanders hebben het lang niet slecht. Er is heel veel angst en wantrouwen. Tegenover elkaar, tegenover de regering, tegenover wat we niet kennen en wat we niets snappen.

Wat ik dus ook echt niet snap is dat er zoveel wordt geroepen dat politicussen leugenaars zijn. Tuurlijk, dat zijn ze allemaal wel een beetje, maar aan de andere kant kan geen enkele partij ooit al zijn standpunten doorgevoerd krijgen, er wordt nou eenmaal geregeerd door een coalitie. Dat heeft niets te maken met leugens en onbetrouwbaarheid, maar simpelweg met het samenwerken met andere partijen. Een Jesse Klaver gaat van z'n lang zal die leven niet z'n vleestax erdoorheen krijgen, een Geert Wilders zal nooit zijn verbod op korans erdoorheen krijgen (al is het maar omdat er een paar grondwetjes voor aangepast moeten worden). Er is een verschil tussen hetgene wat je roept als partij, waar je achter staat en wat je wíl waarmaken en wat je realistisch gezien waar kán maken. Heeft niks met leugens te maken.

:j :j :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:40

sureido schreef:
Ook veel pvv stemmers op bokt zie ik.

Ik persoonlijk vind op een bepaalde partij stemmen zodat de pvv het niet word zo belachelijk, je stemt toch op de partij waar van jij vind dat ze de beste standpunten hebben? ... geert kan toch geen coalitie vormen en zal geen 75 zetels halen.

Ik zie hier geen DENK stemmers, maar ze hebben toch rond de 65.000 likes op Facebook, 15.000 minder dan vvd. Dat baart me pas zorgen :=
. Je hoeft je geen zorgen te maken,we hebben nu eenmaal redelijk veel mensen in nederland met een ander geloof en een andere achtergrond....het lijktmij normaal dat die ook een podium krijgen....wat ik daar persoonlijk van vind laat ik maar even achterwege

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:46

Electra63 schreef:
amoj schreef:

Ik wil geen religieuze partij (dat is mijn belangrijkste reden). Ik ben liberaal en niet gelovig en ik ben vooral voor euthanasie.
Ik ben voor openbaar onderwijs en juist CDA is voor bijzonder (religieus) onderwijs en heeft de modernisering tegengehouden.
Ik ben al wat ouder en ik vond de kabinetten Lubbers en Balkenende vreselijk.
Daarbij vind ik dat CDA "ineens" de populaire items van GW heeft overgenomen ;) en meedoet met het populisme (volkslied zingen) en vind ik de CDA weinig tolerant naar andere geloven.
Juist het CDA heeft sinds de 2e WO bijna altijd geregeerd, behalve tijdens de paarse kabinetten.
En zo kan ik nog wel even doorgaan :D

Ik ben van dezelfde generatie en heb hetzelfde probleem met het CDA. decennia van reli-ellende.
Electra, je vergat in het rijtje namen overigens nog (ga even zitten) Jaap de Hoop Scheffer :r
Laatst bijgewerkt door Cowboy55 op 14-03-17 09:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:47

martichr schreef:
bijzonder weinig CDAérs voor een forum waarvan de deelnemers zich toch bovengemiddeld op het platteland bevinden..

Ik wil juist graag stemmen op een partij welke goed is voor de boeren maar het CDA is christelijk en ik vind dat geloof en politiek gescheiden moet blijven. Daarnaast ben ik voor abortus en euthanasie en vind ik dat de zorgkosten echt omlaag moeten dus dat matcht dan niet met het CDA. Wat ik wel jammer vind want ik kan ook geen andere partij vinden die het goed voor heeft met de boeren maar toch wel een beetje links is. :D

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:50

tmr001 schreef:

Hier sluit ik me bij aan :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-17 09:56

Ik gok angst en onwetendheid... en elkaar opzwepen op de internetsites. Ik schrik van de taal en rare verwensingen die men elkaar naar het hoofd slingert: echt schokkend soms.