Doodstraffen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Moet de doodstraf stoppen?

Ja
155 (48%)
Nee
166 (51%)

Totaal aantal stemmen: 321

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:08

Mixje90 schreef:
Even tussendoor dan aan diegene die de doodstraf barbaars vindt...
Hoe kijk je tegen oorlogen aan? Of aanvallen op landen zoals Afghanistan? Vind je dat dan ook barbaars?
Ik heb een schijthekel aan oorlogen.
Laatst bijgewerkt door _San87_ op 29-10-13 18:29, in het totaal 1 keer bewerkt

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:10

Littera schreef:
Mixje90 schreef:
Hoe kijk je tegen oorlogen aan? Of aanvallen op landen zoals Afghanistan? Vind je dat dan ook barbaars?

Ja natuurlijk. Ik ben tegen het doden van mensen, dus ook tegen die zinloze oorlogen.

Ik zie alleen niet in wat dat met deze discussie te maken heeft. :)

Het laat zien dat we(het westen) blijkbaar nog best barbaars zijn en middeleeuws volgens velen :)
Met de discussie zelf heeft het niet veel te maken, wilde er ook niet op ingaan, vroeg het me gewoon even af.

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:12

Mixje90 schreef:

Vind ik ook barbaars, er zijn maar weinig zinvolle oorlogen. Kijk naar de situatie nu in Syrië, dat is toch een barbaarse toestand. Ook al waren de motieven misschien 'goed'. Kijk naar de aanval op Afghanistan, zoveel onschuldige slachtoffers.

En ook in het westen zijn er zeker nog barbaarse taferelen, zo lang het om macht, geld etc. gaat ben ik bang dat er altijd barbaarse taferelen zullen blijven bestaan.
Laatst bijgewerkt door pluklief op 29-10-13 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:12

_San87_ schreef:
Ik neem aan dat je ook weet hoe lang zaken in Nederland kunnen duren. Dat brengt ook enorme kosten met zich mee. Ik weet dat het strafprocesrecht in Amerika heel anders verloopt dan in Nederland. Maar in Nederland kan je ook flink rekken.

Amerika is in deze het enige referentiekader in deze.

Amerika is toch helemaal geen referentiekader als de verschillen zo groot zijn?
Wat mij betreft tast je volledig in het duister wat betreft de kosten in NL, omdat daarover gewoon niks bekend is.
Met dergelijke verschillen vind ik Amerika alles behalve een referentiekader.

Maargoed, laten we het er maar op houden dat het in NL nooit gaat gebeuren, en dat deze discussie dus vrij onzinnig is.

Als in Amerika de kosten hoger zijn voor doodstraf dan levenslang dan ben ik voor het afschaffen van de doodstraf.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:15

Mixje90 schreef:

Oorlog als fenomeen ontkom je niet aan. Het is een gevolg van (politieke) spanningen die zich uiten in geweld en dat is niet globaal tegen te houden. Nu is de oorlog in Afghanistan sowieso niet voldoende gemotiveerd geweest naar mijn mening, maar er zijn zowel daar als ik Irak ook behoorlijk barbaarse praktijken tentoongesteld. De bekende foto's uit Abu Ghraib zijn daar een illustratie van, maar er zijn ook bommen gebruikt die voor heel veel burgerslachtoffers hebben gezorgd, er is in bepaalde regio's een heftige toename in kankergevallen en gehandicapte baby's (vermoedelijk door gifgebruik) en beide landen zijn in puin achtergelaten, met een instabiele regering en heel veel ontevreden burgers die het Westen juist meer zijn gaan wantrouwen. Dat alles vind ik tamelijk barbaars, ja.

Al vind ik een geweldsconflict nog altijd iets heel anders dan het doordacht doden van iemand waarbij er geen noodzaak is, wat geen logisch gevolg is (hoeft te zijn) van de situatie, en waarbij bovendien óók nog eens blijkt dat het a. duurder is dan levenslange celstraf, b. in praktische uitvoering wel eens mis kan gaan, en c. niets toevoegt als strafmaatregel omdat de beoogde doelen (minder misdrijven, groter afschrikeffect) niet gehaald worden.

FiveSports

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:22

Dani schreef:
Mixje90 schreef:

Al vind ik een geweldsconflict nog altijd iets heel anders dan het doordacht doden van iemand waarbij er geen noodzaak is, wat geen logisch gevolg is (hoeft te zijn) van de situatie, en waarbij bovendien óók nog eens blijkt dat het a. duurder is dan levenslange celstraf, b. in praktische uitvoering wel eens mis kan gaan, en c. niets toevoegt als strafmaatregel omdat de beoogde doelen (minder misdrijven, groter afschrikeffect) niet gehaald worden.

Ik vind het persoonlijk aan de ene kant wat anders, omdat het in mijn ogen veel minder erg is, maar aan de andere kant wel met elkaar te vergelijken is omdat het toch om het opzettelijk doden van mensen gaat. En de abc die jij opnoemt zijn ook perfect toepasbaar op de genoemde oorlogen.
Daarom vind ik het ook best hypocriet om te denken dat je een ontwikkeld en beschaafd land hebt, of unie oid en het niet hebben van de doodstraf als argument gebruikt om dat te "bewijzen".

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:24

KimD schreef:
Voor mij mogen ze hem invoeren overal ter wereld, er zijn mensen die zijn te gruwelijk voor woorden en die mogen ze per direct ophangen! Liefst onder toezicht van de hele wereld. :j

Ontzettend jammer dat niet overal alle straffen gelijk zijn en hier in NL zo matig gestraft word.

-O- Ik ga niet graag terug naar de middeleeuwen....

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:30

Mixje90 schreef:
Dani schreef:

Ik vind het persoonlijk aan de ene kant wat anders, omdat het in mijn ogen veel minder erg is, maar aan de andere kant wel met elkaar te vergelijken is omdat het toch om het opzettelijk doden van mensen gaat. En de abc die jij opnoemt zijn ook perfect toepasbaar op de genoemde oorlogen.
Daarom vind ik het ook best hypocriet om te denken dat je een ontwikkeld en beschaafd land hebt, of unie oid en het niet hebben van de doodstraf als argument gebruikt om dat te "bewijzen".

Dat is niet te vergelijken. :j

Oorlog voeren is ook heel erg, maar dat heeft niets met ons rechtsysteem te maken. Bovendien voert Nederland momenteel geen oorlog (Nederland komt alleen opdraven wanneer dat verplicht is volgens verdragen) en Nederland heeft momenteel ook geen doodstraf. Dat is de enige overeenkomst die ik kan bedenken.

schotjes

Re: Doodstraffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:35

Oke, ik respecteer de mening van iedereen, maar bij sommige denk ik dat als jullie het voor het beslissen hadden er geen enkel mens meer op de wereld overbleef.. Ik bedoel, mensen die dieren van een berg afgooien erachteraan gooien? Ik ben heel erg tegen dierenleed maar mensen maken fouten, grote fouten. Het is niet allemaal te vergeven en vergeten, maar stel je voor dat iemand die je goed kent het zou overkomen?! Zeg je dan ook van, ach, ze maken het er zelf naar gooi maar lekker kogel door de kop.. Er zijn ZO veel verschillende situaties.. (dit zegt sws niet dat ik moorden goedkeur)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:38

Rowdine schreef:
Wat mij betreft tast je volledig in het duister wat betreft de kosten in NL, omdat daarover gewoon niks bekend is.

Maargoed, laten we het er maar op houden dat het in NL nooit gaat gebeuren, en dat deze discussie dus vrij onzinnig is.

Als in Amerika de kosten hoger zijn voor doodstraf dan levenslang dan ben ik voor het afschaffen van de doodstraf.

Prima dat jij Amerika geen referentiekader vindt :). Ik vind van wel, ondanks dat er verschillen zijn. En inderdaad, kosten zijn speculatie.

Jij vindt dus de kosten het belangrijkste? Het duurste moet afgeschaft, ethiek speelt geen enkele rol in de overwegingen?

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:56

schotjes schreef:
Oke, ik respecteer de mening van iedereen, maar bij sommige denk ik dat als jullie het voor het beslissen hadden er geen enkel mens meer op de wereld overbleef.. Ik bedoel, mensen die dieren van een berg afgooien erachteraan gooien? Ik ben heel erg tegen dierenleed maar mensen maken fouten, grote fouten. Het is niet allemaal te vergeven en vergeten, maar stel je voor dat iemand die je goed kent het zou overkomen?! Zeg je dan ook van, ach, ze maken het er zelf naar gooi maar lekker kogel door de kop.. Er zijn ZO veel verschillende situaties.. (dit zegt sws niet dat ik moorden goedkeur)

Hier wil ik even op inhaken. Uit jouw stukje maak ik op dat je tegen de doodstraf bent, omdat je het de familie niet aan kan doen. Als dit niet zo is, vergeet deze post dan maar weer snel haha ;)

We kunnen geen rekening houden met 'stel dat het jouw moeder zou zijn'. Recht is recht. Daar zijn geen uitzonderingen voor en we kunnen er ook geen uitzonderingen voor maken omdat het emotioneel niet te doen is voor de familie van de dader. Als we dat zouden doen dan konden we ook gelijk de hele gevangenis wel schrappen, want vrijwel niemand zal blij zijn als 1 van zijn of haar dierbaarsten hierin moet worden opgesloten.
Ik zeg niet dat daarom de doodstraf wel ingevoerd kan worden en dat het dan emotioneel dan maar 'jammer' is voor de familieleden van de geëxecuteerde, maar ik vind niet dat we in de rechtspraak rekening kunnen houden met het feit wat voor emotionele schade de familieleden van de dader eventueel kan oplopen.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 18:59

_San87_ schreef:
Rowdine schreef:

Prima dat jij Amerika geen referentiekader vindt :). Ik vind van wel, ondanks dat er verschillen zijn. En inderdaad, kosten zijn speculatie.

Jij vindt dus de kosten het belangrijkste? Het duurste moet afgeschaft, ethiek speelt geen enkele rol in de overwegingen?

Hier loop ik dus vast.
Natuurlijk speelt ethiek een grote rol in de overwegingen, maar de voorstanders werden er juist op gewezen dat dit geen goede argumenten waren om te gebruiken.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:01

nadja15 schreef:
schotjes schreef:

Hier wil ik even op inhaken. Uit jouw stukje maak ik op dat je tegen de doodstraf bent, omdat je het de familie niet aan kan doen. Als dit niet zo is, vergeet deze post dan maar weer snel haha ;)

We kunnen geen rekening houden met 'stel dat het jouw moeder zou zijn'. Recht is recht. Daar zijn geen uitzonderingen voor en we kunnen er ook geen uitzonderingen voor maken omdat het emotioneel niet te doen is voor de familie van de dader. Als we dat zouden doen dan konden we ook gelijk de hele gevangenis wel schrappen, want vrijwel niemand zal blij zijn als 1 van zijn of haar dierbaarsten hierin moet worden opgesloten.
Ik zeg niet dat daarom de doodstraf wel ingevoerd kan worden en dat het dan emotioneel dan maar 'jammer' is voor de familieleden van de geëxecuteerde, maar ik vind niet dat we in de rechtspraak rekening kunnen houden met het feit wat voor emotionele schade de familieleden van de dader eventueel kan oplopen.

Bij opsluiting kan de familie de dader nog bezoeken.
Bij doodstraf kan de familie de dader nooit meer bezoeken.

Ik vind dat we daar wel rekening mee moeten houden. De familie van de dader bestaat uit mensen die ook niet om zo'n daad hebben gevraagd, die opeens een crimineel in de familie hebben.
Stel: de veroordeelde heeft een zoontje van drie en een dochter van zestien.
Deze twee moeten niet de dupe worden van zijn daden.
Als hij gevangen zit, kunnen zij hem nog opzoeken als zij dat zouden willen.
Als hij vermoord wordt (doodstraf is moord), kunnen zij dat nooit meer.

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:11

Littera schreef:
nadja15 schreef:

Ik vind dat we daar wel rekening mee moeten houden. De familie van de dader bestaat uit mensen die ook niet om zo'n daad hebben gevraagd, die opeens een crimineel in de familie hebben.

Daar heb je gelijk in hoor! Alleen vind ik niet dat we onderscheid kunnen maken in recht omdat het emotioneel niet te doen zou zijn. We maken ook geen onderscheid tussen criminelen met kinderen en criminelen zonder kinderen. De straf blijft gelijk.
En dat was meer mijn punt, niet het feit dat de doodstraf geen gevolgen heeft voor de emotionele schade die er toegebracht wordt aan de familie.

Littera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:13

nadja15 schreef:
Littera schreef:

Daar heb je gelijk in hoor! Alleen vind ik niet dat we onderscheid kunnen maken in recht omdat het emotioneel niet te doen zou zijn. We maken ook geen onderscheid tussen criminelen met kinderen en criminelen zonder kinderen. De straf blijft gelijk.
En dat was meer mijn punt, niet het feit dat de doodstraf geen gevolgen heeft voor de emotionele schade die er toegebracht wordt aan de familie.

Elke dader heeft familie, en anders wel vrienden (een enkele uitzondering daargelaten). Kinderen waren een voorbeeld van familie. :j

Ik vind ook dat we in straffen geen onderscheid moeten maken in mensen met en zonder kinderen, met en zonder rood haar, met of zonder kunstbeen, etc.
Ik vind dus ook dat niemand de doodstraf hoort te krijgen, met of zonder kinderen, etc.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:15

_lies_ schreef:
_San87_ schreef:

Hier loop ik dus vast.
Natuurlijk speelt ethiek een grote rol in de overwegingen, maar de voorstanders werden er juist op gewezen dat dit geen goede argumenten waren om te gebruiken.

Volgens mij werd er gevraagd rationeel naar de doodstraf te kijken en niet met het welbekende onderbuikgevoel :).

Officieel is de doodstraf trouwens pas in 1983 afgeschaft. De laatste executie vond in Nederland op 21 maart 1952 plaats.

http://www.rijksoverheid.nl/documenten- ... straf.html, verklaring van de minister tegen de doodstraf.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 19:36

_San87_ schreef:
Rowdine schreef:

Kosten voeren bij mij de boventoon, ethiek speelt zeker een rol, maar ondergeschikt wat mij betreft.
Naar mijn mening zijn de criminelen waarvoor ik de doodstraf toe zou willen passen de ethiek al lang voorbij :)

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 20:59

Even wat informatie op een rij. Voor degenen die voor de doodstraf zijn:

- Executies kosten meer dan een levenslange gevangenisstraf, namelijk 2 miljoen dollar per executie versus 500.000 dollar voor levenslang opsluiten. Vier keer zoveel dus. Die kosten zitten in gratis wettelijke bijstand, voor hoger beroepen, extra beveiliging in een aparte 'death row' afdeling.
- Sinds herinvoering van de doodstraf in Amerika in 1976 82 (!) veroordeelden achteraf onschuldig zijn veroordeeld. Dat is in absolute getallen dus 1 op de 7 veroordeelden was onschuldig.
- "Het schrikt af": ook al niet waar. In feite is het aantal moorden in Amerika 6x hoger dan in Engeland en 5x hoger dan in Australië, in beide landen bestaat de doodstraf niet. Texas heeft een tweemaal zo hoog aantal moorden dan Wisconsin dat de doodstraf niet kent. In Texas en Oklahoma hebben aantoonbaar het hoogst aantal executies en toch is in 2003 het aantal moorden toegenomen en beide staten hebben een hoger aantal moorden dan het landelijk gemiddelde.
- Veel ter dood veroordeelden werden veroordeeld terwijl ze verdedigd werden door de rechter aangewezen gratis advocaten. Deze gratis advocaten (meestal slecht betaalde) zijn vaak onervaren en inadequaat.
- Ter dood veroordelingen zijn vaak willekeurige vonnissen. Beruchte seriemoordenaars zoals Gary Ridgway (bekende de moord op 48 prostituees) kreeg levenslang. Een verpleegster in New Jersey die bekende 17 patiënten te hebben vermoord kreeg ook levenslang. Terwijl anderen die door medici gediagnosticeerd waren als zwakzinnig of mentaal gehandicapt waren én geen geld hadden om een goede advocaat te betalen de doodstraf kregen. In Alabama werd David Hocker geëxecuteerd na een rechtszaak die slechts één dag duurde. Zijn psychische ziekte werd niet afdoende duidelijk gemaakt bij de jury. Ook al in Alabama werd een 74-jarige man geëxecuteerd die 27 jaar op death row had gezeten en die sowieso al erg ziek was en ook zonder de doodstraf al heel snel zou sterven aangeizen hij kanker, hoge bloeddruk en beginnende alzheimer had. In Texas werd een man met schizophrenie geëexecuteerd, zelfs na aanbeveling van the Board of Pardons and Paroles die had gehoord van het jarenlange verblijf van de man in psychiatrische ziekenhuizen. De man kon niet eens normaal praten maar was vanwege bezuinigingen ontslagen uit zijn kliniek.

Dit zijn feiten. Ik vind het nog al wat om de doodstraf dan in te voeren... Als ik alleen al zie hoeveel fouten er worden gemaakt... Zeker LVB'ers zijn vaak slachtoffer van criminele derden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:17

Als dat feiten zijn, heb je dan ook bronnen?

Nimfee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:22

Nee, die heb ik niet voor de hand liggen. Ik heb deze informatie van een persoon die zich hiermee bezig houdt, ik heb op de bronnen gevraagd, moment geduld.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:29

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:42

Molfre schreef:
http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=GR9KQMPA

Dit is een bron, er zijn er nog veel meer op internet te vinden, het miegelt ervan, ook Amerikaanse onderzoeken etc. Dus zoek het zelf even op zou ik zeggen.

Als iemand zaken als feiten opsomt zonder bron, dan ga ik daar toch zeker zelf niet achteraan. Beetje de omgekeerde wereld.

Overigens bevat jouw bron maar een fractie van alle feiten die worden opgesomd.
Ben toch benieuwd waarom er vaak inadequate en onervaren advocaten wordt genoemd. Pro bono is misschien niet wat de meeste advocaten doen (afhankelijk van de staat ook), maar ik geloof er niks van dat ze onervaren of inadequaat zijn in veel gevallen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:42

Ik ben niet voor afschaffing, helaas wordt het niet toegepast bij de personen die ik het zou gunnen zoals; een Ted Bundy, Ed Gein, de moordenaar van Marianne Vaatstra, Marc Dutroux ( en Michelle Martin! de enige die Ann en Eefje nog had kunnen redden) of die viezerikken die in A'dam in een kinderdagverblijf niet van baby's af konden blijven -:(- en zo kan ik er nog 100 opnoemen.

Wil je die echt nog los laten in de wereld ? is er serieus iemand die dit soort een 2e kans wil geven ?

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:46

Grappig dat Amerika steeds wordt opgeworpen, terwijl Amerika in bijna geen enkel opzicht lijkt op Nederland :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-13 21:48

_lies_ schreef:
Grappig dat Amerika steeds wordt opgeworpen, terwijl Amerika in bijna geen enkel opzicht lijkt op Nederland :n

Dat heb ik ook al 100 keer gezegd. Maargoed, blijkbaar wil men toch graag appels met peren vergelijken :)