Discussie over racistische attracties Efteling

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:42

piezze schreef:
Waarom worden donkergekleurden toch zo in de slachtofferrol geplaatst? Witte mensen denken wit, zwarte mensen denken zwart. Een witte filmmaker zal dus ook eerder witte rollen bedenken. Ook zwarte mensen kunnen bedrijven beginnen, succes hebben. Die hoeven helemaal niet geholpen te worden. Iedereen kan een eigen, nieuwe oscar of andere troffee bedenken. Donker gekleurde mensen kunnen hier ook gewoon naar school of de politiek in. Ik vind dat gemiep over kansen altijd een beetje sneu. Als vrouw heb je ook minder kansen in het bedrijfsleven maar toch zijn er heus vrouwen die het helemaal maken. Je kunt ook samen met andere vrouwen of samen met andere donkergekleurden samenwerken.

Je bent niet verplicht om bij multinationals te gaan werken. Je kan ook kiezen om alleen bij gekleurde mensen te kopen of te solliciteren.

Om maar niet te spreken over de kansen van 'andersgekleurden' en 'buitenlanders'! In Rotterdam heb je een Marokkaanse burgemeester, in Amerika heb je een gekleurde president, bij ons op tv is Humberto Tan erg populair, in de Franse muziek is Stromae erg populair, Beyoncé en Rihanna zijn al jaren bezig hit na hit te zingen, en ga zo maar door. Het verschil is dat die mensen hun eigen geluk en kansen creëren, denk ik zo. Niemand in de omgeving die ertoe doet voor ze kijkt veel naar de afkomst die ze hebben, maar naar wat ze doen.

Joanne1987

Re: Discussie over racistische attracties Efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:44

Juist, en dat gaf ik ook al eerder aan, het scheelt als je niet in de slachtoffer rol blijft kruipen maar er zelf wat van maakt (geldt ook voor blanken overigens)
Tevens vind ik dat er nu wel heel veel bijgehaald word wat ik niet zozeer een toegevoegde waarde vind hebben voor de hele situatie, zo kun je werkelijk alles erop blijven betrekken

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 22:57

Met die stereotyperende ringen en rode lippen snap ik nog wel, dus een klein beetje die poppen aanpassen om nare beelden uit het verleden te verwijderen. Dat is schikken, en dat vind ik een reële oplossing voor beide partijen. Zo kunnen ze ook niet meer klagen om racisme, want het is immers op die manier gewoon een cultureel poppetje. Dan is Carnaval Festival ook weer zoals het bedoelt is, en is Monsieur Cannibale niet meer "schokkend" voor Amerikanen die zich met ons bezighouden ipv hun politie die mensen omwille van huidskleur neer blijft schieten.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:09

Citaat:
Dat is dus niet helemaal waar: je hebt geen gelijke keuzes. Ik kan niet denken om morgen naar de film te gaan en dan kiezen uit vergelijkbare / gelijkwaardige films met wel of geen zwarte mensen, of wel of niet ook homoseksuele relaties, of zelfs maar vrouwenrollen met een tamelijk gelijkwaardig aantal regels tekst.

Dat is precies een deel van het probleem: het is geen eerlijk speelveld waarin je makkelijk kunt kiezen, zoals je in de supermarkt kunt kiezen tussen bosvruchtenlimonade of icetea of drinkyoghurt, net waar je zin in hebt, en zonder dat de ene keuze heel veel makkelijker of moeilijker is dan de andere.

Het hele speelveld is scheef. Ik heb pasgeleden nog voor die keuze gestaan: ik wilde naar de film, maar ik wil wel degelijk een film die niet helemaal wit-hetero-agressief-amerikaans is. Dat sloeg alvast driekwart van de films weg, en toen bleef er ineens heel weinig over. Gevolg is dat ik niet naar de film ben geweest, dus de filmindustrie is mijn kaartje (en dat zijn ze wel vaker) wel degelijk misgelopen - maar daarmee heb je dus nog niet automatisch betere films, want daarvoor moet de hele keten veranderen: de bedenkers van de verhalen, de regisseurs, de acteurs, de producenten, de inkopers van de bioscopen, de recensenten, etc.

Ik denk dat bedrijven die geld willen verdienen met films toch gewoon marktonderzoek doen naar welke films je nu kan verkopen en welke niet. Het is een beetje een onzin redenering om dan te zeggen dat ze jou kaartje wel mooi gemist hebben, het gaat er niet om om kosten wat het kost iedere consument naar de film te krijgen door honderden verschillende films te maken zodat iedereen precies kan zien wat ie wil, je wilt gewoon een stuk of 20 films maken als studio waarmee je een groot deel van de mensen trekt dat is toch logisch.

Media is tegenwoordig trouwens hardstikke democratisch, wat je ook wilt horen of zien je kan het op youtube vinden. Ik heb eerlijk gezegd niet sterk het idee dat dat nu echt leid tot hele andere type bekendheden dan wat je van tv en film al had? De populairste Nederlandse youtubers zijn toch ook nog steeds gewoon jonge blonde jongens die typetjes komedie maken enzo :o?

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:13

liedje89 schreef:
Ik denk dat bedrijven die geld willen verdienen met films toch gewoon marktonderzoek doen naar welke films je nu kan verkopen en welke niet. Het is een beetje een onzin redenering om dan te zeggen dat ze jou kaartje wel mooi gemist hebben, het gaat er niet om om kosten wat het kost iedere consument naar de film te krijgen door honderden verschillende films te maken zodat iedereen precies kan zien wat ie wil, je wilt gewoon een stuk of 20 films maken als studio waarmee je een groot deel van de mensen trekt dat is toch logisch.

Media is tegenwoordig trouwens hardstikke democratisch, wat je ook wilt horen of zien je kan het op youtube vinden. Ik heb eerlijk gezegd niet sterk het idee dat dat nu echt leid tot hele andere type bekendheden dan wat je van tv en film al had? De populairste Nederlandse youtubers zijn toch ook nog steeds gewoon jonge blonde jongens die typetjes komedie maken enzo :o?

Vaak wel ja. Het merendeel van alle populaire YouTubers in het algemeen is blank en westerling. Toch komen er steeds meer YouTubers naar voren die anders gekleurd zijn. In Nederland heb je Mert Ugurdiken bijvoorbeeld, een Nederlandse jongen van Turkse afkomst die komedie sketches maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:18

Jesus, doen jullie dat met alles zo??
Naast je bruine bolletje ook een wit sneetje knip leggen die je dan met pure hagelslag belegt waardoor het bruine bolletje dan witte pasta erop moet krijgen. Zwarte koffie erbij maar wel met melk, geen suiker want dat is wit en dan is het evenwicht weg.
Zwarte schoenen aan want je auto is wit met zwarte banden dus je draagt een witte blouse.
Op Facebook nog twee Aziatische vrienden zoeken omdat je eigenlijk twee Zweden teveel hebt. Om over de rest van de gelijkwaardige kleurverdeling nog maar niet te spreken.
Leef ik soms niet ingewikkeld genoeg om deze problematiek te begrijpen??

Maar ik heb tenminste wel een zwart en een wit kind <<)
Dat zou iedereen moeten doen.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:25

Maanoogje schreef:
piezze schreef:
Waarom worden donkergekleurden toch zo in de slachtofferrol geplaatst? Witte mensen denken wit, zwarte mensen denken zwart. Een witte filmmaker zal dus ook eerder witte rollen bedenken. Ook zwarte mensen kunnen bedrijven beginnen, succes hebben. Die hoeven helemaal niet geholpen te worden. Iedereen kan een eigen, nieuwe oscar of andere troffee bedenken. Donker gekleurde mensen kunnen hier ook gewoon naar school of de politiek in. Ik vind dat gemiep over kansen altijd een beetje sneu. Als vrouw heb je ook minder kansen in het bedrijfsleven maar toch zijn er heus vrouwen die het helemaal maken. Je kunt ook samen met andere vrouwen of samen met andere donkergekleurden samenwerken.

Je bent niet verplicht om bij multinationals te gaan werken. Je kan ook kiezen om alleen bij gekleurde mensen te kopen of te solliciteren.

Om maar niet te spreken over de kansen van 'andersgekleurden' en 'buitenlanders'! In Rotterdam heb je een Marokkaanse burgemeester, in Amerika heb je een gekleurde president, bij ons op tv is Humberto Tan erg populair, in de Franse muziek is Stromae erg populair, Beyoncé en Rihanna zijn al jaren bezig hit na hit te zingen, en ga zo maar door. Het verschil is dat die mensen hun eigen geluk en kansen creëren, denk ik zo. Niemand in de omgeving die ertoe doet voor ze kijkt veel naar de afkomst die ze hebben, maar naar wat ze doen.

Natuurlijk is het heel goed dat die voorbeelden er zijn, en ik zeg ook zeker dat er dingen positief veranderen :j , maar dat je enkele succesvolle donkergekleurde mensen kan opnoemen wil natuurlijk niet zeggen dat donkergekleurde mensen niet op grote schaal minder kansen hebben en achtergesteld zijn. Natuurlijk kunnen individuen dan best succesvol zijn, maar als je in de desbetreffende bevolkingsgroep geboren bent heb je wel "de kaarten tegen", om het maar zo te zeggen.

Het CBS, toch een betrouwbare bron voor bevolkingsstatistiek, ziet dat:
- niet-westerse jongeren in Nederland sociaal-economisch achterlopen op autochtone jongeren
- niet-westerse jongeren gemiddeld lager opgeleid zijn en dus ook in minder goed betalende banen komen
-Verder heeft de thuissituatie van niet-westerse jongeren (erg) veel invloed:
* kinderen beginnen op de basisschool al met een (grote) taal-achterstand als er thuis geen Nederlands gesproken wordt, die vaak nooit meer ingehaald wordt (docenten van mij hebben hier onderzoek naar gedaan, trouwens);
*kinderen uit niet-westerse gezinnen hebben vaker laagopgeleide ouders die A. niet kunnen helpen met huiswerk en B. niet de middelen hebben om voor bijvoorbeeld huiswerkbegeleiding te betalen.

Citaat:

"Als thuis geen Nederlands gesproken wordt, staan leerlingen er al aan het einde van het basisonderwijs slechter voor dan gemiddeld; hun scores op de Eindtoets Basisonderwijs zijn dan lager. Verder verhogen ook het hebben van laagopgeleide ouders, niet-werkende ouders, een alleenstaande ouder en een laag huishoudensinkomen de kans op het verlaten van school zonder een startkwalificatie. De (eerste generatie) ouders van leerlingen van niet-westerse herkomst zijn veel vaker lager opgeleid dan autochtone ouders. Bovendien hebben niet-westerse allochtonen van de eerste generatie over het algemeen minder vaak een baan dan autochtonen en is hun huishoudensinkomen gemiddeld lager."

(https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2014/47 ... t-moeizaam)

Kortom: al simpelweg door geboren te worden in een niet-Westers immigrantengezin sta je al "achter" op een leeftijdsgenootje die bij autochtone ouders opgroeit. Deze kloof kun je (deels) overbruggen, zeker wel, maar voor velen is dat toch erg moeilijk, zwaar, en (vrijwel) onmogelijk.

En dan hebben we het nog niet eens gehad over (arbeids)discriminatie en in aanraking komen met criminaliteit in minder goede wijken, etc. Natuurlijk zijn er ook autochtone jongeren die opgroeien onder minder prettige omstandigheden en die uitgelachen of buitengesloten worden, maar het CBS toont aan dat het hier om een structureel patroon gaat van een (grote) groep.

In Amerika heb je soortgelijke cijfers over donkergekleurde jongeren, maar dan ook met het risico op overlijden door kogels (al dan niet van politie) of om het leven komen door geweld, opgroeien in armoede, risico op in de gevangenis komen, etc. Het risico op deze dingen is bij je geboorte al véél groter als je donkergekleurd bent dan als je niet donkergekleurd bent. Zie hier een top tien van de cijfers omtrent de donkergekleurde populatie en het gerechtssysteem in de VS, o.a.: 60% van de gevangenispopulatie is donkergekleurd, 1 op de 3 donkergekleurde mannen komt ooit in de gevangenis, en donkergekleurde mensen krijgen voor dezelfde misdaad (veel) langere gevangenisstraffen en worden sneller gearresteerd -> https://www.americanprogress.org/issues ... ed-states/

En nee, natuurlijk moet je niet alleen maar roepen "Och wat zielig wat hebben ze het zwaar". Je moet uitgaan van de eigen kracht van mensen, en van daaruit proberen dingen gelijk te trekken. Ik vind namelijk dat het absoluut niet oké is dat een kind bij zijn/haar geboorte puur door zijn/haar afkomst en huidskleur al minder kansen heeft. :( Een voorbeeld van gelijktrekken is dat onze overheid nu peuterspeelzaal één of tweemaal per week (bijna) kosteloos aan wil bieden aan alle peuters: dit is een ontzettende boost in Nederlands voor kinderen die thuis geen Nederlands horen! De kinderen zijn de toekomst, hoe cliché ook. Ons huidige onderwijssysteem helpt verder totaal niet om ongelijkheid tegen te gaan (denk aan: alleen vermogende ouders kunnen in het huidige systeem hun kind schuldenvrij laten studeren), maar dat is een volledig andere discussie.

Dat ongelijkheid niet bestaat en dat donkergekleurde mensen het nu net zo makkelijk hebben als niet-donkergekleurde mensen is dus absoluut niet waar, en er zijn grootschalige cijfers om dat bij te staven (in tegenstelling tot één of twee voorbeelden die genoemd kunnen worden als bewijs dat de kansen gelijk zijn "want persoon X heeft toch ook gestudeerd?")

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:31

Slecht opgeleid zijn door achterstand omdat je de taal niet beheetst heeft niets met discriminatie te doen.
Niet voor niets zorgen wij dat ons kind het plaatselijk dialect en locale taal leert. Anders zou ze precies zo'n achterstand oplopen.
Of zijn examens nu ook ineens discriminerend omdat ze op kennis selecteren :?

Onze buren wonen al 40 jaar in dit land en zijn nauwelijks te begrijpen, zo slecht spreken ze de taal. De 2e genetatie is hier opgegroeid maar die leren nu hun kind alleen de taal van de grootouders waardoor deze straks ook een taal achterstand heeft op de basisschool....Hun eventuele gebrek aan banen kans heeft echt niets met discriminatie te doen.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 08-07-16 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:33

Wat films betreft is het natuurlijk ook net wat het verhaal is en wast het zich afspeelt.
Een film over jantje met z'n vinger in de dijk is een beetje vreemd als jantje dan gekleurd is.
Een Japanse vechtfilm met een Hollandse blonde boer in de hoofdrol klopt ook niet.
Een "Brits bruine" (van die melkflessen, je kent ze wel) die de rol van Obama zou spelen klopt ook niet.

Als het verantwoord is vind ik het prima, maar dingen gaan soms ook een betje irriteren, omdat er perse zoveel mogelijk rassen ergens in voor moeten komen. En ja, dat begint al bij Sesamstraat als je het mij vraagt.

Ik denk dat het stuk hier boven vooral gericht is op de "gelijke kansen" verdeling

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:35

Sizzle schreef:
Slecht opgeleid zijn door achterstand omdat je de taal niet beheetst heeft niets met discriminatie te doen.
Niet voor niets zorgen wij dat ons kind het plaatselijk dialect en locale taal leert. Anders zou ze precies zo'n achterstand oplopen.
Of zijn examens nu ook ineens discriminerend omdat ze op kennis selecteren :?

Nee, het is geen discriminatie, maar Bokkers boven mij betwijfelden dat donkergekleurde mensen achtergesteld waren en minder kansen hadden in de samenleving. :) Dat is, zelfs lós van discriminatie, dus niet waar.

Overigens blijkt dat objectieve testen zoals de CITO zelfs kunnen "helpen" in discriminatie tegen te gaan: als een docent zonder toets advies uit moet brengen is hij toch vaak geneigd de sociaal-economische status van een leerling mee te nemen (die vaak verbonden is met huidskleur/afkomst), terwijl een test geen (voor)oordeel heeft.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:39

Maar dat is dus precies wat ik een aantal pagina's terug al bedoelde, als je je niet (voldoende) aanpast aan het wonen etc in Nederland, zijn dit toch logische gevolgen? Maar dat zou dan onze schuld zijn onder de noemer discriminatie...

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:40

Oh ik ben het met je eens hoor, Ygritte! En die mensen die ik opnoemde werken naar mijn idee dus als een soort gewenning voor mensen die niet zoveel mensen met een niet-westerse afkomst in hun omgeving hebben. Voor mij werken ze ook goed als voorbeeld in het algemeen, omdat het moeilijk is om realistisch gezien iets negatiefs over ze te zeggen, afgezien van het feit dat iemand ze misschien niet zo leuk vind vanwege smaak. Dat werkt dan weer als iets wat kan zorgen dat mensen elkaar meer leren accepteren.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:44

Joanne1987 schreef:
Maar dat is dus precies wat ik een aantal pagina's terug al bedoelde, als je je niet (voldoende) aanpast aan het wonen etc in Nederland, zijn dit toch logische gevolgen? Maar dat zou dan onze schuld zijn onder de noemer discriminatie...

Hoe kan een kind er nou wat aan doen dat zijn ouders de taal niet goed machtig zijn of niet hoog genoeg opgeleid zijn? Zeggen we dan lekker "eigen schuld, dikke bult" als zo'n kind geen opleiding haalt en levenslang in laag-verdienende baantjes zit? "Sorry Umar, je hebt de HAVO niet gehaald terwijl dat wel had gekund als we naar IQ keken, maar tja, die taal-achterstand hè.. gelukkig heeft mijn Jantje wel met hakken over de sloot VWO gehaald door al die dure bijlessen die we konden betalen, ook al is Jantje eigenlijk niet zo slim."

Het is geen "discriminatie", maar het is wel degelijk een sociaal probleem dat te maken heeft met afkomst en sociaal-economische status. Als je écht een "sterk Nederland' wil creëren, met veel zorgprofessionals bijvoorbeeld, is het zaak om juist deze groep de kansen te geven om hun talenten te benutten.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:47

Ygritte schreef:
Joanne1987 schreef:

Hoe kan een kind er nou wat aan doen dat zijn ouders de taal niet goed machtig zijn of niet hoog genoeg opgeleid zijn? Zeggen we dan lekker "eigen schuld, dikke bult" als zo'n kind geen opleiding haalt en levenslang in laag-verdienende baantjes zit? "Sorry Umar, je hebt de HAVO niet gehaald terwijl dat wel had gekund als we naar IQ keken, maar tja, die taal-achterstand hè.. gelukkig heeft mijn Jantje wel met hakken over de sloot VWO gehaald door al die dure bijlessen die we konden betalen, ook al is Jantje eigenlijk niet zo slim."

Het is geen "discriminatie", maar het is wel degelijk een sociaal probleem dat te maken heeft met afkomst en sociaal-economische status. Als je écht een "sterk Nederland' wil creëren, met veel zorgprofessionals bijvoorbeeld, is het zaak om juist deze groep de kansen te geven om hun talenten te benutten.

Het duurt meestal ook 3 generaties voor er goed ingeburgerd wordt. Dan heb je generatie 1 die van het land van herkomst naar een land als Nederland zijn gekomen, en omdat ze de taal en cultuur maar langzaam oppikken omdat deze zo verschillend is van waar ze vandaan komen, kunnen ze ook generatie 2 niet zo goed leren wat ze hier allemaal moeten doen. Wel went generatie 2 beter omdat ze hier zijn opgegroeid, en hierdoor kunnen ze generatie 3 weer meer leren, en die groeien voor een groot deel op als Nederlanders. Je merkt het verschil niet meer qua accent, en de cultuur is vaak minder aanwezig dan bij vader, moeder, opa en oma, waar de cultuur vaak nadrukkelijk aanwezig is. Deze informatie is overigens door mij verkregen uit het boek 'Allemaal Andersdenkenden' wat ik bij mijn opleiding Toegepaste Psychologie aan moest schaffen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:54

Weet je wat veel doorslaggevender is? Wat je je kinderen als voorbeeld geeft!
Als jij jezelf in een slachtofferrol zet en vind dat je ongelijk wordt behandeld, recht hebt op meer maar daar zelf niet voldoende de schouders onder zet dan is de kans groot dat jouw kinderen ook niet voor hun toekomst zullen vechten.
Daar heeft huidskleur geen zak mee te maken.
Kijk maar eens naar de volksbuurtjes waar paps met een zakje shag en blikje bier van de aldi werkeloos thuis zit, tegenwoordig vaak achter de PlayStation. Hoeveel kinderen van zulke ouders gaan naar het gymnasium? Wil echt niet zeggen dat ze er de brains niet voor hebben hoor want daar zou je soms nog raar van staan te kijken hoe slim die kinderen zijn.

Ik zie het ook in mijn eigen situatie. Zwarte ex is nu 3 vrouwen en 6 kinderen verder, ik was met mijn kind de eerste in zijn rijtje. Meneer is nog steeds werkeloos, de kids van zijn tweede vrouw waar hij het langst bij is geweest bakken nergens wat van, hebben dezelfde instelling als hun pa. Mijne zit op HBO en de jongste twee zullen ( hun moeder kennende) ook wat van hun leven gaan maken.
Als je ambitieus bent en door je ouders wordt ondersteund kom je een heel eind hoor, ook met stufi.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-07-16 23:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:55

Maanoogje schreef:
Het duurt meestal ook 3 generaties voor er goed ingeburgerd wordt. Dan heb je generatie 1 die van het land van herkomst naar een land als Nederland zijn gekomen, en omdat ze de taal en cultuur maar langzaam oppikken omdat deze zo verschillend is van waar ze vandaan komen, kunnen ze ook generatie 2 niet zo goed leren wat ze hier allemaal moeten doen. Wel went generatie 2 beter omdat ze hier zijn opgegroeid, en hierdoor kunnen ze generatie 3 weer meer leren, en die groeien voor een groot deel op als Nederlanders. Je merkt het verschil niet meer qua accent, en de cultuur is vaak minder aanwezig dan bij vader, moeder, opa en oma, waar de cultuur vaak nadrukkelijk aanwezig is. Deze informatie is overigens door mij verkregen uit het boek 'Allemaal Andersdenkenden' wat ik bij mijn opleiding Toegepaste Psychologie aan moest schaffen.

:j Dat is zeker waar. Maar dan nog vind ik dat we tweede generatie kinderen niet als "verloren" moeten beschouwen - ook die kinderen hebben talenten die dus door hun omstandigheden niet (volledig) kunnen ontwikkelen.

Trouwens, ook latere generaties blijven problemen houden. Dit zijn de cijfers van de derde generatie Niet-westerse immigranten: https://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/311354D ... x42pub.pdf
Ze doen het "beter" dan allochtonen uit generatie 2 (minder criminaliteit, minder schoolverlaters, meer banen) maar "slechter" dan autochtonen op deze gebieden.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 23:59

Nee, dat doe ik ook niet hoor. :)
Vaak spreekt de 2e generatie een aardig woordje Nederlands, en op misplaatste lidwoordjes e.d. spreken ze het veelal goed. Misschien hebben ze een accent, of misschien spreken ze Nederlands alsof ze hier al 100 jaar wonen. Het ligt natuurlijk ook maar net aan de persoon zelf!

Voor veel mensen van de 3e generatie is het natuurlijk ook moeilijk vanwege het milieu waarin ze vaak opgroeien. Als hun ouders niet veel hebben kunnen verdienen, zitten ze in een slechte wijk en zien ze wat wij hebben als oneerlijk. Dat zou ik persoonlijk ook moeilijk vinden denk ik.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:07

Het hoort bij een sociaal systeem om mensen kansen te geven, maar ik ga toch heus niet naar een huisarts die ik niet begrijp omdat hij alleen pools spreekt met 3 woorden duits.
Noem het rustig discriminatie als je dat wilt.

Een van mijn directe collega's is een flink doorgewinterde vrouwen discrimineerder (steekt dat ook echt niet onder stoelen of banken).
Beetje jammer alleen dat hij daarmee meteen een stereotypie bevestigd (2e generatie marokkaans) maar dat mag je natuurlijk niet zeggen want dan ben jij de boze blanke.

Zo is het ook blijkbaar in orde als een donker gekleurd iemand hardop lacht dat blanken niet kunnen dansen, maar owee als je het omgekeerde zou doen.

Ik vind het vermoeiend.

Persoonlijk voel ik me niet gediscrimineerd als de 30e folder: stem tegen EU einwanderung in de bus valt, terwijl ik daar toch heus deel van ben.
Echter is dat volgens sommige logisch want ik spreek de taal en betaal belasting dus valt er weinig gediscrimineerd te voelen.
Ja....,dat kwam natuurlijk ook echt uit de lucht vallen met mijn anti-talen knobbel waarbij ik regelmatig een 1 scoorde op school.
Maar dan is er weer iemand die zegt: ja maar jij bent niet representatief.....
Of nog grappiger, ja maar we bedoelen natuurlijk de gelukszoekers, niet de gewone mensen......maar ik ben precies dat, een ordinaire gelukszoeker _O-

En zo'n opmerking is niet discriminerend? :+
Waarschijnlijk niet want mijn voorouders waren blank, dan mag je zulke dingen gewoon zeggen.

Net als repelsteel ben ik te simpel voor zulke zaken ben ik bang.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:10

Anoniem schreef:
Weet je wat veel doorslaggevender is? Wat je je kinderen als voorbeeld geeft!
Als jij jezelf in een slachtofferrol zet en vind dat je ongelijk wordt behandeld, recht hebt op meer maar daar zelf niet voldoende de schouders onder zet dan is de kans groot dat jouw kinderen ook niet voor hun toekomst zullen vechten.
Daar heeft huidskleur geen zak mee te maken.
Kijk maar eens naar de volksbuurtjes waar paps met een zakje shag en blikje bier van de aldi werkeloos thuis zit, tegenwoordig vaak achter de PlayStation. Hoeveel kinderen van zulke ouders gaan naar het gymnasium? Wil echt niet zeggen dat ze er de brains niet voor hebben hoor want daar zou me soms nog raar van staan te kijken hoe slim die kinderen zijn.

Ik zie het ook in mijn eigen situatie. Zwarte ex is nu 3 vrouwen en 6 kinderen verder, ik was met mijn kind de eerste in zijn rijtje. Meneer is nog steeds werkeloos, de kids van zijn tweede vrouw waar hij het langst bij is geweest bakken nergens wat van, hebben dezelfde instelling als hun pa. Mijne zit op HBO en de jongste twee zullen ( hun moeder kennende) ook wat van hun leven gaan maken.
Als je ambitieus bent en door je ouders wordt ondersteund kom je een heel eind hoor, ook met stufi.

Ja, dat stelde het CBS rapport ook: thuissituatie is doorslaggevend voor opleidingssucces van kinderen. Met "thuissituatie" is dus ook: lager opgeleide en/of werkeloze ouders, zoals in de "volksbuurten" die jij beschrijft, een negatieve invloed. De sociaal-economische status komt dus héél erg tot uiting in de gezinssfeer, die weer zijn weerslag heeft op de opleiding van het kind. En die sociaal-economische status heeft niet met huidskleur an sich, maar wél met afkomst te maken: opgroeien met laag opgeleide ouders, opgroeien met ouders die zelf als kind een taalachterstand hebben gehad, opgroeien met ouders die zelf nooit een studerend voorbeeld hebben gehad... Dat zijn allemaal dingen die ook voor kunnen komen bij niet-donkergekleurde kinderen, maar dat is een situatie die buitenproportioneel voorkomt bij donkergekleurde kinderen. Zozeer zelfs dat je volgens het CBS kunt spreken van een groep die als geheel achtergesteld raakt.

Een laag-opgeleide niet-westerse immigrantenouder kán simpelweg niet dezelfde stimulerende thuissituatie geven als een HBO-opgeleide, als-moedertaal-Nederlands sprekende moeder. Net als een donkergekleurde ouder wellicht zelf nooit een voorbeeld gehad heeft waaraan hij/zij zich kan spiegelen om te laten zien "kijk, zo ben je succesvol!", en dit zo moeilijk aan zijn/haar kind kan doorgeven. Maar het gaat niet om individuele redenen of gevallen, of in elk geval, niet als je naar het grote plaatje kijkt: uit het grote plaatje (die CBS-statistieken) blijkt dat, om welke reden dan ook, niet-westerse kinderen méér kans hebben om in zo'n soort negatieve thuissituatie te komen. Dan is er toch structureel iets heel erg mis? Als je bij de geboorte al kunt zeggen dat Mehmet en Jasper, met dezelfde intelligentie, toch héél andere kansen hebben om hun diploma te halen?

Ik vind niet dat de thuissituatie van het kind (het feit dat hij bij ouders geboren is die lager opgeleid zijn, minder geld te besteden hebben, etc.) zijn levenskansen zodanig negatief moet kunnen beinvloeden dat je in de statistieken van het CBS precies kunt zien wie uit een sociaal-economisch lager gezin komt, en wie statistisch gezien uit een "allochtoon" gezin komt, en toch is het zo. -O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:13

Er zijn bij ons heel veel overheidsbetaalde initiatieven om die achterstanden weg te werken voor de basisschool begint.
Maar er zijn heel veel mensen die helaas hun kinderen moedwillig daarbij weghouden. Dan houdt het toch echt een beetje op.
Ze overwegen nu om het verplicht te gaan maken omdat de kansen van het kind voor de wens van de ouder zou moeten staan, maar dat krijgen ze nooit door want dat is discriminatie.

Maanoogje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:15

Eigenlijk is het ook eng allemaal. Ik las ooit ergens dat onderzoekers voorspelt hebben dat de anti-racisme bewegingen net zo agressief gaan worden als racistische groepen vroeger, hoewel ze zich (omdat ze mensen niet met dieren willen vergelijken want racisme) misschien niet schuldig zullen maken aan lynchpartijen. Ik heb altijd zoiets van als die sukkel nou lekker racistisch wil zijn laat ik hem wel lekker, hij heeft zichzelf ermee. (Of zij natuurlijk.) Ooit moet diegene iets doen en gaat naar een bedrijf toe waar een "buitenlander" hem te woord staat en die hem moet helpen, en wat doe je dan? Lekker racistisch door blijven gaan en verder zoeken of gewoon rustig als een normaal mens een gesprekje voeren? Ach, dit overkomt mij gelukkig nooit. Ik heb nooit zo'n zin in omslachtig denken. Als iemand vervelend is, vind ik ze vervelend. Als iemand een ander kleurtje heeft, wou ik dat ik zelf niet zo bleekjes was. :+ Nee, voor racisme of discriminatie hoef je mensen niet in elkaar te gaan slaan. Praat gewoon niet met ze als ze zo stom doen zou mijn advies zijn.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:16

Ygritte schreef:
Joanne1987 schreef:

Het lijkt me logisch dat je alle kinderen die een achterstand hebben in principe wilt helpen en dat je je daar druk om kan maken. Maar het heeft met huidskleur toch niet zoveel te maken? Dat het zo is dat veel donker gekleurde mensen in Nl eigenlijk pas tweede of derde generatie immigrant zijn en daardoor nog een inhaalslag moeten maken tov autochtonen heeft toch niet zozeer met hun huidskleur te maken maar met hun "immigrant" zijn. Als je (bij wijze van) een paar scheepsladingen russen binnen had gehaald dan zou je toch grotendeels dezelfde problemen tegen kunnen komen ondanks dat die mensen gemiddeld genomen ongeveer de kleur van printerpapier hebben :o?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:18

Sterker nog, tegenover mensen uit siberie is de discriminatie enorm (vanwege het risico op drankmisbruik) maar dat weet bijna niemand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:21

Iedereen kan naar een uitzendbureau gaan en gaan werken, misschien niet veel verdienen en het leukste werk doen, maar werken en het juiste voorbeeld geven. Toen mijn (zwarte)kind een studie afbrak kon ze kiezen, werken tot het volgende jaar en verder studeren of gewoon werken. Punt.
Ze ging tijdelijk in de schoonmaak, officieel bij een schoonmaakbedrijf. Niet omdat ze dat voor het geld moet doen, maar omdat ze in het proces moet blijven. Welk voorbeeld denk je dat ik altijd heb gehad? Rijke of hoog opgeleide ouders?
Mijn moeder was moeder voor ze 18 werd en mijn vader was het grootste deel van zijn leven afgekeurd. Voormalig hoefsmid in de smederij van mijn opa en later vrachtwagenchauffeur.
Of je gebruikt je verstand en je werkt ergens naartoe, of je gaat zitten janken en schiet niks op.
Eigen verantwoording.

Ygritte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-16 00:23

We hebben het nu dan idd niet meer over huidskleur an sich, zoals ik zei, maar over sociaal-economische afkomst en gezinssituatie icm onderwijs en arbeidskansen. En die is inderdaad voor bijvoorbeeld kinderen van Russen óók aanwezig.

We dwalen overigens wel ietwat af van het originele onderwerp, wat wél primair over huidskleur en "ras" ging :+ (waarom de karikaturen in de Efteling racistisch zijn), maar goed.