Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sizzle schreef:Jaloezie hoort sowieso niet thuis in een gezonde relatie.
Huertecilla schreef:Lusitana schreef:Dat er veel mensen vreemd gaan verbaast mij niet, dat veel mensen er zo agressief op reageren, wel.
...en dan vragen waarom er niet meer reacties zijn.
Jij bedankt voor de jouwe.
Ik denk dat je een raak punt aanstipt.
Onzekerheid, jaloezie, ´bezit´ als motivatie.
Wonderlijk is de fijne en tweeslachtige grens daarvan:
Moet een man hier op Bokt eens schrijven over zíjn vrouw en dat die iets niet mág van hem![]()
Schrijft een man dat een lief van haar heerlijke onafhankelijke zelf is en zelf kan uitmaken wat ze ´mag´, dan is het óók niet goed.
Ik zie een parallel met wat ik hier in het zuiden meemaakte mbt vrouwen en het huishouden.
Bezoekende buurvrouwen die mij zagen/zien afwassen, stofzuigen, koken vinden dat meer bedreigend van hun domein, hun rol, dan een uiting van gelijkwaardigheid.
De agressie welke jij aanstipt Lusitana is imo angstagressie over opschudden van (vermeende) zekerheden.
Het állerwonderlijkste is imo dat dit in een onderwerp over massaal vreemdgaan speelt. Het massale wordt daarbij gewoon ontkent terwijl het betreffende onderzoekje in het geheel niet alleen staat en in een coherent beeld van dergelijke onderzoeken past.
De oplossing is ook alleen maar: Integer bespreken
![]()
Waar is de angst voor?Callisto04 schreef:Ik denk dat jij niet kan lezen.
Meer dan 1 huwelijk is wettelijk verboden, meer dan met 1 partner wettelijk samenwonend zijn ook.
Uitgezonderd door buitenlanders in het buitenland aangegane daar wettelijke huwelijken.Citaat:Wettelijk samenwonen
In tegenstelling tot de feitelijke samenwoning is de wettelijke samenwoning enkel mogelijk tussen twee personen. De wet legt geen beperkingen op in de aard van verhouding of geslacht. De wettelijke samenwoning is dus evengoed mogelijk tussen twee samenwonende verwanten (familieleden). De enige twee voorwaarden zijn dat de samenwonenden niet verbonden mogen zijn door een huwelijk of door een andere wettelijke samenwoning, en dat ze bekwaam moeten zijn om contracten aan te gaan.
Al met al eigenlijk wonderlijk en schandalig tegelijk:
De staat erkent dat je van meer partners kan houden, dat je er mee kan samenwonen, maar je mag ze geen gelijke wettelijke positie geven, doch je mag dat wel met een familielid.
Het geeft slechts aan dat het bij de wet om het inkomen van de Staat zekerstellen gaat. Het gaat om het recht van het stelsel, niet om het welzijn van het individu, niet het belang van geliefden.
Maar goed, dat is zoals het is en het houdt de automatisch geregelde aardse zaken van de wet buiten de liefde in dergelijke situaties![]()
Je bent op die manier in staat om in een testament aardse zaken te regelen zoals de liefde dat rechtvaardigt.
Terug naar het onderwerp geeft de stellingname over dat het van de wet niet anders mag een imo schokkend perspectief voor bespreekbaarheid en bedrog.
Sizzle schreef:Shadow, ik bedoel eigenlijk te zeggen dat als je last hebt van jaloezie er al duidelijk iets niet helemaal lekker gaat in de relatie en je moet uitvinden hoe je er vanaf komt.
Onuitgesproken jaloezie is een sluipmoordenaar.
Callisto04 schreef:In het buitenland aangegane huwelijken die daar wettelijk zijn hebben hier geen waarde tenzij ze ook hier als huwelijk erkend zijn. Ik denk niet dat dit voor meer dan 1 huwelijk kan gelden.
Sizzle schreef:Jaloezie hoort sowieso niet thuis in een gezonde relatie.
Huertecilla schreef:Callisto04 schreef:In het buitenland aangegane huwelijken die daar wettelijk zijn hebben hier geen waarde tenzij ze ook hier als huwelijk erkend zijn. Ik denk niet dat dit voor meer dan 1 huwelijk kan gelden.
Bijna 1500 erkende polygame huwelijken in NL.
Sizzle schreef:Maar hoe wordt je jaloers als je je vertrouwen hebt in je relatie?
Of is jaloezie een eigenschap die sommige mensen altijd hebben?
Huertecilla schreef:Sizzle schreef:Maar hoe wordt je jaloers als je je vertrouwen hebt in je relatie?
Of is jaloezie een eigenschap die sommige mensen altijd hebben?
Jaloezie is een emotie.
Dat is ALTIJD bij jezélf.
Joúw emotie, joúw onlust, joúw probleem.
Callisto04 schreef:Je kan er wel samen mee omgaan. Als jij ziek wordt is dat dan ook jouw probleem?
Huertecilla schreef:Callisto04 schreef:Je kan er wel samen mee omgaan. Als jij ziek wordt is dat dan ook jouw probleem?
Inderdaad; je kan je partner naar de psycholoog/psychiater brengen.
Inderdaad moet iemand die ziek is genezen worden en niet diens partner.
Wanneer iemand chronisch ziek is wordt, dan zijn daar uiteraard van bijna niets tot schier alles variaties in doch op zích is dit een min op de balans van een relatie waar geen standaard oplossing voor geldt.
Enneh ook ziek wil je dat jouw lief gelukkig is...
Met jaloezie is dát, die empathie nu net een probleem.
Callisto04 schreef:Doe jij dat er nu om of denk jij echt zo?
Pion schreef:Niemand ontkent vreemdgaan, er worden wel vraagtekens geplaatst bij het onderzoek (interpretatie van de vraag en bijbehorende cijfers), maar ik zie niemand ontkennen.
En inderdaad, het is 'maar seks', tot je iemand tegenkomt waarvan je denkt 'ik hoef het niet meer bij een ander'.
Tenminste, dat is bij mij het geval.
En verschil in libido...
Er is altijd nog affectie en genegenheid, dat kan het verschil meer in verhouding brengen.
Lusitana schreef:Ik denk sowieso dat als je jong bent meer de behoefte hebt om iemand te "bezitten" met alle (achterlijke) jaloezie die erbij hoort, dan als je ouder wordt, omdat het veel te maken heeft met onzekerheid.
Wat meestal weer komt uit een laag zelfbeeld, wat echt past bij adolescentie.
Hoe je door je puberteit komt bepaald volgens mij ( en dit roep ik dus echt zonder wetenschappelijke bronnen daarvoor, maar ik kan me daar wel eens in verdiepen) voor een groot deel hoe sterk je in je schoenen staat wat betreft relaties en de vrijheid daarin....
sallandval schreef:Lusitana schreef:Ik denk sowieso dat als je jong bent meer de behoefte hebt om iemand te "bezitten" met alle (achterlijke) jaloezie die erbij hoort, dan als je ouder wordt, omdat het veel te maken heeft met onzekerheid.
Wat meestal weer komt uit een laag zelfbeeld, wat echt past bij adolescentie.
Hoe je door je puberteit komt bepaald volgens mij ( en dit roep ik dus echt zonder wetenschappelijke bronnen daarvoor, maar ik kan me daar wel eens in verdiepen) voor een groot deel hoe sterk je in je schoenen staat wat betreft relaties en de vrijheid daarin....
Volgens mij heeft het niet zoveel met bezitten te maken, maar als je zoveel waarde aan vrijheid hecht; waarom zou je dan een relatie willen? Volgens mij kun je dan net zo goed of misschien wel beter single zijn.
sallandval schreef:Volgens mij heeft het niet zoveel met bezitten te maken, maar als je zoveel waarde aan vrijheid hecht; waarom zou je dan een relatie willen? Volgens mij kun je dan net zo goed of misschien wel beter single zijn.
Lusitana schreef:Ik kan het heel kort uileggen. Een relatie kan iets toevoegen, maar je moet zelf ook iets zijn. Ik houd er niet van een helft zijn die alleen maar kan functioneren als er een wederhelft is.
Dat maakt niet dat mijn relaties minder waard zijn, of geen echte liefde is, het is alleen geen noodzaak om gelukkig te zijn.
En het bezit komt om de hoek kijken bij ziekelijke jaloezie. Die partners hebben geen leven meer
sallandval schreef:Ik ben graag alleen en vermaak me prima, bij mijn paard let's say. Maar als ik daar dan een ongelukje heb en ik voel me rot en heb pijn dan vind ik het fijn als ik mijn man kan bellen en dat hij dan de aandacht voor me heeft en alle tijd voor me neemt. Ik zou me dan wél alleen voelen als hij dan heel open zegt; sorry joh ik heb afgesproken om eens lekker van bil te gaan met mijn scharrel.
Sizzle schreef:Waarom wordt die stelling van Sallandval zo aangevallen?
Sommige mensen zijn misschien inderdaad beter af als ze single zijn.
Niet iedereen moet een relatie.