Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwarte piet moet zwart blijven

ja
757 (92%)
nee
64 (7%)

Totaal aantal stemmen: 821

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:10

Quellian schreef:
lovelys schreef:
Hopelijk hoef ik mij dan ook niet meer zo te schamen voor de kortzichtigheid van mensen hier in Nederland die dingen zeggen als 'een minderheid voelt zich maar aangesproken'.

Ik ben juist trots op het easy going van de Nederlanders. Heb je al serieuze drama's gezien rondom blanke vla? Kom op zeg. Wij zijn zo tolerant, op het matte af, ik vind het prachtig dat mensen zich hier druk om maken. Laat ánderen zich maar eens gaan aanpassen!

Je haalt je eigen uitspraak naar beneden door je laatste zin.

Ik vind Nederlanders helemaal niet tolerant. Ik vind ze vooral gemakkelijk: vooral je mening niet laten horen, totdat je meer mensen mee hebt of je op een afstand, via de social media, lekker los kan gaan.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:11

En het is niet eens aanpassen, het is accepteren. Het veranderen van de pieten is aanpassen.

Ben ook blij dat vele Nederlanders hier voor staan, zeker omdat het een belediging is om te zeggen dat het feest ergens anders om draait dan een leuk kinderfeest.
Tegenwoordig gaan mensen al klagen wanneer een scheet dwars zit en daar vooral een ander de schuld van geven.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:12

Misschien komt het wel door het fluor in het kraanwater :D In de jaren '80 stonden 'we' nog op het Plein in Den Haag. Maar goed, ik ga er verder ook niet over door, zoals ik al zei vind ik het een non-discussie en hoeft er voor mij niets te veranderen. Het zou alleen fijn zijn als dat onzinnige gemeut eens ophoudt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:14

Yucca schreef:
Blanke vla heeft zo omdat de vla licht van kleur is. Een hele normale benaming. Zwarte piet heeft zo omdat hij zwart als roet is. Waarom heeft hij dan kroeshaar, oorringen en rode lippen?

Omdat het feest al heel oud is. Kijk nu eens waar het nu! om draait.

mensen die piet heten gaan ook niet zeuren en als je vind dat je op zwarte piet lijkt, moet je misschien eens een betere spiegel aan gaan schaffen of je oorbellen uit doen ;-)

En ja ben het gezeik ook zat. Leven en laten leven...

Yucca

Re: Zwarte piet of kleurtjes piet wat is jou mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:24

Waarom mag een oud feest niet wat veranderen? De roe is toch ook weg gegaan? En ik kijk naar hoe het feest nu is: een vrolijk feest waarbij een blanke man donkere hulptroepen heeft, die in mijn ogen en die van een kleine minderheid, lijkt op een negerkarikatuur.

Anno nu, zouden we dat niet meer moeten willen.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:30

"We zouden dat niet meer moeten willen"

Nou zo zijn we snel uitgepraat!
"We" gaan niet beslissen wat "we" wel en niet moeten(!) Willen.

Overal het negatieve van zien is natuurlijk ook een vak.

Je wil dat mensen een feest gaan veranderen en dat wil je bereiken met schoppen....

Veel plezier daarmee (zwaai)

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:32

Yucca volgens mij zijn we het wel met elkaar eens :)

Het sinterklaasfeest is al zo vaak verandert. Niet alleen de roe is weg, maar vroeger waren er veel minder pieten en hing er ook een gespannen sfeer of je wel braaf was geweest. Als je kijkt naar hoe het al verandert is vind ik het niet meer dan normaal dat het feest weer verandert en ik snap dan eigenlijk ook niet waar die ophef over is.

Ik snap dan ook niet dat er zo veel weerstand is en dan vooral die domme opmerkingen af en toe van dat het de schuld is van de buitenlanders (echt sorry hoor, maar dan snap je er werkelijk weinig van).

Lekker veranderen en gewoon doorgaan met sinterklaas vieren. Die kinderen denken toch alleen maar snoep en cadeau's

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:38

sneeuwpop schreef:
"We zouden dat niet meer moeten willen"

Nou zo zijn we snel uitgepraat!
"We" gaan niet beslissen wat "we" wel en niet moeten(!) Willen.

Overal het negatieve van zien is natuurlijk ook een vak.

Je wil dat mensen een feest gaan veranderen en dat wil je bereiken met schoppen....

Veel plezier daarmee (zwaai)

Ik schop niet, ik heb gewoon argumenten. En die plaats ik zonder termen als 'gezeik'. Ik wil niet dat een feest veranderd, ik zou het fijn vinden als zwarte piet een paar kleine aanpassingen krijgt, die geen kind opmerkt.

Overal het negatieve van inzien is wel een beetje kort door de bocht: ik zie een kleine smet op een mooi feest. Als er verder niet veel veranderd, waarom zou ik een medemens die zich door die smet gekwetst voelt, niet tegemoet kunnen komen?

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 12:54

Ik zou zeggen helemaal geen piet, discussie overrr.
Wat dacht je van elfjes dan kan de kerstman zo aansluiten.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:32

Yucca schreef:
Thesserd schreef:
Zou wat zijn als we in alle donker gekleurde mensen een slaaf zouden zien :+ Dan is er écht wat mis.

:') maar dat wordt in deze discussie toch ook nergens beweerd?

Jawel, dat is het punt juist. Een zwarte Piet lijkt op een neger, en wordt dan blijkbaar gekoppeld aan de slavernij, terwijl een neger op zich daar helemaal niet meer aangekoppeld wordt door de mens anno nu...

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:37

Een zwarte piet lijkt niet op een neger, maar op een negerkarikatuur. En een negerkarikatuur komt uit de tijd dat negers als minderwaardig werden gezien.

Ik heb werkelijk nergens gezegd dat als ik donkere mensen zie denk aan slaven.

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 13:49

Yucca schreef:
Een zwarte piet lijkt niet op een neger, maar op een negerkarikatuur. En een negerkarikatuur komt uit de tijd dat negers als minderwaardig werden gezien.

Ik heb werkelijk nergens gezegd dat als ik donkere mensen zie denk aan slaven.

Nee dat heb je ook niet gezegd, maar daar ging het op de vorige pagina over :') en als het echt in essentie over neger karikaturen gaat, dan wordt de discussie nog onzinniger. Waar is dat beetje gezonde zelfspot die ieder mens zou moeten hebben? Het is lollig, leuk en niet kwetsend bedoelt. Daar komt nog (opnieuw) bij, dat niemand de zwarte Piet koppelt aan slavernij, karikatuur of niet, dat gebeurt gewoon niet anno nu. Totdat deze discussie begon. Dus het is totaal zinloos. Omdat iemand met dat idee kwam denken mensen opeens, goh ja.. Daar zit wel wat in! Laten we daar een probleem van gaan maken.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:02

Waarom mogen we daar geen probleem van maken? Ik vind het raar dat we een negerkarikatuur in stand houden omdat het leuk, lollig en niet kwetsend bedoelt is. Want hij is wel degelijk kwetsend: ja er zijn mensen die er een probleem mee hebben. En ik vind niet dat je deze mensen kunt afschepen met: heb je geen zelfspot?

Thesserd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 14:05

Dan komen we weer terug op het feit dat overal problemen van gemaakt kunnen worden. Er zijn wel meer 'problemen' maar daar wordt ook niks mee gedaan, omdat het probleem niet groot genoeg is, of niet ingezien wordt als een probleem door de grote meerderheid. Zo gaat dat nou eenmaal, en zo hoort het ook te gaan. Als altijd alles aangepast moet worden op een hele kleine groep die iets vind, gaan bepaalde verhoudingen heel scheef groeien in Nederland.

ANightAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:35

Ik ben het helemaal eens met Yucca.

Deze discussie is echt heel erg lastig en ik denk ook niet dat mensen het er ooit eens over gaan worden. Maar ik snap gewoon niet waarom sommige mensen Zwarte Piet niet zien als neger karikatuur. Waarschijnlijk omdat het voor hen een ver van je bed show is. Dan kan je het ook niet begrijpen.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 17:46

Jammer dat een feest zo om zeep wordt geholpen. Voorstanders kunnen niet meer naar de verkleedwinkel zonder gestalked te worden. Zet je gekleurde pieten in wordt je ook bedreigd.....

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:00

Het probleem van deze hele discussie/rel/oorlog (geef het beestje een naam) is dat geen enkele oplossing ervoor zal zorgen dat iedereen tevreden is.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 18:03

Pfoe, Yucca, pet je af dat je deze discussie überhaupt nog aangaat!
Ben het helemaal met je eens! :j

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:08

Dus. Clownspieten. :')

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:11

Ja :') maar die vind ik dan wel weer grappig. En verder pieten die van het schoorsteenglijden zwarts zijn geworden :D

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:17

Het eerste moment dacht ik: oh nee toch, gaan we dat krijgen. Maar ik vind ze stiekem best grappig. :=
En het viel me op dat die man van 'Bijzaken' inmiddels ook al een volledig zwarte piet is geworden. :D

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 19:19

ja, die verslaggever herkende hem eerst nog en toen zei die man 'oh dan ga ik nog een keer door de schoorsteen' :')

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:08

Super grappig eigenlijk met alle steken onder water richting de tegenstanders van Zwarte Piet.
Er zit zelfs een heuse zeurpiet in.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:15

xSwanHeart schreef:
Pfoe, Yucca, pet je af dat je deze discussie überhaupt nog aangaat!
Ben het helemaal met je eens! :j

Hier sluit ik mij bij aan.

Esther_r20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-14 20:30

Goed dat ze in het sinterklaas journaal mensen/pieten Door de schoorsteen laten roetsjen dat ze zwart worden. Is dat probleem ook weer opgelost

maar. ....

clowntjes pieten. .. ik heb echt een afkeer van clowns. Ze zijn niet grappig maar eng. Buh..:-(