Mixje90 schreef:Ik heb een schijthekel aan oorlogen.Even tussendoor dan aan diegene die de doodstraf barbaars vindt...
Hoe kijk je tegen oorlogen aan? Of aanvallen op landen zoals Afghanistan? Vind je dat dan ook barbaars?
Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Mixje90 schreef:Ik heb een schijthekel aan oorlogen.Even tussendoor dan aan diegene die de doodstraf barbaars vindt...
Hoe kijk je tegen oorlogen aan? Of aanvallen op landen zoals Afghanistan? Vind je dat dan ook barbaars?
Littera schreef:Mixje90 schreef:Even tussendoor dan aan diegene die de doodstraf barbaars vindt...
Ja natuurlijk. Ik ben tegen het doden van mensen, dus ook tegen die zinloze oorlogen.
Ik zie alleen niet in wat dat met deze discussie te maken heeft.
Mixje90 schreef:Even tussendoor dan aan diegene die de doodstraf barbaars vindt...
_San87_ schreef:Ik neem aan dat je ook weet hoe lang zaken in Nederland kunnen duren. Dat brengt ook enorme kosten met zich mee. Ik weet dat het strafprocesrecht in Amerika heel anders verloopt dan in Nederland. Maar in Nederland kan je ook flink rekken.
Amerika is in deze het enige referentiekader in deze.
Mixje90 schreef:Even tussendoor dan aan diegene die de doodstraf barbaars vindt...
Dani schreef:Mixje90 schreef:Even tussendoor dan aan diegene die de doodstraf barbaars vindt...
Al vind ik een geweldsconflict nog altijd iets heel anders dan het doordacht doden van iemand waarbij er geen noodzaak is, wat geen logisch gevolg is (hoeft te zijn) van de situatie, en waarbij bovendien óók nog eens blijkt dat het a. duurder is dan levenslange celstraf, b. in praktische uitvoering wel eens mis kan gaan, en c. niets toevoegt als strafmaatregel omdat de beoogde doelen (minder misdrijven, groter afschrikeffect) niet gehaald worden.
KimD schreef:Voor mij mogen ze hem invoeren overal ter wereld, er zijn mensen die zijn te gruwelijk voor woorden en die mogen ze per direct ophangen! Liefst onder toezicht van de hele wereld.![]()
Ontzettend jammer dat niet overal alle straffen gelijk zijn en hier in NL zo matig gestraft word.
Mixje90 schreef:Dani schreef:
Al vind ik een geweldsconflict nog altijd iets heel anders dan het doordacht doden van iemand waarbij er geen noodzaak is, wat geen logisch gevolg is (hoeft te zijn) van de situatie, en waarbij bovendien óók nog eens blijkt dat het a. duurder is dan levenslange celstraf, b. in praktische uitvoering wel eens mis kan gaan, en c. niets toevoegt als strafmaatregel omdat de beoogde doelen (minder misdrijven, groter afschrikeffect) niet gehaald worden.
Ik vind het persoonlijk aan de ene kant wat anders, omdat het in mijn ogen veel minder erg is, maar aan de andere kant wel met elkaar te vergelijken is omdat het toch om het opzettelijk doden van mensen gaat. En de abc die jij opnoemt zijn ook perfect toepasbaar op de genoemde oorlogen.
Daarom vind ik het ook best hypocriet om te denken dat je een ontwikkeld en beschaafd land hebt, of unie oid en het niet hebben van de doodstraf als argument gebruikt om dat te "bewijzen".
Rowdine schreef:Amerika is toch helemaal geen referentiekader als de verschillen zo groot zijn?
Wat mij betreft tast je volledig in het duister wat betreft de kosten in NL, omdat daarover gewoon niks bekend is.
Met dergelijke verschillen vind ik Amerika alles behalve een referentiekader.
Maargoed, laten we het er maar op houden dat het in NL nooit gaat gebeuren, en dat deze discussie dus vrij onzinnig is.
Als in Amerika de kosten hoger zijn voor doodstraf dan levenslang dan ben ik voor het afschaffen van de doodstraf.
schotjes schreef:Oke, ik respecteer de mening van iedereen, maar bij sommige denk ik dat als jullie het voor het beslissen hadden er geen enkel mens meer op de wereld overbleef.. Ik bedoel, mensen die dieren van een berg afgooien erachteraan gooien? Ik ben heel erg tegen dierenleed maar mensen maken fouten, grote fouten. Het is niet allemaal te vergeven en vergeten, maar stel je voor dat iemand die je goed kent het zou overkomen?! Zeg je dan ook van, ach, ze maken het er zelf naar gooi maar lekker kogel door de kop.. Er zijn ZO veel verschillende situaties.. (dit zegt sws niet dat ik moorden goedkeur)
_San87_ schreef:Rowdine schreef:Amerika is toch helemaal geen referentiekader als de verschillen zo groot zijn?
Wat mij betreft tast je volledig in het duister wat betreft de kosten in NL, omdat daarover gewoon niks bekend is.
Maargoed, laten we het er maar op houden dat het in NL nooit gaat gebeuren, en dat deze discussie dus vrij onzinnig is.
Als in Amerika de kosten hoger zijn voor doodstraf dan levenslang dan ben ik voor het afschaffen van de doodstraf.
Prima dat jij Amerika geen referentiekader vindt. Ik vind van wel, ondanks dat er verschillen zijn. En inderdaad, kosten zijn speculatie.
Jij vindt dus de kosten het belangrijkste? Het duurste moet afgeschaft, ethiek speelt geen enkele rol in de overwegingen?
nadja15 schreef:schotjes schreef:Oke, ik respecteer de mening van iedereen, maar bij sommige denk ik dat als jullie het voor het beslissen hadden er geen enkel mens meer op de wereld overbleef.. Ik bedoel, mensen die dieren van een berg afgooien erachteraan gooien? Ik ben heel erg tegen dierenleed maar mensen maken fouten, grote fouten. Het is niet allemaal te vergeven en vergeten, maar stel je voor dat iemand die je goed kent het zou overkomen?! Zeg je dan ook van, ach, ze maken het er zelf naar gooi maar lekker kogel door de kop.. Er zijn ZO veel verschillende situaties.. (dit zegt sws niet dat ik moorden goedkeur)
Hier wil ik even op inhaken. Uit jouw stukje maak ik op dat je tegen de doodstraf bent, omdat je het de familie niet aan kan doen. Als dit niet zo is, vergeet deze post dan maar weer snel haha
We kunnen geen rekening houden met 'stel dat het jouw moeder zou zijn'. Recht is recht. Daar zijn geen uitzonderingen voor en we kunnen er ook geen uitzonderingen voor maken omdat het emotioneel niet te doen is voor de familie van de dader. Als we dat zouden doen dan konden we ook gelijk de hele gevangenis wel schrappen, want vrijwel niemand zal blij zijn als 1 van zijn of haar dierbaarsten hierin moet worden opgesloten.
Ik zeg niet dat daarom de doodstraf wel ingevoerd kan worden en dat het dan emotioneel dan maar 'jammer' is voor de familieleden van de geëxecuteerde, maar ik vind niet dat we in de rechtspraak rekening kunnen houden met het feit wat voor emotionele schade de familieleden van de dader eventueel kan oplopen.
Littera schreef:nadja15 schreef:
Hier wil ik even op inhaken. Uit jouw stukje maak ik op dat je tegen de doodstraf bent, omdat je het de familie niet aan kan doen. Als dit niet zo is, vergeet deze post dan maar weer snel haha
We kunnen geen rekening houden met 'stel dat het jouw moeder zou zijn'. Recht is recht. Daar zijn geen uitzonderingen voor en we kunnen er ook geen uitzonderingen voor maken omdat het emotioneel niet te doen is voor de familie van de dader. Als we dat zouden doen dan konden we ook gelijk de hele gevangenis wel schrappen, want vrijwel niemand zal blij zijn als 1 van zijn of haar dierbaarsten hierin moet worden opgesloten.
Ik zeg niet dat daarom de doodstraf wel ingevoerd kan worden en dat het dan emotioneel dan maar 'jammer' is voor de familieleden van de geëxecuteerde, maar ik vind niet dat we in de rechtspraak rekening kunnen houden met het feit wat voor emotionele schade de familieleden van de dader eventueel kan oplopen.
Bij opsluiting kan de familie de dader nog bezoeken.
Bij doodstraf kan de familie de dader nooit meer bezoeken.
Ik vind dat we daar wel rekening mee moeten houden. De familie van de dader bestaat uit mensen die ook niet om zo'n daad hebben gevraagd, die opeens een crimineel in de familie hebben.
Stel: de veroordeelde heeft een zoontje van drie en een dochter van zestien.
Deze twee moeten niet de dupe worden van zijn daden.
Als hij gevangen zit, kunnen zij hem nog opzoeken als zij dat zouden willen.
Als hij vermoord wordt (doodstraf is moord), kunnen zij dat nooit meer.
nadja15 schreef:Littera schreef:Bij opsluiting kan de familie de dader nog bezoeken.
Bij doodstraf kan de familie de dader nooit meer bezoeken.
Ik vind dat we daar wel rekening mee moeten houden. De familie van de dader bestaat uit mensen die ook niet om zo'n daad hebben gevraagd, die opeens een crimineel in de familie hebben.
Stel: de veroordeelde heeft een zoontje van drie en een dochter van zestien.
Deze twee moeten niet de dupe worden van zijn daden.
Als hij gevangen zit, kunnen zij hem nog opzoeken als zij dat zouden willen.
Als hij vermoord wordt (doodstraf is moord), kunnen zij dat nooit meer.
Daar heb je gelijk in hoor! Alleen vind ik niet dat we onderscheid kunnen maken in recht omdat het emotioneel niet te doen zou zijn. We maken ook geen onderscheid tussen criminelen met kinderen en criminelen zonder kinderen. De straf blijft gelijk.
En dat was meer mijn punt, niet het feit dat de doodstraf geen gevolgen heeft voor de emotionele schade die er toegebracht wordt aan de familie.
_lies_ schreef:_San87_ schreef:
Prima dat jij Amerika geen referentiekader vindt. Ik vind van wel, ondanks dat er verschillen zijn. En inderdaad, kosten zijn speculatie.
Jij vindt dus de kosten het belangrijkste? Het duurste moet afgeschaft, ethiek speelt geen enkele rol in de overwegingen?
Hier loop ik dus vast.
Natuurlijk speelt ethiek een grote rol in de overwegingen, maar de voorstanders werden er juist op gewezen dat dit geen goede argumenten waren om te gebruiken.
_San87_ schreef:Rowdine schreef:Amerika is toch helemaal geen referentiekader als de verschillen zo groot zijn?
Molfre schreef:http://www.nieuwsblad.be/article/detail ... d=GR9KQMPA
Dit is een bron, er zijn er nog veel meer op internet te vinden, het miegelt ervan, ook Amerikaanse onderzoeken etc. Dus zoek het zelf even op zou ik zeggen.