Ontgroeningen en studentenverenigingen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ontgroeningen en studentenverenigingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:09

Ik heb heel veel vrienden op heel veel corpora en als ik die verhalen hoor... sorry, maar zo elitair als de pest. Alleen al als je er met je bestuur zo bij zit. Of jij moet een heel ander beeld van elitair hebben dan ik.

Nee, mij niet gezien. Hou me er verre van.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:12

Ik vind het wel meevallen. Gewoon mensen in pak, wat is daar zo gek aan :+

@Janneke, waarom is het een probleem dat er mensen in een verenigingshuis wonen? Je wilt toch iets gemeen hebben met je huisgenoten. En to be fair, ik ken echt niemand die denkt "Och wat een mooi huis, wat zou ik daar graag wonen, helaas is het een DSChuis" (bijvoorbeeld). Dat mooie huis koop ik wel als ik afgestudeerd ben. :j Kan er echt niet mee zitten dat ik niet met 8 ballen/papen in huis woon haha

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:16

Resistance schreef:
Ik heb heel veel vrienden op heel veel corpora en als ik die verhalen hoor... sorry, maar zo elitair als de pest. Alleen al als je er met je bestuur zo bij zit. Of jij moet een heel ander beeld van elitair hebben dan ik.

Nee, mij niet gezien. Hou me er verre van.

Laurentius valt niet onder de corpora :) Dus wat je over corpora hoort gaat hier niet op.
En het bestuur is netjes gekleed in een (mantel)pak. Zelf vind ik dat eerder tuttig dan elitair, dus wellicht hebben we inderdaad een andere definitie van elitair.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:17

Ik heb echt niks met verenigingen, maar wat ik wel weet is dat die bestuurfoto's gewoon zo horen. Oké, gezelligheid straalt het niet uit. Maar dat betekent niet dat de mensen op de foto zich meteen verheven voelen boven de rest.

Twee vriendinnetjes van mij doen nu beiden een bestuursjaar en zij zijn heel begaan met de andere leden en de sfeer is bij beide verenigingen heel goed. Ondanks het feit dat ik en anderen niet aangesloten zijn bij die verenigingen, worden we met regelmaat uitgenodigd voor een van hun feestjes of evenementen!

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:18

Magrathea schreef:
Ik vind het wel meevallen. Gewoon mensen in pak, wat is daar zo gek aan :+

@Janneke, waarom is het een probleem dat er mensen in een verenigingshuis wonen? Je wilt toch iets gemeen hebben met je huisgenoten. En to be fair, ik ken echt niemand die denkt "Och wat een mooi huis, wat zou ik daar graag wonen, helaas is het een DSChuis" (bijvoorbeeld). Dat mooie huis koop ik wel als ik afgestudeerd ben. :j Kan er echt niet mee zitten dat ik niet met 8 ballen/papen in huis woon haha

Haha en als je die DSC-huizen van binnen ziet, wil je er waarschijnlijk ook niet wonen ;)
En ben het met je eens. Vind het helemaal niet raar om verenigingshuizen te hebben.
Dat schept een band en niets leukers dan samen naar zaalavonden, dispuutsweekenden en gala's te gaan!

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:20

Precies. En hoe gezellig is het nou als bvb het halve huis van een vereniging is en het constant over dingen heeft waar de rest van het huis niks mee heeft? Dan krijg je zo'n gezellige tweedeling. Of je moet gaan forceren dat mensen elke avond verplicht om en om aan tafel zitten ofzo, ook leuk :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 01:15

Simbaa schreef:
Ahh wat zonde dat je daar niet gaat kijken door zo'n foto! Ik zat zelf niet bij Laurentius, maar het is daar zo leuk en absoluut niet elitair.
Zo'n foto zie je bij veel grote studentenverening als bestuursfoto trouwens.
Natuurlijk, het is je eigen keus, maar zou het erg jammer vinden als je alleen door zo'n foto niet een keertje een kijkje gaat nemen bij hen en andere studentenverenigingen.

Mocht je trouwens vragen hebben over studentenverenigingen in [woonplaats], pb me gerust.

Ps. Als het je niets lijkt "moet" je natuurlijk ook helemaal niets he! Wil meer aangeven dat het echt leuk kan zijn.

Ah, wilde inderdaad net zoiets zeggen. Deze foto is helemaal niet representatief voor het beeld wat ik van Laurie heb, n.a.v. keren dat ik er was. :)
Zo'n foto heeft bijna elke vereniging, ook niet corporale.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 09:43

Resistance schreef:
Aangezien ik volgend jaar ga studeren zat ik weereens rond te kijken naar verenigingen, en heb ook eens een kijkje genomen bij oa de site van Laurentius.

Als je dit ziet wil je daar toch spontaan niet meer heen... :=

[ [url=m/hFXHXW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Hoe bedoel je elitair...

Laurie wat meer richting het corps, maar zeker niet hetzelfde... vond de sfeer daar PERSOONLIJK niet zo leuk, maar dat wisselt per persoon! Maar mijn vereniging heeft mij wel heel veel gebracht. Mocht je wat minder elitairs willen, zou ik eens op SSR of RSG (wij hebben helemaal geen ontgroening :D ) kijken. En in de Eurekaweek zeker langsgaan bij verschillende verenigingen :j Studieverenigingen kan je ook doen, daar kan je ook heel actief worden en/of mensen leren kennen.

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:01

Jennifuur schreef:
Ik heb echt niks met verenigingen, maar wat ik wel weet is dat die bestuurfoto's gewoon zo horen. Oké, gezelligheid straalt het niet uit.

Oprechte vraag maar waarom horen die bestuursfoto's zo?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:05

Zomer schreef:
Simbaa schreef:
Ahh wat zonde dat je daar niet gaat kijken door zo'n foto! Ik zat zelf niet bij Laurentius, maar het is daar zo leuk en absoluut niet elitair.
Zo'n foto zie je bij veel grote studentenverening als bestuursfoto trouwens.
Natuurlijk, het is je eigen keus, maar zou het erg jammer vinden als je alleen door zo'n foto niet een keertje een kijkje gaat nemen bij hen en andere studentenverenigingen.

Mocht je trouwens vragen hebben over studentenverenigingen in Rotterdam, pb me gerust.

Ps. Als het je niets lijkt "moet" je natuurlijk ook helemaal niets he! Wil meer aangeven dat het echt leuk kan zijn.

Ah, wilde inderdaad net zoiets zeggen. Deze foto is helemaal niet representatief voor het beeld wat ik van Laurie heb, n.a.v. keren dat ik er was. :)
Zo'n foto heeft bijna elke vereniging, ook niet corporale.

Waarom dan? Zo'n foto nodigt toch helemaal niet uit om bij een vereniging te gaan :? Of is dat juist de bedoeling? Ik vind het niet bepaald een gezellige uitstraling.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:18

Dat is al jaren en jaren dat die foto zo is, mensen die serieuze interesse in een vereniging hebben weten dat die foto zo hoort en dat dat totaal de sfeer niet weergeeft bij een vereniging.

Dat leer je anders ook wel bij de intro weken in de steden :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:25

Maar waaróm hoort die foto zo? Het is toch niet de enige reden dat het al jaren en jaren zo is dat die foto zo gemaakt wordt :?
Het kan toch ook wel een beetje met de tijd mee gaan?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:27

Nou ik denk dat als nieuwejaars naar een bestuursfoto van ons kijken en op basis daarvan denken "laat maar", dan hoeft het van ons ook niet meer hoor :D
Beter kom je gewoon de sfeer proeven . :j

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:27

Omdat het kan en ook in mijn ogen om op het cliché beeld in te spelen :P

Zelfs mijn studievereniging heeft zelfs zo'n bestuursfoto en als iets niet corporaal is :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:31

Dat wisselt per vereniging en traditie. Maar je moet absoluut niet op zo'n foto afgaan.

Op het RSG is iedereen gelijk. Het bestuur is belangrijk, maar staat absoluut niet boven ons. Ik heb vooral respect dat die mensen een jaar lang 70-100 uur per week hun hart en ziel in de vereniging stoppen.
Voor Laurie bijvoorbeeld durf ik het niet te zeggen. Maar van kennissen hoor ik dat het daar heel gezellig is.

Afbeelding
Dit is onze bestuursfoto. En ze lopen alleen op speciale momenten als ALV's in zo'n pak :P

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:33

Die foto is gewoon omdat het zo "hoort" en aan vaste regeltjes van een studentenvereniging dien je niets te veranderen :)) .
Hihi, sorry kan niet zeggen dat zo'n foto mij uit zou nodigen. Maar denk ook niet dat de meeste mensen dat op gaan zoeken voordat ze kennis maken met een vereniging. Meestal leer je ze in de introductieweek kennen of tijdens open feesten.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 10:42

Het is maar net hoe creatief het bestuur is voor een foto :D Wij waren (studievereniging) ook allen in pak, maar hebben een hele uitgelaten foto gemaakt, met zo'n jump moment. Als ik nu op de site kijk zie ik allemaal strakke koppies en onze gekke actie. Daarna hebben ze nooit weer wat ludieks gedaan. De foto was genomen door iemand met een hond en die stond er ook voor. Met de zoektocht naar een nieuwe vice voorzitter halverwege het jaar, hebben we een poster laten drukken met de hond er op en de tekst: word jij ons nieuwe baasje?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 11:02

Eske_B schreef:
Dat wisselt per vereniging en traditie. Maar je moet absoluut niet op zo'n foto afgaan.

Op het RSG is iedereen gelijk. Het bestuur is belangrijk, maar staat absoluut niet boven ons. Ik heb vooral respect dat die mensen een jaar lang 70-100 uur per week hun hart en ziel in de vereniging stoppen.
Voor Laurie bijvoorbeeld durf ik het niet te zeggen. Maar van kennissen hoor ik dat het daar heel gezellig is.

[ [url=m/XmAMLE.jpg]Afbeelding[/url] ]
Dit is onze bestuursfoto. En ze lopen alleen op speciale momenten als ALV's in zo'n pak :P

Maar dit is een leuke foto :j hier kijkt iedereen gewoon gezellig. Op die andere foto keek iedereen zo chagrijnig, alsof het helemaal niet leuk is :')

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 13:00

Magrathea schreef:

Als een rijke pa van een Minervaan een huis koopt, snap ik dat er alleen Minervanen komen te wonen- geen bezwaar.
Ik heb in de studentenhuizen waar ik woonde ook altijd inspraak gehad in 'wie komt er in de lege kamer?'

Maar dat een groot aantal mooi gelegen huizen, eigendom van een openbare stichting ten dienste van alle studenten (en inmiddels gefuseerd met huisvesting werkendejongeren, ook openbaar en algemeen) niet toegankelijk zijn voor diegenen die geen lid wensen te zijn van het "cor", dat wringt.

Als het corps dat alleenrecht wil hebben, svp zelf kopen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:49

Ik vind die chique kleding wel leuk.Maar daarbij passen dan niet allerlei onwaardige ontgroeningsrituelen.Daarover ging dit topic oorspronkelijk toch.Ook op een officieel paardenconcours draag je voorgeschreven uniforme kleding. Waarbij dan een gedrag hoort respectvol naar anderen,mens en dier. Noblesse oblige.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 19:56

anjali schreef:
Ik vind die chique kleding wel leuk.Maar daarbij passen dan niet allerlei onwaardige ontgroeningsrituelen.Daarover ging dit topic oorspronkelijk toch.Ook op een officieel paardenconcours draag je voorgeschreven uniforme kleding. Waarbij dan een gedrag hoort respectvol naar anderen,mens en dier. Noblesse oblige.

Want op een hedendaags concours zie je zoveel respect naar anderen :') Wat een illusie met bittrekken, sperriemen en sporen.

Overigens vind ik je vergelijking naar andere takken wel leuk. Nette kleding straalt iets uniforms/traditioneels uit, in het bedrijfsleven, op concours, tijdens een bruiloft etc. Deze bestuursleden dragen dit apenpakje alleen omdat het ''normaal'' is om dat van de vereniging te dragen

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 20:18

Dat doen we toch ook bij wedstrijden? Dat is toch ook een apenpakje :D

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:11

Sakura789 schreef:
Dat doen we toch ook bij wedstrijden? Dat is toch ook een apenpakje :D

Precies mijn punt _/-\o_
We dragen het omdat het hoort, we het wel ''iets'' vinden hebben, weet ik wat allemaal. Niet omdat we denken dat dit echt de meest ideale kleding is :')

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:35

Ik heb ook in een bestuur van een sportvereniging gezeten, en heb daar ook gewoon een net jurkje voor aangeschaft voor de officiële aangelegenheden. Terwijl je me op de gemiddelde activiteit gewoon rond ziet lopen in mijn slobbertrui van de vereniging hoor. En dat is gewoon een paardrij-vereniging. Ik vind het in ieder geval helemaal niet raar dat er zo'n bestuursfoto is gemaakt.

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 11:53

Aight schreef:
Niet omdat we denken dat dit echt de meest ideale kleding is :')

Helaas zit ik nog in een branche waar dat nu ook nog mijn werkkleding is :+ Maar een kokerrok is er nooit meer ingekomen. Bij de eerste fotoshoot van het bestuur scheurde ik uit m'n rok, omdat ik wel even in m'n eentje een paaltje op wilde klimmen (dacht als ik over hekken kan klimmen bij de paarden, lukt me dit ook wel). Krak was het en we hebben er nog veel plezier van gehad :+ daarna zijn we snel overgegaan op pantalons.

Ook de leden kwamen over het algemeen (los van niet formele activiteiten) in pak, daarom zorg je dat je als bestuur/commissie herkenbaar bent voor leden, sponsoren, etc. Naar een dassenwinkel en een knalgroene/gele/roze das kopen en voor de dames een bijpassend shirtje in die kleur.

Maar goed, laat vooral je keuze niet afhangen van één foto. Ontmoet de mensen achter de vereniging en kijk of de klik er is. Iedereen is vrij om zijn studietijd in te vullen zoals hij/zij dat wil.