verdronken Aylan

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:08

geerke schreef:
dit is ook wel intressant...maar anders wat de media brengt de hele dag door.
https://jalta.nl/buitenland/in-australi ... R_01QJ-LyQ

Goed stuk! Ik denk persoonlijk ook dat het opvangen van deze mensen in Europa op lange termijn tot problemen zal leiden. Er is echt wel al armoede in Nederland. Intergratieproblemen en mensen in Nederland zijn verhard richting buitenlanders. De vluchtelingen zullen voorrang krijgen bij sociale huurwoningen wat nu al scheve gezichten hij de Nederlanders geeft.

Biedt hulp in de opvangkampen rondom Syrië en zorg dat het probleem daar wordt opgelost. We grepen ook in toen sadam het volk in irak onderdrukte en vermoorde. We hebben de golfoorlog gehad en bij de 2e wereldoorlog werden ook wij geholpen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:13

De oorlog tegen Saddam was vanwege olie, he.. Naar de wereld werd gebracht vanwege massavernietingswapens.. Nooit gevonden! Saddam is zelf door de Amerikanen in het zadel geholpen.. moet je kijken wat voor puinhoop het nu is in dat land. Het idee dat t westen even de democratie gaat brengen, vertrekt en alles komt goed werkt niet. Dat is nu wel pijnlijk duidelijk. Mensen moeten de tijd krijgen om te wennen en een reden hebben om geen oorlog te willen voeren.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 05-09-15 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:18

damian23 schreef:
geerke schreef:
dit is ook wel intressant...maar anders wat de media brengt de hele dag door.
https://jalta.nl/buitenland/in-australi ... R_01QJ-LyQ

Goed stuk! Ik denk persoonlijk ook dat het opvangen van deze mensen in Europa op lange termijn tot problemen zal leiden. Er is echt wel al armoede in Nederland. Intergratieproblemen en mensen in Nederland zijn verhard richting buitenlanders. De vluchtelingen zullen voorrang krijgen bij sociale huurwoningen wat nu al scheve gezichten hij de Nederlanders geeft.

Biedt hulp in de opvangkampen rondom Syrië en zorg dat het probleem daar wordt opgelost. We grepen ook in toen sadam het volk in irak onderdrukte en vermoorde. We hebben de golfoorlog gehad en bij de 2e wereldoorlog werden ook wij geholpen.

Toch iemand die de moeite neemt het te lezen.Fijn! :j
Nieuws heeft altijd twee kanten,in de media zien wij slechts een kant.
Hier nog een interessant stukje.De armsten blijven achter....Dat vind ik dus heel erg.Die hebben namelijk echt hulp nodig.
Het gros van de mensen die nu Europa binnenkomt zaten al veilig in turkije.
Hoezo gevlucht voor geweld???

http://nieuws.tpo.nl/2015/09/03/niemand ... vaar-liep/

Electra63

Re: verdronken Aylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:20

Er zijn veel redenen waarom men niet in Turkije wil of kan blijven. Neem bijvoorbeeld de Koerden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:23

Electra63 schreef:
Er zijn veel redenen waarom men niet in Turkije wil of kan blijven. Neem bijvoorbeeld de Koerden.

Dat zal best,maar er zijn daar geen levensbedreigende situaties ;)

De armsten zitten nog in Syria,die zijn inderdaad ondervoed en hebben niets meer,die moeten geholpen worden.Niet die goed doorvoede gasten met gucci-shirts en Iphones.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:26

Hoe betrouwbaar is tpo eigenlijk? Ik ken die site eigenlijk miet. Het verhaal redelijk shockend..!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:28

Sammie schreef:
Hoe betrouwbaar is tpo eigenlijk? Ik ken die site eigenlijk miet. Het verhaal redelijk shockend..!

je kunt je ook afvragen hoe betrouwbaar de media is...ik heb het idee dat er alleen op emoties word ingespeeld.En dat is altijd een slechte raadgever.
Waarmee ik niet zeg dat het niet vreselijk is dat dat arme kind(en moeder,broertje)verdronken is.
En al die duizenden anderen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:36

Oh daar stel ik mij wel vragen bij, hoor. Maar van tpo heb ik amper wat van gehoord, vandaar mijn vraag. Mijn ongenoegen over waarom net die ene foto van Ayaan zo 'misbruikt' wordt door de 'standaard' media heb ik al geuit hier.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:43

geerke schreef:

De armsten zitten nog in Syria,die zijn inderdaad ondervoed en hebben niets meer,die moeten geholpen worden.Niet die goed doorvoede gasten met gucci-shirts en Iphones.

Zo gaat dat eigenlijk bij iedere oorlog. De rijke trekken het land uit en de armste moeten noodgedwongen blijven. Ik krijg ook steeds meer het idee dat deze mensen niet opzoek zijn naar een veilig bestaan, maar naar een beter bestaan.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:46

damian23 schreef:
geerke schreef:

Zo gaat dat eigenlijk bij iedere oorlog. De rijke trekken het land uit en de armste moeten noodgedwongen blijven. Ik krijg ook steeds meer het idee dat deze mensen niet opzoek zijn naar een veilig bestaan, maar naar een beter bestaan.

daar is op zich niets mis mee...maar in deze tijd zouden we toch wel de aller armsten juist kunnen helpen?Die hebben het echt nodig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:48

Bovendien is er zelfs in oorlog altijd wel een stukje waar het veilig (er) is. Anders zou er bij elke oorlog een heel volk sterven. Er is dus feitelijk geen reden om verder weg te trekken dan naar dat stukje in de buurt dat veilig is.

Op zich is het zoeken naar een beter bestaan ook normaal, maar dat kan via normale legale wegen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:55

Daarom ben ik voor hulp daar ter plaatse, daar waar de mensen het het hardste nodig hebben.

Ik denk dat de vluchtelingen die nu naar Europa willen het te rooskleurig in zien. Het zijn inderdaad de wat rijkere en hoger opgeleiden die naar europa trekken. Dichter bij huis is het ook veilig, maar daar kunnen ze geen werk vinden en is de levensstandaard niet wat ze gewend zijn. Ik heb gisteren ook ket verbazing naar het nieuws zitten kijken. Mannen die veilig zijn maar weigeren om in een veilig kamp te gaan zitten omdat ze naar Duitsland willen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 12:58

En dan hebben ze het in Europa nog steeds over opvangen ipv andere manieren bedenken om helpen.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:08

https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... cation=ufi

Tja, ik weet niet zo goed wat ik er nu nog van moet vinden. Het maakt me woedend! Nogmaals, nee, de foto raakt me niet en zal me ook niet raken, maar DIT raakt me wel, op een hele verkeerde manier en dwingt me nog meer afstand te nemen van dit hele gebeuren. Noem me hart(eloos) maar hier kan IK van walgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:11

Papagroom ik heb alleen jou reacties gelezen.
Ik heb geen kinderen maar het raakte mij diep toen ik het nieuws omtrent dit verdronken jochie zag.
Maar om eerlijk te zijn is dit kindje niet het eerste kindje wat mij diep raakte.

Vorige week liet een zendeling in onze kerk een foto zien van een mager kindje met een bolbuikje dat voorover gebogen kroop naar een nabijgelegen hulppost.
Maar het schrijnende aan de foto is de gier die zijn kans afwacht op de achtergrond.
Het is een foto die veel ophef heeft gemaakt destijds omdat de foto graaf het kindje niet heeft geholpen.
De foto is een veel gebruikte foto om de wreedheid van de hongersnood te laten zien van veel landen in Afrika.
Deze foto is genomen in Soedan door Kevin Carter.
Afbeelding

Ik vind het schrokkend! en de berichtgeving rond om alle ellende waarin een deel van de wereld bevolking zich bevind zou ik liever willen weg klikken.
Maar ik doe het niet. Ik wil mijn ogen er niet voor sluiten en ja ik laat het mij raken.
Ik zoek het niet bewust op en waar ik het eerder liever ontweek draai ik mijn hoofd nu niet meer weg.

Dit is wat er zich afspeelt in de wereld! en ik weet zeker dat als je besluit het je te laten raken je eigenlijk ook heel goed weet dat dit niet kan.
Dat dit heel erg scheef is en je misschien wel in gewetensconflict komt.

Wie maakt dat je wel of niet op zoek mag gaan naar een betere toekomst? wie bepaald wie of wel of niet mag blijven leven? Wie bepaald welk mens wel geholpen mag worden en welk mens niet.
Wie bepaald dat Nederland van ons is? wie bepaald dat Europa van ons is?
We hebben verschillende vluchtelingen en eerlijk ik vind dat ze allemaal een goede reden hebben om hun land te ontvluchten.
Wil niet iedereen een goede toekomst?
Mijn hart zegt laat maar komen al die mensen maar mijn verstand zegt dat het geen oplossing is.

Moeten we alle vluchtelingen hierheen halen, zou dat de oplossing zijn? ik denk het niet omdat daarmee de oorzaak niet wordt weg genomen.
De vluchtelingen blijven komen en komen.
Ze nemen een boel aan trauma's mee maar ook hun leefwijze en hun kijk op het leven. Dat kan botsen met Nederlandse gebruiken.
Zelf heb ik dit ervaren en gezien van dichtbij. Dat maakt overigens niet dat deze mensen dan niet okay zijn! ze zijn ook gewoon mensen als jij en ik.
En met een beetje contact en proberen te begrijpen waarom ze doen zoals ze doen kan je al een hele andere kijk geven.
Verschil in cultuur kan gewoon botsen en dat kan wrijving mee brengen. Het kleurt ons gedachten gang. En we staan soms allemaal snel met een oordeel klaar.
Een aantal kan maar niet allemaal.

Maar eerlijk om dan te bepalen wie wel en wie niet? dat vind ik een behoorlijke lastige.
En dan ook moet je dan afwachten en toe kijken hoe het zich vanzelf oplost?
Nee in mijn opzicht niet, ik zou ook graag geholpen worden als ik in dezelfde omstandigheden zou zitten.
Dus hulp ja! maar hoe dan? daar in het land waar het probleem zich bevind. Iemand zich afgevraagd hoe het komt dat IS zo enorm groeit? en waarom geen land dat tot nu toe IS aanpakt?

Ik vind het een vreselijk gebeuren al die boot vluchtelingen (die vooral bestaan uit oorlogsvluchtelingen)
maar het is zo'n ingewikkelde situatie en er wordt zo'n vies spelletje gespeeld met macht en geld dat een oplossing niet zomaar voor handen is.
En als ik dan zo'n foto zie van die verdronken jongen of dat meisje hier boven dan breekt mijn hart en schreeuwt alles in mij hoe oneerlijk dit is.

Even ter info want ik heb het idee dat sommigen niet precies weten wat het verschil is.
Politiek vluchteling - vluchten voor een andere mening dan de leiders van het land waar je bent geboren, vluchten om je geaardheid, vluchten om je religieuze achtergrond.
Economisch Vluchteling - vluchten omdat je land geen toekomst biedt en geen zicht hebt om jezelf te onderhouden en te ontwikkelen.
Milieu vluchteling - vluchten voor natuurgeweld (hongersnood, overstromingen, aardbevingen)
Oorlogsvluchteling - vluchten voor het oorlogsgeweld.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:12

@Leffroi: En degene die dit op fb zet, was er persoonlijk bij??
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 05-09-15 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:12

Leffroi schreef:
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... cation=ufi

Tja, ik weet niet zo goed wat ik er nu nog van moet vinden. Het maakt me woedend! Nogmaals, nee, de foto raakt me niet en zal me ook niet raken, maar DIT raakt me wel, op een hele verkeerde manier en dwingt me nog meer afstand te nemen van dit hele gebeuren. Noem me hart(eloos) maar hier kan IK van walgen.

Jee...hier schrik ik ook van.Gewoon in scene gezet dus?Aan de vloedlijn gelegt,met golfje er overheen.
Inderdaad walgelijk.Je reinste propaganda.
En omdat dit aan het licht komt gaan mensen toch wel nadenken....gelukkig.
Arm kind,hoe respectloos kun je met een dood kind omgaan :7

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:19

Ik heb een klein interview met de fotografe gezien en ben er sceptisch over deze post. Ben trouwens ook sceptisch over de fotografe, zoals ze zat te vertellen. Skeptisch omdat het hier vooral het ene woord tegen het andere is. Het ventje zou daar slechts vijf minuten gelegen hebben, terwijl de foto ander kan suggereren. Kracht van suggestie! Enkel een berichtje op fb wil ik niet zo snel geloven. En hoe dan ook.. Het ventje is wel dood, verdronken wat niet veranderd kan worden, wat gewoon een feit blijft, wat niet nodig was geweest! En dat an sich is zonde van zijn leven.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:19

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 13:22

Laatst bijgewerkt door papagroom op 05-09-15 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:24

Leuk plaatje papagroom, maar er zitten hier veel mensen die hun mening juist baseren op directe bronnen, kennis van zaken en dit nog delen ook! Je hele mening baseren op die ene foto.. Dat is pas riskant en beperkend!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:26

Alles heeft twee kanten,het is de kunst die beide kanten te horen en dan er over na te denken....Niet maar een kant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:27

Hoe het jongetje gevonden is maakt voor mij geen verschil want dood is dood.
Het jochie heeft de verdrinkingsdood ondergaan. hoe vreselijk is dat?
Ik vind het wel erg hoe er door de drang om een goede foto te maken voorbij wordt gegaan aan het respect voor het levenloze kindje.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-15 13:28

Dit is ook geen kritiek,maar een waarschuwing...Ik vindt dat de discussie keurig verkoopt,al doet de kilheid van sommigen me huiveren.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-15 13:32

ravellie schreef:
En ik snap ook niet dat alle hulp van Europa moet komen.
Andere landen zijn zo duidelijk.
In Australie kom je er bijv gewoon niet in

nou precies dit. waarom geen duidelijk beleid ipv kom maar hoor, kom maar binnen voedsel en onderdak.
onze ouderen,gehandicapten krijgen minder maar hun krijgen het gewoon 36.000 euro per jaar kost een asielzoeker.

ik ben GROOT voorstander van een duidelijk beleid zoals in Australië.

dit kan nederland toch nooit betalen........ ik snap soms niet waar het heen moet met NL.
feit is gewoon mijn wieg stond hier en die van hun daar, sorry maar het is niet anders.
we zullen eerst goed voor ons eigen land moeten zorgen en gezond maken voordat we anderen kunnen helpen met een goed georganiseerd beleid!

ik ben voor het uitzetten van asielzoekers/gelukszoeker/economische vluchtelingen als niet de hele wereld helpt om dit probleem op te lossen ipv alleen europa waar nu op de rijkste landen de meesten vluchtelingen afkomen